Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:14

maras schreef:
Goh ik heb hele andere ervaringen met Jehova getuigen ; als ze hier aan het hek komen dan zijn ze allereerst altijd uiterst vriendelijk, wie we ook krijgen, ze zeggen altijd een aardig woord over onze honden of over hoe we wonen, de natuur etc. Daarna vragen ze of ik even tijd heb, ik geef heel rustig en vriendelijk aan dat wij tevreden zijn met ons huidige leven en niet geïnteresseerd zijn en ze gaan werkelijk waar daarna meteen weg terwijl ze ons ook nog een fijne dag wensen en wij hun. Hebben wij dan andere Jehova getuigen hier in Brabant???

Waarschijnlijk :D
Dit is namelijk precies ook mijn ervaring.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:16

Eerste keer dat ik ze hier aan de deur had best een interessant gesprek gevoerd. Ook ik vond ze vriendelijk. Vond het op dat moment niet vervelend, maar had ook geen behoefte aan wekelijkse praatjes.

Een week later stonden ze er weer en had ik ook aangegeven verder geen interesse te hebben.

Week erop stonden ze er weer. Ik ben gewoon op de bank blijven zitten en niet open gedaan.

Weer een week later stonden ze er weer, weer niet open gedaan. Toen vond ik een flyer in de brievenbus en daarna heb ik ze nooit meer gezien.

Jaar later heb ik een nee/nee sticker bij de bel opgehangen. Daarmee is het sowieso afgelopen met alle onzin. Ook van verkopers en collectes. Als zijn die laatste nog wel eens eigenwijs.

Jildau

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:24

Ik vind emmers water gooien ook te ver gaan maar vind wel dat ze gewoon van je erf af moeten gaan als je daarom vraagt. Begrijp goed dat je zeer geïrriteerd raakt wanneer deze mensen je maar blijven lastig vallen op jouw eigen terrein.

Bij mijn ouders in de straat liepen ze heel vaak maar ze sloegen het huis van mijn ouders standaard over. Gingen echt van buren naar de volgende buren. We vermoeden zelf dat het om de garage met Harley Davidson bordjes gaat. Ze willen er vast geen Hells Angel bij. :D (al zijn ze dat absoluut niet)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:32

Op de Biblebelt geen last van Jehova's. Wel in 24 jaar twee keer een kerkgemeenschap langs gehad. Geen idee welke.
Eerste keer man met z'n zoontje (so cute, kind meenemen) en ik kon er binnen een paar minuten domweg niet achter komen wat-ie nou eigenlijk wou. Als-ie zelf niet weet wat-ie wil vertellen ben ik er snel klaar mee.
Tweede keer kwam iemand brutaalweg over het hek klimmen terwijl hij zei dat-ie een afspraak met me had, om over God te praten. Dat dacht ik niet. Hij wilde aan mijn kant van het hek z'n voet neerzetten, en daar liepen de honden. En het setje dat ik toen had wilde nog wel eens in een kuit happen. Dus ik heb 'm gezegd dat het neerzetten van z'n voet op eigen risico was. Dat was voldoende om 'm pleite te laten gaan.
Verder nooit last.
Een buurman collecteert voor een paar goede doelen, die krijgt van me. Verder komt er hier niemand, te ver weg.
Verder komt de kerk 1x per jaar langs om potgrond te verkopen 'voor het goede doel', en die vertel ik dat ik 6 paarden en een mooie mesthoop heb, en dat ik daar mijn tuin mee verbeter.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:39

Wij hebben in ons vorige huis elke zomer mormonen aan de deur. Ze vroegen netjes of het uit kwam en bij nee sorry gaven ze een blaadje af en dat was het.

Ik woon nu in een Bible belt gemeente waar ook een Jehova Tempel staat. Naast Jehova's zitten hier veel gereformeerden en andere christelijke gemeentes.

Mijn man en kinderen staan ook ingeschreven in de kerk hier. Ik zelf niet. Totaal geen scheve ogen of zieltjes win gedoe hier.

Al die verhalen over bot afkappen vind ik maar vreemd. Bij diegene waar ze echt volhardend zijn snap ik de irritatie maar als zij beleefd zijn is het een kleine moeite dat ook te zijn.

