Nog mensen bewust geen smartphone?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

APCIII

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:51

Maar de TS ging toch ook niet over het wel of niet hebben van een telefoon?

Het ging erom dat je tegenwoordig "niet voor vol aangezien wordt" als 't geen wrijf-foon is. :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:56

Heb de rest van het topic niet gelezen,

maar ik, ( Als 14jarige jaja, :') ) gebruik m'n telefoon nooit. Vergeet hem 9\10 keer mee naar stal te nemen, ( En dan alleen voor noodgevallen. ) En op school check ik in de pauze Bokt. Eigenlijk zit dat ding dus, 24\7 in m'n tas. En in de vakantie's, raak ik t' niet eens aan, :') . Maargoed, ik heb dan ook geen personen die ik moet\kan bellen of appen voor de ''gezelligheid''. Social media zoals Insta of Snapchat snap ik helemaal niks van. En mensen maar verbaasd als ik zeg '' Ik heb geen insta of Snap, '' de 699 andere kinderen op school hebben dat natuurlijk wel. :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:38

beatje schreef:
Shaggy09 schreef:
Mijn moeder heeft hier ook een handje van maar ik vind het vreselijk irritant. Als er wat met haar gebeurt onderweg of er is met mij iets aan de hand kan ik dr niet bereiken.

Vond dit zo grappig.Ik ben ook zo'n moeder en ga richting de 60 ,heb echt 50 jaar zonder mobiel overleefd :')

Ik heb nu ook een paar jaar een smartfoon maar dat is omdat op het werk veel over WA gaat.Ik zeg altijd wel ,verwacht niet direkt antwoord ,hij ligt gewoon niet altijd in mijn buurt,dat weten ze onder tussen wel.

WA is gewoon goedkoop als je veel moet comminuceren met buitenland en het foto's en filmpjes mee sturen is handig.

Laatst kwam ik bij vrienden aan in NL op een verjaardag toen bleek dat mijn telefoon nog thuis was.De halve verjaardag was het hoofdonderwerp hoe gevaarlijk het niet was dat ik mijn gsm niet bij had :')
Ik heb het overleefd :-)

Ja ik vind het een heel eng idee als mijn moeder zonder mobiel op pad gaat. Ze is invalide dus ik ben altijd bang dat er iets gebeurd. Ik ken ook niet anders dan dat ik ons ma even kan bellen, dus dat zal ook wel mee helpen. Maar ik weet nog goed dat ik als jong meisje voor het eerst alleen thuis was en mijn moeder haar telefoon alleen maar voicemail gaf, ze was toen al laat en ik vond het vreselijk, ik was echt aan het janken van bezorgdheid.

Ik snap dat de 50 plussers hier moeten lachen dat ze al die jaren zonder smartphone hebben overleefd, maar ik bekijk het van de andere kant. Door smartphone en sowieso de moderne technologie hebben we ook veel tragische dingen beter en sneller kunnen oplossen. Denk aan bijvoorbeeld een ontvoering. Een telefoon is een zeer belangrijk detail in zo'n zaak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:38

Een mobieltje is inmiddels haast wel gedwongen, omdat ze alle telefooncellen en praatpalen inderdaad hebben weggehaald. Ze gaan er min of meer vanuit dat iedereen een mobiel heeft.

Smartphone wordt ook steeds meer door je strot geduwd.

De smartphone heeft functies die heel afleidend zijn. Maar op sociaal vlak en zeker qua manier van communiceren, vind ik veel app's ook niet een fijne toegevoegde waarde hebben.

Mensen typen steeds slechter Nederlands, mensen durven ( min of meer ) anoniem alles maar te zeggen en dan hebben we het nog niet over het alles filmen. Dat heeft zeker voordelen, maar gebleken ook nadelen.

Ik was vanmiddag met mn zoon van 21 op stap en dan zijn we toch echt samen op stap. We moesten een boodschap doen voor zijn baas, dus hij heeft 2 of 3x zeer kort overlegd, maar verder waren we in gesprek en bezig.

Het voorbeeld van ouders naar hun beeldscherm en kinderen niet meer zien, zie ik ook. Ik schrik daar vaak echt van.
Nog erger vind ik dat ouders steeds meer de telefoon of tablet als zoethouder gebruiken voor zeer jonge kinderen en dan zie ik ze echt hier in de omgeving al een kind van 1,5/2jaar een tablet in zijn handen duwen of de gsm.
Laatst kwam iemand aan, stappen uit en groeten. Kind gsm in handen, is ruim 2 jaar. Ik groet netjes, maar kind kijkt niet op en er werd niks van gezegd. Ik heb er dus wel wat van gezegd op uiterst grappige en subtiele wijze, maar kwartje valt niet.

