Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:41

Zonder brommer rijbewijs met de Puch Maxi op pad.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:43

Jaa een puch. Die had ik ook 1.

Weten dat de eerste Mac Donald's in de buurt kwam en je daar voor het eerst at.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:47

Toen ik klein was 1998:

*keken we ik mik loreland iedereen vond hem eng maar ik vond hem cool en best zielig want hij was boos omdat hij niet kon lezen.
*spaarden we flippos pokemon munten-kaarten en diddl!
*was mn favourite ijsje een speedy
*kon je op tv nog ringtones kopen.
*speelde ik veek pyjama jam freddy fish spyfox en putput
*mocht je op de basisschool niet 'los' schrijven alles aan elkaar
*hadden we nog geen digiborden op de basisschool
*keken we foxkids daarna jetix
*chin chan zorgde ervoor dat veel kinderen openbaar de blote billen boogie deden
*nitendogs was mn favourite nintendo spel
*habbo hotel was een ding
*msnne met vrienden tot laat in de avond

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 15:50

Laura82 schreef:
musiqolog schreef:
Zelf ben ik van januari 1984. Ik zal meteen het goede voorbeeld geven:
* Toen ik geboren werd, bestond Doe Maar nog.
* Ik weet nog dat Oranje (de mannen wel te verstaan!) Europees kampioen werd.
* Toen ik klein was, kon je nog niet pinnen.

Hebben jullie ook van die dingen die je al dan niet bewust hebt meegemaakt, en die je vol trots aan jongere mensen kunt vertellen?

De eerste pinautomaat is ergens in de jaren 70 gekomen, dus dat klopt niet helemaal.
Ik ben van 1982, en kan me geen moment herinneren dat er niet gepind werd, mn moeder deed dat al toen ik nog heel jong was.

Toen ik klein was nam ik nog muziek op van de radio met cassettebandjes, uren zat ik ernaast om de juiste liedjes er helemaal op te krijgen.

Toen ik klein was hadden we geen computer, laat staan internet.

Toen ik klein was hadden we een spelcomputer met 1 spel erop, namelijk donkey kong.

Hm oké, je kon al wel geld uit de muur halen, maar in winkels betaalde je contant of met een cheque. Misschien had ik dat moeten noemen: ik moest nog weleens een cheque van mijn ouders aan de meester geven als er een schoolreisje gepland stond. En wat betreft geld opnemen: dat hebben we nog vaak genoeg in de bank gedaan, aan het loket.

Ik weet er trouwens nog wel een paar:
* Ik heb nog weleens een Raider gekocht in de winkel (de oude naam van Twix).
* Wij hadden al vroeg een pc, maar de printer deed het nooit en dus typte mijn vader de vonnissen op de schrijfmachine (hij is rechter geweest). In zijn tempo, op een elektrisch model, klonk dat als een mitrailleur: "wieieieieie-drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ping-drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!" Dat geluid heeft me nog vaak uit mijn slaap gehouden...
* Toen ik klein was, ging je nog met de brug over de Maas als je per trein van Dordrecht naar Rotterdam reisde. Je kon de Sint-Laurens vanuit de trein zowat aanraken. Ooit nog voor een schoolreisje naar de Ontdekhoek (niet-Rotterdammers: googel maar eens) bij het bovengrondse station Blaak uit- en ingestapt.
* Op school hadden we een computerhoek met Windows 3.1. Daar stonden educatieve spelletjes op als "Verkeer" of "Thuis in het milieu", een heel houterig spel dat ons milieubewustzijn wilde bijbrengen.
* Toen ik zes was startte het eerste seizoen van Samson. Het outro had nog coupletten! Als je ze nog mee kunt zingen heb je waarschijnlijk precies mijn leeftijd.
* Toen ik zeven was, opende er in mijn straat een peuterspeelzaal "het Sterretje". Niemand dacht er iets ranzigs bij.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 24-10-18 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:51

Bouwjaar ‘87 :D
Waarbij de meeste kindermonden openvallen: ik ben opgegroeid zonder internet, en had ook geen mobiel.

:wow:

Verder heb ik nog voor fl.2,25 pakjes shag gekocht voor mijn moeder, vanaf dat ik 6 jaar was. Als ik dat deed mocht ik zelf een Snickers kopen :j

Ik keek naar tik-tak en de Fabeltjeskrant. Oh en ik hield van Mister Ed!

Op de manege reed ik met paarse kaplaarsjes, zonder zadel en zonder cap ( := ) vanaf dat ik 4 jaar was.

