Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:42

meggiemeg schreef:
Elisa2 schreef:
Klopt deels..maar ik ken bijvoorbeeld iemand die een laag zelfbeeld heeft en eigenlijk heel erg onzeker is. Deze persoon vat ook alles negatief op en "hoort" ook alleen maar de minder leuke dingen terwijl je bijv. 3 goede en 1 minder goed iets noemt..alleen die laatste blijft hangen en hoe tactisch je het ook brengt. Het komt niet goed over. Deze persoon ziet ook alles als aanval en kritiek.

Dat wordt dan wel heel lastig praten met elkaar ja, zeker als alles al negatief wordt gezien. Lijkt me niet prettig voor die persoon maar ook niet voor de mensen in de directe omgeving.

Het is ook heel moeilijk inderdaad, vooral omdat het stukje zelfreflectie ontbreekt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:45

Ik heb er vroeger heel veel last van gehad. Feedback op mijn ontwerpen trok ik persoonlijk aan en keeeg ik het gevoel dat ik niet goed genoeg was.
Heb daar wel hulp voor gehad en nu kan ik het prima scheiden. Ligt ook een beetje aan hoe iemand het brengt. “Het is lelijk”, klinkt anders dan: “als je dit en dit aanpast, ziet het er nog/al een stuk beter uit.”

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:50

Heel netjes van de voorzitter om jou daar persoonlijk op aan te spreken en het niet in de groepsapp te gooien. Dat is eerlijk en direct. Jouw communicatie in de groeps app was dat niet. Die was indirect en doordat je meteen de hele club er ij betrekt ook niet eerlijk. Ik zou zeggen volg eens een training effectief communiceren of conflict hantering. Zal een wereld voor je open gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:51

Esther:
Ook helemaal mee eens, de manier van brengen is ook zeer belangrijk (sowieso, bij iedereen) maar dat gevoel van niet goed genoeg zijn is hardnekkig. Want dat zorgt inderdaad ook dat dat bevestigd word door enige vorm van kritiek. En als mensen krijgen we natuurlijk allemaal de nodige kritiek zo nu en dan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 13:10

Ik betrek niet de hele club erbij in mijn ogen, ik wilde zoals gezegd geen gedoe achteraf oji. De app die ik kreeg was alles behalve sportief of eerlijk, maar dat is wat anders. Daarom ging deze ook niet via de groepsapp, had de voorzitter dat wel gedaan was die denk ik direct geen voorzitter meer geweest. We maken allemaal fouten, dat is helemaal niet erg. Als het goed is leren we daar ook weer van.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:34

oji schreef:
meggiemeg schreef:
Een praktijkvoorbeeld, oké: ik ben lid van een club, op de clubavond was er een onderdeel besproken en unaniem was iedereen het er over eens, zo zou het gaan worden. Een paar dagen later besluit de voorzitter het ineens heel anders te gaan doen zonder verder overleg, dit werd gewoon medegedeeld en dat was het. Ik vond het persoonlijk erg jammer de weg die dan zou worden ingeslagen dus informeer via de groepsapp: ben ik de enige die het jammer vind dat dit nu toch zo gaat veranderen ipv de besproken manier op de clubavond? Het is bij ons op de club de gewoonte dat als er wat veranderd wordt dat iedereen het unaniem eens moet zijn en anders niet. Ik kreeg dus vrij veel bijval van de andere leden dat zij het ook jammer vonden, van de voorzitter kreeg ik via een aparte app (die de andere leden niet konden lezen) dat ik de boel aan het opruien was en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten was.... Ik had het doelbewust bij me zelf gehouden en niet achter de rug om gedaan. Dat had ik echt niet netjes gevonden en had dan de reactie ook wel kunnen begrijpen maar nu niet.

Grappig. Het praktijkvoorbeeld dat jij geeft vind ik nou een schoolvoorbeeld van hoe je niet eerlijk en open communiceert <<)

Als jij eerlijk en open had gecommuniceerd en het bij jezelf willen houden, zoals je zegt, dan was je 1 op 1 op die voorzitter afgestapt (of gebeld) en aangegeven. Joh, dit hebben we op de cubavond unaniem besloten. Ik zie nu dit. Voelt voor mij niet goed. Kun je dat eens uitleggen en als je inderdaad anders doet als dat we besloten hebben, zou je dat dan aan de club willen verantwoorden.

Nu gooi jij een insinuerende vraag in de groepsapp, gooi jij zijn actie ten grabbel voordat de voorzitter ook maar enige kans heeft gekregen zijn uitleg te geven.

