Sister Wife zijn...sta jij er voor open?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Sister Wife zijn...sta jij er voor open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:09

Ik deel al geen patat van mijn bord. Laat staan mn kerel of vrouw.

Daarnaast hoop ik dat mn toekomstigs relatie ook voldoende hobbys heeft. Samen op de bank zitten is leuk maar kan slecht iemand om me heen hebben als ik t huishouden doe.

Voel me ook niet echt behoeven tot n relatie of samenwonen.
Heb zes jaar een relatie gehad. En vier jaar samen gewoond.

Hij mist mij wel. Ik hem niet. Op geen enkel vlak.
Alleem eten kan ik oplossen door vrienden en vriendinnen. En sinds ik twee katten in huis heb is t al helemaal veranderd.

Als ik al niet open sta voor samenwonen met één laat staan met n groep die t ook nog eens doet met mijn partner.

Ik heb er respect voor.
En vind t ook knap.
.maar mij nie gezien

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:47

anjali schreef:
@Elena: maar er is een groot verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament.In het nieuwe testament is echt monogamie geboden hoor.

Weet jij wat het nieuwe deel ís??

Het is de schriftelijke dogmatisch invulling om consensus te bereiken in de Kerk na en als product van een vergadering die het hele christendom vertegenwoordigde. Tenminste de leiders ervan. Niet hetzelfde. Die leiders zouden later bv de Catharen uitmoorden.

De grootste verwezenlijkingen van dit concilie waren de regeling van de christologische kwestie betreffende de aard van Jezus en zijn relatie tegenover God de Vader, de opstelling van het eerste deel van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.

De ontwikkeling van de canon van het Nieuwe Testament was een lang proces, dat al voor een groot deel vorm had gekregen rond 200 n.Chr. getuige de Canon Muratori. Op het concilie van Hippo (393 n.Chr.) en het concilie van Carthago (418 n.Chr.) werd de canon van de Bijbel deel 2 officieel bekrachtigd.

Kortom een politek compromis van een groot aantal verschillende interpretaties waarbij de verhalen die niet pasten/bevielen niet zijn opgenomen.
De apocriefe boeken zijn mínstens zo valide want authentieker.

Geloof wat je wil. Of niet maar wat jij wel/niet gelooft is zéker geen handleiding voor een ander.

@Maralyn; patat welke jij zelf gekocht/gemaakt hebt is soort van van jou. Een partner in het geheel NIET. Die is van haar/zijn heerlijk vrijgeboren zelf.

Wat dat delen betreft bestaan er empathie en compersie.
Delen van ´jouw´ patat omdat een ander dat fijn vindt is empathish.
Je partner is niet van jou dus kán je niet delen. Je kan er wel van genieten dat die geniet met een ander
en dat is compersie.
Dit zijn de tegenhangers van egoisme en jaloezie; beiden geen eigenschappen om trots op te zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 03:13

Waua hc... T ging om n humoristische vergelijking... :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:37

maralyn schreef:

Dat ´grapje´ is een versleten rotsmoes hier op Bokt.

Verder is ´waua´ geen indrukwekkende reactie op een onderbouwde serieuze uitleg mbt een voor velen hier heel serieus onderwerp.

Wederom een fraaie tegenstelling; bedankt voor de ilustratie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:09

Huertecilla schreef:
maralyn schreef:

Dat ´grapje´ is een versleten rotsmoes hier op Bokt.

Verder is ´waua´ geen indrukwekkende reactie op een onderbouwde serieuze uitleg mbt een voor velen hier heel serieus onderwerp.

Wederom een fraaie tegenstelling; bedankt voor de ilustratie.

Nogmaals... Wauw.
Met verkeerde voet uit bed gestapt?
Of met goede voet uit verkeerde bed.

Moet ik serieus aan jouw voorwaarden voldoen om te mógen reageren en discusere? .. :') naaaaah nee lijkt me niet?

Dit is wat ik vind en voel.

Ik zou t niet kunnen en nee... Ik deel idd ook geen eten van mn bord. :')

Gezien je mij een tip geeft... Geef ik jou ook ene.

Haal die bromsnor onder je neus weg en glimlach eens wat meer.
Krijg je mooiere rimpels van dan al dat gebrom.

Beetje humor op zn tijd schaadt niet.
Óók voor jou niet ;)

Daarnaast zou ik het fijn vinden, mocht je de behoefte voelen. Om deze offtopic discussie voort te zetten op pb.

Want volgensmij is er maar één die een probleem maakt van mijn opmerking en verwoording.
Dat ben jijzelf hc.

