Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:35

Ik snap eigenlijk niet waarom de bediening er een mooie dag/avond van moet maken. Dat doe je toch zelf? Ik ga iig alleen maar met leuke mensen uit eten. En we gaan uit eten zodat er voor ons gekookt wordt en we gewoon een avondje kunnen tafelen. Of om juist hele bijzondere dingen te eten.
De bediening zorgt ervoor dat ze drinken verkopen en het eten op de tafels zetten; waar ze voor betaald worden. Wat doen ze dan nog meer om te zorgen dat ze fooi verdienen?

Ik geef het trouwens altijd wel, maar meer uit gewoonte dan dat ik daar een visie achter heb ofzo :P

karuna
Drukke kabouter

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:39

In principe geef ik fooi in de horeca tenzij de bediening chagerijnig of klantonvriendelijk is of er veel is fout gegaan bij de bestelling. Idem in hotel bij bagage mensen enz. Hoogte van fooi hangt af van hoogte van gebruikt bedrag enz.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:46

Ik geef zelden fooi. Zie niet in waarom. Werk zelf in de zorg en wij krijgen ook geen fooi, ons werk is minstens even zwaar zoniet zwaarder. Vind het eigenlijk niet meer van deze tijd, ze krijgen minstens het minimum loon en zat andere banen die zwaarder zijn waar er ook geen fooi word gegeven. Een extraatje is leuk maar het hoeft niet
Standaard. Een terrasje is al duur genoeg. In het buitenland is het anders, die moeten het hebben van fooi.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 16-10-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:46

Ik geef zelf fooi naar hoe ik het eten en de bediening vond.
Als mijn eten erg goed was, zal ik dit zeker tegen de persoon zeggen die mijn lege bord op komt halen.
En een compliment naar de kok, is zeker op zijn plaats op dat moment en ik hoop ook altijd
dat dit dan maar doorgegeven wordt aan de kok (al weet ik dat dit niet overal het geval is)

Bediening ja daar geef ik ook fooi voor, als men gewoon vriendelijk doet
en mocht het druk zijn en we wachten dus al een tijdje op het eten,
vind ik het prettig als dit gemeld wordt.

.. Ben toevallig zaterdag met 2 vriendinnen uit eten geweest,
restaurant was voordat wij ons hoofdgerecht kregen erg leeg gelopen en toch 3 kwartier moeten wachten.
Omdat het restaurant leger was gelopen bleef iedereen van de bediening bij het barretje staan
en dan zou ik dus zelf daarheen moeten lopen om te vragen hoe lang het nog duurt.
(Als ik dat moet doen vind ik het helemaal vreselijk, ben blij dat dit nog net niet nodig was)

Ik heb respect voor horeca, vind het prachtig om mensen met die borden te zien lopen
en te zien stapelen en ik weet hoe de werktijden ingedeeld kunnen zijn.
En zoals TS er over praat, kom ik graag een keer bij jou eten, want volgens mij heb ik het dan helemaal naar me zin :)
Ik ben iemand die wel altijd alles netjes op me bord legt, zorgt dat de tafel een beetje schoon is.
Als ik knoei of kruimel ruim ik dat altijd gewoon zelf op :+
Ik knoei tenslotte zelf en ben geen baby meer, dus ik kan dat prima zelf van tafel vegen.
Als ik wat verder weg zit voor bediening, pak ik zelf mijn bord met eten aan als dat makkelijker is.
Ik schuif ook spullen aan de kant zodat jij makkelijk dingen op tafel kan zetten
Ik vind dat allemaal niet zo moeilijk.

Zaten zaterdag echter ook 3 mannen die even te ver gingen
met hun vriendelijkheid naar het meisje wat bij hun steeds aan de tafel kwam.
Ze wilde haar ook 'persoonlijke fooi' geven, waar ze nog netjes op gezegd heeft
dat alles in 1 grote pot gaat en verdeeld wordt over al het personeel.
Die haar naam vroegen en ga zo maar door.
Dus ook dat. moet je met dat werk maar op je af laten komen
en daar moet je mee om leren gaan. -O-

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:48

Ik geef fooi, geen wereldbedragen maar gewoon een paar euro. Tenzij de bediening echt slecht was, dan krijgen ze niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:11

Wat mij hier zo nu en dan opvalt is dat sommige vinden dat ze moeten zorgen voor een leuke avond. Daar ben ik het niet zo mee eens. Het enige wat ik wil is dat ze mijn bestelling goed opnemen en op tafel zetten. Eventueel een vraag over het eten kunnen beantwoorden en meer niet. De leuke avond/middag maak je er toch echt zelf van. Ik hoef verder geen praatje te maken met het de bediening. Gewoon heel basic en dat is toch de normaalste zaak in de wereld dat je gewoon met fatsoen werkt dat hoeft toch niet extra beloond te worden.

