Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:19

Ik ben ook iemand die bewust geen eigen kinderen wilt, er is al zo enorm veel volk op de wereld en nog steeds komen er véél meer mensen bij dan er dood gaan.
Ik ben er dan ook voor dat mensen maar maximaal 2 kinderen mogen krijgen.

Wij mensen fokken veel te hard door. Terwijl de groei van de wereldpopulatie een bekend probleem bij iedereen is.

En het mooiste is nog.. maar wel door blijven klagen dat natuur weggehaald wordt om er huizen te bouwen. Of er een flat in je achtertuin wordt gezet. Tja... :n

Zie hier:
http://www.worldometers.info/world-population/

Anoniem

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:31

(Ik heb alleen de OP en eerste pagina gelezen)
Ik zie in je profiel dat je 28 bent? Als je twijfelt, waarom wacht je dan niet gewoon een paar jaar nog? Klinkt misschien heel makkelijk ik ben 27 heb geen kinderen en heb alleen 1 "echte" broer dus kan er misschien niet heel erg over mee praten. Maar ik zou dan nog even wachten denk ik tot je er echt zeker van bent!

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:35

_Ekenna schreef:
Ik ben ook iemand die bewust geen eigen kinderen wilt, er is al zo enorm veel volk op de wereld en nog steeds komen er véél meer mensen bij dan er dood gaan.
Ik ben er dan ook voor dat mensen maar maximaal 2 kinderen mogen krijgen.

Wij mensen fokken veel te hard door. Terwijl de groei van de wereldpopulatie een bekend probleem bij iedereen is.

En het mooiste is nog.. maar wel door blijven klagen dat natuur weggehaald wordt om er huizen te bouwen. Of er een flat in je achtertuin wordt gezet. Tja... :n

Zie hier:
http://www.worldometers.info/world-population/

Dit dus. Ik vind dat meer mensen hun oogkleppen moeten afzetten en kijken wat we aan het doen zijn, ipv leuk verder te fokken.

Wel vind ik een pleeg kind of adoptie wat anders, daar help je een bestaand mens mee

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:45

Ik denk dat niemand anders op je vraag kan antwoorden als jij zelf.Kinderen neem je voor je zelf.Als je behoefte hebt om er nog 1 te nemen moet je dat ook zeker doen.

Ik zelf zou er persoonlijk geen behoefte aan hebben.Ik wil nog wat ruimte voor mezelf ,mijn kinderen zijn gezond dat was voor mij een reden om te stoppen.Daarin tegen heb ik veel honden.Niet omdat die honden zo'n behoefte hadden aan andere honden maar omdat ik er zelf behoefte aan heb.Ik krijg ook vaak commentaar op het het aantal en dat mensen dat niet zouden willen.Dat is hun goed recht maar ik wil ze wel.
Dus als jij het gevoel hebt het kind te kunnen bieden wat je wilt moet je het zeker doen waar er 3 kunnen leven kunnen er ook 4 zijn he.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:50

Nou zet die oogkleppen maar af dan: het feit dat er in ontwikkelingslanden nog steeds zoveel kinderen geboren worden komt onder andere door de armoede als gevolg van de oneerlijke verdeling in de wereld. Het rijke westen is hier behoorlijk debet aan.
Ook is het westen de grootste vervuiler, waardoor het klimaat verandert en hele bevolkingsgroepen niet meer in hun land kunnen blijven wonen vanwege extreme droogte of andere extreme weersomstandigheden.
Dit zijn volken met een vele malen kleinere voetafdruk dan wij hier.

In plaats van echt te investeren in duurzaamheid en een eerlijke verdeling in de wereld stemt nog steeds het overgrote deel van Nederland rechts (dwz voor eigen belang)
Misschien eens bij jezelf beginnen in plaats van een ander te veroordelen op het aantal kinderen dat hij/zij heeft?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:55

