Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:08

Baseer je dit enkel op 1 uitspraak van 2012? Heb je dit mogelijk niet veel groter gemaakt dan het is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:17

@Veneri: Ja dat klopt, als je geen testament vast laat leggen, is de wettelijke echtgenoot de erfgenaam en hebben kinderen wel recht op hun kindsdeel, maar komt dat pas vrij na overlijden van die echtgenoot.

En dan kan het ook op zijn gemaakt door de partner.

Dat is de reden dat wij daar wel wat over hebben laten vastleggen.
Ik wil nl niet dakloos hoeven worden, maar wil de kinderen van mijn man ook hun erfenis niet ontnemen.
Wij hebben het een en ander dus zodanig beschreven dat ik hun erfenis niet op kan maken. Maar niet op stel en sprong hoef vrij te maken door het huis te moeten verkopen bv.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:26

Ik zou het ook niet zeggen maar vind het wel heel vreemd dat jij als kind niks erft.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:32

Jildau schreef:
Ik zou het ook niet zeggen maar vind het wel heel vreemd dat jij als kind niks erft.

Volgens mij heeft TS' nog altijd recht op de legitieme portie, dus hoe moeder het schetst klopt ook niet helemaal.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:39

Dat klopt, maar pas als de partner is overleden. En het is dan de vraag of er wat over is gebleven.

In dit geval heeft de partner al 15 jaar een relatie met de moeder. Maar er zijn ook gevallen waarbij de ouder nog maar een korte tijd een relatie heeft en die nieuwe partner vervolgens alles erft. Ik kan me voorstellen dat dit dan zuur is voor de kinderen.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 10-01-18 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:43

poes schreef:
Baseer je dit enkel op 1 uitspraak van 2012? Heb je dit mogelijk niet veel groter gemaakt dan het is?

Die de man uiteraard in alle toonaarden zal ontkennen en hem de gelegenheid geeft om TS donkerzwart te maken bij haar moeder. Resultaat is dan dat TS blijft zitten met ruzie met iedereen en een moeder met een dikke desillusie in de relatie met haar dochter. En dan moeten de uitvaart en de momenten met de notaris en executeur nog komen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:44

Anoniem schreef:
Bedankt voor alle reacties iedereen. Ik ga er nog eens goed over nadenken en dan kijk ik wat ik beslis. Verder laat ik de discussie hier voor wat het is. Heb nu veel meningen gelezen en vind het goed zo. Nogmaals bedankt.

Trek het je niet aan. Bla bla nobel enzo. Ja leuk allemaal, maar dit is gewoon eigenlijk een zakelijk probleem; hoe is de erfenis geregeld. Klaar en daar kun je gewoon open kaart over spelen.

Ongeacht wat deze man allemaal wel en niet doet voor je moeder. Als er niks te erven viel mag ik hopen dat hij dit ook allemaal deed. Zijn inzet moet los gezien worden van de erfenis, punt.

Wat ik er van weet is dat het niet meer mogelijk is om je kinderen volledig te onterven. Er is altijd recht op het kindsdeel. Ga even langs bij een notaris.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd op verzoek

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:47

Ja maar als je dat kindsdeel pas krijgt wanneer de man overlijdt dan vind ik alsnog dat je kind op het moment zelf (wanneer moeder overlijdt) ook iets hoort te erven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:01

Jildau schreef:
Ja maar als je dat kindsdeel pas krijgt wanneer de man overlijdt dan vind ik alsnog dat je kind op het moment zelf (wanneer moeder overlijdt) ook iets hoort te erven.

Wat of hoeveel zou je dan willen erven en waarom?

Misschien dat het zo voelt omdat het niet een eigen vader is?

Als ik naar mijn eigen situatie kijk en mijn vader of moeder zou overlijden zou ik het raar vinden om bij de achtergebleven ouder aan te kloppen en nu wil ik mijn kindsdeel zien. Waarom?
1. achterblijver draait alleen voor de kosten op (afhankelijk natuurlijk hoe hun dit zelf hebben geregeld) en zal alleen hun vaste lasten moeten gaan bekostigen.
2. als ze weinig tot geen spaargeld hebben waar zou de achterblijvende het dan van moeten betalen? en hoeveel zou dan iemand moeten krijgen als er wel veel spaargeld is.
3. beiden hebben hun geld gestopt in hun huis en bezittingen, ik niet mijn zus en broer ook niet. Ik zou het raar vinden dat iemand zijn/haar huis moet gaan verkopen omdat er mensen hun handje staan op te houden voor geld wat ze zelf niet opgebouwd hebben.
En dan maar verwachten dat diegene dan maar moet gaan verhuizen, dus vaak kleiner moet gaan wonen en dan ook nog eens waarschijnlijk geen hypotheek kan krijgen en dan ook nog eens meer moet gaan betalen voor een huurhuis.

