Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:05

antje_vip schreef:
Dit verhaal valt toch ook onder "maakt niet uit, kan gebeuren"? :Y) Volgens TS moeten we hier begrip voor hebben.

Beetje jammer, deze opmerking. Als je aan het autorijden bent is dat wel wat anders als je met 2 leidsters op 6 kinderen moet letten, weinig automatische piloot daarbij

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:15

Magrathea schreef:
antje_vip schreef:
Dit verhaal valt toch ook onder "maakt niet uit, kan gebeuren"? :Y) Volgens TS moeten we hier begrip voor hebben.

Beetje jammer, deze opmerking. Als je aan het autorijden bent is dat wel wat anders als je met 2 leidsters op 6 kinderen moet letten, weinig automatische piloot daarbij

Waarom mag een ouder zijn EIGEN kind wel vergeten, maar een buitenstaander niet? Wat is het verschil?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:15

Toen mijn eerste een paar weken oud was ging ik ook een keer boodschappen doen. Baby sliep en lag in bed. Terwijl ik stond af te rekenen kwam het besef dat ze daar nog steeds lag. Waarom ik niet aan haar gedacht had?? Geen idee maar dit had ook kunnen gebeuren terwijl ze in haar stoeltje in de auto lag. Tja dan ben ik volgens sommigen dus geen kinderen waard want dit is me overkomen. Juist de mensen zonder kinderen die het sterkst ons veroordelen zouden hun mond moeten houden. Dit kan echt elk persoon overkomen, routine is mooi maar wanneer dit doorbroken word door een plotselinge verandering dan gebeurt zoiets. Bij ons in het dorp zijn al twee jonge kindjes verdronken, alletwee doordat er iets gebeurde wat normaal niet gebeurde. Alsof die ouders dat gewild hadden, een van de moeders heeft (ondanks dat ze er niets aan kon doen) een jaar later zelfmoord gepleegd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:24

antje_vip schreef:
Waarom mag een ouder zijn EIGEN kind wel vergeten, maar een buitenstaander niet? Wat is het verschil?

Het gaat hier niet over mogen of niet mogen. Ik denk niet dat een ouder wiens kind in de auto is komen te overlijden dacht "weet je, ik mag dat, want ik ben moe".

Kun je echt het verschil niet zien tussen iemand die werkgerelateerd(!) met kinderen bezig is en iemand die uit diens routine is en daarom er niet aan denkt dat het deze dag zijn/haar dag was om de kinderen weg te brengen?

Je kunt er lollig over doen dat er mensen zoveel begrip hebben voor ouders die zoiets vreselijks overkomt maar het is gewoon niet hetzelfde.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:25

Ik vind het eigenlijk heel schokkend dat mensen blijkbaar ook hun kind niet in hun bed alleen achter kunnen laten. Dat wist ik geen eens (ik heb en wil ook geen kinderen).

Hoe doen jullie dat ´s nachts??

Hoe dan ook.. Natuurlijk hoor je je kind niet te vergeten, en kan het wel gebeuren. Ik zit nu net dit te lezen: https://www.oudersvannu.nl/video/video- ... hete-auto/
Blijkbaar doen toch nog veel mensen het expres.

En die laatste alinea o.o :

Eerste hulp
Zie je een kind alleen in een snikhete auto zitten? Twijfel dan geen moment en sla de ramen in en waarschuw meteen de hulpdiensten. Ga daarna met het kind in de schaduw zitten en geef hem water. Koel eveneens met water langzaam zijn lichaam af.

Ik vind het heftig hoor. Een raam inslaan en een wildvreemd kind oppakken. Gruwelss!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:27

Nayan schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar zou iedereen willen aanraden onderstaande artikel eens te lezen. Het heeft mijn kijk op dit onderwerp echt veranderd.

https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... e9679cb370

Wat een goed artikel en wat een top vrouw. Die ouders die een kind zijn verloren zijn voor het leven getekend, je voelde de pijn door de tekst heen en ik hoop echt dat het stel wat een kind geadopteerd had deze kans nog een keer krijgt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:30

Magrathea schreef:
antje_vip schreef:

Het gaat hier niet over mogen of niet mogen. Ik denk niet dat een ouder wiens kind in de auto is komen te overlijden dacht "weet je, ik mag dat, want ik ben moe".