Degene die jou die app heeft gestuurd dat je de boel aan het opruien bent en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten, die communiceert wel eerlijk en open. Geeft jou feedback over jouw actie zonder daar op dat moment anderen bij te betrekken. Zo hoort het!

En dat je zegt dat je het met die vraag bewust bij jezelf hebt gehouden, geeft mij aan dat jij je nog niet zo bewust bent van hoe je zelf communiceert. De manier waarop je het in de groep gooit is gewoon insinuerend en eerlijk gezegd een beetje vals.

Dus TS, verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Het voelt nogal als opstoken, als je in een groepsapp vraagt hoe en wat. Als je bang was dat je het verkeerd had begrepen had je dat beter direct aan de voorzitter zelf kunnen vragen met het idee van: "Hee wat vreemd, ik dacht dat we zo en zo hadden afgesproken." In plaats van het achter zijn rug om te bespreken met anderen.

Dat hij daarna wel direct naar de TS toegaat en laat blijken dat hij dat niet leuk vind, vind ik juist wel eerlijk en direct. Misschien vindt jij het sportief omdat je het idee hebt dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt, maar dat zijn twee verschillende dingen.

Hij spreekt jou namelijk aan op hoe je het daarna achter zijn rug om probeert te bespreken met allemaal andere mensen dan hemzelf. Niet op jouw inhoudelijke standpunt over de kwestie.

nynke55

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:43

Het lijkt me als de voorzitter ook in die groepsapp zit, dat het heel anders word, dan gaat het niet achter zijn rug om.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 16:58

De voorzitter zit ook in deze groepsapp dus er is niets achter zijn rug om gegaan. Ik had niets verkeerd begrepen omdat het ook in de notulen stond hoe het zou gaan en dat was niet hoe de voorzitter dit daarna wilde hebben (als enigen van de hele club) en simpel mededeelde zonder verder overleg, de voorzitter was het overigens op de clubavond ook eens met de beslissing anders was deze niet unaniem geweest.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:52

Ik vind het eigenlijk niet anders worden als de voorzitter in de groep zit. Het enige wat je doet is iets waar je het niet mee eens bent, bespreken in de groep, in plaats van direct tegen degene waar het om gaat.

Naar mijn idee ben je direct als je iemand direct aanspreekt op iets waar je het niet mee eens bent. Dat is hier niet gebeurd, terwijl de voorzitter dat daarna wel bij TS deed. De voorzitter was dus wel direct. Heel de beslissing en of die unaniem was of niet, plus of die wel of niet in de notulen is opgeschreven staat daar buiten. Dat zijn namelijk inhoudelijke argumenten die niets te maken hebben met het feit of de TS wel of niet direct was, en laat dat laatste nou juist hetgeen zijn waar dit topic over gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 18:39

Maar het gaat de anderen toch ook indirect aan? Je bent toch met zijn allen een club en niet alleen ik tegen de voorzitter (zoals hij dat voelde op dat moment waarschijnlijk). Ook al hield ik de vraag bij mezelf, wist ik dat ik er andere leden ook mee hielp die niet mondig zijn. Deze hadden op de clubavond laten blijken dat het goed was dat de stemming zo vlot verliep en dat ze erg blij met de uitkomst waren.
Ik had het niet netjes gevonden als ik eerst met anderen er over was gaan praten achter de rug om van iedereen om het dan vervolgens te gaan melden.
Door het zo te doen is er niets verborgen geweest van mijn kan uit, het appje van de voorzitter naar mij privé was overduidelijk vol frustratie en ook beter dat het niet voor iedereen zichtbaar was

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:21

Persoonlijk vind ik het wel terecht dat je het in de groepsapp gemeld hebt, ik had alleen gewoon gevraagd waarom hij het veranderd had.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:40

Ik jad het netter gevonden als je de voorzitter zelf had geappt en het had aangegeven. Dan kon hij het eerst rustig uitleggen voordat hij de hele club over zich heen kreeg.

Mocht je er dsn niet uit kunnen komen had je kunnen zeggen. Dit is niet zoals besproken is in de alv. Ik ga het even in de groep gooien.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:03

Misschien, maar het was in de groep besproken en in de groepsapp veranderd, waarom dan niet in de groepsapp reageren? Het kan ook anders, maar ik vind dit niet verkeerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:59

TS vraagt hoe of het zit.
"Ik herinner me dat we X hebben afgesproken, ik lees nu Y - ?"
Dat is bij jezelf blijven (misschien wordt nu duidelijk dat je er compleet naast zit) en ik lees er weinig insinuerends in.

(En persoonlijk vind ik het nog al wat, als iemand op eigen houtje een afspraak wijzigt.)

