Verhuizen naar ander deel van het land? Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:08

WiancaR schreef:
Wat hier omschreven word qua controle is helaas echt zo. Iedereen bemoeit zich in de kleinere steden en dorpen gruwelijk met elkaar.

Het is zelfs zo erg dat ik met bepaalde meningen of gewoonten moest opletten omdat mijn ouders een eigen zaak hebben en dat kon hun schaden.

Dat herken is dus totaal niet. Mensen hier zullen heus wel eens wat vinden van wat ik doe en laat, maar daar merk ik verder niks van. En ik ben ook niet iemand die erg geneigd is daar rekening mee te houden. Het lijkt me iets wat zal verschiĺlen van waar je woont en hoe gevoelig je er zelf voor bent.

Ja, mijn stokoude buurvrouw verderop vond het zo jammer dat de haag naast ons huis zo hoog is. Dan ziet ze ons niet meer. Dat zegt ze dan ook gewoon tegen je. :') En dan zeg ik "ja, lekker rustig." en dan moet ze lachen. Overigens zegt ze dat ook tegen andeŕe noabers die ze vanuit haar boerderij niet goed kan zien en ik moet bekennen: daar maken we wel eens grappen over met elkaar. :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:40

Ik herken het ook niet gelukkig :)) . Doe gewoon mijn ding en niemand die zich ermee bemoeit.
Maar dat kan een paar dorpen verderop wel weer anders zijn.

En Amsterdammers behulpzaam? Ik heb een keer met een vriendin met een lekke band gestaan, we spraken iedereen aan voor hulp. Nada, noppes, niente! Uiteindelijk is de vader van vriendin uit Utrecht gekomen om band te verwisselen.
Mijn broer heeft in Amsterdam gewoond, toen hij door een dikke laag sneeuw met de onderkant van zijn auto op een betonblok schaarde en niet vooruit of achteruit kon ook weer geen hulp...

Daarentegen ben ik enorm geholpen door de baas van mijn eerste baan op de Veluwe. Hij is met zijn bestelbus naar Utrecht gekomen en heeft geholpen mij te verhuizen.
Toen we van het vakantiepark naar ons huidige huis verhuisden zijn we geholpen door de mensen waar ik 1 van de paarden rijd. Ze zijn met hun trailer gekomen en hebben onze spullen ingeladen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:30

superpony schreef:
Wij wonen nu 5,5 jr op de veluwe en ik vind de mensen hier erg achterbaks en totaal niet vriendelijk of behulpzaam. Dat heb ik ook wel uitgesproken en echt veel mensen delen mijn ervaring hier. Maar je kan het negeren en je eigen ding doen.

Ik kom uit Amsterdam en dan hebben mensen toch snel een vooroordeel. Maar ik heb juist de ervaring dat Amsterdammers erg behulpzaam en gastvrij zijn. Er zijn echt nog buurten waar mensen elkaar wel kennen en bij elkaar langs gaan, boodschappen doen, helpen etc.

Dat komt dan waarschijnlijk dat je daar vandaan komt.
Ik kom van de Veluwe... maar ik ben echt niet achterbaks (hoop ik..).
Mijn vriendin heeft in Amsterdam gewoond; maar niet Amsterdammers werden amper tot niet geaccepteerd en/of geholpen.
Die is weer gillend naar de Veluwe vertrokken.

Ik ben vanaf de Veluwe naar Friesland verhuisd en dat bevalt (ook) prima.

superpony

Re: Verhuizen naar ander deel van het land? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:55

Het grote verschil is ook of je ergens een keer of kort bent, of langere tijd. Natuurlijk helpt niet iedereen in Amsterdam, maar ik heb het eigenlijk over het Amsterdam van vroeger, toen er echt veel meer echte Amsterdammers woonden. Wij merken daar ook al jaren verschil in.

Hier rond Ermelo is veel import en de meesten die je spreekt herkennen helaas het achterbakse van de mensen. Zal ook weer niet iedereen zijn, maar merk je wel als je van buitenaf hier langere tijd doorbrengt.

