houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:45

En wat zal het dan heerlijk ruiken daarna 8nnemiek!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:48

Een half uur voor een blok harder hout vind ik niet lang Karuna. Als ik 2 blokken eiken hout in de kachel doe branden die minimaal 1½ uur. Bij de vorige kachel kon ik goed stapelen, als we dan wat langer buiten waren of met de honden naar het bos dan deed ik er 4 blokken in gestapeld 2 op 2 en dan hadden we zeker 3 uur de tijd voordat er weer nieuw hout op moest. De nieuwe kachel moet ik nog een beetje ervaren hoe en wat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:52

Ruikt inderdaad geweldig, zeker het brood <3

Ik deed dat wel eens om het 's nachts een beetje vorstvrij te houden; 's avonds rond 10 uur een paar flinke blokken erin, en dan moest ik er rond 3 uur 's nachts even uit, dan gloeide er nog een klein beetje, en gooide ik er een paar nieuwe blokken op.
Maar dan met de onderste schuiven dicht, en alleen boven een klein beetje luchttoevoer (onze kachel heeft een schuif boven het raampje, dat moet voorkomen dat er te veel roetaanslag op het raampje komt)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:54

O de geur van vers brood zeker als je net wakker wordt is helemaal goed, wij bakken op zondag altijd vers brood maar dan met de broodbakmachine en dan ruikt alles er naar, krijg je honger van...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:55

8nnemiek schreef:
Ik deed dat wel eens om het 's nachts een beetje vorstvrij te houden; 's avonds rond 10 uur een paar flinke blokken erin, en dan moest ik er rond 3 uur 's nachts even uit, dan gloeide er nog een klein beetje, en gooide ik er een paar nieuwe blokken op.
Maar dan met de onderste schuiven dicht, en alleen boven een klein beetje luchttoevoer (onze kachel heeft een schuif boven het raampje, dat moet voorkomen dat er te veel roetaanslag op het raampje komt)

Daarom heb ik nu briketten besteld, ook voor het eerst op aanraden van iemand die ze ook gebruikt en er helemaal blij mee is, ze branden tot max. 8 uur. Ben heel benieuwd of het voor ons ook wat is.
https://www.lektowoodfuels.nl/collectio ... n-minipack

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:57

Afbeelding

Dit is onze kachel. Geen ovenfunctie helaas, wel mooi groot vuur. De kachel kan draaien, dus als we lang tafelen kunnen we 'm naar de eetkamer richten. In de praktijk doen we dat eigenlijk nooit ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:35

Wij doen ook makkelijk langer dan een half uur met 1 blok. Redden wel 1 uur met goed droog hardhout. En hoeven nooit raampjes te poetsen want de kachel brandt heel schoon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:59

Hoe groot is jullie blok? Ik heb geen probleem ermee zo. Kan ook best langer zijn hoor ben slecht in tijd schatten. Zie op gegeven moment dat vlam kleiner wordt en kiep er dan een blok op. Nagenoeg geen as, schone schoorsteen, geen geur en af en toe opstaan geen probleem, ik heb ook briketten liggen voor als ik even de deur uitga om de schoorsteen op temperatuur te houden ook. Kachelbouwer en aanlegger hebben op hart gedrukt houdt de schuif open, idem de vegers steeds, :j daar houd ik me dus maar netjes aan

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:33

Wij hebben deze kachel (Contura).

Afbeelding

Wel met 4 poten ipv zoals op de foto. Zijn we zeer content mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:43

Vanmorgen even getest: wij doen met een half blok (bouwmarkt blok door de helft gezaagd en soms door 3, als het dan nog te groot is) zo'n 35 tot 40 minuten en dan gaat het over op smeulen. Dit hangt ook van het hout af. Pallethout is er - uiteraard- zo doorheen, dan blijf je opstaan, maar hardhout, berk, es, beuk, eiken, dat blijft langer branden. Ik denk toch dat je wat moet gaan spelen met je kachel, karuna, want elke 20 minuten een nieuw blok erop is wel erg enthousiast + een dure grap.