Ik vind dat een open en terechte vraag (en ik vind het niet best dat deze voorzitter begint over opruien).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:10

Janneke2 schreef:
TS vraagt hoe of het zit.
"Ik herinner me dat we X hebben afgesproken, ik lees nu Y - ?"
Dat is bij jezelf blijven (misschien wordt nu duidelijk dat je er compleet naast zit) en ik lees er weinig insinuerends in.

Punt is dat ze het niet zo XY zegt. Ze zegt "Vinden jullie het ook jammer dat...". Dat is een waardeoordeel (nog voordat er om uitleg gevraagd is) + een oproep naar anderen om zich aan te sluiten bij haar standpunt.
Het is dan aan de ontvanger om te bepalen hoe die het bericht opvat, maar je ziet dat er 3 boodschappen in de zin zitten en dat dat het dus toch minder direct maakt, dan je op het eerste zicht zou denken. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:31

Accoord.
Procedureel gezien is de voorzitter gewoon fout, punt. Een nota bene unaniem besluit hoort uitgevoerd te worden.

'Vinden jullie het jammer' gaat over de inhoud.

...al vind ik het erg jammer dat een voorzitter denkt dat hij de baas is (= mijn mening telt zwaarder dan de hele vergadering).

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:28

Ik denk nog steeds dat het om de toon gaat. Ik las niet "vinden jullie het jammer" maar volgens mij was de strekking "ben ik de enige die het jammer vind..."
Dat is communicatief gezien niet handig, en klinkt inderdaad opruiend. Eigenlijk vraag je daarmee om een reactie van de anderen om je bij te staan, en is de vraag niet gericht aan de voorzitter waarom hij het besluit heeft veranderd.

Even on topic, ik denk dat er een dunne lijn zit tussen eerlijk/direct zijn en ongezouten je mening geven. En simpelweg even bij je zelf nagaan wat je wel of niet prettig vind om te horen voorkomt al een hoop onbegrip of gekwetste mensen. ;)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:10

Janneke2, ik ben het volledig met je eens dat het inhoudelijke probleem hier bij de voorzitter ligt, aan de hand van het verhaal dat ik heb. Maar enfin, dat is niet de reden van dit topic.

Ik denk dat je altijd beter direct tegen degene waar je het niet mee eens bent kan zeggen dat je het er niet mee eens bent en op die manier om uitleg kan vragen, in plaats van het op een manier spelen dat je het aan anderen gaat vragen.
Want ondanks dat de voorzitter wel in de groep gaat, krijgt hij geen kans om zijn standpunt uit te leggen. Misschien was er wel een hele goede reden dat het veranderd is, weten wij veel?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:49

Dir topic gaat niet over de inhoud of de actie van de voorzitter (het anders te doen als afgesproken).Dit topic gaat over eerlijk en direct communiceren.

Het maakt nl helemaal niet uit hoe of wat. Als ik moeite heb met een actie van iemand, dan spreek ik die persoon daarop aan. Dat is eerlijk en direct. Dat in een groepsp gooien en de vraag aan iedereen stellen of zij ook moeite met die actie hebben is niet direct, is niet eerlijk. Dat is de zaak escaleren naar de hele club nog voordat je de persoon in kwestie zelf hebt gesproken over het voorval. Ongeacht hoe naar het misschien ook was dat de voorzitter een ander besluit heeft genomen, je gaat altijd eerst je verhaal halen bij de persoon in kwestie en pas als je er onderling niet uitkomt escaleer je het naar buiten. Meteen in de groepsapp gooien is gewoon een zeer onsympathieke manier van met elkaar omgaan en heeft niets te maken met het wel of niet je mening mogen geven.

Dat de voorzitter ts 1 op 1 heeft aangesproken op haar actie, dat is hoe het hoort. Kan Ts misschien ziien als zwakte en angst over wat anderen ervan vinden....maar daar slaat ze de plank finaal mis. De voorzitter heeft groot gelijk dat hij haar aanspreekt op haar actie zonder er meteen iedereen bij te betrekken,

Stel je zit op je werk en een collega doet iets waar jij niet blij mee bent, dan stap je toch ook op die collega af en praat daarover ipv dat je tegen die persoon je mond houdt en in het eerst volgende teamoverleg gooit...nou wat jantje gedaan heeft... ben ik de enige die dat raar vindt? Dan zet je jantje publiekelijk voor l*l nog voordat jantje zelf Iets heeft kunnen uitleggen. Dan probeer je jezelf groter te maken door naar de groep te uiten....kijk jantje heeft het fout gedaan en IK heb het gezien...goed van mij he...

