My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:13

Nee, zo werkt DNA niet..zoals ik al zei is het niet zo dat als je bepaalde genmutaties hebt dat je ook daadwerkelijk die ziekte krijgt. Het is veel gecompliceerder dan dat. Ik maak me daar dus niet zo druk om en nageslacht hebt ik niet dus ook geen probleem.

Etnisch zuiveren gaat ook lastig worden omdat niemand 100% 1 haplo groep is.

Dus prima om bewust te zijn van wat je doet en met wie je in zee gaat maar de argumenten die erbij gehaald worden zijn imo te ver gezocht en niet kloppend.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:38

Elisa2 schreef:
Nee, zo werkt DNA niet..zoals ik al zei is het niet zo dat als je bepaalde genmutaties hebt dat je ook daadwerkelijk die ziekte krijgt. Het is veel gecompliceerder dan dat. Ik maak me daar dus niet zo druk om en nageslacht hebt ik niet dus ook geen probleem.

Dat is dus niet waar. En het is inderdaad veel gecompliceerder.

Er zijn genmutaties, als je die hebt krijgt je 100% de ziekte. Bv de ziekte van Huntington.
Of denk aan het BRCA gen: " Vrouwen met een BRCA1-mutatie of BRCA2-mutatie hebben een risico van 60 tot 80 procent om in hun leven borstkanker te krijgen". Dat is niet 100%, maar wel een heel hoog risico.

En er zijn inderdaad genmutaties waarbij je een kleiner verhoogd risico hebt op een bepaalde ziekte. Maar dat is dus niet de enige vorm/optie.

Het zou toch bijzonder vervelend zijn als bv je hypotheek verstrekker zegt: sorry mevrouw, wij hebben informatie gekregen (gekocht :o ) waaruit blijkt dat u een genmutatie heeft met een zeer groot risico op ziekte of overlijden. Wij verstrekken u geen hypotheek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:44

Ja, dat zei ik ook al eerder...het KAN wel, maar het hoeft niet. Genen worden ook "aangezet" door andere triggers en omgevingsfactoren. En soms is het een combinatie van bepaalde genen. Het is in ieder niet altijd 1+1= 2.

Maar dat laatste, dat gaat nooit gebeuren want dat is veel te simplistisch gesteld. Ik bedoel ze kunnen ook iemand geen hypotheek verstrekken omdat degene morbide obesitas heeft of een kettingroker is of een gevaarlijke sport beoefend. Dan zit je in dezelfde categorie van iets wat nooit gaat gebeuren omdat ze dat niet kunnen maken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:54

Geen hypotheek verstrekken is inderdaad (hopelijk) een ver van ons bed show.
En kan wel maar hoeft niet is een kans. En laten verzekeraars e.d. nu graag met kansen/risico's rekenen.

Maar verzekeraars doen al wel veel met data...
Kijk bv maar naar auto verzekeraars -> afhankelijk van je postcode betaal je net een ander tarief.
Of levensverzekeraars/hypotheek verstrekkers die vragen naar eigen ziektes of familiale ziektes. Ook dat kan invloed hebben op je tarief of mogelijkheden om een levensverzekering/hypotheek af te sluiten.

Uiteindelijk moet iedereen zelf weten of hij/zij DNA instuurt.
Maar ik zou het niet doen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:39

Elisa2 schreef:
Ja, dat zei ik ook al eerder...het KAN wel, maar het hoeft niet. Genen worden ook "aangezet" door andere triggers en omgevingsfactoren. En soms is het een combinatie van bepaalde genen. Het is in ieder niet altijd 1+1= 2.

Maar dat laatste, dat gaat nooit gebeuren want dat is veel te simplistisch gesteld. Ik bedoel ze kunnen ook iemand geen hypotheek verstrekken omdat degene morbide obesitas heeft of een kettingroker is of een gevaarlijke sport beoefend. Dan zit je in dezelfde categorie van iets wat nooit gaat gebeuren omdat ze dat niet kunnen maken.

Nou, niet echt ver van bed, m’n moeder kon geen hoge hypotheek krijgen omdat ze kanker heeft gehad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:28

Pareltjes schreef:
Met het inleveren van JOUW DNA breng je ook anderen in kaart! Voor mij is dat een rode lijn. Jouw eigen DNA bevat informatie van jouw directe en verre familie. Ik vind dat daar zeer licht over gedacht wordt. De een stuurt zijn/haar DNA op voor fun, maar sleept de directe familie lijn mee in zijn/haar fun. Allemaal prima als het gebruik ook uitsluitend voor fun is en dat is het zeker niet! Je hebt geen idee wat er met je DNA gebeurd, hoe het in kaart wordt gebracht, waar het aan wordt gekoppeld, wie er inzage in heeft en waarvoor.

