Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:04

Ik snap je wel TS dat je alcohol wil uitproberen op je 17e :) Af en toe een glaasje is ook iets anders dan elk weekend dronken naar huis kruipen. Succes met je ouders, ik zou ook met ze overleggen en laten zien dat je je verantwoordelijkheid neemt +:)+
Als ik dit topic zo lees, zijn er veel bokkers pas na hun 18e begonnen met drinken <<)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:05

Ik vind het zelfs enorm verwend klinken omdat maar normaal te vinden dat ouders dat wel betalen.
Klinkt als mensen die nog niet weten wat sparen is en je er voor moet doen.

Daarom is als tegenprestatie niet drinken een erg mooie deal.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:30

Ik vind je argumenten echt onzin en vind dit echt sneu meeloopgedrag. Excuus als dit niet leuk is om te horen. Je hebt de afspraak gemaakt en je krijgt je rijlessen. Hou je nu dan ook zelf aan de afspraak, het lijkt me erg teleurstellend als je die nu wilt veranderen.
Je kunt het prima leuk hebben zonder drank, ook als je vrienden drinken. Daarbij, je grenzen leer je later ook wel kennen als je je niet meteen helemaal naar de klootte zuipt. Je hersenen zijn nog onderontwikkeld en aangeschoten of dronken raken is hardstikke slecht voor je hersenen, zeker nu, zoals je weer. Je ouders proberen je hiermee gewoon te beschermen en gezond te houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:37

Drank mag dan wel sociaal acceptabel zijn, het is nog steeds vergif. Zolang je je lijf niet voor de gek houdt bij de eerste slok(jes) door mix, bier oid, is de kans levens groot dat je het terecht ronduit vies vindt smaken. Ik heb altijd mogen proeven, en het altijd vies gevonden. Sommige mensen zeiden daar op goed zo, houden zo en anderen riepen dat daar wat aan gedaan moest worden...

Er is niks leuks aan dronken/aangeschoten mensen, al helemaal niet met alle foto's daarvan op bv fb tegenwoordig (toekomstige werkgever ziet die plaatjes waarschijnlijk ook). Grenzen stellen en durven nee zeggen is een heel gezonde eigenschap. Er is niks leuks aan drinken, je geeft zelf al aan dat je vrienden niet leuk meer zijn na een glas of wat, waarom wil je dan iets doen wat al duidelijk niet leuk is en je nog eens iets kost wat je wel graag wil en veel leuks door kan doen?

En wat hier al zat voorbij gekomen is : afspraken moet je nakomen, anders maak je ze niet, zowel prive als op het werk.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:46

Ik ben 22 en drink nog steeds geen druppel... ik wou dat mijn ouders daarvoor mijn rijbewijs zouden betalen joh.
Prijs jezelf gelukkig want niet elke ouder doet dat maar 'eventjes'
Ik vind je beredenering ook echt onzin persoonlijk. Alcohol is voor ontspanning tijdens je gezellige avondje uit? Dan gaat er al iets niet goed...

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 23:35

loesje4600 schreef:
Wel jammer dat ts nu niet meer reageert

Was de hele avond bij mijn vriend en daarna op ziekenbezoek bij Mn beste vriendin die vanmiddag onder T paard is beland waar ik bij was, vind ik iets belangrijker dan bokt ;) momenteel alle 130 reacties aan het bijlezen

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 23:41

Dat waren heel wat reacties,
Ik kan natuurlijk niet op alles antwoorden al moet ik zeggen dat 70% dezelfde reacties waren: niet doen en lekker wachten.
Dit is dus wat ik ga doen als mijn ouders nee zeggen, dus daar had ik niet veel aan ;) de rest van de reacties (slechte argumenten, voorbeelden en dergelijke) heb ik enorm veel aan. Zal binnenkort eens met ze om tafel

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:43

ElizeVdS schreef:
Normaal dat je ouders je rijbewijs betalen? I wish. Bij ons thuis moest je werken voor luxe dingen.

Ik kreeg een paard om me te motiveren mijn best te doen op school. Niet om te chanteren maar te stimuleren. Paard en stal werd betaald, alle extra's werkte ik voor.

Euh... :') . Zie jij ook hoe krom je redenering is?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 23:43

GDG schreef:
ElizeVdS schreef:
Normaal dat je ouders je rijbewijs betalen? I wish. Bij ons thuis moest je werken voor luxe dingen.

Ik kreeg een paard om me te motiveren mijn best te doen op school. Niet om te chanteren maar te stimuleren. Paard en stal werd betaald, alle extra's werkte ik voor.

:') dit was het eerste wat ik dacht

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:47

Chiave schreef:
Ik heb mijn rijbewijs ook gekregen, uit de erfenis van mijn opa. Voor mijn scooterrijbewijs én mijn scooter, moest ik wel een "tegenprestatie" leveren: niet dronken worden en niet roken. Ik heb dat volgehouden en kreeg een scooter + rijbewijs.
Mijn zus had goed en wel een week haar scooter, rookte en zei toen lachend: "Maar ik heb me aan de afspraak gehouden, dus ik hoef het niet zelf te betalen." Ze kon voor haar chique scooter, het rijbewijs én de bijkomende kosten alsnog gaan werken om het terug te betalen.

