Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 02:05

Anoeska schreef:
Ik vind het argument 'ik krijg ook geen fooi' zo krenterig. Wat maakt dat nou uit, iemand anders heeft iets gedaan wat jij waardeert, dan kan je daar toch iets leuks voor terugdoen. Gewoon een kleinigheidje, leg eens een euro neer na een broodje en een kopje thee.

Ik vind het feit dat je het zelf niet krijgt, geen reden om andere ook niks te geven. Alsof alles 1 op 1 gelijk moet zijn.

En jij vind jouw reactie niet krenterig? :=

Wat jij zegt, “iets leuks voor terugdoen”, geldt imo voor iedere beroepsgroep. Dat vind ik het lastige, iedereen werkt tegenwoordig zijn benen onder zijn lijf vandaan, maar alleen hier wordt fooi gegeven..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 02:06

Ik werk zelf fulltime id horeca en de fooien zijn altijd super chill omdat we veeeel Amerikanen hebben. Zelf geef ik ook fooi als t goed was, afhankelijk van t bedrag en met hoeveel personen we zijn.. en uiteraard hoe de service was !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 03:56

LoveUggs schreef:
Tsja, ik geef vrijwel nooit fooi in de horeca, mijn vriend wel. Als wij uit eten gaan en ik betaal, betaal ik gewoon het bedrag dat ik moet betalen. Betaald mijn vriend, rond hij het meestal af. €28.30 word €28.50, €28.80 word €29.00...

En ik het eerste bedrag lezen in de volle overtuiging dat er minstens 30 euro zal staan _O-

Ga me nu afvragen....ik krijg vaak complimenten van klanten over mijn service....zou dat de reden zijn dat een enkeling een bvb. 74,95 bedrag afrond naar 75 euro? Ik dacht altijd dat het voor het eigen gemak was :')

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 04:15

In Nederland gaf ik zelden fooi. Hier in amerika doe ik het wel, maar hier is het heel normaal om fooi te geven en vooral de bediening in restaurants verdient nagenoeg geen salaris. Ze hebben geen minimum loon in de horeca hier en ze moeten het dus echt hebben van de fooien. Er wordt dus ook gerust 20% of meer aan fooi gegeven.
Service is daardoor ook echt van uitstekende kwaliteit hier.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 06:29

Geef eigenlijk nooit fooi , waarom niet? Nou gewoon niet ,betaal al genoeg overal voor vind ik zelf.
Wel geef ik spullen veelal gratis weg compenseert weer }:0

Pluttersput

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 06:54

Ik geef eigenlijk niemand fooi. De enige die nog wel eens wat extra krijgt is mijn hooi leverancier. Omdat hij vaak hooi speciaal voor me mengt, en ik er niks extra voor hoef te betalen.

Ik werk in een tandartsenpraktijk. Ik werk ontzettend hard, en hoe vriendelijk je je ook opstelt, we zijn vaak de voetveeg van mensen die een slecht humeur hebben. Fooi krijgen wij niet. En dat hoeft van mij ook niet. We krijgen netjes iedere maand betaald voor de uren die we werken. Net als iedereen, ook de mensen in de horeca.
Dus neu, ik doe niet aan fooien :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:15

Fooi geven doe ik niet, in Nederland verdient men over het algemeen een normaal salaris, dus het is voor het levensonderhoud niet nodig. En ehm... ik moet ook werken voor mijn geld.
Toen ik zelf nog in de horeca werkte werd de fooi in een fooienpot gedaan, die bij de winst van het bedrijf ging (dit zodat de kas wel altijd uitkwam). Dat is een andere reden voor mij om geen fooi te geven.

Wat ik wel doe als ik goede service heb is bedragen (ook met de pin) afronden, een beetje zoals in het begin van het topic. €42,50 wordt €45,- en €86,20 oid. wordt €90,-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:35

Ik geef fooi, als ik tevreden ben over de dienst verlening. Bij de horeca, kapper, waxsalon en ook de postbode. Toen ik hoorde dat de pakketbezorgers super slecht betaald kregen ben ik ze voor elk pakketje een euro gaan geven. En ik ontvang er nogal wat. Vaak zijn de verzendkosten bij een bedrijf al gratis, dus kan het er best af. Sindsdien gaat er met mijn pakketjes nooit meer wat mis :D .

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:41

StormMilagro schreef:
Het gaat me niet om die diensten, het gaat om een CAO. In Nederland is de horeca zo ongeveer het enige beroepsveld zonder CAO. Er is niet eens een richtlijn. Toevallig stond het laatst nog benoemd in de krant. Als de werkgevers zouden willen, is het personeel gewoon uit te buiten. En helaas gebeurt dit ook vaak genoeg.

En daarom heb je ook zoveel slecht en ongemotiveerd horeca personeel. De baas wil niet betalen en heel veel klanten hebben er niks voor over. Inhaligheid aan beide kanten van de medewerker.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:54

Als ieder laag betaald beroep slecht zou werken omdat ze weinig verdienen zou het wel erg zijn, ik zie hier juist telkens super gemotiveerde mensen die blij zijn dat ze mogen werken. Bij ons werkt het kuispersoneel op minimumloon zonder vergoedingen bv en dat zijn echt helden in hun werk.
Vaak ook zelfs mensen die niet betaald worden, maar in een traject van Nederlandse les zitten.

