Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb je?

0 tot 999 EUR
188 (19%)
1.000 tot 2.499 EUR
150 (15%)
2.500 tot 4.999 EUR
136 (14%)
5.000 tot 9.999 EUR
174 (18%)
10.000 tot 14.999 EUR
110 (11%)
15.000 tot 24.999 EUR
86 (8%)
25.000 tot 39.999 EUR
40 (4%)
40.000 tot 64.999 EUR
35 (3%)
65.000 tot 99.999 EUR
11 (1%)
Meer dan 100.000 EUR
29 (3%)

Totaal aantal stemmen: 959

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:22

Whupp schreef:
Ik schrik hier eigenlijk best wel erg van. Ik ben een uitwonende student die 10 uur per week werkt (universiteit betaalt wel goed, 12 euro per uur) waarvan ik 75 euro per maand spaar (op dit moment zit ik op 1500). Mijn ouders betalen mijn kamer, dat financiele voordeel heb ik wel. Ik weet wel dat ik, voordat ik aan een paard/koophuis wil denken, heb ik het liefst wel minimaal 10.000 buffer op de bank staan. Ik ben het niet eens met de 'nu leef je, nu kun je het uitgeven' mentaliteit. Natuurlijk moeten leuke dingen kunnen, maar bijvoorbeeld terrasjes, daar doe ik momenteel ook niet aan. Dat wordt gewoon bij iemand in de tuin of op het dak wat drinken :Y) . Misschien is dit wel een studenten-mentaliteit hoor, ik weet het niet, maar het zijn wel van die kleine dingen die er wel voor zorgen dat ik niet elke week 20 euro uitgeef en niet meer zou kunnen sparen.

Ik vind het heel knap dat mensen zo kunnen denken. Ik leef echt van dag tot dag en dan zie ik wel weer. Mede omdat ik in het verleden een aantal jaar ziek ben geweest.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:36

Ik ben blij dat ik een buffertje had (en heb) opgebouwd.

Relatie ging uit, werk wat niet bij mij paste gevolg een burn-out en ruim een jaar in de ww-ziektewet gezeten. Dat was op bijstandsniveau. Toen der tijd niet aan mijn spaargeld hoeven zitten gelukkig behalve voor de extra dingen (auto, koelkast die het begeeft)
Toen weer aan het werk. Wegens omstandigheden erg weinig kunnen werken en dus een aantal maanden elke maand aanspraak moeten maken op mijn spaarrekening.
Vorige week ging de auto stuk, deze mooi kunnen repareren. Oh en de kat moest naar de dierenarts, ook duur grapje.
Maar ik ben blij te kunnen zeggen dat ik nog steeds voldoende spaargeld heb. Een paar jaar geleden had ik jullie uitgelachen als er werd gezegd dat ik in de situatie zou belanden waar ik in heb gezeten. Dus, als het mogelijk is, spaar! Je situatie kan zomaar ineens veranderen.
Inmiddels ander werk en weer een leuk inkomen dus nu kan ik mijn spaarrekening weer aanvullen én mezelf wat extra dingen geven. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:55

Ik zou veel meer moeten sparen, maar ik merk dat ik dat erg moeilijk vind.

Ik heb met mezelf afgesproken wat ik per maand mag uitgeven. Als het salaris binnen komt gaat alles wat boven dat bedrag komt naar de spaarrekening. Maar daar vervolgens echt vanaf blijven voor "extraatjes" vind ik lastig. Ook gaat het aanvullen wat minder hard door dat ik van carrière ben gewisseld en daardoor wat salaris heb in moeten leveren. Gelukkig zit ik nu in een gunstige sector en verwacht ik zeker vlot weer te stijgen. Al is mijn doel ook om op termijn mijn uren af te bouwen van 40 naar 36 naar 32.

Ik heb wel een koophuis waar de laatste jaren veel geld in is gegaan en waarmee ik dus op een bepaalde manier mee "spaar". Ik heb wel geluk gehad dat ik nog 104% mocht lenen en mijn ouders zijn bijgesprongen voor wat ik nog tekort kwam (en wat ik inmiddels ook aan ze heb terug betaald). Als ik het vandaag de dag had moeten doen was het kopen van een huis me niet gelukt.

Ik spreek met mezelf af wat de minima van mijn spaarrekening is, waar ik dus niet onder mag komen en die schroef ik met de tijd op. Eerst was dat 1000, toen 1500, toen 2000 en nu 2500. Maar hoop dat eigenlijk toch wel redelijk snel verder op te kunnen schroeven.