Ik heb geen instagram en snapchat bijv. Whatsapp werd echt om gevraagd, dus oke. Is soms inderdaad makkelijk.
FB staat erop, maar typ daar niks mee.

Op stal maak ik alleen heel af en toe een foto en zal wel opnemen als ik een telefoontje verwacht, maar verder ben ik bezig.

Las trouwens tijd terug dat het voor dieren, dus je hond bijv ook echt heel storend is dat mensen steeds maar met de telefoon of tablet. laptop bezig zijn. Met uitlaten verbaas ik me er ook echt over en kan het ook echt vervelend voor andere honden en eigenaren zijn. Maar als je binnenkomt met je kop aar het scherm kan dat ook echt heel sneu zijn als je hond even alleen is geweest. En ik snap dat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:14

superpony schreef:
Een mobieltje is inmiddels haast wel gedwongen, omdat ze alle telefooncellen en praatpalen inderdaad hebben weggehaald. Ze gaan er min of meer vanuit dat iedereen een mobiel heeft.

Nee, andersom. Die dingen werden amper nog gebruikt waardoor de kosten van het onderhoud niet meer opwogen tegen wat het opleverde.

Overigens heeft hufterig gedrag op het internet vrij weinig te maken met smartphones en eerder met internet denk ik zelf. Een l*l zijn kan ook vanachter je computer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:59

Ik heb een haat liefde verhouding met mijn smartphone.

Ik vindt het super handig voor de navigatie, what's app, agenda en de teletekst app voor het werk, maar ik merk ook dat ik elke avond in bed voor het slapen op mijn telefoon bezig ben en dat lukt eigenlijk niet echt om niet te doen. Is er een app waarmee je je telefoon kunt blokkeren voor tijdelijk?

Op vakantie kan ik trouwens makkelijk zonder en zet ik m zelfs meestal een paar dagen uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:29

moonsparkle schreef:
Ik heb een haat liefde verhouding met mijn smartphone.

Ik vindt het super handig voor de navigatie, what's app, agenda en de teletekst app voor het werk, maar ik merk ook dat ik elke avond in bed voor het slapen op mijn telefoon bezig ben en dat lukt eigenlijk niet echt om niet te doen. Is er een app waarmee je je telefoon kunt blokkeren voor tijdelijk?

Op vakantie kan ik trouwens makkelijk zonder en zet ik m zelfs meestal een paar dagen uit.

Er zijn apps met timers. Je zou forest kunnen proberen, en die bijv een uur voor je naar bed gaat aanzetten. Dan laat je een boompje groeien in de tijd dat je je telefoon met rust laat :) en hij waarschuwt je als je hem toch erbij pakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:17

superpony schreef:

Smartphone wordt ook steeds meer door je strot geduwd.

De smartphone heeft functies die heel afleidend zijn. Maar op sociaal vlak en zeker qua manier van communiceren, vind ik veel app's ook niet een fijne toegevoegde waarde hebben.

Mensen typen steeds slechter Nederlands, mensen durven ( min of meer ) anoniem alles maar te zeggen en dan hebben we het nog niet over het alles filmen. Dat heeft zeker voordelen, maar gebleken ook nadelen.

Ik was vanmiddag met mn zoon van 21 op stap en dan zijn we toch echt samen op stap. We moesten een boodschap doen voor zijn baas, dus hij heeft 2 of 3x zeer kort overlegd, maar verder waren we in gesprek en bezig.

Het voorbeeld van ouders naar hun beeldscherm en kinderen niet meer zien, zie ik ook. Ik schrik daar vaak echt van.
Nog erger vind ik dat ouders steeds meer de telefoon of tablet als zoethouder gebruiken voor zeer jonge kinderen en dan zie ik ze echt hier in de omgeving al een kind van 1,5/2jaar een tablet in zijn handen duwen of de gsm.
Laatst kwam iemand aan, stappen uit en groeten. Kind gsm in handen, is ruim 2 jaar. Ik groet netjes, maar kind kijkt niet op en er werd niks van gezegd. Ik heb er dus wel wat van gezegd op uiterst grappige en subtiele wijze, maar kwartje valt niet.

Ik heb geen instagram en snapchat bijv. Whatsapp werd echt om gevraagd, dus oke. Is soms inderdaad makkelijk.
FB staat erop, maar typ daar niks mee.

Op stal maak ik alleen heel af en toe een foto en zal wel opnemen als ik een telefoontje verwacht, maar verder ben ik bezig.