Zaten mijn zus en ik altijd achterstevoren op de achterbank van de auto, om te zwaaien naar de mensen achter ons. Gordels? Die zaten er niet eens in.

Bestonden er heerlijke Campina snoepjes! - ik mis ze nog steeds.

Betaalde je alles met acceptgiro in een gleuf in de muur bij je bank.

Kwamen er ineens overal dalmatiërs, vanwege de film :D iedereen was bang van Cruella. (‘Wie?!’)

Was de winkel gewoon om 17:00 dicht, dan ging je gewoon eten. Toen ik wat ouder was, was onze ‘super’ (want jumbo of appie? Dat was gewoon een super) 1 van de eersten die tot 18:00u open bleven. Dat was wat!

Keek mijn moeder altijd eerst de vijf uur show en daarna Oprah.
Oh! En Jerry Springer :))

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:53

Superleuk topic!

Toen ik klein was was er:

-De gulden
-De walkman
- Liep ik als brugpieper met een enorme tas vol zware boeken (wat een hel, ws heb ik daar een zwakke rug van gekregen :+ )
-Geen mobiele telefoon
-Mini playback show met Henny Huisman
-Telekids met Carlo en Irene
-Flippo's
-Speelden we veel buiten, stoeprandje, loloballen, skeeleren, bomen klimmen en hutten bouwen.
- Home Alone was een dikke hit
- was er nog de VHS en bestonden er nog videotheken
- cassettebandjes
- was er nog respect voor de medemens wat tegenwoordig soms ver te zoeken is
- Geen pinautomaten, saldo opvragen en geld opnemen was alleen bij de bank mogelijk
- Er was geen internet, geen computer
- Alles werd met de hand geschreven
- Speelden we nog met Barbies en Polly Pockets
- Moesten we nog "overblijven" op school
- Kwam de melkboer in de straat

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:55

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:00

musiqolog schreef:
Laura82 schreef:

De eerste pinautomaat is ergens in de jaren 70 gekomen, dus dat klopt niet helemaal.
Ik ben van 1982, en kan me geen moment herinneren dat er niet gepind werd, mn moeder deed dat al toen ik nog heel jong was.

Toen ik klein was nam ik nog muziek op van de radio met cassettebandjes, uren zat ik ernaast om de juiste liedjes er helemaal op te krijgen.

Toen ik klein was hadden we geen computer, laat staan internet.

Toen ik klein was hadden we een spelcomputer met 1 spel erop, namelijk donkey kong.

Hm oké, je kon al wel geld uit de muur halen, maar in winkels betaalde je contant of met een cheque. Misschien had ik dat moeten noemen: ik moest nog weleens een cheque van mijn ouders aan de meester geven als er een schoolreisje gepland stond. En wat betreft geld opnemen: dat hebben we nog vaak genoeg in de bank gedaan, aan het loket.

Ik weet er trouwens nog wel een paar:
* Ik heb nog weleens een Raider gekocht in de winkel (de oude naam van Twix).
* Wij hadden al vroeg een pc, maar de printer deed het nooit en dus typte mijn vader de vonnissen op de schrijfmachine (hij is rechter geweest). In zijn tempo, op een elektrisch model, klonk dat als een mitrailleur: "wieieieieie-drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ping-drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!" Dat geluid heeft me nog vaak uit mijn slaap gehouden...
* Toen ik klein was, ging je nog met de brug over de Maas als je per trein van Dordrecht naar Rotterdam reisde. Je kon de Sint-Laurens vanuit de trein zowat aanraken. Ooit nog voor een schoolreisje naar de Ontdekhoek (niet-Rotterdammers: googel maar eens) bij het bovengrondse station Blaak uit- en ingestapt.
* Op school hadden we een computerhoek met Windows 3.1. Daar stonden educatieve spelletjes op als "Verkeer" of "Thuis in het milieu", een heel houterig spel dat ons milieubewustzijn wilde bijbrengen.
* Toen ik zes was startte het eerste seizoen van Samson. Het outro had nog coupletten! Als je ze nog mee kunt zingen heb je waarschijnlijk precies mijn leeftijd.
* Toen ik zeven was, opende er in mijn straat een peuterspeelzaal "het Sterretje". Niemand dacht er iets ranzigs bij.

Oh god jaa, Thuis in het Milieu. Dat wilde iedereen doen, was het hélemaal <<)
Wij hadden thuis het spel "Floppy", met een geel hondje dat kinderen leerde met computers om te gaan. Op een floppydisk uiteraard :j
Wij hebben ook nog spellen via MS Dos gespeeld. Little Big Adventure was echt tof. :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:07

Citaat:
Bestonden er heerlijke Campina snoepjes! - ik mis ze nog steeds.

