Doe jij 's avonds open als de deurbel gaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:06

Cayenne schreef:
Wij hebben idd een 'nee, geen collectanten, verkopers of geloofsovertuigers'-sticker en dat werkt prima.

In ons vorige huis (we zijn in augustus verhuisd) hadden we ook een camera boven de deur. Op een gegeven moment ging 's avonds rond 22:00 uur de bel. Ik vond het veel te laat en heb niet open gedaan.
Wel even op de camera gekeken wie het was. Dat bleek een meneer te zijn. Maar het rare was, dat ie blijkbaar al een paar minuten door het zijraampje had staan kijken terwijl ik op de bank zat!! :oo Echt gewoon een minuut of 4 met zijn neus bijna tegen het raam aan. Zo bizar dat ik dat niet heb gezien.
We hebben toen de politie gebeld en de camerabeelden doorgestuurd, maar ze hebben hem helaas niet kunnen traceren. Dit voorval heeft me echt een heel onveilig gevoel bezorgd. Gelukkig was manlief thuis (maar die was boven bezig. Misschien dat hij daarom dacht dat ik alleen thuis was?).

Sindsdien zorg ik dat de gordijnen altijd 's avonds potdicht zijn en doe ik echt nergens meer voor open (tenzij iemand van tevoren even belt). Hij is overigens nooit meer terug gekomen.

Iewl! Wat eng zeg!

Veraaaaah

Re: Doe jij 's avonds open als de deurbel gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:40

Ik doe eigenlijk altijd open, of ik moet zien dat het een deur tot deur verkoper is dan doe ik niet open. Al helemaal niet als ik in mn pyjama zit :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:53

MarijeR schreef:
Hier (vlakbij de grens) worden vooral ouderen nog wel eens in hun woning overvallen maar dan maakt het niet uit of je open doet of niet en het gebeurt zelfs overdag dus tja...

Of je bij iedere collecte wat geeft, is idd je eigen beslissing maar even vriendelijk zeggen dat je wel of niet iets geeft en ze een fijne avond en succes wensen dat is toch niet zoveel gevraagd?
Het zijn mensen die dat vrijwillig doen voor een doel wat zij blijkbaar belangrijk vinden.
Een vriendelijk woord kost niet veel...
Maar goed, misschien komt dat ook door mijn eigen ervaringen met collecteren en dat ik dan liever iemand tegen kwam die vriendelijk open deed en zei niets te geven dan mensen die je negeerden of deden alsof ze niet thuis waren :+
Maar dat is misschien ook wel verschil in stads/dorps mentaliteit.

Ik ben ook collectant. Loop voor drie doelen, en het interesseert me echt geen fluit of mensen wel of niet de deur open doen. :+ Als ik binnen een paar seconden geen beweging hoor dan loop ik gewoon weer door.
Ik woon overigens ook gewoon in een klein dorp al mijn hele leven. Loop ook altijd dezelfde straat, dus inmiddels sla ik bepaalde huizen gewoon over als ik weet dat ze toch nooit open doen.
Je bent niet verplicht je deur te openen hoor :)

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:20

We hebben nu een voordeur waarvan een raam open kan. 'S avonds doe ik die open als de bel gaat en staan er 3 honden om me heen die te keer gaan dus dan durf ik wel. In mijn vorige huis keek ik eerst door het raam en als ik open deed eerst de hond door de deur en dan pas verder open. 1 van de 3 honden vreet iedereen op dus het raam is ook te bescherming van degene die voor de deur staat.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:21

Ik doe meestal wel open bij de voordeur. Maar wordt hier niet vaak 's avonds aangebeld bij onze voordeur. (kan dan niet zien wie er voor de deur staat) Maar woon nu in een flat. Dus mocht het een keer een vervelend/bedreigend persoon zijn, dan horen de 2 directe buren het direct als ik een gil geef ofzo of op de deur klop/aanbel bij hun.
Wanneer ze bij de ingang van de flat aanbellen, kan ik zien wie er voor de deur staan. Wanneer ik dan niemand verwacht, doe ik niet open. Had laatst een keer dat er werd aangebeld en ik zag 2 mensen staan. Ik vraag dan eerst via de intercom wie ze zijn. Bleken Jehova getuigen te zijn die geloof wilde aansmeren. Dus niet open gedaan.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 02-12-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:23

