Kerstpakket? oh nee, toch niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Kerstpakket? oh nee, toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:32

Bwa, lees hier genoeg dat men ook niet content is met de kleiner cadeautje dus heb daar mijn twijfels bij...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:38

dromertje2 schreef:
Bwa, lees hier genoeg dat men ook niet content is met de kleiner cadeautje dus heb daar mijn twijfels bij...

Heb je de openingspost wel gelezen dan?
Daar valt niet aan te twijfelen...
Neem aan dat niemand hier immers gaat liegen om het wel of niet krijgen van een cadeau.

Over een klein of groot cadeau en er niet blij mee zijn gaat het topic niet over :)

Persoonlijk ben ik blij met élk cadeau. Mocht ik het dubbel hebben of niet (kunnen) gebruiken dan geef ik het aan iemand anders die het nog niet heeft of die het wel kan gebruiken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:41

In het topic zelf gaat het er ook over dat iedereen hetzelfde moet krijgen. Misschien moet je het topic is lezen.

Maar verder zou ik het normaal vinden als je op een heel jaar maar een paar uur hebt gewerkt, je geen cadeau krijgt. Je moet ergens een lijn trekken.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 26-12-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:44

Dorine92 schreef:
Bij ons op het werk regelt het uitzendbureau de kerstpakketten voor de uitzendkrachten. Dus wat krijgen die.. 4 snoepjes in een zakje. Of 2 blokjes chocola in een doosje. En dat heet dan "kerstpakket". De mensen die voor het bedrijf zelf werken krijgen een heel leuk goedgevuld kerstpakket

Uitzendbureau waar ik voor werkte gaf 1 plastic flesje. Maar goed, een dorstig kind in de 3e wereld zou dan ook dezelfde fles krijgen. Er waren wat boze uitzendkrachten die die flesjes niet eens ophaalden. Dat er een goed doel achterzat maakte het voor mij nog wel acceptabel en het is toch een aardigheidje. Maar de meeste mensen wisten dat niet en baalden flink. (moet je een bijgevoegd briefje lezen, moeilijk).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:16

dromertje2 schreef:
In het topic zelf gaat het er ook over dat iedereen hetzelfde moet krijgen. Misschien moet je het topic is lezen.

Maar verder zou ik het normaal vinden als je op een heel jaar maar een paar uur hebt gewerkt, je geen cadeau krijgt. Je moet ergens een lijn trekken.

Ik héb het hele topic gelezen.
En nee ik vind het niet normaal dat niet iedereen hetzelfde krijgt bij 1 en dezelfde werkgever :n

Nogmaals mijn woorden dan maar waar is de kerstgedachte...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:18

dromertje2 schreef:

Je kan die lijn toch gewoon trekken bij wel of niet in dienst :?

Een lijn trekken tussen een gewerkt aantal uren vind ik echt bizar. Dat onderscheid wordt al in je salaris gemaakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:20

Zoolgangster schreef:
Dorine92 schreef:
Bij ons op het werk regelt het uitzendbureau de kerstpakketten voor de uitzendkrachten. Dus wat krijgen die.. 4 snoepjes in een zakje. Of 2 blokjes chocola in een doosje. En dat heet dan "kerstpakket". De mensen die voor het bedrijf zelf werken krijgen een heel leuk goedgevuld kerstpakket

Uitzendbureau waar ik voor werkte gaf 1 plastic flesje. Maar goed, een dorstig kind in de 3e wereld zou dan ook dezelfde fles krijgen. Er waren wat boze uitzendkrachten die die flesjes niet eens ophaalden. Dat er een goed doel achterzat maakte het voor mij nog wel acceptabel en het is toch een aardigheidje. Maar de meeste mensen wisten dat niet en baalden flink. (moet je een bijgevoegd briefje lezen, moeilijk).

Dat zou ik ook niet zo waarderen. Niet vanwege het “ goede doel” ( wat je ook maar weer moet geloven of dat werkelijk waar is) maar vanwege de plastic soep milieu aspect waar iedereen vandaag de dag hier zich nu toch druk over maakt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:22

Ik heb het idee dat sommigen het kerst pakket als bonus interpreteren.
In dat geval ga je namelijk wel naar prestatiegerichte presentjes (of geld).

Echter is een kerstpakket doorgaans niets anders dan een blijk van waardering, een hele dikke kerstkaart die zegt: fijn dat je er bent.

