Problemen met de buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:23

Moeilijk verhaal.

Wat doe jij tot 02.00 in de nacht als je wakker bent en tot rust probeert te komen?
Als het zo gehorig is, zouden ze jou dan ook niet tot 02.00 in de nacht kunnen horen rommelen?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 16:27

Ik geloof niet dat jij alles gelezen hebt. Heb een bij autisme en ADHD ook nog een slaapstoornis die nu onder controle is. Ga ik afwijken kan ik geheel niet meer slapen en word bovendien lichamelijk ziek. Dus nee om 8 uur de honden uitlaten gaat niet, dan slaap ik. Ik sport niet meer, door een zware burnout moeten stoppen. Ik rijd als ik er de energie voor heb die dag. De verzorging doe ik dagelijks in stapjes op mijn tempo van die dag. Van dieren raak ik niet overprikkeld daar voel ik me juist prettig bij. Van in het bos wandelen met de honden ook niet, hoewel dat niet elke dag lukt. De honden zijn dagelijks mee op stal en rennen en springen daar rond, en met regelmatig bos en zwemmen zijn die in huis rustig en slapen. Ik zeg niet dat ik elke dag slechte dagen heb heb ook zeker goede waarop ik meer kan.
De vraag was meer alleen of het redelijk is wat de buren eisen en het antwoord daarop is dus nee. Voor 2000 is redelijker en daar ga ik me ook aan houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:28

Maar als je niet kunt slapen mag je toch wel je bed uit?
Ik heb geen direct aangrenzende buren, maar als ik niet kan slapen ga ik eruit, maak ik een thee, ga de honden even knuffelen en met thee en boek naar bed terug. Misschien trek ik de wc een keertje extra door of staat de kraan kort aan.

Dat doe ik gewoon zachtjes, en dat zou ik in een flat ook doen. Dat zijn nou eenmaal normale geluiden als mensen ergens wonen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:32

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet kunnen dat je savonds na 21:00 u nog gaat stofzuigen of de wasmachine laat draaien.

Eigenlijk ben jij het probleem met je rare extreme tijden, maar dat ligt ook zeer aan de soort woning en huizen. Je woont nou eenmaal in een flat en daar dien je wel rekening te houden met de gewone tijden van de mensen. En daar wijk jij enorm vanaf.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:32

Palmera schreef:
Maar als je niet kunt slapen mag je toch wel je bed uit?
Ik heb geen direct aangrenzende buren, maar als ik niet kan slapen ga ik eruit, maak ik een thee, ga de honden even knuffelen en met thee en boek naar bed terug. Misschien trek ik de wc een keertje extra door of staat de kraan kort aan.

Dat doe ik gewoon zachtjes, en dat zou ik in een flat ook doen. Dat zijn nou eenmaal normale geluiden als mensen ergens wonen.

Vind ik ook. Daarbij hebben de meeste mensen toch al partners/kinderen/huisgenoten waar ze stil voor moeten zijn. Binnen de perken moet dat allemaal kunnen. En ik loop dan bv wel eens ergens tegen waardoor ik alsnog mensen wakker maak, maar die zijn dat 2 seconden later weer vergeten, tenzij je echt je best doet om ergens op te focussen. Ik vermoed dus inderdaad dat die mensen wat overstressed zijn door de baby en heel de wereld niet veel goed kan doen op dit moment ;)

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 16:33

Ik weet niet of ze mij horen, ik doe vanaf 2200 zo stil mogelijk. Ga wel in de nacht de honden uitlaten en de trappen zijn best gehorig, maar de honden moeten toch uit. De voordeur heeft een dranger die hard klapt die doe ik altijd met de sleutel dicht zodat hij dan niet klapt. Ze hebben daar nog niet over geklaagd gelukkig. Heb de tv altijd zachter na 2200 en meestal doe ik een rustig spelletje of kijk tv of app met mensen. Of ik lees. Omdat het dan stiller is begin ik dan pas tot rust te komen
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 05-09-18 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:34

Ragdollcat schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet kunnen dat je savonds na 21:00 u nog gaat stofzuigen of de wasmachine laat draaien.

Eigenlijk ben jij het probleem met je rare extreme tijden, maar dat ligt ook zeer aan de soort woning en huizen. Je woont nou eenmaal in een flat en daar dien je wel rekening te houden met de gewone tijden van de mensen. En daar wijk jij enorm vanaf.

Maar wat zijn normale tijden? Want er is bv ook een significant deel van de bevolking dat in shiften werkt en op heel erg andere tijden moeten douchen dan mensen met een dagjob. Mogen die dan niet in een flat?

