) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse) Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
JoanneE schreef:LadyMadonna schreef:Genoeg vrouwen hier die enkel kinderen mogen baren en ervoor mogen zorgen...
Maar Janneke: vier jij niet de geboorte van jesus dan?
Nee, want er staat nergens dat dit 'moet'.
Het geval dat dit samenvalt met het vroegere zonnewende feest (aanbidding van de zonnegod), en de vereering van de vruchtbaarheid (kerstballen in de kerstboom) etc. staat mij erg tegen. In het verleden heeft de katholieke kerk dit feest waarschijnlijk over genomen om mensen niet tegen het hoofd te stoten met hun 'nieuwe' geloof.
Destijds is ook de 'zon'dag ingevoerd in plaats van de sabbat.
En pasen is hetzelfde verhaal. Dit is een feest gericht op verering van de vruchtbaarheid. Paashaas, paaseieren etc. Van oorsprong heeft dit niets met Jezus te maken.
Waarom wordt kerst in december gevierd terwijl Jezus waarschijnlijk in het voorjaar geboren is? Waarom vieren we pasen niet tegelijk met pesach, toen Jezus het laatste avondmaal vierde? Waarom gaan we op zondag naar de kerk, terwijl nergens in de Bijbel staat dat we op zondag naar de kerk moeten gaan? Ik vind dat interessant om naar te kijken.
VivaLaVida schreef:Wat ik me nu afvraag voor de mensen die de bijbel helemaal naleven; in de bijbel staat ook dat als de vrouw overlijdt, de man met haar zus moet trouwen (of iets in die zin) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse)

VivaLaVida schreef:Wat ik me nu afvraag voor de mensen die de bijbel helemaal naleven; in de bijbel staat ook dat als de vrouw overlijdt, de man met haar zus moet trouwen (of iets in die zin) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse)
verootjoo schreef:VivaLaVida schreef:Wat ik me nu afvraag voor de mensen die de bijbel helemaal naleven; in de bijbel staat ook dat als de vrouw overlijdt, de man met haar zus moet trouwen (of iets in die zin) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse)
Waar staat dat dan
Heb ik volgens mij nog nooit gelezen
) Janine1990 schreef:VivaLaVida schreef:Wat ik me nu afvraag voor de mensen die de bijbel helemaal naleven; in de bijbel staat ook dat als de vrouw overlijdt, de man met haar zus moet trouwen (of iets in die zin) Maar zulke dingen kun je dan weer niet naleven. Hoe kijken jullie daar tegenaan? (Geen oordeel hoor! Puur uit interesse)
Ik heb geen flauw idee of dat er letterlijk in staat.
Maar je moet je wel realiseren dat de bijbel behoorlijk onderhevig is geweest aan de tand des tijds. De vier evangeliën die in de Bijbel staan, zijn lang niet alle evangeliën, het Vaticaan heeft daar een flinke hand in gehad. De kerk had sowieso behoorlijk veel macht, vanwege een gebrek aan wetenschap.
VivaLaVida schreef:voor mijn gevoel is de bijbel sowieso "achterhaald" omdat het zo oud is en voor mijn gevoel niet helemaal betrouwbaar is. dus vandaar mijn vraag aan degenen die hem wel na willen leven, ik ben benieuwd hoe zij tegen dit soort dingen aankijken (zonder er een oordeel over te hebben! )
Janneke2 schreef:En zeur niet zo over de SGP. Het glazen plafond komt bij alle gezindten voor - terwijl de meeste mensen niet eens weten welke feministische stappen de SGP de laatste jaren heeft gezet. Vrouwen zijn lid, zijn actief, voeren het woord en zowel het actief als passief kiesrecht wordt gebruikt. (Accoord, deze vrouwen hebben inhoudelijk minder vooruitstrevende ideeën 'dan de gemiddelde bokker' - maar zo te lezen is deze kennis niet wijdverspreid.)
