‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:23

Barbet schreef:
Zo gauw krijgt een mens toch geen braakneigingen?
Als je dit topic leest, lijkt het of mensen om het minste of geringste braakneigingen krijgen.
Normaal gesproken weet iedereen zelf heel goed wat hij/zij lust en wat niet.
En dan weet je ook heel goed, welke hapjes je beter niet kan aannemen.

Als je twijfelt of je iets lust, kun je dat toch gewoon aangeven.
Dan krijg je een klein stukje eventueel, of iets anders.
Ik vind het nogal dom, als mensen die erg snel braakneigingen krijgen hapjes aannemen bij een ander.

Want snel braakneigingen staan gelijk aan bijna niets lusten?
Want eigenlijk lust ik dus heel veel, en ben ook echt van nieuwe dingen uitproberen?
En dan is er naar mijn mening ook nog een verschil in iets niet lekker vinden en echt niet lusten.

Maar goed je kan natuurlijk wel vragen om een klein hapje omdat je niet weet of je het wel of niet lust. Want zomaar in de prullenbak smijten vind ik ook niet kunnen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:28

LadyMadonna schreef:
Over eten weg gooien: ik ben een kleine eter, en in restaurants krijg ik bijna standaard te veel. Ik ga mezelf dan echt niet ziek eten, hoe lekker het ook is...
Ooit de opmerking gekregen dat ik dan maar een kinder menu moest bestellen 8)7

Verder eens met kimbers

Dan ben ik dus wel weer blij met restaurants in Amerika: een doggy bag is daar heel normaal, en bij mij gaat het dan niet naar de hond, maar in de koelkast voor de volgende dag. Op vakantie met de camper deden we het zelfs expres: een grote pizza bestellen in een restaurant, deel opeten, deel mee en in de koelkast. Dat aten we dan de dag daarna als lunch. Niks weggegooid en twee keer lekker gegeten.

Suzanne F.

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:32

Ja hier in Nederland kijken ze je heel raar aan als je dat vraagt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:32

Tip voor kleine eters in restaurants: bestel een voorgerecht als hoofdmaaltijd. Kan overal wel.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:33

Toch bizar alle verdeelde meningen.
Ik ben wel opgevoed met eten wat de pot schaft anders zonder eten naar bed en terrecht.
Vind de “jeugd” van tegenwoordig zo softy opgevoed geen eten oh neem maar snoepje of een koekje en zijn vaak echt vreselijk verwent. En dan nog maar niet over gedrag te spreken in supermarkt als iets keer niet mag. Ik ben nu in verwachting en ook mijn kind gaat leren eten wat er is en nee is ook echt nee!! Vind echt onbeleefd om iets aan te nemen en te zeggen ja lekker hap te nemen en weg te gooien

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:54

Rebel_Jits schreef:
Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Ik moest zonder uitzondering van iets mijn bord leegeten, helaas zijn spruitjes toch echt het enige waar ik echt onpasselijk van word (blijf ze proberen in allerlei toepassingen en variaties, maar :r )
Soms kun je bepaalde smaken gewoon echt niet leren waarderen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:59

Rebel_Jits schreef:
Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Ik eet alles wat ik aangeboden krijg, ongeacht of ik het lust of niet. En het bord gaat leeg. Een tweede keer zou ik wel afslaan, maar je gaat niet onbeleefd zitten doen met lustikniet of de helft laten staan (net zo onbeleefd in mijn ogen, je vindt het nogsteeds niet te vreten blijkbaar..)
Als ik zelf kan opscheppen, pak ik gewoon wat minder.

Ik lustte genoeg niet als kind hoor, maar het was eten of met honger toekijken hoe de rest een heerlijk dessert naar binnen werkte. Dan eet je wel.

Dit is dus echt daverende onzin. Ik heb als kind altijd mijn bord leeg moeten eten en mocht ook niet zelf de hoeveelheid bepalen. Helaas was het eten altijd dermate smerig dat ik bijna altijd kokhalzend zat te eten als kind. Een vriendin van me heeft in de crisisopvang van jeugdzorg gewerkt en het viel haar juist op dat vooral kinderen die in de thuissituatie slecht te eten kregen de moeilijke eters waren. Helaas ben ik nu nog steeds een moeilijke eter en krijg van veel dingen echt kokhalsneigingen. Was het maar zo simpel dat je er iets aan kon doen.....

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:06

Kimbers schreef:
Wat een hoop fijngevoelige mensen. Sta altijd te kijken van hoe spastisch mensen kunnen doen.

Snap het niet dat iemand zich beledigd kan voelen als een ander zijn eten niet lekker vindt. Waar gáát het over. Iets niet lekker vinden mag en dit kenbaar maken ook.