Poeh, TS, zelf zou ik er niet aan moeten denken. Buiten alle punten die je zelf al hebt genoemd, is de vraag of een vierde vanzelfsprekend helemaal gezond is ook nog iets om over na te denken. Dat zouden dan nog eens extra zorgen zijn, waardoor je de aandacht helemaal niet meer makkelijk over alle kinderen zou kunnen verdelen.
Mijn zoon is officieel van een tweeling, maar eentje is er tijdens de zwangerschap afgevloeid. Achteraf misschien maar goed ook, want ik had een behoorlijke psychische knauw overhouden na de zwangerschap. Niet door het verlies, want daar ben ik heel nuchter over (en ook op het moment suprême geweest), maar schijnbaar toch een vorm van postnatale depressie. Als ik er dan twee aandacht had moeten geven, weet ik niet of ik dat wel had gekund. En nu die van mij deze maand 18 wordt, ben ik nog steeds erg gelukkig met het idee dat we er (uiteindelijk) eentje hebben mogen opvoeden en niet meer. Ook mijn zoon is blij dat hij geen broertjes of zusjes heeft: hij heeft werkelijk nog nooit een moment gehad dat hij er eentje had willen hebben. Al vanaf jonge leeftijd liet (en laat) hij (nog) steeds weten blij te zijn dat hij 'alleen' is. Hij heeft wel een aantal zeer goede vrienden (wel de lusten, niet de lasten, zo gezegd). Dus het is helemaal niet vanzelfsprekend dat je met drie kinderen eentje hebt die zich alleen voelt.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:01

Nikass schreef:
Nou zet die oogkleppen maar af dan: het feit dat er in ontwikkelingslanden nog steeds zoveel kinderen geboren worden komt onder andere door de armoede als gevolg van de oneerlijke verdeling in de wereld. Het rijke westen is hier behoorlijk debet aan.
Ook is het westen de grootste vervuiler, waardoor het klimaat verandert en hele bevolkingsgroepen niet meer in hun land kunnen blijven wonen vanwege extreme droogte of andere extreme weersomstandigheden.
Dit zijn volken met een vele malen kleinere voetafdruk dan wij hier.

In plaats van echt te investeren in duurzaamheid en een eerlijke verdeling in de wereld stemt nog steeds het overgrote deel van Nederland rechts (dwz voor eigen belang)
Misschien eens bij jezelf beginnen in plaats van een ander te veroordelen op het aantal kinderen dat hij/zij heeft?

Oh dus jij weet wat ik stem? Nee, ik begin ook bij mijzelf. Maar als ik zie dat andere mensen er blijkbaar geen frick om geven kan mij dat zeker irriteren ja.

In ontwikkelings landen is de reden dat ze zoveel kinderen hebben ook anders. Daar is de overlevings percentage heel anders.

Ik heb het niet specifiek over de TS, maar mensen in het algemeen zouden hun keuzes iets meer moeten overwegen. Ik heb er ook niks tegen als mensen 2 kinderen hebben, maar wel als ze als maar meer willen

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:16

Annet_Dottie schreef:
(Ik heb alleen de OP en eerste pagina gelezen)
Ik zie in je profiel dat je 28 bent? Als je twijfelt, waarom wacht je dan niet gewoon een paar jaar nog? Klinkt misschien heel makkelijk ik ben 27 heb geen kinderen en heb alleen 1 "echte" broer dus kan er misschien niet heel erg over mee praten. Maar ik zou dan nog even wachten denk ik tot je er echt zeker van bent!

Natuurlijk is "wachten "een optie als je nog niet zeker bent, maar ondanks het feit dat TS al drie gezonden kinderen op de wereld heeft mogen zetten is dat geen garantie dat nummer vier zich ook spontaan en gezond meld.

Bovendien ligt het er maar net aan hoeveel leeftijdverschil je tussen de kinderen wilt, zelf zit er dik 4.5 jaar tussen mijn oudere broer en ik en 12!! jaar tussen mijn oudste broer en ik......met nog een stel zussen daar tussen.
Maar......bij gebrek aan beter, en omdat mijn broer boven mij blij was dat in elk geval zijn jongste zus in de goal "kon " staan ging dat redelijk.
Voor de andere broer en zussen was ik niks anders dan een lastpak die om autistische redenen ook niet "het lieve zusje "was dat hen was beloofd.

Wat me echt opvalt is dat er zoveel mensen het hebben over overbevolking!!
Ik kan er een hoop bij bedenken, maar of het een goede rede is om zelf geen kind meer te wensen "omdat je er al drie hebt "vind ik vrij kras.