Kwamen er ineens overal dalmatiërs, vanwege de film iedereen was bang van Cruella. (‘Wie?!’)

Ik pik even deze eruit :D bedoel je die wit rode ronde harde snoepjes? ik baal nog steeds dat ze weg zijn -O- Net als die cream & chives chips van Lays (wat toen geloof ik nog Smiths heette).

Wat Cruella betreft :')
Mijn vader kocht vorig jaar een motor, een Honde Deauville (uitspraak: De vil). Hij snapte het echt niet toen ik vroeg of hij die week ook op stap zou gaan met Cruella, ik moest het echt uitleggen en ook daarna snapte hij de lol er niet van. Blijkbaar had hij niet meegekeken elke keer dat de Dalmatiers bij ons op stond :')

Citaat:

Die hadden wij ook, heeft een van jullie het wel eens voor elkaar gekregen om het uit te spelen? wij hadden per week geloof ik een half uur of uurtje om met de computers in het computerlokaal te rommelen, niemand van ons heeft het ooit voor elkaar gekregen om hem uit te spelen. Het verste dat ik kwam was meestal strijken ofzo geloof ik

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:11

Oh ja :)*

Toen ik klein was hadden we nog een bakker, slager en melkboer in de straat. De melkboer kwam ook langs de deur, haalde dan de lege melkfles weg en zette een nieuwe neer. De supermarkt kwamen we maar zelden, we konden een heel eind vooruit als mn moeder naar de markt was geweest voor groenten en fruit.

Iets oider, maar toen wij eenmaal een computer hadden, draaide die op msdos, lekker commando's typen (was ik niet zo goed in :') )
Mijn vader werkte dan in wordperfect, en naast 1 spelletje (carmen sandiego oid heette dat volgens mij) , was dat het enige dat erop stond.
In die tijd hadden we ook een atari, dan moest je met bandjes spelletjes inladen, en dat duurde rustig een uur. We deden een ninja spelletje, geen idee meer wat de naam was.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:13

Ik ben van 1988.

Toen ik klein was:
* Sesamstraat, ik was dol op Bert en Ernie. Had ook 2 knuffels ervan die overal mee naartoe gingen.
* Betaalden we nog met guldens.
* Knikkeren op school.
* Hutten bouwen in het park. (Wij waren heksen :') )
* Spelen met lego.
* De eerste film die ik in de bioscoop zag was de Leeuwenkoning. Huilen toen Mufasa dood ging. ;(
* Ik verzamelde Grand champions.
* Flippo's en de bijbehorende mappen verzamelen en ruilen op school.
* Videobanden.
* Tamagotchi's
* Furby's
* Barbies
* Casettebandjes waarop ik muziek opnam.
* Ik keek Disneyfestival op tv.
* Ouderwetse cap met zo'n elastiek.
* Rubberen rijlaarzen met die voering die altijd mee naar buiten kwam als je ze uit deed.
* Rib rijbroek.
* Iedereen dacht dat met oud en nieuw 2000 van alles mis zou gaan. Er gebeurde niks.
* Diddle.
* Me 2 you.
* Geen mobiele telefoons. Mijn eerste kreeg ik toen ik 15 was.
* Inbellen voor internet.
* Mp3 speler op de middelbare school.
* Bij iemand thuis Breezers drinken voordat we uit gingen :')
* Tijdens het uitgaan Coebergh drinken want dat was maar 1 muntje.
* Toen bestond Locomotion nog.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 16:13

Telpeva schreef:
Citaat:

Die hadden wij ook, heeft een van jullie het wel eens voor elkaar gekregen om het uit te spelen? wij hadden per week geloof ik een half uur of uurtje om met de computers in het computerlokaal te rommelen, niemand van ons heeft het ooit voor elkaar gekregen om hem uit te spelen. Het verste dat ik kwam was meestal strijken ofzo geloof ik

O ja hoor, vaak genoeg uitgespeeld. Als je de computer maar op tijd veroverde. :) En natuurlijk ging het eerst een paar keer fout. Mensen vonden het leuk om het mannetje vijf keer achter elkaar naar de wc te laten gaan en keken dan raar op als al het water verbruikt was...
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 24-10-18 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:14

Ik bedenk me net dat roken inderdaad nog overal toegelaten was!
Zo had je in de trein de rokers-coupé en niet-rokers. Ging je de rokers in, dan zag je vanaf hoofdhoogte een waas damp hangen en daaronder dan allemaal lichamen :))

Een ijsje met 2 bolletjes was toen nog 20 frank, nu betaal je €1/bolletje (€1 = 40 frank). Een pakje Belga (ouders zijn/waren rokers) mocht ik als kind nog gewoon zelf bij de buurtwinkel halen, dat was 100 frank voor een pakje (aka €2,5).
We spaarden doorheen het jaar ook muntstukken van 20 frank en 50 frank voor de kermis.