In het 2e geval is dan verschil maken gewoon suf en pijnlijk.

Maar goed, ik krijg sowieso geen kerstpakket (en dit jaar ook niet mijn bonus omdat ik dom genoeg was om op 1 December bij een nieuwe baan te beginnen ipv 1 Jan 8)7 ).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:26

verootjoo schreef:
dromertje2 schreef:

Je kan die lijn toch gewoon trekken bij wel of niet in dienst :?

Een lijn trekken tussen een gewerkt aantal uren vind ik echt bizar. Dat onderscheid wordt al in je salaris gemaakt.

T is maar normaal dat er een onderscheid in loon gemaakt wordt als je maar 8 u per week werkt of 40u, niet? Dat is toch een evidentie?
Je werkt er ook naar.

Kerstpakket is geen evidentie, is puur goodwill van werkgever.
En als het je zo hoog zit, kan je altijd veranderen van werkgever.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 26-12-18 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:29

Voor het wel of niet geven van een cadeau vind ik het echt heel raar om te kijken naar werkuren.
Voor een kerstpakket werk je niet om het te verdienen he? Dat is een blijk van waardering van je werkgever. Die dan dus blijkbaar mensen met meer werkuren meer waardeert dan mensen met weinig werkuren. Bizar gewoon. Iedereen zet zich in.
Je eindejaarsbonus en salaris gaan natuurlijk wel naar rato van gewerkte uren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:31

dromertje2 schreef:
T is maar normaal dat er een onderscheid in loon gemaakt wordt als je maar 8 u per week werkt of 40u, niet? Dat is toch een evidentie?
Je werkt er ook naar.

Dat is toch waar je voor betaald word??
Een cadeau is héél wat anders dan je salaris en een kerstpakket is géén verlengde van je salaris. Dan had het wel een bonus geheten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:31

verootjoo schreef:
Voor het wel of niet geven van een cadeau vind ik het echt heel raar om te kijken naar werkuren.
Voor een kerstpakket werk je niet om het te verdienen he? Dat is een blijk van waardering van je werkgever. Die dan dus blijkbaar mensen met meer werkuren meer waardeert dan mensen met weinig werkuren. Bizar gewoon. Iedereen zet zich in.
Je eindejaarsbonus en salaris gaan natuurlijk wel naar rato van gewerkte uren.

Nee, je werkt inderdaad niet voor je kerstpakket. Is een cadeautje van je werkgever. En die mag zelf bepalen wie er 1 krijgt of welke criteria hij gebruikt navenant zijn budget.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:33

Mag ie zelf bepalen ja, maar ik mag ook zelf bepalen dat ik dat geen stijl en ook niet zo sociaal en geen goed werkgeverschap vind :Y)

Ik heb het ook echt nog nooit meegemaakt eigenlijk :n is de eerste keer dat is hoor dat er mensen uitgesloten worden voor een kerstpakket. Het komt volgens mij ook echt niet vaak voor in Nederland :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:34

Ik vind het nogal apart om te kijken naar de uren. Ik verwacht en mag toch hopen dat iedereen zich inzet ongeacht de uren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:37

Hoewel ik echt niet de leukste baas heb ben ik wel blij dat ze bij ons gewoon iedereen het zelfde kerstpakket geven. Of je nou 1 dag in de week werkt of 6 en of je nou 10 jaar of 1 week in dienst bent. Iedereen krijgt hetzelfde.

Je kunt het als bedrijf toch niet maken iedereen een kerstpakket te geven en dan bepaalde mensen over te slaan omdat ze niet genoeg uren maken/er te kort werken?

Ik zou ook echt niet lang bij zo'n bedrijf in dienst zijn denk ik. Het gaat me echt niet om dat kerstpakket, die kan me echt gestolen worden, maar wel om het feit dat je dan dus blijkbaar gewoon niet gewaardeerd word want je werkt te weinig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:39

verootjoo schreef:
Mag ie zelf bepalen ja, maar ik mag ook zelf bepalen dat ik dat geen stijl en ook niet zo sociaal en geen goed werkgeverschap vind :Y)

Ik heb het ook echt nog nooit meegemaakt eigenlijk :n is de eerste keer dat is hoor dat er mensen uitgesloten worden voor een kerstpakket. Het komt volgens mij ook echt niet vaak voor in Nederland :n

Inderdaad, ieder zijn gedacht :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:40

Froukje schreef:
Hoewel ik echt niet de leukste baas heb ben ik wel blij dat ze bij ons gewoon iedereen het zelfde kerstpakket geven. Of je nou 1 dag in de week werkt of 6 en of je nou 10 jaar of 1 week in dienst bent. Iedereen krijgt hetzelfde.