Overigens vind ik bepaalde geloofsregels echt fascinerend en zou wat dat betreft best een keer een verhaal aanhoren. Ik kan er namelijk vanuit mijn gedachtengang echt niet bij dat je noodzakelijke medische hulp zou weigeren (lijkt mij ook Gods wil dat mensen arts worden en anderen leren te genezen)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:45

Ik woon ook op de Biblebelt. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, kwamen ze ongeveer twee keer per jaar. Nu woon ik op mezelf in een jonge gezinswijk en eigenlijk zie ik ze daar nooit...

Maar inderdaad, vriendelijk bedanken is niet een hele grote moeite. Maar ik snap de principekwestie van TS wel. Kun je niet even bellen naar hun organisatie/gemeenschap om expliciet door te geven dat je geen bezoek meer wilt ontvangen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:47

ElizeVdS schreef:
Ik kan er namelijk vanuit mijn gedachtengang echt niet bij dat je noodzakelijke medische hulp zou weigeren (lijkt mij ook Gods wil dat mensen arts worden en anderen leren te genezen)

Dat kan ik ook niet rijmen. Je moet je door God gegeven talenten benutten, maar niet om diens wil te dwarsbomen. Zoiets dus. En ziek worden is Gods wil, om je te laten lijden voor niet alleen je eigen zondes maar ook die van je voorgeslacht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:47

verootjoo schreef:
RoyceMack schreef:
Dat is niet alleen van de jehova's. Mijn moeder vond het ooit noodzakelijk om mij te dopen en het vormsel etc te laten doen. Om die reden sta ik ingeschreven bij de rooms-katholieke kerk. Ik ben inmiddels 50 km verderop verhuisd en nu ontvang ik alsnog briefjes van de rooms-katholieke kerk hier in het dorp.
Ik weet niet hoe maar de kerken hebben blijkbaar een perfecte administratie en geven mijn gegevens door aan andere kerken. Wij hebben overigens ook een sticker naast de deur.

Kerken zijn verbonden met de basisadministratie van de gemeente.

Wat? Wat geeft kerken het recht om zo'n inbreuk te mogen maken op de privacy van burgers? Zo ongeveer geen enkele instantie heeft een verbinding met de GBA, daar zijn hele goede privacy redenen voor, maar als het om kerken gaat telt privacy ineens niet meer?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:02

Ibbel schreef:
ElizeVdS schreef:
Ik kan er namelijk vanuit mijn gedachtengang echt niet bij dat je noodzakelijke medische hulp zou weigeren (lijkt mij ook Gods wil dat mensen arts worden en anderen leren te genezen)

Dat kan ik ook niet rijmen. Je moet je door God gegeven talenten benutten, maar niet om diens wil te dwarsbomen. Zoiets dus. En ziek worden is Gods wil, om je te laten lijden voor niet alleen je eigen zondes maar ook die van je voorgeslacht.

Dan had God ons niet de mogelijkheden moeten bieden dingen te genezen die niet genezen mochten worden :'). Zo kan ik nog wel even door gaan. Heb er overigens een scriptie over geschreven. Over de juridisch/ethische kant van het verhaal. En het trauma dat je hulpverleners oplegt door te weigeren.. hoe wilde God dat? Zoals ik al zei: fascinerend. Al vind ik dat ook van de gedachtengang van mijn super vriendelijke gereformeerde (of hersteld hervormde) buren.. of mijn eigen man die op zondag geen horeca of winkels bezoekt maar zonder enige gewetensbezwaren op vrijdag kebab haalt..
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 04-03-18 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:03

Morganlefay schreef:
Tja,
Lang geleden, het was mooi weer en ik zou gaan zwemmen met mijn vriend.
Stond in mijn blootje in de badkamer. Voordeur stond open en de bel ging. Brulde kom binnen en dacht dat het mijn vriend was. Helaas, een Jehova's Getuige. Heb ze nooit meer gezien :+

_O- _O- wat een stunt ghahaha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:15

Wendy schreef:
Citaat:

Kerken zijn verbonden met de basisadministratie van de gemeente.

Wat? Wat geeft kerken het recht om zo'n inbreuk te mogen maken op de privacy van burgers? Zo ongeveer geen enkele instantie heeft een verbinding met de GBA, daar zijn hele goede privacy redenen voor, maar als het om kerken gaat telt privacy ineens niet meer?

Is al vanaf heel lang zo. Alleen van de mensen die ingeschreven staan.
Het is handig omdat er veel mensen zich niet uitschrijven als ze verhuizen en die kosten de kerk dan geld. Dus dan kan de kerk uit de oude gemeente ze zelf uitschrijven en gaan ze automatisch naar een andere kerk.
Daarom wordt het niet afgeschaft.