Aanvulling: dit is ons kacheltje.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:59

Mwa ik heb nooit getimed. Ik gooi er op voor smeulfase. Houdt graag goed vlam erin. Duur valt mee, ik heb mijn hout erg goedkoop ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:52

Wat een leuk kacheltje Shenavallie!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:31

Dank je wel, SusanH, we hebben 'm van mijn vader gekregen. Die heeft hem ooit voor een paar centen op de kop getikt en volledig voor ons gerestaureerd. Je ziet dan wel geen vlammetjes, maar hij geeft enorm prettige warmte af. Klein maar fijn. :j
Hoe ziet jullie kachel er uit?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:39

Dit is ons kacheltje, een oud Frans kacheltje, gerestaureerd door de vorige eigenaar...
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:00

<3

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:41

Prachtkachel. Helaas voor ons was hij te groot. Maar hij is tof[/quote]
Hij is er ook nog een maatje kleiner, misschien dat dat wel past?[/quote]

We hebben nu een beaufort advantage 8 kw. Voldoet ook erg goed.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:50

Afbeelding

Onze kachel..

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:56

Hier ook 7-8 maanden in het jaar bijna dagelijks erg veel last van de houtrook van de buren. In al deze woningen zit een wtw-installatie. Dus voor de ventilatie wordt alle frisse lucht vanaf dakniveau middels een aanvoerpijp aangezogen. Er zitten dus geen roosters in de ramen. De buurman heeft een houtkachel waarvan de uitvoer op een afstand van 2-3m van mijn aanvoer zit. Gevolg is dus dat onze hele woning vreselijk stinkt het grootste deel van het jaar.

Mensen roepen veel te snel dat indien je je houdt aan alle stooktips dat je dan schoon stookt e.d. Dit is ten alle tijden een fabel want schoon stoken bestaat helemaal niet. Het is in het leven geroepen om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Het betekent uiteraard niet dat er dan geen overlast zou kunnen zijn. Niet iedereen heeft last van de houtkachel van hun buren, dat is uiteraard afhankelijk van diverse factoren (en dus niet alleen van mensen die de stooktips wel of niet netjes opvolgen).

Helaas is er te weinig regelgeving om overlast tegen te gaan en ben je afhankelijk van de welwillendheid van je buren. In ons geval waren ze niet welwillend en treiteren ze ons door hem nog even vaker op te stoken. We hebben het geprobeerd heel netjes op te lossen (ik ben altijd vriendelijk en beleefd gebleven, probeer iedereen in zijn waarde te laten) maar helaas hebben wij geen buren die welwillend zijn. Je kunt er geen gesprek mee aan gaan. We hebben dat nu zo’n pakweg 20 keer geprobeerd. Zowel bouwbedrijf van de woningen als de gemeente vonden het stinken (ook al viel het op dat bewuste moment eigenlijk nog mee) maar niemand doet iets. Gemeente wijst naar overheid en overheid naar de gemeente en uiteindelijk moet je het zelf onderling maar regelen met je buren. Wat dus in best veel gevallen leidt tot onmin met de buren. Dat is dus geen oplossing.

Bij verkoop heb je wel een meldingsplicht naar de nieuwe koper en zie dan je huis nog maar snel en goed te verkopen. Ik ben dus ook van mening dat de veroorzakende stoker (toon maar aan wie dat is) voor eventuele waardevermindering en onverkoopbaarheid op zou moeten draaien.

Het blijft een raar gegeven dat de buren mij dag in dag uit mogen vergassen maar als ik (bij wijze van spreken) een uitlaat van een motor met een slang verbind aan hun brievenbus, dat dat ineens wel raar is. En dat beperkt zich zelfs alleen maar tot de brievenbus i.p.v. meteen het hele huis. Het is natuurlijk raar om te zeggen maar de vergelijking gaat helaas wel op.