Las trouwens tijd terug dat het voor dieren, dus je hond bijv ook echt heel storend is dat mensen steeds maar met de telefoon of tablet. laptop bezig zijn. Met uitlaten verbaas ik me er ook echt over en kan het ook echt vervelend voor andere honden en eigenaren zijn. Maar als je binnenkomt met je kop aar het scherm kan dat ook echt heel sneu zijn als je hond even alleen is geweest. En ik snap dat.

Ik begrijp niet wat er erg aan is als kinderen met een iPad spelen.
Dat hoort bij deze tijd, kinderen groeien op met elektronica en in groep 1 wordt er vanuit gegaan dat een kind weet hoe zo’n ding werkt, en werken ze ermee in de klas.
Mijn kind van 2 speelt er ook mee. Niet de hele dag, vaak niet eens elke dag. Er zijn hele educatieve spelletjes voor de iPad en hij vindt het geweldig.
Daarnaast ‘leest’ hij natuurlijk ook echte boeken, doet echte puzzels en speelt met ander speelgoed.
Maar ik ga niet angstvallig alle elektronica vermijden omdat ik het vroeger zelf ook niet had. Tijden veranderen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:27

Magrathea schreef:
superpony schreef:

Nee, andersom. Die dingen werden amper nog gebruikt waardoor de kosten van het onderhoud niet meer opwogen tegen wat het opleverde.

Alsof die dingen ook overal stonden... Ik moest vroeger een stuk door de polder fietsen en met een lekke band betekende dat gewoon km's lopen. Wat zou een telefoon dan handig geweest zijn.

Overigens lijkt het niet hebben van een smartphone me geen reden om zonder hoofdletters of zonder spatie na een leesteken te typen? Dát vind ik namelijk ook een vorm van 'digitale beleefdheid'.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 10:52

@Verootjoo,niet overal hoor.

Onze kindjes zitten op een klein,Waals schooltje.in belgie,dus kleuter en lager onderwijs tem 12 jaar.
En buiten eens gezamelijk een filmpje kijken op een tablet,werken zij nooit op een pc of tablet,er zijn er gewoon gene op school.
Vind ik totaal niet erg,kinderen weten al veel vlugger dan wij hoe alles werkt,ze hebben dat heus niet nodig om ook nog op school naar schermen te staren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:06

Ik merk dat je zonder smartphone blijkbaar heel veel tijd overhoudt om te letten hoe op hoe anderen met hun kinderen omgaan en daar wat van te vinden. Hmmm.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:26

Zonder smartphone houd je wel serieus tijd over :)) Althans ik dan, ligt er natuurlijk aan hoeveel tijd je er aan besteedde :') Ik had als mijn telefoon kapot was dan wel ineens een uur extra in de dag voor mijn gevoel.

Maar ik ben nog steeds blij dat ik lekker op Instagram mijn ex op kan zoeken die ik mis, ten minste nog iets waar ik naar uit kan kijken tijdens het werk _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:20

Magrathea, dat is wel zo, maar dan nog had nog niet iedereen een gsm. Toen de apparaten verdwenen konden mensen dus zonder gsm niet meer in een telefooncel bellen of een praatpaal gebruiken. Een hele grote groep mensen hadden echt nog geen gsm.

Asociaal gedrag in het verkeer komt door meerdere dingen. Maar gevaarlijk gedrag komt ook tegenwoordig heel veel door de telefoon. Mensen denken allemaal dat ze 2 dingen kunnen.

verootjoo, daar ben ik het mee eens. Maar het mag geen zoethoudertje zijn.

Wat ik als voorbeeld gaf; Iemand groet mij en kind komt auto uit met hoofd naar beeldscherm. Ik groet het kind ook, maar krijg geen reactie. Moeder zegt er niks van. Als we die kant op gaan, ja sorry, maar dat vind ik geen goede ontwikkeling.
Ik zei dus grappig er iets van en zij zei toen; ja, hij is moe.

Maar dat is niet waar, ze gebruiken het als zoethouder. Moet die mensen inderdaad vaker meemaken. Kind mag amper naar buiten. Ik zeg; leuk sneeuw. Nee, is te koud.
Kind mag even buiten en helemaal blij. Moeder na 2 min; kom we gaan naar binnen, is koud. Kind gilt hele boel bij elkaar, want wil niet naar binnen.

Geloof me als ik zie ( HELAAS ) dat het als zoethoudertje in de handen wordt gedrukt.

Een normaal balans is niks mis mee. Onze zoon kreeg ook een playstation op de basisschool, maar dat is niet ipv buiten spelen, met vriendjes, sporten EN vooral beschaafd reageren op volwassenen die je groeten.