Je kan dat aandeel van de bevolking niet gaan verplichten te stoppen met leven omdat een net iets groter deel bepaalde uren aanhoudt.

Gewoon je best doen voor elkaar en uitzondering een beetje proberen tolereren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:35

@SinneJ: wij hebben ook een dubbele stroommeter met hoog en laag tarief, daarom gaat hier ook de wasmachine en vaatwasser standaard pas na 21u of in het weekeinde aan, al naargelang hoe dat uitkomt.

Lijkt me niet doorsnee dat er mensen in een flat een dubbele meter hebben.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:36

Als ik de reacties zo lees zijn al mijn buren aso's. Die schreeuwen wassen en zuigen ook gerust na 8 uur :)) .

Ik zou gewoon even overleggen met ze en als het incidentieel een x voorkomt dat je laat nog stofzuigt moeten ze niet zeuren, maar dat is mijn mening := . Hun baby is vast ook niet altijd na 8 uur stil...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:38

@ragdollkat: 21.00 uur een rare tijd? Daar kan ik met mijn pet niet bij. Dat is toch een volledig normale tijd om nog wat te doen?
En mijn wekker gaat iedere dag om 6.00 uur, dus ik ben een vroege vogel.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:38

Ragdollcat schreef:

Dus in alle flats in nederland is het doodstil na 18 uur? Niemand, kookt, douched, kijkt TV?
En dat geloof je zelf?

Daarnaast is TS níet afwijkend want ze wilt stofzuigen voor 20 uur. Dat doet iemand die uit zijn werk komt vast ook wel eens.

En hoe laat ze opstaat doet er niet toe, ik mag aannemen dat de buren zich daar niet aan storen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:42

Wauw ik mis hier af en toe wel een stuk tolerantie naar TS toe. Zij heeft al meerdere malen duidelijk aangeven dat ze een aantal aandoeningen heeft. En een autist heeft baat bij een strikte regelmaat. En dan de slaapstoornis en andere zaken. Petje af voor TS dat ze haar leven inmiddels zo op regelmaat heeft dat het voor haar leefbaar is. En zij een (zonder begeleiding!) goed te doen levensritme heeft op kunnen bouwen.

Opmerkingen van: dan verander je dat ritme dus even... dat gaat dus niet. Ik snap dat het voor buren moeilijk is en zo te horen voor andere mensen ook. Dat er mensen zijn die anders zijn. En dat wordt dan een geven en nemen verhaal. Iets wat voor een autist ook niet bepaald makkelijk is. Het feit dat TS hier vraagt wat "normaal" is mbt stofzuigtijden vind ik echt top. En dat ze haar zaken goed aan probeert te pakken.

Ik vind de opmerking van de buren erg kort door de bocht. Probleem is dat geschreven woord natuurlijk intonatie mist. Dus of het echt zo bot bedoeld is, is niet duidelijk. Bij TS is het wel zo over gekomen.

TS: zou het helpen om met de buren een gesprek aan te gaan evt met hulp van iemand van de woningbouw ofzo? dat er voor hun duidelijkheid komt wat er speelt bij jou? en voor jou wat er speelt bij hun? En daar dan gezamenlijk afspraken over maken?

Het is echt zo jammer dat men tegenwoordig weinig tolerant is naar mensen. Ik merk het al in de klas bij mijn dochter. Zij heeft een autist in de klas, is bevriend met hem geraakt en helpt hem waar ze kan en hoe hij dat wil. Bijv door wijzigingen in het rooster op tijd duidelijk aan hem uit te leggen. Want daar kan hij ook slecht tegen. OOK door bij ANDERE mensen in de klas duidelijk te maken dat hij soms niet anders KAN. Zo probeert zij op kleine schaal wat tolerantie in deze wereld te krijgen. Misschien kunnen we hier ook daarmee beginnen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:43

Waarom hebben ze jouw telefoon nummer eigenlijk? Ik zou ze gewoon blokkeren :evaw: als er iets is bellen ze maar aan. Het enige wat je zou kunnen doen inderdaad is een swiffer aanschaffen, die dingen zijn echt geweldig. Ik heb ook 3 haarballen rondlopen thuis, en nu doe ik 2 x per week stofzuigen en iedere dag met de swiffer door het huis.