Huh? Dat begrijp ik niet? Ze hád zich toch ook aan de afspraak gehouden? Ik vind het nogal vuil van je ouders dat ze alles terug moest betalen terwijl ze (hoe ik het zo interpreteer) zich gewoon aan de afspraak had gehouden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:49

ODonoghue schreef:
Dat waren heel wat reacties,
Ik kan natuurlijk niet op alles antwoorden al moet ik zeggen dat 70% dezelfde reacties waren: niet doen en lekker wachten.
Dit is dus wat ik ga doen als mijn ouders nee zeggen, dus daar had ik niet veel aan ;) de rest van de reacties (slechte argumenten, voorbeelden en dergelijke) heb ik enorm veel aan. Zal binnenkort eens met ze om tafel

Nou... ee gaven ook vele de optie van wel drinken en dan zslf je rijbewijs betalen hoor! :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:50

GDG schreef:
ElizeVdS schreef:

Echt zo he :') Een rijbewijs is zo heel luxe niet meer tegenwoordig. Zie het aantal vacatures met als eis een rijbewijs B.

Eigenlijk illustreert dit topic wel mooi hoe vreemd en vuil ouders zich kunnen gedragen. Ik hoop op een goed gesprek voor je, TS!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 23:53

Nies_ schreef:
Ik hoop op een goed gesprek voor je, TS!

Bedankt! :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:54

Ben zelf nog een jaar jonger dan jou en mag in het weekend met echte mate drinken.
Ik vind dat je gelijk hebt betreft het grenzen niet kennen. Ik ken (vaak meiden) er een paar
die met dezelfde regel zijn opgevoed, die hebben dan nog totaal geen idee wat idd de grens
is, en of je überhaupt tegen drank kan en ermee kan omgaan. (Idem dito met andere middelen)
Ik heb zelf nooit echt een compromis met mijn ouders gesloten. Al best vroeg stiekem begonnen
met drinken als we uitgingen, 1 x flink ziek geworden door niet te eten en teveel Bacardi te lurken.
Daarna niet meer gedronken tot ik aangeschoten was, te dronken zijn vind ik geen zak aan en ik
ben na 3 biertjes al vaag :Y) Mijn ouders hebben er ook vertrouwen in dat ik het niet te bont maak
in het weekend. Doe ik ook niet, geen behoefte aan :)

Misschien dat je gewoon kunt afspreken dat je alles mag drinken wat er in de winkel te koop is? (Weet niet of dat misschien te sterk is) Maar alles wat je in de winkel kunt kopen (bier, wijn, mix) gaat niet boven de 14,5% alcohol. Alles daarboven moet je in de slijterij halen.
Als dat een te hoog percentage heeft kun je ook vragen of je gewoon in het weekend een biertje mag drinken, of een variatie op bier (is vaak wat lekkerder, vooral als je nog nooit hebt gedronken :P) zoals Liefmans of Desperados of Radler.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:54

Ik had bijna dezelfde afspraak met mijn ouders, niet dronken worden voor mn 18e én niet roken, dan kreeg ik mijn rijbewijs en 1e autotje van hun.

Ik vind het een prima deal om je kinderen te stimuleren niet aan die oliebol te gaan!
Je mist er helemaal niks mee als je het gewoon laat staan.
Ik vond het ook niet moeilijk vol te houden, maar vind drank helemaal niet zo lekker en roken ronduit smerig.
De druk van de groep snap ik wel een beetje, je wil er ook graag bij horen, maar je bent straks een stuk trotser op jezelf als je het allemaal gewoon laat staan.
Evt kun je met je ouders bespreken om het te veranderen in 'niet dronken worden voor je 18e' ipv helemaal geen drank. Dat was in mijn geval ook de afspraak en ik kon toen dus gerust eens een slokje proberen om er vervolgens achter te komen dat ik het meeste van dat spul gewoon heel vies vind.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:56

Dat is toch verschillend per persoon? De een kan nuchter lekker dansen en heeft het helemaal naar zijn zin en de ander geniet graag met een pilsje, omdat sommige mensen daar nét wat losser en meer ontspannen van worden. :)
Er mag ook helemaal niks meer tegenwoordig, waag het niet om s'weekends als je uitgaat iets alcoholisch te drinken hoor! Dat is een zonde :+

Deijs schreef:
Ik ben 22 en drink nog steeds geen druppel... ik wou dat mijn ouders daarvoor mijn rijbewijs zouden betalen joh.
Ik vind je beredenering ook echt onzin persoonlijk. Alcohol is voor ontspanning tijdens je gezellige avondje uit? Dan gaat er al iets niet goed...

