Wat ik even wil aanhalen, en wat ik te weinig terug vind in dit topic: pas je wel goed op jezelf TS?
Ik heb ergens de opmerking gezien dat mensen die in de oliebol komen ook iemand nodig hebben om op te leunen anders komen ze er nooit uit. Daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen moet je je wel realiseren dat die schouder om op te leunen sterk genoeg moet zijn om hem te dragen.
Heb jij wel iemand die goed naar jou kijkt om te zien hoe stabiel jij op je voetjes staat? Jouw vriend is op dit moment te veel met zichzelf bezig om op jou te kunnen letten, en ik heb een beetje het gevoel dat jouw leven momenteel ook helemaal om hem draait. Realiseer je dat als jij omvalt je vriend niets meer aan je heeft.
Zorg dat je af en toe ook even stil staat bij jezelf en je eigen energieniveau in de gaten houd. Hulp zoeken hiermee lijkt mij niet onverstandig. Ook jij hebt een schouder nodig.
Ik wil hem graag het voordeel van de twijfel geven, maar ik begrijp alle negatieve reacties. Er is er echter maar één die hier een beslissing over kan maken. Ik vind het jammer dat de negatieve reacties op zo'n manier verwoord worden dat ze jou meteen in de verdediging drukken. Jammer, omdat het voor jou heel erg belangrijk is om voor jezelf heel goed op een rijtje te hebben wat wel en niet ok is, want in dit soort relaties kunnen grenzen heel makkelijk verschuiven of vervagen. Wat jij vandaag niet ok vind lijkt morgen misschien toch niet zo slecht.
Daarnaast is voor mij de vraag, hoe stabiel is zijn karakter? Hij is een hele tijd vrij labiel geweest en beïnvloedbaar (anders kom je niet in een dergelijke situatie). Is dit een vaste karaktereigenschap van hem (zo ja, kun jij hier in de toekomst, en wellicht de rest van je leven mee om gaan) of is het een tijdelijke samenloop van omstandigheden geweest?
Ik heb iemand horen zeggen dat jij misschien wel in deze relatie zit omdat jij de behoefte hebt hem te helpen, niet omdat dit de beste relatie voor jou is. Ik snap die opmerking wel. Veel mensen hebben dit in meer of mindere mate. En daar is niets mis mee, een relatie kan precies zijn wat jij nodig hebt op dit moment. Maar is het ook wat jij over 10 jaar nodig hebt? Hoe zie jij jullie samen over 10 jaar? Zie jij hem met een goed betaalde vaste baan als hoofd van het gezin een goede vader zijn voor jullie kinderen? (lekker oudbollig

)
Je hoeft mij geen antwoord te geven, als je voor jezelf maar een antwoord hebt.
Sommige mensen komen op je pad als een zegen, andere als een les.