Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:28

TurdusMerula schreef:
angrywolf schreef:
Vroeger had je hier in Egmond de Bhagwan, Die zaten in het oude badhuis.
Nu zit daar Humaniversity, En in Bergen aan zee zit in huize glory de Moon sekte.

Zitten er dus minsten 2 hier in de buurt dus.

Humaniversity ziet er meer uit als een community, of vergis ik me?
Of bedoel je de Bhagwan en huize glory als twee?

Blijkt het oude bhagwan te zijn, Ze hebben gewoon hun naam veranderd in OSHO Humaniversity ben ik achter gekomen.[/quote]

Op de site oogt het als een community, niet als een sekte?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:32

Pinkstergemeente. Ik heb er zelf nare ervaringen mee gehad als kind, ben er gelukkig uit gegaan maar helaas wel als 14 jarige al beland bij jeugdzorg, jaren mijn broertje en ouders niet gezien en de mensen daar binnen die geestelijke familie zouden zijn helemaal nooit meer. Ik was duivels volgens de volgelingen, en toen ik is aan de deur kwam hielden ze die met een kier open ik was niet meer welkom en duivels. 14 jaar. Heeft me getekend voor het leven. Enge antichrist filmen kijken, veel angst zaaien, veel verplichtingen als rokken dragen enz. Veel vinger wijzen die had teveel lipstick op en die rok was 1 cm te hoog, gelukkig had ik heel vroeg door dat ik daar niet bij hoorde maar het is heel moeilijk geweest voor mij om daar van te komen omdat dit betekende dat ik mijn ouders en broertje moest verlaten. Ook met geestelijke ouders, 2 oudere leiders daar die je elke keer moest groeten en waar iedereen alles voor deed. Eng gewoon. Ik was ook dood in hun ogen, ook van mijn ouders. Mijn vader was bijna bereid mij te doden in Gods naam. Gelukkig ben ik nu 27 en zijn mijn ouders er ook al jaren uit nu. Nu zien ze het ook in, ook al geloven hun nog wel in jezus en ik helemaal niet meer. Ze hebben mij vergeving gevraagd.

060606

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:38

Als ik het terug lees springen de tranen weer in mijn ogen. Wat een tijd. Wetende dat er nog genoeg sektes zijn maar dat mensen niet voorzich zelf kunnen of durven opkomen is echt heel erg! Gelukkig was ik een denker en klopte het allemaal niet voor mij en durfde ik er tegen in te gaan maar ik weet zeker dat vele het niet kunnen of durven. Die zijn getekend voor het leven of al gehersenspoeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:40

060606 schreef:
Pinkstergemeente. Ik heb er zelf nare ervaringen mee gehad als kind, ben er gelukkig uit gegaan maar helaas wel als 14 jarige al beland bij jeugdzorg, jaren mijn broertje en ouders niet gezien en de mensen daar binnen die geestelijke familie zouden zijn helemaal nooit meer. Ik was duivels volgens de volgelingen, en toen ik is aan de deur kwam hielden ze die met een kier open ik was niet meer welkom en duivels. 14 jaar. Heeft me getekend voor het leven. Enge antichrist filmen kijken, veel angst zaaien, veel verplichtingen als rokken dragen enz. Veel vinger wijzen die had teveel lipstick op en die rok was 1 cm te hoog, gelukkig had ik heel vroeg door dat ik daar niet bij hoorde maar het is heel moeilijk geweest voor mij om daar van te komen omdat dit betekende dat ik mijn ouders en broertje moest verlaten. Ook met geestelijke ouders, 2 oudere leiders daar die je elke keer moest groeten en waar iedereen alles voor deed. Eng gewoon. Ik was ook dood in hun ogen, ook van mijn ouders. Mijn vader was bijna bereid mij te doden in Gods naam. Gelukkig ben ik nu 27 en zijn mijn ouders er ook al jaren uit nu. Nu zien ze het ook in, ook al geloven hun nog wel in jezus en ik helemaal niet meer. Ze hebben mij vergeving gevraagd.