Kun je echt het verschil niet zien tussen iemand die werkgerelateerd(!) met kinderen bezig is en iemand die uit diens routine is en daarom er niet aan denkt dat het deze dag zijn/haar dag was om de kinderen weg te brengen?

Je kunt er lollig over doen dat er mensen zoveel begrip hebben voor ouders die zoiets vreselijks overkomt maar het is gewoon niet hetzelfde.

Het onderwerp van dit topic is toch "een kind vergeten, acceptabel of niet?" Jij zegt dat Jantje wel acceptabel een kind kan vergeten maar Pietje niet. Zie je dat dan echt niet?! (om even in jouw taal te blijven)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:34

Of je nu op je werk de verantwoordelijkheid hebt over kinderen dat lijkt me ook iets aanzienlijk anders dan het onderwerp van dit topic. Ik mag toch hopen dat dergelijke leidsters in een dergelijk gevaarlijke omgeving, zichzelf aanleren om constant de kinderen in het oog te houden en het aantal hoofdjes te tellen zodat er niet zomaar ineens 1 op de bodem van het zwembad ligt....

Ik denk dat je een gebrek aan inlevingsvermogen hebt als je je niet voor kan stellen dat iemand zijn kind vergeet. Natuurlijk is je eerste reactie: je vergeet je kind toch niet?!

Maar als je jezelf een beetje voor gaat stellen dat mensen niet elke dag dezelfde routine hebben en bvb. al 10 jaar via dezelfde weg naar hun werk rijden, dan is dat automatische piloot. Heb je dan ineens een kindje dat jij de ene dag naar de oppas brengt en pappa de andere dag, en heb je de pech van een flink slaapgebrek gecombineerd met veel aan je hoofd, dan kan het prima zo zijn dat je de dagen een beetje door elkaar haalt.

Normaal maakt je kind misschien altijd geluid op de achterbank waardoor je je constant bewust bent van de aanwezigheid. Maar die dag valt het zowaar in slaap.

Misschien krijg je nog een telefoontje van je werk over een probleem onderweg waardoor je daar al in je hoofd mee bezig bent. En gedurende de rit glij je in "direct-naar-werk-modus" omdat kleine zich niet laat horen.

Op werk aangekomen snel naar binnen en snel aan het werk. Als je de ergste puin geruimd hebt dan schiet je een "pop-up" te binnen (daar is dan weer wat ruimte voor) dat je na je werk wel op tijd die kleine moet halen vandaag en schrik je je wezenloos dat je je niet kan herinneren dat je die afgedropt hebt bij de oppas :oo

Ik kan het me zó voorstellen!

Sterker nog, uit angst daarvoor heb ik meerdere malen gehad dat ik in zo'n zweverige slaapgebrek-staat ineens een alarmpje aan voelde gaan en erg schrok van die kleine heb ik toch echt wel/niet bij me?! Is hij er nou of niet...?

Dat je voor de zekerheid toch even achterin kijkt van ik vergis me toch niet dat hij bij oma is...?

Of dat ik 's nachts wakker schrok en dacht dat ik hem hoorde, terwijl die bij opa en oma sliep :P

Alles gaat zo door elkaar heen lopen als je slaapgebrek hebt. Maar ook zonder slaapgebrek kan ik me goed voorstellen dat je in je zonder-kind-routine schuift door de ontwikkeling van die dag, door de situatie, en dat je dus in de overtuiging bent dat die kleine (zoals zo vaak) veilig bij het oppasadres is.

Ik voelde me in ieder geval een stuk prettiger sinds ik die kleine zijn stoeltje lekker op de passagiersstoel gezet had, is een stuk gezelliger en veiliger vind ik :)

Jammer genoeg wilde meneer nu weer graag achterin na 2 jaar ofzo voorin, ik vind het niks zo :n

Maar anders idd iets bij kind leggen dat je wèl altijd mist als je uit de auto stapt.
Niet omdat je je GSM of tas of iets belangrijker vindt, maar omdat je die altijd meeneemt.