Wat ts heeft gedaan is precies hetzelfde, Is gewoon geen okay manier van communiceren. Dat je dat in de emotie van het moment van boosheid op de voorzitter een keer doet, dat kan, fouten maken is menselijk. Maar dat je het hier gaat zitten verdedigen dat je het zo hebt gedaan maakt het in mijn ogen wel kwalijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 07:51

Volkomen mee eens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 10:09

Oji ik ben het niet met je eens, de voorzitter heeft namelijk niet alleen aan mij verantwoording af te leggen waarom deze ineens veranderd maar aan de hele club. Dus alleen aan mij een uitleg is heel leuk maar dan mag dat alsnog een keer aan de rest van de leden. Dus waarom dubbel werk waarop niemand zit te wachten. Ik had ook al aangegeven dat een fout maken menselijk is en dat er dan vervolgens hopelijk wat van wordt geleerd (en dan bedoel ik ook mijzelf daarmee en niet alleen anderen!).
Iedereen binnen de club is oud en wijs genoeg om een eigen mening te hebben, ik heb alleen mijn mening gemeld, heb een besluit in twijfel getrokken niet de voorzitter. Dat is heel wat anders. Dan had ik wel gezegd de voorzitter is niet langer geschikt en het wordt tijd dat deze opstapt vinden jullie ook niet? En dat heb ik absoluut niet gedaan. Ik ben ook niet boos geweest op de voorzitter, vroeg me gewoon simpelweg wat af. Hoe kom je erbij dat ik boos was? Ik vond de reactie niet oké nee, daar stonden dingen in die niet door de beugel kunnen, en nee die app heb ik niet gedeeld met de rest omdat deze aan mij privé was gestuurd. Blijkbaar wist de voorzitter door die reactie ook wel dat het niet goed is wat hij had gedaan en wilde daar niet mee worden geconfronteerd. Maar zoals al eerder gezegd: hij onderneemt iets wat niet was afgesproken en dan kan je daar een reactie op verwachten.

Wij zijn allemaal verschillend in reageren en dingen zeggen/melden dat blijk maar weer en ergens is dat maar goed ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:17

meggiemeg schreef:
Oji ik ben het niet met je eens, de voorzitter heeft namelijk niet alleen aan mij verantwoording af te leggen waarom deze ineens veranderd maar aan de hele club. Dus alleen aan mij een uitleg is heel leuk maar dan mag dat alsnog een keer aan de rest van de leden. Dus waarom dubbel werk waarop niemand zit te wachten. Ik had ook al aangegeven dat een fout maken menselijk is en dat er dan vervolgens hopelijk wat van wordt geleerd (en dan bedoel ik ook mijzelf daarmee en niet alleen anderen!).

...gesteld het is een vereniging, dan zal dit idd zo in de statuten staan.
Citaat:
Iedereen binnen de club is oud en wijs genoeg om een eigen mening te hebben, ik heb alleen mijn mening gemeld, heb een besluit in twijfel getrokken niet de voorzitter. Dat is heel wat anders. Dan had ik wel gezegd de voorzitter is niet langer geschikt en het wordt tijd dat deze opstapt vinden jullie ook niet?

... en in vergadertermen zou dat een motie van wantrouwen zijn.
Als gezegd: ik vind een informatieve vraag per groepsapp 'wel kunnen', - maar een motie van wantrouwen niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:20

Als dit een hele groep betreft na een vergadering waar meer mensen voor iets anders waren.
Vind ik dit erg logisch gevolg en juist erg effectief, je berikt meteen degene die het er niet mee eens zijn.

Eerlijk gezegd vind ik het een stomme actie van de voorzitter om het zo te doen.
Ook om degene die de vraag stelt uit te maken voor opruier, vind ik een stomme zet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 10:37

Janneke2 het was een belangstellende vraag van mijn kant uit op een beslissing en niet op de man af (of de voorzitter in dit geval) Het is inderdaad een vereniging, wij noemen het altijd een club onderling.
Ik heb niets tegen de voorzitter, als persoon niet en normaal gesproken dus ook niet in hoe deze de taak volbrengt. Ik doe ook een aantal zaken binnen de vereniging, dat maakt mij dan niet als enige persoon die dan de besluiten neemt over bijvoorbeeld de website omdat ik deze beheer. Dan nog als ik wat wil veranderen stel ik dat voor of ik doe het als voorbeeld en gooi het in de groep (soms is een voorbeeld makkelijker om er een beeld bij te krijgen), zijn er mensen het er dan niet mee eens dan wordt het verwijderd of aangepast.