Fijn zo n nieuw afval systeem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:00

Afzeiken doet niemand, ideeën aandragen wel.
En iemand moet zich nederig voelen omdat iemand anders beperkt is en doen en laten? Het moet niet gekker worden zeg. Maar dit is bokt en je mag niet zeggen wat je denkt.

capopjekop schreef:
Dat ligt helemaal eraan hoe de hulpvrager is wmb. Ik help graag andere mensen en zou dus geen moeite daarmee hebben als ik een klik voel met iemand. Maar is het een zeurpiet die naast me woont waar nooit iets deugt en die overal negatief naar kijkt en overal moeilijk over doet dan zou ik daar idd geen zin in hebben. Al zou ik dan te beleefd zijn om niet te helpen overigens.

Bij ons is het wb afval top geregeld. Iedereen betaalt een vaste prijs en je kunt dus overal zonder pas je vuil kwijt. De kleppen gaan soepel omhoog. Helaas heb je dan nog mensen die hun vuil gewoon op straat flonkeren..

Hier ben ik het mee eens. Ook al zou ik "gestoord" worden als ik eens een avondje op de bank zit, als iemand hulp vraagt, doen ze dat niet voor niets en zou ik absoluut helpen. :j

Ik hoop dat je probleem gauw opgelost wordt Karuna, voor jou en de anderen die daar wonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:32

Waarom zou je je niet nederig mogen voelen? Daar wordt echt niemand slechter van. Als men dat eens vaker deed zou de maatschappij veel mooier zijn. :)
Wees blij dat je niet hoeft te dealen met die omstandigheden ipv het haar halvelinge te verwijten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:45

Ayasha schreef:
Waarom zou je je niet nederig mogen voelen? Daar wordt echt niemand slechter van. Als men dat eens vaker deed zou de maatschappij veel mooier zijn. :)

Sorry, maar je hebt werkelijk geen idee hoe een ander zich voelt en wat een ander voor de maatschappij doet. Als er eentje zich rijk voelt met de omstandigheden en mogelijkheden ben ik het wel. Maar me nederig moeten voelen? Nee, dat gaat me echt te ver. Heb daarvoor te veel ellende gehad en ben ook geen slaaf.
Maar eerlijk zeggen wat er gedacht wordt, wordt niet op prijs gesteld hier (in het algemeen!).
Ik wil niet weer een hele discussie starten, ook omdat een mod dit aangegeven heeft, maar ik begrijp wel hoe sommige anderen hier denken. En nogmaals, het moet goed door de gemeente geregeld worden! Maar als die dat nalaat, zul je toch in zoverre zelf een oplossing moeten zoeken (en bokt kan niet altijd helpen helaas, ook al zouden we willen).

En laat ik laat het hierbij (ik ontstip dan ook het topic), want het is mijn topic immers niet en gelukkig heeft Karuna een oplossing gevonden voor zoverre begreep ik. Hoop dat de gemeente alsnog het goed en snel regelt! :j

Magrathea

Re: Fijn zo n nieuw afval systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:48

Weet je wat pas een aanname is? Dat iedereen die oplossingen aandraagt en de toon te negatief vindt wel een gezond lijf zal hebben, of geen andere problemen in het leven :o

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:39

Dames, heren, ik heb al een keer gevraagd het on-topic en respectvol te houden. Kunnen we dit alsjeblieft doen?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:01

Zammie schreef:
Tuurlijk, ts moet met een trapje daarheen lopen en met een zware zak. Het moet niet gekker worden.. dat zijn geen tips, dat is domweg zonder nadenken iets neerzetten en dat moet ts dan maar doen. Want ze kan ook op vakantie |(

Ts, ik vind het fijn voor je dat je nog wat leuke dingen kan doen! De meesten kunnen zidh niets voorstellen bij een lijf wat het niet meer doet. Top van je dat je toch nog voor leuke dingen kiest. Ik kan zelfs dat helaas niet meer, dus geniet ervan, zolang het nog kan!

You kidding me? :') ik bedoelde zo’n klein opstapje van de action zoals dit:

https://www.xenos.nl/klapkrukje-grijs-3 ... gJqH_D_BwE

En ja, ik heb inderdaad geredeneerd vanuit het oogpunt als je kan skieën dan kan je vast ook wel een krukje van 500 gram meenemen naar de afvalbak.

