Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:01

Shaggy09 schreef:
Roken is een verslaving daar stop je niet zomaar 1-2-3 mee.. Je kan het gewoon vergelijken met een alcohol of drugs verslaving, die kun je toch ook niet ineens per direct laten stoppen. Niet rokers zullen dat nooit snappen denk ik.

Neemt niet weg dat ik het niet in het plaatje voedselbank vind passen. Maar idem dito voor dieren houden. Als je echt ieder dubbeltje moet omdraaien horen dieren daar niet bij imo.

Het heeft ook met wilskracht te maken. Het 'verslavende effect' zit 'm in de eerste haal, daarna is het roken puur omdat het zonde is om de sigaret weg te gooien. Dit heb ik nu al van zóveel ex-rokers gehoord, dat ik het voor waarheid heb aangenomen. Er was overigens ook een oud-collega van mijn man die per dag anderhalf pak shag weg rookte en ondertussen maar liep te mijmeren over hoe graag hij iets wilde kopen, maar dat niet kon. Mijn man heeft hem toen een simpel rekensommetje voorgelegd en daar schrok die man van. Het heeft hem niet van het roken afgehouden: hij zei later dat hij ook eigenlijk niet wilde stoppen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:05

Dat roken snap ik ook niet.
Tuurlijk is het een verslaving,maar je kan het niet vergelijken met drank of drugs.
Dagelijks stoppen mensen succesvol zonder iets of iemand,puur omdat ze er klaar mee zijn of omdat het moet.

Je moet het echt willen,en dan lukt het ook.

Dus ook hier geen compassie met mensen die centen te kort hebben,maar wekenlijks wel pakjes sigaretten kunnen kopen.
Dan is het mijn inziens ook omdat ze geen honger hebben,anders ga je je prioriteiten anders leggen.

En voedselkiezen.

Tja,idd,sommig ongezond voedsel lijkt goedkoper,maar je komt er nergens mee.
Fruit en groenten hoeft ietnduur te zijn,als je kijkt naar promoties en seizoensgroenten.
Maar vaak zit het in gemak.
Aan fruit en groenten heb je werk,je,moet het schillen,klaarmaken,....
Een vettige,ongezonde maaltijd die 2 keer niets kost,hoeft geen werk,paar minuutjes microgolf en klaar.

Maar ik zie vooral algemene problemen en een cirkeltje.
Veel mensen die het niet breed hebben,geen werk,.....
Eten ongezond,komen bij,hangen vooral de hele dag in de zetel,roken,....

Het gaat niet alleen over wel,of niet roken,wat kopen om te eten,.....
Het is het totaalplaatje die verkeerd loopt en die moeilijk te doorprikken is,want zonder vers eten en vitaminen,heb je ook minder energie.

&Selly,ik kan moeilijk geloven dat je,oom echt gelukkig is en zich niet beter zou voelen als hij een gezond lichaam had vol energie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:05

Ik vind het wel erg cru om te zeggen dat als je rookt of huisdieren hebt, je niet arm bent.

Persoonlijk heb ik moeite met mensen die niet rond komen maar wel roken.
Heb zelf 18 jaar gerookt en weet dus erg goed hoe verslavend het is, maar ik weet ook dat je met wilskracht er ook in 1x af kan komen. Ook na 18 jaar een pakje per dag.

De huisdieren heb ik wat meer begrip voor, vooral omdat dit vaak bijdraagt aan het welzijn en welbevinden van een mens.
Toch had ik het er laatst over; als ik door mijn ex met 30.000 euro schuld was komen te zitten had mijn paard wel een andere baas gekregen. Ik kan dat niet voor mezelf verantwoorden op zo'n moment.
(nu kost een paard veel meer dan een hond of kat maar toch).

Hier in de buurt is er behoeft aan eten (en dan niet alleen het goedkoopste maar ook eens wat luxere producten of vers), verzorgingsproducten, wasmiddel en kleding.

Soms kan je op kleine schaal erg veel betekenen. Een extraatje voor iemand die je kent of bijdragen aan de kerstpakketten voor de minima doe ik jaarlijks. Zowel financieel als in producten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:08

tengeltje11 schreef:
Dat roken snap ik ook niet.
Tuurlijk is het een verslaving,maar je kan het niet vergelijken met drank of drugs.
Dagelijks stoppen mensen succesvol zonder iets of iemand,puur omdat ze er klaar mee zijn of omdat het moet.

