Vriendin van broer mee naar crematie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:33

Ga je nog reageren op alle goede tips en adviezen die gegeven zijn of richt je je alleen op het negatieve?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:38

Ik zei net dat ik op mobiel zit. Dan kan ik niet alles quoten en overal op reageren. Wilde alleen even vragen waar iedereen het vandaan haalt dat ik het op mijn autisme afschuif (terwijl ik het over mn schoenen had) voordat er nog 3 paginas zijn die me daar op attenderen dat ik het niet als smoes gebruiken mag.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:40

Liesje1611 schreef:
Ga je nog reageren op alle goede tips en adviezen die gegeven zijn of richt je je alleen op het negatieve?

Ik denk het niet Liesje.

Ik herken dit zo goed. Iemand (in mijn eigen gezin) heeft precies dezelfde houding. Positieve adviezen met een kritische noot worden als aanvallen gezien en telkens gaat ze weer in de verdediging, zonder er werkelijk iets mee te doen.

Ook zij ontkent altijd dat dit met haar autisme te maken heeft, ze kan zeer goed formuleren en schrijft ellenlange stukken over wat haar allemaal wordt aangedaan, zonder enige zelfreflectie. Ik denk dus ook dat het zinloos is hier verder mee door te gaan.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:42

Dat is helemaal niet “iedereen”, er zijn ook zat mensen geweest die aangeven het heus wel te begrijpen. Ik snap dat je niet iedereen kan quoten, maar in een paar regels aangeven (wat je hierboven ook doet..) hoe je tegen de rest van de tips aan kijkt is toch niet moeilijk? Probeer vooruit te kijken in plaats van continu in de verdediging te schieten, want daar heb je zelf gewoon echt het meeste aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:53

SindyKaya schreef:
eenitraM schreef:
Ja, je stelt je aan.

Je komt onzettend jaloers over. Zou het komen omdat je ouders nu ook aandacht aan een andere 'meid' moeten geven?

Dat dus.. ‘ die meid’ ‘ ze is nog maar 16’. Nou meid, je bent zelf ook nog maar 19, 3 jaartjes ouder :(:)

Ik ga hier volledig in mee.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:14

Je vraag is door meerdere beantwoord, misschien niet wat je wil horen maar zoek het eens bij jezelf.
Ik heb iets terug wat vragen opgeschreven, misschien kan je die voor jezelf beantwoorden.
Zou jammer zijn als de boventoon op de crematie wordt dat jij en je broer een discussie hebben over zijn vriendin ipv het afscheid van je opa
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 23-03-18 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:24

TS, ik vind het jammer om te zien dat je, je energie nu besteedt aan dit topic. Volgens mij heb je wel wat anders aan je hoofd op dit moment.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:46

Hoe zou je reageren als je haar wel aardig vond?

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:10

Ik heb het topic maar half doorgelezen, dus weet niet of dit nog echt een toevoeging is, maar wie weet.

Allereerst gecondoleerd TS.

Toen mijn opa twee jaar geleden overleed, hadden mijn vriend en ik net twee maand en had hij mijn opa één keer gezien. Ik was 18 en hij 19 en voor ons beiden de eerste relatie, dus wie wist hoe lang het ging duren. Mijn ouders, oom en zus van mijn opa hadden echter besloten dat hij ook op het kaartje zou staan en bij ons in de rij voor het condoleren mocht staan. Dat laatste heeft hij niet gedaan, omdat het voor hem ook vreemd voelde om na één ontmoeting gecondoleerd te worden door levenslange vrienden van mijn opa, maar op het kaartje heeft hij wel gestaan. Hijzelf had er een ietwat ongemakkelijk gevoel bij, maar ik had er meer problemen mee dan hij. Niet dat ik het erg vond dat hij erop stond, maar ik was vooral bang van wat andere mensen, zoals mij nichtjes en mensen die mijn opa al langer kenden, er van zouden denken. We hadden net twee maand en nu al stond hij op het kaartje. En wat nou al het uitging na een tijdje?

Inmiddels zijn we nog steeds samen en vind ik het ook wel fijn dat hij op het kaartje stond, want iedereen gaf aan hoe mijn opa aan hen had verteld hoe leuk hij mijn vriend vond, dus voelde het ook meer alsof hij ook daadwerkelijk op het kaartje hoorde.