Ik wil mijn DNA niet in een of andere commerciele databank. Maar als mijn zus gaat opsturen zit ik er ook al in. De link van zus naar zus is in 30 seconde gemaakt. En dan zit ik er zonder ook maar DNA voor te hebben afgegeven toch in een databank waar ik niet in wil zitten.

Ik zou willen zeggen doe het vooral niet. De info die jijzelf krijgt is een fractie van wat de andere kant aan jouw persoon gaat koppelen. Wat er in toekomst mee gaat gebeuren? Who knows? En voor er weer complottheorieen aan gekoppeld gaan worden…..nee dus…keiharde werkelijkheid.

Denk 3 keer na voor je hier aan begint, voor jouw een spelletje, voor de andere kant specifieke data waar grof aan verdiend wordt.

Precies dít....
Ik ben er dus ook helemaal niet blij mee als directe familie hier aan mee doet, want mijn keuze om het NIET te doen is daarmee niks meer waard.
En nee ik heb niemand vermoord :+

Ik snap ook niet zo goed wat er interessant is aan dit soort resultaten eigenlijk... als je echt wil weten waar je vandaan komt kun je beter de archieven induiken en een stamboomonderzoek doen. Zoveel % van een groot gebied op de wereld zegt me nou echt helemaal niks.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:17

Bovendien is het maar net hoe ver je terug gaat. Wat zegt 55 % Nederlands nou? Na de Romeinse tijd in Nederland werd het land bevolkt door drie Germaanse stammen: Franken, Friezen en Saksen. De Romeinen zelf bleven ook deels hier achter, die kwamen werkelijk overal vandaan. En dan is er nog instroom van de Vikingen en Kelten. Dus wat 'ben' je dan?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:20

Kaukasisch oftewel blank. :D
Evt met als bijvoegsel dat je van West Europese afkomst bent ofzo.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:19

Ga gewoon lekker ouderwets genealogisch onderzoek doen. Hartstikke leuk en dan kom je veel meer te weten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:20

Het gaat er niet om hoe DNA werkt, het gaat erom dat jij die erfelijke informatie/ballast bezit en hoe verzekeringsmaatschappijen en of idioten die aan de macht komen daarmee om gaan. Het gaat erom dat je dat uit handen geeft, zonder dat je zelf al weet wat je uit handen geeft omdat je niet weet wat er in de toekomst nog ontdekt gaat worden aan erfelijke afwijkingen en welke daarvan voor jou op van toepassing zijn.

Dat niet iedereen met een bepaald gen een ziekte krijgt, maakt wel dat jij tot een verhoogde risicogroep behoort. Er zijn maar weinig paarden met een 3-tje of een 4-tje op een foto tijdens de keuring, die ook daadwerkelijk daaraan overlijden of ongeschikt worden voor de sport. Maar je krijgt dat dier echt met geen mogelijkheid meer verzekerd. Verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen willen gewoon heel graag die informatie hebben en jou daarom kunnen uitsluiten van uitkering of je premie omhoog gooien. Niet elke roker krijgt longkanker, maar elke roker betaalt wel minimaal 10% meer premie op een levensverzekering en kan daarom een lagere hypotheek krijgen. En dat is gewoon al heel lang de realiteit.

Er zijn heel veel ziektes, waarvan nu nog niet bekend is welke genen hierbij betrokken zijn dus dat kunnen ze nu nog niet uit jouw DNA opmaken of je hier een verhoogd risico voor hebt. Vooral de multigene ziektes, daar is nog weinig van bekend. Wel ziektes die veel voorkomen, maar waarvan ze gewoon nog niet weten welke genen hier aan ten grondslag liggen. Metabole ziektes, maar vooral ook veel hart en bloedvaten aandoeningen. Hier wordt de komende decennia echt heel veel meer over bekend en ondanks dat je daar nu nog geen weet van hebt, heb jij jouw data of je een verhoogd risico op deze ziektes hebt (en jouw nageslacht) al te grabbel gegooid aan de commerciële instellingen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:11

Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet hoe sommige mensen hierover denken. Ik denk ook niet dat het nodig is om daar nog paginas lang over te discussiëren

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:09

Maar laten we eerlijk wezen he. Als bijv 40% van nederland het DNA bekend is, dan kan je er toch al van uit gaan dat dat van jouw ook bekend is. Als een achternicht van mij ( geen idee wie ) daar DNA bekend van is dan is het wat ik toch al zei 1+1+1+1 als een kerting reactie

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:32

Amber_anne schreef:
Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet hoe sommige mensen hierover denken. Ik denk ook niet dat het nodig is om daar nog paginas lang over te discussiëren

Dat is zeker wel nodig om de wereld te redden van alle mensen met kwaad in de zin. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:25

Kimmie235 schreef:
Elisa2 schreef:

Nou, niet echt ver van bed, m’n moeder kon geen hoge hypotheek krijgen omdat ze kanker heeft gehad.