Je moet het echt willen,en dan lukt het ook.

Dus ook hier geen compassie met mensen die centen te kort hebben,maar wekenlijks wel pakjes sigaretten kunnen kopen.
Dan is het mijn inziens ook omdat ze geen honger hebben,anders ga je je prioriteiten anders leggen.

En voedselkiezen.

Tja,idd,sommig ongezond voedsel lijkt goedkoper,maar je komt er nergens mee.
Fruit en groenten hoeft ietnduur te zijn,als je kijkt naar promoties en seizoensgroenten.
Maar vaak zit het in gemak.
Aan fruit en groenten heb je werk,je,moet het schillen,klaarmaken,....
Een vettige,ongezonde maaltijd die 2 keer niets kost,hoeft geen werk,paar minuutjes microgolf en klaar.

Maar ik zie vooral algemene problemen en een cirkeltje.
Veel mensen die het niet breed hebben,geen werk,.....
Eten ongezond,komen bij,hangen vooral de hele dag in de zetel,roken,....

Het gaat niet alleen over wel,of niet roken,wat kopen om te eten,.....
Het is het totaalplaatje die verkeerd loopt en die moeilijk te doorprikken is,want zonder vers eten en vitaminen,heb je ook minder energie.

&Selly,ik kan moeilijk geloven dat je,oom echt gelukkig is en zich niet beter zou voelen als hij een gezond lichaam had vol energie.

Je moet het misschien iets minder vanuit je eigen perspectief (jouw bril) bekijken en er een oordeel aan hangen.

Als iemand zo gelukkig is, wie ben jij er om er dan iets anders van te vinden?

Jij maakt ook keuzes die ik niet zou maken maar daar ga ik jou ook niet over ter verantwoording roepen want je bent er gelukkig mee.

Apple

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:13

Dit is helaas waardoor veel hulpverlening (aan minima) faalt. Je hebt het al moeilijk en dan komt er ook nog even een of andere betweter met een wijzend vingertje je vertellen dat je beter maar kunt stoppen met roken, de hond de deur uit moet doen en dat je gezonder moet koken.

Dan ga je dus 1 keer op gesprek bij een dergelijke mevrouw (of mijnheer) en dan kom je de volgende keer dus niet meer langs.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:14

Hier in Alphen aan den rijn hebben we de Facebook groep ik-kook-ook-voor-jou.. Hier worden ook ook (rest)maaltijden en levensmiddelen aangeboden en soms ook gevraagd.. Heel fijn systeem.. :j

Ik heb zelf al eens mijn kerstpakket daar gedoneerd.. En een gezin opgevraagd met kindjes ivm sinterklaas.. Ik heb daar een zak met kadootjes en snoepgoed afgeleverd toen..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:14

@Shelly, het groentevoorbeeld kwam van mij. Maar niet in de relatie dat daar per se geld aan uitgegeven moet worden, maar omdat ik de redenatie niet snap.

Het was iig niet de bedoeling anderen ter verantwoording te roepen :).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:18

nine1987 schreef:
Hier in Alphen aan den rijn hebben we de Facebook groep ik-kook-ook-voor-jou.. Hier worden ook ook (rest)maaltijden en levensmiddelen aangeboden en soms ook gevraagd.. Heel fijn systeem.. :j

Ik heb zelf al eens mijn kerstpakket daar gedoneerd.. En een gezin opgevraagd met kindjes ivm sinterklaas.. Ik heb daar een zak met kadootjes en snoepgoed afgeleverd toen..

Wat lief van je. Wat zullen die mensen blij zijn geweest.

Ik heb gisteren eens gezocht, maar op Facebook kan ik voor mijn regio helaas niks vinden. Binnenkort komt t buurtteam weer samen, dus ga ik daar aansluiten om te zien of zij lijntjes hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:18

_San87_ schreef:
@Shelly, het groentevoorbeeld kwam van mij. Maar niet in de relatie dat daar per se geld aan uitgegeven moet worden, maar omdat ik de redenatie niet snap.

Het was iig niet de bedoeling anderen ter verantwoording te roepen :).

Ik vond het bericht van Tengeltje vreselijk veroordelend en verheven, tot op het arrogante af.