Er is zeker meer regelgeving nodig. Het begon met de sigaretten, maar van sigarettenrook kun je vaak weglopen, van houtrook in je huis niet. Ik gun iedereen zijn pleziertje en ik begrijp ook best waarom het zo gezellig is in huis maar zodra het slecht is voor de gezondheid valt dit op geen enkele wijze goed te praten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:25

zo gaat het bij ons ook, buurman heeft ook houtkachel als de wind deze kant op staat gellukkig niet zo vaak. stinkt die een uur in de wind.op onze slaapkamer ruikt het dan helemaal naar rook
gisteravond was er nog een stukje voor, in frank visser rij visite. die mensen hadden ook last en gezondheisproblemen door de houtkachel zelfs het paard hoeste. als je buitenuit en weinig buren hebt dan zou je het kunnen doen. maar in steeds meer woonwijken zie je ook houtkachels. en daar lijken ze me eerlijk gezegd niet geschikt voor en maak je geen vrienden mee. heb je al een s geinformeerd bij je buren wat die er eventueel van vinden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:52

Wij hebben net een nieuwe kachel, nu 4 maanden. Gisteren is de importeur geweest omdat er wat met het binnenwerk niet goed was. Aardige man, heeft goed de tijd genomen om het op te lossen. Heb met hem een gesprek hier over gehad, volgens hem ligt enorm veel aan hoe de kachel is ingesteld (met name dan de naverbranding van alle gassen e.d.) wat voor hout er wordt gestookt en wat ook van belang is hoe je begint met het aansteken van de kachel.
Gisteren was er bij ons niet erg veel wind en vochtig weer. Hij heeft een meting gedaan terwijl de kachel dus net was aangestoken en dan dus de meeste rook geeft. De melding was zeer netjes.
Mijn inmiddels overleden zus had o.a. ook COPD en op het laatst nog geen longcapaciteit meer van nog geen 12%, zelfs zij had geen last van onze kachel, zij heeft bij ons langere tijd gelogeerd omdat ze niet meer voor zichzelf kon zorgen. Het maakt dus wel degelijk veel verschil. Ik vind het dan ook erg jammer dat mensen het niet met elkaar eens kunnen worden over het stoken van een kachel of dat mensen er moeite voor willen doen om op de juiste manier te stoken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:21

Dit artikel staat in de Eigen Huis die vandaag op de mat viel:

Afbeelding

Nieuwe hoog rendement kachel en goed stoken ( bij het juiste weertype) helpen dus wel degelijk. Anders zou er zeker een verbod komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:41

Zolang iedereen nog zo makkelijk aan verkeerd hout (lees geverfd of met andere materialen behandeld hout) kan komen wat vele malen minder kost dan een m3 goed haardhout wat daardoor weer duurder is zal het ook best lastig zijn denk ik.

Als ik zie wat er bij ons na een jaar vegen terecht komt onder in de pot bij de kachel dat is niet veel. Dat komt puur omdat wij enkel en alleen goed gedroogd eiken hout stoken. Buren bij ons verder op gooien alles er in, papier-kranten-hout wat amper droog is-behandeld hout en wat zij er in hebben na een jaar maakt echt veel verschil. Dus dat geeft ook meer aanslag in de pijp en daardoor ook weer meer risico op een schoorsteenbrand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:07

Papier is echt slecht. Ook veel fijnstof geeft dat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:11

Ja en wat denk je van de vette laag die de inkt achter laat in de pijp.
De vorige bewoners van ons huis gooiden werkelijk alles in de houtkachel, zelfs lege dozen gebak met die plastic vensters er in. Ze hadden de vorige kachel ook echt aan gort gestookt maar daar kwamen we helaas te laat achter. Zo jammer want die kachel gaat normaal echt lang mee. Wij hebben toen nog het binnenwerk vervangen en dat zag er na 6 stookseizoenen nog heel goed uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:28

Wij hebben een tijdje dennehout gestookt, maar dat doe ik ook niet meer. Dat is een flink verschil met eikenhout qua aanslag!
Eikenhout dat goed droog en heet gestookt wordt ruik en zie je niet. Je ziet dan alleen de vervorming van de hete lucht boven de schoorsteen. Hier in de buurt zijn ook wel eens mensen die verkeerd stoken, maar daar heb ik niet heel veel last van. We hebben hier veel meer last van de illegale bergen snoeihout die regelmatig worden opgebrand.