Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:26

Ik vind het niet normaal om een bepaalde leeftijd te hangen aan kostgeld. Bijv. Vanaf 18 jaar moet m'n kind kostgeld betalen, dat vind ik echt onzin. Als je kind nog studeert bijv en geen baan heeft dan is dat inderdaad de verantwoordelijkheid van de ouders vind ik.

Maar stel je bent 25 werkt en vind het nog 'makkelijk' om thuis te blijven wonen dan vind ik het een ander verhaal.

En ja, ik weet dat dit niet zwart wit is maar ik vind het afhangen van de situatie.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:26

Vjestagirl schreef:
Maar is onmiddellijk een koophuis en mooie nieuwe meubels niet een beetje "bovenaan de ladder beginnen"?

Mwah, als ik hier de huur prijzen vergelijk met de hypotheek prijzen valt dat wel mee.

Maar goed, hier heb je ook nog een leuk huisje voor 150.000 en dat is in de rest van Nederland nu wel anders. Al is dat met huurhuizen niet anders als ik berichten hier op Bokt mag geloven wbt wachttijd ed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:27

zonnebloem18 schreef:
Lijkt me toch ook niet meer dan logisch dat je vanaf je 18de je eigen zorgverzekering betaalt. Je krijgt ten slotte ook zorgtoeslag.

Mijn zoon ging nog naar school en kon zijn zorgverzekering niet betalen.
Zorgtoeslag was zeker niet voldoende om de verzekering te betalen.

Nu (hij is 19 en werkt 4 dagen per week) betaald hij de rest zelf.
Vanaf september gaat hij naar het HBO en zullen wij de rest weer betalen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:27

Vjestagirl schreef:
Maar is onmiddellijk een koophuis en mooie nieuwe meubels niet een beetje "bovenaan de ladder beginnen"?

Ik begrijp dat dat voor veel niet lukt. Maar voor ons was dit wel makkelijk haalbaar. Waarom zouden we het dan laten? Omdat een ander dat te snel/te veel/ te groot vindt?
Bij ons heeft het allemaal goed uitgepakt. Met huren waren we veel meer geld kwijt geweest.
In maart gaan we een nieuw huis laten bouwen. Dat hadden we niet gekunt als we 12 jaar gehuurd hadden denk ik.
Maar iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuzes binnen eigen vermogen. Waarom zouden we het laten als we het kunnen zonder schulden o.i.d.? Wij gaan bijv. weer niet vaak en ver op vakantie. Kopen nooit een hele luxe en nieuwe auto, maar altijd tweedehands.

billionache schreef:
Ik werk sinds een paar maanden (parttime). Ik vind het niet meer dan normaal dat ik mee betaal thuis en doe dat dus ook. Mijn moeder moet al krabbelen om rond te komen iedere maand, kan nooit op reis of uit eten etc, dan vind ik het belachelijk als ik dan niks zou meebetalen en op haar kosten zou eten en slapen (maar intussen wel een eigen paard op een pensionstal, regelmatig wat drinken met vrienden of uit eten...). Ze is alleenstaand en we zijn maar met z'n tweeën, en zij heeft ook al die jaren mijn studies betaald.

In dat geval had ik het inderdaad ook zelf voorgesteld! In die situatie vind ik het zeker niet gek om kostgeld te betalen.

Dus eigenlijk vind ik kostgeld betalen niet logisch, maar ook zeker niet not done. Het ligt gewoon heel erg aan de situatie. In mijn situatie hadden mijn ouders het niet nodig en heb ik het altijd heel erg gewaardeerd dat ik niets hoefde te betalen.

Ik lees ook veel over kostgeld betalen wat de ouders dan vervolgens opsparen en later terug geven. Eigenlijk is er dan weinig verschil met hoe het bij mij ging. Ik betaalde helemaal niks, maar spaarde wel al mijn salaris voor later. Natuurlijk ging er wel eens iets af, maar ik heb die 2 jaar echt wel flink gespaard. Alleen dan zelf in eigen beheer, dus in die zin ook echt wel met geld om leren gaan.
Mijn ouders keken er echt wel op toe dat ik goed zou sparen en het niet over de balk zou smijten.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 06-01-19 18:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:29

Brainless schreef:
Urona447 schreef:
Wij gaan als onze dochter 18 is ook kostgeld vragen. Welk bedrag , dat weten wij nog niet maar we zullen dit bedrag apart zetten en dit als ze uit huis is als een gift geven.