Je iets afvragen is alleen maar eerlijk, er zou een mooie dialoog kunnen ontstaan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:19

Ik denk dat iedereen wel weet dat het gezonder is om een tasje verse groenten te kopen dan een paar pakjes sigaretten, dat hoeft er niet perse nog een keer ingewreven te worden. Dat iets niet jouw/mijn keuze is, wil nog niet zeggen dat een ander het niet zo mag doen. Als ze over dat kleine beetje dat ze te besteden hebben ook nog verantwoording af moeten leggen dan zijn we wel heel ver van huis.
Aan de andere kant heb je zelf ook de keuze om iemand al dan niet te helpen en daarbij kan je eigen mening zeker meespelen. Je kunt in je eentje niet de hele wereld redden en daarin mag je dan imo. ook gerust keuzes maken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:19

Apple schreef:
Dit is helaas waardoor veel hulpverlening (aan minima) faalt. Je hebt het al moeilijk en dan komt er ook nog even een of andere betweter met een wijzend vingertje je vertellen dat je beter maar kunt stoppen met roken, de hond de deur uit moet doen en dat je gezonder moet koken.

Dan ga je dus 1 keer op gesprek bij een dergelijke mevrouw (of mijnheer) en dan kom je de volgende keer dus niet meer langs.

_/-\o_
Zo vaak dat mensen enkel oordelen, terwijl soms een luisterend oor al genoeg is. Minima zijn ook mensen met behoeften, die niet sociaal uitgesloten willen worden.
Soms is het beter om enkel te luisteren naar mensen en dan ook echt te luisteren.
Voor sommige mensen zijn huisdieren/roken/whatever een eerste levensbehoefte, voor andere niet.
Hoe iemand zijn geld uitgeeft moet je niet over oordelen, dat is aan die persoon zelf. Wil die diepvriesmaaltijden eten zodat er een tv in huis kan komen (minder sociale uitsluiting/rustpunt/minder stress/whatever), dan is dat die persoon z'n keuze.
En nee niet iedereen maakt even handige keuzes altijd. Maar ook dat hoort erbij. Ik ben student en ik maak ook weleens een foute keuze met geld en heb dan een cashflow probleem. Dat hoort erbij, fouten maken mag. Hulp vragen mag ook :). Hulp opdringen is dan weer wat minder..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:21

Verslavingen zijn geen keuze, het klopt dus ook niet om te zeggen dat die mensen een keus hebben. Zo lijkt dat van buiten, wanneer je niet verslaafd bent of wanneer het je zelf wel gelukt is er af te komen. "je moet het zef willen" is nou net het probleem bij verslavingen. Aan de ene kant wel, maar de andere kant, gevoed door de verslaving ondermijnt dat.
Arm of niet arm, het gaat zeker ook om dat grijze gebied ertussen. Als je ietsje meer hebt, is het niet direct veel beter.
Ik vind het interessant om eens te kijken naar waarom je zelf geeft en mensen wilt helpen. Ik lees hier namelijk dat als mensen niet dankbaar (kunnen) zijn of iets met de hulp doen wat jij afkeurt, dat je zelf stopt met helpen. Is het dan wel willen helpen voor de ander? Of is het meer dat je iets doet om je zelf goed te voelen zo van: ik doe iets goeds en de ander waardeert me daarvoor. Is ook niets mis mee hoor, dat bedoel ik niet. Maar het is dus vooral moeilijk om te helpen en die ander zijn autonomie te laten. Zoals Shadow ergens zegt: je kunt niet voor een ander de waarde van iets bepalen, dat kun je alleen zelf, het is jouw leven.
Wanneer je al langere tijd met heel weinig geld moet toekomen, leef je in een constante stress en stress gaat niet samen met verstandige keuzes maken omdat je dan vanuit je angsten reageert.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:21

Ik heb geholpen met het inzamelen van hondespullen voor honden van dakloze mensen.Zelf geloof ik meer in het verdelen van spullen die nodig zijn als geld,dus we hebben voedsel voor de honden ,dekens en dekbedden ,honderiemen ,ontworming en wat medicatie verzamelt een mevrouw die goed contact met ze had die deelt dat dan uit in een centrum waar ze komen.
persoonlijk vind ik dat dieren juist het gene kunnen zijn waarvoor mensen nog leven die diep zitten.Zoals iemand al noemt het geeft je enigzins structuur en vaak ook contact met andere mensen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:23

Janneke2 schreef:
...en ik vind de uitspraak 'roken is nutteloos' ook een stevige, doch verkapt geformuleerde veroordeling.