Maar ach - wellicht is 'de sgp' gewoon een makkelijker manier om de zware broeders, de lieden die de boel letterlijk zouden nemen en nog zo het een en ander aan te duiden. "Moet kunnen"
VivaLaVida schreef:voor mijn gevoel is de bijbel sowieso "achterhaald" omdat het zo oud is en voor mijn gevoel niet helemaal betrouwbaar is. dus vandaar mijn vraag aan degenen die hem wel na willen leven, ik ben benieuwd hoe zij tegen dit soort dingen aankijken (zonder er een oordeel over te hebben! )
) omdat er in die tijd geen uitkeringen bestonden
je was op je oude dag geheel afhankelijk van de zorg van je kinderen, zoals in veel landen nu nog. Het was de taak van een man om voor zijn vrouw te zorgen: hij moest haar te eten geven, beschermen én kinderen geven. Als hij voor die tijd overleed ging deze zorgverplichting over op de broer van de man zodat de vrouw niet hulpeloos achter zou blijven. Door te trouwen had ze haar eigen familie verlaten en hoorde ze bij haar schoonfamilie. Die waren verplicht voor haar te zorgen, ook als haar man overleden was. Bovendien werd het eerste kind wettelijk gezien als (soort opgedragen aan) kind van de overleden man. Zo leefde de overledene 'voort' zeg maar...
Maar dat is mijn mening
Blue_Eyes schreef:VivaLaVida schreef:voor mijn gevoel is de bijbel sowieso "achterhaald" omdat het zo oud is en voor mijn gevoel niet helemaal betrouwbaar is. dus vandaar mijn vraag aan degenen die hem wel na willen leven, ik ben benieuwd hoe zij tegen dit soort dingen aankijken (zonder er een oordeel over te hebben! )
De belangrijkste boodschap van de Bijbel is allesbehalve achterhaald: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. En wie is dan je naaste? Ieder mens, ongeacht afkomst, religie, geslacht etc.
Dat staat er duidelijk in, en daar lijkt me niets achterhaalds aan.
Janneke2 schreef:En zeur niet zo over de SGP. Het glazen plafond komt bij alle gezindten voor - terwijl de meeste mensen niet eens weten welke feministische stappen de SGP de laatste jaren heeft gezet. Vrouwen zijn lid, zijn actief, voeren het woord en zowel het actief als passief kiesrecht wordt gebruikt. (Accoord, deze vrouwen hebben inhoudelijk minder vooruitstrevende ideeën 'dan de gemiddelde bokker' - maar zo te lezen is deze kennis niet wijdverspreid.)
Laurora schreef:Janneke2 schreef:En zeur niet zo over de SGP. Het glazen plafond komt bij alle gezindten voor - terwijl de meeste mensen niet eens weten welke feministische stappen de SGP de laatste jaren heeft gezet. Vrouwen zijn lid, zijn actief, voeren het woord en zowel het actief als passief kiesrecht wordt gebruikt. (Accoord, deze vrouwen hebben inhoudelijk minder vooruitstrevende ideeën 'dan de gemiddelde bokker' - maar zo te lezen is deze kennis niet wijdverspreid.)
Maar ach - wellicht is 'de sgp' gewoon een makkelijker manier om de zware broeders, de lieden die de boel letterlijk zouden nemen en nog zo het een en ander aan te duiden. "Moet kunnen"
Ik begrijp de afkeer tegen de SGP wel heel goed hoor...
Ik vind dat religie, hoe mooi het ook kan zijn, absoluut gescheiden moet blijven van de besturing van een land. Zeker omdat nog niet eens de helft van de Nederlanders religieus is.
Zodra je namelijk een wet aandraagt en vervolgens aanneemt die gemaakt is vanuit het idee van een geloof dring je mensen jouw geloof dus op.
Laat ik even het supercontroversiële onderwerp abortus aansnijden.
Ik vind het zeer belangrijk dat wij in ons land abortus kunnen plegen als we het klompje cellen in onze buik liever niet willen hebben.
Als het aan de SGP zou liggen zou abortus onmiddellijk verboden worden. Hun reden daarvoor is (meestal) hun religieuze overtuiging. In principe heb ik hier geen problemen mee, als je tegen abortus bent, prima, dan pleeg je zelf lekker geen abortus. Maar ik vind niet dat je dit anderen kan en mag opdringen omdat JIJ dat gelooft.