Ik snap dat je het misschien wat vervelend vind, net als dat ik het zelf vond bij mijn vriend, maar uiteindelijk wordt niemand er slechter van als ze er is of als ze op het kaartje staat, denk ik, dus ik zou het proberen los te laten en deze energie te spenderen aan het verwerken van het verlies van je opa.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 15:14

@Monique, je begrijpt het verkeerd. Ik weet donders goed wat autisme voor mij inhoud en waar het me in beperkt. Veranderingen, alles moet perfect zijn etc. Ik ontken NERGENS dat het met mijn autisme te maken heeft. Het enige wat ik ontken is dat ik het niet afschuif op mijn autisme.
Want mensen nemen bijna allemaal aan dat ik dit wel doe.
Terwijl ze één iemand het woord ''autisme'' zien laten vallen, dan niet eens lezen wat ik er zelf over zeg.

''Als er ook maar iets niet goed zit oof niet lekker zit dan kan ik daar aardig van overstuur raken. iets met autisme, we zijn vanmiddag naar het mortarium geweest en maal er nu al over dat ik vergeten was andere schoenen aan te doen en dat ik daar al heel erg mee zit.''
Is het enige wat ik over mijn autisme zeg. Heeft totaal NIKS met deze situatie te maken. Wel met mijn denkwijze. Maar nee, mensen op bokt zijn kudde dieren en moeten gelijk maar aannemen dat ik alles op mijn autisme afschuif.

En weer word er gezegd dat ik haar niet mag, dat ik haar niet aardig vind oid. Dat ''die meid'' een scheldwoord is. Heb al tien keer gezegd, ik heb geen problemen met haar. Ze is hartstikke aardig. Ik laat mensen gewoon niet close. En sorry als ik het vervelend vind dat ze meerdere keren over de vloer kom dus ik alles moet aanpassen aan mijzelf (hoe ik het huis door loop, wat ik doe, wat ik zeg.. Want ik heb een pest hekel aan mensen die mij raar gaan vinden door m'n gedrag. Dus ik moet overal op letten dat het normaal is.) Sorry dat ik me er zelfs al stoor als een goede vriend/vriendin van mezelf meerdere keren per week over de vloer komt? Sommige mensen zijn gewoon niet zo sociaal. Daar kan ik ook niks aan doen.

Dan nemen mensen ook nog eens aan dat ik mijn broer het liefst het huis uit heb door deze situatie. Uhh, sorry? Het heeft totaal niks met deze situatie te maken. Ik haat hem niet maar broeder-zuster liefde die je tussen sommigen ziet zul je bij ons nooit zien. De redenen waarom ik hem het liefst het huis uit heb hebben hier niks mee te maken, en jullie hebben niks te maken met de redenen waarom wél.

Dan word er nog door tiental man aangenomen dat ik met de familie in discussie ga/wil gaan en dat ik op de condoleance/crematie de sfeer verpest. Dat heb ik never nooit gezegd. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het er met niemand over heb gehad, alleen tegen mijn moeder. En wij hadden er ook niet echt een discussie over, meer het uitten van gevoelens. Dat is ook wat ik hier deed. Ik impliceer niet dat ik mijn broers vriendin wat aan wil doen?

Nou zitten er ook reacties tussen als
''Echt, je moet je schamen dat jij je druk maakt om een meisje en niet je familie steunt.''

Ik impliceer nergens dat ik mijn familie niet steun.. Weer word er wat aangenomen en hier word ik de grond op ingeboord. Echt iets wat je op zo'n moment gebruiken kan, en echt een volwassen reactie +:)+

En Liesje, volgens jou is het dus niet goed dat ik eerst wat misverstanden (door aannames) uit de wereld wil helpen VOORDAt ik op commentaar reagaar?
Want het meeste commentaar hier is gebaseerd op aannames. Daarbij, ben ik verplicht ofzo of overal maar op te reageren? Mag ik niet voor mijzelf een keuze maken? En dat ik geen tijd had om uitgebreid te reageren, en dus alleen even reageer op het feit dat er word aangenomen dat ik alles op autisme afschuif (om verder commentaar daarop te vermijden voordat het topic alleen maar daar over gehaad) is dus ook allemaal niet goed?

