wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:12

ilayda schreef:
Omg moet er niet aan denken, mijn oudste is bijna 16 en heeft gelukkig nog nooit een vriendje gehad. Ze is ook nog helemaal niet bezig met jongens gelukkig. We zijn ook moslim dus het is ook niet de bedoeling dat ze op 16 jarige leeftijd met een jongen in bed ligt.
Mn andere dochter is bijna 14 en die vind jongens wel al interessant, maar ik hoop dat ze dat nog heel erg lang uitstelt.

Mijn ouders dachten ook dat ik nog niet met jongens bezig was. Dat ging ik ze écht niet aan hun neus hangen, want ik wist dat mijn ma er toch een beetje afkeurend over zou doen op die leeftijd. Dus deed ik het stiekem, en zo ken ik nog wel een paar vriendinnetjes waarvan de ouders zeiden “neehoor, dat doet ze nog niet”... ;)

Cerilene_

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:23

Ik maak me nu al geen illusies, mijn dochter (4) is nu al echt zo'n mannen gek. Altijd al geweest ook.
Altijd lief lachen naar jongens in de bus, de vrienden van mijn man is ze totaal weg van (mijn vriendinnen komen vaker en zijn dan meer met de kids bezig, maar die zijn lang niet zo interessant) en op haar eerste schooldag zag ze een leuk jongentje lopen waar ze nog steeds wild van is, op de peuterspeelzaal had ze ook al een jongetje waar ze gek op was (hij was meer bezig met zijn treinen, maar dat maakte haar niet uit). Dat wordt wat later...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:31

Ha, ik ga heel veel jaren terug nu. Mijn ouders hielden het niet tegen dat ik hele weekenden met mijn vriendje op zijn boot weg was, waar we dus ook gewoon samen sliepen, maar in huis mocht het niet. En later, bij mijn volgende vriend en latere echtgenoot, sliepen we zelfs nog apart terwijl ik 23 was en hij 31. Natuurlijk werd er over de overloop geslopen, maar officieel dus niet. Ook bij mijn ouders, waar we samen maar een paar keer sliepen omdat we hem thuis altijd werkten in de weekenden, sliepen we keurig apart tot we trouwden, maar echt niet de hele nacht. Schijnheiligheid ten top natuurlijk, want ze wisten donders goed dat het toch gebeurde.

Bij mijn eigen kinderen heb ik vanaf hun 17/18 jaar niet moeilijk gedaan, daarvoor deed het zich eigenlijk gewoon nog niet voor. Kom op, niet thuis, dan doen ze het wel elders hoor.

Het privacy-verhaal van Schuur hierboven snap ik wel. Ik werd er niet goed van, die vreemde jongelui op de overloop en in mijn badkamer en mijn man had er nog veel meer last van. Ik hou er gewoon niet van dat ik ´s nachts niet vrijuit in mijn huis rond kan lopen zonder iemand tegen te komen. Dus nu, in ons Spaanse huis, waar we veel gasten hebben, hebben we een apart gastenverblijf waar de meeste logées lekker hun eigen plek hebben. Ook onze kinderen :-) Alleen bij uitzondering, als er meer dan 2 gasten zijn, slapen er mensen in huis, maar daar hebben we nog steeds onze eigen badkamer vast aan de slaapkamer en zij gebruiken de tweede badkamer. Ideaal!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:31

Liesje1611 schreef:
ilayda schreef:
Omg moet er niet aan denken, mijn oudste is bijna 16 en heeft gelukkig nog nooit een vriendje gehad. Ze is ook nog helemaal niet bezig met jongens gelukkig. We zijn ook moslim dus het is ook niet de bedoeling dat ze op 16 jarige leeftijd met een jongen in bed ligt.
Mn andere dochter is bijna 14 en die vind jongens wel al interessant, maar ik hoop dat ze dat nog heel erg lang uitstelt.