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 23:59

Niet dronken voor Mn 18e is ook een goeie idd, al was ik dat sowieso niet van plan, dronken of aangeschoten lijkt me 300 keer niets

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:59

Jeetje ik sta versteld van deze reacties. Natuurlijk wil je op je 17e een biertje proberen. Vind ik helemaal niks raars aan. Overigens heb je die afspraak met je ouders gemaakt, dus is het wel zo netjes om je er aan te houden. Nu kun je net zo goed even wachten met drinken tot je echt daadwerkelijk 18 bent. Maar ik hoop dat het gesprek goed verloopt en dat je misschien af en toe een drankje met je vrienden mag doen!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 01:35

Om nog terug te komen op een eerdere reactie,
De afspraak is inderdaad rond mijn 12/13e gemaakt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 02:04

Ik vind het ook niet raar dat je er nieuwsgierig naar bent. Ik vind het al bewonderenswaardig dat je niet stiekem toch gaat drinken :je

Ik kan me niet herinneren wat voor afspraken ik er met mijn ouders over had. Ik heb nooit veel interesse gehad in alcohol behalve eens een slokje van wat mijn ouders dronken. Vanaf legale leeftijd ben ik op feestjes ed wel eens flink gaan drinken (maar niet kotsen en stomdronken) en daar is mijn moeder het niet mee eens. Maar ik woon op mezelf en het is legaal dus soit.

Ik zou aan je ouders voorstellen om eens wat samen met hen te drinken. Jillz, Radler, wijn en bier tijdens een avondje bankhangen. Dan weet je wat het is, wat het met je doet, kun je er met je vrienden over praten en houden je ouders grotendeels hun deal.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 03:08

Ik had liever alcohol laten staan in ruil voor een rijbewijs, ik ben nu 18 maar ik mag heel hard werken voor mijn rijbewijs al heb ik een hele lieve vader die de helft wilt betalen maar zelfs dan is het een hoop geld wat je niet 1,2,3 hebt.

Ik zou gewoon nog een jaartje de alcohol laten staan (geloof me je mist echt niet veel.) Ik mag van mijn vader drinken maar ik drink hooguit 1 glaasje als ik uit ga, dronken zijn is alles behalve leuk.

Denk maar zo, als je tot je 18e niet drinkt heb je je rijbewijs, je kan gaan en staan waar je wilt, je kan dan gezellig met je vrienden drinken en je bent zelf geen geld kwijt aan je rijbewijs.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:28

GDG schreef:
ElizeVdS schreef:

Werken bestaat ook uit schoolwerk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:44

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:08

TS, ongeacht of dat het wel of geen verstandige keuze is om aan alcohol te beginnen vraag ik me iets anders af. Je wilt een compromis sluiten met je ouders. Daar moet je dan zelf ook wat voor inleveren, heb je al bedacht wat? Een compromis is natuurlijk niet dat jij de afspraak wil aanpassen en dat zij nog steeds je rijbewijs betalen.

Ik vind het overigens goed dat je met je ouders hierover wil praten. Om ze te overtuigen moet je wel wat te 'onderhandelen' hebben. De argumenten die jij in je OP geeft zouden mij als ouder juist ervan overtuigen dat het goed is je nog even van de alcohol te houden. :') Daarom krijg je waarschijnlijk ook zoveel weerstand in dit topic. Door te 'onderhandelen' geef je aan dat je begrijpt wat de consequenties zijn van je keuze en dat je hier dus goed over hebt nagedacht. En 'nee' blijft natuurlijk ook gewoon een mogelijk antwoord van je ouders.

Kijk, er zijn verschillende scenario's:

- Jij ziet van de afspraak af, mag met je vrienden alcohol drinken, maar dan betalen je ouders ook geen rijbewijs meer. Beide partijen houden zich in dit geval dan niet meer aan de afspraak.
- Je kan aangeven dat je nieuwsgierig bent naar alcohol, en graag thuis eens een glaasje wijn/bier zou willen proberen in hun bijzijn, zodat je weet wat je kan verwachten als je straks 18 bent. In ruil daarvoor betaal jij straks zelf je theorie-examen en je eerste 5 rijlessen.
- Je geeft aan dat je nieuwsgierig bent naar alcohol en dat je graag op stapavonden 1 of 2 glaasjes zou willen drinken met vrienden. In ruil hiervoor betaal je straks zelf je theorie-examen en 10 rijlessen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:17

Lieshorses schreef:
Dat is toch verschillend per persoon? De een kan nuchter lekker dansen en heeft het helemaal naar zijn zin en de ander geniet graag met een pilsje, omdat sommige mensen daar nét wat losser en meer ontspannen van worden. :)
Er mag ook helemaal niks meer tegenwoordig, waag het niet om s'weekends als je uitgaat iets alcoholisch te drinken hoor! Dat is een zonde :+

Deijs schreef:

Ja en dat vind ik dus raar, het feit dat je alcohol wil gebruiken/nodig hebt om net wat losser te komen.