----

Goed, als ik dan reageer om mensen die niks aannemen en gewoon reageren op de vraag of ze hier ervaring mee hebben.. De helft die dat wel heeft vinden mijn gevoelens niet gek. De helft die dezelfde situatie niet meegemaakt hebben vinden het wél gek en nemen dus vanalles aan.

Mijn broer gaf zelf als argument ''om respect te tonen'' wat ik dus onzin vind.
Meerdere mensen hebben gezegd dat het als steun voor hem is. Hier sta ik niet bij stil om dat ik me niet voorstellen kan wat er fijn is aan een relatie hebben etc.
Nogmaals: Daar stond ik niet bij stil. Hij is totaal geen gevoelig persoon. Dat maakt het nog erger voor mij om dat te zien en daarop in te leven.

Op aanvullen op bovenstaan de alinea, bedankt voor de mensen die wél gewoon reageerde en niet gelijk alles aannemen en zo de situatie verder invullen. Bedankt voor de mensen die gewoon luisteren terwijl ik mijn hart kan luchten en me niet gelijk de grond in stampen..

Verder ga ik ook niet reageren. Denk dat ik wel genoeg heb uitgelegd zo. Jammer dat bokt niet gewoon kan reageren op wat ik vroeg. En dat mijn hart luchten gelijk zo'n probleem is voor sommigen.

Ik heb een paar namen er tussenuitgepikt aan wiens reacties ik wel wat heb gehad. Wat mijn kijk op de situatie heeft kunnen veranderen. Bedankt
amberG. Zonnebloem18, Palmera, RoyceMack, AMomentLT, Eleionoma, Nynkefleur, Ygritte, karuna, Cayenne, x_Anne_x, NatasjavE, Goof, JoT, Dani, CharmingS.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:28

Hikarii schreef:
@Monique, je begrijpt het verkeerd. Ik weet donders goed wat autisme voor mij inhoud en waar het me in beperkt. Veranderingen, alles moet perfect zijn etc. Ik ontken NERGENS dat het met mijn autisme te maken heeft. Het enige wat ik ontken is dat ik het niet afschuif op mijn autisme.
Want mensen nemen bijna allemaal aan dat ik dit wel doe.
Terwijl ze één iemand het woord ''autisme'' zien laten vallen, dan niet eens lezen wat ik er zelf over zeg.

''Als er ook maar iets niet goed zit oof niet lekker zit dan kan ik daar aardig van overstuur raken. iets met autisme, we zijn vanmiddag naar het mortarium geweest en maal er nu al over dat ik vergeten was andere schoenen aan te doen en dat ik daar al heel erg mee zit.''
Is het enige wat ik over mijn autisme zeg. Heeft totaal NIKS met deze situatie te maken. Wel met mijn denkwijze. Maar nee, mensen op bokt zijn kudde dieren en moeten gelijk maar aannemen dat ik alles op mijn autisme afschuif.

En weer word er gezegd dat ik haar niet mag, dat ik haar niet aardig vind oid. Dat ''die meid'' een scheldwoord is. Heb al tien keer gezegd, ik heb geen problemen met haar. Ze is hartstikke aardig. Ik laat mensen gewoon niet close. En sorry als ik het vervelend vind dat ze meerdere keren over de vloer kom dus ik alles moet aanpassen aan mijzelf (hoe ik het huis door loop, wat ik doe, wat ik zeg.. Want ik heb een pest hekel aan mensen die mij raar gaan vinden door m'n gedrag. Dus ik moet overal op letten dat het normaal is.) Sorry dat ik me er zelfs al stoor als een goede vriend/vriendin van mezelf meerdere keren per week over de vloer komt? Sommige mensen zijn gewoon niet zo sociaal. Daar kan ik ook niks aan doen.

Dan nemen mensen ook nog eens aan dat ik mijn broer het liefst het huis uit heb door deze situatie. Uhh, sorry? Het heeft totaal niks met deze situatie te maken. Ik haat hem niet maar broeder-zuster liefde die je tussen sommigen ziet zul je bij ons nooit zien. De redenen waarom ik hem het liefst het huis uit heb hebben hier niks mee te maken, en jullie hebben niks te maken met de redenen waarom wél.

Dan word er nog door tiental man aangenomen dat ik met de familie in discussie ga/wil gaan en dat ik op de condoleance/crematie de sfeer verpest. Dat heb ik never nooit gezegd. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het er met niemand over heb gehad, alleen tegen mijn moeder. En wij hadden er ook niet echt een discussie over, meer het uitten van gevoelens. Dat is ook wat ik hier deed. Ik impliceer niet dat ik mijn broers vriendin wat aan wil doen?

