Moeilijke relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:25

Sunnda schreef:
miesnaom schreef:
Dan zou ik sowieso terwille van hem geen stappen ondernemen ts. Hij neemt jou en de situatie niet eens serieus.
Je ben nog jong en ik merk ook beetje naïef. Ik was dat ook op die leeftijd! Niks mis mee. Maar blijf gewoon nog lekker thuis. Ga sparen zodat als je wil, je over een tijdje het huis uit kan. Maar niet voor die jongen.
Misschien kan je ergens studeren? En dan daar op kamers. Dat vinden je ouders misschien minder erg.
Zou dit wel overleggen natuurlijk. Evt een studie in de buurt van die kennis, dat je eerst daar kan wonen. Dan is de stap minder groot. Ik wilde op die leeftijd ook uit huis.

Maar ben ZO blij dat ik het niet heb gedaan. Neem de tijd! En maak zeker geen overhaaste beslissingen.

Wat een onzin, die jongen is 19 en opgegroeid in een cultuur die mijlenver afstaat van de cultuur van TS. Dat kun je hem niet kwalijk nemen..
Als ik naar mijn neefjes en nichtjes kijk van die leeftijd zouden die er net zo instaan als die jongen. Dat is niet gek als je zo jong bent en in een 'ik cultuur' opgegroeid bent.
Dat wil niet zeggen dat ze niet serieus zijn of iets. Ze houden het al twee jaar uit, dat vind ik best lang voor die leeftijd en helemaal met zulke problemen die er al zijn vanaf het begin.
Ben het wel met je eens dat uit huis gaan prima kan, maar wel met het idee dat als de relatie strandt ts alsnog verder kan alleen en dat ook wil.
. Maar ze zijn inmiddels twee jaar samen en in feite doet vriendlief de waarschuwingen van zijn vriendin af als onzin. En dat vind ik zorgelijk voor haar. Dan heb je verkering met iemand die de manier waarop je moet leven afdoet met “ onzin” .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:29

_Femkeeex schreef:
Ik voel me vaak zo slecht dat ik hem dit allemaal heb aangedaan, maar als ik dit allemaal van te voren wist dan was ik niet verliefd geworden.

En dat is iig nergens voor nodig... verliefd worden kan je niet sturen... jullie zijn samen deze relatie begonnen... en tja het is allemaal geen rozengeur en manenschijn (tja welke relatie wel) maar je bent nergens schuldig aan... hij zit hier als het goed is niet tegen zijn wil in... en als dat wel zo is... verdien jij iemand die beter is :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:35

Booooo schreef:
Joolien schreef:
Nee, daar wordt niet over nagedacht, het is gewoon taboe. Zoals bij de Jehova's wanneer je eruit stapt je familie ook niet meer ziet, zo gaat dat ook in andere religies. De zonde is groter dan de liefde.

De ouders van mijn man zijn ook strenge moslims, voor hun was het ook even een shock maar volledig geaccepteerd.

Daantjuhhh: Ik was inderdaad een paar jaar ouder. Mijn ouders zijn geen moslim nee, maar de ouders van mijn man wel :+ Voor hun was het toch ook een hele grote shock.

Wel heftig inderdaad als je ouders je willen opsluiten, en iemand wat aan doen. Daar had ik overheen gelezen. Wellicht sowieso verstandig om uit huis te gaan wanneer het kan. Of een instelling inschakelen?

De ouders van een kennis waren ook strenge moslims en nadat zij gezien was met een Nederlandse jongen eindigde ze als as... Dus ja.
Wie weet hoe streng de ouders van TS zijn. Ik vind het eerwraak gebeuren maar een bizar en gevaarlijk iets.

We typen hier allemaal gedachten neer vanuit een Nederlands perspectief maar je kan je gewoon niet indenken hoe die ouders denken.

Ik heb verder geen idee hoe de ouders van TS er in staan, maar ik zou eerst uitzoeken of dit echt is wat je wil, en wat je er tegenover wilt stellen, en hoeveel het je waard is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:57

bigone schreef:
Maar ze zijn inmiddels twee jaar samen en in feite doet vriendlief de waarschuwingen van zijn vriendin af als onzin. En dat vind ik zorgelijk voor haar. Dan heb je verkering met iemand die de manier waarop je moet leven afdoet met “ onzin” .