:wow: dit ken ik echt niet van de pinkstergemeenten die ik ken! Bizar gewoon.
Dit klinkt wel bijna als een sekte. Gelukkig zelf niet die ervaringen.
Maar zo zie je maar weer dat er overal doorgeslagen sektes van kunnen komen :\

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:43

verootjoo schreef:
060606 schreef:

:wow: dit ken ik echt niet van de pinkstergemeenten die ik ken! Bizar gewoon.
Dit klinkt wel bijna als een sekte. Gelukkig zelf niet die ervaringen.
Maar zo zie je maar weer dat er overal doorgeslagen sektes van kunnen komen :\

Ja ik denk dat je overal wel in elk geloof mensen hebt die er in doorslaan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:55

Hoe Jehova getuigen met bepaalde dingen omgaan is nog altijd uit eigen initiatief. Niks word geëist. Er worden richtlijnen gegeven van hoe ze het graag zien. Wanneer je niet gedoopt bent is het helemaal makkelijk. Wanneer je je laat dopen kies je er zelf voor om volgens de richtlijnen te leven. Dan zijn er bepaalde verwachtingen. Daar leren ze ook voor voor de doop.

Mijn ervaringen:

Ik mocht als kind gewoon traktaties aan pakken op school. In de laatste week van het jaar mocht ik trakteren. Niet als verjaardag maar gewoon een leuke traktatie.
Verjaardagen vierden we niet. Maar ik hoefde ook niet te wachten tot mn verjaardag als mn fiets te klein werd.

Ik reed al vroeg paard en mocht op de manege gewoon mee doen met sinterklaas gerelateerde dingen. Ik wist alleen al dat het niet echt was.

Wij deden veel leuke uitstapjes naar pretparken etc. Ik heb mijn verjaardag nooit gemist.

Ik ben op school nooit anders behandeld door mede klas genoten.

Ik mocht op zaterdag gewoon uit logeren bij niet getuigen. Dan ging ik op zondag ochtend niet mee. Een jg vriendinnetje mocht dat van haar ouders niet.

Mijn broers zijn rond hun 16e gestopt ik 14. Was allemaal prima, mijn ouders hebben ons zolang mogelijk gestimuleerd en zeiden als je er echt geen zin en interesse in hebt dan hoeft het niet.

Mijn broer is inmiddels getrouwd met een man. Verstoten? Echt niet. Meer dan welkom. Mijn ouders moesten even wennen aan het idee maar 6 weken later zaten ze al samen aan tafel te eten.

Ik kom zo vaak jg tegen, ze zijn altijd vriendelijk en geintresseerd. Zeuren nooit. Heel soms zeggen ze nou je weet het he je bent altijd welkom met je gezin. ( mijn partner is niet als jg opgegroeid. Wij hebben een kind en zijn niet getrouwd )

Wat bloed betreft is dat wel een lastig punt. Als ik het goed heb zijn er ook andere manieren voor een bloedtransfusie alleen weet niet precies hoe dat zit. Soort kunstbloed geloof ik.

Ik ken heel veel situaties die hier aangehaald zijn waarbij helemaal geen verboden of afstoot hebben plaats gevonden.

Het is maar net waar iemand voor kiest.

Rotte appels heb je overal in ieder geloof.

Mijn opa en oma zijn verhuisd naar een verzorings tehuis speciaal voor jg jaja die bestaan ook. Mijn opa heeft zorg nodig sinds afgelopen jaar en mijn oma niet. Hier wonen ze nu in een prachtig appartement. Er word voor ze gekookt, ze kunnen hun eigen ding nog doen ideaal. Hun laatste keer in hun gemeente was bijna iedereen aan het huilen geweest. Zo geliefd waren ze daar. De hele gemeente heeft geld ingezameld en dit hebben ze toen gekregen als afscheid cadeau met het idee er achter dat ze dan lekker nieuwe spullen konden kopen voor hun nieuwe appartement.

Wanneer iemand met een bedrijf in een moeilijke tijd zit en er zit nog wel toekomst in worden er een soort van leningen aangeboden zonder rente door de rijkere in de gemeenschap.

Nogmaals ik heb er alleen maar positieve herinneringen aan.

Ik heb niks met geloven en ik zal nooit geen jg meer worden. Simpel omdat ik er geen zin in heb en niet geloof dat er meer is. Maar ik zal wel voor ze opkomen.

Het is niet zo zwart wit als dat het vaak lijkt. Negatieve verhalen voeren altijd de boven toon. In welk geloof dan ook.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:24

Rotte appels heb je overal in ieder geloof.

Precies dat. En van 1 negatief verhaal wordt vaak ook direct een mening gevormd.

Iemand hier boven heeft het over het dopen, dat er dan ineens dingen veranderen etc. Nouja hierbij mijn verhaal:

Ik ben christen (evangelisch) en ga al mijn hele leven naar de kerk. Toen ik 17 was heb ik de keuze gemaakt om mij te laten dopen. Ik was lid van de gemeente daar en ik heb er echt een super tijd gehad altijd. Ik kreeg een relatie en studeer nu in België, dus we besloten dat hij met mij mee ging, hier een baan zocht en dat we samen gingen wonen. We zijn naar de voorganger gegaan en ik heb uitgelegd wat ons plan was en dat ik me wou uitschrijven als lid omdat ik toch nog maar weinig in Friesland kwam. En dit was helemaal prima. Ze hebben ons alle geluk en liefde toegewenst en we zijn altijd welkom daar. Als we hulp nodig hedden oid kunnen we altijd aankloppen. En nog regelmatig komen we in de kerk daar.