Nou zitten er ook reacties tussen als
''Echt, je moet je schamen dat jij je druk maakt om een meisje en niet je familie steunt.''

Ik impliceer nergens dat ik mijn familie niet steun.. Weer word er wat aangenomen en hier word ik de grond op ingeboord. Echt iets wat je op zo'n moment gebruiken kan, en echt een volwassen reactie +:)+

En Liesje, volgens jou is het dus niet goed dat ik eerst wat misverstanden (door aannames) uit de wereld wil helpen VOORDAt ik op commentaar reagaar?
Want het meeste commentaar hier is gebaseerd op aannames. Daarbij, ben ik verplicht ofzo of overal maar op te reageren? Mag ik niet voor mijzelf een keuze maken? En dat ik geen tijd had om uitgebreid te reageren, en dus alleen even reageer op het feit dat er word aangenomen dat ik alles op autisme afschuif (om verder commentaar daarop te vermijden voordat het topic alleen maar daar over gehaad) is dus ook allemaal niet goed?

----

Goed, als ik dan reageer om mensen die niks aannemen en gewoon reageren op de vraag of ze hier ervaring mee hebben.. De helft die dat wel heeft vinden mijn gevoelens niet gek. De helft die dezelfde situatie niet meegemaakt hebben vinden het wél gek en nemen dus vanalles aan.

Mijn broer gaf zelf als argument ''om respect te tonen'' wat ik dus onzin vind.
Meerdere mensen hebben gezegd dat het als steun voor hem is. Hier sta ik niet bij stil om dat ik me niet voorstellen kan wat er fijn is aan een relatie hebben etc.
Nogmaals: Daar stond ik niet bij stil. Hij is totaal geen gevoelig persoon. Dat maakt het nog erger voor mij om dat te zien en daarop in te leven.

Op aanvullen op bovenstaan de alinea, bedankt voor de mensen die wél gewoon reageerde en niet gelijk alles aannemen en zo de situatie verder invullen. Bedankt voor de mensen die gewoon luisteren terwijl ik mijn hart kan luchten en me niet gelijk de grond in stampen..

Verder ga ik ook niet reageren. Denk dat ik wel genoeg heb uitgelegd zo. Jammer dat bokt niet gewoon kan reageren op wat ik vroeg. En dat mijn hart luchten gelijk zo'n probleem is voor sommigen.

Ik heb een paar namen er tussenuitgepikt aan wiens reacties ik wel wat heb gehad. Wat mijn kijk op de situatie heeft kunnen veranderen. Bedankt
amberG. Zonnebloem18, Palmera, RoyceMack, AMomentLT, Eleionoma, Nynkefleur, Ygritte, karuna, Cayenne, x_Anne_x, NatasjavE, Goof, JoT, Dani, CharmingS.

Over aannames gesproken. :D Er zijn zat mensen die hebben aangegeven dit ook te hebben meegemaakt, waaronder ik. En zat van die mensen vinden het helemaal niet raar dat die vriendin op het kaartje staat en je familie steunt bij de uitvaart. Wat je hier zegt is dus gewoon kul.

Daarnaast vraag je in je openingspost meerdere keren “wat vind bokt hiervan”, “stel ik me aan” en “of is dit überhaupt niet raar”. Dan is het toch niet gek dat je antwoord krijgt op deze vragen? Sorry dat een aantal ervan dan misschien niet in jouw straatje passen, maar dat ligt niet aan bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:30

Jammer dat je blijkbaar niks aan mijn reactie heb gehad. Misschien proberen de positieve dingen er uit te pikken in plaats van de negatieve.

