Verschillende gelovenovertuigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:02

Wat ik me nu afvraag voor de mensen die de bijbel helemaal naleven; in de bijbel staat ook dat als de vrouw overlijdt, de man met haar zus moet trouwen (of iets in die zin :+ ) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:04

JoanneE schreef:
LadyMadonna schreef:
Genoeg vrouwen hier die enkel kinderen mogen baren en ervoor mogen zorgen...

Maar Janneke: vier jij niet de geboorte van jesus dan?

Nee, want er staat nergens dat dit 'moet'.
Het geval dat dit samenvalt met het vroegere zonnewende feest (aanbidding van de zonnegod), en de vereering van de vruchtbaarheid (kerstballen in de kerstboom) etc. staat mij erg tegen. In het verleden heeft de katholieke kerk dit feest waarschijnlijk over genomen om mensen niet tegen het hoofd te stoten met hun 'nieuwe' geloof.
Destijds is ook de 'zon'dag ingevoerd in plaats van de sabbat.
En pasen is hetzelfde verhaal. Dit is een feest gericht op verering van de vruchtbaarheid. Paashaas, paaseieren etc. Van oorsprong heeft dit niets met Jezus te maken.

Waarom wordt kerst in december gevierd terwijl Jezus waarschijnlijk in het voorjaar geboren is? Waarom vieren we pasen niet tegelijk met pesach, toen Jezus het laatste avondmaal vierde? Waarom gaan we op zondag naar de kerk, terwijl nergens in de Bijbel staat dat we op zondag naar de kerk moeten gaan? Ik vind dat interessant om naar te kijken.

Jij bent de eerste die ik 'tegenkom' die er zo logisch over nadenkt. Die verder kijkt dan wat in veel gevallen gewoon standaard is.

Dat kan ik enorm in mensen waarderen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:08

VivaLaVida schreef:
Wat ik me nu afvraag voor de mensen die de bijbel helemaal naleven; in de bijbel staat ook dat als de vrouw overlijdt, de man met haar zus moet trouwen (of iets in die zin :+ ) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse)

Waar staat dat dan :?

Heb ik volgens mij nog nooit gelezen :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:10

VivaLaVida schreef:

Ik heb geen flauw idee of dat er letterlijk in staat.
Maar je moet je wel realiseren dat de bijbel behoorlijk onderhevig is geweest aan de tand des tijds. De vier evangeliën die in de Bijbel staan, zijn lang niet alle evangeliën, het Vaticaan heeft daar een flinke hand in gehad. De kerk had sowieso behoorlijk veel macht, vanwege een gebrek aan wetenschap.

Ik weet dat mijn oma die zorg heeft gehad, toen mijn opa overleed (net andersom dus). Het was echter niet iets dat van de Bijbel moest, maar iets dat gebruikelijk was van vroeger uit. Zij wilde dit niet en haar zwager ook niet, het is niet eens ter sprake geweest. Mijn oma was er wel bang voor, maar dat was behoorlijk unreasonable. Denk dat het meer een gewoonte van vroeger is geweest, dat hier en daar misschien daartoe werd aangezet door de kerk. Maar in de bijbel? Vraag het me af :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:15

verootjoo schreef:
VivaLaVida schreef:

Waar staat dat dan :?

Heb ik volgens mij nog nooit gelezen :=

Deuterononium 25:5,6

Maar dan als de man overlijdt en de vrouw nog geen zoon heeft gegeven, dan moet ze met zijn zwager trouwen (beetje verkeerd onthouden dus :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:22

Janine1990 schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik heb geen flauw idee of dat er letterlijk in staat.
Maar je moet je wel realiseren dat de bijbel behoorlijk onderhevig is geweest aan de tand des tijds. De vier evangeliën die in de Bijbel staan, zijn lang niet alle evangeliën, het Vaticaan heeft daar een flinke hand in gehad. De kerk had sowieso behoorlijk veel macht, vanwege een gebrek aan wetenschap.

voor mijn gevoel is de bijbel sowieso "achterhaald" omdat het zo oud is en voor mijn gevoel niet helemaal betrouwbaar is. dus vandaar mijn vraag aan degenen die hem wel na willen leven, ik ben benieuwd hoe zij tegen dit soort dingen aankijken (zonder er een oordeel over te hebben! )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:33

VivaLaVida schreef:
voor mijn gevoel is de bijbel sowieso "achterhaald" omdat het zo oud is en voor mijn gevoel niet helemaal betrouwbaar is. dus vandaar mijn vraag aan degenen die hem wel na willen leven, ik ben benieuwd hoe zij tegen dit soort dingen aankijken (zonder er een oordeel over te hebben! )

Eerlijk is eerlijk, dat vraag ik me ook wel eens af hoor :j
Het geeft inderdaad niet dat men dat graag wil, ieder zijn eigen manier van al dan niet geloven.

