Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:27

verootjoo schreef:
Over die school: ik woon in een dorp met maar twee scholen, maar beide van hetzelfde soort. Mijn kind gaat gewoon naar die school. Ik vind een kind als enige uit de buurt naar een school in een andere plaats doen erger dan dat ik de school misschien niet helemaal je-van-het vind.

Bij ons uit het dorp gaan juist steeds meer kinderen naar die Dalton school 10 km verderop :)

Dat sterkt dus alleen maar in de keuze om de school te kiezen die het fijnste aanvoelt. Kunnen we wel denken van je gaat maar fijn naar de school aan het eind van de straat zodat je je dorpsgenootjes leert kennen maar dan zit hij uiteindelijk op school met alleen het "overschot" van de dorpskinderen....

De mensen uit het dorp die een beetje verder kijken dan hun neus lang is (waar wij waarschijnlijk dan ook beter bij aansluiten :o ) die hebben hun kind dan wel op de Dalton-school :=

En weet je, hier zit het vervolgonderwijs ook in dat dorp, dus grote kans dat hij met 12 jaar dan alsnog daar naartoe moet. En dàn is het voordeel weer dat hij al gewend is om wat verderop naar school te moeten, en dat hij al veel meer kinderen van het hele eiland kent dan de kinderen die alleen maar hun eigen dorpje kennen.

Het groene KDV zit daar trouwens ook, en daar zitten ook kindjes van hier op. En ik schat de kans vrij groot dat mensen die hun kinderen speciaal naar dit KDV brengen, ook wel bij de Dalton-school terechtkomen....dus dan komt alles ook wel op zijn pootjes terecht :)

Maar puntje bij paaltje nemen we hem als hij 3 is gewoon mee naar beide scholen en ligt de keuze in eerste instantie bij hemzelf :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-08-17 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:28

Keet schreef:
Wij enten wel, maar vanaf 7 maanden en 1 prik tegelijk ipv 2

Waarom vanaf 7 maanden en niet vanaf 1 jaar? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:35

Pantykous schreef:
mamamier schreef:
Meelezer meldt zich. Ik herken heel veel wel en heel veel niet in jullie verhalen. Ik voed m'n dochters op zoals het voor mij goed voelt. Ze zijn inmiddels 17, 15, 15 en 7 jaar. Alle vier bv gehad, 5, 6 en 4 maanden. Gestopt toen de voeding terug liep. Wel geënt, maar later dan voorgeschreven en achteraf had ik minder entingen willen doen en titeren... Maar daar heb ik me toen nooit in verdiept helaas. Hpv hebben ze niet gehad (mochten ze uiteraard zelf beslissen)
Achteraf heb ik ze alle vier wel gevolgd in wat zij nodig hadden, de tweeling had echt ritme en regelmaat nodig, de oudste en jongste niet echt.
Veel speelgoed, van natuurlijk materiaal maar ook veel plastic, en later game consoles ed.
Alle 4 montessori basisonderwijs.
Nr 1 en 4 enorme buiten kinderen en dieren liefhebbers. De oudste heeft een pony sinds haar elfde waar ze geheel zelfstandig voor zorgt.
Ik voed ze vrij op, laat ze hun eigen keuzes en fouten maken. Zelfs volop in de puberteit waarderen ze dat enorm.
Gezond eten en sport staan hier centraal maar er mag wel gesnoept worden.
Nooit bij mamagroepen of bepaalde stromingen gezeten, ik volg gewoon m'n gevoel. Als ik denk dat iets goed voor ze is, hebben ze tot bepaalde hoogte de keuze om te beslissen wat ze ermee doen. En elk kind is anders, dus wat voor de een geldt of goed is, hoeft bij een van de anderen niet zo te zijn.
Edit: alle vier bij ons op de kamer in eugen wieg (tweeling samen in 1 bedje) totdat ze geen nachtvoedingen meer kregen. Een week of zes denk ik. Daarna eigen kamer. Alleen de oudste moesten we tot ruim 2 jaar bijblijven, die sliep anders gewoon niet. Nog steeds inslaap problemen ws door haar add. Maar dat wisten we toen nog niet natuurlijk.
Heb ze nooit gedragen, vond ik niks.

Dit is wel een beetje hoe ik het voor me zie :j Ik identificeer me meer met gezond verstand opvoeden dan persé natuurlijk ouderschap denk ik.

Die draagdoek is nog even wennen, gisteren voor het eerst geknoopt. Hier iemand ervaring met het doneren van moedermelk?