Stop met boos wezen ts, richt je nu op belangrijkere zaken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:36

Als je broer aangeeft om respect te tonen en jij dit afdoet als onzin dan vraag ik me af hoeveel respect jij uberhaupt voor hem hebt en het probleem meer daar in zit dan in het wel of niet mee gaan van zijn vriendin.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:03

Gecondoleerd met het overlijden van je opa.
Een vrij heftige gebeurtenis en het lijkt me dan ook een goed idee dat je je richt op het verlies van je opa en niet op de aanwezigheid van de vriendin van je broertje.
Ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:14

Het respect wat de vriendin van je broer toont is niet alleen naar je overleden opa maar ook naar alle mensen die achterblijven. Ik vind het netjes dat ze je broer bijstaat ondanks dat ze nog niet zo lang een relatie hebben en dat ze de rest van de familie niet zo goed kent.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:29

Als jouw broertje er steun aan heeft, waarom niet?
Dat is het enige wat ik kan zeggen eigenlijk.
Denk dat het een stuk makkelijker voor jezelf wordt als je er zo naar kijkt.

Maar goed ik werk in de uitvaartbranche, misschien scheelt dat :’)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:44

Amy schreef:
Jammer dat je blijkbaar niks aan mijn reactie heb gehad. Misschien proberen de positieve dingen er uit te pikken in plaats van de negatieve.

Precies mijn gedachte. Ik heb met al mijn beste bedoelingen met je proberen mee te denken maar blijkbaar wordt dit niet op prijs gesteld.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:44

Hikarii schreef:
Had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden zijn dus even globaal antwoord

Allereerst bedankt

En het is niet zo dat ik haar niet mag - in tegendeel, ik kan het redelijk met haar vinden en heb totaal geen problemen met haar. Zullen nooit besties worden, maar het is niet zo dat ik haar niet mag/haat. Het gaat er meer om dat ik het gewoon een ontzettend raar idee vind. En vooral omdat ze nog zo jong is. Als ze nou wat jaartjes ouder was geweest en opa misschien iets vaker had gezien had ik het al anders geweest. Daarbij heb ik nou niet echt het idee dat de relatie echt serieus is, vooral omdat ze zo jong nog is.

Ik ben ook absoluut niet van plan om er verandering in te brengen oid - toen het overlegd werd heb ik mijn mond gehouden en alleen even toestraks met mama er over gehad.

Als steun - ik vind dat hij daar ons nog voor heeft. Daarbij komt de meid het hele weekend al slapen. En steun is er genoeg als ze gewoon als gast zou komen.. Anders zou ik mijn oma van de andere kant van de familie er ook wel bij willen hebben staan.

Daarbij condoleance/crematie pas volgende week dus nog genoeg (teveel) tijd om te malen. Tijdens de condoleance en crematie zal ik me er ook wel niet aan irriteren, maar als er ong te veel tijd is om na te denken dan loopt het niet helemaal lekker soms. Maar ik hecht me ontzettend aan momenten en bijvoorbeeld het kaartje. Als er ook maar iets niet goed zit oof niet lekker zit dan kan ik daar aardig van overstuur raken. iets met autisme, we zijn vanmiddag naar het mortarium geweest en maal er nu al over dat ik vergeten was andere schoenen aan te doen en dat ik daar al heel erg mee zit.

gecondoleerd

dik gedrukt dit is gewoon niet aan jou/jullie om te bepalen. je broer denkt daar misschien wel anders over? ze hebben nu eenmaal een relatie, en vanaf wanneer hoor je erbij hoelang moet je samen zijn? of moet je getrouwd zijn etc. nee vind je oordeel niet eerlijk en open.

en ja herkenbare situatie maar ik heb daar nooit zo over nagedacht omdat deze persoon gewoon op dat moment bij de ander hoort of dat nu als steun of wat dan ook is. een overlijden is niet een gevecht wie wel of niet wanneer of waar mag komen maar om met zijn ALLEN afscheid te nemen.

en ja ik ga ook weleens naar crematie/begravenis van een vreemde dit om steun te geven aan kennis/vrienden. word altijd zeer gewaardeerd

draai de situatie eens om jij leert iemand kennen waar je net een maand of 4 wat mee hebt wat voor JOU gevoel helemaal goed zit ( waar een anders misschien anders over denkt) zou jij deze persoon niet naast je zijde willen. ( ik wel in ieder geval)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:50