Alleen kan ik het niet altijd volgen, zeker als je naar de geschiedenis en het gebrek aan wetenschappelijke kennis bij het 'gewone' volk kijkt. Dan begrijpt iedereen toch dat de kerk destijds flink wat macht heeft gehad.

Maar ik geloof dan ook dat wetenschap en geloof prima samen gaan. Diverse leuke programma's (o.a. Byblical mysteries) over gezien, en een aantal van die programma's weet ook bekende bijbelverhalen in een tijd te plaatsen, ze historisch te verklaren. Onwijs interessant als je het mij vraagt :j

Misschien ben ik dan ook niet de juiste persoon om jouw vraag te beantwoorden. De passage uit deuteronomium die jij aanhaalt, zie ik namelijk als: "Laat elkaar niet in de steek, omdat er geen familiebanden meer zijn."

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:38

Janneke2 schreef:
En zeur niet zo over de SGP. Het glazen plafond komt bij alle gezindten voor - terwijl de meeste mensen niet eens weten welke feministische stappen de SGP de laatste jaren heeft gezet. Vrouwen zijn lid, zijn actief, voeren het woord en zowel het actief als passief kiesrecht wordt gebruikt. (Accoord, deze vrouwen hebben inhoudelijk minder vooruitstrevende ideeën 'dan de gemiddelde bokker' - maar zo te lezen is deze kennis niet wijdverspreid.)

Maar ach - wellicht is 'de sgp' gewoon een makkelijker manier om de zware broeders, de lieden die de boel letterlijk zouden nemen en nog zo het een en ander aan te duiden. "Moet kunnen"

Ik begrijp de afkeer tegen de SGP wel heel goed hoor...
Ik vind dat religie, hoe mooi het ook kan zijn, absoluut gescheiden moet blijven van de besturing van een land. Zeker omdat nog niet eens de helft van de Nederlanders religieus is.
Zodra je namelijk een wet aandraagt en vervolgens aanneemt die gemaakt is vanuit het idee van een geloof dring je mensen jouw geloof dus op.
Laat ik even het supercontroversiële onderwerp abortus aansnijden.
Ik vind het zeer belangrijk dat wij in ons land abortus kunnen plegen als we het klompje cellen in onze buik liever niet willen hebben.
Als het aan de SGP zou liggen zou abortus onmiddellijk verboden worden. Hun reden daarvoor is (meestal) hun religieuze overtuiging. In principe heb ik hier geen problemen mee, als je tegen abortus bent, prima, dan pleeg je zelf lekker geen abortus. Maar ik vind niet dat je dit anderen kan en mag opdringen omdat JIJ dat gelooft.

Overigens zou een partij genaamd "partij voor allah" onmiddellijk met de grond gelijk gemaakt worden omdat mensen bang zijn dat de islam hen opgedrongen word.
Waarom de SGP en de Christenunie nog kunnen bestaan snap ik dus geen snars van.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 09-03-18 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:39

VivaLaVida schreef:

De belangrijkste boodschap van de Bijbel is allesbehalve achterhaald: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. En wie is dan je naaste? Ieder mens, ongeacht afkomst, religie, geslacht etc.
Dat staat er duidelijk in, en daar lijkt me niets achterhaalds aan.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:41

@vivelavida: dat was (volgens mij, maar ik ben geen expert :+ ) omdat er in die tijd geen uitkeringen bestonden := je was op je oude dag geheel afhankelijk van de zorg van je kinderen, zoals in veel landen nu nog. Het was de taak van een man om voor zijn vrouw te zorgen: hij moest haar te eten geven, beschermen én kinderen geven. Als hij voor die tijd overleed ging deze zorgverplichting over op de broer van de man zodat de vrouw niet hulpeloos achter zou blijven. Door te trouwen had ze haar eigen familie verlaten en hoorde ze bij haar schoonfamilie. Die waren verplicht voor haar te zorgen, ook als haar man overleden was. Bovendien werd het eerste kind wettelijk gezien als (soort opgedragen aan) kind van de overleden man. Zo leefde de overledene 'voort' zeg maar...

