Verkeersboete aanvechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:29

TS, aangezien je tips en ervaringen zoekt;
De evaring leert dat bezwaar indienen weinig zin heeft. Je hebt de pech 2x betrapt te zijn op 1 rit; dat je een stuk eerder ook al de bekeuring hebt gehad hebben ze geen boodschap aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:29

dromertje2 schreef:
Maar watbis de tip?

Ts is 2 keer door het rood gereden en niet omdat er een prioriteir voertuig aankwam.
Welke reden zou er dan wel zijn om een boete niet te moeten betalen?

Dat ze al een boete heeft voor dezelfde feiten is niet echt een reden, integendeel.

Zelfs bij een voorrangsvoertuig is het niet toegestaan om door rood te rijden om ruimte te maken. Een stukje doorrijden en zo veel mogelijk aan de kant wel, maar je mag niet daadwerkelijk het kruispunt oversteken of hard optrekken om ruimte te maken, juist omdat andere mensen wel groen hebben en dus niet kunnen inschatten of jij gas gaat geven of niet.

Flitsers voor rood registreren ook pas vanaf een bepaalde snelheid, dus als jij heel zachtjes een stukje naar voren kruipt om ruimte te maken gaat er geen enkele flitser af. Als jij een dot gas geeft om het kruispunt over te crossen wel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:30

quarterH schreef:
Dank voor een aantal normale reacties hier wat ik wat aan heb!

Even ter verduidelijking van het vrachtwagen voorbeeld op deze kruising (aangezien de speculaties los gaan hier)
Je komt van een 1 baans 80 weg die paar 100 meter voor het stoplicht 50 wordt omdat je een dorp inrijd.
Bij het stoplicht wordt het 2 baans, die voor rechtdoor en een afslag naar links. Die neem ik. De strook is zo kort dat er net een grote vrachtwagen past en een max 2 personenauto's en dan heb je het verdrijvingsvak achter je. Je hebt dus niet de ruimte om 20 meter tussen jou en de vrachtwagen te houden. Omdat hij maar kort groen is, gebeurd het dan dat de vrachtwagen voor je bij groen optrekt, jij optrekt, de vrachtwagen te lang/langzaam is en tegen de tijd dat jij erdoor rijd en het stoplicht weer kunt zien, deze al op oranje staat of zelfs net op rood springt als je er net onderdoor rijd.

Bedankt voor de serieuze reacties hier (en de PB's), ik weet wat me te doen staat.

Ow, en nogmaals, ik heb de foto's intussen gezien en hierop is te zien dat er geen ander/tegenmoetkomend verkeer is. Dus voor de mensen hier die bang zijn dat ik het risico neem iemand van de sokken te rijden, geen zorgen, is niet aan de orde geweest.

Maar dat maakt toch niet uit? De functie van rood licht vervalt als iedereen maar beslist om door het rood te rijden omdat er toch niemand is.

En heb je op de beelden ook gezien hoe de situatie was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:31

Ik heb ooit een boete geprobeerd aan te vechten, omdat ik door groen reed, moest stoppen ivm file en vervolgens verder reed tpen het licht rood was, om het verkeer niet te hinderen, aangezien ik al voorbij de lichten was.
Maar ben toen wel geflitst en mocht ook gewoon betalen.

Aanvechten was vroeger heel gebruikelijk en de reden dat veel mensen niet hoefden te betalen, was dat de termijn van 6 weken, door de overload aan werkdruk bij de OvJ, heel vaak niet gehaald werd.
Dat is al tijden niet meer zo en 9 vd 10 keer mag je gewoon betalen, helemaal als de boetes, zoals je zelf zegt, gewoon terecht zijn.

Dat je dan 2x geflitst bent is zwaar kloten, maar je bent gewoon 2x door rood gereden en dus ben ik bang dat je gewoon 2x mag betalen.
Zuur, maar niks aan te doen helaas...

vibabu

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:32

Ik zou even de foto opvragen. Ik heb een keer een boete gehad dat ik door rood gereden zou zijn. Kon het mij niet voorstellen! en zo bleek ook op de foto. Ik reed gewoon door groen. Een belletje naar het CJIB en de boete werd meteen verscheurd. Camera was verkeerd afgesteld.

