Trouwpak geschikt als gast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:14

Nou, gelukkig ben ik niet de enige die niet voor iedere bruiloft wat nieuws gaat kopen. Ik begon me al bijna een bruiloftslons te voelen, maar goddank valt dat mee. :')

bruintje123 schreef:
Ik zou niet mokken maar niet gaan.
Ik hou niet van die smuk. Niet mijn feestje dan.
Gelukkig fijne vrienden en familie die niemand wat opleggen :D

Zelfde verhaal hier. Ik zou ook niet mokken en lekker thuisblijven.

_Mar3 schreef:
Bij dit soort topics krijg ik soms haast het idee dat bepaalde mensen het niet leuk vinden om bruiloftsgast te zijn. :=

Dat klopt ook deels wel. Vaak vind ik het heel leuk en een eer, maar bij sommigen hoeft van mij niet zo nodig. Binnenkort trouwt een collega van me. Die geeft een tof schuurfeest en daar hebben we met z'n allen superveel zin in. Maar dat is ook een leuk, relaxed en tof wijf die weet wat een feestje bouwen is. Maar zou een saaie kennis zo'n traditioneel feestje geven in een duf zalencentrum en mag ik ook nog eens niet in de kleur van m'n laatstgekochte jurkje komen, dan sla ik lekker over hoor. No hard feelings, maar dat vind ik a-relaxed. Dan gaat die kennis maar fijn feesten met mensen die dat allemaal wel leuk vinden. :P

Bruidspaar geeft het feestje en mag eisen wat ze willen, maar daar tegenover staat dat gasten ook mogen kiezen of ze willen komen, toch?

bruintje123

Re: Trouwpak geschikt als gast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:15

Daar ga ik dus helemaal in mee safina :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:19

Ik weet dat een spijkerbroek in principe niet onder stadskledij valt, maar die optie uitsluiten en enkel een nette broek verwachten zou ook al problemen opleveren. Met de melding "stadskledij" gaat bij iedereen wel de hint duidelijk zijn dat vrijetijdskleding niet gewenst is. Of leggings. Of leren broeken. "Casual" zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat je dan alsnog met de bandshirts zit. Of -oh horror- in de zomer de eerder zware personen in te strakke en korte kleding en ruitjes bermuda's op Hawai-hemden :')

Verder houden we allemaal van feestjes bouwen, ik hoef absoluut geen stijf gedoe :#

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:20

Idd, gasten mogen kiezen of ze komen. Daar ben je vrij in. :) Maar willen jullie dan niet uit respect en vriendschap, waardering voor het stel komen? Ik bedoel, het is hún dag, en omdat ik het stel waardeer, pas ik me een dag aan aan hun wensen. Ik zou het eerlijk gezegd niet leuk vinden dat mijn vrienden niet zouden willen koken vanwege kleding.. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:23

Maar dat kun je toch ook omdraaien?
Je waardeert je vrienden (of familie) dan toch ook niet zoals ze zijn als je ze kleding eisen op gaat leggen omdat je weet dat ze bijvoorbeeld een spijkerbroek zouden dragen.
Waarom zijn het dan je vrienden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:24

_Mar3 schreef:
Ik zou het eerlijk gezegd niet leuk vinden dat mijn vrienden niet zouden willen koken vanwege kleding.. :)

Hangt er van af wat voor kokskleding je vraagt :))

Bij de dresscode cocktail ga ik met alle plezier aan de slag om te experimenteren achter de bar hoor!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:24

Varekaj schreef:
_Mar3 schreef:
Ik zou het eerlijk gezegd niet leuk vinden dat mijn vrienden niet zouden willen koken vanwege kleding.. :)

Bij de dresscode cocktail ga ik met alle plezier aan de slag om te experimenteren achter de bar hoor!

_/-\o_ _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:39

_Mar3 schreef:
Idd, gasten mogen kiezen of ze komen. Daar ben je vrij in. :) Maar willen jullie dan niet uit respect en vriendschap, waardering voor het stel komen? Ik bedoel, het is hún dag, en omdat ik het stel waardeer, pas ik me een dag aan aan hun wensen. Ik zou het eerlijk gezegd niet leuk vinden dat mijn vrienden niet zouden willen koken vanwege kleding.. :)

Ja. Als het een heel dierbare vriendin is, of een naast familielid. Maar mijn familie en vrienden stellen gelukkig nooit dat soort eisen, dus het is nog niet voorgekomen.