Mijn achterbuurvrouw kan ik me ook af en toe aan storen, die schreeuwt echt de hele dag door tegen haar kinderen, en als zei een keer haar kwek dicht heeft beginnen haar kinderen wel te schreeuwen (meisje is amper 3 maar komt ondertussen al bijna over moeders heen). Heb ook wel eens gedacht om daar een keer te vragen of het ietsjes minder mag, aangezien de hele buurt mee kan genieten. Maar van de andere kant, mijn honden gaan ook wel eens te keer als de bel gaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:46

Palmera schreef:
Dus in alle flats in nederland is het doodstil na 18 uur? Niemand, kookt, douched, kijkt TV?
En dat geloof je zelf?

Daarnaast is TS níet afwijkend want ze wilt stofzuigen voor 20 uur. Dat doet iemand die uit zijn werk komt vast ook wel eens.

En hoe laat ze opstaat doet er niet toe, ik mag aannemen dat de buren zich daar niet aan storen.

_/-\o_
Precies dat.
Het gros van de mensen moet werken voor de kost, of ze nu in een flat wonen of niet.
Hoe moet je dat anders doen? Om 5 uur opstaan en dan om 6 uur in de morgen staan stofzuigen?
Weet niet of je daar in een flat blij van gaat worden.

In het geval van TS vind ik haar aanbod om voor 20 uur te stofzuigen netjes hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:48

Fitzroy schreef:
@ragdollkat: 21.00 uur een rare tijd? Daar kan ik met mijn pet niet bij. Dat is toch een volledig normale tijd om nog wat te doen?

Ja, om nog wat te gaan doen zoals het strijken, douchen, koken, schoonmaken etc.

Maar stofzuigen en de wasmachine of droogtrommel nog gaan aanzetten na 21:00 uur........dat is wel lastig in een flat lijkt mij i.v.m. het geluid..........zelf heb ik nog nooit in een flat gewoond, maar het lijkt mij dat je er met elkaar rekening kan gaan houden, wil je het nog leuk houden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:51

Palmera schreef:
Ragdollcat schreef:

En dat geloof je zelf?

Het gaat niet om hoe laat ze gaat slapen of opstaan, dat moet ze zelf weten.

Het gaat om het stofzuigen en of de was draaien rond de tijd van 21:00 uur en er mag na half 10 geen was gedraaid worden, vertelde ze en dat kan ik begrijpen, ik vind het ook geen normale tijd om savonds na half 10 nog een was te gaan laten draaien...........zeker niet als het gehorig is in een flatgebouw.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:56

Ragdollcat schreef:
Fitzroy schreef:

Ja, om nog wat te gaan doen zoals het strijken, douchen, koken, schoonmaken etc.

Maar stofzuigen en de wasmachine of droogtrommel nog gaan aanzetten na 21:00 uur........dat is wel lastig in een flat lijkt mij i.v.m. het geluid..........zelf heb ik nog nooit in een flat gewoond, maar het lijkt mij dat je er met elkaar rekening kan gaan houden, wil je het nog leuk houden.

Wel grappig dat je dit vind.... Mijn buurman (toen ik nog in een flat woonde) werkte nachtdiensten. Die kwam soms om 3.00 uur thuis, dan wilde hij toch echt even douchen.... En daar vind ik niks mis mee. Zelfde als stofzuigen om 21.00 uur. Soms is het even niet anders. Toen ik bij de post werkte, moest ik er om 6.30 uit, ging ik werken, was ik 17.00 klaar. Thuiskomen, douchen, boodschappen, koken en eten, was het al gauw 20.00/20.30. En helaas moet er soms ook nog schoongemaakt worden....

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:58

iirrssjjee schreef:
Ragdollcat schreef:

Wel grappig dat je dit vind.... Mijn buurman (toen ik nog in een flat woonde) werkte nachtdiensten. Die kwam soms om 3.00 uur thuis, dan wilde hij toch echt even douchen.... En daar vind ik niks mis mee. Zelfde als stofzuigen om 21.00 uur. Soms is het even niet anders. Toen ik bij de post werkte, moest ik er om 6.30 uit, ging ik werken, was ik 17.00 klaar. Thuiskomen, douchen, boodschappen, koken en eten, was het al gauw 20.00/20.30. En helaas moet er soms ook nog schoongemaakt worden....

Precies! En zolang hij niet staat te dansen en zingen in de douche moet dat kunnen :') daar zal hij dan mee moeten wachten tot het dag is. Geven en nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:03

Jullie snappen het niet.

