Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Nee, zo werkt DNA niet..zoals ik al zei is het niet zo dat als je bepaalde genmutaties hebt dat je ook daadwerkelijk die ziekte krijgt. Het is veel gecompliceerder dan dat. Ik maak me daar dus niet zo druk om en nageslacht hebt ik niet dus ook geen probleem.
Elisa2 schreef:Ja, dat zei ik ook al eerder...het KAN wel, maar het hoeft niet. Genen worden ook "aangezet" door andere triggers en omgevingsfactoren. En soms is het een combinatie van bepaalde genen. Het is in ieder niet altijd 1+1= 2.
Maar dat laatste, dat gaat nooit gebeuren want dat is veel te simplistisch gesteld. Ik bedoel ze kunnen ook iemand geen hypotheek verstrekken omdat degene morbide obesitas heeft of een kettingroker is of een gevaarlijke sport beoefend. Dan zit je in dezelfde categorie van iets wat nooit gaat gebeuren omdat ze dat niet kunnen maken.
Pareltjes schreef:Met het inleveren van JOUW DNA breng je ook anderen in kaart! Voor mij is dat een rode lijn. Jouw eigen DNA bevat informatie van jouw directe en verre familie. Ik vind dat daar zeer licht over gedacht wordt. De een stuurt zijn/haar DNA op voor fun, maar sleept de directe familie lijn mee in zijn/haar fun. Allemaal prima als het gebruik ook uitsluitend voor fun is en dat is het zeker niet! Je hebt geen idee wat er met je DNA gebeurd, hoe het in kaart wordt gebracht, waar het aan wordt gekoppeld, wie er inzage in heeft en waarvoor.
Ik wil mijn DNA niet in een of andere commerciele databank. Maar als mijn zus gaat opsturen zit ik er ook al in. De link van zus naar zus is in 30 seconde gemaakt. En dan zit ik er zonder ook maar DNA voor te hebben afgegeven toch in een databank waar ik niet in wil zitten.
Ik zou willen zeggen doe het vooral niet. De info die jijzelf krijgt is een fractie van wat de andere kant aan jouw persoon gaat koppelen. Wat er in toekomst mee gaat gebeuren? Who knows? En voor er weer complottheorieen aan gekoppeld gaan worden…..nee dus…keiharde werkelijkheid.
Denk 3 keer na voor je hier aan begint, voor jouw een spelletje, voor de andere kant specifieke data waar grof aan verdiend wordt.
Kimmie235 schreef:Elisa2 schreef:Ja, dat zei ik ook al eerder...het KAN wel, maar het hoeft niet. Genen worden ook "aangezet" door andere triggers en omgevingsfactoren. En soms is het een combinatie van bepaalde genen. Het is in ieder niet altijd 1+1= 2.
Maar dat laatste, dat gaat nooit gebeuren want dat is veel te simplistisch gesteld. Ik bedoel ze kunnen ook iemand geen hypotheek verstrekken omdat degene morbide obesitas heeft of een kettingroker is of een gevaarlijke sport beoefend. Dan zit je in dezelfde categorie van iets wat nooit gaat gebeuren omdat ze dat niet kunnen maken.
Nou, niet echt ver van bed, m’n moeder kon geen hoge hypotheek krijgen omdat ze kanker heeft gehad.
Memories schreef:Ik heb me met dit onderwerp veel bezig gehouden voor mijn opleiding, en om een lang verhaal kort te maken:
- Besef je dat deze testen niet altijd even 'betrouwbaar' zijn. Oftewel, dat je voor de fun een resultaat krijgt en je nog maar moet zien in hoeverre dit daadwerkelijk klopt. Zo hebben een paar van mijn docenten dit soort testen bij diverse (grote, bekende) bedrijven laten doen en 3x raden wat het resultaat was: elke keer totaal andersIn 1 geval was zelfs het resultaat bewijsbaar niet kloppend met de werkelijkheid.
Elisa2 schreef:Dat is heel erg sneu, en ik denk dat daar dezelfde regels voor gelden als bij mensen die ouder zijn (na het pensioen is een hoge hypotheek ook niet meer mogelijk) omdat ze zeker willen weten dat iemand een hoge hypotheek terug kan betalen anders is het niet rendabel meer.
DNA is allemaal "misschien", dus ik snap de angst maar denk dat als je alleen aanleg hebt in DNA maar nog geen ziekte dat de kans op zoiets echt heel klein is. Denk dat verzekeraars dan eerder een medisch dossier willen hebben waarop alle ziekten te zien zijn die iemand heeft. Dan is het delen van het medisch dossier zoals nu gebeurd tussen zorgverleners ook een risico..want wat als die informatie in de verkeerde handen komt?
Anyway, ik ben nog steeds blij met de DNA test die ik gedaan heb. Niet voor de afkomst, hoewel dat een leuke bijkomstigheid is. (het ouderwetse genealogische onderzoek was al gedaan) Maar voor het medische stuk waar ik echt zoveel meer informatie uit heb kunnen halen waar ik wat mee kan.
Amber_anne schreef:Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet hoe sommige mensen hierover denken. Ik denk ook niet dat het nodig is om daar nog paginas lang over te discussiëren
Pareltjes schreef:Apple pas nog 93 miljoen boete gekregen omdat Siri “ per ongeluk “ gesprekken had opgenomen. En deze info ook heel “per ongeluk “ verkocht is aan adverteerders. .
manzano schreef:Ik snap ook niet zo goed wat er interessant is aan dit soort resultaten eigenlijk... als je echt wil weten waar je vandaan komt kun je beter de archieven induiken en een stamboomonderzoek doen. Zoveel % van een groot gebied op de wereld zegt me nou echt helemaal niks.
Pareltjes schreef:Amber_anne schreef:Ik denk dat iedereen ondertussen wel weet hoe sommige mensen hierover denken. Ik denk ook niet dat het nodig is om daar nog paginas lang over te discussiëren
Tja dan zullen we Bokt maar sluiten, het meeste weten we allang, is al tig keer gepost door de jaren heen.
Discussies hebben een bepaald nut. Dat de inhoud van dit topic niet aan jouw wensenlijst voldoet kan gebeuren. Maar er zijn nog heel wat andere topics waar wellicht jouw mening meer geventileerd wordt…
CrazyCat schreef:Ik ben geadopteerd, dan wordt archieven induiken en stamboomonderzoek doen toch wat lastiger.
Als ik geen test via MyHeritage gedaan had, had ik mijn halfbroer in Amerika nooit gevonden en hij zijn biologische vader nooit ontmoet.
superpony schreef:CrazyCat schreef:Ik ben geadopteerd, dan wordt archieven induiken en stamboomonderzoek doen toch wat lastiger.
Als ik geen test via MyHeritage gedaan had, had ik mijn halfbroer in Amerika nooit gevonden en hij zijn biologische vader nooit ontmoet.
Nou dit! Het zal mij persoonlijk worst wezen wie mn voorouders zijn en ben prima tevreden met de mensen/familie die ik wel ken. Maar ik weet dat mensen niks weten en geen info hebben over ouders, die alles aangrijpen in de hoop ergens iets tegen te komen.
En ik begrijp de angst van mensen heel goed, maar je gaat het allemaal niet meer tegenhouden. Overal wordt info gedeeld en kunnen mensen iets over je vinden. Dan zou ik vooral beginnen met van internet af te gaan.