Apart dat je daar niks van mag vinden. Ik heb wel een smartphone en let helemaal niet op anderen, maar er zijn ook mensen waar je niet omheen kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:46

Wat is een zoethoudertje :? Zo is alles toch een zoethoudertje?
Als mijn kind moe is, kijkt hij lekker rustig televisie of speelt ie op de IPad. Dat zijn lekker rustige activiteiten voor hem dan. Meestal als ik eten kook. Hij is dan moe, en wil verder niet meer spelen met speelgoed of buiten oid.
Maar verder speelt ie ook gewoon elke dag buiten, knutselt ie, en speelt ie graag met Duplo of met auto’s. Ik snap echt het probleem niet dat je een kind dan even voor een tv of IPad parkeert.
En de hele dag is niet goed, maar dat vind ik ook van mensen die hun kind de hele dag op straat deponeren en pas weer binnen mogen als het avond eten klaar is :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:49

Ik zou helemaal kriegel worden als ik zo met anderen bezig zou zijn :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:52

Maar jij hebt daar ook geen tijd voor want je hebt een smartphone waar je de hele dag op moet kijken :) :P

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 12:56

En lieveli,wat doe je op je smartphone?
Volgens mij nog meer met anderen bezig zijn via Facebook,insta,whatsapp,...
En je gaan me niet wijsmaken dat je geen meningen hebt over mensen via foto's,berichten,.....

Dus hoezo teveel tijd om over anderen na te denken zonder schermpje voor je gezicht?....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:05

lieveli schreef:
Ik zou helemaal kriegel worden als ik zo met anderen bezig zou zijn :')

Dat slaat echt nergens op. Je leeft samen in 1 wereld en hebt gewoon met mensen om je heen te maken. Als ik dagelijks met mensen te maken heb, moet groeten, iets moet vertellen en overleggen kan ik niet naar de grond gaan staan kijken. Daarbij zijn mensen hier ook vrij om hun mening te hebben over wat zij meemaken in hun dagelijkse bezigheden. Dat kun je niet beoordelen in wat voor situatie dat gebeurt.

Verootjoo,
Geloof me dat ik echt wel het verschil zie met teveel of normaal. Het is een hele situatie samen waaruit je ook iets opmaakt en hoe je met mensen te maken hebt.
Laat ik het zo zeggen; het zou niet opvallen als het niet extreem was.

Onze zoon is 21 en heeft werk en stage en kan bij beiden echt uren niet op zijn telefoon kijken. Doen collega's overigens ook niet. Hij zit in meerdere whats app groepen van school, werk, voetbal etc, maar kan niet eens alles bijhouden. Na enkele uren loop je honderd berichten achter.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:16

verootjoo schreef:
Maar jij hebt daar ook geen tijd voor want je hebt een smartphone waar je de hele dag op moet kijken :) :P

Ja dat is ook zo, ik zit helemaal in mijn eigen digitale wereldje...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:19

Maar superpony: dat is toch niet jouw probleem hoe anderen hun kind opvoeden? En ook niet het probleem van de smartphones.
Voor het smartphone tijdperk waren er ook heus mensen die hun kids anders opvoeden dan jij zelf zou doen. Ik zie om me heen ook een hoop andere visies op opvoeden en ik heb het mijne. Elk kind is anders en elke ouder is anders, dus bij iedereen past ook wat anders.
En als anderen het geen probleem vinden om hun kind de hele dagen achter de PS te laten spelen, so be it.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:41

Ik zie mijn smartphone als een hoop handige apparaatjes in één; behalve telefoon ook camera, muziekje, stappenteller, navigatie voor de auto en de fiets, gezamelijke agenda, wekkertje en horloge.
Facebook heb ik niet op de telefoon, daar kijk ik alleen thuis op, en bij WhatsApp heb ik bewust geen groepsapps, dat scheelt heel veel berichtjes.

Heb ooit de overstap gemaakt omdat ik altijd een los fototoestelletje in mijn tas had, en als ik die dan eens wilde gebruiken was altijd de batterij leeg.
Mijn telefoon is altijd opgeladen, ik kom in de leeftijdsgroep dat het prettig is om bereikbaar te zijn voor familie als er iets is, maar ook als ik met pech langs de weg kom te staan is het fijn dat ik wat kan regelen.
Scheelt mij veel ruimte in mijn tas, daar hoeven nu verder alleen een portemonnee en sleutelbos in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:10

verootjoo schreef:
Maar superpony: dat is toch niet jouw probleem hoe anderen hun kind opvoeden? En ook niet het probleem van de smartphones.
Voor het smartphone tijdperk waren er ook heus mensen die hun kids anders opvoeden dan jij zelf zou doen. Ik zie om me heen ook een hoop andere visies op opvoeden en ik heb het mijne. Elk kind is anders en elke ouder is anders, dus bij iedereen past ook wat anders.
En als anderen het geen probleem vinden om hun kind de hele dagen achter de PS te laten spelen, so be it.