En mijn ‘oplossing’ bedoelde ik echt serieus, en is totaal niet denigrerend bedoeld oid. Je moet toch tijdelijk, totdat er een andere oplossing is gevonden, wat? Wellicht biedt die 22 cm extra hoogte net voldoende ruimte om de (halve) afvalzak wél in de container te krijgen.

Ik vind het serieus jammer hoe er gereageerd wordt, blijkbaar kan geen enkel advies een (tijdelijke) oplossing bieden, so be it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:02

Magrathea schreef:
Weet je wat pas een aanname is? Dat iedereen die oplossingen aandraagt en de toon te negatief vindt wel een gezond lijf zal hebben, of geen andere problemen in het leven :o

Dit.

Natuurlijk moet de gemeente voor een goede oplossing zorgen maar die is er nu niet. En blijkbaar is dat niet de eerste keer. Dan kan je elke keer over de zeik gaan en jezelf gek maken met wat ze hadden moeten doen maar daar heb je niks aan. Samen een (tijdelijke) oplossing zoeken helpt wel. Zo kan je dit negatieve misschien omzetten in iets positiefs, niet geschoten is altijd mis en dan heb je in ieder geval je best gedaan om jezelf en de anderen te helpen tot het geregeld is.
Ik zeg dus niet dat TS niet moet zeuren maar moet handelen, ik zeg dat als je er met andere ogen naar kijkt er misschien wel een simpele oplossing is zodat je je er niet zo druk over hoeft te maken. Een flyer kan je altijd proberen, is er niemand die er op reageert dan is het jammer, doet iemand dat wel dan is het mooi. En wie weet dat daar uit voort komt. Goede mensen bestaan nog wel, ze moeten je alleen wel kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:04

Ik weet niet of nederigheid het juiste woord is in deze context, misschien past relativeringsvermogen beter. Iedereen zal het ermee eens zijn dat het super vervelend is als je je vuil niet kwijt kan, en helemaal als je ook nog eens lichamelijk of geestelijk zo beperkt wordt dat het nog moeilijker is om alternatieven te bedenken.
Aan de andere kant: relativeren is een mooi iets. Een gemeente die een vergissing begaat en die niet direct na jouw klacht komt oplossen is niet per se (even gechargeerd ;) ) lui, gehandicaptenonvriendelijk of de duivel; het kan ook gewoon zo zijn dat een ander deel van de gemeente dat nóg kwetsbaarder is dan de jouwe op dit moment even voorrang krijgt, en dat jouw probleem dus pas over twee weken weer aan bod komt. Nog steeds supervervelend, maar misschien helpt dat besef om iets milder naar de wereld te kijken. Je topic heeft eigenlijk ook niet zoveel met gehandicapt zijn te maken: het kan iedereen overkomen dat de gemeente per ongeluk de verkeerde vuilnisbak plaatst waar je pasjes niet op werken. Dat een paslezer kapot is. Of zoals in mijn vorige dorp: dat rotjochies een vuurwerkbom in de container gooien waarna die zo onwricht is dat er pas na een maand een nieuwe geplaatst kan worden. :x

Ik hoop dat de gemeente na de kerst snel je vuilnisbak door een handigere vervangt, en tot die tijd is het helaas noodgedwongen gewoon even behelpen, net zoals bij 'gezonde' mensen bij wie de vuilnisbak niet functioneert. Volgens mij zijn er al een hoop goede tips gegeven waar je niets mee kunt door je lichamelijke problemen, en een hoop tips die je niet wilt, zoals het vuil een keer in de vijf weken met iemand meegeven, of iemand in je omgeving vragen of het goed is als je eens in de vijf weken een zak meeneemt naar hun toe om weg te gooien.
Je bent daarin trouwens echt niet uniek. Toen in omringende gemeentes ineens betaald moest worden voor restafval kregen mensen hier regelmatig vuilniszakken van familie en vrienden omdat het hier nog gratis was. :+ En toen een van de pasjesvuilnisbakken kapot was verhuisden alle vuilniszakken ineens ook naar anderen die een pasje voor een andere automaat hadden. Dat heeft niets te maken met handicaps of achtergesteld worden, gewoon irritante pech die je dan maar op een andere manier oplost.