Dus als je dan in je zonder-kind-op-pad modus zit en je spullen bij elkaar pakt.....dat je dan toch je kind tegenkomt in de auto :oo
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-07-18 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:35

antje_vip schreef:
Het onderwerp van dit topic is toch "een kind vergeten, acceptabel of niet?" Jij zegt dat Jantje wel acceptabel een kind kan vergeten maar Pietje niet. Zie je dat dan echt niet?! (om even in jouw taal te blijven)

Dat is het onderwerp niet. Het onderwerp is "laten we stilstaan bij het feit dat dit iedereen kan overkomen, ook als je denkt dat het jou wel niet zal overkomen, en tips uitwisselen over hoe we de kans zo klein mogelijk maken"

Edit: ik denk ook dat pmarena de spijker op de kop slaat daar. Het gaat hier niet om "je kind vergeten" maar "vergeten dat je je kind bij je hebt". Het eerste is inderdaad ondenkbaar, het tweede net zo denkbaar als wat dan ook als het niet in je routine zit.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:38

Ik kan me als moeder van drie kinderen absoluut niet voorstellen dat ik één van mijn kinderen zou vergeten in de auto. Ze moeten er van mij zelfs al uit als ik bij de benzinepomp ga afrekenen o.i.d. omdat ik daarmee geen enkel risico wil lopen.

Als je hier echt bang voor bent zou ik 1 van je schoenen uitdoen en naast het kinderzitje leggen of ervoor kiezen om je kindje op de voorstoel te vervoeren (Wél de airbag deactiveren!) zodat je meer contact hebt tijdens de rit.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:42

Sintara schreef:
Ik vind het eigenlijk heel schokkend dat mensen blijkbaar ook hun kind niet in hun bed alleen achter kunnen laten. Dat wist ik geen eens (ik heb en wil ook geen kinderen).

Hoe dan ook.. Natuurlijk hoor je je kind niet te vergeten, en kan het wel gebeuren. Ik zit nu net dit te lezen: https://www.oudersvannu.nl/video/video- ... hete-auto/
Blijkbaar doen toch nog veel mensen het expres.

En die laatste alinea o.o :

Eerste hulp
Zie je een kind alleen in een snikhete auto zitten? Twijfel dan geen moment en sla de ramen in en waarschuw meteen de hulpdiensten. Ga daarna met het kind in de schaduw zitten en geef hem water. Koel eveneens met water langzaam zijn lichaam af.

Ik vind het heftig hoor. Een raam inslaan en een wildvreemd kind oppakken. Gruwelss!

Ik laat mijn kind ook niet alleen in bed achter als ik de deur uit zou gaan ofzo. Als ik gewoon thuis ben en ook ga slapen, zoals de meeste nachten is het wat anders, dan slapen we allemaal in hetzelfde huis. Maar kinderen in bed en ik weggaan, nee never nooit. Wat als het huis afbrand of als er eentje wakker wordt door een enge droom en troost nodig heeft. Nou gaan wij 's nachts nooit weg en toen ik hoog zwanger was van de tweede stonden er meer mensen standby om evt gelijk te komen als de kleine zou komen, maar wij gaan echt de deur niet uit als ze in bed liggen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:47

Sintara schreef:

Tot ze ongeveer 2 zijn slapen ze bij ons op de kamer (tenzij er eerder een baby geboren wordt), daarna slapen ze in 2 kamers aangrezend aan onze slaapkamer (we hebben een jongens en een meisjes kamer) met hun deuren open en een babyfoon in beide kamers. Ik ga nog geen vuilnis naar beneden brengen als mijn man niet thuis is, ik laat mijn kinderen echt niet alleen in huis.

edit: Overdag slapen ze als ze baby zijn in de woonkamer zodat ik er zicht op heb

Magrathea

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:50

Goh, hoewel ik me ook besef dat er grenzen zijn vraag ik me toch af hoe ik nog leef...
Mijn moeder liet me rustig achter in de auto als ze ging afrekenen bij het pompstation (raampje open en verder niet in het winkeltje kijken ofzo, dus dat je snel weer buiten staat). Het was dat of mij wakker maken, daar schiet je ook weinig mee op.
En thee drinken bij de buurvrouw met de babyfoon mee deed ze ook gewoon als ik mijn dutje deed. (Anders ging ik wel mee.)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:58

