Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
anjali schreef:@Elena: maar er is een groot verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament.In het nieuwe testament is echt monogamie geboden hoor.
maralyn schreef:Waua hc... T ging om n humoristische vergelijking...
Huertecilla schreef:maralyn schreef:Waua hc... T ging om n humoristische vergelijking...
Dat ´grapje´ is een versleten rotsmoes hier op Bokt.
Verder is ´waua´ geen indrukwekkende reactie op een onderbouwde serieuze uitleg mbt een voor velen hier heel serieus onderwerp.
Wederom een fraaie tegenstelling; bedankt voor de ilustratie.
naaaaah nee lijkt me niet?

troi schreef:elenaMM77 schreef:
absoluut.. de man in een polygame samenstelling is spermadonor, eens in de zoveel dagen levende kruik in bed en zorgt mede voor inkomen.. het zijn de vrouwen die het voor het zeggen hebben.. want stel je bent er met 4 getrouwd.. 4 vrouwen tegen 1 vent dat leg je mooi af als vent. de man is de centrale spil, maar het zijn de vrouwen die het voor het zeggen hebben over het algemeen.
Spermadonor, geld leverancier en levende kruikDat is net zo erg als meerdere vrouwen hebben om ‘altijd een gewillig gat te kunnen wippen’. Ik mag toch hopen dat er nog wel sprake is van liefde en tederheid? Of ben ik zo naief..
, dus ik kan mij prima voorstellen dat 2x per week je man in bed voor sommigen voldoende bijtanken is van liefde en tederheid.
.. ik zie daar een man zitten die in naam het hoofd van het gezin is.. en gezien het feit dat de vrouwen niet met elkaar getrouwd zijn, daarmee ook logischerwijs de spil.. Maar meer dan dat heeft hij niet echt te vertellen, hij neemt vrijwel nooit ergens het laatste woord in als er iets besloten moet worden... de vrouwen regelen het en dan heeft kody weinig meer in te brengen 
elenaMM77 schreef:en gezien het feit dat de vrouwen niet met elkaar getrouwd zijn,
tis wel weer genoeg vandaag! CrazyCat schreef:Als gewone volwassen mensen met meerdere partners samen wil leven, moeten ze dat lekker zelf weten. Zolang alles met respect en gelijkwaardigheid gebeurd heeft daar verder niemand iets mee te maken.
Joltsje schreef:Ik zit eens over je ideen na te denken HC. Ik ben het volledig met je eens dat je meerdere mensen moet kunen trouwen (maar wel gelijkwaardig). Maar dit mag dus niet. Zijn er naast bekrompenheid nog dingen waarom dit niet is? Erfnaam, zeggenschap, belastigen of weet ik veel wat.
On topic:
Wat betreft een sisterwife zijn. Ik weet t niet. Maar 2x per week een man in bed vind ik niet zo erg. Lekker veel ruimte voor mezelf en mijn eigen dingen. Veel 'familie' en andere moeders. Gezellig en praktisch. Als ik wat wil nooit oppas nodig haha. Maar ik zou wel mijn eigen en mijn rust willen hebben.
Citaat:Enige is dus eigenlijk dat je ze zelf niet mag uitzoeken. En ik denk dat ik jaloers zou worden als ik denk dat hij iemand anders leuker vind terwijl ik diegene niet aardig vind hah
Huertecilla schreef:anjali schreef:@Elena: maar er is een groot verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament.In het nieuwe testament is echt monogamie geboden hoor.
Weet jij wat het nieuwe deel ís??
Het is de schriftelijke dogmatisch invulling om consensus te bereiken in de Kerk na en als product van een vergadering die het hele christendom vertegenwoordigde. Tenminste de leiders ervan. Niet hetzelfde. Die leiders zouden later bv de Catharen uitmoorden.
De grootste verwezenlijkingen van dit concilie waren de regeling van de christologische kwestie betreffende de aard van Jezus en zijn relatie tegenover God de Vader, de opstelling van het eerste deel van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.
De ontwikkeling van de canon van het Nieuwe Testament was een lang proces, dat al voor een groot deel vorm had gekregen rond 200 n.Chr. getuige de Canon Muratori. Op het concilie van Hippo (393 n.Chr.) en het concilie van Carthago (418 n.Chr.) werd de canon van de Bijbel deel 2 officieel bekrachtigd.
Kortom een politek compromis van een groot aantal verschillende interpretaties waarbij de verhalen die niet pasten/bevielen niet zijn opgenomen.
De apocriefe boeken zijn mínstens zo valide want authentieker.
Geloof wat je wil. Of niet maar wat jij wel/niet gelooft is zéker geen handleiding voor een ander.
@Maralyn; patat welke jij zelf gekocht/gemaakt hebt is soort van van jou. Een partner in het geheel NIET. Die is van haar/zijn heerlijk vrijgeboren zelf.
Wat dat delen betreft bestaan er empathie en compersie.
Delen van ´jouw´ patat omdat een ander dat fijn vindt is empathish.
Je partner is niet van jou dus kán je niet delen. Je kan er wel van genieten dat die geniet met een ander
en dat is compersie.