Nu zal het idd anders zijn als ouders zijn gescheiden. Aan de andere kant het is dan nog steeds hun geld, hun hebben dit opgebouwd en hun hebben besloten om te gaan trouwen en zo dus alles eventueel samen te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:04

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ik weet niet of dit al gezegd is.

Maar ze zijn dus al 12 jaar of meer bij elkaar en al die tijd heeft hij dus voor je zieke moeder gezorgd?
Vind je het dan heel raar dat er een keer zo een opmerking komt, als je al jaren bij elkaar bent? Het moet voor hem toch best heel zwaar zijn. Ik kan mij best voorstellen dat je in een slecht moment zo een opmerking plaatst, als je het zelf even niet meer ziet zitten.

En even kort door de bocht maar stel dat hij het echt alleen maar voor het geld zou doen, dan vind ik het zelfs wel een half miljoen waard, als hij dan minimaal 12 jaar lang je moeder een goed gevoel heeft gegeven, zij is toch gelukkig met hem?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:06

Jildau schreef:

Dat is gelukkig wettelijk geregeld tegenwoordig vroeger was het zo dat stel dat een ouder overleed je je kindsdeel kon opeisen, wat vaak betekende dat overblijvende helft van echtpaar huis moest verkopen om dat kindsdeel daadwerkelijk aan kinderen te kunnen geven.
Nou fraai is dat.....

Mijn moeder overleed jaren geleden toen het nog zo was dat ik gewoon mijn geld zou kunnen op eisen, ik studeerde toen nog, maar geen haar op mijn hoofd die dat zou hebben gedaan. Heb er dan ook vanaf gezien en mijn vader woont lekker nog waar hij ook met mijn moeder woonde. Als ik geld had willen hebben had hij zijn huis moeten verkopen (want geld hadden ze verder niet, wel nog een hypotheek op het huis). Lekker kind ben je dan, omdat jij je geld wil, moet dan overblijvende deel van je ouders maar bloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:10

Als ik het goed lees, zat je moeder al in een rolstoel toen ze bij Ari kwam, hij heeft dus al 12 jaar voor haar gezorgd? Die paar uren thuiszorg even buiten beschouwing..
Hoeveel vind je dat waard? Wat als jij dit allemaal erbij had moeten doen of dat je moeder al vroeg in een verpleeghuis was gekomen omdat ze niet meer zelfstandig kon wonen? Dan had ze nu sowieso geen half miljoen meer op de bank gehad..
Misschien helpt het je om het van die kant te bekijken?

Iig vind ik 12 jaar inclusief de zware zorg voor je moeder een hele lange periode om enkel voor 'golddigger' door te gaan.. :o Want ik vermoed dat het ook een behoorlijke impact op zijn leven heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:11

Sjolvir schreef:
Jildau schreef:

Dat is gelukkig wettelijk geregeld tegenwoordig vroeger was het zo dat stel dat een ouder overleed je je kindsdeel kon opeisen, wat vaak betekende dat overblijvende helft van echtpaar huis moest verkopen om dat kindsdeel daadwerkelijk aan kinderen te kunnen geven.
Nou fraai is dat.....

Mijn moeder overleed jaren geleden toen het nog zo was dat ik gewoon mijn geld zou kunnen op eisen, ik studeerde toen nog, maar geen haar op mijn hoofd die dat zou hebben gedaan. Heb er dan ook vanaf gezien en mijn vader woont lekker nog waar hij ook met mijn moeder woonde. Als ik geld had willen hebben had hij zijn huis moeten verkopen (want geld hadden ze verder niet, wel nog een hypotheek op het huis). Lekker kind ben je dan, omdat jij je geld wil, moet dan overblijvende deel van je ouders maar bloeden.

Klein detail dat hij jouw echte eigen vader is en in het geval van TS een stiefvader is waar ze geen band mee heeft ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:14

Precies Relaxed en dat vind ik dus ook anders.. Het gaat nu niet om haar vader maar een man waar ze niks mee heeft.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:16

Eerlijk,ik denk dat het bedrag,als je mama ISS nog lang leeft en steeds meer zorg nodig heeft,behoorlijk zal geslonken zijn tegen dat die man iets kan erven.

Zorg is duur en als de ziekte traag en slopend is,is de kans groot dat ze nog jaren intensieve zorg zal nodig hebben,mss zelfs uit huis.
Kost een bom geld.
Wetende dat ze ook jou ondersteunt(geen idee hoe oud je bent en of ze van plan is je ook te steunen bij bv aankoop huis ofzo nu of later).