Als je wat gaat drinken heb ik nog nooit meegemaakt dat ik dacht goh die zet zich extra in voor mij dus die krijgt wat extra. Zelf behandel ik iedereen ook hetzelfde fooi of geen fooi. Belangrijkste is dat mensen tevreden de deur uit gaan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:18

Ik geef soms fooi. Ben het van huis uit niet gewend, wij gingen nooit uit eten behalve voor heel bijzondere dingen (speciale verjaardag, diploma gehaald etc). Dan kon alleen het eten er vanaf. Tegenwoordig kan er meer, maar ben ik nog steeds sporadisch met de fooi.

Ik zie ook niet zo in waarom ik fooi zou moeten geven. Als het eten uitzonderlijk goed is (zoals die kok die iets dat niet op de kaart stond maakte, omdat mijn vader slecht kon kouwen en hij dat het lekkerst zacht kon maken), of de bediening de avond extra leuk maakt door iets speciaals voor je te doen, of je met diegene gewoon een leuke klik hebt, dan geef ik wel eens fooi. Meer als bedankje dat het extra leuk was. Eigenlijk best raar nog, bij een gewone winkel doe je dat sowieso niet.

Anyways, voor gewoon eten, met gewone bediening (vriendelijk, normale snelheid), doe ik niet aan fooi, ik vind dat die mensen gewoon hun werk doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:19

Hangt er helemaal van af, wanneer ik een koffie drink op een terras en de bediening is vriendelijk dan gaat er al snel vijftig cent bij. Maar, wanneer ik in een restaurant lang moet wachten(ondanks dat je moet reserveren) het eten niet zo geweldig is en de bediening drukker met andere zaken, dan krijg je van mij helemaal niets. Wanneer ik eens uit eten ga dan verwacht ik service en een goede maaltijd, optijd doorhebben dat de glazen van je gasten leeg zijn enzenz. Dan komt er rustig een bedrag bovenop de rekening. Ik vind het trouwens niet leuk dat bedienend personeel vaak de pot moet delen, je hebt namelijk goede en minder goede bediening in één restaurant lopen. En voor de rest, petje af voor het horeca personeel, ik zou het niet kunnen.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:22

Ik geef wel altijd fooi. Niet veel, want ik heb zelf ook niet bepaald al het geld van de wereld, maar ik geef eigenlijk altijd wel wat. Ik werk zelf in de horeca en krijg het echter nooit. Als ik met €1 naar huis ga vier ik bij wijze van spreken feest :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:23

Tigra_ schreef:
Wat mij hier zo nu en dan opvalt is dat sommige vinden dat ze moeten zorgen voor een leuke avond. Daar ben ik het niet zo mee eens. Het enige wat ik wil is dat ze mijn bestelling goed opnemen en op tafel zetten. Eventueel een vraag over het eten kunnen beantwoorden en meer niet. De leuke avond/middag maak je er toch echt zelf van. Ik hoef verder geen praatje te maken met het de bediening. Gewoon heel basic en dat is toch de normaalste zaak in de wereld dat je gewoon met fatsoen werkt dat hoeft toch niet extra beloond te worden.

Als je wat gaat drinken heb ik nog nooit meegemaakt dat ik dacht goh die zet zich extra in voor mij dus die krijgt wat extra. Zelf behandel ik iedereen ook hetzelfde fooi of geen fooi. Belangrijkste is dat mensen tevreden de deur uit gaan.

Dit valt me ook op.
Hoe zo geven ze mij een leuke avond?
Die maak ik met de mensen aan tafel.
We behandelen de bediening netjes en vriendelijk en dat is ook wat de bediening doet. Dat is hun werk.
Ze hoeven me niet te entertainen of zo.

En we hebben pas 1 keer slechte bediening gehad, waren we met zijn tweetjes.
Het stel naast ons had er ondertussen ook lol in, dus die slechte bediening heeft ons best een leuke avond bezorgd. }>

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:26

marlonFloris schreef:
Lollieloes wat een naai streek van die bekende hahahaha.dat is wel erg onfatsoenkijk.

Ik vroeg me eerst ook af of het een soort van druivigheid was en dat ze het echt gewoon niet begreep ofzo, maar na een paar keer dacht ik ja daaaag, zo werkt het niet :').

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:31

Ik gaf eigenlijk altijd wel fooi, maar door dergelijke topics ven ik steeds minder geneigd dit te doen....

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:34

Wat betreft of het personeel er een leuke avond van maakt, gaat mij het erom dat de service correct wordt gedaan.
Ik verwacht en wil eigenlijk niet altijd een babbeltje, maar verwacht wel vriendelijk te woord te worden gestaan en dat mijn bestellingen juist worden opgenomen.
Ik vind het behoorlijk vervelend namelijk als ik meerdere malen om mijn drinken of andere bestelling moeten vragen of nog erger dat ze niet het juiste brengen. Dus in dat op zicht moet de bediening in mijn ogen ervoor zorgen dat ik een leuke avond heb door hun werk correct uit te voeren ;-)
Gaat dit met een extra glimlach en vriendelijkheid dan verdien je naar mijn mening wel een extraatje

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:39

enamorada schreef:
Ik geef wel altijd fooi. Niet veel, want ik heb zelf ook niet bepaald al het geld van de wereld, maar ik geef eigenlijk altijd wel wat. Ik werk zelf in de horeca en krijg het echter nooit. Als ik met €1 naar huis ga vier ik bij wijze van spreken feest :')

Toch apart, mijn broertje krijgt echt veel fooi.