Thankyou
Laatst bijgewerkt door maralyn op 06-03-18 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:21

troi schreef:
elenaMM77 schreef:

absoluut.. de man in een polygame samenstelling is spermadonor, eens in de zoveel dagen levende kruik in bed en zorgt mede voor inkomen.. het zijn de vrouwen die het voor het zeggen hebben.. want stel je bent er met 4 getrouwd.. 4 vrouwen tegen 1 vent dat leg je mooi af als vent. de man is de centrale spil, maar het zijn de vrouwen die het voor het zeggen hebben over het algemeen.

Spermadonor, geld leverancier en levende kruik -O- Dat is net zo erg als meerdere vrouwen hebben om ‘altijd een gewillig gat te kunnen wippen’. Ik mag toch hopen dat er nog wel sprake is van liefde en tederheid? Of ben ik zo naief..

lol natuurlijk wel, maar soms moet je dingen even wat aanzetten, om het duidelijk te krijgen :')
Niet iedereen is echter van het hele dagen of alle nachten klef aan elkaar geplakt zitten ;), dus ik kan mij prima voorstellen dat 2x per week je man in bed voor sommigen voldoende bijtanken is van liefde en tederheid.

waar t om gaat is dat heel veel mensen zeggen 'ohh hij is het mannetje'.. maar dan vraag ik mij wel eens af of men naar t zelfde programma kijkt :') .. ik zie daar een man zitten die in naam het hoofd van het gezin is.. en gezien het feit dat de vrouwen niet met elkaar getrouwd zijn, daarmee ook logischerwijs de spil.. Maar meer dan dat heeft hij niet echt te vertellen, hij neemt vrijwel nooit ergens het laatste woord in als er iets besloten moet worden... de vrouwen regelen het en dan heeft kody weinig meer in te brengen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:57

@Maralyn;

Ik heb twee goede benen, het glas altijd meer dan halfvol en deel mijn leven duurzaam (langer dan de modale leeftijd hier op Bokt) met verschillende lieven.
Ik baseer al mijn keuzes en meningen op inhoudelijke informatie.
Ik deel met plezier onderbouwing. Doe daar je voordeel mee of lach erom. Jouw leven dus beiden +:)+ wat míj betreft.

Aan allen hier; lees het boek The Power of Now van Eckhart Tolle eens. Ik was door harde levenservaring op een gelijksoortige opvatting uitgekomen, maar dat is het punt niet: Wat Tolle aanbiedt is hoe dan ook, voor wie dan ook, een verrijkend perspectief omdat je het aan het dénken zet. Ook al trek je andere conclusies en maak je andere keuzes, dan nóg is het goed want je maakt dan bewuster keuzes.
Het gaat om kwali-tijd van leven. Serieuze zaak toch?!

Het leven is onzeker en je weet niet hoe lang, dus geniet van NÚ en niet met mate. Daarbij is het JOÚW leven :)*

elenaMM77 schreef:
en gezien het feit dat de vrouwen niet met elkaar getrouwd zijn,

Geen énkele kritiek of aanmerkingen op jouw reactie.
Alleen een persoonlijk andere invulling op dít puntje: In een poly situatie is het imo essentieel dat alle betrokkenen op gelijkwaardige wijze met elkaar ´gehuwd´zijn.
Bij poly gaat het om een meerhoeksrelatie waarbij wel/geen seksuele betrekkingen tussen partners niet de hoeksteen van de samenlevingsvorm is.
Met andere woorden zie ik poly samenleven als een meerhoofdig huwelijk in plaats van tweehoofdig.
Daarbíj is imo ´huwelijk´ iets tussen de betrokkenen en wat de een religie en/of staat daarvan vindt iets HÉÉL anders. Het wettelijk huwelijk is in feite niets meer/minder dan een zakelijke overeenkomst mbt samenleven. Dat maakt de vermenging met moraal en beperking dat het maar met één persoon kan zo absurd.
En religieuze normen zijn exact dat. Dat geloog je, hang je aan of niet en dat is al. Zou een vrije keuze moeten zijn en wederom dus ánders net zo goed mogelijk.
Ik hoop dat ik me zo helder uitleg.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-03-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:07

Nou klaar dames ~~}> tis wel weer genoeg vandaag!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:06

Nou hc... Wanneer ik in mijn relatie duidelijk ben in monogamy wat dat voor mij inhoudt en ik ben daarin trouw? Wens ik dat ook van mijn partner.
Ik wil en kan geen polygamie relatie hebben.

Ja... Ik ben jaloers.
En nee. Daar zie ik totaal geen probleem in.
Hij mag alles doen. Behalve sex en zoenen met n ander. Dus daarin deel ik hem niet.

Wat jij daar van vindt roest mij.

