Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:40

Gewoon uit een dorp in brabant.
Waar veel, zeker niet het grootste gedeelte, het super stoer vind om te knallen en daarmee rottigheid uit te halen als het na de 50ste boem saai begint te worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:41

Marjoow schreef:
Ik denk dat het niet veel oplost. Meeste ongelukken gebeuren al met illegaal vuurwerk.

Elk verbod valt of staat met de handhaving ervan. En dat gebeurd nu al niet..

Eigenlijk ben ik gewoon voor het afschaffen van het vuurwerk verbod. Gewoon het hele jaar door vuurwerk afsteken en gereguleerde verkoop. Zou het dan nog zo spannend zijn op oudjaarsdag?

Ik denk idd niet dat het veel oplost, maar alsjeblieft geen opheffing van het vuurwerkverbod. Ik ben zelf bang voor vuurwerk na wat ongelukjes (en nee, ik vind een sterretje al heftig zat, kwam alle keren door iemand anders) Gelukkig nooit ernstig. Van de 3 honden die ik heb is er nog maar 1 niet bang. Dat waren er 2 en de 3e hadden we voor 90% angstvrij, tot een paar jochies het lollig vonden om vuurwerk tegen onze gevel aan te gooien, waar mijn hond naar buiten lag te kijken. Politie gebeld, niet gekomen of veel te laat. Onze 2e bange hond heeft het 1e jaar gezellig naar buiten gekeken en geslapen, tot er vuurwerk naar ons gegooid werd toen ik haar uit de auto haalde naast het huis. Het ontplofte vlakbij en dat was toch te veel van het goede.

Het probleem is dat ik dat ene nachtje met bange dieren echt kan handelen. Nee, het is niet leuk, want 1 echt in paniek en 1 die het gewoon erg eng vindt, maar het is niet maar één nacht. Het begon hier in oktober al met af en toe een knal, in november elke week wel minimaal 1 en nu elke dag meerdere.

Ik geloof ook niet dat 99% niks fout doet, of die ene % moet hier allemaal wonen. :+ Maar helemaal afschaffen, persoonlijk mag het van mij, maar dat lost weinig op denk ik. Hier gaat het mis met de handhaving, dat gebeurt nu al niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:42

Magrathea schreef:
Het scheelt als het er al niet ingebakken zit van jongs af aan dat vuurwerk leuk en stoer is. Dat is bij jou aan de hand denk ik Sizzle. En een kleinere bevolkingsdichtheid, dat zal ook helpen

Misschien ook omdat er vaker per jaar vuurwerk afgestoken wordt, dan bouwt het misschien niet zo'n spanning op.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:42

bruintje123 schreef:
Waar veel, zeker niet het grootste gedeelte, het super stoer vind om te knallen en daarmee rottigheid uit te halen als het na de 50ste boem saai begint te worden.

Wat een verschil dan :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:48

Het zal elkaar ook vast wel opstoken. En zodoende dat het op de ene plaats meer is dan op de andere.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:00

bruintje123 schreef:
Het zal elkaar ook vast wel opstoken. En zodoende dat het op de ene plaats meer is dan op de andere.

Precies. No pun intended I presume :')

De gemeente kan hier natuurlijk het voortouw in nemen. En dan gaat iedereen massaal oudjaar vieren bij oma in Schubbekutteveen en kan de rest eens zien dat er toch heus wel tuig bestaat en dat die gekke randstedelingen zich niet aanstellen :')

Overigens is het in mijn wijk ook gewoon rustig hoor, maar ik woon in een studentenwijk. Alleen maar studenten. Het is hier heerlijk rustig rond oud en nieuw. Dat gelooft ook niemand trouwens als je dat zegt := Maar studenten hebben natuurlijk geen geld voor vuurwerk en/of een auto om naar Polen te rijden

MyWishMax

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:10

Gaan die studenten trouwens niet gewoon naar huis met oud en nieuw? (heeft verder niks met het vuurwerk te maken ofzo haha)

Ik kom ook uit de randstad, maar dan een klein boerendorp wat een aantal keer in het nieuws is geweest, omdat het vreselijk uit de hand liep met oud en nieuw.......