Ik zou trouwens echt niet zitten wachten op constant snoep, heel lief gebaar maar ik kan mij voorstellen dat je na een tijd wel genoeg taart hebt gegeten.
Misschien moeten we ook koekjes meenemen als we een avondje gaan eten. :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:32

Hmm, ter vergelijking.
In de horeca verdiende ik 7.20 in het uur (weekenden en feestdagen ook, geen toeslag of dergelijke) en in de schoonmaak 10.13 bij de laagst verdienende. Met in de weekenden 150% en op feestdagen 200%. Dit allemaal toendertijd als 26-jarige ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:44

_Barbara_ schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind het argument 'ik krijg ook geen fooi' zo krenterig. Wat maakt dat nou uit, iemand anders heeft iets gedaan wat jij waardeert, dan kan je daar toch iets leuks voor terugdoen. Gewoon een kleinigheidje, leg eens een euro neer na een broodje en een kopje thee.

Ik vind het feit dat je het zelf niet krijgt, geen reden om andere ook niks te geven. Alsof alles 1 op 1 gelijk moet zijn.

En jij vind jouw reactie niet krenterig? :=

Wat jij zegt, “iets leuks voor terugdoen”, geldt imo voor iedere beroepsgroep. Dat vind ik het lastige, iedereen werkt tegenwoordig zijn benen onder zijn lijf vandaan, maar alleen hier wordt fooi gegeven..

Euh nee... :? Ik zeg dat ik een ander iets gun wat ik zelf niet krijg. Zie niet in wat daar krenterig aan is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:07

Ik vraag mij wat mensen bedoelen die schrijven, ik geef geen fooi ik pin altijd?

Met andere woorden fooi geef je alleen in contant geld?

Mijn vrouw werkt in de horeca, kok.
Alles wat afgerond gepint word word ook in de fooienpot gedaan, de pot is overigens niet alleen voor de bediening naar voor iedereen die in het restaurant werkt.

Waarom de horeca wel fooi geven en andere beroepen niet. Omdat andere dienstverlenende beroepen een beter CAO hebben dan dat de horeca ooit zal krijgen.

Ook in mijn vak worden er bedankjes gegeven in de form van chocolade, taart en geld. Van dat laatste (wat ik waardeer maar overbodig vind) hebben wij eens in de zoveel jaar een personeels uitje.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:11

Sinds de witte kassa in belgie, kun je via de bankkaart geen fooien meer geven en ik heb vaak genoeg ook geen klein geld op zak als ik uit eten ga. Daarnaast heb ik nooit van kleins af aan van thuis uit meegekregen om een fooi te geven.

Ik doe het tegenwoordig wel omdat ik het gevoel heb dat ik het verplicht ben voor goed fatsoen, maar dat is dan ook de enige reden. Tegenwoordig voel je je al bijna beschaamd om gewoon de prijs te betalen zonder een fooi te geven. Ik geef dus fooi als ik kan om niet krenterig over te komen naar mijn tafelgenoten toe.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:16

Ik geef eigenlijk ook nooit fooi, behalve als ik haast heb en het wisselgeld schiet niet echt op.. dan laat ik die euro nog wel eens zitten

Maar ik werk in een kapsalon en er word best vaak fooi gegeven. Als het goed geknipt is en je hebt een leuk gesprek gehad, vooral de mannen, geven dan bijna altijd fooi!
( en nee , ik heb geen lage shirtjes aan :+ )

Bv 17.70 maken ze 20 van

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:25

Fooi geef je bij het verschil tussen service van de zaak en ‘het beetje extra’ ik heb 12 jaar in de horeca gewerkt en kan uit eigen ervaring nu zeggen hoe fijn het leven buiten de horeca is! Het was zo gek om vorig jaar eens met kerst vrij te zijn! En dat geldt voor alle feestdagen. Geen weekenden meer van 20-25 uur werken. Normaal ritme, geen avond maaltijden om 15.00 of om 22.30. En een normaal sociaal leven op kunnen bouwen, heerlijk! Want ja, veel beroepen zijn zwaar, maar weekenden, vakanties en feestdagen verplicht werken zonder ook maar 1 cent extra is best een opgave.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:08

Daarom werk ik dus niet in de horeca 8-). Eigen keuze.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:18

Eigen keuze is wel heel kort door de bocht.
Er moet toch brood op de plank komen en niet iedereen heeft geluk in de banenjacht :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:20

Het valt me wel altijd op hoe het horeca personeel over komt in dit type topics. En hoe vaak ik lees dat men, hoe meer topics men hierover leest, hoe minder fooi men geeft. :)
Vriendelijkheid en je job correct doen werd bij mijn jobs altijd gewoon verwacht, ook als de klant aan het roepen en tieren was (klachtenbehandeling) en ik zat niet eens in een sociaal beroep. :+
Dus ik vind het altijd onbegrijpelijk dat horeca personeel verwacht daar extra voor betaald te krijgen. :)