Dus ook als je wel gedoopt bent hoeft het niet negatief te zijn.

Mensen moeten wat voorzichtiger zijn met hun uitspraken als ze zich er niet in hebben verdiept of een mening vormen door een bepaalde ervaring bijv.

Om religie direct een sekte te noemen vind ik niet kunnen. Daarintegen zijn er natuurlijk wel dergelijk stromingen of kerken die bepaalde aspecten van een sekte hebben.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:27

Bagwan en Osho is hetzelfde, dat was al in de jaren 80 zo.
Ik geloof dat het ene de titel en het andere de naam is.

Maar het kan ook zijn dat hij een naam erbij kreeg, zoals in het Boedhisme wel vaker gebeurd.

Maar het is zeker geen sekte, het was een heel open beweging waar iedereen gewoon heen kon.
Er waren dansavonden in Amsterdam, er waren workshops, je kon gewoon bij iemand eten die er woonde, het was een commune.

Ik las een artikel van kinderen die nu in de 20 zijn, er waren wel hele groepen mensen die toendertijd zo dachten, dat was niet zo bijzonder.
Wel gek als je het nu leest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:35

Ja, hoe kom je bij de jehova's: je zit wat moeilijk financieel, of hebt oppas nodig, en dan komen ze uit de gemeenschap je wel helpen. Zo is het bij mijn zusje gegaan. En bij de geboorte van het eerste kind kregen ze een jehovabijbel Daarna zijn ze er bij gegaan. Hij werd heel fanatiek en zodanig dat ie dus mijn ouders ging beleren over wat ze fout deden. Heeft ie bij mij ook geprobeerd. Maar ik ben voor zoiets geheel ongevoelig. Maar je wilt niet weten hoe moeiljk mijn ouders het er mee hadden dat ze de kleinkinderen niet mochten zien wegens die stomme sekte waar ze niet bijzaten. Nu is dat gelukkig wel weer bijgedraaid, maar echt, ik zie gewoon hoe opgesloten je bent bij de jehova's. Ik zie het dus van dichtbij he. Nooit zal ik een stap bij 'de zaal' binnenzetten. Ik ben dan ook niet naar de 2e doop (eerste is immers als baby gedaan bij de Gereformeerden) van mijn zusje bij de Jehova's gegaan. Maar ik noem het absoluut een sekte.

Ik ben zelf ook gedoopt en heb zelfs op mijn 18e belijdenis gedaan. Daarna kwam ik er achter dat het geloof meer belemmerde dan dat je er wat aan had. Dus ik heb de kerk opgezegd en me uit laten schrijven. Waren mijn ouders niet blij mee. Ik heb het zelf ook niet zo netjes gedaan, maar soms loopt het zo: ik kwam al een paar jaar niet meer in de kerk, of alleen met kerst, vond er niets aan en viel altijd direct in slaap om vervolgens letterlijk bij het Amen weer wakker te worden. En toen liep er een shetlandpony los op straat. Ik wist van wie de pony was en ben even naar die mensen gegaan en heb de vrouw naar de pony gebracht die enige km's verderop liep. Terwijl die vrouw bij mij in de auto zit begint ze er over dat ze mijn wijkouderling is en dat ik dus nooit meer in de kerk kom. Eh ja, niet relevant nu, ik help je en begin alsjeblieft niet over het geloof. Toevallig lag de envelop voor de vaste 'vrijwillige' bijdrage er nog en ik heb netjes op de envelop geschreven: schrijf mij maar uit, ik kom toch niet meer in de kerk, het is niet anders dan bij een sportvereniging waar je niet meer komt. En zo heb ik de envelop ingeleverd. Toen ik afgekondigd zou worden zijn mijn ouders die bewuste dag niet naar de kerk geweest. Ik ook niet natuurlijk. Ik vond na de kerk gaan altijd al onzin, je bent maar 2 dagen per week vrij en dan moet je die ene dag ook nog een beetje niets doen terwijl dat juist een dag is om leuke dingen te doen? Ik mocht vroeger niet zwemmen, niet paardrijden, moest 2 keer mee naar de kerk. Een ramp was dat. Ik had een vriendje die ook naar de kerk ging en dus maar belijdenis gedaan, maar daar heb ik achteraf echt spijt van, want het is nooit echt vanuit mij gekomen. Toen ik uit de kerk gestapt was, was dat echt een opluchting. Ik kan prima met de dominee van mijn ouders praten hoor, maar die beste man moet het niet over het geloof gaan hebben. En dan dat bidden voor het eten. Het moest zelfs in een restaurant en mijn ouders doen dat nog gewoon in het openbaar in een restaurant. Schaam schaam. Als ik een ander gezin dat zie doen dan denk ik altijd arme kindjes, want ik heb dat echt als een verschrikking ervaren.
Mijn aversie van kerkdiensten is behoorlijk, ik ben er voor het laatst geweest met de trouwerij van mijn zusje, maar ik zal er geen voet binnenzetten voor een doop en een volgende trouwerij ergens. Ik wacht dat uurtje wel buiten. Bij een begrafenis zal ik waarschijnlijk uit respect nog wel een voet binnenzetten.
Het is niet dat ik tegen christenen of kerkelijken van welk geloof dan ook ben. Ik kan er prima zo mee omgaan, dat kan met hobby, sport of werk zijn. Maar ga mij niets opleggen. Als iemand op zondag niet wil duiken zal ik dat respecteren. Maar ik verwacht ook respect voor mijn keuze om juist wel te duiken van hun kant.
Maar binnen mijn vriendengroep bevinden zich dus mensen van allerlei geloven en zolang die je in je waarde laten is de basis voor een vriendschap er. Ik wil echter absoluut geen relatie met iemand die naar de kerk wil blijven gaan. In dat opzicht geloof ik echt wat mijn oma altijd zei als ik met een vriendje aankwam die niet naar de kerk ging: 2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen. Dat gaat niet goed.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-09-18 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:35