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:12

Ik vind het vuurwerk leuk om zelf af te steken, bij ons ook nog nooit ongelukken mee gebeurd.. dus van mij mag het blijven. Wel vind ik het zielig voor de dieren die bang zijn, maar ja..

Al denk ik dat het op een gegeven moment wel echt afgeschaft zal worden, en dat er net als in andere landen vuurwerkshows zullen komen. Maar toch, wie zegt dat dat ongevaarlijk is? Een vuurwerkshow houdt in dat er grote mensenmassa's bij elkaar moeten komen, dat zou mij nu ook niet bepaald een veilig gevoel geven.. dan heb ik liever dat het allemaal een beetje verspreid is. En als je voor het huis vuurwerk kunt afsteken, dan kunnen ook bijvoorbeeld mensen die slechter ter been zijn, en niet de hele avond kunnen staan, vanaf de voorkamer naar buiten kijken. Zou persoonlijk ook liever niet naar een grote stad oid moeten reizen en vervolgens weer terug moeten met al die dronkenlui, hoe willen ze dat dan ook doen met vervoer, iedereen in een bus proppen s' nachts?

Nou weet ik niet hoe ze dat in andere landen doen hoor, maar het idee staat mij niet aan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:28

Voorheen was mijn hulphond niet bang voor vuurwerk.
Knallen begint nu, ik woon in Nieuw-Vennep vlakbij Schiphol, al in november.
Mijn teef is inmiddels doodsbang. Durft niet te plassen als ze vuurwerk hoort.

We hebben een JOP, jongeren ontmoetingsplek, doorgedrukt door de gemeente ondanks hevige protesten van omwonenden. En dat tuig steekt vuurwerk af, steekt het JOP in brand, laat rotzooi achter.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:35

Dit lost niks op,ze kunnen beter hele hoge boete's en/of lange celstraf geven.Ben je in het bezit van Illegaal vuurwerk, gevangenis straffen van minstens een half jaar,naar gelang van de hoeveel vuurwerk in bezit. Steek je eerder vuurwerk af, hoge boete's van een minstens 100,- naar gelang het aantal vuurwerk wat je afsteekt.
Ik denk dat je hiermee de mensen beter bereikt dan een verbod.

Dat mensen verwondingen oplopen bij zichzelf is vaak eigen schuld. Ze weten de gevaren.Ik vind het vooral voor de dieren heel erg,dat vuurwerk.
Hier steken ze ook al vuurwerk af bij de paarden.Ze gooien het in de wei of stoppen het tussen het hek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:23

Eigenlijk is het gewoon van de zotte dat ouders het toestaan dat kinderen zonder toezicht rotjes afsteken.
Als je een kind een hamer geeft ziet het ook overal spijkers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:26

Veel ouders weten dat geen eens dat hun kind vuurwerk afsteekt. Ze komen er via via aan,wat ouders geen eens weten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:56

bruintje123 schreef:

Hier ook (en ook in Brabant tevens :P ). De brievenbussen en vuilnisbakken zijn eerst de pineut en daarna gaan ze voor het grotere werk (bushaltes etc).
Of ze gooien het naar mensen. Blijkbaar ook erg leuk en ze doen het nog moedwillig ook!
En blijkbaar is dat soort ongein volgens mensen nog te vergelijken met het risico van deelname aan het verkeer of paardrijden :')

AmberG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:25

Ik woon doordeweeks in Tilburg (heuj nog meer Brabant), en bij mij achter de flat op het parkeerterrein heb ik toch al vanaf oktober met enige regelmaat jochies van een jaar of 11-14 vuurwerk af zien steken. Opzich ben ik niet tegen voourwerk, maar al dat geknal vind ik zelf verschrikkelijk dus dat zou van mij wel wat minder mogen. Met siervuurwerk heb ik minder problemen, maar waarschijnlijk is dat puur uit nostalgie, omdat ik het vroeger zo mooi vond