Dus,neen,ik zou daar niets over zeggen,zoals de situatie nu is,komt sterven nog belange niet in zicht,en tegen dat het wel zo is,zal er volgens mij al een groot deel van het geld op zijn,dus wat dan over is,krijg jij sowieso ook iets van en die man ook,maar zal alles behalve het halve miljoen zijn wat nu aan de orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:17

Jildau schreef:
Precies Relaxed en dat vind ik dus ook anders.. Het gaat nu niet om haar vader maar een man waar ze niks mee heeft.

En met een half miljoen cash heeft hij ook geen probleem dat ie eventueel een huis uit zou moeten :n Dus dan kun je imo prima je kindsdeel opeisen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:23

Relaxed schreef:
Jildau schreef:

En met een half miljoen cash heeft hij ook geen probleem dat ie eventueel een huis uit zou moeten :n Dus dan kun je imo prima je kindsdeel opeisen :j

Wanneer de moeder haar partner heeft aangewezen als erfgenaam dan kun je alleen in zeer uitzonderlijke gevallen je kindsdeel opeisen. Zoek maar op op internet. Een voorbeeld is het hertrouwen van de erfgenaam, ander punt kan zijn het er onverantwoord doorjagen van de erfenis. Los daarvan vermoed ik dat de moeder en stiefpa niet in gemeenschap van goederen zijn gehuwd aangezien hij dan nu al gewoon over het geld kan beschikken. Ik heb wat contact met ts via pb en haar gezegd alles eens goed uit te zoeken voor ze eventuele stappen zet. Er zijn nogal wat complicerende factoren die het plaatje behoorlijk ingewikkeld maken en daar kan zij hier niet de antwoorden voor vinden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:25

Jildau schreef:

Dan lijkt het op het verhaal van mijn opa, die is hertrouwd (zijn vrouw is overleden toen mijn vader 18 was), oma (ken geen andere dus voor mij was het oma al is ze eigenlijk stiefoma) en opa hadden beiden al een gezin en kinderen. Dus vergelijkbaar met verhaal van TS.
Ook bij die hebben geen van biede helften van de familie het in hun hoofd gehaald de overgebleven partner het huis uit te zetten om kidsdeel binnen te halen.
En geloof me... dat was bijzonder huwelijk.. opa was als ie gedronken had wel eens hardhandig en oma sloeg hem rustig met haar stok :Y) (waren aan elkaar gewaagd denk ik dan maar)

Gelukkig waren bieden helften van de overgebleven kinderen het met elkaar eens dat overgebleven partner gewoon in huisje mocht blijven. Voordeel was wel dat het niet om half miljoen ging en wat er was moest dan verdeeld worden over zoveel mensen dat er niet veel overbleef. Zijn we weer terug op het punt als er geld in het spel is worden ook kinderen ineens stuk inhaliger.... dan als er toch al niet veel te halen valt. Ondertussen zijn beiden al weer heel veel jaren overleden.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:55

Zo, als iemand dit over mijn moeder zou zeggen had ik hem terplekke over de tafel getrokken.

Ik draai dit soort dingen altijd om, stel dat ik jou moeder was, dan zou ik dit heel graag willen weten.
En dan gaat het wel om geld, ik zou niet willen dat mijn geld, wat ik heel m'n leven heb opgebouwd, naar zo'n persoon gaat.

Als je echt van elkaar houd, dan zeg je dit soort dingen niet.
Mijn vriend gaat ook dood, en ook al zit je dan vol in emotie, dan nog zeg je zoiets niet.

Lastige positie voor jou ts, ik snap dat je je moeder geen pijn wilt doen.
Maar eerlijkheid is het belangrijkste!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:27

Het lijkt me belangrijk voor je moeder dat ze,nu ze nog goed is, een levenstestament laat maken.Zodat,als ze te slecht wordt om iets te regelen,alles zo zal gaan zoals zij het wil.Want anders kunnen er voor het daadwerkelijke overlijden van je moeder nog heel veel onenigheden komen!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:27

Ik zou die opmerking laten voor wat het is, het is meer dan vijf jaar geleden dat het gezegd is dan had je er toen wat mee moeten doen. Hij is al ruim twaalf jaar samen met je moeder en misschien nog wel jaren, dat is niet alleen maar om het geld.
Wel zou je met je moeder kunnen bespreken dat het testament niet op de langstlevende staat maar dat je direct na haar overlijden je kindsdeel uitbetaald krijgt anders bestaat de mogelijkheid dat dit door hem "opgemaakt" wordt.