En dan is er nog het feit dat het meeste horeca personeel dat ik tegen kom dusdanig veel fouten maakt in de opdiening en/of zo beperkt vriendelijk zijn dat ik het al helemaal geen beloning waard vind. := Wij gaan met een reden altijd naar hetzelfde restaurant. :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:24

Ayasha schreef:
Het valt me wel altijd op hoe het horeca personeel over komt in dit type topics. En hoe vaak ik lees dat men, hoe meer topics men hierover leest, hoe minder fooi men geeft. :)
Vriendelijkheid en je job correct doen werd bij mijn jobs altijd gewoon verwacht, ook als de klant aan het roepen en tieren was (klachtenbehandeling) en ik zat niet eens in een sociaal beroep. :+
Dus ik vind het altijd onbegrijpelijk dat horeca personeel verwacht daar extra voor betaald te krijgen. :)

Net als de reactie die bedelaars op straat en bij de supermarkten bij mij oproepen :+ hoe zieliger ze gaan doen :D hoe minder aandacht ze krijgen en dus ook geen geld.

Bij ons in de stad is 1 straatmuzikant die wel eens wat krijgt. Is een Amerikaan die echt steengoed gitaar speelt en zo'n mooie stem heeft :+:
En vroeger stond er in Utrecht 1 man onderaan de roltrap die iedereen complimentjes gaf en echt oprecht vrolijk en gezellig deed :D Die kreeg wel eens een broodje (geef liever geen geld aan daklozen, maar een broodje of koffie waarderen ze meestal ook)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:27

Ach, ik "betaal" altijd extra als men mij een goede service verleend, ongeacht welk beroep.
Niet altijd in geld maar ik laat wel altijd weten dat ik de service die mij verleend is erg goed is.
Dat is een andere insteek dan "Ja, jij kiest voor je beroep. Dikke pech voor jou. Ik krijg ook niets extraas als ik mijn werk goed doe"

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:44

minikatje schreef:
Eigen keuze is wel heel kort door de bocht.
Er moet toch brood op de plank komen en niet iedereen heeft geluk in de banenjacht :)

Hoe is mijn keuze niet in de horeca te werken kort door de bocht :D? Het is toch mijn keuze voor een andere baan te kiezen? Wat een ander kiest heb ik t niet over.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:47

Ik refereer niet direct aan jou :)
Er zijn meerdere bokkers die zeggen dat het een eigen keuze is om in de horeca te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:38

Ayasha schreef:

En dan is er nog het feit dat het meeste horeca personeel dat ik tegen kom dusdanig veel fouten maakt in de opdiening en/of zo beperkt vriendelijk zijn dat ik het al helemaal geen beloning waard vind. := Wij gaan met een reden altijd naar hetzelfde restaurant. :=

Dus iemand die in de horeca werkt mag niet hun eigen mening duidelijk vertellen over fooi, maar jullie mogen weg allemaal zeggen “want wij krijgen toch ook geen fooi dus ik vind dat onzin, ze verdienen toch loon (wel minder dan gemiddeld ander werk maar ach dat telt niet)”. Bokt is een discussie forum, als er iets word gepost wat niet iedereen bevalt worden er meteen Posts verkeerd geïnterpreteerd. Zo ook mijn post hier in het begin van het topic, werd ik aangevallen omdat ik zei dat ik fooi waardeer. Ik zou zogenaamd niet eens een normaal bedankje waarderen terwijl onderaan stond dat ik het ook leuk vind om een berichtje op de tafel te lezen dat ze het naar hun zin hebben gehad of mensen echt dankbaar jou nog even opzoeken om je persoonlijk te bedanken...

Overigens vind ik de service in Nederland in de horeca boven gemiddeld goed, als je het vergelijkt met België, Spanje, Frankrijk, italie ed. In Nederland ligt de lat enorm hoog als het om de bediening gaat, anders zijn ze zo failliet want dan komt er niemand meer binnen. Wie gaat er nu nog op een terras zitten waar je een kwartier met een leeg glas zit en er nog niet eens is gevraagd of je nog iets wil drinken en zeg je nee, dat het glas dan opgeruimd word zodat iedereen weet dat het gevraagd is en het nog niet 10 keer gevraagd word komend kwartier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:41

minikatje schreef:
Ik refereer niet direct aan jou :)
Er zijn meerdere bokkers die zeggen dat het een eigen keuze is om in de horeca te werken.

Eigen keuze, tuurlijk. Soms gaat het gewoon niet anders en moet je het accepteren. Ik had veel liever ook misschien werk gehad waarvan ik van 8-17 werk, feestdagen vrij, vakantie aan kunnen vragen wanneer iedereen op vakantie kan. Soms gaat het niet anders. Moet je dan maar bij de pakken neer gaan zitten en elke dag ongemotiveerd naar het werk gaan?