Tja, respect tonen, dat is wat die meid(wat ik wel een zeer negatief vind overkomen al is dat niet je bedoeling) dus doet en daar moet JIJ respect voor op zien te brengen. Ze steunt je broer die het blijkbaar wel fijn vind. Misschien is de tijd dat ze bij je broer is kort maar we zijn allemaal zo begonnen, oliebol happens wanneer er dan iemand in die korte periode overlijd. Je geeft aan dat jouw autisme hier niets mee te maken heeft, echter, wanneer je je laatste grote post terugleest dan lees ik toch echt iets anders. En dat is niet erg maar wees je daar van bewust en laat dit niet het afscheid nemen van je opa overschaduwen. Dan maar een keer niet de perfecte schoenen aan of je druk maken over wat een ander van je denkt. Neem afscheid, dat kun je in dit soort gevallen maar één keer doen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 17:07

Jolien87 schreef:
Amy schreef:

Precies mijn gedachte. Ik heb met al mijn beste bedoelingen met je proberen mee te denken maar blijkbaar wordt dit niet op prijs gesteld.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Ik heb er duidelijk bij gezet dat ik een paar namen gepakt heb. Ik ga niet het hele topic doorspitten en overal op reageren waar ik wat aan heb, dan ben ik morgen nog bezig.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:07

Laat alsjeblieft je broer meenemen wie hij zelf wil en laat het los :)

Toen mijn oma overleed was ik 2 weken samen met mijn vriend, we kenden elkaar 1,5 maand. Mijn 4e date met hem was dankzij mijn oma: hij kwam net thuis van onze 3e date toen ik hoorde dat ze op sterven lag. Hij is op de motor gestapt en terug gekomen zodat ik niet alleen was. Mijn oma heeft mijn vriend nooit gezien. Had ik dit wel gewild had ik hem als 2e date mee moeten nemen naar een bruiloft. Daarna was ze te ver heen.

Ik wilde absoluut niet 'alleen' naar de uitvaart. De familie bestaat uit allemaal stellen en ik heb een paar keer ervaren hoe je daar als single buiten kunt vallen op emotionele momenten. Voor mijn gevoel hoorde mijn beste vriendin bij de uitvaart, zij kende mijn oma al 16 jaar. Ik heb met mijn vader overlegd en van hem 'moest' ik haar meenemen, maar eigenlijk ook mijn vriend. Want die hoorde op dat moment bij mij.

Mijn vriend zag mijn familie voor het eerst rondom de kist van mijn oma. Ontzettend raar, maar ik heb absoluut geen spijt. Mijn beste vriendin en mijn vriend hielden zich samen op de achtergrond op de echt intieme momenten met familie. Mijn vriend vond het heel fijn dat hij er voor mij mocht zijn en ook dat mijn vriendin er was, omdat zij me door en door kende en hij nog niet. Zij was ook de rode draad door mijn speech, over anekdotes die hij nog niet kende.

En ach, dat mensen wat raar opkweken bij de opmerking 'hoi, dit is mijn vriendin... En dit is mijn vriend'... Bracht wel wat lucht in de dag :)

Een paar weken later leerde ik zijn familie kennen op de uitvaart van zijn opa, die ik maar twee keer heb gezien. Waarvan hij me de 2e keer vroeg of het goed was zo, of hij mocht gaan.

En ook hier was ik heel blij dat ik erbij mocht zijn. Voor mijn vriend. En ook omdat het raar zou voelen als het over 10 jaar over de uitvaart van mijn oma of zijn opa zou gaan en het dan is: 'ja wij waren toen al wel samen maar jij mocht niet mee dus je was er niet bij.' Zo zou het voor mij voelen anders.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:09

Hikarii schreef:
Ok, beetje vage titel maar het is een beetje een lang verhaal.

Opa is gisterochtend overleden. Mijn broer heeft nu zo'n 4 maand een vriendin. Zij heeft opa 1 keer gezien (met mijn verjaardag). Verder hebben zij en broer meerdere keren de kans gehad om op bezoek te gaan (ouders en ik gingen iedere zondag op bezoek)

Maar.. nou gaat ze dus mee naar de condoleance en crematie als "familie". Ze staat ook op het kaartje. Zij is 16 broer is 20.

Wat vind bokt hiervan?
Ik vind het een beetje vreemd en ben er ook best wel boos over.. Ze heeft de beste man een keer gezien en niet echt gesproken. Nou gaat ze met de condoleance bij ons staan, word door tiental man gecondoleert met iemand die ze niet eens kent en eingelijk geen emotionele waarde aan bindt.