Aangezien jouw probleem groter is doordat je in een straat vol gehandicapte arbeiders zonder pensioen woont, dacht ik je kunt het ook breder aanpakken: maak een briefje in Word waarin je uitlegt dat jullie als kwetsbare groep een probleem hebben en huisnummer x, x en x niet meer zelf het vuil weg kunnen brengen tot de nieuwe bak er is, en vraag of iemand zin heeft om (tegen een kleine vergoeding) eens in de x weken een paar vuilniszakken mee te nemen. Stop die in alle brievenbussen in de vier straten om jullie straat heen met je telefoonnummer erbij en je kunt waarschijnlijk binnen de kortste keren je eigen vuilnisrondje organiseren.
En aangezien je het graag groots aanpakt: stuur een mail met in de attachment hetzelfde briefje naar je lokale krant, want met dat soort sociale acties krijg je vast aandacht. Iemand die klaagt omdat dingen niet werken en ziet daarin een soort complot van de gemeente scoort minder hoog dan 'iemand verzint een ludieke actie om samen met de buurt een afvalprobleem op te lossen'. En dan heb je ineens de krant als hulpmiddel om de gemeente duidelijk te maken dat dit toch echt niet kan.
Ik heb er een hekel aan als mensen zeggen 'gewoon positief blijven', ik zou liever zeggen; probeer dingen wat te relativeren. oliebol happens, soms heb je pech - of je nou gehandicapt bent of niet - dus baal daar gerust van en kijk dan eens naar hoe anderen - of ze nou gehandicapt zijn of kerngezond - met diezelfde pech omgaan. Al was het alleen maar omdat die 'gezonde' mensen zelf vaak ook best wat onzichtbare handicaps meeslepen en daar onzichtbaar omheen weten te leven. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:21

xyzutu2 schreef:
Aan de andere kant: relativeren is een mooi iets. Een gemeente die een vergissing begaat en die niet direct na jouw klacht komt oplossen is niet per se (even gechargeerd ;) ) lui, gehandicaptenonvriendelijk of de duivel;

Als je 'even gechargeerd ;) " typt, dan weet je toch dat je dingen aan het overdrijven bent die een toch al vrij ongenuanceerde discussie nog verder uit het lood trekt? Waarom zou je dat doen?

Maar goed. Niemand zegt at de gemeente 'de duivel' is, maar 'gehandicaptenonvriendelijk' zijn ze wel. Ook als het 'maar' een vergissing is (nadat ze expliciet op dit probleem zijn gewezen voordat de containers in gebruik genomen worden.)

Stelselmatig vergeten om het perspectief van toegankelijkheid mee te nemen is gehandicaptenonvriendelijk. En lui.

Citaat:
het kan ook gewoon zo zijn dat een ander deel van de gemeente dat nóg kwetsbaarder is dan de jouwe op dit moment even voorrang krijgt,

Ik heb een nieuwe term geleerd: spectaculeren. Het zelf verzinnen van een scenario dat je zo invult dat het past bij je eigen vooraanname. Alleen het slaat dus nergens op, omdat toegankelijkheid dus bij het geheel hoort. Of je gebruikt nieuwe afvalbakken - of niet. Als je het doet, dan doe je het zodat ze werken, toegankelijk zijn, en geleegd worden, en als je een van die dingen niet waar kunt maken, dan werkt het dus niet.
Dit zijn geen dingen waarbij je halverwege even wat dingen weg kunt laten.

En nogmaals: de gemeente heeft via meerdere wetten uitdrukkelijk de plicht om dit goed te behandelen: omdat zij verantwoordelijk zijn voor afvalverzameling, omdat ze verantwoordelijk zijn dat mensen met een beperking recht hebben op een leefbaar huis zonder afval, en omdat ze toegankelijk moeten zijn. Dat is niet iets wat je even toevoegt als je op een onbewaakte woensdagmiddag nog eens tijd over hebt om daar ook aandacht aan te besteden. Dit MOET. Dit hoort dan ook vanaf het begin af aan deel te zijn van het proces, en als ze dat niet doen, dan zijn ze wellicht niet de 'duivel' maar hebben ze dit onderdeel laks en onzorgvuldig uitgevoerd.

Het goed regelen van dingen is niet optioneel voor de gemeente.

Citaat:
Volgens mij zijn er al een hoop goede tips gegeven waar je niets mee kunt door je lichamelijke problemen, en een hoop tips die je niet wilt, zoals het vuil een keer in de vijf weken met iemand meegeven, of iemand in je omgeving vragen of het goed is als je eens in de vijf weken een zak meeneemt naar hun toe om weg te gooien.

