Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Mijn schoonmoeder verpest mijn bruiloft (alweer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:53

Gezien vanuit een andere hoek: weet je 100% zeker dat jouw vriend het niet eigenlijk eens is met zijn moeder, en alleen maar tegen jou "ja" zegt om te voorkomen dat je boos wordt oid?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:54

Ben ik even blij dat mijn schoonfamilie in Noord Holland en Flevoland woont en wij in Brabant :Y)

Al zijn dat gelukkig echt happy-go-lucky mensen en is mijn "schoonzus" zelf ook in het geheim getrouwd dus ik verwacht er sowieso geen moeilijkheden van als de tijd daar is :+

Enige waar ik oliebol van zou verwachten zijn mijn vader en zijn familie. Laat ik daar al geen contact meer mee hebben :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:54

Volgens mij moet je nooit gaan stoken tussen een man en zijn moeder.Je kunt dan wel eens aan het kortste eind trekken.Waarom ook,je houdt toch allebei van dezelfde man.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:55

Cayenne schreef:
lieveli schreef:
Ohhh ik moet er gewoon een beetje om grinnikken, wit lang met een sleep. Wilde ze zelf nog een keer ofzo? Wat ontzettend verdrietig en onnodig zo.

Oh ja, en mijn schoonmoeder raakte er ook nog van in de stress, want blijkbaar is het ongeschreven traditie dat beide moeders een evenlange jurk aan hebben (dus niet de één een lange jurk en de ander een korte jurk ).Maar mijn moeder wilde dus lang en mijn schoonmoeder is daar gewoon het type niet voor (en het zou haar ook niet staan). Dus die ook in tranen :') Man man man.. Ik heb schoonmams maar op het hart gedrukt dat ze lekker moest dragen waar ze zich goed in voelde.
En vervolgens mams boos omdat ze dus geen lange jurk aan mocht omdat mijn schoonmoeder die niet aanwilde.
Later belde mijn vader nog boos op omdat mijn moeder huilend aan de keukentafel had verteld dat ze geen lange witte jurk aan mocht en waarom ik haar dit aandeed... Moest ik me nog verontschuldigen ook _O-

Echt, ik heb meer stress om het jurkendrama van de ouders gehad als om m'n eigen jurk :') Ik was in staat om op maandag naar het gemeentehuis te rennen en in stilte te trouwen.

Verschrikkelijk dit, moeders kan er ook wat van hoor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:55

Vjestagirl schreef:
Gezien vanuit een andere hoek: weet je 100% zeker dat jouw vriend het niet eigenlijk eens is met zijn moeder, en alleen maar tegen jou "ja" zegt om te voorkomen dat je boos wordt oid?

Exact. Nu wordt er vanuit gegaan dat hij problemen met schoonmoeder uit de weg wil hebben.
Maar hij kan het ook gewoon eens zijn met schoonmoeder en geen problemen met TS willen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:57

anjali schreef:
Volgens mij moet je nooit gaan stoken tussen een man en zijn moeder.Je kunt dan wel eens aan het kortste eind trekken.Waarom ook,je houdt toch allebei van dezelfde man.

Als je aan het kortste eind trekt weet je meteen genoeg. De moeder moet haar zoon op gegeven moment loslaten omdat hij een nieuw leven begint met een partner. Dat betekent niet dat zoon uit haar leven verdwijnt, maar wel dat hij zijn leven leidt en keuzes maakt met een ander.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:01

Goof schreef:
anjali schreef:

Als je aan het kortste eind trekt weet je meteen genoeg. De moeder moet haar zoon op gegeven moment loslaten omdat hij een nieuw leven begint met een partner. Dat betekent niet dat zoon uit haar leven verdwijnt, maar wel dat hij zijn leven leidt en keuzes maakt met een ander.

Dit is wel makkelijk gezegd.
Maar het is hier wel wat ingewikkelder hè.

Als ik het zo hoor gaat het om een maatschap.
Zoon heeft dus al vanaf jongs af aan mee gewerkt en daardoor zijn plaats in de maatschap verdiend.
Daar stap je niet zo Ff uit.
Hij zal altijd met zijn ouders te maken hebben in de maatschap.
Dan is zijn leven een stuk makkelijker als ze samen door een deur kunnen.
Het is dus logisch dat hij niet meteen vol in de verdediging schiet. En zakelijk gezien ook niet slim zijn

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:08

Ik zeg toch nergens dat zij niet meer door 1 deur moeten kunnen en dat je maar uit de relatie met moeder moet stappen? >;)
Echter heeft hij wel gekozen voor een leven met zijn partner en daar moet hij dan wel voor de volle 100% voor gaan. De rol van moeder daarin is dat zij een stap terug doet om haar zoon de kans te geven een nieuw leven op te bouwen met de vrouw voor wie hij gekozen heeft. Dat kan prima naast elkaar hoor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:17