Ik ga sowieso altijd naar een onbemande benzinepomp, dus dan sta ik 2 meter verderop eerst te betalen en daarna ga je tanken. Dus dan blijven ze zitten. Als ik boodschappen heb gedaan en even snel 2 zware tassen binnen zet, blijven ze ook even zitten, maar dan staat de auto naast het huis en ik zet alleen de tassen op het aanrecht en spurt dan weer naar buiten om ze eruit te halen. Mijn zoontje kan wel zelf uit de auto komen, maar mijn dochtertje nog niet, en ik kan echt niet 2 tassen + dochter in 1 keer meesjouwen. Bij de buren wat drinken met de babyfoon zouden we dan nog wel doen, maar verder als dat niet, want de babyfoon moet wel verbinding kunnen houden. Ik bedoel dan ook ze in bed laten liggen zonder toezicht, of dat nou van ons in huis of via de babyfoon is. Dat doen we echt niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:04

antje_vip schreef:

Ik heb geen kinderen, maar wel eens nachtmerries gehad dat ik ze wel had en vergeten was. Ik kan me goed voorstellen dat je ze even kunt vergeten.
Wat ik dan weer niet begrijp dat iemand zo'n opmerking kan maken. 8)7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:07

Als je ze maar hoort / ziet / er heel snel bij kan zijn als ze je nodig hebben. Daar ligt voor mij de grens :j

Ik zou ook nooit even een boodschapje gaan doen terwijl kleine in de auto zit.
Hooguit als ik auto zo neer kan zetten dat ik kleine constant door het raam van de winkel kan zien.

Als meneer in de auto in slaap gestort is dan laat ik hem thuis wel gerust zitten. Auto staat dan op eigen terrein 2 meter van de keukendeur af :)

Hekken dicht, deur(en) en klep open en meneer heeft voldoende frisse lucht en ik kan hem zien en horen. Hij speelt ook graag uren in de auto :)

Baby / peuter op bed en zelf even naar winkeltje om de hoek, naar achterin de wei, naar school ouder broertje / zusje halen..... ik zou het niet durven. Vanwege bvb. brand sowieso, maar ook als kind in paniek wakker wordt, dan wil je er toch direct bij kunnen zijn.

Maar er zijn natuurlijk ook ukjes die echt op de klok slapen en betrouwbare slaapjes hebben.
Daar heb ik helaas geen ervaring mee, hier hadden we geen enkele garantie van "uberhaupt slapen of hoe lang.

Maar dan nog...het idee dat je baby thuis ligt te slapen en jij bij de winkel staat. Er breekt brand uit. Of jij wordt aangereden / krijgt een hartaanval / weet ik wat en die kleine is alleen thuis....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-07-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:09

Pinda_Dipje schreef:
Ik kan me als moeder van drie kinderen absoluut niet voorstellen dat ik één van mijn kinderen zou vergeten in de auto. Ze moeten er van mij zelfs al uit als ik bij de benzinepomp ga afrekenen o.i.d. omdat ik daarmee geen enkel risico wil lopen.

<KNIP>

Nou ken ik iemand die bij het wegrijden van het tankstation aan de Duitse Autobahn door zijn ouders vergeten is.....meer dan een uur lang. Is uiteindelijk wel gewoon goed gekomen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:57

Mijn neefje sliep altijd als zijn zus van school gehaald moest worden, nou was die school 4 straten verderop, maar toch. Als mijn moeder er was om op te passen deed die altijd een briefje in haar zak met op dit en dit adres ligt een kind te slapen. Dus mocht er dan iets gebeuren wisten de hulpverleners dat mijn neefje nog ergens lag te slapen. Nu slaapt hij niet meer overdag dus is het niet meer nodig.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:36

Nayan schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar zou iedereen willen aanraden onderstaande artikel eens te lezen. Het heeft mijn kijk op dit onderwerp echt veranderd.

https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... e9679cb370

Wat een goed artikel.. heb af en toe met tranen in mijn ogen gezeten.
En goed uitgelegd wat er allemaal in je hersens gebeurd waardoor dit IEDEREEN kan overkomen.
En ook hoe het komt dat er zulke vijandige reacties komen van andere mensen/ouders. Dat wordt dus veroorzaakt door onbewust angst.

