Bij een overledene in de kist kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Bij een overledene in de kist kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:10

Gecondoleerd met je opa, LoveUggs!

Vorige week woensdag heeft een oom van mijn man euthanasie laten plegen ivm een ongeneeselijke ziekte.
Mijn man had nog nooit eerder een overledene gezien en durfde dit ook niet. Maar zaterdag zijn we wezen condoleren en heeft hij het toch aangedurfd. De oom in kwestie lag er ook erg mooi bij!

Nu zal er over enkele weken een tante overlijden en er is nog iemand in de familie ernstig ziek... Het houd even niet op zeg :\

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:38

Jij ook sterkte :(:)

Opa wilde ook graag euthanasie maar er zou eerst een scan arts komen en dan zou er uiteindelijk nog 3 dagen overheen gaan en dan zou hij alles tot dat moment bewust mee maken dus koos hij voor morfine en slaapmiddel. Hij werd dus in slaap gehouden maar het was heel erg heftig.

Wat wel fijn is is dat hij heeft kunnen zeggen wat hij zelf wilde met de crematie en alles dus is zoals hij zou willen. Alleen had hij graag een kort afscheid gewild met een bakkie koffie en een plak cake en dan mocht iedereen wel weer vertrekken. Dat gaat wel een tikkie anders :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:55

Wat is precies een scanarts? Die komt ook bij de zieke tante maar ik snapte die term niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:57

Het is ook SCEN-arts. Staat voor Steun en Consultatie bij Euthanasie in Nederland.

Die kijkt of de procedures voor de euthanasie aanvraag goed verlopen zijn en ondersteunt de artsen die de euthanasie begeleiden en uitvoeren.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:15

Heel veel sterkte iedereen die het nodig heeft!

Toen mijn moeder overleed door een halfjaar ziek geweest te zijn door/van Kanker ben ik daar wel bij geweest. (Dit was in 2008)

Denk nu 1 en 2jr geleden zijn er 2 kennissen overleden, en heb bij beide gezegd ik wil/hoef ze niet te zien,
want ik wil ze herinneren zoals ze waren!

Zo heb ik een aantal jaar geleden wel gekeken bij iemand die wel kende maar erg geliefd was bij iedereen..
Heb ik een tijdje nachtmerries gehad van hoe het eruit zag.
Ogen waren dicht maar de mond stond open en zag je alleen de tanden, heb een tijdje goed wakker van gelegen.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:02

Gecondoleerd iedereen.
Ik kijk wel altijd in de kist.. puur zodat ik het mezelf een plekje kan geven en weet dat ze nooit meer terug komen. Bij mijn opa’s en oma’s had ik er eigenlijk niet zo moeilijk mee.. ja het was eng, maar ook erg mooi.
Toen een collega/vriendin verongelukte mochten we ook afscheid nemen.. raar is dat om iemand van mijn zelfde jonge leeftijd levenloos te zien.. daar vond ik het eng.. ook omdat ze niet meer was hoe ze was. Ik herkende haar niet meer. Door het ongeluk is er natuurlijk het een en ander “vervormd”. Het was eng om te zien.. maar het gaf mij wel rust en afscheid om het af te sluiten

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:45

Gecondoleerd voor degene die een naaste hebben verloren.

Toen vorig jaar mijn neef op 24 jarige leeftijd plots overleed heb ik niet gekeken. Die paste ook niet in een gewone kist en lag op een baar. Toen hij tijdens de crematie de aula werd ingedragen was hij in een doek gewikkeld. Dat zag er wel mooi uit maar dat beeld brand nog op mijn netvlies. Ik heb toen ook niet gekeken nadat hij was overleden.
Twee weken geleden heeft een anderen neef, ook 24, zelfmoord gepleegd door voor een trein te springen. Daar was geen open kist. Ook daarbij had ik geen behoefte om hem nog te zien.
Nu is vorige week mijn opa overleden. De avond voordat hij overleed hebben wij nog met de hele familie wat gegeten en eigenlijk een gezellige avond gehad. Maar ik heb hem daarna niet meer gezien. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik wil mij mensen, en ook dieren trouwens, herinneren zoals ze in leven waren.

Wat ik wel moeilijk ga vinden is dat mijn opa ook op een baar ligt en ik die morgen ook een stukje zal dragen. Ik weet niet hoe ik dat vind maar vind het een te mooie gedachte om het niet te doen.