Het scheelt dat ik me over werkloos worden eigenlijk totaal geen zorgen maak. Ik heb recht op minimaal een jaar WW en ik zit in de ICT waar ze echt staan te springen om mensen. Zelfs als ik mijn baan zou verliezen doe ik er echt geen jaar over om een andere baan te vinden. Burnouts... been there, done that. En juist daarna de huidige switch gemaakt en ik hebbe nog nooit zo zeker en lekker gevoeld in mijn werk. Ik doe nu iets dat écht bij me past. Dat voel ik aan alles!

Ladyson

Re: Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:07

Interessant topic!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:08

knetterhard schreef:
Whupp schreef:
Ik schrik hier eigenlijk best wel erg van. Ik ben een uitwonende student die 10 uur per week werkt (universiteit betaalt wel goed, 12 euro per uur) waarvan ik 75 euro per maand spaar (op dit moment zit ik op 1500). Mijn ouders betalen mijn kamer, dat financiele voordeel heb ik wel. Ik weet wel dat ik, voordat ik aan een paard/koophuis wil denken, heb ik het liefst wel minimaal 10.000 buffer op de bank staan. Ik ben het niet eens met de 'nu leef je, nu kun je het uitgeven' mentaliteit. Natuurlijk moeten leuke dingen kunnen, maar bijvoorbeeld terrasjes, daar doe ik momenteel ook niet aan. Dat wordt gewoon bij iemand in de tuin of op het dak wat drinken :Y) . Misschien is dit wel een studenten-mentaliteit hoor, ik weet het niet, maar het zijn wel van die kleine dingen die er wel voor zorgen dat ik niet elke week 20 euro uitgeef en niet meer zou kunnen sparen.

Ik vind het heel knap dat mensen zo kunnen denken. Ik leef echt van dag tot dag en dan zie ik wel weer. Mede omdat ik in het verleden een aantal jaar ziek ben geweest.

Ik snap beide kanten van het verhaal. Ik wil ook zeker een buffer hebben, maar ik heb ook al mijn spaargeld opgemaakt om mijn paard te kopen. En als ik mijn paard niet had gehad, had ik echt een dikke spaarrekening nu. Maar zou ik daar gelukkig van worden? Wat ik wel merkte met die paar maanden 0,- op de spaarrekening dat ik best gestressed was. Mijn auto wilde een keer niet starten (na de eerste koude nacht) en toen kneep ik hem flink. Dus een buffer geeft rust. Maar alleen maar sparen "zodat we wat hebben voor later" vind ik persoonlijk te ver gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:34

Gianti schreef:
Ik hoor bij nummer 1 en ben daar heel tevreden mee

Ben student net zoals vriend en wonen sinds kort samen (daarvoor al op mezelf) dus behoorlijk wat uitgaven. We zijn volledig financieel onafhankelijk (ook studiekosten) en werken 2 daagjes :)

Maar las ergens op bokt dat jullie een huisje hadden gekocht, hoe dan als studenten. :oo

Ik heb nu 1600 maar zodra ik in november mijn vakantiegeld + uren uit laat betalen zit ik over de 2500. :) Hoop 1 januari 3000 te hebben. :j

Woon op mezelf maar werk wel redelijk veel in de vakanties etc. Daarom houd ik veel geld over en kan ik soms wel 400 euro per maand of meer sparen.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:06

Die van jullie dat rondt 500 euro per maand spart, hebben jullie ook een paard? Ik verdien best ok voor mijn leeftijd, maar vindt het mooilijk om zoveel te sparen aangezien mijn paard “te” veel geld kost.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:09

MVasbo schreef:
Die van jullie dat rondt 500 euro per maand spart, hebben jullie ook een paard? Ik verdien best ok voor mijn leeftijd, maar vindt het mooilijk om zoveel te sparen aangezien mijn paard “te” veel geld kost.

Nee, wel 2 hamsters! :j :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 00:11

MVasbo schreef:

Nee. Ik vind een eigen paard ook te duur. Heb gelukkig een super bijrijdpaard. Maar een eigen paard wil ik voorlopig niet.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:14

MVasbo schreef:

Wij proberen (samen) €700/800 pm te sparen.
En wij hebben 2 paarden, 2 honden, mijn vriend een aantal reptielen en ik fok cavias, wat er nu 26 zijn.
We doen heel bewust boodschappen, bestellen al het voer aan het begin van de maand zodat we daarvan af zijn en de rest is voor boodschappen (na hypotheek ed)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:33

Heb gestemd. Overwaarde van het huis heb ik alleen niet meegeteld en spaargeld van mijn man ook niet. We sparen samen en we sparen apart. Hij voor zn eigen hobby en ik voor mijn paard(en).