Ik vind dit echt bij die tijd horen. Tegenwoordig heb je een staat die voor je zorgen op de oude dag, en uitkeringen voor weduwen en wezen. Dat kun je niet vergelijken en dat vind ik van meer dingen. Of je nu in de heiligheid van de bijbelboeken gelooft of niet: je zal ze sowieso in de context van die tijd moeten zetten :+ Maar dat is mijn mening 8)7

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:43

Blue_Eyes schreef:
VivaLaVida schreef:

De belangrijkste boodschap van de Bijbel is allesbehalve achterhaald: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. En wie is dan je naaste? Ieder mens, ongeacht afkomst, religie, geslacht etc.
Dat staat er duidelijk in, en daar lijkt me niets achterhaalds aan.

Precies dit +:)+

MyWup

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:54

Dat is inderdaad een belangrijke boodschap!
Ik heb ook veel aan de Bergrede https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... /bergrede/
Wat er gezegd wordt door Jezus in het nieuwe testament in de bijbel kunnen we nog steeds toepassen in het hier en nu, dus dat is voor mij niet achterhaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:56

Janneke2 schreef:
En zeur niet zo over de SGP. Het glazen plafond komt bij alle gezindten voor - terwijl de meeste mensen niet eens weten welke feministische stappen de SGP de laatste jaren heeft gezet. Vrouwen zijn lid, zijn actief, voeren het woord en zowel het actief als passief kiesrecht wordt gebruikt. (Accoord, deze vrouwen hebben inhoudelijk minder vooruitstrevende ideeën 'dan de gemiddelde bokker' - maar zo te lezen is deze kennis niet wijdverspreid.)

Hier niet hoor?. Zowel fractie als bestuur is volledig mannelijk....

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:56

Laurora schreef:
Janneke2 schreef:

Maar ach - wellicht is 'de sgp' gewoon een makkelijker manier om de zware broeders, de lieden die de boel letterlijk zouden nemen en nog zo het een en ander aan te duiden. "Moet kunnen"

Ik vind dat religie, hoe mooi het ook kan zijn, absoluut gescheiden moet blijven van de besturing van een land. Zeker omdat nog niet eens de helft van de Nederlanders religieus is.
Zodra je namelijk een wet aandraagt en vervolgens aanneemt die gemaakt is vanuit het idee van een geloof dring je mensen jouw geloof dus op.
Ik vind het zeer belangrijk dat wij in ons land abortus kunnen plegen als we het klompje cellen in onze buik liever niet willen hebben.
Als het aan de SGP zou liggen zou abortus onmiddellijk verboden worden. Hun reden daarvoor is (meestal) hun religieuze overtuiging. In principe heb ik hier geen problemen mee, als je tegen abortus bent, prima, dan pleeg je zelf lekker geen abortus. Maar ik vind niet dat je dit anderen kan en mag opdringen omdat JIJ dat gelooft.

Overigens zou een partij genaamd "partij voor allah" onmiddellijk met de grond gelijk gemaakt worden omdat mensen bang zijn dat de islam hen opgedrongen word.

Ik ben niet tegen abortus, maar het een klompje cellen noemen vind ik wel buiten proportie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:57

Waarom? Voor een best grote groep mensen is het niet meer en niet minder...

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:00

LadyMadonna schreef:

Wat is er nou wonderlijker dan een nieuwe leven wat ontstaat?

Daar kan ik een klompje cellen niet bij definiëren.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:00

JoanneE schreef:
De Bijbel is mijn leiddraad. De mensenlijke ´regels´ hanteer ik niet. Dus ik hou de sabbat, eet geen varkensvlees, probeer me zoveel mogelijk aan de wet te houden. Ik vier geen kerstfeest en geen pasen, maar de feesten die in de Bijbel genoemd worden. Pesach, grote verzoendag, loofhuttenfeest. Ik gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten, omdat je lijf de Tempel van God is.