Wij willen hier dus ook echt weg.

Noorden is echt heel anders wat dat betreft. Ook stug en er zijn vast ook dorpen waar je er niet tussen komt etc, maar daar heb ik minder last van.

Overigens herken ik wel dat je als ''kind van'' moet opletten. Maar wij hadden een zaak in een buurt in Amsterdam, waar de vaste klanten al jaren woonden. En ook daar werd er op ons gelet en over ons gekletst etc.
Wij hadden een bakkertje tegenover ons waar mensen echt zaten te roddelen over iedereen. Bij ons kletsten ze ook weer, dus weet je dat ze ook over jou kletsen.
Als wij een nieuwe auto hadden, kregen we daar meteen commentaar op. Maar goed, dan heb je het ook over oude bewoners in een buurt die samen een gemeenschap blijven vormen.
Wij hadden veel studenten als klant van buitenaf die het geweldig leuk vonden in Amsterdam, maar er alleen kwamen om te studeren en te feesten. Dat is niet altijd leuk voor de oud-bewoners. Oude Amsterdammers houden bijv hun trap en stoepje schoon. Ik hoorde mensen continu klagen dat jongelui dat niet doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:02

Ik heb jaren in Ermelo gewoond, maar herken totaal niet wat jij ervaart.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:04

Ik herken het een beetje maar moet zeggen dat de meest achterbakse lui die ik in Ermelo trof zelf ook importers waren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:04

lor1_1984 schreef:
Ik herken het een beetje maar moet zeggen dat de meest achterbakse lui die ik in Ermelo trof zelf ook importers waren.

:+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:10

Niet alleen ik hoor..........Vrijwel iedereen die ik spreek die hier niet vandaan komt. Maar ook enkele mensen uit Ermelo zelf die het gewoon toegeven.

Onze zoon heeft hier een aantal jaren nog op school gezeten en we hebben onze paarden op stal gehad. Dan krijg je behoorlijk wat mee.

Ik kan me best goed aanpassen en hou maar braaf mn mond en blijf beleefd tenzij het echt niet meer anders kan. Maar dit is echt iets waar wij nooit aan zullen wennen. Ik heb liever stug, of iemand die direct is etc etc dan dit.

Maar goed, is dus niet waar alleen ik tegenaan loop. Mijn moeder en oom en tante wonen hier in nieuwbouw in een ander deel en daar ook al behoorlijk wat meegemaakt. Mijn familie houdt zich er buiten, maar zijn een soort appartementen waar mensen samen dingen wilden regelen en organiseren, maar is echt te zielig voor woorden soms hoe dat gaat. Echt, keurige mensen op het oog, met goede banen, dure huizen en dan zo triest..........

Wij zijn hier gekomen met een reden en hebben zelf andere wensen, dus waren sowieso weg gegaan uiteindelijk. Maar het had ook mee kunnen vallen natuurlijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:12

Brainless schreef:
lor1_1984 schreef:

:+

Nee jij valt daar nou net weer niet onder. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:27

Mijn 3 kinderen hebben ook daar op school gezeten en ook mijn paarden had ik in Ermelo/Putten staan.

Het verschil zit wel in cultuur denk ik.

Even generaliseren:
Amsterdammers zijn direct en zeggen wat ze denken.
Veluwenaren zijn meer van de schone schijn, zeggen niet gelijk wat ze denken tegen degene die voor hun staat.

Dus kort gezegd;
Amsterdammers zijn in de ogen van Veluwenaren bot en grof gebekt.
Veluwenaren zijn in de ogen van Amsterdammers achterbaks en praten om de hete brij heen.

Als je ergens bent geboren en getogen ben je opgegroeid met een type mentaliteit.
Daar ben je aan gewend en dat voelt dan goed.
Zodra je gaat verhuizen voelt het heel onwennig en tegen natuurlijk dat ze daar (heel) anders zijn dan "thuis".