Joehoe, die jongen is 19. :D
Dan kunnen wij met ons volwassenenbrein leuk gaan discussieren over het ideaal, maar als je 19 bent en je hebt al twee jaar geduld en bent bereid zo ver te gaan voor een hele ingewikkelde situatie verdien je wel wat credits.
Niet om door een paar volwassenen afgezeken te worden op internet omdat je brein nog niet helemaal ontwikkeld is en je niet helemaal begrijpt dat als je opgroeit in een cultuur waarin alles moet kunnen je niet naar je ouders kan gaan in een cultuur van ts en zegt: hee pa en ma. Ik wil dit nu eenmaal en dus ga ik dat doen.

De meeste jongens van 19 waren om precies te zijn 1 jaar, 11 maanden en 29 dagen geleden al weggerend.
Zat leuke vissen in de vijver zoals we dan zeggen. Dat deze jongen moeite doet vind ik knap en pleit voor hem.
Dat hij echt niet kan begrijpen dat anderen culturen/geloven heel anders werken en hij nog steeds denkt: maar dan zeg je het toch gewoon, kan ik hem niet kwalijk nemen. Kijk naar alle reacties in dit topic. De helft begrijpt er ook niets van.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:10

_Femkeeex schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik lees ze allemaal en ik heb er veel aan.

Ik wil zelf gewoon ontzettend graag weg van huis. Zelf gaan wonen. Ook al had ik geen relatie. Ik houd het niet meer uit zo. Ik mag helemaal niks en dit is al zo lang gaande dat ik er langzaamaan ziek van wordt.

Ik ben bang voor zoveel dingen. Bang om alleen komen te staan, bang om een mogelijke echte liefde te verliezen, bang voor bedreigingen naar mijn kennis toe.

Zou het niet wijzer zijn om dan op je eigen benen te gaan staat ipv nu al je toekomst met je vriend vast te leggen en alles stuk te gooien qua familieband.

Kun je met je ouders erover praten dat je je zo voelt?
Je kan naar je huisarts en dit bespreken, hij mag dit niet aan je ouders doorgeven.
Welke opleiding doe je nu en welke beroepsopleiding wil je gaan doen? Is het mogelijk om bbl te gaan doen bijv, werken en leren

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:37

Sunnda schreef:
bigone schreef:
Maar ze zijn inmiddels twee jaar samen en in feite doet vriendlief de waarschuwingen van zijn vriendin af als onzin. En dat vind ik zorgelijk voor haar. Dan heb je verkering met iemand die de manier waarop je moet leven afdoet met “ onzin” .

Joehoe, die jongen is 19. :D
Dan kunnen wij met ons volwassenenbrein leuk gaan discussieren over het ideaal, maar als je 19 bent en je hebt al twee jaar geduld en bent bereid zo ver te gaan voor een hele ingewikkelde situatie verdien je wel wat credits.
Niet om door een paar volwassenen afgezeken te worden op internet omdat je brein nog niet helemaal ontwikkeld is en je niet helemaal begrijpt dat als je opgroeit in een cultuur waarin alles moet kunnen je niet naar je ouders kan gaan in een cultuur van ts en zegt: hee pa en ma. Ik wil dit nu eenmaal en dus ga ik dat doen.

De meeste jongens van 19 waren om precies te zijn 1 jaar, 11 maanden en 29 dagen geleden al weggerend.
Zat leuke vissen in de vijver zoals we dan zeggen. Dat deze jongen moeite doet vind ik knap en pleit voor hem.
Dat hij echt niet kan begrijpen dat anderen culturen/geloven heel anders werken en hij nog steeds denkt: maar dan zeg je het toch gewoon, kan ik hem niet kwalijk nemen. Kijk naar alle reacties in dit topic. De helft begrijpt er ook niets van.