Voor carroussel op de manège mocht ik een keer leren rijlaarzen lenen van iemand omdat iedereen laarzen had en ik bruine chaps. Ik weet nog goed dat die toen €250 kostten en dat dat heel erg duur was (was rond mijn 18 jaar, dus de euro was er al). Tegenwoordig is €250 voor leren laarzen een schijntje...
Ik heb nog steeds mijn zwarte, doodeenvoudige rijbroek zonder leren zit of wat dan ook die ik kreeg toen ik 18 werd en ja, ik pas er nog steeds prima in :Y)

Papa reed nog met een Opel Cadet (een stationwagen) in het rood en mama met een Renault R5.

En voor muziek... hadden we toen ook niet Napster? En ICQ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:15

Wij keken later vaak 'er was eens, de mens'
En toen de eerste games, wij hadden pong! :D

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:19

Toen ik klein was keek ik altijd naar het gele autootje Brum :j ( Was nog niet genoemd geloof ik. )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:21

Brum keek mijn dochter!
Klein generatiekloofje. :D

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:21

Napster. Toen was ik niet meer klein.
Maar ik heb hele albums gedownload.
Toen werd je er nog niet op vervolgd :D
Duurde ook wel even voordat je het binnen had.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:22

Wat een onwijs gaaf topic! Goed bedacht! Kan hier heerlijk meelezen haha.

Toen ik klein was moest je naar binnen komen als de lantaarns aangingen en dat was bálen!
Toen ik naar de middelbare school ging kreeg ik mijn eerste mobiel waar ik alleen mee kon smsen en bellen.
Toen ik klein was maakte mijn moeder foto's met een camera met fotorolletje er in! Wekelijks tripje naar de Kruidvat om te ontwikkelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:23

Over dingen kijken gesproken... Kennen we Ron Brandsteder zijn Ron's Honeymoonquiz? Die soep. Vergeet het nooit meer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:23

Oh in dat kader, Limewire. Muziek downloaden en nooit zeker weten of je nou een liedje of een virus aan het downloaden was :') Heb onze computer daarmee echt meerdere keren om zeep geholpen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:24

Was Jan Pelleboer nog op tv.En moesten we muisstil zijn als G b j Hiltermann zijn wekelijkse praatje op de radio deed.En Toppop op tv.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 24-10-18 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:27

Inbellen als je internet wilde gebruiken.. en dan maar een uurtje mocht internetten in de avond, anders was het te duur! :D Dat internet inbelgeluid haha, heerlijk. Dat is lang geleden. :+

Emmaa_ schreef:
Oh in dat kader, Limewire. Muziek downloaden en nooit zeker weten of je nou een liedje of een virus aan het downloaden was :') Heb onze computer daarmee echt meerdere keren om zeep geholpen.

Oh Limewire, daar heb ik hele wat mee lopen downloaden, games, films, muziek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:29

Of dan dacht je het juiste liedje te hebben, bleek er halfweg toch wat anders doorheen gemixt of hele slechte kwaliteit. Kon je opnieuw beginnen.

Spelletjes, wij speelden packman op de computer. Prachtig groene wezentjes op een zwart scherm en je kon de pixelblokjes nog met het blote oog onderscheiden.

Je had Rad van Fortuin, Hoger Lager, Wie van de 3, de 3 wijzen, Zondag Josdag, Samson en Gert, Schuif af, Tik-tak met Nijntje en plons de kikker.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:33

En natuurlijk TMF enzo.. haha, ging ik video´s opnemen zodat ik ze kon terugkijken. Want tsja, toen hadden we nog geen youtube;p

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:33

Ianthe schreef:
Inbellen als je internet wilde gebruiken.. en dan maar een uurtje mocht internetten in de avond, anders was het te duur! :D Dat internet inbelgeluid haha, heerlijk. Dat is lang geleden. :+

https://www.youtube.com/watch?v=UsVfElI-7oo ditte :+