Het is me nog steeds een raadsel waarom mensen zich niet gewoon uitschrijven als ze niet bij een kerk willen horen. Je schrijft je toch ook gewoon uit bij de voetbalvereniging als je niet meer wilt voetballen :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:17

Heel veel mensen weten helemaal niet dat ze ingeschreven staan. Ik kwam er ook pas achter toen ik op kamers ging wonen en 'de kerk' opeens voor de deur stond. Ik heb me toen ter plekke uitgeschreven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:18

Ik snap wel dat ze langs de deuren gaan, ze moeten van hun overtuiging iemand redden/bekeren. Ik heb ooit eens met ze gepraat toen ik jonger was, mijn broer ook. Toen bleven ze op een gegeven punt maar terug komen , bijvoorbeeld 'met een artikel wat interessant was voor zijn studie.'

M'n ouders hebben aangegeven geen interesse te hebben. Toen ze ons een keer stonden op te wachten tot we thuis kwamen, is m'n moeder boos geworden. Daarna ook niet meer gezien, dat vond ik ook te ver gaan :n

Wederzijds respect hoort, zo heb ik altijd geleerd. Met 1x per jaar zullen ze wel wegblijven... maar dat opdringerige hoort gewoon niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:19

Ibbel schreef:
ElizeVdS schreef:

Ibbel ik kan je even niet volgen, ziek worden heeft niks te maken met gods wil of lijden voor zondes, volgens mij zit je met een andere religie in de war? Het weigeren van bepaalde medische hulp is vooral vanwege de bloed kwestie, JG's weigeren bloed en onderdelen uit het bloed, denk daarbij o.a. aan bloedtransfusies en bepaalde operaties. Lijden voor zondes is in dit geloof geheel niet relevant aangezien god een vergevensgezinde lieve god is. Alle narigheid die we meemaken is de wereld gekomen door Satan, en niet gods wil.
Tenminste als ik mij goed herinner, shoot me if I'm wrong

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:19

Bij mij hangt er een zelfgemaakte tekening aan de deur dat ze zullen worden aangevallen door met rabies-besmette wasberen... (en het werkt nog ook!)

}>
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 04-03-18 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:20

Is het echt zo'n moeite om 1 x per jaar vriendelijk tegen die mensen te zeggen dat je niet geinteresseerd bent?
Ik doe dat ook en ben er nog geen minuut van mijn tijd aan kwijt.

Of koop inderdaad zo'n stikker, die vernielt echt je kozijnen/deur niet hoort.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:23

@wendy : het is in Duitsland nog erger. Wanneer je je daar inschrijft in een gemeente vragen ze bij welke kerk je zit en er wordt ook een bedrag van je salaris aan de kerk 'geschonken'
Gelukkig kun je ook aangeven niet bij een kerk te horen.

Bij ons vorige huis kwamen er ook JG langs. Dezelfde steeds en daar heb ik best leuke gesprekken mee gevoerd, want ze bleek ook paarden leuk te vinden. Heb zelfs nog een bodyprotector van haar gekregen, want ze gebruikte hem toch niet meer.

Jammer dat er ook JG zijn die de privacy van anderen niet respecteren​. Ik kan me voorstellen dat je het dan een keer beu wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:24

Ibbel schreef:
Heel veel mensen weten helemaal niet dat ze ingeschreven staan. Ik kwam er ook pas achter toen ik op kamers ging wonen en 'de kerk' opeens voor de deur stond. Ik heb me toen ter plekke uitgeschreven.

Hoe kun je dat niet weten? Je/je ouders zijn toch ooit ingeschreven? Je kan niet vanzelf uit het niets ingeschreven worden :) als je ouders je laten dopen wordt je ingeschreven tot wederopzegging.
En je krijgt elk jaar brieven vanwege de kerkbalans en nog een paar keer per jaar voor vrijwillige bijdrages.

Het is prima als je niet ingeschreven wilt zijn of niks wilt betalen aan de kerk, maar als je wel ingeschreven staat moet de kerk wel geld voor je afdragen dus kost je wel geld. Dat is best zonde als je niet eens ingeschreven wilt zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:25

Als je je uit de katholieke kerk wil uitschrijven moet je 6 (!) instanties een brief schrijven voordat je er echt vanaf bent. Doe je dat niet dan krijg je bij elke verhuizing er weer mee te maken.

1) Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) in je woonplaats
2) Centrale Administratie Kerkgenootschap
3) SILA - Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie
4)Parochie in je huidige woonplaats
5)Het doopregister, in de parochie waarin je bent gedoopt
6)Het bisdom van de provincie waar je woont

Ik ben geemigreerd en heb toen geen religie opgegeven in het nieuwe land, zo kom je er ook af :+

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:28

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jehova%27s_getuigen > Sekte?

Citaat:
Kinderen van Jehova's getuigen hebben het soms moeilijk, doordat hun gedrag stuit op onbegrip en soms pesten of intolerantie van anderen. Ze vallen op doordat ze bijvoorbeeld geen verjaardagen of Sinterklaas vieren en hun ouders vergezellen bij het van-huis-tot-huiswerk.

Arme kinderen! ;(
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 04-03-18 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:28

MirandaDvG schreef:
Is het echt zo'n moeite om 1 x per jaar vriendelijk tegen die mensen te zeggen dat je niet geinteresseerd bent?
Ik doe dat ook en ben er nog geen minuut van mijn tijd aan kwijt.

Of koop inderdaad zo'n stikker, die vernielt echt je kozijnen/deur niet hoort.

Als het bij 1 x per jaar langs komen blijft, maar hier en ook in andere gebieden komen ze zeker vaker. Ik heb ze 1x per maand aan de deur.

Soms doe ik niet open en soms doe ik open en geef ik aan geen interesse te hebben en dan gaan ze weer weg. Dat is helaas niet altijd zo geweest, we hadden hier een zeer fanatiek duo die gewoon agressief opdringerig was.. Erg onprettig..

Wij hebben toen met meerdere mensen andere JG’s uit dezelfde gemeenschap aangesproken en deze schaamden zich kapot (dit duo klapte inderdaad de voet tussen de deur en meer van dat soort ongein).
Dit duo is toen uit elkaar gehaald en met andere JG’s op pad gegaan.
Daarna nooit meer vervelend gedrag gehad aan de deur en de mede JG’s waren enorm blij dat we het aangaven, want die zitten ook echt niet op zulk gedrag te wachten.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:29

Ik had ze laatst aan de deur maar ik had een vrije dag en liep dus in mn badjas. Ik vind het ook niet bepaald leuk als ze komen maar ze zijn altijd heel vriendelijk. Omdat ik in mn badjas liep en het was stervens koud buiten lieten ze me weer snel naar binnen gaan.

Ik snap dat als je niks met geloof of iets dergelijks hebt dat het niet wenselijk is om ze aan de deur te krijgen maar het zijn gewoon mensen en die willen wat goeds doen in hun ogen. Dat dat in jouw ogen niet wenselijk is dan kun je ze dat vriendelijk vertellen en dan vind ik gewoon niet open doen of een sticker op je deur plakken heel erg onvriendelijk. Dat je dat voor folders doet.. okee. Maar vind het niet menselijk om ze af te wijzen door middel van een sticker.

Ik heb zelf 10x liever een jehova dan iemand van essent of iets dergelijks aan de deur. Jehova's komen nog een soort van liefde verkopen voor mijn gevoel en bij de verkopers gaat het alleen maar om onpersoonlijke winst maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:30

Sizzle schreef:
Als je je uit de katholieke kerk wil uitschrijven moet je 6 (!) instanties een brief schrijven voordat je er echt vanaf bent. Doe je dat niet dan krijg je bij elke verhuizing er weer mee te maken.

Ik ben geemigreerd en heb toen geen religie opgegeven in het nieuwe land, zo kom je er ook af :+

Alleen via de ledenadministratie van je eigen parochie is voldoende hoor :+
Maar ms is het in de loop van de jaren wel vereenvoudigd dan :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:34

Telpeva schreef:
Ibbel ik kan je even niet volgen, ziek worden heeft niks te maken met gods wil of lijden voor zondes, volgens mij zit je met een andere religie in de war?

Ik heb het over religie in het algemeen, niet over Jehova's specifiek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:37

verootjoo schreef:
Sizzle schreef:

Alleen via de ledenadministratie van je eigen parochie is voldoende hoor :+
Maar ms is het in de loop van de jaren wel vereenvoudigd dan :P

Als je alleen de ledenadministratie meldt dan stuurt de volgende gemeente waar je naartoe verhuist gewoon weer je gegevens door naar de kerk in die gemeente.