Ik ben er heel gelukkig mee.
Ben sws n heel gelukkig mens.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:50

Ik heb toch wel wat moeite als het vanuit religeus oogpunt is, omdat er daar gewoon veel sprake is van indoctrinatie, vrouwen weinig rechten hebben etc.

Als gewone volwassen mensen met meerdere partners samen wil leven, moeten ze dat lekker zelf weten. Zolang alles met respect en gelijkwaardigheid gebeurd heeft daar verder niemand iets mee te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:31

CrazyCat schreef:
Als gewone volwassen mensen met meerdere partners samen wil leven, moeten ze dat lekker zelf weten. Zolang alles met respect en gelijkwaardigheid gebeurd heeft daar verder niemand iets mee te maken.

Helaas hebben volwassenen die bewust en vrijwillig in goed overleg een ándere keuze maken niet dezelfde rechten door religieuze invloeden in de wet.
Ook al geloof je niet of in wat anders dan het christelijke/katholieke dogma, dan nóg dien je binnen dat kader mbt de huwelijkse beperkingen te blijven.
Al met al hebben we vooralsnog geluk dat de samenleving toleranter is dan de wet en de hier dominante religie.

De werkelijkheid van de alternatieve samenlevingsvormen is een soort subcultuur onder de marges van de wet geworden en dat is niet goed. De wet moet dat niet bestraffen maar aangepast worden aan de samenleving.
Het toestaan van huwelijken tussen twee individuen van gelijke sexe toont aan dat het kán :j
Laat de wet gewoon toestaan dat beslissingsbekwame burgers de door hén gekozen samenlevingsvorm bij de burgerlijke stand registreren.
Dat staat op geen énkele wijze degenen in de weg die sexclusief monogaam kiezen te leven.
De bezwaren van die hoek zijn wél vrijheidsbeperkend voor alle anders denkenden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:24

Lekker oftopic inmiddels al hier.

Ik zit eens over je ideen na te denken HC. Ik ben het volledig met je eens dat je meerdere mensen moet kunen trouwen (maar wel gelijkwaardig). Maar dit mag dus niet. Zijn er naast bekrompenheid nog dingen waarom dit niet is? Erfnaam, zeggenschap, belastigen of weet ik veel wat.

On topic:
Wat betreft een sisterwife zijn. Ik weet t niet. Maar 2x per week een man in bed vind ik niet zo erg. Lekker veel ruimte voor mezelf en mijn eigen dingen. Veel 'familie' en andere moeders. Gezellig en praktisch. Als ik wat wil nooit oppas nodig haha. Maar ik zou wel mijn eigen en mijn rust willen hebben.

Enige is dus eigenlijk dat je ze zelf niet mag uitzoeken. En ik denk dat ik jaloers zou worden als ik denk dat hij iemand anders leuker vind terwijl ik diegene niet aardig vind hah

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:43

Joltsje, ook dat is iets dat je gewoon kunt bespreken toch? Je moet wel met iemand door een deur kunnen. Want hoe je het ook bekijkt, diegene krijgt (wellicht indirect) een plek in jouw leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:45

Joltsje schreef:
Ik zit eens over je ideen na te denken HC. Ik ben het volledig met je eens dat je meerdere mensen moet kunen trouwen (maar wel gelijkwaardig). Maar dit mag dus niet. Zijn er naast bekrompenheid nog dingen waarom dit niet is? Erfnaam, zeggenschap, belastigen of weet ik veel wat.

On topic:
Wat betreft een sisterwife zijn. Ik weet t niet. Maar 2x per week een man in bed vind ik niet zo erg. Lekker veel ruimte voor mezelf en mijn eigen dingen. Veel 'familie' en andere moeders. Gezellig en praktisch. Als ik wat wil nooit oppas nodig haha. Maar ik zou wel mijn eigen en mijn rust willen hebben.

De wet en vaderschap zijn volledig on topic.
Het wettelijk huwelijk regelt, beperkt dit.
Iets geheel achterhaalds en weer een voorbeeld.

Citaat:
Enige is dus eigenlijk dat je ze zelf niet mag uitzoeken. En ik denk dat ik jaloers zou worden als ik denk dat hij iemand anders leuker vind terwijl ik diegene niet aardig vind hah

Zie mijn opmerking over meerhoofdig huwelijk.
Poly vereist instemming van álle betrokkenen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-03-18 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:46

Huertecilla schreef:
anjali schreef:
@Elena: maar er is een groot verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament.In het nieuwe testament is echt monogamie geboden hoor.

Weet jij wat het nieuwe deel ís??