Heb geen kinderen, maar wel een paard en een kat. En een keer ging ik een week weg, oppas paard geregeld en oppas kat. Was ik op mijn bestemming gearriveerd (een paar landen verderop) en toen realiseerde ik me dat ik de huissleutel vergeten had af te geven bij de katoppas.... De stress en angst die je dan voelt, is ongetwijfeld niks vergeleken wat die ouders meemaken, maar het kan je dus zo maar gebeuren ook al denk je alles goed geregeld te hebben maar er gaat maar 1 iets anders.
Overigens is het met de kat goedgekomen... oppas moest daarvoor wel alleen even naar een andere stad fietsen om de sleutel bij mijn moeder op te halen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:55

luuntje schreef:
Lijkt mij heel naar om je kind te vergeten.
Dat schuldgevoel zal onbeschrijfelijk zijn.

Routine kan rare dingen met je doen.

Ik bracht met slecht weer zoon aar de middelbare school.
Althans dat was de bedoeling. Al kletsend reed ik de rotonde rechtdoor ipv driekwart.
Rechtdoor is naar mijn zusje en kennelijk zit dat in mijn systeem.

Volgende rotonde zo gereden dat we toch naar school gingen.

Maar dat is toch iets heel anders dan de auto uitstappen en je kind laten zitten omdat je vergeten bent dat je die bij je hebt?
En in dat geval gaan we ervan uit dat iemand niet zijn tas vergeet? Dat is dan de "zekerheid" die je inbouwt om je kind niet te vergeten... Ik vind het heel apart.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:56

Dat werd dus eerder genoemd: die tas moet je elke dag meenemen naar binnen. Of misschien zit je toegangpasje erin waardoor je niet eens het pand binnenkomt zonder. Je kind heb je misschien niet elke dag bij je

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:09

Maar ik ken legio mensen die regelmatig hun tas of telefoon vergeten. Vind ik toch te weinig garantie bieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:13

Nikass, mensen vergeten niet zozeer hun kind mee te nemen: ze vergeten dat hun kind überhaupt in de auto zit, omdat die er wel vaker niet in zit.

Ik heb net ook het verhaal in de link gelezen en dat legt het inderdaad perfect uit hoe het in je hoofd zo mis kan gaan dat je de aanwezigheid van je kind vergeet.

Bij een vader of moeder die altijd hun kind bij zich hebben zal het niet snel gebeuren. Maar als je regelmatig op pad bent zonder kind dan is het andere koek.

Mooie uitspraak die ik tegenkwam vond ik ook: "society prioritises what you can or can't forget, but your mind doesn't". Ofwel: als je je tas, portemonnee, sleutels of wat dan ook kan vergeten, dan ook je kind.

Vergeten is vergeten.

Hoe stom is het om je boodschappenlijstje of portemonnee te vergeten als je boodschappen gaat doen?
Dat gebeurt mij niet denk je dan.

Tot het je een keer wel gebeurt omdat je vergeten bent dat je hem uit je tas had gehaald vanwege een collecte ofzo.

En wat denk je van dat je 100.000 keer dezelfde weg ergens naartoe rijdt, maar soms moet je een afslag nemen voor een andere bestemming. De hele tijd denk je er aan dat je daar nog naartoe moet. En een kwartier later rij je de weg op waar je woont en denk je: oliebol ben helemaal vergeten dat ik eerst daarnaartoe moest!

Of naar een verjaardag gaan zonder het cadeautje dat je nog zó zorgvuldig had uitgezocht en ingepakt en expres nog bij de deur had klaargelegd! Of de tablet waar je super blij mee bent, die je de volgende dag door de regen verzopen in de tuin vindt, vergeten dat je hem daar had gebruikt en éven had neergelegd |o

Bij een kind kan dat helaas ook gebeuren. Als kind de hele rit geen geluid maakt waardoor je het je weer herinnert dat die bij je is, dan kan je in de modus raken waarbij je vergeet dat je kind op dat moment bij je is. Verschrikkelijk maar waar.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-07-18 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:16

Garantie bestaat ook gewoon niet.

Ik ben als kind wel vaker vergeten en vond er ook niks geks aan. Ik weet nog goed dat ik toen ik 6 of 7 was dan bijv. bij een voetbalclub naar binnen ging en vragen of ik mijn ouders mocht bellen.

Maar ik heb nogal geluk gehad dat ik altijd met de fiets werd weggebracht blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 23-07-18 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:17

Kind op de fiets vergeten dat is wel extreem knap inderdaad :D

Nouja als je er een fietskar ofzo achter hebt hangen die je ook wel gebruikt zonder kinderen er in dan kan ik me er nog iets bij voorstellen :P