Ik heb donormelk gebruikt voor mijn dochter. Waf wil je weten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:36

MaritB schreef:
Keet schreef:
Wij enten wel, maar vanaf 7 maanden en 1 prik tegelijk ipv 2

Waarom vanaf 7 maanden en niet vanaf 1 jaar? :)

Compromis met mijn man.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:39

Ik kom mij ook melden!

Ik ben ook meer van midden en nog erg zoekende. Mijn kleintje is nu 9 weken en alles ging anders dan ik wilde :o

4 dagen BV en toen moeten stoppen wegens slaap medicatie. Om die reden sliep de kleine niet meer bij mij en omdat hij nu al snel gewend was aan eigen bed slaapt hij nu nog in eigen kamer.

Mijn kleintje krijgt gewoon nutrilon en qua kleding ben ik denk ook niet verantwoord bezig.

Wel probeer ik hem zo veel mogelijk te volgen. Hij slaapt 's nachts erg graag zelf en overdag liefst alleen maar bij mij of papa. Wil niet graag in draagzak maar ook niet in kinderwagen, wel in de maxi cosi ;)

Ik heb geprobeerd een ritme te maken, maar beide gefrustreerd dus nu volg ik hem en er is ineens een ritme :D

Ik voed KV op verzoek en dat is nu 5x een fles.

Qua speelgoed ben ik voorstander van niet te veel prikkels en hij ligt sinds week pas Max 5 minuten onder een speel boog.
We hebben wel een schommel stoel met muziekjes maar dat is gekregen, en gebruik ik vooral zodat ik even kan koken haha.

Straks wil ik qua opvoeden zijn ding graag volgen, maar we zullen sturen waar nodig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:42

pmarena schreef:
verootjoo schreef:
Over die school: ik woon in een dorp met maar twee scholen, maar beide van hetzelfde soort. Mijn kind gaat gewoon naar die school. Ik vind een kind als enige uit de buurt naar een school in een andere plaats doen erger dan dat ik de school misschien niet helemaal je-van-het vind.

Bij ons uit het dorp gaan juist steeds meer kinderen naar die Dalton school 10 km verderop :)

Dat sterkt dus alleen maar in de keuze om de school te kiezen die het fijnste aanvoelt. Kunnen we wel denken van je gaat maar fijn naar de school aan het eind van de straat zodat je je dorpsgenootjes leert kennen maar dan zit hij uiteindelijk op school met alleen het "overschot" van de dorpskinderen....

De mensen uit het dorp die een beetje verder kijken dan hun neus lang is (waar wij waarschijnlijk dan ook beter bij aansluiten :o ) die hebben hun kind dan wel op de Dalton-school :=

En weet je, hier zit het vervolgonderwijs ook in dat dorp, dus grote kans dat hij met 12 jaar dan alsnog daar naartoe moet. En dàn is het voordeel weer dat hij al gewend is om wat verderop naar school te moeten, en dat hij al veel meer kinderen van het hele eiland kent dan de kinderen die alleen maar hun eigen dorpje kennen.

Het groene KDV zit daar trouwens ook, en daar zitten ook kindjes van hier op. En ik schat de kans vrij groot dat mensen die hun kinderen speciaal naar dit KDV brengen, ook wel bij de Dalton-school terechtkomen....dus dan komt alles ook wel op zijn pootjes terecht :)

Maar puntje bij paaltje nemen we hem als hij 3 is gewoon mee naar beide scholen en ligt de keuze in eerste instantie bij hemzelf :j

Dus de mensen die hun kind niet naar de daltonschool doen, zijn mensen die niet nadenken, nie5 verder kijken dan hun neus lang is?

Besef jij hoe veroordelend en superieur jij schrijft?
En dan ga ik er maar vanuit dat het is omdat het geschreven taal is en dat je het zo niet bedoeld.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:49

Hier heel bewust naar de school in de buurt, zelf had ik dat niet en dan ben je toch een vreemde eend in de bijt. Gelukkig hebben we maar 1 ontevreden ouder gehoord over de school en allle andere waren tevreden.
Speelgoed zo min mogelijk batterijen speelgoed, maar verder speelt onze dochter het liefste buiten of knutselt ze graag of bakken en keuken dingen daar is ze aan verslaafd.... dus die heeft ze ook veel en duplo. Mijn zoontje 10 mnd merk je wel een andere persoonlijkheid maar blokken en stapelbekers die dingen kunnen ook veel herrie produceren. dus we zien wel wat hij graag doet en wat daar bij past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:57

dromertje2 schreef:
pmarena schreef:

Dus de mensen die hun kind niet naar de daltonschool doen, zijn mensen die niet nadenken, nie5 verder kijken dan hun neus lang is?