_O- :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:14

LinsxDot schreef:
Ik ben wel opgevoed met eten wat de pot schaft anders zonder eten naar bed en terrecht.
Vind de “jeugd” van tegenwoordig zo softy opgevoed geen eten oh neem maar snoepje of een koekje en zijn vaak echt vreselijk verwent. En dan nog maar niet over gedrag te spreken in supermarkt als iets keer niet mag. Ik ben nu in verwachting en ook mijn kind gaat leren eten wat er is en nee is ook echt nee!! Vind echt onbeleefd om iets aan te nemen en te zeggen ja lekker hap te nemen en weg te gooien

Oh, zo ben ik ook opgevoed hoor. En ik heb geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben ging het ook zo. Als kind heb je niet zoveel te willen. Als je als kind niet gedwongen wordt van alles te proberen dan ontwikkel je je smaakpapillen ook niet. Dan zul je dingen nooit gaan lusten. Dus ja, dan vind ik het eten wat de pot schaft heel normaal, je accepteert het maar.

Maar inmiddels ben ik geen kind meer, maar een autonome volwassen vrouw. Inmiddels weet ik over het algemeen wel waar ik wel en niet van houdt. Als ik iets echt niet lekker vind, eet ik het niet op. Als volwassene heb je dat recht vind ik.

Er is al genoeg in het leven dat je met tegenzin moet doen, zou niet weten waarom eten wat je niet lekker vind daarbij zou moeten horen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:21

Rebel_Jits schreef:

Ben ik echt niet met je eens. Ik heb thuis altijd gewoon moeten eten wat de pot schaft, kreeg echt geen boterham met pasta.
Blehh spruitjes _O- nee die lust ik toevallig dan weer niet, maar moest ze wel eten hoor. Je leeftijd was de aantal spuitjes die je moest eten.
En later toen ze doorhadden dat ik die echt niet luste (ieder kind heeft een fase van "lust ik niet") omdat ik er letterlijk van moest overgeven hoefde ik ze niet meer te eten.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:26

Shiloh schreef:
Oh, zo ben ik ook opgevoed hoor. En ik heb geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben ging het ook zo. Als kind heb je niet zoveel te willen. Als je als kind niet gedwongen wordt van alles te proberen dan ontwikkel je je smaakpapillen ook niet. Dan zul je dingen nooit gaan lusten. Dus ja, dan vind ik het eten wat de pot schaft heel normaal, je accepteert het maar.

Maar inmiddels ben ik geen kind meer, maar een autonome volwassen vrouw. Inmiddels weet ik over het algemeen wel waar ik wel en niet van houdt. Als ik iets echt niet lekker vind, eet ik het niet op. Als volwassene heb je dat recht vind ik.

Er is al genoeg in het leven dat je met tegenzin moet doen, zou niet weten waarom eten wat je niet lekker vind daarbij zou moeten horen.

Ik heb 8 kinderen, en geen van allen worden gedwongen te eten wat ze niet lusten. Toch zijn al mijn kinderen (op 2 na ivm autisme en SPD) hele makkelijke eters en als ik iets eet wat zij niet kennen willen ze allemaal proeven. Nieuwsgierigheid moet je niet uitvlakken hoor! Toen we vorige maand in Nederland op visite waren bij mijn schoonouders hebben ze ons meegenomen naar zo'n wereld buffet restaurant. Geen van mijn kinderen (ook de 2 moeilijk eters) hebben van t kinderbuffet gegeten. Allemaal zaten ze aan de sushi, chinees eten, sashimi, paella, en weet ik wat ze allemaal nog meer hadden. Er is geen patat of kipnugget (keuzes van t kinderbuffet) aangeraakt.
Ik leer ze wel om kleine beetjes te pakken, liever een keer extra lopen dan iets toch niet zo lekker vinden en t te laten staan.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:27

Shiloh schreef:
LinsxDot schreef:

Ik ben wel blij dat ik geen kind van jullie ben...iemand dwingen om iets te laten proberen... ikwens jullie nog veel succes met een peuter van een jaar of 2 a 3. Dwingen tot eten kan juist leiden tot eetproblemen. Ik weet niet of je daarop zit te wachten...
Je kunt iemand niet dwingen om te eten. Evengoed als dat je iemand niet kunt dwingen om te poepen of te plassen. Uiteindelijk doen ze het, maar heb je dan je doel bereikt? Wilde je zo graag winnen?