Mijn ouders dachten ook dat ik nog niet met jongens bezig was. Dat ging ik ze écht niet aan hun neus hangen, want ik wist dat mijn ma er toch een beetje afkeurend over zou doen op die leeftijd. Dus deed ik het stiekem, en zo ken ik nog wel een paar vriendinnetjes waarvan de ouders zeiden “neehoor, dat doet ze nog niet”... ;)

Durf er me handen voor in het vuur te steken, maar dat komt ook omdat ze altijd binnen zit. Ik heb haar fb en insta op Mn tel en ze zit altijd naast me. ( ja ze is net plakband). En ben geen moeilijke moeder, ik ben ook moslim en zou het zeker niet leuk vinden maar we praten er gewoon heel open over. Als zij een knappe jonge ziet dan zegt ze dat ook gewoon, zolang papa het maar niet hoort. En heb ook nooit tegen gaar gezegd dat ze geen vriendje mag, alleen seks voor het huwelijk dat hoort niet bij ons geloof en dat heb ik haar ook uitgelegd. En het is dan aan haar wat ze er mee doet.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:47

Ook ik vind het niet meer dan normaal..
Ik had mijn eerste vriendje toen ik 15 was en ook toen bleef hij al slapen.
En nee,,, dat iemand blijft slapen hoeft niet gelijk te betekenen dat er seks is? Want daar was ik toen nog niet aan toe :+
Mijn ouders maakte er geen probleem van dat wij elk weekend samen sliepen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:38

Hier ook hoor, ik heb heel vaak mijn ouders niet verteld dat ik een vriend had, pas toen ik hem ging voorstellen. En ook een hoop meegemaakt op dat gebied wat ik niet bij ze heb neergelegd. Andersom hebben zij ook wel hun zorgen/twijfels gehad over mijn relaties die ze nooit bij mij hebben neergelegd. (Pas achteraf hoorde ik er dan wel eens iets over.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:51

tengeltje11 schreef:
tuurlijk beter thuis dan ergens geen-idee-waar-en-op-welke-manier,maar toch 16-17j,toen was ik nog bijna kinds op sommige vlakken en echt nog niet direct toe en bezig met een seksuele relatie....
tijden zullen veranderen en jongeren komen steeds vlugger volwassen blijkt toch weer.

Maar dat was toen. De tijden zijn veranderd, en niet iedereen is hetzelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:57

Resistance schreef:
tengeltje11 schreef:
tuurlijk beter thuis dan ergens geen-idee-waar-en-op-welke-manier,maar toch 16-17j,toen was ik nog bijna kinds op sommige vlakken en echt nog niet direct toe en bezig met een seksuele relatie....
tijden zullen veranderen en jongeren komen steeds vlugger volwassen blijkt toch weer.

Volgens mij is dat niets van ‘toen’. Want ‘toen’ waren de mensen ook met 18 al getrouwd en hadden ze met 30 een gezin van 10 kids.
En gezien het aantal ‘moetjes’ wat plaatsvond en het aantal ‘vroeg geboren baby’s die er wel a-terme geboren uitzagen’ maak je mij niet wijs dat niemand op 16/17 jarige leeftijd met seks bezig was :Y)

Tegenwoordig blijkt de leeftijd voor de eerste keer seks juist weer hoger komen te liggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:13

Ik ben een jaar of 10 geleden bij een ‚moetje bruiloft‘ geweest, dat was een vrij sneue bedoeling.
Het meisje had een soort muffin jurk aan waarin haar buik niet opviel (maar het hele kind gewoon moddetvet leek).
De aanhang van de jongen stond een feestje te vieren terwijl de aanhang van het meisje erbij stond alsof er iemand gestorven was.

De ouders hadden de keus gesteld: nooit meer contact met hun dochter (en dus uit huis geschopt worden) of trouwen.
Echt een toonbeeld van naastenliefde +:)+
:')

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:24

Ik ben blij dat mijn ouders ook altijd heel makkelijk hierin zijn geweest. En nog open minded ook: jongens/meisjes alles mocht blijven slapen. Vanaf 13 een tweepersoonsbed omdat ze niet goed werden van het gesleep met matrassen. Met eerste vriendje deden ze niet moeilijker dan met andere vrienden als quote 'als ik op meisjes zou vallen had ik al jaren seks kunnen hebben met alle vriendinnetjes, dus zou het nogal bekrompen zijn als jongens niet mochten blijven slapen'. Uiteindelijk was ik er vrij vroeg bij en mijn zusje en broertje vrij laat. De thuis situatie maakte het vooral veiliger en comfortabeler, niet sneller.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:43

Sizzle schreef:
Ik ben een jaar of 10 geleden bij een ‚moetje bruiloft‘ geweest, dat was een vrij sneue bedoeling.
Het meisje had een soort muffin jurk aan waarin haar buik niet opviel (maar het hele kind gewoon moddetvet leek).
De aanhang van de jongen stond een feestje te vieren terwijl de aanhang van het meisje erbij stond alsof er iemand gestorven was.