Ik ben slecht in sparen. Aan de andere kant als ik zie wat de paarden allemaal gekost hebben en ik dat geld altijd zonder problemen heb kunnen "ophoesten" dan heb ik blijkbaar altijd genoeg achter de hand gehad :+

Spaar middels automatische overboeking. Anders dan schiet het er bij in.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:44

Ik ben een aantal jaar geleden uit een scheiding gekomen met restschuld en schulden. Ik heb tot begin dit jaar niet kunnen sparen omdat alles naar de schulden ging. Nu heb ik in iedergeval 1 maandloon extra op mijn rekening voor onverziene uitgaven. Ik woon samen maar we hebben de rekeningen en financien gescheiden. Mijn partner kan mij wel ondersteunen. Verder verhuren we samen twee appartementen en de inkomsten hieruit staat op een gezamenlijke rekening en is ons spaargeld samen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:06

Maar als je automatisch spaart dan moet je toch nog steeds die pinpas niet door het automaat halen of hoe gaat dat? Want iets overboeken naar je rekening of niet en het in je zak houden is in mijn ogen hetzelfde.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:14

Zonnetje81 schreef:
Maar als je automatisch spaart dan moet je toch nog steeds die pinpas niet door het automaat halen of hoe gaat dat? Want iets overboeken naar je rekening of niet en het in je zak houden is in mijn ogen hetzelfde.

?????? -O- wat schrijf jij nou......snap er niks van

Elke maand geld weg sluizen naar een andere rekening en ander geld op de betaalrekening mag je opmaken.......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:17

Citaat:
Citaat:
Ik ben het niet eens met de 'nu leef je, nu kun je het uitgeven' mentaliteit. Natuurlijk moeten leuke dingen kunnen, maar bijvoorbeeld terrasjes, daar doe ik momenteel ook niet aan. Dat wordt gewoon bij iemand in de tuin of op het dak wat drinken :Y) . Misschien is dit wel een studenten-mentaliteit hoor, ik weet het niet, maar het zijn wel van die kleine dingen die er wel voor zorgen dat ik niet elke week 20 euro uitgeef en niet meer zou kunnen sparen.

Ik ken ook beide zijden.
Aan de ene kant ben ik een sobere, calvinistische spaarder.
Ook ik heb de ervaring van chronische ziekte en van plotselinge sterfgevallen in de familie.

Gelukkig kan ik erg veel leuke dingen doen die niet of nauwelijks geld kosten....

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:18

Zonnetje81 schreef:

Ik snap het ook niet :+

Ik spaar ook automatisch elke maand. hoef er niets voor te doen, kun je via de app of via de computer instellen en ook het bedrag wat je per maand wilt sparen. Dit geld kan ik dus niet gebruiken, tenzij ik het terug boek naar mijn betaal rekening.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:19

tita schreef:
Zonnetje81 schreef:

?????? -O- wat schrijf jij nou......snap er niks van

Elke maand geld weg sluizen naar een andere rekening en ander geld op de betaalrekening mag je opmaken.......

Precies. Bij de spaarrekening zit geen pinpas over het algemeen. Het vereist dus een extra handeling om het naar de betaalrekening over te boeken voor je er iets mee kunt.

Helaas is dat tegenwoordig met bankieren apps wel een stuk makkelijker geworden. Vind het dus zelf ook moeilijk om eraf te blijven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:30

Ik heb twee kleine spaarpotjes aan mijn betaalrekeningen gekoppeld.

Ik heb een betaalrekening voor mezelf met een spaarpotje voor vakantie of een uitgebreide shopmiddag en een betaalrekening voor mijn paard haha, met spaarpotje voor paardgerelateerde uitgaven. DA-kosten etc.

De "grote" spaarrekening, even tussen haakjes want hij is nog lang niet zo groot als ik wil, bestaat uit een deel inkomen wat na ontvangst wordt doorgesluisd naar een andere bank. Zo kan ik er niet direct bij en zie ik het bedrag ook niet staan als ik mijn betaalrekeningen check. Het bedrag "bestaat" voor mij eigenlijk niet en is de echte buffer voor grote of onverwachte uitgaven. De kleine spaarpotjes moeten ook eerst leeg zijn voordat ik aan de grote kom.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:39

Ik heb geen problemen met sparen en eraf blijven is gewoon kwestie van niet doen en discipline.
Als er geen geld is om iets te kopen gewoon niet doen....... tenzij je er voor hebt gespaard.