Ligt er eigenlijk een beetje aan hoe laat het is. Als het 21 uur 's avonds is dan kan de postbode nog wel eens voor de deur staan, of soms komt er iemand langs voor m'n huisgenoten zonder dat ik het weet. Wordt het later dan 22.00 uur dan doe ik eigenlijk niet open. Als er dan echt open gedaan moet worden, dan word ik wel gebeld door diegene of laten mijn huisgenoten dat weten. Bovendien staan er bij ons bij de voordeur meerdere hockeysticks dus mocht het zo ver komen... }:)

In de zomer verschilt het nog wel eens. Mocht het dan nog licht zijn, dan doe ik wel open.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:18

Om verwarring te verkomen.
Ja wij hebben gewoon een sticker op de deur, dus collectanten zien we niet meer.
Ik weet natuurlijk ook dat er om 22:00 uur geen collectanten aan de deur komen.
Maar het gaat bij mij/ons ook niet alleen om 's avonds.

Als ik geen zin heb, dan gaat de deur gewoon niet open.
Welk tijdstip dan ook.
En ja ik woon in een dorp ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:01

Ik doe tot een uurtje of 8 /half 9 de deur wel open. Daarna niet meer.
Ik ben op zich niet bang uitgevallen, maar ik woon wel alleen met 3 jonge kinderen.
Ik kan niet op de voordeur kijken vanuit de woonkamer, dan moet ik eerst naar de keuken lopen.

Wij hebben wel eens midden in de nacht politie aan de deur gehad, maar die geven het niet op na 1x bellen hoor. Dus dan ga ik wel kijken.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:03

Maar TS geeft aan dat ze ook niet open doet als ze drie keer achter elkaar bellen.. Hoe lang moet de politie dan door gaan tot je wel open doet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:20

Het gaat me er niet om hoelaat ze aanbellen en ben ook niet bang ofzo. Ik ben 's avonds niet alleen. Als mijn man of zoon willen open doen, moeten ze dat zelf weten.

Collectanten weten echt dat niet overal open wordt gedaan of dat ze niet overal iets krijgen. Maar er zijn meer mensen die aanbellen, zoals abonnement verkopers. Wij hebben een oprit en een klein trappetje naar onze voordeur, vanwege split level, dus dan zien ze toch te laat de sticker.

Het is mijn goed recht om er geen zin in te hebben om open te doen na tientallen keren open gedaan te hebben voor verkopers etc. Wij wonen in een dorp aan een woonerf, dus geen doorgaand verkeer. Er is echt niemand uit mijn familie of vriendenkring die zomaar langskomt, want daar hou ik niet van en dat weten ze echt wel.

Langskomen is prima na afspreken en dan hou ik er rekening mee en zijn ze welkom. HOu de deur da in de gaten, maar hoor het wel. Bel staat altijd uit. Eigenlijk omdat mijn vorige hond dement werd en blafte op de bel na 15jr nog nooit geblaft te hebben. Buren begonnen meteen te zeuren, dus laat hem met onze huidige hondjes ook uit, want die slaan wel kort aan even.

Het is toch omgekeerde wereld als ik rekening moet gaan houden met mensen die ongevraagd langskomen? Dat weet je toch zelf dat je iets wil verkopen, collecteren etc zonder dat mensen erom gevraagd hebben? Als ik een abonnement wil of geld wil doneren, doe ik dat echt wel.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:23

Mijn moeder zei altijd tegen mij, als je bang bent dat iemand je achtervolgt, bel dan gewoon bij een huis aan en doe of je daar woont. Dus als dat de situatie zou zijn zou het heel vervelend zijn als niemand open doet als ik in paniek ben.
We hebben zelf eens een meisje huilend in ons huis gehad omdat ze werd achtervolgt door een groep jongens.. dat was zo rond 23:00 s’avonds. Ik keek eerst uit t raam en zag wel paniek. We hebben namelijk zo’n lamp op bewegingssensor dus je kon haar duidelijk in paniek zien en als ik dat zelf zou hebben zou ik ook graag willen dat iemand s’avonds de deur opendoet.
Toch snap ik het wel deze tijd dat het niet vaak gedaan word. Ik kijk zelf altijd eerst even en dan open wanneer ik het vertrouw.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:32

Ik doe gewoon open hoor :+ Gebeurt hier nooit wat. Ik woon in een studentenflat, meestal zijn het mensen die het karretje willen lenen dat wij voor de deur hebben staan. Ook een keer iemand gehad die een fietspomp wilde lenen (maar dat was dan weer vroeg in de ochtend).