Alle andere familie leden hebben opa wel nog gezien en gaven aan dat hij er heel mooi bij lag. Maar zien wilde ik echt niet. Ik was wel nog dicht bij opa nadat hij was overleden en dat was genoeg.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:11

Mijn moeder is in 2010 overleden. Na een lange slopende longziekte.
Ik werd op maandag gebeld dat ze was opgenomen in het ziekenhuis. Ben toen dinsdag heengegaan.
Toen ik kwam kon ik nog een redelijk gesprek voeren voor haar doen. (ze had longemfyseem, en nog 20% longfunctie) Aan het einde van de dinsdag kon je niet meer met haar communiceren.
Ik ben toen 's avond naar huis gegaan en heb toen ook afscheid genomen. De volgende morgen, 5 mei, kreeg ik het telefoontje van mijn zus dat ze overleden was.
Ze is toen thuisgekomen. Ik wilde toen niet kijken...........
Mijn vader is het jaar erop overleden. Hij was wel ziek (spierziekte, hij zat in een rolstoel)
maar is heel plotseling overleden. Hij ging 's middags ff slapen en is in zijn slaap overleden. Mooier kon het niet....... eindelijk geen pijn meer!
Nu heb ik de volgende dag wel gekeken. Ik kon/wilde niet geloven dat hij dood was...........
Maar ik kijk liever niet in de kist laatst bij een goede kennis ook niet......

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:17

Ik heb eigenlijk nog nooit een open kist meegemaakt.
Mijn oma wilde dit bijvoorbeeld niet, maar ik heb haar wel gezien. Ik was er bij toen zij haar laatste adem uitblies.
Ik heb er weken niet van kunnen slapen, niet omdat ze er inderdaad anders uit zag maar omdat zij waarschijnlijk een bloeding heeft gehad, wat uit haar mond kwam ( sorry ik probeer het zo “netjes” mogelijk te houden )
Hier heb ik heel veel moeite mee gehad.
Maar ik ben ook blij dat ik haar nog gezien heb. Ik heb haar hand vastgehouden tot de schouwarts er was en haar nog een kus op haar voorhoofd gegeven. Voor mij heeft dat wel echt geholpen met mijn rouwproces.

Maar een open kist... als iemand plotseling zou overlijden zou ik denk ik niet gaan kijken omdat ik diegene wil herinneren hoe diegene was. Maar als iemand ( bv mijn oma ) na een lange weg komt te overlijden denk ik dat ik wel zou kijken, vaak ziet zo iemand er al een hele lange tijd niet meer uit als zichzelf.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:33

Goh open kist, hier in België is dit anders verwoord. Dan kunnen we nog voor de uitvaart een bezoek brengen aan de overledene waar hij/zij opgebaard wordt.

Ik ben tot nu toe 2 keer iemand gaan bezoeken na het overlijden. Dat was mijn oma en mijn mama. Toen mijn oma overleed was ik ongeveer 12 jaar oud en het was mijn vader die me toen verplichte om haar te bezoeken. Ik heb daar achteraf een beetje spijt van gehad, ik vond het zo onwerkelijk en ik was helemaal niet klaar om mijn oma zo te zien liggen. Plus het zag er naar mijn gevoel ook allemaal heel grauw/grijs uit, je zag dat dat lichaam had afgezien door de koeling ect. En zo wil ik het liefst niemand herinneren, dan hou ik liever een levende, laatste, herinnering over.

Mijn mama heb ik vlak na haar overlijden gaan groeten, was ze ongeveer een uurtje heengegaan. De verpleegsters hadden ons aangeraden om het bij die ene keer te houden en achteraf niet meer te gaan zien. Dit omdat ze er nooit 'mooier' ging op worden. Mijn mama had lang gevochten en mijn laatste levende herinneringen aan haar waren niet zo mooi. Maar eens ze vertrokken was, was alles anders. Ze lag daar zo rustig, zo vredig, al die spanning en pijn weg... je zag aan haar dat ze opgelucht was, zo leek het in ieder geval. Ze zag er zonder die zorgen jaren jonger uit. En ik ben zo blij dat ik die raad van die verpleegsters heb gevolgd en haar zo heb zien liggen en dat mijn laatste 'blik' op haar, mooi was. Al had ik wel bang om haar te bezoeken na haar dood, blijft gewoon een heel eng gegeven om met een overledene in een kamer te zijn. Maar dit was alleszins wel een heel mooie laatste groet.

Daarna nooit iemand meer gaan groeten ondanks een aantal overlijdens, puur omdat ik de kans niet kreeg om vlak na het heengaan te gaan groeten. En ik denk niet dat ik nog iemand zal groeten nadat die persoon langer dan paar uur vertrokken is. Plus ik heb liever een laatste, goede herinnering aan iemand, dan dat je na het overlijden een ander beeld voor ogen krijgt dan die persoon in werkelijkheid was.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:38

Bij mijn moeder was ik te jong om me daar iets van te herinneren. Ik weet dat ze met haar gezicht vol op de plavuizen vloer bij ons thuis is gevallen en heeft daar ook een halve dag gelegen. Dus bij haar bleef de kist gesloten.