Maar voor sommige dingen kun je niet sparen ......dat geld moet je dan gewoon hebben en dus discipline gehad hebben om ervoor te kunnen sparen.

Dus vb ik spaar apart voor andere auto eigenlijk (heet dit afschrijving)...op die rek staat 5000€ dat is te weinig voor type auto wat ik wil die kost tussen de 18000-25000€ dus als ik vandaag die auto in de prak rij zal ik dus 13000€ van andere rekening moeten afhalen....... dat lukt omdat ik bewust van mijn spaargeld af blijft maar ik hoop dat mijn huidige auto nog jaren mee gaat waardoor ik minder aan mijn ander geld hoeft te komen.

Geld voor mijn pensioen staat helemaal apart daar kom ik nooit aan. Echter ben ik pas dit jaar begonnen mocht ik vroegtijdig overlijden gaat het naar mijn kind

En tuurlijk moet ik nieuwe rijbroek, laptop, jurkje, en tas...... maar dat probeer ik van mijn betaalrekening te sparen en al die dingen lukt niet in 2-4-7 maanden dat gaat in stukjes...... discipline heet dat.

Je hebzucht onder controle houden heet dat

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:41

Nou toppie tita. Dat jou dat allemaal zo goed lukt. Chapeau. :roll:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:47

Toch heeft het wel voor een deel met discipline te maken.
Niet je laten verleiden voor dat leuke truitje, mooi hoofdstel als je het niet nodig hebt.
Want daar gaat het vaak op mis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:49

Zonnetje81 schreef:

Wat niet op de betaalrekening staat geef je ook niet zo makkelijk uit

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:55

Ik had altijd een hele grote buffer samen met mijn partner. Meer dan 70.000 euro. Voornamelijk voor verbouwing van het huis.

Maar inmiddels gescheiden en "mijn deel" achtergelaten door het onder water staan van de woning en zodat mijn ex nog wel budget had om te klussen.

Dus met 3000 euro op de rekening opnieuw begonnen per 1 april. Van 4 naar 2 paarden gegaan, van aan huis naar een penssionstal.

Nu heb ik sinds een maand met mijn nieuwe vriend een koophuis. Alles wat ik had gespaard in de tussentijd is daar weer in gegaan. Dus zit nu weer onder de 1000 euro. Met nog wel een aparte buffer voor de paarden van 1300 euro.

Daarnaast heb ik nog 6000 euro aan banksparen staan en nog een polis na een gouden handdruk die op datum van pensioneren 75.000 euro bevat.

Nu alles weer op de rit is qua vaste lasten hoop ik 3 tot 500 euro per maand te kunnen sparen.
Voor een auto die stuk gaat heb ik geen buffer nodig want ik heb een auto van de zaak.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:57

Ik ben in mei gaan samenwonen met mijn vriend. Hadden samen een flinke spaarrekening en daar ben ik echt blij mee. We hadden toen we het huis kochten ruim 23.000 euro, en nu 7.000 over. We maken beiden een groot deel van ons salaris over naar de gezamenlijke rekening en houden dan 500 euro over op onze eigen rekeningen, daarvan kopen we dingetjes voor onszelf en kunnen we ook voor onszelf sparen. Ik heb daar nu zo'n 800 euro op gespaard na een flinke tegenvaller qua belasting. Van onze gezamenlijke rekening betalen we de boodschappen, auto, vakanties en alles voor het huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:59

Shiloh schreef:
Nou toppie tita. Dat jou dat allemaal zo goed lukt. Chapeau. :roll:

Huh? Wat is dit voor gekke reactie :? Hoe tita het doet is toch gewoon hoe het zou moeten?
Ik doe het ook zo. Heb ook geen problemen met sparen, ik zie het als noodzakelijk. Wij sparen veel, terwijl we gewoon gemiddeld verdienen en een kind en hypotheek en auto hebben.

Gewoon tevreden zijn met wat je hebt en niet boven je stand leven is de sleutel tot fatsoenlijk rondkomen en kunnen sparen :)

Ik vind dat er in de maatschappij teveel nadruk wordt gelegd op hoe zogenaamd belangrijk het is dat je veel en mooie spullen hebt. En dat iedereen recht meent te hebben op luxe spullen. Maar zo werkt het niet in de wereld, je kunt niet alles hebben :)