Mijn ouders stonden er heel erg over in dubio en hebben oma laten beslissen. Die zei dat ze er geen probleem mee had, maar denk eerder dat dat voor mijn broer was. (Toen oma's vader overleed, kwam mama ook bij de condoleance en begravenis. Toen had ze hem ook maar 1 keer gezien. Toen was oma er helemaal niet blij mee, dus daarom mijn gevoel dat ze het om mijn broer doet)

Broer zelf geeft als argument dat het om "respect" te tonen is. Maar je toont genoeg respect als je als gast bij de condoleance en crematie komt.. Daarbij is de meid nog maar 16. Mijn broer is naief en denkt dat ze nooit meer weggaat, en dat ze er daarom bij hoort. Maar ze is nog jong en ze kent de resr van de familie ook nauwelijks.

Stel ik me nou aan om hier lichtelijk boos om te staan of is dit uberhaupt niet raar?

Nou moet ik zeggen dat ik totaal niet van "vreemden" hou en al geirriteerd raakt dat ze 2/3 keer per week hier eet en bijna elke dag hier is, maar dat ter zijde.
4

Ik vind het juist heel erg mooi dat zij er zo wil zijn voor je broer, Dat geeft wel aan hoe serieus ze is.
Daarbij is het alleen maar mooi dat opa bljkbaar in die korte tijd zo'n indruk op haar heeft gemaakt en zou ik het alleen maar omarmen! Fijn toch, dat ze voor je broer klaar staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:40

Ik zie hier ineens allemaal autisme autisme autisme.
Sorry heb even geen geduld 6 pagina's doorgelezen beperk mij dus tot alleen de eerste en in het belangrijkste de OP :x

TS allereerst gecondoleerd met het verlies van je opa. Ik begrijp heel goed dat hier veel emoties bij komen kijken maar ik vind het ontzettend onterecht hoe je over je broer, zijn relatie en zijn vriendin spreekt.
Volgens mij zag ik het ergens voorbij komen, jij bent blijkbaar erg sceptisch over of dit standhoud of eigenlijk vul je al in dat het geen standhoud, voor je broer en zijn vriendin is dit natuurlijk niet zo, zij zijn verliefd en hebben blijkbaar veel steun aan elkaar.
Ook praat je behoorlijk minachtend over dat ze 16 is, met alle respect je bent zelf ook 19 en zal zelf vast ook wel eens voor het eerst verliefd geweest zijn? Ik kan me niet voorstellen dat de vriendin van je broer denkt goh ik meng me eens even lekker in deze familie en ga even stoer doen alsof ik er bij hoor. Zij wil waarschijnlijk net zo goed haar steun betuigen en weet zich (denk ik) ook niet goed een houding te geven over dit alles en zal zich waarschijnlijk meer opgelaten voelen dan jou..

Daarnaast vind ik het ook heel jammer dat als je opa overlijd dat jij je hier zo druk om gaat maken. Meid je opa is overleden.. Lekker boeiend dat je broer een vriendin heeft gelukkig is en haar naam toevallig ook op de advertentie staat.. Probeer er niet iets achter te zoeken zoals mijn oma voelt zich waarschijnlijk verplicht. Oma's kunnen over het algemeen heel goed (en soms niet zo tactisch) aangeven wat ze wel of niet willen/prettig vinden.

Daarnaast om even in te haken op het stukje autisme waarin ik nu dingen ga invullen wat ik eigenlijk niet mag doen gezien ik het niet allemaal zeker weet.
Ik heb zelf ook een lichte vorm van autisme en hoe TS aan kijkt tegen haar nieuwe schoonzusje en het hier omschrijft (iig wat ik gelezen heb) heeft echt niet perse iets met autisme te maken. Toen mijn ene oma overleden was en alle kinderen er ineens stonden voor erfenissen (5 kinderen, 2 waren er altijd andere 3 waren er nooit tot ze overleed) was dat echt het minste waar ik me druk om maakte. Misschien na die tijd maar echt niet als er net iemand overleden is en over wiens naam wel of niet op een rouwkaart mag :x

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:44

Boemklatsch schreef:
Ik vind het niet zo raar dat ze mee gaat. Is het niet om respect te tonen danwel als steun voor je broer. En jullie/jij als familie mogen het dan wel niet als iets blijvends zien, voor hun is het ‘echt’. Het lijkt me dan ook niet nodig de relatie kleiner of minder betekenisvol te maken omdat het nog zo pril is en je niet van vreemden houdt.