Dan moeten ze al wel een (redelijk) inkomen hebben.

Ik ben 18 en iedereen in mijn klas geeft het geld wat ze verdienen uit aan hun zorgverzekering, school en dan houd je nog een klein beetje over voor jezelf. Iedereen werkt in de supermarkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:30

Froukje schreef:
Maar goed, hier heb je ook nog een leuk huisje voor 150.000 en dat is in de rest van Nederland nu wel anders. Al is dat met huurhuizen niet anders als ik berichten hier op Bokt mag geloven wbt wachttijd ed.

Om een huis van 150.000 euro te kunnen kopen moet je een jaarinkomen hebben van 35000.
Dat is 2600 bruto per maand.
De meeste verdienen dat niet (alleen).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:32

Toen ik nog thuis woonde maar fulltime werkte betaalde ik 150 aan kostgeld per maand. Vond ik ook meer dan prima. Toen ik weer fulltime ging studeren en ik zelf mijn studie ed betaalde (mijn ouders hadden mijn eerste opleiding volledig betaald) hoefde ik geen kostgeld meer te betalen van ze.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:32

Vjestagirl schreef:

Waarom?
Waarom zou iedereen in en tochtig huurflatje en met afgedankte meuk van een ander moeten beginnen? Omdat dat hoort ofzo? Iedereen mag (godzijdank) zelf beslissen hoe de start van het verdere leven na het ouderlijk huis eruit ziet. De een vindt goedkoop huren en 2e-hands spullen prima, de ander spaart door en start op andere wijze. Tof toch?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:33

Brainless schreef:
Froukje schreef:

Om een huis van 150.000 euro te kunnen kopen moet je een jaarinkomen hebben van 35000.
Dat is 2600 bruto per maand.
De meeste verdienen dat niet (alleen).

Dat lijkt me logisch, daar moet je in groeien. :D hoort bij het volwassen worden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:39

Froukje schreef:
Ik vind kostgeld betalen wel zoiets belachelijks.
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonen :? Hallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.

En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.

Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen ouders :n Gelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.

Je doet net alsof je als baby al kostgeld moet betalen....
Jou zou ik gelijk zeggen dat je op kamers mag als je een baan hebt, een baan hè, niet bijverdienste.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:42

Ik vind het normaal als je echt veel langer dan nodig thuis zit zonder actief te zoeken, maar als je bijvoorbeeld weer terug bij je ouders raakt vanwege relatie uit, of dat je bv je huurhuis uit moet, dan zou ik zeggen als ik kinderen had van ik laat het zitten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:42

A3a1 schreef:
Froukje schreef:
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonen :? Hallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.

En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.

Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen ouders :n Gelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.

Je doet net alsof je als baby al kostgeld moet betalen....
Jou zou ik gelijk zeggen dat je op kamers mag als je een baan hebt, een baan hè, niet bijverdienste.

Zulke ouders zou ik ook vertellen dat ze een ander kind mogen zoeken.

Ik heb nergens gezegd dat baby's al moeten betalen en dat bedoel ik ook niet. Lezen blijft moeilijk.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:44

Ouders kiezen inderdaad voor kinderen, maar wat mij betreft is die kindertijd toch echt wel voorbij als het nageslacht een (fulltime) baan heeft. Studeren, relatie stuk en tijdelijk thuis wonen, bewuste keuze om samen met je ouders te wonen (en dan ook samen lasten te dragen) vind ik dan weer een heel ander kaliber.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:03

Bij mij in de familie is het de gewoonte om vanaf dat je werkt, en nog wel thuis woont, kostgeld te betalen. En dat de ouders dat dan apart op een rekening zetten en als het kind uit huis gaat krijgt het het gespaarde bedrag mee.

