Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:25

ARCTN schreef:
In de bedrijfsgids staat achter de zin die jij uit de lucht geschept vind:

tenzij een bedrijfsarts anders oordeelt.

Kortom, als werknemer meent ziek te zijn van een conflict dan horen we dat graag van de bedrijfsarts.

Hmmm....

Gesteld dat iemand zich ziek meldt, schakel je sowieso de BA in.

Vragen naar de oorzaak is buiten de wet zoals je hoort te weten.

Vandaar dat ik het luchtfietserij vind.

...en het lijkt mij rijkelijk laat om het van de BA te horen!

(Nav een opmerking van iemand anders: ipv lucht te fietsen kun je wellicht beter iets op papier zetten 'dat we een positieve werksfeer nastreven' en mensen aanmoedigen om eventuele conflicten, botsende meningen en wat al niet respectvol uit te spreken en op te lossen. Dat is veel concreter en werkt in mijn ervaring beter dan een mallotige opmerking waar je als werkgever niets mee kan.)
Citaat:
Je zegt wel dat een werkgever niet op de stoel van een BA moet gaan zitten, ook een werknemer moet dat niet doen..

...wat een toon! "Welles, nietes....!"

(Dit vraagt om conflicten....)

En SPAAR mij "dat ik de mondelinge toelichting er niet bij heb".
(...ik dat we weer on topic moeten _/-\o_ )

Het gaat hier over "hoe het er aan toe gaat in het werkende leven".
...zaken horen klip en klaar in de personeelsgids te staan, mondelinge toelichtingen horen overbodig te zijn. (= Horen toelichting te zijn op de wettelijke regelingen.)

Een personeelsgids hoort geen luchtfietserij te bevatten zoals 'bij een arbeidsconflict is doorgaans geen sprake van ziekte' - punt.
(Een arbo onderzoeker zou zo'n uitspraak kunnen doen: "bij arboconflicten is in zoveel % sprake van ziekte".- Of er in jouw bedrijf sprake is van ziekte is ten eerste aan de werknemer en ten 2e aan de BA.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:43

ARCTN schreef:
Mondelinge uitleg krijgen ze ook :j
Maar ik denk dat we de eerste werkdag nog maar eens een aantal dingen herhalen.

Dat denk ik ook.
Je gaf aan dat je het bij de intake vertelt om te kijken of het bedrijf ben hen past. Het doel van de ibformatie meedelen is dat dus om te kijken of je tot een match kunt komen, niet dat ze alles onthouden en toepassen. Zou raar zijn ook dat je dat verwacht, ze komen op sollicitatiegesprek en werken er nog niet eens.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:47

purny schreef:
Zelf werkzaam in een bedrijf waar over het algemeen veel jongeren werken. En er zijn er bij die zich voor elke scheet ziek melden.
Tijd geleden belde iemand om zich ziek te melden.. hij had hoofdpijn.
Aspirientje d'r in en gaan...

Vind dit een hele rare opmerking, hoe kan jij weten hoe erg iemand hoofdpijn heeft? Heb zelf ook vaak last van hoofdpijn en dit is zeker een reden om niet altijd aanwezig te kunnen zijn.

Ik snap dat jongeren zich sneller ziek melden maar vind het over de hoofdpijn heel denigrerend naar de persoon toe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:58

Als diegene zich 10 uur van te voren ziek meld.
Tja ik ben gewoon iemand van de oude stempel. Als ik geen koorts heb ben ik aan het werk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:04

Waarom hebben veel mensen het hier in het topic erover dat school je moet begeleiden in hoe het werkt bij je bijbaan?? Halloo waar zijn de ouders en opvoeding???

Toen ik op de havo zat ging mn docent duits echt niet zeggen van oh je moet je braaf afmelden bij je baan bij de mac.

En als het een stage is kan school dat wel aangeven maar hoeveel knuppels nemen niks aan en hebben thuis geen opvoeding gehad?? Nou ik kan je zeggen heel veel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:05

purny schreef:
Als diegene zich 10 uur van te voren ziek meld.
Tja ik ben gewoon iemand van de oude stempel. Als ik geen koorts heb ben ik aan het werk.

Heel kortzichtig en duidelijk zelf geen last van dergelijke hoofdpijn (migraine). Ik werk op dat moment nog liever met koorts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:06

Misschien gewoon niet oordelen over andermans gezondheid. Als het goed is heeft ieder bedrijf wel een policy hoe je veel ziekteverzuim bespreekt.

Ik ben zelden ziek, maar hoofdpijn is voor mij een reden om naar huis te gaan omdat ik niet goed tegen pijnstiller kan. Als ik een paracetamol neem kan ik niet meer verantwoord autorijden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:07

Zonnetje81 schreef:
Waarom hebben veel mensen het hier in het topic erover dat school je moet begeleiden in hoe het werkt bij je bijbaan?? Halloo waar zijn de ouders en opvoeding???