Dan ken jij de verkeerde jongens, het gaat niet om de leeftijd of over hoe lang ze hebben. Het gaat over het feit dat zijn vriendin uit een gezin komt waar hij niet geaccepteerd zal worden en bij het uitkomen van de relatie dit zeer ernstige gevolgen voor zijn vriendin zal hebben . En als hij dat niet kan/ wil snappen en de boel op de spits wil drijven kunnen ze alletwee heel veel verliezen. Heeft niks met volwassen brein te maken maar met logisch nadenken / luisteren/accepteren en niet je vriendin zo in het nauw drijven maar gaan bedenken hoe ze in de toekomst eventueel wel samen kunnen zijn. Misschien moet hij moslim worden, misschien moet ts afscheid nemen van haar familie( en in het ergste geval haar leven lang over haar schouder blijven kijken ) misschien moet ze uit de relatie stappen, misschien misschien misschien . Zo veel mogelijkheden maar geen enkele lost nu het probleem op. Dus het onder druk zetten van ts door haar vriend vind ik kortzichtig.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:55

Geloof ik geen bal van. :D
Ik sta ondanks mijn leeftijd werkgerelateerd volop tussen de jongeren en ik ken gewoon de jongeren zoals ze zijn. (Gelukkig maar zijn ze nog heerlijk onbevangen en kinderlijk op hun 19e en denken ze weleenswaar de hele wereld te kennen, maar moeten ze nog veel leren)

Het is ingewikkeld, maar ik vind het onzin om die jongen af te schieten als een slecht jong, enkel omdat hij graag bij zijn meisje wil zijn.
Dat hij op zijn 19e in zo'n ongelofelijk ingewikkelde situatie is beland had hij zelf denk ook liever niet gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:01

Sunnda schreef:
Geloof ik geen bal van. :D
Ik sta ondanks mijn leeftijd werkgerelateerd volop tussen de jongeren en ik ken gewoon de jongeren zoals ze zijn. (Gelukkig maar zijn ze nog heerlijk onbevangen en kinderlijk op hun 19e en denken ze weleenswaar de hele wereld te kennen, maar moeten ze nog veel leren)

Het is ingewikkeld, maar ik vind het onzin om die jongen af te schieten als een slecht jong, enkel omdat hij graag bij zijn meisje wil zijn.
Dat hij op zijn 19e in zo'n ongelofelijk ingewikkelde situatie is beland had hij zelf denk ook liever niet gehad.

Nee, zeker heeft hij daar niet om gevraagd maar mag hij daarom deze druk op ts uitoefenen?? daar vraagt zij toch ook niet om of wel.

Paardenfann4

Re: Moeilijke relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:46

Ik vind het ook raar dat die jongen zo pusht. Hij gelooft niet dat het heel slecht kan aflopen. Misschien leeft hij onder een steen of zo, maar er komt toch regelmatig in het nieuws wat er kan gebeuren in het ergste geval. Ze zijn 17 en 18 jaar, dat is geen leeftijd om de boel zo op de spits te drijven. Het is mooi dat hij al 2 jaar wacht, maar als het hem echt om haar te doen is dan wacht hij nog wel een paar jaar.

Ik wil het nogmaals benadrukken, doe geen overhaaste dingen. Als deze jongen niet wil wachten dan moet je je afvragen of hij wel de juiste is. Je zit er zelf ook enorm over in en weet zeker dat het niet mee gaat vallen. Wacht dan nog even tot je op jezelf kan. Je hebt het al zo lang vol gehouden, hou het dan nog even vol tot je opleiding klaar is en je kan gaan studeren en werken en op jezelf wonen. Ik denk dat dat voor jezelf in dit geval het allerbeste is, al snap ik best dat je er helemaal klaar mee bent. Maar veel alternatieven die goed voor jou zullen uitpakken zijn er niet vrees ik.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:19

Ik zal zeker nu niet in je examenjaar alles op de spits gaan drijven. Als je 80 wordt heb je nog meer dan 60 jaar de tijd :P Volgend jaar op kamers is denk ik best verstandig. Dan heb je de ruimte en de vrijheid om uit te zoeken wat je precies wilt. Echter hoeft dit zeker niet te betekenen dat je hem dan veel vaker gaat zien. Toen ik op kamers ging werkte ik full time. Omdat ik in een winkel werkte werkte ik meestal vrijdagavond en zaterdag ook. Mijn vriend die toen op anderhalf uur afstand woonde (dus 3 uur reistijd) Werkte ma- vrij. Dit betekende dat eigenlijk alleen de zondag een optie was. (eventueel al zaterdag avond).

Als je een studie gaat doen, zul je in het weekend moeten gaan werken om bij te verdienen en eventueel s avonds ook. Door de weeks naar school, huishouden en huiswerk. Gaat hij dan wel akkoord?