Bij mijn vader was de kist open. En daar heb ik wel gekeken. Ik was 11 toen. Het was alsof hij sliep en alsof al zijn zorgen van hem waren afgegleden. Hij lag er echt heel vredig bij. Voor mij was het bij hem kijken en aanraken echt een stukje verwerken en beseffen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:41

Heftig leestmee, ik begrijp dat je je ouders al heel jong verloren bent

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:44

Polly schreef:
Heftig leestmee, ik begrijp dat je je ouders al heel jong verloren bent

Ja helaas wel. Mijn moeder mocht 26 worden. (Ik was 2 toen ze overleed)

En mijn vader is 46 geworden (ik was 11 toen hij overleed)

Bij mijn moeder was het een hartinfarct
En bij mijn vader was de kransslagader geknapt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 01:48

Tot nu toe ben ik op de dag van overlijden bij mijn dierbaren aanwezig geweest om uitgebreid afscheid te nemen. De behoefte om later nogmaals in de kist te kijken, voelde ik niet. Integendeel.
Misschien is dat anders bij een plotse dood.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:30

Vandaag is mijn Oma overleden, en zij heeft ook besloten dat de kist dicht gaat..
En heb haar de afgelopen tijd heel veel gezien zonder gebit, en vandaag kreeg ze hem weer in...
Dan begrijp je wel dat het wel heel erg eng eruit ziet.

Maar ze is door mijn nicht en mij er prachtig bij gelegd, en ze is vanmiddag opgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:34

Oh leestmee wat heftig zeg.. dat is een plotselinge dood, geknapte ader, is mijn schoonvader ook aan overleden toen mijn vriend 16 was, vreselijk om mee te maken.

siggislief gecondoleerd en mooi dat je hebt kunnen helpen met de laatste zorg

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:41

Siggislief schreef:
Vandaag is mijn Oma overleden, en zij heeft ook besloten dat de kist dicht gaat..
En heb haar de afgelopen tijd heel veel gezien zonder gebit, en vandaag kreeg ze hem weer in...
Dan begrijp je wel dat het wel heel erg eng eruit ziet.

Maar ze is door mijn nicht en mij er prachtig bij gelegd, en ze is vanmiddag opgehaald.

Gecondoleerd Y;(

Wij zijn vorige week zelf nog bij opa geweest, lag er toen mooi bij. Dinsdag was de condoleance en was zijn mond open gezakt. Wij hadden specifiek gevraagd niet zijn mond dicht te plakken maar hoe zijn mond dinsdag was was absoluut niet netjes. Bij navraag door mijn tante bleek er vaseline in zijn mond te zitten waardoor een deel van zijn lippen aan elkaar waren gaan plakken. Mijn tante heeft dit zelf heel voorzichtig los gemaakt en toen lag hij er heel mooi bij.

Donderdag hebben wij zelf de kist gesloten en is hij door zijn 2 zoons, schoonzoon en 3 mannelijke kleinkinderen (mijn neef, neefje en broertje) naar de aula gebracht voor een prachtige crematie. Veel mensen die hebben gesproken, waaronder ik zelf. Wij hebben alles zelf gedaan en de begrafenis ondernemer heeft ons enkel vooraf en na afloop begeleid. Wij kregen complimenten van hoe goed alles bij ons geregeld hadden en hoeveel wij als familie er voor elkaar waren. Hebben flinke complimenten gekregen over hoe wij alles zelf geregeld hadden.

Nu alles voorbij is krijg je dan toch wel een dip. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:50

Als het een beetje kan, kijk ik niet...

Toen ik bijna 6 was is mijn opa overleden. Hem heb ik nog wel gezien in de kist. Maar dat was toen anders...
De volgende keer was het bij mijn oma, ik was toen bijna 17. Ik heb haar gezien ongeveer een dag/anderhalf na het overlijden. Op de dag van de begrafenis hebben de kinderen de kist gesloten, ik heb niet meer gekeken op het aanraden van mijn ouders (de medicijnen hadden nogal hun uitwerking). Op de een of andere manier vond ik het toen ook geen ramp om haar te zien.

Een paar jaar later was het een ander verhaal. Een oud klasgenootje en haar vriend kwamen om door koolmonoxidevergiftiging. Ze werden samen in bed gevonden en hij had zijn arm om haar heen. Echter schijnt koolmonoxide nogal een raar effect op het lichaam te hebben, waardoor de overledenen nogal levendig er uit zien (een rozige kleur in het gezicht etc, die moeilijk weg te werken is?). Omdat hij zijn arm om haar heen had gehad, was hij lastiger te positioneren. Dit maakte het nog meer dat het leek alsof hij elk moment zijn ogen kon openen.
Dit vertelde de moeder van een vriendin van mij, zij waren nog op bezoek geweest bij de ouders om te condoleren. Ze mochten de overledenen ook nog zien. Na dit verhaal besloot ik dat ik ze niet wilde zien, ik wilde ze herinneren zoals ze waren.