En verder....nee. Bruidspaar kiest om eisen op te leggen aan hun gasten. Daarmee weten ze dat ze het risico lopen dat mensen daardoor niet komen. Zo is het leven nou eenmaal. Ik ga ervan uit dat ze dat begrijpen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:52

bruintje123 schreef:
Je waardeert je vrienden (of familie) dan toch ook niet zoals ze zijn als je ze kleding eisen op gaat leggen omdat je weet dat ze bijvoorbeeld een spijkerbroek zouden dragen.

Omdat het mijn vrienden en familie zijn betekent niet dat ik hun gevoel voor kleding altijd kan waarderen. Ik ken mensen dat zijn de allerliefste schatten maar die krijgen het nog klaar om in een afgetrapte broek naar zulke gelegenheden te komen, of het nou een bruiloft is of een doopsel. Dat betekent niet dat ze dan maar in het allernieuwste en duurste moeten komen. En aangezien je als bruid degene bent die betaalt en de rest van je leven naar de foto's moet kijken... Tsja dan ben ik maar een mieperd :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:59

Ik ken die mensen dan weer niet die in afgetrapte kleding naar een bruiloft gaan, wel met een nette spijkerbroek. En daar zou ik niets op tegen kunnen hebben, je weet dan dat het kleding is die ze later ook nog aan kunnen ipv nutteloos in de kast hangt.

Doopsel vind ik een kleinding eis nog idioter om eerlijk te zijn.
Aan mijn kant zijn alle neefjes en nichtjes gedoopt maar daar had iedereen een spijkerbroek met nette blouse/ shirt aan.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:00

bruintje123 schreef:
_Mar3 schreef:

:')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:01

bruintje123 schreef:
Ik ken die mensen dan weer niet die in afgetrapte kleding naar een bruiloft gaan, wel met een nette spijkerbroek. En daar zou ik niets op tegen kunnen hebben, je weet dan dat het kleding is die ze later ook nog aan kunnen ipv nutteloos in de kast hangt.

Aan mijn kant zijn alle neefjes en nichtjes gedoopt maar daar had iedereen een spijkerbroek met nette blouse/ shirt aan.

Nette spijkerbroek vind ik ook echt geen bezwaar, maar goed, als ze dat deden was er ook geen probleem haha.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:01

Dat was mijn quote niet, ik heb niet zulke geniale opmerkingen :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:03

Amandavd schreef:
bruintje123 schreef:

Nette spijkerbroek vind ik ook echt geen bezwaar, maar goed, als ze dat deden was er ook geen probleem haha.

Ja dan is het wel heel erg gesteld, dan wil ik gaan begrijpen dat er eisen gaan komen als mensen echt in afgetrapte kleding komen.
Maar ik denk dat die zich dan nog steeds niets van een eis aantrekken.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:04

bruintje123 schreef:

Ja, maar de bruiloft is de dag van het bruidspaar. Dus dan vind ik dat het stel mag kiezen. Bij je eigen trouwerij heb jij dan de eer om te doen zoals jij het wilt.
Tja en ik noem het geen opleggen. Ik zou mijn vrienden niet dwingen om iets te dragen. Maar ik vind dat je je best voor een dag kunt aanpassen, en ja, dat vind ik een daad van vriendschap.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:05

bruintje123 schreef:
Dat was mijn quote niet, ik heb niet zulke geniale opmerkingen :D

Oh, faal. :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:08

_Mar3 schreef:
bruintje123 schreef:

Ja, maar de bruiloft is de dag van het bruidspaar. Dus dan vind ik dat het stel mag kiezen. Bij je eigen trouwerij heb jij dan de eer om te doen zoals jij het wilt.
Tja en ik noem het geen opleggen. Ik zou mijn vrienden niet dwingen om iets te dragen. Maar ik vind dat je je best voor een dag kunt aanpassen, en ja, dat vind ik een daad van vriendschap.

