Nightingale schreef:Een beetje een zijspoor misschien, maar ik vraag me bij dit soort dingen altijd af welke kant de oorzaak-gevolgrelatie op gaat: komen je gedrag (en eventuele problemen) voort uit je autisme, of heb je de diagnose autisme gekregen omdat je die gedragingen vertoont? In het eerste geval zie je autisme als een soort toestand op zichzelf die op de een of andere manier aan jou verbonden is, in het tweede is het puur een benaming voor bepaalde gedragspatronen (die dan weer wel heel erg uiteen kunnen lopen). Ik neig zelf altijd een beetje naar de tweede benadering, dus dan zijn uitspraken als 'het komt door mijn autisme' sowieso niet zinvol. Maar ik ben benieuwd hoe jullie (en dan vooral de mensen die zelf autisme hebben) hierin staan!
Ik neig zelf ook eigenlijk naar je tweede optie. En heb dus daarom ook vaak moeite met de benaming en de uitspraak "Het komt door mijn autisme". Heb tegen de laatste uitspraak eigenlijk ook een beetje een allergie (die misschien niet helemaal terecht is).
Het zijn namelijk nog steeds gewoon je eigen gedragingen en andere mensen hebben weer andere gedragingen die anderen niet fijn vinden. Zo heeft iedereen wat. Maar daar zal je zelf toch echt aan moeten werken. Zeg dan gewoon sorry, zo bedoelde ik het niet. Ik heb daar een beetje moeite mee, maar werk eraan.
Maar om terug te komen op jouw vraag Ts.
Ik denk dat ik me dan af zou vragen waarom je dat vertelt. Wat moet ik ermee? Zou ik denk ik denken.
Niet vervelend bedoeld, maar iedereen heeft leuke en minder leuke kanten (ook mensen zonder autisme) en die merk ik vanzelf wel. Ook bij een autist en daar speel ik dan op in en hou ik rekening mee.
Ik vind labeltjes als autisme, adhd, add, etc. niet zo interessant, maar wel de persoon die tegenover me zit. En met de ene autist kan ik het goed vinden en met de ander niet. Net zoals dat ik het met de ene "normale" persoon wel goed kan vinden en met de ander niet...
En dat klinkt misschien hard, maar ik vind een aantal symptomen die bij autisme horen best irritant. Met die mensen zal ik dan ook niet snel vrienden worden, maar dat is net zo goed bij "normale" mensen die vervelende trekjes hebben.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook best moeite heb met de labeltjes. Al snap ik dat het voor de persoon zelf fijn kan zijn en voor de hulpverlening handig, zodat ze weten welke hulp ze dan in kunnen zetten.