Goof schreef:
Ik zeg toch nergens dat zij niet meer door 1 deur moeten kunnen en dat je maar uit de relatie met moeder moet stappen? >;)
Echter heeft hij wel gekozen voor een leven met zijn partner en daar moet hij dan wel voor de volle 100% voor gaan. De rol van moeder daarin is dat zij een stap terug doet om haar zoon de kans te geven een nieuw leven op te bouwen met de vrouw voor wie hij gekozen heeft. Dat kan prima naast elkaar hoor.

En ik zeg nergens dat JIJ zegt dat ze meteen niet meer door een deur kunnen.
Ik zeg alleen dat ik het begrijp dat hij het eerst zo aanpakt in de hoop dat het zich vanzelf oplost.

Ik snap echter wel dat je mijn post zo opvat

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:20

Het kan ook anders hoor, onze bruiloft was fantastisch, niemand bemoeide zich ermee. Ben samen met mijn moeder en schoonmoeder de jurk uit gaan zoeken en ik ben met hun meegeweest om hun outfit uit te zoeken. Ik had een fantastische moeder en een al even fantastische schoonmoeder!!!!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:42

Gewoon consequent en vriendelijk zijn en blijven. Nee = nee en klaar! Zeker als je dicht in elkaars buurt woont moet je gewoon duidelijke grenzen trekken. De aanhouder wint! En laat je dag niet verpesten door zo'n jurk (en schoonmoeder).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:43

En nu heb je ze niet meer, bigone? :+

Sommige mensen treden uitgerekend op de mooiste dag van hun leven in het huwelijk. Klinkt kennelijk makkelijker dan dat het is :')

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:51

Ach, gewoon elke dag de mooiste dag van je leven maken! *\o/* :):) *\o/* :):) *\o/*
Laatst bijgewerkt door Riel op 01-05-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:52

Stiekem in Las Vegas gaan trouwen en in Nederland geldig laten verklaren. Eventueel een informeel feestje daarvoor waar schoonmoeder wel mag komen....

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:59

Mensen komen hier met schijn-oplossingen.
Stiekem trouwen, Las Vegas, enzovoort.... dat is hier géén oplossing of juist advies.
Lees de case nogmaals.

Vier jaar eerder werd al het een en ander door schoonfamilie gestuurd en zodoende afgeblazen door TS.

Ik ga zelf trouwen, ik ben volwassen, mijn toekomstig man is volwassen én het allerbelangrijkste wij zitten op één lijn.
Het is ons leven en wij geven invulling aan onze dag.
Mijn moeder en schoonmoeder werden beide niet uitgenodigd bij het uitzoeken van mijn jurk. Dat deed ik met mijn vriendinnen.

En ik kan het toelichten, ongeacht hun teleurstelling.
Teleurstellingen horen bij het leven, net als je mannetje staan......
Alles kan gezegd worden mits vriendelijk... en nee = nee...

Sterkte TS, maar kom voor jezelf op... eerst bij je partner, dan bij je schoonfamilie. Grenzen stellen zorgt voor jouw zelfbehoud.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:02

Hilli schreef:

Nogal ongepaste smiley, vind je niet?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:12

GDG, jij weet meer dan ik? Leg dan uit wat je bedoelt in plaats van zo'n suggestieve opmerking te maken. Soms vatten mensen teksten anders op dan ze bedoeld zijn ;)

De meeste mensen zoeken iets VOOR hoofdpijn als ze een paracetamol zoeken (klap met de deegroller werkt beter!) en mensen die een geweldige [persoon] hadden, hebben die dan ook gewoon nog steeds. Ik heb er simpelweg niet bij stilgestaan dat het ook anders kan zijn.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:13

bigone schreef:
Het kan ook anders hoor, onze bruiloft was fantastisch, niemand bemoeide zich ermee. Ben samen met mijn moeder en schoonmoeder de jurk uit gaan zoeken en ik ben met hun meegeweest om hun outfit uit te zoeken. Ik had een fantastische moeder en een al even fantastische schoonmoeder!!!!

Op het stukje van hun outfits mee uitzoeken na, ging het hier precies zo. Met schoonmoeder en moeder jurk uitgekozen. Met moeder haar outfit geshopt en een prachtige dag zoals wij wilden. Dierbare herinneringen, een dikke maand later overleed mijn moeder.