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:37

Natuurlijk is dat zo. Maar als ik voor mezelf spreek, kan ik me behoorlijk aanpassen aan degene met wie ik praat. Tegen klanten kun je ook niet altijd alles zeggen of direct zijn, dus je weet echt door de jaren heen wel hoe je je moet gedragen. En we hebben hiervoor al 3jr in Noorden gewoond en geleerd dat we echt een beetje op onze woorden moesten passen.

Ik kan niet teveel voorbeelden geven, want wil mn huis nog verkopen. Maar het is echt wel redelijk abnormaal zoals sommige mensen zich gedragen. We hebben echt wel een nette buurt, maar als ik andere mensen vertel hoe buren reageren op elkaar, dan herkennen mensen dit echt niet.

Gelukkig ook 1 stel fijne buren die het ook heel vervelend vinden dat een paar mensen hier zo zijn, waardoor wij het maar negeren allemaal. Je gaat inderdaad twijfelen waar het aan ligt en wat je hebt gezegd etc.

Voor mij als Amsterdammer is de cultuur dan inderdaad niet fijn. Ook als je bijv hoort hoe zwaar er gediscrimineerd wordt, mensen vooroordelen, maar nooit de hand in eigen boezem steken.

Onze zoon sport en werkt hier, studeert elders, maar heeft wel wat opgebouwd. Hij is ook wel tegen dingen aangelopen bij vrienden, die hij niet herkende. Ze laten hier elkaar echt op straat liggen. Heb weleens een niet vriend opgehaald die stomdronken niet meer naar huis kon. Belt mijn zoo me om 3 uur 's nachts en naar huis gebracht, terwijl hij de jongen alleen van naam en gezicht kent. Vrienden zaten gewoon binnen.
En zo nog wel tig voorbeelden om te noemen.

Het heeft ook voordelen. Iedereen kent elkaar en het uitgaan in het dorp is redelijk veilig. Waar wij wel grote angsten hadden, toen hij begon met stappen, is dat hier echt anders. Wij kennen alleen het stappen met de ME op het plein die altijd klaarstaat. Maar goed, dat went ook.

Dee mentaliteit is wel typisch voor hier, want in andere delen van Nederland is het toch echt weer heel anders.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:59

Superleuk dat je richting het Oosten wilt! Het platteland heeft vele voordelen en ook zeker nadelen. Ik ben opgegroeid in Twente, in één van die zwaar gereformeerde dorpen in de buurt van Almelo waar Jolien het over had. Wij woonden daar echt in het dorp zelf en ik vond het vreselijk. Ben echt gevlucht op mn 20e... Overal en nergens gewoond, ook in de stad (Arnhem, vlakbij het centrum) en nu weer sinds een paar jaar in de Achterhoek, echt buitenaf, vrijstaand met veel land. En recent mijn huis weer verkocht... om verschillende redenen (paarden aan huis in combi met fulltime baan en de rest van mn leven, brak me echt op). Ik heb me de afgelopen jaren hier gerealiseerd dat ook dit mooier en romantischer leek dat het is, voor mij dan. Ik ben ook niet zo'n fan van de mentaliteit hier, ondanks dat ik het met een heel aantal buren heel prima kan vinden. Hier gaan de dingen nog zoals ze altijd al gingen en staat traditie hoog in het vaandel. Dat paarden zich doodschrikken van vuurwerk dat te pas en te onpas wordt afgestoken midden in de nacht, hebben ze geen boodschap aan. Katten zijn er om op te jagen en worden in elk geval niet als volwaardig huisdier gezien, honden hou je in een kennel dag en nacht... Rustig vind ik het ook niet bepaald. De boeren gaan dag en nacht door met het bewerken van het land en het binnenhalen van de zoveelste snede gras, mais of wat dan ook. Gier wordt rustig 's avonds om 23.00 uur uitgereden. Die gefrustreerde honden die nooit hun kennel uitkomen, blaffen héél veel, ook 's nachts en motorcrossen op het land is ook een grote hobby van zo'n beetje iedereen. Om nog maar te zwijgen over de énorme hoeveelheid feesten met luide muziek tot midden in de nacht... En ik woon echt heel ruim vrijstaand en de dichtstbijzijnde dorpskern ligt een paar km verder, maar voor je rust moet je hier in elk geval niet gaan wonen....