Als er iets gebeurt galmt het hier zo erg, dan komt er echt wel iemand kijken wat de commotie is. Veel sociale controle hier (ook dingen als brandlucht en verdachte figuren bij de fietsen enzo)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:52

Er was van de zomer iemand die om 2 uur aanklopte voor hulp. Hij had gedronken en volgens mij ook wat anders gebruikt. Hij stond op blote voeten in korte broek met een shirt voor de deur. Zijn armen en benen onder de schaafwonden.

Hij wilde de weg vragen en een trui en schoenen. Hij moest naar de andere kant van de ijssel maar wilde persé niet via Zwolle. Mijn vechtgenoot is eerst rustig een sigaret met hem gaan roken buiten en ik heb hem een glas water gegeven en een vest.

Hij vertelde dat hij ruzie had gehad met zijn vriendin en de politie was ingeschakeld. Tja... Ik heb hem maar terug gebracht naar de instelling waar hij woonde.

Had hem ook op het politiebureau kunnen afzetten of niets kunnen doen. Maar ik heb nog steeds af en toe contact met hem via Facebook en die ene nacht is de ommekeer in zijn leven geweest zegt hij nu.

Wij hebben gewoon met hem gepraat en wat simpele raad meegegeven. Hij is nu op de goede weg met een baan en een leuke nieuwe vriendin. Als wij hem niet geholpen hadden was hij hopeloos verder in de problemen gekomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 10:17

Dit was waarschijnlijk één van de buren die zijn/haar pakketje kwam ophalen en wist dat ik thuis was.

Als men blijft bellen doe ik echt wel open hoor.

Maar ik woon in een jongeren complex met daaromheen allemaal gezinswoningen dus als er iemand in nood aanbelt zijn zulke woningen een stuk logischer...ook omdat je daar naar binnen kan kijken en bij ons niet...

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:46

Ik kijk altijd eerst door het keukenraan wie het is... goed hard schreeuwen horen ze je ook wel....

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:01

Wij hebben een camera voor de deur hangen en ik kan uit het raam kijken vanuit boven en ja ik doe wel open of vraag vanuit boven wat er is want de 2x dat ‘s avonds werd aangebeld bij ond was toen paarden (niet onze maar had gekund) waren uitgebroken en de politie zich afvroeg of her onze waren. Toen hebben we beide keren geholpen de paarden te vangen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:03

Hier wordt nooit aangebeld, iedereen stapt gewoon binnen en roept "volk!".

Als dat savonds gebeurd is t altijd de buurman haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:08

Wij hebben merendeels van de tijd de bel uitgetrokken ivm de honden, die zet ik alleen maar aan als ik iets of iemand verwacht.

Mocht het gebeuren dat er 's avonds wordt aangebeld kan ik altijd een luik in de deur openmaken om te kijken wie het is, daar hoef ik niet de hele deur voor open te maken.

Als ik lekker in bed lig een filmkoje te kijken of iets dergelijks doe ik sowieso niet lopen. Dan lig ik lekker. :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:11

Froukje schreef:
Maar TS geeft aan dat ze ook niet open doet als ze drie keer achter elkaar bellen.. Hoe lang moet de politie dan door gaan tot je wel open doet?

Die zeggen er wel bij dat ze politie zijn.
En dan ga je even bij een raam staan, eventueel boven om te kijken of dat klopt.

Ik doe hier ook niet open.
We wonen compleet afgelegen, mensen komen overdag maar terug.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:14

cp112 schreef:

Heerlijk ! :j Dit ken ik ook van in mijn jeugd.

Waar ik nu woon is het omheind, dus er moet wel aangebeld worden :+
Ik doe ook altijd open. Al eens gehad dat er een '' verdwaalde '' jeugdige asielzoeker voor de deur stond.
Die jongen had het koud en de politie heeft 'm teruggebracht naar het centrum.
Verder gebeurt hier weinig. :')

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:39

cp112 schreef:

Als wij zo heerlijk afgelegen zouden wonen zou dat bij ons ook zo zijn :o

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:42

Ik doe wel open omdat onze postbode soms laat komt, ik een hond heb en ik nog nooit iets raars meegemaakt heb. Onze hond blaft ook heel hard als de bel gaat en rent mee, dus dan hebben criminelen nog de kans weg te rennen :')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:44

_Zoe schreef:
Ik doe altijd m’n jas aan, is het iemand waar ik zin in heb zeg ik kom binnen ben net thuis of anders zeg ik sorry ga net weg :') maar wacht meestal gewoon tot huisgenoot open doet

Omg ik ga hier heel even stuk om _O-
Wij hebben geen werkende bel (bewust, vervelende belletje lellende buurkindjes >;) ) en als er iemand klopt kijk ik eerst door het raam, dan pas de deur open als het iemand bekends is.