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:30

Ik ben ook voor een verbod! Mijn katten duiken al weg bij iedere knal. En dat begint al vroeg hier!
Ben er zelf ook bang voor . Vind siervuurwerk wel heel mooi .
Vroeger was ik al bang dat mijn hand in de fik ging door een sterretje :=

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:37

Afschaffen. Ik vind het al sinds mijn jeugd verschrikkelijk en het wordt steeds heftiger en harder en gevaarlijker.
En de politie zegt hooguit foei, als ze carbid staan te schieten met knallen waar je ramen van rammelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:29

Achter mij is een veldje met een pingpong tafel een paar goaltjes , en al jaren hangt er een basket .

Helaas kan je heerlijk hangen op een pingpong tafel en er vuurwerk afsteken , mijn bange kat is al over de zeik ervan . En dat bijna dagelijks

Afschaffen die bende , heb er niks mee

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:48

Ik heb zoiezo niks met oud en nieuw en dat domme vuurwerk, van mij mag t verboden worden..

van mij mag oud en nieuw zoiezo overgeslagen worden, kansloos verplicht moeten wakker blijven terwijl ik liever half 11 op bed lig :o
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 03-12-17 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:49

MyWishMax schreef:
Gaan die studenten trouwens niet gewoon naar huis met oud en nieuw? (heeft verder niks met het vuurwerk te maken ofzo haha)

Ik kom ook uit de randstad, maar dan een klein boerendorp wat een aantal keer in het nieuws is geweest, omdat het vreselijk uit de hand liep met oud en nieuw.......

Nee, die gaan naar de feesten in hun studentenstad :D

Vooral afschaffen dat spul. Bijzonder schadelijk voor het milieu, slecht voor de veiligheid en de gemeente kan het daarna gaan opruimen.. En dan zit de hond ook niet meer in de stress. Aantal professionele shows zijn mooier om naar te kijken dan particulier afgestoken vuurwerk, en veiliger.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:52

Op het moment een door de gemeente georganiseerde vuurwerkshow in Valkenswaard, kijk naar links een hond zit voor het raam te kijken en ik snap niet hoe mensen dit niet mooi kunnen vinden. En het is ook nog geen nieuwjaar! Heftig.... al die knallen op dit moment.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:08

Onze voormalig buurvrouw was ook doodsbang voor knallen. Het herinnerde haar aan de oorlog en de bombardementen.
Siervuurwerk kon ze overigens wel waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:12

Siervuurwerk geen probleem mee ,maar dat geknal nee laat dat maar weg .

Ik ben voor een siervuurwerk show in elke plaats in nl

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:29

Of waarom niet een paar plekken in de gemeente aanwijzen, voor de mensen die het leuk vinden, dat ze daar vuurwerk mogen afsteken? Iemand er bij die er toezicht op houdt. Mensen, dieren etc die het niet fijn vinden kunnen het op deze manier ontwijken. Nu word je namelijk op elke straathoek geconfronteerd met vuurwerk.
En doe je toch buiten de plekken dikke boete en taakstrafje erbij.
Op deze manier kom je denk ik beide kanten tegemoet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:47

Wel 4 :+ o.a. een Shire Cayenne. Die zal het probleem wel weer zijn ;)

Grappig dat jij in Tilburg niets hoort sureido. Ik heb mijn schoonouders al meermaals horen klagen en laten zij nu in Tilburg wonen. Bij ons is het ook al weken feest.

Precies wat jij zegt Cayenne! Mijn oma zit te trillend thuis met alles dicht. Het zijn soms echt net bommen. Niet fijn als je tijdens het bombardement van Rotterdam in Rotterdam was...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:33

Ja selka en weet je wat ook super grappig is? laat mijn studentenhuis nu net super gehorig zijn! Maar hier in deze straat nergens last van. Meer last van geruzie op straat en drugshandel op elk zijstraatje.

Misschien wonen zij dan net ergens anders :)

Siervuurwerk maakt ook flinke knallen hoor :D