Hier zijn ze ook niet zo blij met import. Dat zeggen ze ook. Als tukker ben ik nog wel welkom, maar er wonen hier meerdere gezinnen uit het westen van het land en daar is men over het algemeen niet zo blij mee.

Hoe het is om op het platteland als westerling voor een baan in aanmerking te komen, daar heb ik geen idee van. De mentaliteit is zo verschillend tussen west en echt oost (Twente en Achterhoek bedoel ik daarmee), dat ik me afvraag of je er zo eenvoudig tussen komt. Vooroordelen heb je over en weer en ik denk wel dat het bij solliciteren best zo kan zijn dat je minder kans maakt dan iemand uit de buurt. Veel staat of valt uiteraard met je eigen houding en opstelling, maar het is erg lastig 'vechten' tegen zeer diepgewortelde vooroordelen en 'vroeger was alles beter'.

Desalniettemin, lijkt het jullie wat en is dit jullie droom, ga er dan voor. Is het niks, dan heb je een waardevol leermoment te pakken ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:44

En wat Gingerale zegt herken ik dan weer wel, al valt het mee. Dat vuurwerk alleen rond de jaarwisseling, er is maar eens per jaar een lawaaiig feest (waar ik zelf ook geen ga), ze crossen hier niet s nachts op het land. En het kan wel eens gebeuren dat er s nachts gehakseld wordt of gras wordt binnengehaald, maar dat heeft dan met weersomstandigheden te maken
Meestal hooguit eens per jaar en ik slaap er makkelijk doorheen. Maar je maakt geen vrienden als je daarover gaat lopen zeuren. Zeker niet als westerling. Leuke anekdote: ik sprak een keer een melkveehoudster die buren uit het westen hadden gekregen. Die mensen hadden haar gevraagd of ze in het weekend voortaan na 10 uur wilde melken, want ze konden nooit uitslapen door het geluid van de melkmachine. :') Wat je hier trouwens ook hebt zijn ook heel veel vliegen. En als je dicht bij sommige agrarische bedrijven zit ook stank. (Wij gelukkig niet, maar dat is een kwestie van uitkienen waar je een huis koopt). Nee, het is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik wil voor geen goud terug naar de stad, maar ook hier heb je wel eens ergens 'last' van.

Als import sta je hier inderdaad wel 1-0 achter en helemaal als je uit het westen komt. Op het gebied van solliciteren heb ik die ervaring trouwens niet, maar dat zal ook afhangen van opleidingsniveau en sector. Bij de plaatselijke bakker zullen ze wellicht liever een Twenste of Achterhoekse hebben, maar bij de universiteit, het ziekenhuis, de gemeente of hoogstaande technische bedrijven interesseert het ze geen bal waar je vandaan komt. Maar als buur: je zal bij een aantal mensen toch even extra je best moeten doen in het begin. Ze staan hier echt niet te juichen als er weer een boerderij door 'stadsleu oet t west'n' betrokken wordt.

Daarom waarschuw ik ook: mensen zijn er hopeloos naïef in soms. Het buitengebied in het oosten wordt heus niet bevolkt door oerconservatieve, wereldvreemde hillbillies. Maar het vraagt wel een mate van aanpassingsvermogen.