De ouders hadden de keus gesteld: nooit meer contact met hun dochter (en dus uit huis geschopt worden) of trouwen.
Echt een toonbeeld van naastenliefde +:)+
:')

Ben ook een keer bij zoiets geweest. Inderdaad echt heel triest en m.i. ook niet zoals het ‘hoort’. Eigenlijk word je gewoon openlijk voor banketstaaf gezet door je ouders.
Net zoals dat ‘schuld betuigen’ in de kerk wat ze waarschijnlijk heeft moeten doen. Idioterie, dat moet alleen als je ongetrouwd kinderen hebt gemaakt. (Die God je zelf heeft gegeven) En dan moet je voor de kerk zeggen dat het je spijt enzo. Alsof de rest van de kerk never nooit iets fout heeft gedaan :roll:
Ik zou echt niet bij een kerk willen horen waarin dat de norm is, ook nog eens zo erg niet-Bijbels :n.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:45

Ik was 16 toen ik een relatie met mijn ex kreeg, uiteindelijk gingen er een paar maanden overheen en toen heb ik een tweepersoonsbed gekregen. Ging bij hem hetzelfde.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:59

Resistance schreef:
tengeltje11 schreef:

Niet per se dus, want ik ben bijna net zo oud als TS. Voel me wel oud door jouw bericht :))

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:29

Bonna schreef:
Ik ben blij dat mijn ouders ook altijd heel makkelijk hierin zijn geweest. En nog open minded ook: jongens/meisjes alles mocht blijven slapen. Vanaf 13 een tweepersoonsbed omdat ze niet goed werden van het gesleep met matrassen. Met eerste vriendje deden ze niet moeilijker dan met andere vrienden als quote 'als ik op meisjes zou vallen had ik al jaren seks kunnen hebben met alle vriendinnetjes, dus zou het nogal bekrompen zijn als jongens niet mochten blijven slapen'. Uiteindelijk was ik er vrij vroeg bij en mijn zusje en broertje vrij laat. De thuis situatie maakte het vooral veiliger en comfortabeler, niet sneller.

Maar Bonna,al zou jij iets hebben gehad met meisjes,dan had je daarvan niet zwanger kunnen geraken.Want dat risico is toch wel de voornaamste reden om jongens en meisjes uit elkaar te houden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:35

Liesje1611 schreef:
Ik zal het trouwens even nog shockerender maken: op mijn 13e kreeg ik een vriendje en zette mijn moeder me aan de anticonceptiepil. _O-

Niet dat ik daar toen al aan toe was, beetje zoenen was al meer dan spannend genoeg, maar daar had ze echt geen boodschap aan. En dat vind ik nogsteeds fantastisch. :D

_O-
Ik heb ook zo’n moeder. Die sleepte me ook mee naar de huisarts op mijn 13e. Uiteraard onder protest van mij; ‘Ma-haaaaam, doe normaal, doe ik écht niet hoor!’ Waarop mijn moeder me vertelde dat ik echt niet zo slim was als ik al dacht te zijn, dat ik nog een hoop domme dingen zou doen en dat ze er in ieder geval voor ging zorgen dat ze niet voor haar 40e oma zou zijn :')

Overigens was de eerste keer ook op mijn 13e. En ja dat was vroeg, en als ik zelf kinderen zou hebben (heb ik niet en wil ik niet) zouden die een schop onder de kont krijgen als ze dat zouden besluiten.
Maar ik heb er nooit spijt van gehad. Het was absoluut geen nare ervaring, en dwang of onder druk zetten kwam er echt niet bij kijken. 24 jaar later zijn we nog steeds vrienden, maar de verkering heeft niet lang geduurd.
Blijven slapen deed hij nog niet, vanaf mijn 14e sliep ik wel regelmatig bij een ander vriendje. Hij niet bij mij, maar dat lag niet aan mijn ouders. Dat lag aan mij, ik wilde niet dat hij bij mij sliep en dat we dan ‘s ochtends naar beneden liepen en ik er direct mee geconfronteerd zou worden dat mijn ouders wisten wat we gedaan hadden. Uiteraard waren mijn ouders zich er prima van bewust dat ik bij hem sliep _O-
Vanaf mijn 15e is hij wel blijven slapen, ik had overigens vanaf mijn 12e een tweepersoonsbed, maar niet met die intentie.