Dat is dan toch ook de beschamendheid ten top? Vijf weken met afval zitten, en het dan bij iemand anders moeten wegdoen?
(Oh ja. Extra punt: en het mag ook niet. Je mag je afval niet bij iemand anders in de kliko gooien, en als het om een andere gemeente is zadel je ook nog eens een andere gemeente op met de extra verwerking. Wat niet veel is als het om 1 persoon gaat maar het is echt een flutoplossing.)

Citaat:
Dat heeft niets te maken met handicaps of achtergesteld worden, gewoon irritante pech die je dan maar op een andere manier oplost.

Whatever, maar HIER heeft het nadrukkelijk wwel te maken met handicaps en het geen rekening houden met de toegankelijkheid. Dit is geen 'irritante pech.'

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:00

Ik heb gevraagd of er geen vrijwilligers instantie bij je in de buurt is, dan kan je daar hulp van krijgen.
Ik heb hier nog geen antwoord op gelezen(ben je niet verplicht hoor, maar ik vraag het me af)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:21

Wat iemand hier eerder ook al aangedragen heeft, is het niet mogelijk om bijv. voor 2 uurtjes per week een hulp in te huren?
Voor wat huishoudelijke dingen, die zou dan ook meteen de vuilzak kunnen wegbrengen, dat hoeft toch niet de hoofdprijs te kosten?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:22

Shadow je hebt heus een punt. Maar wie zegt dat de gemeente niks doet/dat alles is zoals TS ons voorhoudt. We horen het verhaal maar van één kant, en TS haar versie(s) van het/de verhaal/verhalen is niet bijzonder positief.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 18:13

Gemeente heeft geen vrijwilligers dienst meer dan wel klusjes dienst. Wel gehad maar 3 jaar geleden gestopt. Ook geen tuinklusjes meer. Verder moet ik volgend jaar gaan kijken hoe en wat.

Wethouder en gemeente is bekend laks. Vandaar dat gehandicaptenraad zo fanatiek ze i hun nek zit

Voor nu kan ik niet meer doen behalve vakantie houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:42

Magrathea schreef:

Ik heb nergens gezegd dat die mensen GEEN problemen hebben. Ik heb gezegd dat ze de problemen van TS vermoedelijk niet hebben. Anders zou er wel meer begrip zijn voor haar gok ik. :) Da's een nuance maar wel een belangrijke. :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:02

Wij kunnen hier ook luiers/incontinentie materiaal/inlegkruisjes inleveren bij de milieustraat, dat is gratis.
Is natuurlijk wel weer een extra ritje, maar het scheelt wel weer in je rest afval (als het bij jullie ook kan natuurlijk).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 23:03

Is hier dus niet

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:51

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:30

verootjoo schreef:
Gelukkig leven we dan in een systeem dat je toch een inkomen krijgt, en dat systeem is niet gratis voor iedereen, anderen werken daar hard voor. Maar je krijgt het, en dat is in veel landen wel anders.

Hier wil ik toch even op inhaken. Dit heb ik namelijk ook altijd gedacht. Tot een goede vriend van mij een ernstig hartinfarct kreeg en als gevolg daarvan nog maar beperkt kan werken.
Hij kan met het beperkte aantal uren ongeveer de helft van bijstandsniveau verdienen. En daar heeft hij het mee te doen, want hij krijgt geen aanvulling van het UWV of welke instantie dan ook.
Het werken kost hem alle energie, waardoor hij de rest van de dag meestal niets meer kan.
Recht op bijstand heeft hij niet omdat samen woont met een vriendin met een baan. Ook afgewezen voor de WIA.
Hij heeft wel zijn hele leven hard gewerkt en belasting betaald, maar daar ziet hij nu dus niets van terug.
Het gevolg is dat zij waarschijnlijk moeten gaan verhuizen en goedkoper gaan wonen. Los van dat dat nogal impact heeft op je leven, hoe regel je dat op korte termijn? De goedkopere woningen liggen niet voor het oprapen.
Dus tja dat fijne systeem, dat blijkt toch wel wat hiaten te hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:40

Ayasha schreef:
Magrathea schreef:

Ik heb nergens gezegd dat die mensen GEEN problemen hebben. Ik heb gezegd dat ze de problemen van TS vermoedelijk niet hebben. Anders zou er wel meer begrip zijn voor haar gok ik. :) Da's een nuance maar wel een belangrijke. :)