En oja, mijn buurman schiet ook katten. -O-

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:43

Ooooh, die anekdote over die melkmachine.... ja, je hebt ze er tussen... Klagen over 't één of ander moet je inderdaad niet doen. Is ook nergens goed voor, het is zoals het is en je gaat de wereld om je heen er toch niet mee veranderen. Ik klaag ook nergens over, ik doe er allemaal maar lekker luchtig over maar houdt ondertussen wel de paarden goed in de gaten als er weer eens iets is met geknal of feesten en partijen (vuurwerk is hier echt een dingetje, complete bommen worden er om 00.00 uur afgestoken als er iemand jarig is. Met als gevolg dat er wel eens koeien in paniek zijn geraakt en uitgebroken. De boer moest ze zelf afschieten om te voorkomen dat ze een drukke weg oprenden... Het volgende feestje wordt er gewoon weer net zo hard een heuse vuurwerkbom afgestoken, who cares?
Vwb de katten, de buurman (loonwerker) moest even wennen aan mijn verzoek of hij wilde doorgeven wanneer het 'ie het mais ging kneuzen van het land dat tussen ons in ligt. Kon ik mn katten die dag binnen houden. Eerste jaar belde 'ie een half uur van te voren. Ik op mn werk, de katten buiten... Maarrrr, hij heeft gewoon gewacht totdat ik thuis was en ze naar binnen had gelokt :D . De volgende jaren kreeg ik keurig een appje een dag van te voren.

Ik hou wel enorm van de vriendelijkheid in de winkels en het gegroet worden door Jan en Alleman (die ik meestal niet ken). Dat was in Twente precies zo, je groet gewoon iedereen die je tegenkomt, maakt af en toe een spontaan praatje en het personeel in winkels en dergelijke is echt super aardig en behulpzaam.

Overal is wel wat en op het platteland ook zeer zeker. Veel ligt aan je aanpassingsvermogen en incasseringsvermogen. Beetje plagen en uittesten doen ze graag.

Oh, wat wel tekenend is voor hier: elk jaar komt in november een achterbuurman langs om te melden dat er die week gejaagd gaat worden. Dan moet ik de paarden die dag maar binnen houden (eerste jaar had ik geen eens vaste stallen alleen een schuilstal die niet dicht kan). Dat begreep 'ie eerst niet, want hoezo geen stal?? Hoe dan ook, ik heb iets tegen plezierjacht en ook tegen mededelingen over iets dat ik zou moeten doen volgens een ander....Dus ik over de pis en dikke bonje met die vent (komt ook omdat mijn merrie echt niet tegen zulke dingen als jagers kan en nogal hysterisch kan worden, dus zag de bui al hangen...). Elk jaar komt ie doodleuk met dezelfde mededeling aan de deur (wat op zich al netjes is want hij hoeft het niet eens te melden). En elk jaar maken we dikke bonje en dan ook serieuze bonje over de jacht en alles daaromheen. Maar hij zegt dan ook doodleuk aan het einde van een uur ruzie maken dat ik 'ie het enorm kan waarderen dat ik zo voor mn beesten op kom. Dat mogen wel mensen doen, zegt 'ie dan. En dan gaan we weer als redelijk goede buren uit elkaar :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:33

Ergens gaan wonen waar je voorlopig nog naar je oude werk kunt reizen
En dan eenmaal verhuist andere werk gaan zoeken

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:40

Heel herkenbaar. Ik ben zelf net vanuit Voorburg naar Zundert verhuist omdat ik graag terug naar Brabant wilde en een boerderij met ruimte voor paarden. Zowel mijn vriend als ik werken nog steeds in vaste dienst in Den Haag. Dus rijden elke dag op en neer. Vanuit ons nieuwe huisje kijken we naar vacatures in de omgeving.. Het is te doen alleen denk ik niets dat we deze reistijd jaren zullen volhouden.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:58

Zo hebben mijn ouders het destijds ook gedaan, de eerste tijd nog naar Den Haag heen en weer gereisd. Is te doen vanuit die omgeving, en inmiddels hebben ze werk in de buurt :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:10

Dorien66 schreef:
Drugslab... een straat hierachter is een paar jaar geleden een wietkwekerij opgerold. Mijn man en ik komen van origine uit Amsterdam en Den Haag en hebben zoeits nooit meegemaakt. Nu wonen we in een speldeprik op de kaart en hadden we een stel criminelen als achterburen :+

Haha, tegenover de "School met den Bijbel" was op een mooie zomerdag ook een wel héél erg kruidige lucht te ruiken, ik dacht eerst nog dat het gras gemaaid was, toen ik die richting op reed... maar nee, eenmaal daar aangekomen bleek dat er in het huis tegenover de "School met den Bijbel" een hennepkwekerij ontruimd werd.