Of dat je er dán maar een zou moeten adopteren.....
Natuurlijk kan je een adoptiekind helemaal als "eigen " gaan zien, en iedereen kent wel het zinnetje: Jij komt niet uit Mama's buik maar uit haar hart....
Prachtig-prachtig, maar ik denk dat dat ook een hele bewuste keuze moet zijn.
Dat is domweg niet voor iedereen weg gelegd en daarom kom je daar ook niet zo maar voor in aanmerking.

En even off topic vraag ik me dan ook af hoe de mensen die zich zorgen maken over de wereldbevolking dan denken over het overschot aan huisdieren die ons land en de wereld bevolken?
Het aantal ras zuiveren dieren groeit nog steeds gestaag, sterker nog........er komen alleen nog maar "designers rassen "bij terwijl de opvang en asiels langzaam maar zeker overspoeld worden door het overschot.
Als iedereen met een rasdier én de wens voor een ander beest nou eens een asieldier zou pakken???
Dát zou pas écht fijn zijn.

Nee.
Je mag een mens niet met een dier vergelijken, en al zeker geen mensenbaby met een kitten of een pup, maar wie zijn wij om iemand een kind om die reden te ontzeggen?
Er zijn overigens genoeg mensen bewust kinderloos ( zelf ben ik daar om andere redenen dan wereldbevolking één van ) dus dat compenseert zichzelf echt wel weer.
En alsjeblieft zeg kijk even naar China met zijn belachelijke regels om één kind??!!! per gezin te stimuleren.......nee dát gaat lekker..........
Gewoon te walgelijk voor woorden.

En het is raar dat een TS "ter verantwoording "wordt geroepen voor haar kinderwens omdat onze ouders en voor-voorouders er een zooitje van hebben gemaakt op deze aardkloot.

TS is nog aan het wikken en wegen, en dat is prima, mooi ook!! dat ze er zo bewust mee omgaat.
Ik ben het eens met wat hier al eerder voorbij kwam; Waar plaats, ruimte en eten voor drie is, is ook plaats voor vier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:23

DarkCupid schreef:
... mensen in het algemeen zouden hun keuzes iets meer moeten overwegen.

Dit ben ik met je eens, maar meer dan twee kinderen willen kan ook een weloverwogen keuze zijn.

En nee, ik weet niet wat jij stemt. Was niet zo persoonlijk bedoeld. Maar wel een feit dat er nog steeds niet echt voor het milieu gestemd wordt en dat er gauw naar een ander gekeken wordt, terwijl er bij onszelf nog veel te verbeteren valt.

Raadsmits: wel een goed punt hoor, dat het goed zou zijn als iedereen eerst voor een asieldier zou kiezen. Alleen is er bij mijn weten geen overschot aan (Nederlandse) asieldieren. Althans, geen honden.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:25

Ten eerste begrijp ik niet waarom zoveel mensen kinderen 'kids' noemen. Weet je dat dat Engels is voor 'geitenbokjes'?

Verder: Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee en nog eens nee. We zijn met zeven miljard mensen op de wereld, die elkaar en de planeet het leven onmogelijk maken. Niets, maar dan ook niets, kan een gezin met vier kinderen rechtvaardigen. Daartoe zijn de aardse hulpbronnen gewoon niet toereikend. Als iedereen vier kinderen neemt, is binnen één generatie de wereldbevolking verdubbeld. Terwijl we nu al meer opmaken dat de aarde ons levert. Onder onze last van veel te veel mensen warmt de aarde op, worden de laatste bossen gekapt, wordt er roofbouw op de grond gepleegd. De mensheid moet verminderen, niet vermeerderen. Als je er een kind bij neemt, werk je mee aan ons aller ondergang, ook al wil dat er bij sommige mensen hier niet in.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:43

musiqolog schreef:
Ten eerste begrijp ik niet waarom zoveel mensen kinderen 'kids' noemen. Weet je dat dat Engels is voor 'geitenbokjes'?