Je kunt het als bedrijf toch niet maken iedereen een kerstpakket te geven en dan bepaalde mensen over te slaan omdat ze niet genoeg uren maken/er te kort werken?

Ik zou ook echt niet lang bij zo'n bedrijf in dienst zijn denk ik. Het gaat me echt niet om dat kerstpakket, die kan me echt gestolen worden, maar wel om het feit dat je dan dus blijkbaar gewoon niet gewaardeerd word want je werkt te weinig.

Daarmee dat ik zeg dat als het je zo hoog zit, je altijd naar een andere werkgever kan gaan. Het gras is daar misschien groener...Of juist niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:44

Ik zie nu helemaal voor me dat dan uitgerekend de schoonmaakster die sowieso al de minst gewaardeerde en slechst betaalde functie heeft geen kerstpakket krijgt omdat ze maar 1-2 uurtjes per dag gewerkt heeft (misschien zelfs naast haar 3 andere poetsbanen om de huur te kunnen blijven betalen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:45

Sizzle schreef:
Ik zie nu helemaal voor me dat dan uitgerekend de schoonmaakster die sowieso al de minst gewaardeerde en slechst betaalde functie heeft geen kerstpakket krijgt omdat ze maar 1-2 uurtjes per dag gewerkt heeft (misschien zelfs naast haar 3 andere poetsbanen om de huur te kunnen blijven betalen).

Nou idd, terwijl wel iedereen op een schone wc wil.
En op die baan wordt ook altijd het meest gezeurd dus eigenlijk verdienen die wel het grootste kerstpakket :')

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:03

Wij geven iedereen hetzelfde pakket. Van de schoonmaker tot iemand die full time werkt. Als blijk van waardering. Ik moet wel zeggen dat de belastingdienst de regels heel strak heeft gemaakt. Je mag maar een klein percentage van het bruto loon weg geven anders wordt het bedrag van het cadeau opgeteld bij het bruto loon en moet je daar als werknemer belasting over betalen . Wij gaan ook nog eens 2 x per jaar uit eten met ons personeel. Voor de mensen die maar weinig uur maken is het ontzettend puzzelen om binnen die vrij besteedbare ruimte te blijven. Anders moet de werknemer zelf hier heel veel belasting over betalen en ik denk ook niet dat iedereen daar blij mee is o belasting te moet je betalen over een cadeau wat je misschien niet eens leuk vindt. Dus misschien ligt het soms toch niet zo zwart wit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:18

Froukje schreef:

Precies.
Ik zou het ook heel erg kleinerend vinden om dan op het werk aan te komen, staan er allemaal mooie grote pakketten klaar en dan staat er een kleiner pakketje naast. Dat zou dan voor mij zijn, de part-timer.
Omdat ik minder uren werk per week. :+

Maar ik ben zeker niet die collega die hartstikke flexibel is, 7 dagen per week inzetbaar, bijna altijd kan invallen als er iemand ziek is, en iedere werkdag er weer het beste van probeer te maken? -O-
Oh, en onderbetaald worden :Y)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:32

Bij ons krijgen de zgn externe bedrijven(schoonmaak, heftruckmonteur enz) ook een kerstpakket, hetzelfde als alle werknemers. Ook zij zorgen ervoor dat alles netjes is en blijft draaien bij ons.
En ja iedereen heeft een ander idee over wat "rechtvaardig" is of niet. Maar wordt een bedrijf er nou veel slechter van om iedereen hetzelfde pakket te geven? Eigenlijk is het in het voordeel van het bedrijf werknemers blijven misschien wel door dit soort acties en zijn misschien ook bereid een stapje harder te zetten als je op deze manier gewaardeerd wordt. En nee is geen recht maar wel leuke waardering

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:50

Ik denk dat de onderlinge verhoudingen er ook niet bepaald goed aan doen als je kerstpakketten geeft die zich uitten in een rang orde.