Wat je wel zou kunnen doen is het er eens met hem over hebben, vertel maar dat het je heeft geraakt wat hij toen gezegd heeft, misschien zei hij het wel om het gesprek een luchtige wending te geven, proberend een grapje te maken. (Zou bij mij in de familie echt voor kunnen komen -O- ) wat verkeerd uitviel.....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:59

Marije_jiplover schreef:
@TS: Ik wens je veel wijsheid toe, lastig, maar ik denk zelf dat je het beter destijds had kunnen bespreken dan nu pas.
Lijkt me niet een fijn gevoel om je moeder mee op te zadelen, na 5 jaar...

Ragdollcat schreef:
Ben ik dan raar dat ik het erg raar vind dat jij niets krijgt?
Jij bent toch haar kind en dus direct in aanmerking om van haar te erven als je moeder komt te overlijden.

Ik vind niet dat die man van haar het verdiend, want hij is bij haar om het geld en ze zijn maar een paar jaartjes samen........

Hier wil ik nog even op reageren.
Ik ben nog maar 3,5 jaar getrouwd en ben absoluut uit liefde voor mijn mam met hem getrouwd. Dat ik hem nog niet zo lang ken kan ik weinig aan doen.
Hij heeft 2 kinderen uit een eerder huwelijk.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Nu vind jij dus, als ik je goed begrijp, dat wanneer mijn man zou komen te overlijden, ik maar niks mag erven, omdat hij al kinderen heeft?
Terwijl wij nu samen een leven opbouwen, we voor elkaar zorgen, etc, mag ik op straat komen te staan als hij zou komen te overlijden omdat de kinderen zijn vlees en bloed zijn en daarom meer rechten hebben?
Dat vind ik dan weer raar.
Waarom hebben kinderen meer rechten dan een wettelijke echtgenoot?

Overigens gaat bij ons het bezit van mijn man (=de helft van ons gezamenlijke bezit ivm de gemeenschap van goederen) door 3.
Elk kind een deel en ik een deel.
Alleen komt het deel van de kinderen pas vrij na mijn overlijden, ivm langstlevende testament dat we hebben.
Maar hun kindsdeel hebben ze wel gewoon recht op, uiteindelijk.

Het gaat hier om dat TS niets krijgt en de man van haar moeder alles!
En dat vind ik raar......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:03

Maar als dat de wens van moeder is, dan is dat nou eenmaal zo en zal daar wel een reden voor zijn.
Ze is niemand iets verplicht.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:20

Cayenne schreef:
Maar als dat de wens van moeder is, dan is dat nou eenmaal zo en zal daar wel een reden voor zijn.
Ze is niemand iets verplicht.

als het de wens van de moeder is, vind ik het alsnog heel raar.

zeker nadat de man, die uitspraak gedaan heeft.

als ik in die moeder van de ts haar schoenen zou staan, zou ik het wel willen weten.
omdat die ook recht heeft op de waarheid.

:j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:25

oji schreef:
Ik vind het echt stuitend dat je overweegt dit op haar sterfbed te vertellen. Uberhaupt dat je overweegt het haar te vertellen nu er ineens geld in het spel is.

Wie ben jij om te stoken in een andermans huwelijk. Zij hebben een huwelijk dat om welke reden dan ook werkt en al dik 12 jaar werkt zoals in jouw openingspost staat. Waarschijnlijk met ups en downs (zeker als er zoiets naars als een ziekte speelt). Het is hun huwelijk, hun relatie met al hun makke en goede momenten.

Jij overweegt om dat werkende huwelijk willens en wetens stuk te maken...en waarom..om geld. Kun je 100 x zeggen dat jij dat geld niet nodig hebt...feit is wel dat deze opmerking al jaren geleden is gemaakt (misschien net na een heel moeilijk moment) en nu de erfenis ter sprake is gebracht is het ineens een groot ding en wil je het vertellen terwijl de eerdere kansen, toen er nog geen geld in het geding was, hebt laten lopen.

Kennelijk is jouw hekel aan die Ari sterker dan de liefde voor je moeder. Dit heeft niets met eerlijk zijn te maken, als je eerlijk had willen zijn had je het er met je moeder over gehad toen hij deze opmerking had gemaakt of toen zij het ter sprake bracht. Er nu over beginnen, nu de erfenis ter sprake is geweest vind ik zelfs behoorlijk oneerlijk...het zijn geen eerlijke motieven om het nu of op haar sterfbed te vertellen. Dit is pure afgunst dat hij iets krijgt wat jij hem niet gunt.

Helemaal mee eens!