Mee eens!
Zelf vind ik het geen punt, als het mijn broer geweest was met zijn vriendin in deze situatie.
Juist mooi om haar ook erbij te gaan betrekken.

Wat een gezellige schoonzus ben jij zeg, begint al goed met haar buiten te gaan sluiten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:57

Anoniem schreef:
voor iedereen zonder autisme, probeer het eens anders te bekijken. TS zegt precies hoe ze er over denkt, zonder het in de mooie doordachte woorden te doen die mensen zonder autisme zo goed kunnen gebruiken.
Mensen zonder autisme kunnen prachtige aardige zinnen schrijven en toch iemand daarmee geheel de grond in boren. Vooral de leuke smileys helpen daarbij enorm. En toch vind men hen aardig.
Mensen met autisme zeggen vaak dingen zoals ze zijn en worden daar dan ook op afgerekend omdat dit niet in het plaatje van de heersende maatschappij past.

Uit dit bericht concludeer ik dat het grootste probleem ligt bij het feit dat vriendin eigenlijk niet in het plaatje past. Puur sec gekeken vriendin en broer hebben als ik het goed begrepen heb weinig tot geen aandacht besteed aan opa. Blijkbaar klopt dit niet in het plaatje van TS die er wel veel aandacht aan besteed heeft.
Dan wordt vriendin uitgenodigd en ook op de kaart vermeld. Dat is wat in de maatschappij juist is, de partner erbij vernoemen, of daar nu gevoel uit spreekt of niet je doet het gewoon.
Maar dan terug naar TS: waarom zou iemand die geen band heeft met opa, een koude maandagochtend met broer verkering heeft en nooit naar opa omgekeken heeft op de kaart moeten.
Geen idee, snap deze beleefdheid ook niet.
Vriendin hoort wel bij de begrafenis, zij is op dit moment namelijk vriendin van broer en hij zal er ( indien nodig ) behoefte aan hebben gesteund te worden.

Toch is het plaatje niet in orde voor TS. Want vraag blijft nog steeds wat doet zij op de kaart.
Haar perfectionisme maakt dat zij boosheid voelt, want zij wil het juiste voor wat juist in haar beeld is. Zie het probleem met de schoenen, zij wilde het perfect doen voor opa. Alles moet kloppen.

TS probeer het zo te zien. Mensen zetten partners ( al dan niet langdurig ) niet op een kaart omdat dit voor de overledene is. Mensen doen dit om andere mensen te vertellen wie bij wie hoort.
Zie het een beetje als de namen van de hond of de kat op een kaart vermelden. Hebben die beesten daar weet van, nee, absoluut niet. Maar wij mensen vinden het belangrijk de wereld te laten weten dat die dieren bij die persoon hoorden. ( alsof mensen die de overledene kenden dit al niet wisten ).

Dus je moet het zien als een boodschap naar de maatschappij, niet naar de overledene. Een rouwkaart is niets anders dan een uitnodiging aan anderen te komen naar de begrafenis.

Dat de vriendin van jouw broer in de condoleancerij staat is omdat ze vriendin van jouw broer is. Daar kun je niet omheen, want de meerderheid vind dat het zo hoort.

Jouw perfecte plaatje is niet hun perfecte plaatje.

Bedenk 1 ding: jij was er toen opa nog leefde en ging naar hem toe. Jij hebt hem dus het perfecte plaatje gegeven.
Maak je niet druk om wie er wel of niet bij hoort.
Doe jij zoals jij het moet doen en laat de rest de rest.

Autismewereld en niet autismewereld zijn twee verschillende werelden waar beide werelden elkaar niet begrijpen en het dus nooit een gezamenlijke wereld gaat worden.
Maar maak jouw puzzel compleet hoe jij kunt zorgen binnen de mogelijkheden dat jouw plaatje gaat kloppen voor jou wat jouwzelf betreft. En vergeet dat wat je niet kunt veranderen. Dat zal nooit compleet worden voor je. Verloren moeite die voor je opa er niet meer toe doet.
Zorg dat je de perfecte outfit hebt zoals opa je graag zag. Zorg dat je gedachten bij hem zijn op de begrafenis en die condoleance zal voor jou sowieso een ramp zijn. Maar die is niet voor opa, die is voor jullie zelf.

Scheelt mij een bult tekst.
Helemaal mee eens.