Het is een zoektocht. Mensen hebben zoveel bedacht, maar wat wil God dat je doet? Wat staat er nou eigenlijk echt in de Bijbel? Interessant.

En dan de stap maken om er daadwerkelijk naar te leven. Dat stuit soms best op weerstand. Mijn schoonvader bijvoorbeeld vindt het verschrikkelijk dat we geen kerst vieren en snapt dit niet. Als het maar gezellig is toch? Ik denk er anders over en het is soms best moeilijk om dan voet bij stuk te houden.

Ik zal wel één van de 'lieden' zijn dan ;)

Ik ken denk ik iemand die hetzelfde geloof "volgt". Ik vind het interessant, goed over nagedacht maar de mensen in die hoek die ik heb ontmoet zijn wel erg van het "zondag is geen rustdag en zaterdag wel, ik doe niets op zaterdag dus jij eigenlijk ook niet". Niet dat iedereen dat heeft (of jij), maar dat valt mij op. Is dat iets wat jij herkent? Nogmaals: k heb er niets tegen en heb hele goede, inhoudelijke discussies met een goede vriend, maar ben benieuwd of je dit herkent.

Overigens over de SGP: Ik vind eigenlijk dat religie en politiek los van elkaar moeten staan, ofzo. Kan het niet goed uitleggne, ook niet dat gelovige mensen niet de politiek in mogen, maar ik vind dat dat de vrijheid van religie tegen gaat. Ga even uit vna het uiterste geval dat ik een streng christelijke partij op zou richten (in het kader van, rok dragen en altijd naar de kerk (overigens ook niets op tegen, ik klink heel aanvallend zo bedoel ik het oprecht niet) en ik zou minister president worden. Dan heeft een multicultureel land met veel verschillende geloven ineens iemand aan het hoofd met een sterke religie. Dat klopt in mijn hoofd ergens niet.
Ik sta overigens open voor andere meningen hierover, zat het me eerder vandaag te bedenken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:04

LadyMadonna schreef:

Ik ben onlang bij Body Worlds in Amsterdam geweest...
Dat klompje cellen is maar van heeeele korte duur. Bizar hoe snel je al ziet dat het een wezentje in wording is.

Denk dat het pas werkelijkheid wordt voor mensen als je zoiets ziet...

Maar goed, velen zullen Body Worlds ook een goddeloze voorstelling vinden. Dat vind ik juist weer niet, ik vind het prachtig om het wonder van het leven te kunnen zien. In combinatie met wetenschap.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:15

Citaat:
Ik vind dat religie, hoe mooi het ook kan zijn, absoluut gescheiden moet blijven van de besturing van een land.

Oej...
Off topic: er is vrijheid van meningsuiting en dat is een groot goed, maar deze mening is in de verste verte geen gemeengoed. Het is ook niet 'dat kerk en staat gescheiden horen te zijn'.
Het is veel meer het geluid dat mijn tantes lieten horen in de 1970er jaren "dat homofiel zijn best mag, maar achter de voordeur, ik wil er niet mee geconfronteerd worden".

Wat ik (nadrukkelijk geen sgp.ster) vind, vind ik ook op basis van mijn geloof en ik vind het persoonlijk erg zot als dat NIET door zou mogen werken in mijn politieke ideeën.
(Sowieso: mijn christen zijn heeft bijvoorbeeld met pacifisme van doen, het werkt dus door. Hoezo "het moet gescheiden blijven"...?)
Citaat:
Zeker omdat nog niet eens de helft van de Nederlanders religieus is.

Welkom in Nederland - wij doen het hier al zo'n 150 jaar parlementair anders.

Citaat:

Misschien is dat het enige onderwerp waar jouw ideeën hout snijden (mbt 'het moet gescheiden blijven', opdringen, en idd: zelfs de abortuswet van 1981 is erg lang tegengehouden door het cda. Niet door de sgp, maar die werkte hier uiteraard van harte aan mee).

Bij tientallen andere wetsvoorstellen stemmen de verschillende christelijke partijen nogal verdeeld. GL en CU zijn bijvoorbeeld echte milieupartijen, het cda kan het geen barst schelen op het moment dat er gestemd moet worden.