Bij mij krijgt mn kind niet iets anders als ie het niet lust. Ons toetje maakt gewoon standaard deel uit van de maaltijd. Als hij dus niet heeft gegeten omdat hij het echt niet lekker vond (ook al wilde hij het niet proberen), dan krijgt hij evengoed dat toetje. Het is geen traktatie, maar onderdeel van de maaltijd. Bovendien slapen we allemaal beter als we iets in onze buik hebben zitten...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:34

_Nadia_ schreef:
Shiloh schreef:

Ik heb 8 kinderen, en geen van allen worden gedwongen te eten wat ze niet lusten. Toch zijn al mijn kinderen (op 2 na ivm autisme en SPD) hele makkelijke eters en als ik iets eet wat zij niet kennen willen ze allemaal proeven. Nieuwsgierigheid moet je niet uitvlakken hoor! Toen we vorige maand in Nederland op visite waren bij mijn schoonouders hebben ze ons meegenomen naar zo'n wereld buffet restaurant. Geen van mijn kinderen (ook de 2 moeilijk eters) hebben van t kinderbuffet gegeten. Allemaal zaten ze aan de sushi, chinees eten, sashimi, paella, en weet ik wat ze allemaal nog meer hadden. Er is geen patat of kipnugget (keuzes van t kinderbuffet) aangeraakt.
Ik leer ze wel om kleine beetjes te pakken, liever een keer extra lopen dan iets toch niet zo lekker vinden en t te laten staan.

Heel eerlijk? Dan heb je gewoon poepie veel geluk. Doorgaans doen de meeste kinderen vroeg of laat moeilijk en dat ligt echt niet perse aan de opvoed vaardigheden van de ouder wat mij betreft. Die nieuwsgierigheid is helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Bij ons waren de regels simpel, en daardoor was er relatief weinig strijd denk ik, maar moest ik wel alles eten. Daar had ik uiteindelijk geen keuze in. En dus wel "gedwongen". Het is niet dat ik het over een fysiek dwingen heb of zo.

Wat je zelf op schept eet je op. Als je iets niet lust, eet je in ieder geval een minimale hoeveelheid. We mochten allemaal 1 ding aanwijzen die we écht niet hoefde te eten. Ik koos voor bruine bonen.

Dingen die ik niet lekker vind hebben overigens meestal meer te maken met structuur dan met smaak.

Maar goed, linksom of rechtsom. De kern blijft hetzelfde wat mij betreft: Eenmaal volwassen moet je het lekker zelf weten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:40

Inoterry schreef:
Dit is dus echt daverende onzin. Ik heb als kind altijd mijn bord leeg moeten eten en mocht ook niet zelf de hoeveelheid bepalen. Helaas was het eten altijd dermate smerig dat ik bijna altijd kokhalzend zat te eten als kind. Een vriendin van me heeft in de crisisopvang van jeugdzorg gewerkt en het viel haar juist op dat vooral kinderen die in de thuissituatie slecht te eten kregen de moeilijke eters waren. Helaas ben ik nu nog steeds een moeilijke eter en krijg van veel dingen echt kokhalsneigingen. Was het maar zo simpel dat je er iets aan kon doen.....

Ik denk dat het inderdaad wel eens andersom zou kunnen werken: juist bij ouders die een kind proberen te dwingen dingen te eten die het niet lust, ontstaat weerzin. Zo heeft mijn dochter meegemaakt dat een kind op speciaal onderwijs gedwongen werd door de docent om fruit te eten, en dat werd 1 grote kokhalspartij, iedere dag weer. _-:( de andere kinderen die dat toe moesten zien werden er zelf misselijk van.

Van dat kind kan ik me wel voorstellen dat het juist bevestigd werd in de kokhals-reactie op niet zo lekker eten/frutsels in eten. En best kans dat de gevoelige Bokkers zelf in hun jeugd zoiets ervaren hebben, misschien wel op zo'n jonge leeftijd dat ze het zich niet meer bewust kunnen herinneren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:40

Dieselpaard schreef:
Ik ben wel blij dat ik geen kind van jullie ben...iemand dwingen om iets te laten proberen... ikwens jullie nog veel succes met een peuter van een jaar of 2 a 3. Dwingen tot eten kan juist leiden tot eetproblemen. Ik weet niet of je daarop zit te wachten...
Je kunt iemand niet dwingen om te eten. Evengoed als dat je iemand niet kunt dwingen om te poepen of te plassen. Uiteindelijk doen ze het, maar heb je dan je doel bereikt? Wilde je zo graag winnen?

Bij mij krijgt mn kind niet iets anders als ie het niet lust. Ons toetje maakt gewoon standaard deel uit van de maaltijd. Als hij dus niet heeft gegeten omdat hij het echt niet lekker vond (ook al wilde hij het niet proberen), dan krijgt hij evengoed dat toetje. Het is geen traktatie, maar onderdeel van de maaltijd. Bovendien slapen we allemaal beter als we iets in onze buik hebben zitten...