Verder: Nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee en nog eens nee. We zijn met zeven miljard mensen op de wereld, die elkaar en de planeet het leven onmogelijk maken. Niets, maar dan ook niets, kan een gezin met vier kinderen rechtvaardigen. Daartoe zijn de aardse hulpbronnen gewoon niet toereikend. Als iedereen vier kinderen neemt, is binnen één generatie de wereldbevolking verdubbeld. Terwijl we nu al meer opmaken dat de aarde ons levert. Onder onze last van veel te veel mensen warmt de aarde op, worden de laatste bossen gekapt, wordt er roofbouw op de grond gepleegd. De mensheid moet verminderen, niet vermeerderen. Als je er een kind bij neemt, werk je mee aan ons aller ondergang, ook al wil dat er bij sommige mensen hier niet in.

Als je er zo mee begaan bent, begin dan anticonceptie uit te delen in de landen waar mensen geen geld en geen eten hebben om hun kinderen groot te brengen.Daar heeft geboortebeperking nut.
Maar waarom zou ts daarom een kind minder moeten nemen.
Zelf heb ik geen behoefte aan meer kinderen zou het daarom niet doen,maar niet om de wereldbevolking te beperken daar maakt dat ene kind geen drol op uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:08

Het idee van Inferno vind ik zo gek ook nog niet eigenlijk. Van mij mag er wel zo'n virus los gelaten worden op de wereld. Maar goed, dat bestaat nog niet vermoed ik. En of het ethisch verantwoord is, is ook nog een goede vraag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:24

Tengeltje11 ik ken naast onze dochter nog wat andere kinderen die alleen zijn thuis als in: geen andere broertjes of zusjes. En die zijn echt niet allemaal rot verwend. Onze dochter heeft geen I pad en geen smartphone. Kan goed delen en is erg sociaal.

En soms is 1 kind geen eigen keus. Wij hebben ook een tijdje geprobeerd of een 2e kindje ons gegund was, maar dat is helaas niet gelukt. Dan ga je nadenken wat je wil, de medische molen in, of vrede hebben met je eigen gezondheid en het feit dat je een gezond kind op de wereld hebt gezet. Wij hebben voor het laatste gekozen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:42

beatje schreef:
musiqolog schreef:

Als je er zo mee begaan bent, begin dan anticonceptie uit te delen in de landen waar mensen geen geld en geen eten hebben om hun kinderen groot te brengen.Daar heeft geboortebeperking nut.
Zelf heb ik geen behoefte aan meer kinderen zou het daarom niet doen,maar niet om de wereldbevolking te beperken daar maakt dat ene kind geen drol op uit.

Wat een onzin zeg. 'Daar' heeft geboorte beperking nut maar hier mogen we gewoon vrolijk verder fokken? Wat een kromme redenatie. Zeker met de uitspraak: Begin bij jezelf, want dat doe je juist als je in je eigen land begint i.p.v. schijnheilig alleen maar naar geboorte aantallen in ontwikkelingslanden wijzen. De wereld heeft niet behoefte aan meer mensen. Onderscheid tussen westers of niet westers is niet per direct relevant. (buiten dat een kind in Afrika op het moment minder vervuilend is dan een westers kind dan..)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:57

Ik zou maximaal 2 kinderen willen :) De wereld is al vol genoeg..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:03

musiqolog schreef:

Hou toch op :+ Wel eens gehoord van dubbele betekenissen? Als iemand jou een bikkel noemt bedoelen ze daar ook niet mee dat je maar 1 bal hebt. Mensen die hun zoon Dick of Dickie noemen bedoelen daar ook geen piemel mee.

Vind dit verder een heel interessant topic maar het woord fokken icm kinderen vind ik een behoorlijk denigrerend.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:12

Deoiridh schreef:
beatje schreef:

Wat een onzin zeg. 'Daar' heeft geboorte beperking nut maar hier mogen we gewoon vrolijk verder fokken? Wat een kromme redenatie. Zeker met de uitspraak: Begin bij jezelf, want dat doe je juist als je in je eigen land begint i.p.v. schijnheilig alleen maar naar geboorte aantallen in ontwikkelingslanden wijzen. De wereld heeft niet behoefte aan meer mensen. Onderscheid tussen westers of niet westers is niet per direct relevant. (buiten dat een kind in Afrika op het moment minder vervuilend is dan een westers kind dan..)