Citaat:
Ben ik roerend met je eens.
Citaat:

...tja, mijn zusters moslima worden nog een beetje harder met vooroordelen geconfronteerd dan ik.
Dus wat je hier beschrijft zou idd kunnen kloppen.
Maar gelukkig kan het in Rotterdam anders: daar hebben ze al jaren een soort van moslim democraten in de gemeenteraad.
Citaat:

...? Nou gewoon: ze hebben leden en er stemmen mensen op.
Die mensen hebben weet van een cultuur waar erg veel mensen nauwelijks meer iets van af weten.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:18

Pivione schreef:
LadyMadonna schreef:

Voor jou misschien, maar voor mij niet.
Ik vind "wonderlijk" dan weer buiten proportie. Het is gewoon een kwestie van chemie en biologie.
Voor mij is het -zolang het nog geaborteerd mag worden- een klompje cellen.
Het ademt niet, het denkt niet, het voelt niet en het weet niet dat het ooit een potentieel leven was.

Edit:
@Janneke2
Begrijp me niet verkeerd, SGP en CU hebben zeker positieve dingen gedaan voor ons land. Ik blijf er echter bij dat ik vind dat geloof geen lijdraad mag zijn om een land te besturen.
Iedereen mag wat mij betreft geloven waar hij of zij zin in heeft, en als je daarbij de regels van jouw kerk wil volgen moet je dat ook gewoon lekker doen. Maar deze kerkelijke regels mogen niet de regels worden van iedereen, alleen al omdat veel mensen er juist bewust voor kiezen ver van deze kerkelijke regels te blijven.
Ten eerste zijn deze regels een interpretatie; Wie zegt dat "God" daadwerkelijk tegen homo's is? Of abortussen? Wie weet is ie daar wel hartstikke blij mee. En toch zijn er zat landen waar dit verboden is omdat de religieuze overtuiging van de leiders het zo wil.
Er is ook helemaal niet gezegd dat de testamenten die de huidige bijbel vormen ook maar iets met God te maken hebben. Wie weet zit hij zich daarboven ontzettend te verkneukelen om al die kerkelijke regeltjes.
Niemand weet 100% zeker of wat er in de bijbel staat waar is, en daadwerkelijk het woord van God. Misschien is het wel het woord van een simpele boer met teveel fantasie. Alleen daarom al, omdat je niet weet of het daadwerkelijk is wat God wil, vind ik dat religie niet thuishoort in de regering.
Of het nou om christenen, moslims, katholieken, shaolin monniken, boeddhisten of welk geloof dan ook gaat.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 10-03-18 00:58, in het totaal 3 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:27

Janneke2 schreef:
"Alle oorlogen gaan om het geloof" -?

Als Nederlanders over 'de oorlog' praten is het bijna altijd de Duitse bezetting.
Okee, die toenmalige Leider was rabiaat anti Joods, dus da kun je WOII een geloofstintje geven.
(En de kerk stond te juichen |( ...)

The Troubles dan, Noord Ierland "dat was katholiek tegen protestant".
...zo zou je het kunnen noemen.
Het rijke, anglicaanse Engeland bezet een deel van de arm gehouden/ gemaakte Ierse Republiek - en waar de Britse overheerser dus protestants was (geworden), zetten de Ieren zich daar tegen af en bleven nadrukkelijk rooms.
The Troubles gingen over geld, macht, grond en dat soort zaken.

https://www.geenstijl.nl/4191211/stukje ... oof_en_mo/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:00

Pivione schreef:
LadyMadonna schreef:

Jij niet, een ander wel....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:02

Een wonder is bij mij iets dat zeldzaam is en niet te verklaren.
7,6 miljard "wonderen" die er nu al rondlopen laat staan alle ooit geborenen ooit telt, nou nee niet echt een wonder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:10

bruintje123 schreef:
Een wonder is bij mij iets dat zeldzaam is en niet te verklaren.
7,6 miljard "wonderen" die er nu al rondlopen laat staan alle ooit geborenen ooit telt, nou nee niet echt een wonder.

_O_

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:29

theadora, ik snap wat je bedoelt. Ik vind het bizar dat een geloofsgroep mag bepalen dat bijvoorbeeld op zondag de winkels niet open mogen zijn. Dat kan iedereen prima voor zich bepalen. En mijn lichaam is van mij, ik bepaal dus zelf of ik een abortus zou mogen ondergaan.