Het is de schriftelijke dogmatisch invulling om consensus te bereiken in de Kerk na en als product van een vergadering die het hele christendom vertegenwoordigde. Tenminste de leiders ervan. Niet hetzelfde. Die leiders zouden later bv de Catharen uitmoorden.

De grootste verwezenlijkingen van dit concilie waren de regeling van de christologische kwestie betreffende de aard van Jezus en zijn relatie tegenover God de Vader, de opstelling van het eerste deel van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.

De ontwikkeling van de canon van het Nieuwe Testament was een lang proces, dat al voor een groot deel vorm had gekregen rond 200 n.Chr. getuige de Canon Muratori. Op het concilie van Hippo (393 n.Chr.) en het concilie van Carthago (418 n.Chr.) werd de canon van de Bijbel deel 2 officieel bekrachtigd.

Kortom een politek compromis van een groot aantal verschillende interpretaties waarbij de verhalen die niet pasten/bevielen niet zijn opgenomen.
De apocriefe boeken zijn mínstens zo valide want authentieker.

Geloof wat je wil. Of niet maar wat jij wel/niet gelooft is zéker geen handleiding voor een ander.

@Maralyn; patat welke jij zelf gekocht/gemaakt hebt is soort van van jou. Een partner in het geheel NIET. Die is van haar/zijn heerlijk vrijgeboren zelf.

Wat dat delen betreft bestaan er empathie en compersie.
Delen van ´jouw´ patat omdat een ander dat fijn vindt is empathish.
Je partner is niet van jou dus kán je niet delen. Je kan er wel van genieten dat die geniet met een ander
en dat is compersie.
Dit zijn de tegenhangers van egoisme en jaloezie; beiden geen eigenschappen om trots op te zijn.

En nu graag in taal die we allemaal begrijpen? Je zit op Bokt.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:48

Joltsje schreef:

On topic:

Volgens mij hebben de eerste vrouwen wel inspraak hoor. Of alleen voor de vorm.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:19

Huertecilla schreef:
Laat de wet gewoon toestaan dat beslissingsbekwame burgers de door hén gekozen samenlevingsvorm bij de burgerlijke stand registreren.
Dat staat op geen énkele wijze degenen in de weg die sexclusief monogaam kiezen te leven.
De bezwaren van die hoek zijn wél vrijheidsbeperkend voor alle anders denkenden.

Helemaal mee eens

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:51

Zelf ben ik geen sister wife... maar ik heb wel een aparte situatie. Wij leven ook soort van met 2 gezinnen in het huis. Jaaaren geleden verhuisde ik samen met mijn BFF naar een super mooi stadje. We kochten samen een huisje, een bungalow om precies te zijn. Elke avond gingen we op stap, en overdag gingen we gewoon weer werken. We namen beiden wel vaker leuke mannen mee naar huis. Toen kon dat nog, we waren nog jong (en een stuk slanker :') ) Op een avond ontmoette mijn BFF een knappe man: J. Vanaf het begin wist ik dat het anders was dan normaal. Dit was geen zogenaamde "one night stand", nee, ze gingen op dates, en werden verliefd. Na een paar maanden bleek dat mijn bff zwanger was. (de nacht van de verwekking is een grappig verhaal, dat vertel ik een andere keer). Ik was erg blij voor ze, maar dingen zouden wel veranderen. J trok bij ons in. Het ging goed, en op de dag van de bevalling van hun zoontje Joost vroeg hij haar ten huwelijk. Ze zei ja. Nou, het was allemaal een beetje apart. Maar het werd nog vreemder, want ik merkte dat ik echt continu superveel "cravings" had. Ook werd ik wat boller. Testje gedaan, en jaa hoor... Ik was zwanger. Ik wist wel van wie het was gelukkig. "H." Over dit verhaal begin ik ook een topic, want het gaat allemaal niet goed.. -O- Maar goed, na een paar maanden was ze daar: Qwert. Mijn knappe dochter. H trok niet bij ons in, want zo ver was onze relatie gewoonweg nog niet. Wel komt hij regelmatig langs. De situatie is nu al ruim 10 jaar zo: Ik, mijn bff en J, joost, en Qwert. En ik zou niet anders willen. Het klinkt misschien gek, maar het is zo. Toen Qwert geboren was, heeft ons huis een grote verbouwing ondergaan, waar we al lang voor spaarden. Wat ik hiermee wil zeggen is vooral: Doe gewoon wat goed voelt, volg je hart. Dan komt de rest vanzelf. Een aparte situatie is niet per definitie slecht _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:56

Heerlijk verhaal Noa.
Bedankt voor het delen.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:00

Geen probleem, ik hoop dat het anderen ook inspireert om out of the box te denken als het om thuissituaties gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:04