Ach, ik ben er niks slechter van geworden. Als er iets op mijn bord ging wat ik niet wilde eten omdat ik het niet lustte, dan werd van wat er lag vaak 2 a 3 happen apart geschoven van de rest. Die happen moest ik opeten, want ik moest het wel blijven proberen, maar de rest mocht ik dan laten liggen.

En ja hoor, heb daar best wel eens tegen geprotesteerd. Heb best wel eens nog minimaal een uur nadat de rest van tafel was jengelend aan tafel gezeten omdat die ene hap nog op moest. Ik vind dat doodnormale opvoed discipline. Echt geen trauma's aan over gehouden hoor.

Wat je ermee bereikt? Het is nu eenmaal een feit dat smaak zich ontwikkeld en dat je aan bepaalde smaken moet wennen. Dat je sommige dingen wel gaat lusten doordat je het meerdere keren probeert. Veel dingen moet je leren eten. Het resultaat? Dat er maar weinig is dat ik niet lekker vind.

Als je dan na 1 keer "lust ik niet" opgeeft, dan leren ze het nooit.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-08-18 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:42

Inoterry schreef:
Helaas ben ik nu nog steeds een moeilijke eter en krijg van veel dingen echt kokhalsneigingen. Was het maar zo simpel dat je er iets aan kon doen.....

Maar daar is toch ook iets aan te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:51

Shiloh schreef:
Dieselpaard schreef:

Ach, ik ben er niks slechter van geworden. Als er iets op mijn bord ging wat ik niet wilde eten omdat ik het niet lustte, dan werd van wat er lag vaak 2 a 3 happen apart geschoven van de rest. Die happen moest ik opeten, want ik moest het wel blijven proberen, maar de rest mocht ik dan laten liggen.

En ja hoor, heb daar best wel eens tegen geprotesteerd. Heb best wel eens nog minimaal een uur nadat de rest van tafel was jengelend aan tafel gezeten omdat die ene hap nog op moest. Ik vind dat doodnormale opvoed discipline. Echt geen trauma's aan over gehouden hoor.

Wat je ermee bereikt? Het is nu eenmaal een feit dat smaak zich ontwikkeld en dat je aan bepaalde smaken moet wennen. Dat je sommige dingen wel gaat lusten doordat je het meerdere keren probeert. Veel dingen moet je leren eten.

Als je dan na 1 keer "lust ik niet" opgeeft, dan leren ze het nooit.

Iemand die pas met 20 jaar dingen durfde te proberen en nog altijd alleen dingen wil eten waar ze vooraf het recept volledig van kan controleren. Geen tomaat, ui, olijf, paprika, selderij, kolen, sla, taugé, komkommer, groene bonen etc. etc. wou ik eten. Dat kwam er na een tijdje met een noodvaart weer uit.

Het ene kind is het andere niet. Gelukkig zijn er ouders genoeg die wél naar hun kind luisteren. Wat de mijne ook deden overigens. Maar ik at een paar keer per week bij opa en oma, zij hadden wel deze ouderwetse zienswijze.

Ik kan nog wel huilen als ik iets moet eten waarvan ik de ingrediënten niet weet. Door op mijn tempo heel voorzichtig te proberen is mijn voeding repertoire inmiddels uitgebreid. Maar zodra iets moet mislukt het.

Als ik dus twijfel over of ik iets wel lust, bedank ik vriendelijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:57

Paralian schreef:
Iemand die pas met 20 jaar dingen durfde te proberen en nog altijd alleen dingen wil eten waar ze vooraf het recept volledig van kan controleren. Geen tomaat, ui, olijf, paprika, selderij, kolen, sla, taugé, komkommer, groene bonen etc. etc. wou ik eten. Dat kwam er na een tijdje met een noodvaart weer uit.

Het ene kind is het andere niet. Gelukkig zijn er ouders genoeg die wél naar hun kind luisteren. Wat de mijne ook deden overigens. Maar ik at een paar keer per week bij opa en oma, zij hadden wel deze ouderwetse zienswijze.

Ik kan nog wel huilen als ik iets moet eten waarvan ik de ingrediënten niet weet. Door op mijn tempo heel voorzichtig te proberen is mijn voeding repertoire inmiddels uitgebreid. Maar zodra iets moet mislukt het.

Als ik dus twijfel over of ik iets wel lust, bedank ik vriendelijk.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Natuurlijk ga ik een kind dat na een hap proberen direct het uitkotst niet dwingen het tóch te eten.