Karma schreef:
SweetVanille schreef:
[LZP] Eindelijk terug...

Daarna op haar 16 uit huis getrapt door haar vader, bij kennissen gaan wonen en meer weet ik niet. Heb het net ook zitten lezen, heel heftig..

Topics even zitten lezen. Wat mij direct opviel dat het eerste topic heel “goed” geschreven is, grammaticaal en qua zinsopbouw voor een 16 jarige maar dat zou natuurlijk kunnen, wel met hier en daar wat stukjes dat je denkt: o ja, toch wel een 16 jarige wellicht.

Het leest wel weg als een spannend verhaal in ieder geval :)

Vervolgens komen er updates (ingezonden door andere Bokkers?) die totaal niet matchen met de eerdere schrijfstijl.
Vervolgens een nieuw topic in de bekende schrijfstijl. En daarna hoor je er nooit meer wat van??

Ik vind het een heel vaag verhaal, nee.. het is eerst een heel geloofwaardig verhaal dat verzandt in een heel vreemd verhaal....

Maar ongetwijfeld dat er zulke sekten bestaan en dat ook kinderen en jongeren in Nederland hier onder lijden.

Daarbij kwam ik latere berichten tegen waarbij ‘haar moeder’ foto’s maakt van het rijden. Lijkt me lastig als zij overleden is. Samen met wat jij zegt, heb ik twijfels over het verhaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:38

DAt verhaal heb ik niet gelezen. Misschien toch maar eens doen. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 18:44

Ilsevdberg schreef:
Ts, hoe heette die documentaire?

Jonestown, the life and death of peoples temple.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:09

x_Elise schreef:
Daarbij kwam ik latere berichten tegen waarbij ‘haar moeder’ foto’s maakt van het rijden. Lijkt me lastig als zij overleden is. Samen met wat jij zegt, heb ik twijfels over het verhaal.

Dat is haar pleegmoeder. Je kunt natuurlijk de uitzending van Nova even kijken voor je iemand betwijfelt.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:30

Nee hoor, heb opzich andere dingen te doen. Dit was wat mij opviel, naar aanleiding van wat ik op bokt heb gelezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:34

Om welke uitzending gaat het?

Het feit blijft dat er berichten geplaatst worden die totaal afwijken qua schrijfstijl van dit meiske haar eerdere berichten.
In het begin is het heel geloofwaardig en ik denk ook: waarom twijfelen?
En vervolgens zijn er dingen die niet lijken te kloppen aan het topic.

Weet iemand waar ze is gebleven? Hoe het afgelopen is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:42

Daar heeft ze in een nader topic over geschreven :j iets met waar is flair.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:49

Karma schreef:
Om welke uitzending gaat het?