Besef jij hoe veroordelend en superieur jij schrijft?
En dan ga ik er maar vanuit dat het is omdat het geschreven taal is en dat je het zo niet bedoeld.

:roll: Daar was ik al bang voor dat er zo'n flauwe reactie zou komen -O-

Besef je hoe veroordelend jij doet door mij woorden in de mond te leggen die ik helemaal niet heb gezegd maar die jij er uit eigen beweging in denkt te moeten lezen?

Wat ik zeg (of in ieder geval bedoel) is dat wij waarschijnlijk beter aansluiten bij de mensen die er heel bewust voor kiezen om de afstand voor lief te nemen omdat ze hun kind toch echt liever op die Dalton-school willen. De mensen die daar voor kiezen hebben er immers sowieso goed over nagedacht en verder gekeken dan hun neus lang is.

Daarmee zeg ik niet dat de mensen die voor de dorpsschool kiezen er niet goed over na hebben gedacht. Hoewel dat in veel gevallen natuurlijk wel zo zal zijn, dat mensen gewoon een soort van vanzelfsprekend hun kind naar de school in het dorp doen.

En met die vanzelfsprekendheid heb ik niet zo veel. Want dan is de kans ook groot dat ze vanzelfsprekend allerlei dingen doen waar wij wèl een andere richting in hebben gekozen.

En ik gun het die kleine wel dat hij niet de vreemde eend in de bijt is en die kans acht ik veel hoger in een school waar ouders samenkomen die hele bewuste beslissingen maken zoals hun kind naar DIE school doen ipv. de dorpsschool :)

Op de dorpsschool zullen vast ook hele leuke kinderen en ouders zitten, maar dat moet je maar afwachten terwijl de Dalton-ouders al puur door het kiezen van die school bewezen hebben dat ze buiten de lijntjes denken :j

Keet

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:00

Moe eerlijk zeggen dat het op mij ook zo overkwam hoor. Maar gekozen om er niet op te reageren.
Ieder kiest om bepaalde redenen, zullen we die gewoon ban elkaar accepteren?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:03

Ik dacht ook hetzelfde
Maar koos ervoor om het te negeren :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:06

Toen ik het schreef dacht ik al van daar zullen wel veel mensen voor kiezen om het zo negatief mogelijk op te vatten, jammer vind ik dat. Ik ga liever uit van de goede bedoelingen van een ander.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:08

pmarena schreef:
Toen ik het schreef dacht ik al van daar zullen wel veel mensen voor kiezen om het zo negatief mogelijk op te vatten, jammer vind ik dat. Ik ga liever uit van de goede bedoelingen van een ander.

Denk dat het voornamelijk je eigen toon is van het bericht dat je schrijft. Er vallen namelijk meerdere mensen over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:17

Tja, het is niet hooghartig geschreven in ieder geval.

Maar een ieder kiest er zelf voor of die het wel hooghartig wil lezen ;)
Als je over de bedoeling van iets twijfelt kan je het altijd even vragen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:32

Sowieso, wat kunnen die anderen jou schelen. Het gaat toch om jouw kind :+ niet om wie er dit doet en wie dat doet etc

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:33

Als er meerdere over vallen, komt er dan is niet in u op dat het misschien aan uw toon ligt in plaats dat het altijd aan een ander ligt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:37

Viva: nou ik vind het wel een fijner idee om tussen wat meer ouders en kinderen te zitten die een beetje gelijkgestemd zijn. Zodat het risico minder groot is dat mensen lüllig gaan doen over onze keuzes :)

Eigenlijk net zoiets als dit topic ;)

Mensen reageren hier omdat een topic met deze titel ze meer aanspreekt dan een standaard kindertopic. Omdat ze verwachten hier wat meer gelijkgestemden te vinden, mensen die iets verder kijken dan standaard.

Is iedereen hier dan hooghartig :? Is aansluiten bij een "normaal" topic niet goed genoeg? ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:38

[naam] gaat in januari naar een katholieke school maar wel een gematigd. Wij zijn niet katholiek, hij is ook niet gedoopt maar heb zelf in die school gezeten. En de eerste klassen zijn graadklassen, dus instappers en 1 ste kleuterklassers samen.
Hier in [plaats] kan je ook niet geheel zelf kiezen, je moet een lijst van max 5 scholen doorgeven en hopen dat hij naar 1 van die 5 kan gaan. Dus het kan wel zijn dat je kind enkel naar je 4de keus school kan of zelfs naar geen 1 van je voorkeur scholen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:40

Oei dat is wel balen als geen 1 van die 5 scholen dan lukt zeg...