Toen ik op de havo zat ging mn docent duits echt niet zeggen van oh je moet je braaf afmelden bij je baan bij de mac.

En als het een stage is kan school dat wel aangeven maar hoeveel knuppels nemen niks aan en hebben thuis geen opvoeding gehad?? Nou ik kan je zeggen heel veel.

Dit gaat over werken/leren wat iets heel anders is dan de middelbare school. De school werkt samen met verschillende bedrijven om de student klaar te maken voor het bedrijfsleven daar mag school ook best uitleggen war de basis regels zijn. Dit is ook geen stage maar een betaalde baan

MissBmx

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:16

Maar het is een leer/ arbeidsovereenkomst dus TS is ook verantwoordelijk voor om de leerlingen die een lager salaris hebben dan gediplomeerde krachten uit te leggen hoe het werkt in praktijk.
Dat hoeft school niet persee te doen, het bedrijf waar de leerling in dienst is is verantwoordelijk voor de praktijkregels

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:18

Natuurlijk is het bedrijf verantwoordelijk maar vooral bij niveau 2 (niet iedereen natuurlijk) is het goed om dingen meerdere keren uit te leggen en school kan hier wel een bodem in leggen.
Bij mij op school worden wel basis dingen verteld over bijvoorbeeld stages aan deze klassen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:22

Het duurt misschien een kwartier om basis regels uit te leggen. Niet de moeite waard om vingers voor te wijzen lijkt mij.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 23:43

Janneke2 schreef:
ARCTN schreef:
In de bedrijfsgids staat achter de zin die jij uit de lucht geschept vind:

tenzij een bedrijfsarts anders oordeelt.

Kortom, als werknemer meent ziek te zijn van een conflict dan horen we dat graag van de bedrijfsarts.

Hmmm....

Gesteld dat iemand zich ziek meldt, schakel je sowieso de BA in.
het word gemeld bij de arbodienst ja, maar de BA gaat niet gelijk de eerste dag bellen met werknemer o.i.d. Iedereen kan eens 1 of 2 dagen ziek zijn, doen we niet moeilijk over. Duurt het langer of heeft werknemer frequent verzuim, dan worden er passende stappen ondernomen.

Vragen naar de oorzaak is buiten de wet zoals je hoort te weten.
Dat weet ik inderdaad. Net zoals de werknemers dat zelf ook heel goed weten. Hun rechten kunnen ze zo allemaal opnoemen, geloof me.
Werkgever en werknemers hebben hier een goede verstandshouding. Als ik al eens een ziekmelding krijg dan is het nooit van: ik ben ziek. Het is altijd: ik heb migraine/griep/een ouder overleden, ik noem maar wat. En als het dan wel is: ik ben ziek, dan vraag ik echt niet verder, het enige wat ik vraag is om ons de volgende dag weer te bellen als ze nog ziek zijn, en ik ze anders morgen wel weer zie verschijnen. :)

Vandaar dat ik het luchtfietserij vind.

...en het lijkt mij rijkelijk laat om het van de BA te horen!

(Nav een opmerking van iemand anders: ipv lucht te fietsen kun je wellicht beter iets op papier zetten 'dat we een positieve werksfeer nastreven' en mensen aanmoedigen om eventuele conflicten, botsende meningen en wat al niet respectvol uit te spreken en op te lossen. Dat is veel concreter en werkt in mijn ervaring beter dan een mallotige opmerking waar je als werkgever niets mee kan.)

Zoiets staat inderdaad in onze gedragsregels vooraan in de gids :j

Citaat:
Je zegt wel dat een werkgever niet op de stoel van een BA moet gaan zitten, ook een werknemer moet dat niet doen..

...wat een toon! "Welles, nietes....!"

(Dit vraagt om conflicten....)

En SPAAR mij "dat ik de mondelinge toelichting er niet bij heb".
(...ik dat we weer on topic moeten _/-\o_ )

Over toon gesproken...
Ik leg alleen maar uit hoe wij het als bedrijf zien. Een werknemer mag best vinden dat hij na een conflict ziek is, als werkgever dat anders ziet dan is daar een bedrijfsarts voor. Ik vind dat geen welles/nietes verhaal, maar serieuze uitleg van mijn kant

Het gaat hier over "hoe het er aan toe gaat in het werkende leven".
...zaken horen klip en klaar in de personeelsgids te staan, mondelinge toelichtingen horen overbodig te zijn. (= Horen toelichting te zijn op de wettelijke regelingen.)