Dit zijn de tegenhangers van egoisme en jaloezie; beiden geen eigenschappen om trots op te zijn.
Joltsje schreef:Lekker oftopic inmiddels al hier.
Ik zit eens over je ideen na te denken HC. Ik ben het volledig met je eens dat je meerdere mensen moet kunen trouwen (maar wel gelijkwaardig). Maar dit mag dus niet. Zijn er naast bekrompenheid nog dingen waarom dit niet is? Erfnaam, zeggenschap, belastigen of weet ik veel wat.
On topic:
Wat betreft een sisterwife zijn. Ik weet t niet. Maar 2x per week een man in bed vind ik niet zo erg. Lekker veel ruimte voor mezelf en mijn eigen dingen. Veel 'familie' en andere moeders. Gezellig en praktisch. Als ik wat wil nooit oppas nodig haha. Maar ik zou wel mijn eigen en mijn rust willen hebben.
Enige is dus eigenlijk dat je ze zelf niet mag uitzoeken. En ik denk dat ik jaloers zou worden als ik denk dat hij iemand anders leuker vind terwijl ik diegene niet aardig vind hah
Huertecilla schreef:Laat de wet gewoon toestaan dat beslissingsbekwame burgers de door hén gekozen samenlevingsvorm bij de burgerlijke stand registreren.
Dat staat op geen énkele wijze degenen in de weg die sexclusief monogaam kiezen te leven.
De bezwaren van die hoek zijn wél vrijheidsbeperkend voor alle anders denkenden.
) Op een avond ontmoette mijn BFF een knappe man: J. Vanaf het begin wist ik dat het anders was dan normaal. Dit was geen zogenaamde "one night stand", nee, ze gingen op dates, en werden verliefd. Na een paar maanden bleek dat mijn bff zwanger was. (de nacht van de verwekking is een grappig verhaal, dat vertel ik een andere keer). Ik was erg blij voor ze, maar dingen zouden wel veranderen. J trok bij ons in. Het ging goed, en op de dag van de bevalling van hun zoontje Joost vroeg hij haar ten huwelijk. Ze zei ja. Nou, het was allemaal een beetje apart. Maar het werd nog vreemder, want ik merkte dat ik echt continu superveel "cravings" had. Ook werd ik wat boller. Testje gedaan, en jaa hoor... Ik was zwanger. Ik wist wel van wie het was gelukkig. "H." Over dit verhaal begin ik ook een topic, want het gaat allemaal niet goed..
Maar goed, na een paar maanden was ze daar: Qwert. Mijn knappe dochter. H trok niet bij ons in, want zo ver was onze relatie gewoonweg nog niet. Wel komt hij regelmatig langs. De situatie is nu al ruim 10 jaar zo: Ik, mijn bff en J, joost, en Qwert. En ik zou niet anders willen. Het klinkt misschien gek, maar het is zo. Toen Qwert geboren was, heeft ons huis een grote verbouwing ondergaan, waar we al lang voor spaarden. Wat ik hiermee wil zeggen is vooral: Doe gewoon wat goed voelt, volg je hart. Dan komt de rest vanzelf. Een aparte situatie is niet per definitie slecht
Huertecilla schreef:elenaMM77 schreef:en gezien het feit dat de vrouwen niet met elkaar getrouwd zijn,
Geen énkele kritiek of aanmerkingen op jouw reactie.
Alleen een persoonlijk andere invulling op dít puntje: In een poly situatie is het imo essentieel dat alle betrokkenen op gelijkwaardige wijze met elkaar ´gehuwd´zijn.
Bij poly gaat het om een meerhoeksrelatie waarbij wel/geen seksuele betrekkingen tussen partners niet de hoeksteen van de samenlevingsvorm is.
Met andere woorden zie ik poly samenleven als een meerhoofdig huwelijk in plaats van tweehoofdig.
Daarbíj is imo ´huwelijk´ iets tussen de betrokkenen en wat de een religie en/of staat daarvan vindt iets HÉÉL anders. Het wettelijk huwelijk is in feite niets meer/minder dan een zakelijke overeenkomst mbt samenleven. Dat maakt de vermenging met moraal en beperking dat het maar met één persoon kan zo absurd.
En religieuze normen zijn exact dat. Dat geloog je, hang je aan of niet en dat is al. Zou een vrije keuze moeten zijn en wederom dus ánders net zo goed mogelijk.
Ik hoop dat ik me zo helder uitleg.
Joltsje schreef:Lekker oftopic inmiddels al hier.
Ik zit eens over je ideen na te denken HC. Ik ben het volledig met je eens dat je meerdere mensen moet kunen trouwen (maar wel gelijkwaardig). Maar dit mag dus niet. Zijn er naast bekrompenheid nog dingen waarom dit niet is? Erfnaam, zeggenschap, belastigen of weet ik veel wat.
n_love_qwert schreef:Precies Elena! Ik en de vriendin met wie ik dus in 1 huis woon, kunnen gewoon vriendschappelijk goed samenwonen. Ook ik en J hebben nooit iets samen gehad. Alles kan, als je het maar allemaal wil, en iedereen moet gelijk zijn en gelijk behandeld worden.