Nou ja, da's dus ook een aanname. Het is me vaker gebeurd op Bokt dat ik aangaf vergelijkbare problemen te hebben met iets en dat op manier X of Y te hebben opgelost maar dat werd óf genegeerd óf afgedaan als "jamaar dat kan niet". Tja ik zal echt niet ontkennen dat ik af en toe flink de balen heb gehad van dat ik bij bepaalde kwesties flink tussen de wal en het schip terecht ben gekomen maar dat betekent voor mij vooral dat ik dan maar wat harder moet werken om daar tussenuit te komen. (En voor er iemand begint over lichamelijke handicaps... tja, laat ik het zo zeggen, overspannenheid/stress etc. kan je óók lichamelijk opbreken.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 02:34

Sourire schreef:
Shadow je hebt heus een punt. Maar wie zegt dat de gemeente niks doet/dat alles is zoals TS ons voorhoudt. We horen het verhaal maar van één kant, en TS haar versie(s) van het/de verhaal/verhalen is niet bijzonder positief.

Precies, we weten niet eens of het wel klopt wat ts allemaal beweert. Tot zover ga ik wel met xyzetc mee, want dit soort dingen gebeurt aan de lopende band. Er werden vroeger nog wel eens televisieprogramma's mee gevuld, onbenullige fouten of goedbedoelde blunders.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 03:17

linnie050 schreef:
De ts zegt toch dat ze een mindere periode heeft en dat haar hulp even uit de roulatie is....

Waarom blijven hameren op dat de ts op vakantie kan enz.
Nou nu even niet....dat gaf ze zelf ook al aan.

Ze heeft ondertussen al oplossingen gegeven zoals de poepzakjes.
Knap dat je zo kan sorteren.

Percy je bent haar buurvrouw niet dus moeilijk om in het hoofd of leven van de ts te kijken.
Als ik wat berichten van jouw doorspit zie ik ook dingen over mennen en een hele dag op de kar wel met pijnstilling.
Misschien ligt de ts ook wel kapot op bed na een wandeling of iets anders.

.

Wel of niet of topic, wel een reactie op mij.

Met alle excuses, hele dagen op een kar met pijnstilling? Dat zal ik nooit gezegd hebben. Dat is ook nooit zo geweest. Ik weet werkelijk niet waar je dat vandaan haalt. Dan heb je blijkbaar mijn berichten nogal selectief gelezen.

En wat betreft de ts, klagen helpt niet, zeker niet op bokt.
Misschien denken mensen dat in oplossingen denken nogal gemakkelijk gezegd is voor iemand die invalide is maar als er één ding is wat ik heb geleerd dan is het wel in oplossingen denken juist omdat ik enigszins invalide c.q. beperkt ben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:25

Hoe gaat het nu?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 10:00

Op vakantie dus geen probleem.daarna eens zien hoe rest van buren zich redt en wmo bellen weer erover

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:12

Van wat ik begrijp van de post van Shadow (en die geloof ik meteen als zij dat zegt) is dat de gemeente verantwoordelijk is voor het kunnen afvoeren van afval.
Als iemand met een beperking door een beslissing geen afval meer kan afvoeren, is dat toch niet het probleem van die inwoner ? Ik vind dat echt gek..

We hebben protestgroepen voor weet ik veel wat niet allemaal, iets over aangepaste toiletten, stichtingen red de roze kever, etc..
maar als dan iemand zegt "het is te zwaar om mijn afvalzak weg te brengen" moet ze het allemaal zelf maar regelen met hulp van buren of afval gaan sparen of iets? Ik vind dat echt gek..
Misschien moet TS op tv gaan schreeuwen hoe oneerlijk het allemaal is in NL, de mensen die dat doen lijken best wat voor elkaar te krijgen :j

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:22

Toch komt dit in meer gemeentes voor. In mijn woonplaats zijn nieuwe containers voor het groenafval in de binnenstad en bij appartementencomplexen geplaatst. Bij de oude containers zat de ingooiopening erg hoog, zodat ouderen, kleinere mensen en mensen met een handicap daar moeilijk bij kunnen. Nu bij de nieuwe containers zit de ingooiopening net zo hoog. De containers voor het restafval zijn handiger in gebruik, maar dat kost 1,50 per keer, terwijl je voor het groenafval niet extra hoeft te betalen.

Eigenlijk zouden de ontwerpers wel meer rekening kunnen houden met de gebruiksvriendelijkheid van hun apparatuur.