(Het is ook een serieuze verslaving, en voor 30 euro in de week efkes een goede personal coach tegen het roken huren werkt ook meesal niet zo...)

Alsof wie krap zit, volstrekt heilig dan wel rationeel moet/ "hoort te" leven - alsof al die dubbeltjes omdraaien niet bakken stress oplevert.

Roken is echt nutteloos hoor, het is alleen goed voor de tabaksfabrikanten en zorgverzekeraars.

Met roken kun je gewoon stoppen en daar heb je echt geen personal coach voor nodig. Want ik kan je zo al vertellen, gratis en voor niets, dat roken niet helpt om van je stress af te komen en roken helpt ook niet om problemen op te lossen. Integendeel. Iedereen kan trouwens bij mij terecht voor tips om te stoppen met roken.

Overigens is het prima mogelijk om voor 7,50 groenten te kopen voor een week. Er zijn toch overal wel markten waar je tegen een goede prijs groenten en fruit kunt kopen?

Apple

Ongezond eten is helaas vaker ook goedkoper.

De Voedselbank (hier al eerder genoemd) is bijvoorbeeld afhankelijk van giften. Verse producten zijn lastig voor de voedselbank ivm bederf, dus vaak worden er producten gedoneerd als pasta, rijst, pastasauzen endergelijke. Koken uit een pakje/zakje/potje is helaas minder gezond dan koken met verse groenten.

Hoor dat ook wel terug: mensen vinden de Voedselbank een goed initiatief, maar willen er liever geen gebruik van maken wegens het gebrek aan verse ingrediënten.

dromertje2

Iedereen mag doen wat men wilt.
Zoals iedereen ook mag bepalen wie men helpt of niet.
Ik heb ook mijn criteria waar ik zeg, die help ik niet of daar wil ik niet aan mee sponsoren.

Ik werk in de thuiszorg en zie ook situaties waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek, maar hun leven, hun keuze's, hun consequenties waar ze mee moeten leven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:25

beatje schreef:
Ik heb geholpen met het inzamelen van hondespullen voor honden van dakloze mensen.Zelf geloof ik meer in het verdelen van spullen die nodig zijn als geld,dus we hebben voedsel voor de honden ,dekens en dekbedden ,honderiemen ,ontworming en wat medicatie verzamelt een mevrouw die goed contact met ze had die deelt dat dan uit in een centrum waar ze komen.
persoonlijk vind ik dat dieren juist het gene kunnen zijn waarvoor mensen nog leven die diep zitten.Zoals iemand al noemt het geeft je enigzins structuur en vaak ook contact met andere mensen.

Ik zal ook eerder met materiële zaken helpen, dan geld geven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:25

Apple schreef:
Ongezond eten is helaas vaker ook goedkoper.

De Voedselbank (hier al eerder genoemd) is bijvoorbeeld afhankelijk van giften. Verse producten zijn lastig voor de voedselbank ivm bederf, dus vaak worden er producten gedoneerd als pasta, rijst, pastasauzen endergelijke. Koken uit een pakje/zakje/potje is helaas minder gezond dan koken met verse groenten.

Hoor dat ook wel terug: mensen vinden de Voedselbank een goed initiatief, maar willen er liever geen gebruik van maken wegens het gebrek aan verse ingrediënten.
Maar is potgroente dan echt zo veel ongezonder? Ik meen te hebben gelezen dat dat al aardig ontkracht is?