Ik was dus vroeg, vroeger ook dan verreweg de meeste van mijn vriendinnen (en vrienden), maar losgeslagen oid ben ik er niet van geworden. Tussen mijn 13e en 19e 3 vriendjes gehad, dus dat valt wel mee denk ik zo. Rond mijn 20e heb ik me iets meer misdragen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:39

Mijn zusje en ik kregen een tweepersoons bed toen we 13 en 15 waren. Heerlijk.
Ja, waarom nog langer mee wachten? Slaapkamers waren verbouwd, we waren geen kleine kinderen meer.

Mijn eerste vriendje bleef slapen toen ik 17 was en hij 21.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:44

anjali schreef:
Maar Bonna,al zou jij iets hebben gehad met meisjes,dan had je daarvan niet zwanger kunnen geraken.Want dat risico is toch wel de voornaamste reden om jongens en meisjes uit elkaar te houden.

Gelukkig zijn daar voorlichting en anticonceptie voor :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:46

anjali schreef:
Bonna schreef:

Ik denk dat goede voorlichting, een luisterend oor met advies en eventueel helpen met anticonceptie effectiever is dan jongens en meiden uit elkaar houden.

Sommigen zijn nou eenmaal met 13/14 al klaar voor seks, en anderen met 21. Dat ga je echt niet tegenhouden.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:50

Mijn ouders waren gelukkig altijd heel makkelijk en open. Heb nooit “het” gesprek gehad, alleen of ik wel goed oplette dat ik de pil goed innam.
Ik kreeg iets met mijn vriend toen ik 16, bijna 17 was. De eerste keer slapen vond mijn vader iets minder maar toen was het toch al te laat :+ .
Mijn vriend heeft echt een tweepersoons bed gekregen toen wij iets kregen, ik had al een tweepersoons bed.
Inmiddels ben ik 21 en zijn we nog steeds samen, later als ik kinderen heb zal ik ze op de zelfde manier steunen als mijn ouders bij mij deden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:06

Een vriendin van mij van vroeger was heel christelijk en zou zelf echt nooit sex hebben voor het huwelijk.
Ze had een vriendje die dit ook respecteerde en ze waren een geweldig stel. Tijdens een kamp was er een foto gemaakt waarbij ze samen in volledige kleding op een bank lagen.
Haar vader is zo ongeveer ontploft. Ze zou haar ouders voor schut gezet hebben en moest in de kerk haar excuus aanbieden voor haar onzedelijk gedrag.
Dat vond ik zo ontzettend oneerlijk tov het stel dat juist hartstikke netjes en eerlijk was. Ik denk niet dar je na zoiets ooit nog openlijk wat tegen je ouders zou durven vertellen als je in de problemen zou komen op liefdesgebied.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:59

anjali schreef:
Bonna schreef:

Gelukkig hebben mijn ouders mij gewoon rond mijn 13e verteld waar de condooms in de badkamer stonden, gezegd dat ik altijd aan de pil mocht en daar met of zonder moeder voor naar de huisarts kon gaan. Ik denk niet dat ze ooit bang zijn geweest dat er een zwangerschap zou volgen. Goede voorlichting en geen bekrompen gedoe doet volgens mij veel meer dan jongeren niet bij elkaar laten slapen. Dat schijnheilige gesluip over de gang heeft niemand iets aan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:29

Wij kregen in de eerste al les over voorbehoedsmiddelen bij biologie en er was ook genoeg uit de Break Out en de Fancy te halen aan informatie.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:36

Lol. Mijn (destijds) vriend sliep bij me toen ik 15 was en hij 16. Daarna nog 4 jaar een relatie mee gehad.
Je hoeft geen seks te hebben als je samen slaapt... want ik neem aan dat het, onder andere, daarover gaat.

Verder zijn mijn ouders net zoals die van Bonna hierboven.
Heel open-minded.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:58

Ik was op mijn 16e echt nog niet met seks bezig. Natuurlijk sprak ik er met vriendinnen etc wel over maar was echt nog niet toe aan de daad.

Nu ben ik christelijk en doe niet aan seks voor het huwelijk. Vriendjes kregen bij ons thuis hun eigen slaapkamer.
Mijn kinderen hun liefjes mogen later blijven slapen maar wel op een andere kamer.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:22

Ik sta vooral te kijken van het grote aantal ouders dat een tweepersoonsbed voor hun kind koopt ... Ik kreeg op mijn 15e dan wel zo'n uitschuifbare slaapbank, voor als vriendinnetjes zouden blijven slapen, maar mooi dat die in 1-persoonspositie bleef want mijn moeder ging echt niet iedere week een tweepersoonsbed opmaken _O- (en ikzelf ook niet :') )