Een personeelsgids hoort geen luchtfietserij te bevatten zoals 'bij een arbeidsconflict is doorgaans geen sprake van ziekte' - punt.
(Een arbo onderzoeker zou zo'n uitspraak kunnen doen: "bij arboconflicten is in zoveel % sprake van ziekte".- Of er in jouw bedrijf sprake is van ziekte is ten eerste aan de werknemer en ten 2e aan de BA.)

Ik vind dat dit topic gaat over jongeren en het arbeidsproces, niet over wat er wel/niet goed is aan onze personeelsgids. Zijn we het daar niet over eens. Dat mag, even goede vrienden.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 23:46

Amber_anne schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dit gaat over werken/leren wat iets heel anders is dan de middelbare school. De school werkt samen met verschillende bedrijven om de student klaar te maken voor het bedrijfsleven daar mag school ook best uitleggen war de basis regels zijn. Dit is ook geen stage maar een betaalde baan

Jij snapt um!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:48

Ik als nog niet zo lang geleden puber. Kan me sommige zaken echt wel voorstellen dat je die nog is na moet vragen of iets fout doet in een procedure. Heb ondanks mijn havo niveau ook alles door trial en error moeten leren. Sommige dingen zijn ook gewoon een beetje fatsoen hebben. Al is dat op bij sommige lagere klassen op school niet tot amper te vinden.

Ik zal hieronder mijn verhaal doen over de regels ziek melding en hoe je dat als puber totaal anders kunt interpreteren dan als volwassen werknemer. Ondanks de dikke handleiding die ik bij de start kreeg en die heb ik compleet doorgelezen.

Zo heb ik een lichtelijk conflict gehad omdat ik mezelf nog steeds ziek vond. Herstellende van een bijna geknapte blinde darm operatie. Mijn definitie van ziek zijn was toen anders. Ik vond mezelf met niet voldoende spierkracht en energie om een paar uur geconcentreerd werken gewoon nog ziek. Ik liep als een beetje herstel training buiten een rondje van 5 minuten waarbij een collega mij had gezien. Toen werd mij na de telefoontje zeer duidelijk gemaakt dat bij dat bedrijf ziek zijn in hield niet uit bed kunnen/mogen komen. Ik moest met mijn nul uren contract maar naar de bedrijfsarts als ik uit mijn bed kon komen en een rondje kon wandelen. In mijn ogen waren bedrijfsartsen waren voor mensen die echt maanden uit de running waren. In andere gevallen had ik mensen nog nooit over een bedrijfsarts horen praten. Ik dus vermeld dat ik dit anders zag en dat ik de bedrijfsarts onnodig was, aangezien ik in een paar weken weer wilde proberen te komen werken.

In mijn geval was het echt geen slecht idee geweest als iemand met mij had besproken wat de definitie van ziek zijn is binnen het bedrijf. Had een hoop frustraties kunnen schelen voor beide partijen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 23:53

Gillbo schreef:
Maar het is een leer/ arbeidsovereenkomst dus TS is ook verantwoordelijk voor om de leerlingen die een lager salaris hebben dan gediplomeerde krachten uit te leggen hoe het werkt in praktijk.
Dat hoeft school niet persee te doen, het bedrijf waar de leerling in dienst is is verantwoordelijk voor de praktijkregels

Dan zou school ook geen lessen hoeven te geven, maar kan de leerling een volledige werkweek draaien.
Volgens mij moet het zo zijn dat school je voorbereid en je dan het voorbereidde in de praktijk kan oefenen om er beter in te worden. En dat kan naast de praktische vaardigheden toch ook met bijv. sociale omgang, basisregels zo als op tijd vrij vragen, optijd komen e.d.

Echter ervaren wij als bedrijf dat dit niet gebeurd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:59

Ik denk dat opvoeding of het gebrek ervan ten grondslag ligt. Je kan als school is mijn ervaring zoveel aan fatsoen werken maar als die thuis ver te zoeken is heeft het weinig invloed.

En op dat niveau zijn 95 van de 100 ouders ook geen hoog licht.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:03

ARCTN schreef:
Gillbo schreef:

Dan zou school ook geen lessen hoeven te geven, maar kan de leerling een volledige werkweek draaien.
Volgens mij moet het zo zijn dat school je voorbereid en je dan het voorbereidde in de praktijk kan oefenen om er beter in te worden. En dat kan naast de praktische vaardigheden toch ook met bijv. sociale omgang, basisregels zo als op tijd vrij vragen, optijd komen e.d.

Ja juist daar zeg je het zelf al Om er mee in praktijk te oefenen.
Blijkbaar moet dat dus nog geoefend worden.Aan jou de taak dat te doen.
Soms hebben ze gewoon meer en vaker uitleg nodig, zeker niveau 2

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:05

Zonnetje81 schreef:
Ik denk dat opvoeding of het gebrek ervan ten grondslag ligt. Je kan als school is mijn ervaring zoveel aan fatsoen werken maar als die thuis ver te zoeken is heeft het weinig invloed.