Ik snap je ouders dat ze niet willen dat je met een ongelovige jongen gaat. Het extremisme is dan weer jammer. Echter vraag ik mij wel af of je met hem hebt besproken hoe jij de toekomst ziet. In dit topic lees ik verder niet wat je met het geloof wilt, maar wel dat je nog steeds geloofd. Wil jij je kinderen gelovig opvoeden? wil jij naar de moskee? wil jij dat hij rekening houdt met een rustdag? Al deze vragen zul je goed over na moeten denken. Kan hij jouw tegemoet komen in wat jij graag wilt en kun jij hem tegemoet komen?

Zelf als christen met een partner die niet geloofd (gelukkig geen kinderwens), maar dit heeft al heel wat voeten in de aarde. Als ik naar mijn zus kijk die nu wel 2 hele jonge kinderen heeft (tweeling) en het nog nergens over eens is met haar partner, dan ben ik blij dat ik niet in haar schoenen sta.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:19

Mijn moeder was 18 en mijn vader was 22 toen ze trouwden, niet zo bijzonder in die tijd, waarom nu wel? In de Biblebelt is trouwen 17 of 18 normaal

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:22

Als deze jongen op een volwassen manier van je houdt dan wil hij enkel wat het beste is voor jou, ook als dat betekent dat hij dan (nog) niet helemaal krijgt wat hij wil.
Dat hij na twee jaar nog niet enigszins begrijpt met welke achtergrond jij te dealen hebt, vind ik ook een beetje apart.
Het gaat er mij niet om deze jongen af te branden, maar hij komt op mij nog erg onvolwassen over.
Ik ben het eens met eerdere berichten dat zo'n zware keuze beter pas gemaakt wordt als je onafhankelijk bent, zowel van je ouders als van je vriend.

Indestal de leeftijd is misschien niet te jong om te trouwen maar de gevolgen zijn ontzettend groot.
Het is niet romantisch ofzo om te moeten vluchten voor of breken met je familie en te moeten vrezen voor het welzijn van mensen die jou helpen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:29

Uiteraard, maar net gaat om het bericht dat 18 tr jong is....

Lekker diploma, is nummer 1, spreek met zijn ouders, zie zij vinden,,,misschien spreek eerst met moeder of een lieve tante die helpen ga binnen jou gemeeschap uivissen hoe je dit het beste aanpakt, hoe je je vader zijn gezicht niet laat verliezen, dat hij eerzaam in de familie blijft, dat jouw eerzaamheid en deugd beschermd wordt familieleden....praat met moeder, heeft inloed op vader...maar houd je aan de protocollen de belde cutuur waarin je leeft. ,de juiste bemiddelaars naast he je hebben

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:56

Misschien heb je er overheen gelezen maar de moeder is ook streng gelovig en keurt deze relatie ook zeker af. Dus ik denk niet dat het slim is om de moeder hierbij te betrekken voorlopig. Een tante of ander familielid die je vertrouwen kan is misschien een optie voor je. Maar ik weet niet of die aanwezig is in je familie? Maar ik vrees dat als de ouders er achter komen dat zij al 2 jaar een relatie heeft met deze jongen dat ze er op zijn zachts gezegd niet heel erg blij mee zullen zijn. De protocollen daar heeft ze zich al 2 jaar niet aan gehouden dus dat is ook niet echt meer van toepassing. Daarom zou ik rustig blijven en geen dingen doen die verkeerd kunnen uitpakken. Ik heb een moslim vriend gehad dus weet wel een heel klein beetje hoe het is.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:08

Hi TS, wat een moeilijke situatie voor je! Als ik je posts zo lees denk ik dat je nog even moet volhouden totdat je op kamers kan. Ben je van plan te studeren na de vavo? Wellicht kan je geld bijlenen (rentevrij) zodat je toch op kamers kan. Het is sowieso goed voor je eigen ontwikkeling & dat je dan op eigen benen kunt staan (want ik ben er van overtuigd dat je dat kunt).