Ik vind het een goede, een stap op weg naar zelfstandigheid. Anders wordt thuis wonen snel erg makkelijk, ik ken zoveel thuiswonende jong-volwassenen die op te grote voet leven. Als je iemand hebt die dat niet doet is kostgeld natuurlijk overbodig, maar ik denk dat dat uiteindelijk een minderheid is, omdat het heel verleidelijk is om teveel uit te geven als je verder nog thuis woont en amper vaste lasten hebt. Het is i.m.o. een stuk opvoeding.

Iemand die ik (heel) goed ken is 24, werkt al sinds zijn 18e (heeft geen opleiding of studie gedaan na de middelbare school) en heeft altijd maar 18 uur gewerkt. Ging verder sporten en gamen. Hij hoeft thuis nul bij te dragen (niet financieel en ook niet in het huishouden). Sinds kort werkt hij 32 uur en heeft al zijn spaargeld uitgegeven aan een auto. Hij is nu dus blut en gaat voorlopig zeker nog het huis niet uit. Ik zou in dit geval kostgeld echt heel erg terecht vinden.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-01-19 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:04

Froukje schreef:
A3a1 schreef:

Tja ik vind dit dus een puberale reactie, kan er niks aan doen. Net als dat je eist dat jij gratis bij je ouders mag inwonen ondanks dat je je eigen geld verdient. Jij de lusten, zij de lasten. En dat is zo te horen doodnormaal en niet iets om dankbaar voor te zijn, wél iets om boos over te worden als je het niet krijgt. Ik vind dat dus bizar. Je ouders geven wel al hun privacy op, draaien jouw was, betalen jouw energie/waterrekening en verliezen hun subsidies omdat jij er woont. Maarja hee zij hebben ervoor gekozen dus hun probleem

Maflinger_S

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:09

Ik ging destijds toen ik full time ging werken, gelijk kostgeld betalen. Dat vonden mijn ouders niet meer dan normaal. Of ze het wel of niet nodig hadden, was niet aan de orde. Ik was toen 18.
Ik verdiende toen 950 gulden netto in de maand en betaalde 250 gulden kostgeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:21

Vjestagirl schreef:

Mwa, hier vind je geen huurhuis en koophuizen ben je goedkoper uit en is een betere investering.
Als je goed spaart heb je zo 50.000€ kunnen sparen of meer en daar kan je een leuk huis mee inrichten of kopen met lagere hypotheek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:23

Froukje schreef:
Ik vind het echt bijzonder dat bokkers hier denken dat mensen die geen kostgeld betalen ondankbaar zijn, niks leren over geld, niks bijdragen en vooral genieten van hun luxe leventje en totaal niet van plan zijn zelfstandig te gaan wonen.

Nou, een luxeleven is het toch ook gewoon. Ik heb ook heel lang thuis gewoond en man, het feit dat het eten op tafel stond als ik thuiskwam van werk of als het heel laat was geworden dat het dan netjes in de koelkast stond, als ik te laat was met mijn was ik even lief naar mijn moeder moest kijken en de was mee mocht met de rest, dat als ik het niet meer haalde om naar de winkel te gaan voor een pot pindakaas ik maar even een berichtje naar pa moest doen en die dat uithaalde voor mij, dat ik helemaal niet moest strijken (want daar heb ik een bloedhekel aan). Het is toch wel een luxe die enorm ondergewaardeerd wordt.
Ik vind de opmerking 'jullie hebben mij gewild, dus deal er nu maar mee' best wel kwetsend overkomen naar ouders. Ik zou het nooit op die manier over mijn vader en moeder hebben.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:26

Ben ik de enige die het echt gek vind als je tot je 25e thuis blijft wonen? Op een gegeven moment ben je er toch wel ‘klaar mee’?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:27

Froukje schreef:

Nou inderdaad dat vind ik nou ook. Mijn ouders ook gelukkig, zou dat ook nooit aan mn kinderen durven vragen heb liever dat ze dat op een spaarrekening zetten voor later in hun eigen huisje.