Maar er is toch zeker wel een manier om vrij zeker te zijn dat je favoriete school gaat lukken :?
Door daar al heel vroeg in te schrijven ofzo? Of werkt dat zo niet?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:42

Over schoolkeuze heb ik wel een "leuk" voorbeeld. Oudste drie hebben montessori onderwijs gedaan,bewuste keuze. Toen de jongste bijna 4 werd, woonden we inmiddels in een wijk met 5 scholen op loopafstand. Alleen de vrije school viel al. Hoe leuk zou het zijn als ze gewoon in de buurt naar school gaat en vriendjes en vriendinnetjes op loopafstand wonen? Want leuk de montessori maar als ze ergens gaan spelen kun je ze zomaar 10 km verderop ophalen eind van de middag... Dus ze ging naar een "gewone" basissschool.
Begin groep 3 hing het mis, ze liep teveel voor, veel gesprekken weinig oplossingen. Kind wilde niet meer naar school.
Bij de montessori aangeklopt die me eerst geholpen hebben met de gesprekken op school en later gezorgd hebben dat ze na de kerstvakantie toch in groep 3/4/5 bij hen terecht kon. Ook nr 4 bleek een echt montessorikind en ik had direct weer een vrolijk meisje in huis. In dat afgelopen half jaar heeft de meester haar ritme gevolgd. Mevrouw heeft de rest van groep 3 én groep 4 in een half jaar gedaan... ze zit nu op haar eigenniveau en gaat na de vakantie naar groep 5. Er verandert verder weinig aangezien groep 345 bij elkaar zitten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:45

Nee, je krijgt een inschrijfdatum vanaf iedereen kan inschrijven, men houdt rekening met verschillende factoren en plaats natuurlijk. Zo kan kan je school naast uw deur liggen maar moet je naar een school 10 km verder op.
Collega heeft het voor gehad dat haar dochter naar geen 1 voorkeurschool kon/ mocht.
Dit systeem is er gekomen ol het kamperen bij inschrijving tegen te gaan.
Ze willen het nu ook voor het middelbaar gaan invoeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:52

Kamperen bij inschrijving :D

Met alle respect want er zal vast iemand heel goed over nagedacht hebben....maar wat een klöte-systeem zeg -O- Verschrikkelijk als alles voor je kind door anderen bepaald wordt...

Hoe wordt de inschrijfdatum bepaald dan?

Hier is het volgens mij zo dat je een kind pas met 3 of 3,5 in mag schrijven op de school van je keuze.
Maar ze doen niet zo heel moeilijk. Nadat we naar een open dag geweest zijn op de Daltonschool hebben we overlegd en allebei vonden we het hier zo overtuigend aansprekend dat we de volgende dag meteen gevraagd hebben hoe het werkt met inschrijven.

Dat bleek dus pas over een jaar te kunnen maar we hebben die kleine wel meteen op kunnen geven zodat ze er rekening mee kunnen houden +:)+

Ik zou echt enorm balen als de vraag over een jaar zo groot is dat die kleine geen plekje meer daar zou hebben want de school is niet groot en de animo groeit wel flink.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:57

Ook in Nederland zijn er scholen waar je vroeg moet inschrijven :) en waar je kind soms niet terecht kan :) ook bij vroeg inschrijven.

Heb hier contact gehad met de school in de wijk. Geen wachtlijsten of problemen ivm krimpende hoeveelheid kinderen.
We konden gewoon komen kijken als we dat wilden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:58

We moesten hem aanmelden in januari en konden inschrijven via de computer in april geloof ik. In januari is hem 2.5 jaar. Als je al een kind hebt in school of je bent er werkzaam krijg je voorrang en kan je eerder inschrijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:58

Dat is hier in de steden ook zo hoor. :j vind ik ook belachelijk.

Maar op onze dorpsschool mag iedereen komen. Maar kan dus ook niet zomaar naar een andere school in de stad. Gelukkig wil ik dat ook niet want dan zou hij echt de enige uit de straat zijn. En ik vind het zelf naar school kunnen lopen/fietsen met je buurtgenoten ook heel wat waard :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:00

Ik ook Verootje. De zelfstandigheid kunnen geven om zelf van en naar school te gaan op een veilige manier en vriendjes in de wijk die datzelfde doen :)