Dat is heel erg sneu, en ik denk dat daar dezelfde regels voor gelden als bij mensen die ouder zijn (na het pensioen is een hoge hypotheek ook niet meer mogelijk) omdat ze zeker willen weten dat iemand een hoge hypotheek terug kan betalen anders is het niet rendabel meer.

DNA is allemaal "misschien", dus ik snap de angst maar denk dat als je alleen aanleg hebt in DNA maar nog geen ziekte dat de kans op zoiets echt heel klein is. Denk dat verzekeraars dan eerder een medisch dossier willen hebben waarop alle ziekten te zien zijn die iemand heeft. Dan is het delen van het medisch dossier zoals nu gebeurd tussen zorgverleners ook een risico..want wat als die informatie in de verkeerde handen komt?

Anyway, ik ben nog steeds blij met de DNA test die ik gedaan heb. Niet voor de afkomst, hoewel dat een leuke bijkomstigheid is. (het ouderwetse genealogische onderzoek was al gedaan) Maar voor het medische stuk waar ik echt zoveel meer informatie uit heb kunnen halen waar ik wat mee kan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:43

Maar we stammen toch uiteindelijk allemaal bijna van dezelfde persoon af. Ik ben niet zo goed in rekenen maar volgens mij kom je dan gauw uit in 1400? Zo zijn er zeer veel afstammelingen van Koning Edward III. Ach als je de eindjes aan elkaar vast knoopt is het cirkeltje rond hier in west europa. Aangenomen hebben dat het gemiddeld gezin bestond uit 6 kinderen

Even de paarden genomen.
Zeer veel paarden stammen af van die ene arabier uhmm Darley?? Wel grappig want mijn kwpn heeft veel arabieren trekjes, ergens 1800 is er engels volbloed door heen gekomen en ook daar weer echt typische trekjes van en vooral ook het hoofd typisch engels volbloed

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:59

Memories schreef:
Ik heb me met dit onderwerp veel bezig gehouden voor mijn opleiding, en om een lang verhaal kort te maken:

- Besef je dat deze testen niet altijd even 'betrouwbaar' zijn. Oftewel, dat je voor de fun een resultaat krijgt en je nog maar moet zien in hoeverre dit daadwerkelijk klopt. Zo hebben een paar van mijn docenten dit soort testen bij diverse (grote, bekende) bedrijven laten doen en 3x raden wat het resultaat was: elke keer totaal anders :') In 1 geval was zelfs het resultaat bewijsbaar niet kloppend met de werkelijkheid.

ik vergelijk het altijd met die testjes op facebook " welke heks ben jij ? ¨ " op welk dier lijk jij ? " dat soort dingen waar je geb datum en paar vragen moet invullen en dan ben ik dezelfde heks als mn buurvrouw of lijk ik op een hond net als mn beste vriendin :D maar het zou wel leuk zijn als ze echt betrouwbaar kunnen achterhalen van welk volk je afstamt door je DNA te bestuderen. Want de meeste mensen weten wel iets over familie tot een beperkt aantal generaties terug maar niets over bijv je over over over grootvader; daar houd de info al op meestal

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:23

Elisa2 schreef:
Dat is heel erg sneu, en ik denk dat daar dezelfde regels voor gelden als bij mensen die ouder zijn (na het pensioen is een hoge hypotheek ook niet meer mogelijk) omdat ze zeker willen weten dat iemand een hoge hypotheek terug kan betalen anders is het niet rendabel meer.

DNA is allemaal "misschien", dus ik snap de angst maar denk dat als je alleen aanleg hebt in DNA maar nog geen ziekte dat de kans op zoiets echt heel klein is. Denk dat verzekeraars dan eerder een medisch dossier willen hebben waarop alle ziekten te zien zijn die iemand heeft. Dan is het delen van het medisch dossier zoals nu gebeurd tussen zorgverleners ook een risico..want wat als die informatie in de verkeerde handen komt?

