Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Heb je ook mijn edit gelezen, want er is natuurlijk nog een mogelijkheid
_Nero schreef:Ik weet niet of iemand antwoord heeft of zelf met deze vraag zit, maar ik stel de vraag gewoon.
Hoe weet je of je aseksueel bent of dat je geen 'behoefte' (ik weet niet of dit het goede woord is) hebt aan seks door trauma?
Door een trauma 'lijkt mij' dat de behoefte er wel is maar dat er een angst (trauma) achter zit? En aseksueel lijkt me duidelijk.
Maar hoe weet je dit?
Lusitana schreef:_Nero schreef:Ik weet niet of iemand antwoord heeft of zelf met deze vraag zit, maar ik stel de vraag gewoon.
Hoe weet je of je aseksueel bent of dat je geen 'behoefte' (ik weet niet of dit het goede woord is) hebt aan seks door trauma?
Door een trauma 'lijkt mij' dat de behoefte er wel is maar dat er een angst (trauma) achter zit? En aseksueel lijkt me duidelijk.
Maar hoe weet je dit?
Ik heb het hier al eerder over gehad. Een trauma hoeft op zichzelf niet je latere sexleven te beïnvloeden, zeker niet als je therapie hebt gehad en een begrijpende partner hebt.
Sommige misbruikte mensen gaan zelfs helemaal de andere kant op en gaan helemaal los.
Als een trauma je weerhoudt van sex, is er een grote kans dat je toch al asexueel was.
Een richtlijn kan zijn hoe de sex voor het trauma was. Dit gaat voor jong misbruikte mensen natuurlijk niet op, maar dan kun je uitgaan van herinneringen aan verlangens.
Overigens is het niet zo dat een asexueel niks voelt. Er zijn gradaties in het al of niet opgewonden raken en behoefte aan zelfbevrediging of zelfs sex. Het libido is alleen gewoon veel lager dan "normaal" of totaal afwezig en sommigen voelen niet eens aantrekkingskracht.
Er zijn naar mijn weten geen namen voor alle subgroepen binnen de asexuelen, ze vallen nog allemaal onder dezelfde noemer.
Uiteindelijk is de oorzaak niet zo belangrijk om jezelf asexueel te noemen. Ook iemand die "gewoon niet durft" kan zich gewoon asexueel noemen. Het voordeel van jezelf zo´n label geven, is dat het rust geeft voor jezelf omdat je dan niet het idee hebt dat je iets zou moeten. En het is makkelijker iemand af te wijzen. Het is helaas nog niet zo dat anderen je automatisch met rust laten als je zegt dat je asexueel bent.
Lusitana schreef:Met 19 ben je oud genoeg om te weten dat je er geen zin in hebt. Want de hormonen zijn de baas in je puberteit en die drijven je naar expirimenteren/zoenen/voelen aan elkaar. Als je dan geen verliefdheid hebt ervaren of nieuwsgierigheid of drang naar anderen kun je er wel vanuit gaan dat je asexueel bent.
Mocht je gewoon een laatbloeier zijn, dan merk je dat dan vanzelf wel weer, maar daar zou ik me nu niet druk om maken.
Je geeft jezelf gewoon een label dat op dit moment telt. Niemand die je er op aankijkt als het veranderd omdat het niet helemaal leek te kloppen. Dit overkomt ook mensen van andere geaardheden wel eens.
Ik denk niet dat er een waterdichte test voor asexualiteit is, maar geen behoefte voelen om intiem te gaan met anderen in je puberteit is wel een flinke aanwijzing.
Lusitana schreef:Met 19 ben je oud genoeg om te weten dat je er geen zin in hebt. Want de hormonen zijn de baas in je puberteit en die drijven je naar expirimenteren/zoenen/voelen aan elkaar. Als je dan geen verliefdheid hebt ervaren of nieuwsgierigheid of drang naar anderen kun je er wel vanuit gaan dat je asexueel bent.
Mocht je gewoon een laatbloeier zijn, dan merk je dat dan vanzelf wel weer, maar daar zou ik me nu niet druk om maken.
Je geeft jezelf gewoon een label dat op dit moment telt. Niemand die je er op aankijkt als het veranderd omdat het niet helemaal leek te kloppen. Dit overkomt ook mensen van andere geaardheden wel eens.
Ik denk niet dat er een waterdichte test voor asexualiteit is, maar geen behoefte voelen om intiem te gaan met anderen in je puberteit is wel een flinke aanwijzing.
ScarOfWars schreef:Ja inderdaad! En nu is dat nog wel zo, in ieder geval ervaar ik dat dan.
Lestrange01 schreef:Lusitana schreef:Met 19 ben je oud genoeg om te weten dat je er geen zin in hebt. Want de hormonen zijn de baas in je puberteit en die drijven je naar expirimenteren/zoenen/voelen aan elkaar. Als je dan geen verliefdheid hebt ervaren of nieuwsgierigheid of drang naar anderen kun je er wel vanuit gaan dat je asexueel bent.
Wauw deze post heeft mij wel geholpen.. ik dacht juist doordat ik pas 18 ben dat ik niet kon weten, maar dit is best logisch..
Lusitana schreef:ScarOfWars schreef:Ja inderdaad! En nu is dat nog wel zo, in ieder geval ervaar ik dat dan.
Ja, het valt nog steeds buiten de norm en dat merk je natuurlijk.
Er is vaak nog schaamte of ongemakkelijkheid en veel druk om toch maar sex te hebben.
Het zou een hele opluchting zijn als mensen gewoon eens aannamen dat niet iedereen van sex houdt en dat aandringen echt geen effect heeft.
Maar in elk geval kun je er nu wel een en ander over vinden op internet en weet je dat je niet de enige bent.
Lestrange01 schreef:Lusitana schreef:Met 19 ben je oud genoeg om te weten dat je er geen zin in hebt. Want de hormonen zijn de baas in je puberteit en die drijven je naar expirimenteren/zoenen/voelen aan elkaar. Als je dan geen verliefdheid hebt ervaren of nieuwsgierigheid of drang naar anderen kun je er wel vanuit gaan dat je asexueel bent.
Wauw deze post heeft mij wel geholpen.. ik dacht juist doordat ik pas 18 ben dat ik niet kon weten, maar dit is best logisch..
Witchcraft schreef:ScarOfWars schreef:Je mag ook aan de zweef zijn! Tis super leuk!
awe lieff, dankjewel.
het is ook superleuk. Heb echt als een puber zitten wachten op weer een berichtje. Nouja, wie weet wordt het wat. We zijn alle twee nogal afwachtend, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niks wordt toch?
Witchcraft schreef:ScarOfWars schreef:Je ma ook aan de zweef zijn! Tis super leuk!
awe lieff, dankjewel.
het is ook superleuk. Heb echt als een puber zitten wachten op weer een berichtje. Nouja, wie weet wordt het wat. We zijn alle twee nogal afwachtend, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niks wordt toch?