Gini

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:30

En wat dan met ouders die graag ook nog iets opzij zouden willen zetten voor hun oude dag?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:31

Dorine92 schreef:
Froukje schreef:

Tja ik vind dit dus een puberale reactie, kan er niks aan doen. Net als dat je eist dat jij gratis bij je ouders mag inwonen ondanks dat je je eigen geld verdient. Jij de lusten, zij de lasten. En dat is zo te horen doodnormaal en niet iets om dankbaar voor te zijn, wél iets om boos over te worden als je het niet krijgt. Ik vind dat dus bizar. Je ouders geven wel al hun privacy op, draaien jouw was, betalen jouw energie/waterrekening en verliezen hun subsidies omdat jij er woont. Maarja hee zij hebben ervoor gekozen dus hun probleem

Gini schreef:
Froukje schreef:
Ik vind het echt bijzonder dat bokkers hier denken dat mensen die geen kostgeld betalen ondankbaar zijn, niks leren over geld, niks bijdragen en vooral genieten van hun luxe leventje en totaal niet van plan zijn zelfstandig te gaan wonen.

Nou, een luxeleven is het toch ook gewoon. Ik heb ook heel lang thuis gewoond en man, het feit dat het eten op tafel stond als ik thuiskwam van werk of als het heel laat was geworden dat het dan netjes in de koelkast stond, als ik te laat was met mijn was ik even lief naar mijn moeder moest kijken en de was mee mocht met de rest, dat als ik het niet meer haalde om naar de winkel te gaan voor een pot pindakaas ik maar even een berichtje naar pa moest doen en die dat uithaalde voor mij, dat ik helemaal niet moest strijken (want daar heb ik een bloedhekel aan). Het is toch wel een luxe die enorm ondergewaardeerd wordt.
Ik vind de opmerking 'jullie hebben mij gewild, dus deal er nu maar mee' best wel kwetsend overkomen naar ouders. Ik zou het nooit op die manier over mijn vader en moeder hebben.

Kijk en daar gaat het dus mis! Jullie gaan er standaard van uit dat alles hier dan maar zo makkelijk is, ik alleen maar werk en verder alles voorgeschoteld krijg.

Dat ik gewoon mijn eigen eten kook als ik om 8 uur thuis weg ga weet niemand, of dat ik 's nachts mijn wekker zet als er schapen of koeien moeten bevallen en dat ik de hele administratie van het bedrijf doe.

Dat ik écht wel boodschappen doe en eten kook voor de rest als ik er de tijd voor heb.

Het enige wat ik weiger is kostgeld, en dat vind niemand hier in de buurt gek dus dat ligt niet aan mij.

En kinderen die dat niet doen heeft niks met kostgeld te maken maar met opvoeding. Want kinderen die voor het betalen al niks bijdragen thuis gaan dat ook niet doen na het betalen van kostgeld.
Ofja, ze spekken de rekening van pa en ma maar verder gebeurt er thuis dan nog weinig.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 06-01-19 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:32

Sheehan schreef:
Ben ik de enige die het echt gek vind als je tot je 25e thuis blijft wonen? Op een gegeven moment ben je er toch wel ‘klaar mee’?

Is per persoon verschillend. Ik studeerde tot mijn 24e. Toen pas actief gaan sparen en uiteindelijk samenwonen, ik was toen bijna 27. Ook door woningaanbod hier duurde dit langer dan verwacht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:39

Froukje: Dat je dat allemaal doet maakt niets uit dat ik je uitspraak heel grof vind.
Verder lees ik vaak " als je tijd hebt" doe ik boodschappen, kook ik,...
Nu als je niet meer thuis woont dan moet je dat ook nog zelf doen, tijd of niet. Dus ik denk niet dat je kan ontkennen dat het een luxe is, zowel kwa tijd,n praktisch als financieel.

Persoonlijk vind ik meehelpen in huishouden ( en dat huishouden is voor iedereen anders) een evidentie, of je nu iets betaal of niet.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 06-01-19 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:40

Froukje schreef:
Het enige wat ik weiger is kostgeld, en dat vind niemand hier in de buurt gek dus dat ligt niet aan mij.

En wat nu als je ouders zeggen: schat we hebben het financieel zwaar de komende tijd, kun jij wat bijdrage aan jouw kosten per maand?
Weiger je het dan ook, of is het dan anders?