Ik denk dat het heel lastig voor je wordt als je open kaart speelt wanneer je nog thuis woont, omdat het klinkt alsof je ouders dan je vrijheid helemaal afpakken. Dit zal iets makkelijker worden als je eenmaal het huis uit bent. Dus eerst plannen maken en jezelf voorbereiden, het huis uit, en dan open kaart spelen (voor zo ver dat dan nodig is). Veel succes en als je eens een luisterend oor nodig hebt mag je me altijd een PB sturen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:25

Nederlandse meiden kunnen met diploma het huis uitgaan en lekker hun eigen leventje gaan leiden....dochters van streng moslimvader ligt dat wat anders, daar is een andere aanpak voor nodig....vele simpele tips met grote gevolgen....ga aub ervaringsdeskundigen raadplegen, zoals ik al zei, wijkagent(e) en wellicht hebben zij adressen voor moslimmeisjes in deze situatie waar moslimhulp is in gesprek en begeleiding, zodat de relatie met je ouders niet beschadigd raakt....doe geen onbezonnen dingen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:58

Indestal schreef:
Nederlandse meiden kunnen met diploma het huis uitgaan en lekker hun eigen leventje gaan leiden....dochters van streng moslimvader ligt dat wat anders, daar is een andere aanpak voor nodig....vele simpele tips met grote gevolgen....ga aub ervaringsdeskundigen raadplegen, zoals ik al zei, wijkagent(e) en wellicht hebben zij adressen voor moslimmeisjes in deze situatie waar moslimhulp is in gesprek en begeleiding, zodat de relatie met je ouders niet beschadigd raakt....doe geen onbezonnen dingen.

Ja dit idd! Denk echt goed na ts. Ook wie je in vertrouwen neemt:)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:57

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het al gezegd, maar kun je niet naar kamertraining of een zelfstandig wonen traject via een hulpverleningsinstantie? Is waarschijnlijk wel een wachttijd, maar dan heb je iig uitzicht op iets en is er ook ondersteuning voor jou in praktische en emotionele zin, en kan er ondersteuning zijn richting je familie.

Ik weet overigens dat Fier Friesland een specifiek aanbod had voor meisjes met een achtergrond als de jouwe, maar er zijn er wellicht meer die zoiets aanbieden. Je kunt daar dan ook middels thuisstudie en internet/skype je studie blijven doen als je te ver weg bent van je school. Wel ingrijpend uiteraard.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 14:06

Bedankt voor alle reacties! Ik heb de 20ste een afspraak met mijn pychologe en ik wil even kijken wat zij ervan vind. Ik ben sowieso van plan om te gaan praten met zo'n organisatie die veel verstand heeft van mijn achtergrond en veel mensen met mijn achtergrond helpt (ik ben de naam even kwijt).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:11

Super! Dan zul je echt hulp krijgen.....bezint eer gij begint! Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:42

Hoi, wat zit jij in een lastig parket. IKk denk dat het voor jou heel belangrijk is dat je op jezelf gaat wonen, of in elk geval uit huis gaat. Is er geen studie die je aanspreekt en waarbij je elders moet wonen? Of een jaar als au pair naar het buitenland, of een stage of tussenjaar ergens anders?

Voor jouw vriend is het moeilijk, dat snap ik, maar niet half zo moeilijk als voor jou. Hij hoeft niet tussen zijn familie en zijn vriendin te kiezen, zijn religie op te geven of aan te passen, uit huis te gaan. Kortom, als hij echt, werkelijk van je houdt zou hij je helemaal moeten steunen...

Ik zou je eigen toekomst proberen los te zien van je vriend en van je familie. Als je uit huis gaat, doe je dat omdat je zelf over je eigen leven wilt beslissen, wat naar mijn idee helemaal gerechtvaardigd is.

De kans bestaat overigens dat jouw ouders ouderwetser zijn dan hun familie in hun vaderland. Ik had toen ik een puber was een Turkse vriendin. Ontzettend aardige mensen, maar zij mocht niets, niet eens naar schoolfeestjes. Ze mocht niet uitgaan, niet op zichzelf wonen, etc. Uiteindelijk heeft ze ingestemd met een gearrangeerd huwelijk met een man uit Turkije. Hij was heel aardig, maar zij en hij pasten totaal niet bij elkaar. Hij was hier doodongelukkig, omdat hij hier lopendebandwerk moest doen en daar docent was aan een hogere technische school, wat hij graag deed. Hij is jong gestorven.
Haar familie in Turkije was veel losser, die mochten wel uitgaan en waren veel vrijer.

Heb je geen familielid die eens met je ouders kan praten? Dus een moderner denkende oom, tante, opa, oma, etc, die door je ouders voldoende gerespecteerd wordt; zodat ze luisteren. Of is er op school iemand die jou op kamers kan helpen?

Veel sterkte!