Wel zou ik met dat kind naar de dokter gaan om medische oorzaak uit te sluiten en vervolgens psychologische hulp inschakelen, want normaal vind ik het niet. Dan hebben we het over problematiek in de richting van angststoornissen. Dergelijke issues ga ik echt niet lopen negeren.

Maar in mijn ogen is het voorbeeld van jezelf dat jij hier nu schetst een extreem uiterste. Voor een gemiddeld kind geldt dat niet en vind ik het doodnormaal dat je niet accepteert dat een kind niet in ieder geval probeert, niks ouderwets aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:18

Noh wat een lekker sfeertje hier. :=

Zelf vind ik weinig niet lekker. En het is lang geleden dat ik bij iemand at, ik heb nu toch wel de leeftijd dat we uit eten/lunchen gaan als er gegeten moet worden. Maar als ik bij iemand eet, ben ik gewoon eerlijk. Als ik zelf eters heb verwacht ik dat ook.

Aan tafel maak ik van eten geen strijd. Mijn kind lust geen ei en geen spinazie dus dat forceer ik niet. Ik laat hem wel altijd proeven. En hij is 1 nu, eet verder alles. Olijven, kaas, vis, allerlei complexe smaken. Aan mijn eettafel moet het vooral gezellig zijn, geen dwang en aandacht voor elkaar. Als toe krijgt hij fruit, bord leeg of niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:42

Hier iemand die wel erg last heeft van kokken/misselijkheid bij eten

Ik ben erg slecht in bepaalde dingen eten en dat is altijd al zo geweest.als kind al bekend als vreselijk moeilijke eter.
Ik vind gezond eten belangrijk, maar gek genoeg blokkeer ik soms gewoon als ik moet eten.
En als ik dan van mijzelf vindt dat ik gewoon door moet eten omdat het toch te leren moet zijn, ga ik over mijn nek.

Inmiddels ouder en wijzer en weet wat kan en niet. Maar soms wel vervelend. Ik kan niet meebestellen van de griek ofzo, want het blijft genant om een paar happen te eten en dan de helft weg te gooien.

Ach, gelukkig zijn er ergere dingen in het leven. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:46

Bloodymary schreef:
Kimbers schreef:
Wat een hoop fijngevoelige mensen. Sta altijd te kijken van hoe spastisch mensen kunnen doen.

Snap het niet dat iemand zich beledigd kan voelen als een ander zijn eten niet lekker vindt. Waar gáát het over. Iets niet lekker vinden mag en dit kenbaar maken ook.

_O- :j

Helemaal mee eens.

Omdat hier mensen zijn die als kind "alles" moesten eten en daardoor nu nog steeds dingen eten die men blijkbaar niet lekker vindt...
Mogen andere niet zeggen dat iets van hun niet lekker is want dat is niet netjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:47

Er zijn maar een paar dingen die ik niet eet en 1 of 2 dingen waarvan ik over m'n giechel ga.
Verder zijn er een hoop dingen die ik niet lekker vind maar wel gewoon eet, itt toen ik nog thuis woonde en een hoop niet at.
Dat was overigens deels controle uitoefenen en deels de manier waarop het gemaakt werd niet te hachelen vinden.
Eenmaal uit huis ben ik zelf gaan koken en erachter gekomen dat ik bepaalde groenten (broccoli, spruitjes) wel degelijk kan waarderen maar dan beetgaar gekookt of in een gerecht verwerkt (spinazie, courgette).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:03

Ik ben makkelijk opgevoed , eet wat ik wil en ze waren al blij met iets .

Ik haat tegenwoordig weggooien van goed voedsel , kijk altijd goed wat ik bestel . Gaat over algemeen goed en eet bordje leeg

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 01:05

Ik ben veganist dus als mij iets wordt aangeboden wat niet plantaardig is dan weiger ik sowieso.
Heeft niets met onbeleefd te maken wat mij betreft.
Ook als je iets niet lust hoor je vrij te zijn om dat te kunnen weigeren, zou wat zijn als dat niet zo was.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:26

BarbaLala schreef:
Ik ben veganist dus als mij iets wordt aangeboden wat niet plantaardig is dan weiger ik sowieso.
Heeft niets met onbeleefd te maken wat mij betreft.
Ook als je iets niet lust hoor je vrij te zijn om dat te kunnen weigeren, zou wat zijn als dat niet zo was.

Het grote verschil is dat jij vraagt of het plantaardig is en zoniet, dan weiger je beleefd.
Je proeft dus niet een hapje om daarna "wat goor, het is niet plantaardig" te roepen.