Huertecilla schreef:
elenaMM77 schreef:
en gezien het feit dat de vrouwen niet met elkaar getrouwd zijn,

Geen énkele kritiek of aanmerkingen op jouw reactie.
Alleen een persoonlijk andere invulling op dít puntje: In een poly situatie is het imo essentieel dat alle betrokkenen op gelijkwaardige wijze met elkaar ´gehuwd´zijn.
Bij poly gaat het om een meerhoeksrelatie waarbij wel/geen seksuele betrekkingen tussen partners niet de hoeksteen van de samenlevingsvorm is.
Met andere woorden zie ik poly samenleven als een meerhoofdig huwelijk in plaats van tweehoofdig.
Daarbíj is imo ´huwelijk´ iets tussen de betrokkenen en wat de een religie en/of staat daarvan vindt iets HÉÉL anders. Het wettelijk huwelijk is in feite niets meer/minder dan een zakelijke overeenkomst mbt samenleven. Dat maakt de vermenging met moraal en beperking dat het maar met één persoon kan zo absurd.
En religieuze normen zijn exact dat. Dat geloog je, hang je aan of niet en dat is al. Zou een vrije keuze moeten zijn en wederom dus ánders net zo goed mogelijk.
Ik hoop dat ik me zo helder uitleg.

ben ik het helemaal mee eens.. Wat ik bedoelde was voornamelijk dat de vrouwen niet (perse) verliefd op elkaar hoeven te zijn en met 'elkaar' in een liefdesrelatie zitten.. Bij voorkeur houden ze wel van elkaar, of kunnen tenminste met elkaar goed door een deur anders heb je op den duur een soort miniburgeroorlog binnen je gezin.

Joltsje schreef:

in Nederland is dat al afdoende geregeld, hier mag je namelijk wel een samenlevingscontract aangaan met meerdere personen.. waardoor nalatenschap, zeggenschap, belasting etc afgedekt zijn.. In de meeste landen is dat niet het geval.

met het homohuwelijk begon dat ook op die manier, eerder geregistreerd partnerschap, later huwelijk.. over polygamie liggen ook al meerdere onderzoeken en vraagstukken bij de tweede kamer. alleen niet op die wijze en voortvarendheid als toentertijd met het homohuwelijk.. omdat er wellicht nog wel meer etische kanttekening zijn bij bigamie, dan met homohuwelijken.. Kloof tussen arm en rijk is bijvoorbeeld een invloedrijk issue bij het toestaan van polygamie. Immers alleen de rijken of ondernemers zullen profiteren van een dergelijke wetgeving.. en de armere mannen, zal hierdoor een kleinere pool vrouwen overhouden.. waardoor je dus letterlijk een krapte krijgt aan huwbare vrouwen.. iets wellicht weer en issue zal zijn voor de christelijke partijen, omdat immers voortplanting (en genenpool biologisch gezien) een big issue is voor geloof.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-03-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:08

Precies Elena! Ik en de vriendin met wie ik dus in 1 huis woon, kunnen gewoon vriendschappelijk goed samenwonen. Ook ik en J hebben nooit iets samen gehad. Alles kan, als je het maar allemaal wil, en iedereen moet gelijk zijn en gelijk behandeld worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:15

n_love_qwert schreef:
Precies Elena! Ik en de vriendin met wie ik dus in 1 huis woon, kunnen gewoon vriendschappelijk goed samenwonen. Ook ik en J hebben nooit iets samen gehad. Alles kan, als je het maar allemaal wil, en iedereen moet gelijk zijn en gelijk behandeld worden.

Wederom +:)+ dat je aangeeft dat het leven, liefde, samenleven, relaties niet statisch zijn. Dat dit géén probleem is, tenminste niet hoeft te zijn als je maar transparant eerlijk bent en op basis van gelijkwaardigheid en respect voor elkaars beleving práát met elkaar.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:32

Wat een mooie posts, n_love_quert. Een mooi voorbeeld van hoe het prima kan werken, met zijn allen in 1 huis, zo lang je elkaar maar in je waarde laat, je verwachtingen uitspreekt en blijft communiceren. En ruimte hebt/krijgt om jezelf te zijn.

Op Telegraaf/Vrouw staat, als ik me goed herinner, trouwens een mooi verhaal over een vrouw die met twee mannen samenleeft.

In Nederland heb ik altijd met interesse de verhalen over Anton Heyboer gevolgd.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:37

Dankjewel beiden!! Het is fijn dat mijn posts zo goed opgepakt worden. Ik was even bang voor kritiek maar zulke reacties doen me dan veel goed :)