meggiemeg schreef:Een praktijkvoorbeeld, oké: ik ben lid van een club, op de clubavond was er een onderdeel besproken en unaniem was iedereen het er over eens, zo zou het gaan worden. Een paar dagen later besluit de voorzitter het ineens heel anders te gaan doen zonder verder overleg, dit werd gewoon medegedeeld en dat was het. Ik vond het persoonlijk erg jammer de weg die dan zou worden ingeslagen dus informeer via de groepsapp: ben ik de enige die het jammer vind dat dit nu toch zo gaat veranderen ipv de besproken manier op de clubavond? Het is bij ons op de club de gewoonte dat als er wat veranderd wordt dat iedereen het unaniem eens moet zijn en anders niet. Ik kreeg dus vrij veel bijval van de andere leden dat zij het ook jammer vonden, van de voorzitter kreeg ik via een aparte app (die de andere leden niet konden lezen) dat ik de boel aan het opruien was en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten was.... Ik had het doelbewust bij me zelf gehouden en niet achter de rug om gedaan. Dat had ik echt niet netjes gevonden en had dan de reactie ook wel kunnen begrijpen maar nu niet.
Grappig. Het praktijkvoorbeeld dat jij geeft vind ik nou een schoolvoorbeeld van hoe je niet eerlijk en open communiceert
Als jij eerlijk en open had gecommuniceerd en het bij jezelf willen houden, zoals je zegt, dan was je 1 op 1 op die voorzitter afgestapt (of gebeld) en aangegeven. Joh, dit hebben we op de cubavond unaniem besloten. Ik zie nu dit. Voelt voor mij niet goed. Kun je dat eens uitleggen en als je inderdaad anders doet als dat we besloten hebben, zou je dat dan aan de club willen verantwoorden.
Nu gooi jij een insinuerende vraag in de groepsapp, gooi jij zijn actie ten grabbel voordat de voorzitter ook maar enige kans heeft gekregen zijn uitleg te geven.
Degene die jou die app heeft gestuurd dat je de boel aan het opruien bent en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten, die communiceert wel eerlijk en open. Geeft jou feedback over jouw actie zonder daar op dat moment anderen bij te betrekken. Zo hoort het!
En dat je zegt dat je het met die vraag bewust bij jezelf hebt gehouden, geeft mij aan dat jij je nog niet zo bewust bent van hoe je zelf communiceert. De manier waarop je het in de groep gooit is gewoon insinuerend en eerlijk gezegd een beetje vals.
Dus TS, verbeter de wereld, begin bij jezelf.