Ik heb zelf altijd wel fooi gegeven, maar stap er steeds meer vanaf. Als ik uit eten wil, wil ik wel bediend worden en niet een half uur moeten wachten voor ik überhaupt de kaart krijg en zelf om drinken moeten vragen. Laatst was ik ergens eten waar de bediening en het eten top was en de prijzen niet hoog. Toen heb ik wel weer royaal fooi gegeven.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:49

Als ik tevreden ben over de verleende service en het eten ben ik best bereid fooi te geven. Dit zijn dan ook geen wereldbedragen, maar als elke klant een paar euro geeft heb je aan het einde van de avond toch een leuk bedrag bij elkaar. Als ik enkel wat kom drinken (met een gebakje) geef ik eigenlijk nooit fooi.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:51

Ik geef fooi als ik lekker heb gegeten/gedronken en bediend ben door fijn personeel, als ik naar een feestje ben geweest geef ik ook altijd fooi aan de security.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:53

De security mag het officieel niet aannemen :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:54

bruintje123 schreef:
De security mag het officieel niet aannemen :D

Ze mogen me officieel ook niet met drugs binnen laten :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:54

Ja dan mag je ze wel een fooi geven ja...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:55

Hoewel ik al jaren niks meer gebruik hoor, maar ik vind het fijn dat ze de boel beveiligen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:56

Dat is ook fijn.
Maar juist omdat ze niet omkoopbaar mogen zijn mogen ze geen foois/cadeaus aannemen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:57

Ik geef bij het weggaan vaak 10 of 20 euro. Nooit geweigerd. En in de stad hier, op een drukke avond, geef ik de uitsmijters bij de kroeg vaak ook wat.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:10

bruintje123 schreef:
Dat is ook fijn.
Maar juist omdat ze niet omkoopbaar mogen zijn mogen ze geen foois/cadeaus aannemen.

eigenlijk best logisch, nooit over nagedacht.
Ik stopte ook altijd de uitsmijter iets toe bij het weggaan.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 16:16

Emmaa_ schreef:
Vinden jullie het als personeel fijn als er op en aanmerkingen zijn ja? Ik ga regelmatig uit eten in het wat luxere segment en geef dan ook wel mijn mening als erom gevraagd wordt, maar voel me toch altijd heel bezwaard. Zo had ik zaterdag een bouillon die super lekker was maar echt iets te zout, en hadden we bij een stukje vlees met miso-saus een Spaanse rode wijn die veel te overheersend was en waardoor de uitgesproken smaak van het gerecht verder wegviel (was een wijnarrangement dus was wel over nagedacht). Dat zeggen we dan wel maar ik voel me tegelijkertijd zo'n ongelofelijke snob als ik dat doe :o

Ja! Graag zelfs, zolang feedback concreet is! Ideaal, kunnen we alleen maar van leren/aanpassen/veranderen. *\o/* Opmerkingen als "niet lekker" is dan wel moeilijk mee te werken, geen idee wat ik daarmee moet.

verootjoo schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom de bediening er een mooie dag/avond van moet maken. Dat doe je toch zelf? Ik ga iig alleen maar met leuke mensen uit eten. En we gaan uit eten zodat er voor ons gekookt wordt en we gewoon een avondje kunnen tafelen. Of om juist hele bijzondere dingen te eten.
De bediening zorgt ervoor dat ze drinken verkopen en het eten op de tafels zetten; waar ze voor betaald worden. Wat doen ze dan nog meer om te zorgen dat ze fooi verdienen?

Ik geef het trouwens altijd wel, maar meer uit gewoonte dan dat ik daar een visie achter heb ofzo :P

De belevenis wordt voor sommige tafels echt minder. Zat tafels die liever geen extra aandacht willen/verwachten. Daarentegen zijn er veel tafels waarbij ik mij een entertainer voel (vooral als er kinderen zijn). Je vult de avond aan op die manier. De truc is om per tafel in te schatten of zijn het verwachten/leuk vinden. Gisteren nog met een lege kar kinder-taxi gespeeld, heerlijk rondjes rennen :+ Niet zozeer voor de fooi dus, maar ik zie liever gelukkige mensen de deur uit gaan :j
Maar dit zal ook restaurant afhankelijk zijn, ik werk nu bij een vrij informeel bedrijf, grapjes zijn daar ook sneller geaccepteerd.

Ik vind het oprecht een heerlijk beroep *\o/* En ik werk dus echt niet voor die fooi, zoveel is het namelijk echt niet hoor. Het leuk meegenomen. Maar ik wordt echt gelukkiger als mensen blij de deur uit gaan. Ik vind het dan ook leuk als mensen nog eens terug komen *D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:20

Haha als ik in een restaurant zit waar het personeel met kinderen door de zaak rondjes gaat rennen ben ik vertrokken :') Zo zie je maar weer dat iedereen wat anders verwacht/waardeert.