Ik vind het douchen, strijken, koken, schoonmaken etc. gewoon nog kunnen hoor, doe ik zelf ook.
Het gaat enkel om het stofzuigen en de was laten draaien na 21:00 uur...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:06

ChelseaAyLee schreef:
Ik geloof niet dat jij alles gelezen hebt. Heb een bij autisme en ADHD ook nog een slaapstoornis die nu onder controle is. Ga ik afwijken kan ik geheel niet meer slapen en word bovendien lichamelijk ziek. Dus nee om 8 uur de honden uitlaten gaat niet, dan slaap ik. Ik sport niet meer, door een zware burnout moeten stoppen. Ik rijd als ik er de energie voor heb die dag. De verzorging doe ik dagelijks in stapjes op mijn tempo van die dag. Van dieren raak ik niet overprikkeld daar voel ik me juist prettig bij. Van in het bos wandelen met de honden ook niet, hoewel dat niet elke dag lukt. De honden zijn dagelijks mee op stal en rennen en springen daar rond, en met regelmatig bos en zwemmen zijn die in huis rustig en slapen. Ik zeg niet dat ik elke dag slechte dagen heb heb ook zeker goede waarop ik meer kan.
De vraag was meer alleen of het redelijk is wat de buren eisen en het antwoord daarop is dus nee. Voor 2000 is redelijker en daar ga ik me ook aan houden.

Ik lees in je eerste post dat het wel vaker voorkomt dat je zo laat stofzuigt. Maar dat ze er nu een keer iets van hebben gezegd. Het is dus niet zo dat ze na 1 keer meteen hebben geklaagd. Overdag kan het niet want dan ben je niet thuis, maar je hebt dan wel soms muziek hard aan staan. Dan ben je dus wel thuis?

Kan het misschien niet zo zijn dat de buren al langer overlast ervaren maar nu met de baby erbij hebben besloten hier eens iets van te zeggen? Het beste lijkt mij gewoon eens op de koffie te gaan bij de buren (kraamvisite?) en het als volwassen mensen te bespreken. Maar ook dat kan niet... Ik lees alleen veel wat niet kan eerlijk gezegd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:13

ChelseaAyLee schreef:
als zij visite hebben hoor ik haar de hele avond gilletjes slaken en lachen. Ook hebben ze beiden een harde stem, en ook regelmatig ruzie waarvan ik letterlijk kan meegenieten. Hier klaag ik niet over, zet de tv wat harder. Zij gaan meestal slapen om half 10 dus weet wanneer het afgelopen is. Ook klappen ze nogal met de deuren als ze naar hun werk gaan en dat soort dingen dus hoor genoeg van hun

Denk dat je dit gerust mag zeggen tegen haar/hun als ze van mening zijn dat ze wat moeten zeggen van jou als je weer eens stofzuigt voor 22.00 uur. Dat je dan ook niet klaagt.
Het is niet eerlijk om te verwachten van je buren dat ze als een grijze stille muis in hun eigen woning leven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:22

Maikeltje, ik weet niet of jij je wel eens verdiept hebt in autisme, maar dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn zoals kraamvisite hoeven dat voor een autist helemaal niet te zijn.
Als dit het ritme is van TS dan is dat nu eenmaal zo. En ze doet echt geen onredelijke dingen. De buren zijn pas onredelijk imo.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 17:23

Het kwam weleens voor ja, rond negen stofzuigen. Meestal zuig ik wel eerder. Had geen idee dat ze daar last van hadden, en ze hebben de baby net. Ik wist niet dat de baby al thuis was en heb er verder niet aan gedacht. Zoals al eerder gezegd gaat het er ook niet om dat het laat is, als zij hem dus horen wil ik best aanpassen, het gaat erom wat normaal is wat zij van mij kunnen vragen omdat ze eisen alleen in de ochtend of middag. Dus na 1800 niet meer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:25

Fitzroy schreef:
Maikeltje, ik weet niet of jij je wel eens verdiept hebt in autisme, maar dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn zoals kraamvisite hoeven dat voor een autist helemaal niet te zijn.
Als dit het ritme is van TS dan is dat nu eenmaal zo. En ze doet echt geen onredelijke dingen. De buren zijn pas onredelijk imo.

Ik ben geen autist, maar op kraamvisite voor de lieve vrede begin ik echt niet aan, hoor. :+

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:30

Stofzuigen om 20.00 is toch niet zo gek, dat doe ik zo vaak.
Ik zou niet weten wat daar asociaal aan is.
Ook de wasmachine of droger staat hier op dat tijdstip gerust nog aan hoor.

Als je moet werken en je komt om 17.00/18.00 thuis kan het toch ook haast niet anders dan dat je savonds de stofzuiger etc aan hebt.