Mocht je echt door rood gereden zijn dan heb je toch echt pech en zal je echt die boete moeten betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:33

Emmaa_ schreef:
dromertje2 schreef:
Maar watbis de tip?

Ts is 2 keer door het rood gereden en niet omdat er een prioriteir voertuig aankwam.
Welke reden zou er dan wel zijn om een boete niet te moeten betalen?

Dat ze al een boete heeft voor dezelfde feiten is niet echt een reden, integendeel.

Zelfs bij een voorrangsvoertuig is het niet toegestaan om door rood te rijden om ruimte te maken. Een stukje doorrijden en zo veel mogelijk aan de kant wel, maar je mag niet daadwerkelijk het kruispunt oversteken of hard optrekken om ruimte te maken, juist omdat andere mensen wel groen hebben en dus niet kunnen inschatten of jij gas gaat geven of niet.

Flitsers voor rood registreren ook pas vanaf een bepaalde snelheid, dus als jij heel zachtjes een stukje naar voren kruipt om ruimte te maken gaat er geen enkele flitser af. Als jij een dot gas geeft om het kruispunt over te crossen wel.

Dit klopt. Je moet 30 rijden voordat hij flitst. Dus rustig wat door rood kruipen om vrij baan te maken voor de ambulance zorgt niet dat hij flitst.

https://www.trouw.nl/home/stoplicht-bli ... ~acaac778/
Dit zijn de tijden dat hij op oranje staat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:36

Geen idee hoe het in nl zit,maar in belgie ken ik ook iemand die een boete kreeg voor door rood rijden.
Hij kon het zich niet voorstellen en vroeg de foto op.
Daarop was wel te zien dat hij door rood reed en omdat hij in zijn ongelijk was,mocht hij nog extra betalen voor het opvragen van de foto en het bijkomende werk hiervoor.....

Als je weet dat je door het rood reed,dan gewoon betalen.geen enkele reden gaat dit laten vervallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:38

Je hoeft trouwens niet eens foto's op te vragen, er staat een nummer op de boete en een website.
Met het nummer kun je inloggen en dan krijg je gelijk de foto's te zien.

Hier hoef je in NL niet extra voor te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:38

tengeltje11 schreef:
Geen idee hoe het in nl zit,maar in belgie ken ik ook iemand die een boete kreeg voor door rood rijden.
Hij kon het zich niet voorstellen en vroeg de foto op.
Daarop was wel te zien dat hij door rood reed en omdat hij in zijn ongelijk was,mocht hij nog extra betalen voor het opvragen van de foto en het bijkomende werk hiervoor.....

Als je weet dat je door het rood reed,dan gewoon betalen.geen enkele reden gaat dit laten vervallen.

Dit is in NL niet zo. Je mag ten aller tijden de foto aanvragen om te kijken of het wel echt jouw auto is en in welke situatie. Dat is gewoon kosteloos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:41

Opvragen van de foto is toch gratis? Tenminste, dat dacht ik... :=
Er tegen in gaan kan je wel meer gaan kosten.

Ts: Als je niet kan zien of het groen is, dan moet je gewoon verstandig zijn en dan maar riskeren dat je nog even moet wachten. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:41

De enige keer dat je hier onderuit komt is aantonen dat je het niet was en soms heb je mazzel als je met een trailer met dieren erin rijd. Dan kan je niet altijd meer optijd stoppen en als ze er toevallig videobeelden van hebben en zien idd dat het nét rood werd oid willen ze het nog wel eens kwijt schelden.

Maar tja, door rood rijden is door rood rijden. Beetje jammer dat het 2 boetes kost voordat je daar over nadenkt. Je rijd dan imo toch echt bewust door rood...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:45

quarterH schreef:
Dank voor een aantal normale reacties hier wat ik wat aan heb!