Ze mogen kiezen wat ze willen. Daar heb je gelijk in.
Maar ik heb er inderdaad niet het geld voor over om bijvoorbeeld gala kleding te kopen.
Dat zou ik echt nooit, nooit, nooit meer dragen daarna.
En ja dan kan ik het geld wel anders besteden.
En hoe lief die vrienden dan ook zijn, zij zullen weten dat ik dat niet doe en als het toch moet niet kom.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:11

Maar, een dresscode kun je ook zien als guideline toch? Wij gaan volgende week trouwen en hebben wel een dresscode op de uitnodiging gezet, vooral om te voorkomen dat mensen overdressed zouden komen. Dresscode summer chique met als toevoeging dat mensen vooral moeten dragen waar ze zich goed in voelen en dat vrolijke kleurtjes worden aangemoedigd.
Ik weet van vorige bruiloften waar ik heen ging dat ik het heel ongemakkelijk vond om geen idee te hebben van wat voor kleding gepast was, hoe netjes iedereen ging.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 18:22

Afgetrapte kleding... Nog gezien op het feest afgelopen zaterdag. En sorry, maar het was zodanig afgetrapt dat het echt ook in de negatieve zin opviel en ik durf het zelfs respectloos te noemen. Zo erg was het. Je kan altijd moeite doen om er tenminste verzorgd bij te lopen.

Dan was ik héél blij met mijn man in gedeeltelijk trouwkostuum!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:28

Zonder dresscode ga ik er van uit dat een net jurkje altijd kan als vrouw, met een net sandaaltje er onder, nette platte schoen of hakken. Tenzij er echt iets specifiek gemeld staat natuurlijk. En nee, ik ga niet weer de discussie volgen wat nou een nette sandaal is en wat niet :') Sneakers onder een jurkje zou ik ook proberen vermijden als je 18+ bent.
Voor mannen is er tegenwoordig aardig keuze in nette spijkerbroeken waar je een mooi hemd met bijpassend colbert bij kan combineren, wat nadien ook nog prima draagbaar is.

Ik zou inderdaad ook enkel de dresscode erop zetten als guideline, en niet zozeer als eis. Het zou net genoeg "hint" zijn om de grootste no-go's uit te schakelen zonder iemand persoonlijk te viseren. En zoals Airborn zegt, ook om overdressed mensen te vermijden.

Het moet niet noodzakelijk een eis zijn, het kan ook dienen als richtlijn en dat vind ik prima.

En uiteraard omdat ik het dood- en doodzonde zou vinden om aan die dag foto's over te houden waar je met je beste vrienden op staat, iedereen piekfijn en 1 in sportpak...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:29

Overigens, dat een bruidspaar zich scheel betaald is ook een keuze he...
Je kan het zo duur maken als je wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:30

Tuurlijk is dat eigen keuze, maar het is inderdaad wel zonde als je dan nadien als man met je trouwpak niks meer kan of mag, omdat anderen dat "niet gepast" vinden. Het is en blijft een pak. Meestal eentje dat ook nog echt mooi aangepast is of zelfs volledig op maat gemaakt. Dat is toch alleen maar mooi bij een man?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:31

Afgetrapt dat vind ik ook echt respectloos. Dat kan gewoon niet. Blijf dan thuis.

Ja om overdressed te voorkomen dat vind ik weer anders dan mensen te gaan verplichten zich op te smukken in wat ze niet zijn. Even buiten beschouwing gelaten dat er mensen met sportpak komen, want nee dat doe je niet eens naar een verjaardag aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:37

Ik heb dus schoonfamilie en een paar vrienden in onze vriendenkring (zowel bij mijn vriend als bij mij) die zo'n hint absoluut kunnen gebruiken.

Niet dat ze in sportpak zouden opdagen. Maar wel in een bermuda met hawaïshirt "omdat dat lollig is" bijvoorbeeld. Of op slippers. Of een spijkerbroek met hoodie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:37

Airborn schreef:
Dresscode summer chique met als toevoeging dat mensen vooral moeten dragen waar ze zich goed in voelen en dat vrolijke kleurtjes worden aangemoedigd.

Dat vind ik een leuke dresscode waar ik ook zeker mee uit de voeten zou kunnen. Ik vind het ook verschil maken als je iets aanmoedigt in plaats van verbiedt. Het eerste is veel positiever.