Dat vers lastig is kan ik me voorstellen. Maar daar zou toch een mouw aan te passen moeten zijn? In de vorm van een vaste dag waarop vers gebracht en opgehaald kan worden of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:26

Apple schreef:

Ik snap dat zoiets enorm confronterend is, maar uiteindelijk gaat het daar wel om. Je kunt zonder dieren en sigaretten. Dat is niet noodzakelijk om een goed leven te hebben. Dit kun je naar vanalles doortrekken. Een naaste in mijn familie heeft bijvoorbeeld hele grote schulden, maar blijft toch het all in pakket van de tv en gsm provider nemen, blijft tattoo's zetten en gaat nog altijd naar festivals. Sterker nog, hij leent er altijd maar voor bij. Want anders heeft in zijn ogen zijn leven geen nut meer en kan hij er even goed niet meer zijn. Als hij dan hulpt gaat zoeken zeggen ze toch ook: Joh, schaf dat duur abonnement van €260 eens af, ga niet meer naar festivals, laat geen tattoo's meer zetten en dergelijke?

dromertje2

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:27

Maar dat is zijn keuze he, de consequentie kan dan zijn dat hij geen hulp krijgt voor dat hij de nodige stappen heeft gezet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:28

_San87_ schreef:
Dat vers lastig is kan ik me voorstellen. Maar daar zou toch een mouw aan te passen moeten zijn? In de vorm van een vaste dag waarop vers gebracht en opgehaald kan worden of zo?

Volgens mij (althans, zo heb ik het weleens gehoord van een medewerker van de voedselbank) is vooral het probleem dat vers al niet echt vers meer is op het moment dat het daar binnenkomt. Het wordt meestal niet voor niets aan de voedselbank geschonken.
De meeste voedselbanken hebben ook geen grote mogelijkheden tot koelen ed., of de ruimte die ze hebben moeten ze bewaren voor vlees en zuivel. Als groente al niet zo kraakvers meer is en het moet dan ook nog vervoerd, bewaard en opnieuw uitgedeeld worden dan is er meestal niet veel meer van over.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:28

Potgroente is inderdaad niet zoveel ongezonder.

In veel voedselbank pakketten zit vaak standaard kant en klare pastasaus en die zijn wel vaak ongezonder (en vooral veel suiker en zout er in).

Sommige voedselbanken hebben bijvoorbeeld 1 vaste dag waar het pakket gehaald kan worden en op een andere dag een aanvulling voor brood en vlees.

Edit: wat Oscar zegt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:29

Oscar schreef:
Ik denk dat iedereen wel weet dat het gezonder is om een tasje verse groenten te kopen dan een paar pakjes sigaretten, dat hoeft er niet perse nog een keer ingewreven te worden. Dat iets niet jouw/mijn keuze is, wil nog niet zeggen dat een ander het niet zo mag doen. Als ze over dat kleine beetje dat ze te besteden hebben ook nog verantwoording af moeten leggen dan zijn we wel heel ver van huis.
Aan de andere kant heb je zelf ook de keuze om iemand al dan niet te helpen en daarbij kan je eigen mening zeker meespelen. Je kunt in je eentje niet de hele wereld redden en daarin mag je dan imo. ook gerust keuzes maken.

Maar is het niet ontzettend krom dat ze met het geld dat ze krijgen tabak en hondeneten gaan kopen en dan ook nog eens een voedselpakket krijgen? Terwijl zonder honden en tabak er waarschijnlijk geen voedselpakket nodig is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:30

DeMolenhoek schreef:
Apple schreef:

Ik snap dat zoiets enorm confronterend is, maar uiteindelijk gaat het daar wel om. Je kunt zonder dieren en sigaretten. Dat is niet noodzakelijk om een goed leven te hebben. Dit kun je naar vanalles doortrekken. Een naaste in mijn familie heeft bijvoorbeeld hele grote schulden, maar blijft toch het all in pakket van de tv en gsm provider nemen, blijft tattoo's zetten en gaat nog altijd naar festivals. Sterker nog, hij leent er altijd maar voor bij. Want anders heeft in zijn ogen zijn leven geen nut meer en kan hij er even goed niet meer zijn. Als hij dan hulpt gaat zoeken zeggen ze toch ook: Joh, schaf dat duur abonnement van €260 eens af, ga niet meer naar festivals, laat geen tattoo's meer zetten en dergelijke?

Zo ken ik ook nog wel een paar voorbeelden van mensen die nogal verontwaardigd waren dat ze van de schuldhulpverlening naar een goedkoper telefoon, internet, tv abonnement moesten. Echt boos dat ze nog maar naar "x aantal" zenders konden kijken, geen series meer en geen on-demand. Kweenie hoor, maar er toch een spreekwoord dat zegt dat je soms te paasei naar de nering moet zetten? Zit veel wijsheid in.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:31