Even ter verduidelijking van het vrachtwagen voorbeeld op deze kruising (aangezien de speculaties los gaan hier)
Je komt van een 1 baans 80 weg die paar 100 meter voor het stoplicht 50 wordt omdat je een dorp inrijd.
Bij het stoplicht wordt het 2 baans, die voor rechtdoor en een afslag naar links. Die neem ik. De strook is zo kort dat er net een grote vrachtwagen past en een max 2 personenauto's en dan heb je het verdrijvingsvak achter je. Je hebt dus niet de ruimte om 20 meter tussen jou en de vrachtwagen te houden. Omdat hij maar kort groen is, gebeurd het dan dat de vrachtwagen voor je bij groen optrekt, jij optrekt, de vrachtwagen te lang/langzaam is en tegen de tijd dat jij erdoor rijd en het stoplicht weer kunt zien, deze al op oranje staat of zelfs net op rood springt als je er net onderdoor rijd.

Bedankt voor de serieuze reacties hier (en de PB's), ik weet wat me te doen staat.

Ow, en nogmaals, ik heb de foto's intussen gezien en hierop is te zien dat er geen ander/tegenmoetkomend verkeer is. Dus voor de mensen hier die bang zijn dat ik het risico neem iemand van de sokken te rijden, geen zorgen, is niet aan de orde geweest.

Bij zo'n stoplicht stond ik eerst dagelijks. Net als jij ken je dat stoplicht dan.
En dan weet je gewoon dat die kort op groen staat.
Waar ik stond wist je dat als er alleen auto's stonden geen slapert er tussen, dus bij groen meteen reactie, dat er 5 door konden.
Maar met een vrachtwagen erbij of een slaap chauffeur was je blij dat er twee voertuigen door konden.
Sta je dan als 3e of 4e weet je dat je nooit geen groen meer hebt.
En het was een grote kruising dus zeker weer 5 minuten wachten.
Daarom piepte er daar ook veel door oranje. Maar denk dat menig daar een bonnetje had.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:47

cp112 schreef:
De enige keer dat je hier onderuit komt is aantonen dat je het niet was en soms heb je mazzel als je met een trailer met dieren erin rijd. Dan kan je niet altijd meer optijd stoppen en als ze er toevallig videobeelden van hebben en zien idd dat het nét rood werd oid willen ze het nog wel eens kwijt schelden.

Maar tja, door rood rijden is door rood rijden. Beetje jammer dat het 2 boetes kost voordat je daar over nadenkt. Je rijd dan imo toch echt bewust door rood...

Nee ook niet.
Dat hebben wij eens geprobeerd.
Auto was nog groen, trailer was rood. We zagen het als het ware boven ons op oranje springen.
Antwoord was, dan moet je nog maar zachter op het verkeerslicht aanrijden.
Nog zachter was dan stilstaan en verkeer belemmeren zo ongeveer.
Dus ook dan, helaas betalen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:57

Miss dom maar als de vrachtwagen langzaam Optrekt en je ziet dat het stoplicht op oranje/Rood staat heb je ook genoeg tijd om te stoppen toch.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:05

Maar dat zie je dan niet, dat is net het punt.
Maar je weet het wel als je bekend bent bij die kruising.

Ayasha
Blogger

Als je het licht niet ziet moet je niet door rijden. Echt het is niet zo heel moeilijk.

MarjanB

En als een camera flitst bij hogere snelheid dan 30 dan heb je ook niet heel zacht gereden... dus zat je ook niet net achter een optrekkende vrachtwagen.

In mijn ogen kan ts zich de moeite beter besparen en vragen om een betalingsregeling als ze dit geld niet zo heeft liggen. En het dan maar zien als een wijze les.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:09

Ayasha schreef:
Als je het licht niet ziet moet je niet door rijden. Echt het is niet zo heel moeilijk.

Eens, maar dat wordt dus wel veel gedaan.
En zo te horen ts ook.
Boete, meer dan terecht. Maar ze is dan niet meteen roodrijder - doodrijder.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:14

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:14

Als je achter een vrachtwagen voor een stoplicht staat, trekt deze niet snel op.
Zelfs zo langzaam dat jij nog best kan stoppen, als je vlak voor de stopstreep ziet dat het stoplicht op oranje (of rood) staat terwijl jij langzaam mee op trekt achter de vrachtwagen en dus al vlak voor de stopstreep komt en het stoplicht dan pas in beeld komt.