Het feit blijft dat er berichten geplaatst worden die totaal afwijken qua schrijfstijl van dit meiske haar eerdere berichten.
In het begin is het heel geloofwaardig en ik denk ook: waarom twijfelen?
En vervolgens zijn er dingen die niet lijken te kloppen aan het topic.

Weet iemand waar ze is gebleven? Hoe het afgelopen is?

Zie mijn eerdere bericht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:22

Jehovah's Getuigen een sekte noemen is hetzelfde als de hervormde of gereformeerde kerk een sekte noemen. Deze hebben zich destijds ook afgescheiden van de gevestigde kerk omdat men een andere interpretatie had van hoe zij hun geloof zouden willen belijden. Maar de basis bleef de joods/christelijke leer.
Tegenwoordig zou je de gereformeerde en hervormde kerk geen sekte meer noemen.
Dat is bij Jehovah's Getuigen niet anders. Het geloof is religieus en van joods/christelijke oorsprong en gebaseerd op de (gehele) bijbel, waarbij God en Jezus Christus centraal staan.

Een sekte kenmerkt zich meer doordat een (menselijk) meestal charismatisch leider centraal staat. In de meeste gevallen is een sekte niet gebaseerd op de bijbel maar op inzichten van de charismatisch leider zelf. Denk maar aan Scientology.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:01

Of Charles Manson en zijn aanhangers.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:23

Ik heb gisteren die docu over jonestown zitten kijken... bizar... ongelofelijk dat iemand zoiets kan aanrichten.
Toevallig was er eerder deze week een aflevering van doctor phil op tv waarbij een familie te gast was die hun dochter heeft verloren aan een sekte en een gezin waarvan de zoon heeft kunnen ontsnappen aan diezelfde sekte. Ik weet alleen even de naam er niet meer van. Ook daar echt bizarre voorbeelden, en daar stond centraal (net als bij jonestown overigens) dat mensen zowat niet sliepen. constant wakker houden, door werk, of bijeenkomsten bijvoorbeeld. 1.5 a 2 uur slaap per nacht was heel normaal.

Echt heel raar dat dit eigenlijk zomaar overal kan gebeuren (en ook wel echt gebeurt denk ik). creepy idee....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:54

Babootje schreef:
Jehovah's Getuigen een sekte noemen is hetzelfde als de hervormde of gereformeerde kerk een sekte noemen. Deze hebben zich destijds ook afgescheiden van de gevestigde kerk omdat men een andere interpretatie had van hoe zij hun geloof zouden willen belijden. Maar de basis bleef de joods/christelijke leer.
Dat is bij Jehovah's Getuigen niet anders. Het geloof is religieus en van joods/christelijke oorsprong en gebaseerd op de (gehele) bijbel, waarbij God en Jezus Christus centraal staan.

Een sekte kenmerkt zich meer doordat een (menselijk) meestal charismatisch leider centraal staat. In de meeste gevallen is een sekte niet gebaseerd op de bijbel maar op inzichten van de charismatisch leider zelf. Denk maar aan Scientology.

Volgens mij heb jij gelijk Babootje.Ik heb trouwens bewondering voor Jehova's Getuigen omdat ze tegen alle afwijzingen in toch dapper doorgaan met evangeliseren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:00

Wennii schreef:
Toevallig was er eerder deze week een aflevering van doctor phil op tv waarbij een familie te gast was die hun dochter heeft verloren aan een sekte en een gezin waarvan de zoon heeft kunnen ontsnappen aan diezelfde sekte. Ik weet alleen even de naam er niet meer van. Ook daar echt bizarre voorbeelden, en daar stond centraal (net als bij jonestown overigens) dat mensen zowat niet sliepen. constant wakker houden, door werk, of bijeenkomsten bijvoorbeeld. 1.5 a 2 uur slaap per nacht was heel normaal.

Dat ging over de Church of Wells, het waren meerdere afleveringen achter elkaar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:40

Babootje schreef:

dit maakt voor mijn gevoel inderdaad het verschil.

alle slechte dingen over andere geloven komen dan ook weer omdat er 1 charismatisch persoon er een eigen draai aangeeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:56

Ik weet niet of ik dat dan dapper vindt anjali? Als heel bokt zegt dat je slecht rijdt en je blijft het tegenovergestelde denken en gaat gewoon door, is dat toch helemaal niet dapper?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:57

poes schreef:
Ik weet niet of ik dat dan dapper vindt anjali? Als heel bokt zegt dat je slecht rijdt en je blijft het tegenovergestelde denken en gaat gewoon door, is dat toch helemaal niet dapper?

JG die evangeliseren hebben toch niks met slecht rijden en dierenmishandeling te maken :? Dan was het slecht ja.