Moeilijke situatie, ts...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:15

Hilli schreef:
GDG, jij weet meer dan ik? Leg dan uit wat je bedoelt in plaats van zo'n suggestieve opmerking te maken. Soms vatten mensen teksten anders op dan ze bedoeld zijn ;)

De meeste mensen zoeken iets VOOR hoofdpijn als ze een paracetamol zoeken (klap met de deegroller werkt beter!) en mensen die een geweldige [persoon] hadden, hebben die dan ook gewoon nog steeds. Ik heb er simpelweg niet bij stilgestaan dat het ook anders kan zijn.

Ze schrijft dat een een fantastische moeder had... dat betekent meestal weinig anders dan dat haar moeder inmiddels overleden is. Dus dan vind ik een clownsmiley nogal ongepast ja. Misschien is het wél een taalfoutje, maar in dit geval zou ik daar erg terughoudend in zijn qua grapjes maken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:18

Dan mag bigone mij daar zelf op wijzen. Ik had echt niet bedacht dat het ook anders kon zijn. Sorry.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:23

Dat is precies de reden waarom wij trouwen met alleen onze getuigen en niemand anders.

Iedereen heeft verwachtingen en 'vind er wat van'. Ik heb daar überhaupt geen behoefte aan, gelukkig ziet mijn verloofde dat net zo. Hele tijd terug leek ons dat nog leuk, trouwen met een feestje en poespas, maar het blijkt meer organisatie dan een evenement, en dat vind ik belachelijk.

We lichten de familie dus ook in als we getrouwd zijn.

Wat betreft mijn schoonmoeder, die heb ik al in geen vijf jaar meer gesproken, en dat hoop ik de komende 30 jaar vol te houden. :+

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:46

Je mag mijn schoonmoeder wel even lenen hoor, maar na de bruiloft wil ik haar weer terug!

Uiteraard zit ik wat te dollen, gezien jullie echt niet in een wenselijke situatie zitten. Ik zou elke ingang die zij maakt naar de bruiloft gelijk afkappen. Maar als zij alleen met haar zoon zit, wordt dit natuurlijk een ander verhaal. Ga eens samen met je aanstaande rond de tafel zitten om alles goed te bespreken. Eventueel kan het gesprek later worden voortgezet met schoonmoeder (en eventueel een vierde neutrale persoon) erbij. Laat haar vooral blijken dat jullie respect hebben voor haar keuzes rondom een bruiloft, maar dat dit voor jullie anders besteed is. Het is jullie bruiloft, jullie dag, jullie beslissen als bruidspaar hoe die eruit gaat zien. Benoem vooral dat de keuzes van schoonmoeder jullie diep ongelukkig maakt.

Schoonmoeder de chique outfit laten betalen lijkt mij in dit verhaal ook geen optie, gezien zij dan waarschijnlijk ook de keuze voor de jurk mag gaan bepalen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:09

Hilli schreef:

Sommige mensen treden uitgerekend op de mooiste dag van hun leven in het huwelijk. Klinkt kennelijk makkelijker dan dat het is :')

Zoals je kunt lezen, had. Ik ben ze in een periode van nog geen tien jaar alle vier verloren en dat vind ik nog steeds heel erg. Snap dat je misschien denkt dat ik een dertiger of zo ben maar helaas. Tijd vliegt, voor iedereen dus maar één tip, maak wat van je leven en doe wat je moet doen, tís zo voorbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:11

Hilli schreef:
Dan mag bigone mij daar zelf op wijzen. Ik had echt niet bedacht dat het ook anders kon zijn. Sorry.
Geeft niet hoor, leeftijdsdingetje :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:35

Dit probleem ligt volledig bij je partner, TS. Hij hoort 100% in jouw team te zitten, en nu doet hij dat niet.

Ik heb een relatie gehad waarin de partner meer een relatie leek te hebben met zijn moeder dan met mij. Nu is dat volledig andersom (nieuwe relatie), en dat bevordert enkel de band tussen mijn schoonmoeder en ik. Waarin ze eerst vrij vijandig naar mij deed (vanuit haar beleving en geschiedenis echt te begrijpen maar wel onterecht), appen wij nu regelmatig, zijn zij altijd welkom en is alles bespreekbaar.

Maar dat is volledig te danken aan mijn lieve vriend die maandenlang zijn poot stijf hield toen ze over mij heen walste (inclusief foto's van mijn vriend met zijn ex aan de muur toen ik uitgenodigd werd op visite :7 ). Maar ikzelf heb daar geen woord vuil aan moeten maken; mijn partner heeft dat voor mij volledig besproken en aangepakt. Nu krijg ik regelmatig te horen hoe mijn vriend opengebloeid is sinds onze relatie, hoe goed wij voor elkaar zorgen, etc. Dat is echt een verademing met hoe het in het begin ging!