Anyway, ik ben nog steeds blij met de DNA test die ik gedaan heb. Niet voor de afkomst, hoewel dat een leuke bijkomstigheid is. (het ouderwetse genealogische onderzoek was al gedaan) Maar voor het medische stuk waar ik echt zoveel meer informatie uit heb kunnen halen waar ik wat mee kan.

Ouderdom telt zeker mee, maar(erfelijke) ziekten worden zwaarder gerekend, omdat er gewoonweg meer risico aan zit. Er wordt toch om (bijna?) altijd een gezondheidsverklaring gevraagd. Ik heb om die reden dus bewust niet laten onderzoeken of ik een verhoogd risico loop op dezelfde kanker als mijn moeder, omdat ik nog een hypotheek moest afsluiten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:03

Amber_anne schreef:

Tja dan zullen we Bokt maar sluiten, het meeste weten we allang, is al tig keer gepost door de jaren heen.
Discussies hebben een bepaald nut. Dat de inhoud van dit topic niet aan jouw wensenlijst voldoet kan gebeuren. Maar er zijn nog heel wat andere topics waar wellicht jouw mening meer geventileerd wordt…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:12

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:50

Ja correct.

Ofschoon hier Apple’s versie van geheel uit de doeken wordt gedaan niet die van de eisers.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:18

manzano schreef:
Ik snap ook niet zo goed wat er interessant is aan dit soort resultaten eigenlijk... als je echt wil weten waar je vandaan komt kun je beter de archieven induiken en een stamboomonderzoek doen. Zoveel % van een groot gebied op de wereld zegt me nou echt helemaal niks.

Ik ben geadopteerd, dan wordt archieven induiken en stamboomonderzoek doen toch wat lastiger.
Als ik geen test via MyHeritage gedaan had, had ik mijn halfbroer in Amerika nooit gevonden en hij zijn biologische vader nooit ontmoet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:19

Pareltjes schreef:
Amber_anne schreef:

Tja dan zullen we Bokt maar sluiten, het meeste weten we allang, is al tig keer gepost door de jaren heen.
Discussies hebben een bepaald nut. Dat de inhoud van dit topic niet aan jouw wensenlijst voldoet kan gebeuren. Maar er zijn nog heel wat andere topics waar wellicht jouw mening meer geventileerd wordt…

Ik denk dat je beter zelf een topic kunt openen over de 'gevaren van dna tests' want dat was de insteek van dit topic niet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:28

CrazyCat schreef:
Ik ben geadopteerd, dan wordt archieven induiken en stamboomonderzoek doen toch wat lastiger.
Als ik geen test via MyHeritage gedaan had, had ik mijn halfbroer in Amerika nooit gevonden en hij zijn biologische vader nooit ontmoet.

Nou dit! Het zal mij persoonlijk worst wezen wie mn voorouders zijn en ben prima tevreden met de mensen/familie die ik wel ken. Maar ik weet dat mensen niks weten en geen info hebben over ouders, die alles aangrijpen in de hoop ergens iets tegen te komen.

En ik begrijp de angst van mensen heel goed, maar je gaat het allemaal niet meer tegenhouden. Overal wordt info gedeeld en kunnen mensen iets over je vinden. Dan zou ik vooral beginnen met van internet af te gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:47

Pareltjes schreef:
Ja correct.
Ofschoon hier Apple’s versie van geheel uit de doeken wordt gedaan niet die van de eisers.

Nou nee, er staat dat er een settlement geweest is, en dat is iets heel anders dan een opgelegde boete, volgens mij.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:51

superpony schreef:
CrazyCat schreef:

Nou dit! Het zal mij persoonlijk worst wezen wie mn voorouders zijn en ben prima tevreden met de mensen/familie die ik wel ken. Maar ik weet dat mensen niks weten en geen info hebben over ouders, die alles aangrijpen in de hoop ergens iets tegen te komen.

En ik begrijp de angst van mensen heel goed, maar je gaat het allemaal niet meer tegenhouden. Overal wordt info gedeeld en kunnen mensen iets over je vinden. Dan zou ik vooral beginnen met van internet af te gaan.

Ik ben IT-er de meeste mensen geven overal en nergens hun info weg en dan ineens gaan ze hun DNA beschermen. Het begint al bij de geboorte met de hielprik en ja dat is een ziekenhuis, maar hackers komen OVERAL in als ze dat willen. Ik ben me van alle gevaren bewust en maak me er nog steeds niet druk over.