Ik denk wel dat het een algemeen probleem kan worden. Als iemand mij groet en het kind stapt uit met een telefoon voor zijn neus. Ik zeg hoi X en het kind kijkt niet op en wordt niet geleerd een volwassene netjes terug te groeten, denk ik toch echt niet dat we de goede kant op gaan. En in dit specifieke geval wat ik als voorbeeld noem, spelen er echt meer dingen waar we tegenaan gelopen zijn en wel mee te maken hebben helaas.

Het is ook een algemeen probleem als mensen in gezelschap alleen maar op een schermpje zitten te kijken. Ik blijf tegenwoordig maar weg waar dat gebeurt. Echt geen zin in en ga daar geen moeite voor doen.
En wat ik als voorbeeld eerder gaf. Het is echt wel een probleem als mensen met hun hond lopen en met hun kop naar het scherm. Je weet hier in de buurt precies wanneer bepaalde mensen hun honden lopen uit te laten met kop naar het scherm, want dan is het een en al blaffen en schreeuwen.

En mensen die hun kind niet vertellen dat ze niet op het schermpje moeten kijken op de fiets, moeten we maar normaal vinden? Is niet mijn kind, dus niet mijn probleem? Mag ik ze dan plat rijden als ze 100x fout zijn??

Internet en dit forum hebben echt wel voordelen. Bokt kan info aanbieden en dat is mooi. Op fb en whatsapp kun je contacten onderhouden, dus is modern sociaal zijn.
Maar mensen durven ook veel meer te zeggen. Ik kom in het dagelijks leven echt niet zoveel bijdehandjes mee als hier of op fb bijv.
En je hebt natuurlijk het pestgedrag.

Mensen kunnen door internet op de telefoon erg ver in je prive komen en ook 24uur per dag als ze continu aan staan. Of je dat toelaat ligt deels aan jezelf, maar als je bijv bereikbaar moet zijn voor het een of ander, kan je het andere niet altijd uitschakelen. Hooguit negeren.

Ik zie ook hier en op fb dat mensen zich lijken te vervelen en hun frustraties maar lukraak uitten. Prima, ik zit er niet mee. Heb het te druk verder, ben verder hele ochtend en middag buiten en op pad geweest. Maar het wordt niet gezelliger.

En dan hebben we het nog niet eens over de gezondheidsproblemen door overmatig internetten en naar een scherm staren. Het is wel degelijk een maatschappelijk probleem als mensen meer overgewicht hebben, niet meer goed kunnen functioneren etc.
Ook werklui waar ik dagelijks langs rij staan ook continu op het scherm te kijken. Bij risico beroepen moet dat verboden zijn. En ja, dat is ook een algemeen probleem.

Je kan niet bij alles zeggen; niet op elkaar letten, het is niet jouw probleem. Waar mensen wel op elkaar letten, gaat het een stuk beter.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:12

Heb er jaren eentje gehad maar die gaat eruit.
Komt een gewoon mobieltje en een tablet voor in de plaats maar de laatste is alleen om 1x pd op te kijken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 19:22

Idd superpony.

Op internet spuwt iedereen elkaar onder en knallen de meningen en veroordelen je om de oren,maar als je iemand zijn gedrag in het echte leven in vraagt trekt is het jouw probleem niet?

Idd,als je een fietsen zou aanrijden omdat hij niet op het verkeer let door zijn foon,is de wereld te klein,de arme fietser.....de zwakke weggebruiker....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:24

Toen ik afreed heb ik bijna een oud mannetje aangereden die gewoon niet oplette en stoïcijns doorreed op zijn fiets. (Leverde me wel punten op bij m'n examinator: wat let je goed op op weggebruikers die fouten maken! :j :j Ja eh, dat is precies wat ik deed, en niet in de ankers schieten omdat ik hem niet dood wilde rijden :j )

Onoplettende weggebruikers heb je altijd. Gelukkig is ons land ingericht op fietsers, kijk maar naar de USA als je een idee wil krijgen van hoe het ook kan. (Spoiler: mensen die van 5:00 tot 19:00 van huis zijn vanwege de files en eigenlijk na een halve dag pas geld beginnen te verdienen want alles daarvoor gaat op aan de auto)