Daar is niks geen kroms aan.Als je zo begaan bent met de mensheid begin dan daar waar het enige nut heeft .In mijn ogen is dat in landen waar veel meer kinderen worden geboren als hier en waar geen geld eten en/of weinig toekomst voor kinderen is.In dat soort landen zou ik hard voor geboortebeperking zijn.

Maar hier zeuren tegen over een TS die er dan ook nog eens grondig over nadenkt of ze wel een kindje er bij wil nemen komen aandraven met een hele wereldpolitiek vind ik een beetje zeikerig of klein zielig.
Wat ik wel kleinzielig vind is dat het blijkbaar belangrijker is dat een kind vervuilender voor de wereld is als het feit dat iemand een kind een goed leven kan geven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:17

Dat "fokken" deden wij vlak na de 2e wereld oorlog, een babyboom tot gevolg en daarna de vergrijzing die pas rond 2030 voorbij is, in de jaren 60 70 en verder is het aantal geboortes drastisch gedaald. Toen ik opgroeide was het gemiddelde 4,5 kinderen per gezin, dit is nu 1,7 kinderen per gezin. (Europees gemiddelde 1,5)

Het aantal geboortes bevindt zich hiermee al enige tijd onder het niveau waarop de bevolking zichzelf op den duur kan vervangen. (ca. 2,1 kinderen per vrouw)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:23

wou wat bijzonder dat de mens denkt met het leven van een soort genoot te moeten bemoeien.
Laat iedereen even lekker in zijn eigen waarde en zelf beslissingen nemen ( waar heus wel goed over nagedacht wordt ook al denken al die kinderhaters van niet).
Ik accepteer dat er mensen zijn die geen kinderen willen ( sterker nog moeten ze zelf lekker weten het zou mij een worst boeien). Ik zelf zou denk ik geen vier willen, maar wil nog wel graag tweede en daar heb ik zeer zeker lang over nagedacht of ik het echt wil.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:25

Geen idee of het al genoemd is, maar wat als het een tweeling of zelfs een drieling wordt? Mijn ouders wilden ook graag nog een vierde maar kregen er nog een vijfde bij. Redden jullie het dan nog?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:28

Jis_ schreef:
Dat "fokken" deden wij vlak na de 2e wereld oorlog, een babyboom tot gevolg en daarna de vergrijzing die pas rond 2030 voorbij is, in de jaren 60 70 en verder is het aantal geboortes drastisch gedaald. Toen ik opgroeide was het gemiddelde 4,5 kinderen per gezin, dit is nu 1,7 kinderen per gezin. (Europees gemiddelde 1,5)

Het aantal geboortes bevindt zich hiermee al enige tijd onder het niveau waarop de bevolking zichzelf op den duur kan vervangen. (ca. 2,1 kinderen per vrouw)

_/-\o_
En ook de wereldbevolking is geen verhaal van: wordt maar groter. In tegendeel zelfs..
Maar ja, dan moet je wel er echt iets van willen weten en onderzoeken en dat is minder makkelijk dan een beetje in de ronde toeteren dat de wereld overbevolkt raakt..allemaal populariteitstermen van mensen die van toeten nog blazen weten.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:45

gekvanfleur schreef:
Jis_ schreef:

_/-\o_
En ook de wereldbevolking is geen verhaal van: wordt maar groter. In tegendeel zelfs..
Maar ja, dan moet je wel er echt iets van willen weten en onderzoeken en dat is minder makkelijk dan een beetje in de ronde toeteren dat de wereld overbevolkt raakt..allemaal populariteitstermen van mensen die van toeten nog blazen weten.

De europese bevolking krimpt (in de meeste landen) ja. De wereldbevolking in het algemeen niet. En ja, dat baseer ik op statistieken en niet op populariteitstermen. :Y)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:56

Je moet natuurlijk wel wat verder kijken dan de komende 10 jaar. ;)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:59

gekvanfleur schreef:
Je moet natuurlijk wel wat verder kijken dan de komende 10 jaar. ;)

Grappig dat jij er direct vanuit gaat dat dat niet gedaan is. Maar dit wordt toch een eindeloos verhaal dus ik vind het wel goed zo.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:39

Wat een treurig, veroordelend en ontzettend grof topic.
Kinderen fokken? Wat een taalgebruik.