Is dat een aanname of heb je daar ergens de officiele cijfers van.
Beetje respect graag want ook al haal je nooit hbo en heb je wat meer uitleg nodig dat doet niks af aan inzet of wil om te werken

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:09

ARCTN schreef:
Gillbo schreef:

Heb je dit ook al bij de school aangegeven? Als die zich van geen kwaad bewust is, verandert er ook niks.

En ik zou inderdaad nog even naar de taalfouten in je gids kijken, staat vrij slordig ;)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 00:11

Gillbo schreef:
ARCTN schreef:

Ja juist daar zeg je het zelf al Om er mee in praktijk te oefenen.
Blijkbaar moet dat dus nog geoefend worden.Aan jou de taak dat te doen.
Soms hebben ze gewoon meer en vaker uitleg nodig, zeker niveau 2

Ik wil wel tot in den treure gaan oefenen, maar school mag best een opstapje voor ze aanbieden. En dat vind ik zo jammer, dat dat niet gebeurd. Als ze het op school al 2 keer zouden horen, dan op de werkplek nog eens 2 keer, dan komen school en werkplek samen al een heel eind.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:12

Gillbo schreef:
Zonnetje81 schreef:

Is dat een aanname of heb je daar ergens de officiele cijfers van.
Beetje respect graag want ook al haal je nooit hbo en heb je wat meer uitleg nodig dat doet niks af aan inzet of wil om te werken

Dat doet vaak wel af aan de normale fatsoensnormen. Dat is tijdens mijn werk meer dan duidelijk daar hoef ik geen wetenschappelijk onderzoek op los te laten.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 00:18

Wat een reacties, volgens mij leeft dit onderwerp best wel in het bedrijfsleven.
Leuk om iedereen zijn meningen/oplossingen te lezen. Interessant om te zien dat iedereen er zo anders over denkt.

Het zal altijd wel een 'lastig' puntje in het opleiden van leerlingen blijven. En och, zolang kunnen wij ons heerlijk blijven verwonderen, verbazen om de acties van ons opgroeiende medemens :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:37

Ik zou als begeleider / leidinggevende / manager de desbetreffende jongere op dergelijke momenten gewoon even apart nemen en rustig uitleggen wat jij wenselijk acht.

Ik vind dit een prachtig filmpje over de huidige generatie millennials: https://www.youtube.com/watch?v=hER0Qp6QJNU :+

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 04:16

Leuk onderwerp dit! Ik ben zelf natuurlijk een werkend studente dus ik snap de situatie wel.
Het simpele feit is dat er op scholen geen vak is wat 'algemene kennis' heet. (Althans niet op het vwo en de universiteit) Op school leer je wel vakken en de kennis die je nodig hebt om je werk te kunnen doen.
Algemene kennis zou in die zin geleerd kunnen worden door de ouders, maar uiteraard weten ook niet alle ouders de ins en outs van het bedrijfsleven, zeker niet omdat dit soort regelgevingen per baantje en per bedrijf enorm kunnen verschillen.

Het bedrijf waar ik werk heeft mij tijdens de inwerk-week heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt met ziekteverzuim, dat er een dresscode was en alle andere basis informatie die gewoon belangrijk was om te weten. Ik heb daar zelfs op papier een lijst van mee gekregen.
Zeker als het een stage zou betreffen (wat bij mij niet eens het geval is) vind ik dat het bedrijf zijn werknemers gewoon hoort in te lichten over de basis kennis. Zeker bij jonge werknemers en studenten, omdat die gewoon nog erg nieuw zijn op de arbeidsmarkt en dit soort dingen nog niet weten.

Ik vind overigens niet dat dit eindeloos moet worden herhaald, 1x uitleg zou voldoende moeten zijn, zeker als het ook op papier staat. Daarna heeft een werknemer zich er gewoon aan te houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:53

ARCTN schreef:
Ik wil wel tot in den treure gaan oefenen, maar school mag best een opstapje voor ze aanbieden. En dat vind ik zo jammer, dat dat niet gebeurd. Als ze het op school al 2 keer zouden horen, dan op de werkplek nog eens 2 keer, dan komen school en werkplek samen al een heel eind.

Met uitleggen en regels herhalen schiet je niks op. Er is een reden waarom deze leerlingen geen theoretische opleiding doen, maar een praktisch gerichte. Zeker niveau 2 en 3.
Daar kun je theorie in blijven stoppen maar dat zal niet beklijven of ze kunnen het niet omzetten naar wat dat in de praktijk betekent. Ook niet als het 4x herhaald wordt.
Je moet ze dus praktisch leren hoe het werkt in de echte wereld. Door ze tijdig aan te spreken, met ze mee te denken en soms een beetje op hun bek laten gaan.