Een paar jaar later waren we op een buurtfeest in dat dorp, en hadden we het erover, en waren we het erover eens dat het dorp "met zijn tijd meegaat". :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 11:14

Ik heb een tijd in Utrecht gewerkt en nog in Den Haag gewoond. Opzich vond ik dat wel te doen, maar ideaal is anders. Ben nu wel weer een beetje aan het kijken naar een baan in/om Utrecht omdat dat gewoon een makkelijke uitgangspositie is. :)
Wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dus (tijdelijk) pendelen.

Haha al die drugs verhalen. :') Dat heb ik hier dan weer nog niet meegemaakt _O-

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:24

Mijn ouders zijn 17 jaar geleden met mij en zwanger van mijn broertje van Amstelveen naar een dorpje in Groningen verhuisd. Ze wilden al langer de rust opzoeken en weg uit de randstad, dus mijn vader was gaan solliciteren in verschillende ziekenhuizen in Groningen en Drenthe. Uiteindelijk toen aangenomen in het UMCG en dus naar Groningen verhuisd. Een huis hadden ze toen snel gevonden. :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:38

Frummels schreef:
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik door dit topic geen positief beeld heb gekregen nee. Maar ik wil dingen altijd graag zelf ervaren, dus wat dat betreft houdt het me zeker niet tegen hoor. :) Mijn reacties waren ook vooral omdat ik het me gewoon niet kan voorstellen dat het zo kort door de bocht is als soms wordt neergezet (je moet dit en dat). Lijkt me inderdaad niet vol te houden namelijk :=

Vragen heb ik momenteel niet echt. Zoals ik al zei zit een andere baan misschien in de pijpleiding, dat hoor ik vandaag of morgen. En dan kunnen we van daaruit verder denken! :j Ik hoop vooral dat er nog anderen zijn die hun ervaring kunnen delen in wat wel of misschien ook wat niet te doen en hoe zij het aangepakt hebben of juist zouden aanpakken in mijn positie. :o

Ik kom uit het oosten en woon nu in Utrecht, maar herken veel voorbeelden uit dit topic ook niet hoor. :+

Eerst in het buitengebied gewoond (boerderij) en later in een woonwijk in het dorp. Niks gemerkt van gruwelijke bemoeienis en geen vlees eten is ook nooit een probleem geweest _O- Wel eens dat de paarden een goede ingang kunnen zijn voor wat contacten. Bij wedstrijden kunnen ze altijd wel vrijwilligers gebruiken, dus als jij je meldt als schrijfster/parcourshulp kunnen ze daar vast wel iets mee. :)

Verhalen van superpony (omg. Ermelo) herken ik ook niet van vrienden die daar oorspronkelijk vandaan komen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:54

Mijn vriend en ik zijn in de afgelopen anderhalf jaar twee keer verhuisd. Eerst van Groningen naar Utrecht ivm werk. Dus eerst werk toen verhuisd. Nu zijn wij verhuisd van Utrecht naar Deventer. Deventer ligt op redelijke afstand van Amsterdam/Utrecht/Zwolle/Enschede/Nijmegen, we hebben er nu voor gekozen eerst een huis te kopen om vervolgens te gaan kijken naar een andere baan. Dit omdat Utrecht op nog redelijke reisafstand ligt van Deventer, dit is dus eerst te overzien. Wij vinden het gewoon heel belangrijk om meer ruimte en rust te hebben en dat konden wij niet vinden in Utrecht(of omgeving).
Wij hebben voor Deventer gekozen omdat mijn vader in de buurt woont(en ook mijn vriend zijn familie dichterbij) we kennen hier een aantal mensen dus de aansluiting is makkelijker gevonden. Daarbij is het een mooie stad in een mooie omgeving.
In jullie geval zal ik eerst zoeken naar een baan. Of je moet kijken naar iets wat nog op rijafstand van de randstad ligt waardoor het makkelijker is om je huidige baan eerst aan te houden.