Dus dat geklets over dat je het stoplicht niet kan zien als je dicht achter een vrachtwagen rijdt, is onzin.
Je kunt t zien, wel laat, maar omdat jij nog geen snelheid hebt, kun je nog best op tijd stoppen.
Tenzij je helemaal in de uitlaat van je voorganger gaat zitten, maar dat is ook niet zo handig.

20 meter afstand houden is ook te gek voor worden, dat doet geen mens en slaat dus ook werkelijk nergens op!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:24

bruintje123 schreef:
Ayasha schreef:

Eens, maar dat wordt dus wel veel gedaan.
En zo te horen ts ook.
Boete, meer dan terecht. Maar ze is dan niet meteen roodrijder - doodrijder.

tuurlijk wel, ze is gewoon een roodrijder en het risico op ongevallen is even groot dan wanneer je bewust door het rood rijdt. Haar reden om niet gewoon te wachten tot ze het licht ziet is immers gewoon dezelfde als die van degene die bewust door het rood rijdt; geen zin om te wachten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:28

Nee hoor, dat risico is niet zo groot.
Voordat de rest groen krijgt zit er ook weer een tijd tussen. Dus een aanrijding is praktisch nul.
Wat anders is als het stoplicht al noem maar wat 10 seconden op rood staat en je daar met 50 of harder door knalt.

neemt niet weg dat het hartstikke fout is, want ja als iedereen die grens mar op gaat trekken onder het mom de rest rijd nog niet, dan is het wachten tot het wel fout gaat.

Maar ts is op die manier geen gevaarlijke roodrijder. Maar wel 1 met een zeer terechte boete.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:33

Bruintje heeft gewoon gelijk, gewoon goed lezen dan kan je dat best zien :j

Als je aansluitend achter een lintje van optrekkend verkeer rijdt dan lijkt de kans me wel zeer klein dat iemand uit een zijstraat zich daar tussen wringt om aangereden te worden :P

Dus je bent dan toch echt heel wat minder doodrijder dan wanneer je van verre op een kruispunt aan komt denderen en er nog even overheen wil schieten.

Het blijft fout ja. Dat zegt bruintje toch ook duidelijk.

Alleen doodrijder is in zo'n geval wel een beetje overtrokken want degene die zich daarop doodrijdt zit waarschijnlijk te appen ofzo, dat die alleen maar kijkt of het licht op groen springt en niet dat lintje van wagens voor zijn neus ziet rijden :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:37

Aan die 10 seconden zit je veel sneller dan je denkt. Nee, ik kan TS echt niet anders zien dan Roodrijder. 2 keer op anderhalve week is niet "oeps". Dat is gewoon bewust rood rijden én bewust een groot risico zijn voor zichzelf (maar dat is haar probleem) én de anderen op de baan (en dat is niet eerlijk.)
Dus wat mij betreft mochten die boetes nog wel wat hoger als dat er voor zorgt dat ze haar les leert.
Je hoeft niet te zitten appen om bij groen geen rem-reflex te hebben als je rustig aan komt tuffen. :?

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:37

Normaal reageer ik bijna nooit op bokt, maar dit kan ik even niet laten..

Je zegt dat je door rood bent gereden en dat je weet dat je fout zit, oke helder, goedzo. Vervolgens 'zoek' je wel redenen om je boete aan te vechten. Dit, in combinatie met je eerste zin (je weet dat het je eigen schuld was) is toch echt wel dingen 'bedenken' die je van de boete af moeten helpen. En vervolgens uit je slof schieten tegens mensen die je die spiegel voor houden.. Not done als je het mij vraagt.

Je kan de redenen dus hooguit globaal houden, maar daar ga je het helaas niet mee winnen. Mits ze niet binnen de gestelde termijn op je reageren. Lijkt mij je enige kans. Succes!