Overigens zou een partij genaamd "partij voor allah" onmiddellijk met de grond gelijk gemaakt worden omdat mensen bang zijn dat de islam hen opgedrongen word.
Waarom de SGP en de Christenunie nog kunnen bestaan snap ik dus geen snars van.
JoanneE schreef:De Bijbel is mijn leiddraad. De mensenlijke ´regels´ hanteer ik niet. Dus ik hou de sabbat, eet geen varkensvlees, probeer me zoveel mogelijk aan de wet te houden. Ik vier geen kerstfeest en geen pasen, maar de feesten die in de Bijbel genoemd worden. Pesach, grote verzoendag, loofhuttenfeest. Ik gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten, omdat je lijf de Tempel van God is.
Het is een zoektocht. Mensen hebben zoveel bedacht, maar wat wil God dat je doet? Wat staat er nou eigenlijk echt in de Bijbel? Interessant.
En dan de stap maken om er daadwerkelijk naar te leven. Dat stuit soms best op weerstand. Mijn schoonvader bijvoorbeeld vindt het verschrikkelijk dat we geen kerst vieren en snapt dit niet. Als het maar gezellig is toch? Ik denk er anders over en het is soms best moeilijk om dan voet bij stuk te houden.
Ik zal wel één van de 'lieden' zijn dan
LadyMadonna schreef:Waarom? Voor een best grote groep mensen is het niet meer en niet minder...
Citaat:Ik begrijp de afkeer tegen de SGP wel heel goed hoor...
Ik vind dat religie, hoe mooi het ook kan zijn, absoluut gescheiden moet blijven van de besturing van een land.
Citaat:Zeker omdat nog niet eens de helft van de Nederlanders religieus is.
Zodra je namelijk een wet aandraagt en vervolgens aanneemt die gemaakt is vanuit het idee van een geloof dring je mensen jouw geloof dus op.
Citaat:Laat ik even het supercontroversiële onderwerp abortus aansnijden.
Ben ik roerend met je eens.Citaat:Ik vind het zeer belangrijk dat wij in ons land abortus kunnen plegen als we het klompje cellen in onze buik liever niet willen hebben.
Als het aan de SGP zou liggen zou abortus onmiddellijk verboden worden. Hun reden daarvoor is (meestal) hun religieuze overtuiging. In principe heb ik hier geen problemen mee, als je tegen abortus bent, prima, dan pleeg je zelf lekker geen abortus. Maar ik vind niet dat je dit anderen kan en mag opdringen omdat JIJ dat gelooft.
Citaat:Overigens zou een partij genaamd "partij voor allah" onmiddellijk met de grond gelijk gemaakt worden omdat mensen bang zijn dat de islam hen opgedrongen word.
Citaat:Waarom de SGP en de Christenunie nog kunnen bestaan snap ik dus geen snars van.
Pivione schreef:LadyMadonna schreef:Waarom? Voor een best grote groep mensen is het niet meer en niet minder...
Wat is er nou wonderlijker dan een nieuwe leven wat ontstaat?
Daar kan ik een klompje cellen niet bij definiëren.
Janneke2 schreef:"Alle oorlogen gaan om het geloof" -?
Als Nederlanders over 'de oorlog' praten is het bijna altijd de Duitse bezetting.
Okee, die toenmalige Leider was rabiaat anti Joods, dus da kun je WOII een geloofstintje geven.
(En de kerk stond te juichen...)
The Troubles dan, Noord Ierland "dat was katholiek tegen protestant".
...zo zou je het kunnen noemen.
Het rijke, anglicaanse Engeland bezet een deel van de arm gehouden/ gemaakte Ierse Republiek - en waar de Britse overheerser dus protestants was (geworden), zetten de Ieren zich daar tegen af en bleven nadrukkelijk rooms.
The Troubles gingen over geld, macht, grond en dat soort zaken.