Vier jaar geleden overleed mijn lievelingsoom, hem heb ik ook niet meer gezien. Wilde ik niet meer...
Zeker niet na het overlijden van onze hond, waardoor ik maanden lang nachtmerries had over dode honden.

Afgelopen september overleed een tante van me, ik ging er vanuit dat ik ook deze keer een keuze had. Helaas niet, we moesten in een U-route door de condoleance kamer, waar mijn tante in een open kist opgebaard lag. Dit vond ik (gelukkig was ik niet de enige) heel erg vervelend. Het is in mijn ogen respectloos om heel snel met je ogen dicht er langs te lopen. Ik heb dus wel gekeken, vond het afschuwelijk. Ze zag er helemaal niet uit als mijn tante. Misschien ook mijn redding, zo kan ik me haar toch herinneren zoals ze was en heb ik geen last van nachtmerries. Al zijn die nachtmerries meer een angst dan een zekerheid natuurlijk.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:51

Dank jullie wel :)

Ik weet niet hoe ze het gaan doen bij mijn Oma, haar gebit viel wel steeds verkeerd.
De verzorgende was er ook bij en die heeft mijn nicht geholpen,
ik durfde haar niet aan te raken en dat had ik ook bij mijn Moeder toen ze overleed.

Morgen gaan we bespreken met de Uitvaartondernemer hoe en wat,
ze wordt waarschijnlijk bij ons pas vanaf de 14e begraven, Hemelvaartsdag zit er ook nog tussen.
En de begraafplaats waar wij haar willen begraven (bij Opa) is een hele drukke begraafplaats van Amsterdam.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:59

De eerste keren keek ik wel in de kist. Afgelopen januari is de opa van mijn vriend overleden. Ik kende hem niet zo goed en heb niet in de kist gekeken. Bij mij ligt het eraan of ik de persoon goed heb gekend of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:05

Ik schop dit topic even omhoog, ik hoop dat je dat niet erg vind ts!

Afgelopen vrijdagmiddag is mijn oma overleden.
Eerst begreep ik van mijn ouders dat kijken niet mogelijk was. Ben er toen ook verder niet zo op in gegaan.
2 dagen later hoorde ik dat al mijn neven en nichten wél afscheid hebben genomen toen ze net overleden was.

Mijn ouders hebben blijkbaar voor mij de keuze gemaakt om niet te mogen kijken. Voor de duidelijkheid, ik ben 22...

De begrafenis is donderdag. Ik zit heel erg in dubio of ik wil kijken of niet. Tijdens de dienst is de kist dicht. Het is nog wel mogelijk van te voren te kijken.
Wegens omstandigheden is het voor mij niet mogelijk om eerder te gaan kijken.

Ze zeggen dat het niet meer oma is zoals ze was. Mijn gevoel zegt dat ik wel graag wil kijken. Liefst had ik dat meteen gedaan na overlijden, maar ja...

Ik zit hier heel erg mee en weet het niet goed. Kunnen ze na 6 dagen heel erg veranderen?

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:14

Hoi Myrthe allereerst gecondoleerd.

Bij mijn opa hoorde ik dat hij inderdaad veel veranderde. De laatste twee dagen voor de crematie vonden mijn neven hem ook niet meer zoals hij was en wilde hem vanaf dat moment ook niet meer zien.

Maar het belangrijkste is te doen waar jij je goed bij voelt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:07

Mijn moeder lag thuis dus die heb ik zien veranderen, na de condoleance (4dgn na haar overlijden) hebben we besloten dat alleen de naasten er nog bij mochten.

Ik zou als ik jou was altijd gaan kijken maar ik zie in mijn werk wekelijks overledenen dus ik vind het geen punt en kan het ook loslaten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:54

Het is erg warm weer.
Veranderen van een dood lichaam gaat nu nog sneller.

Ik vind een overledene er net dood/opgebaard normaal uitzien.
Na een paar dagen zien ze er anders uit. Minder als zichzelf.

Als je wil kijken, doen.
Heeft niemand een foto gemaakt van toen oma net was overleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:02

Mijn oma was vrij snel gecremeerd , heb nog gekeken en ja het blijft anders dan als oma levend is. Het was als 12 jarige mijn laatste grootouder en oma was speciaal , zie haar nog liggen als ik bepaalde nummers van de begrafenis hoor en nu kan ik mij het beeld ook nog voor mij zien

Ik zou het wel doen , het is toch ergens een afscheid nemen . Mijn overleden dieren wil ik ook zien , dat is met mijn geliefdes ook zo mits de omstandigheden het toelaten