Schelden in je relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 06:41

Volgens mij vinden velen hier ruzie vrij normaal in een relatie, of daarin nou gescholden wordt of niet.

Daar kijk ik best van op, want ik vind ruzie ook echt niet passen in een relatie, soms onvermijdelijk maar niet normaal.

Zoals ik al zei, die keren dat wij ruzie hebben gehad kun je echt op één hand tellen, en vind ik al teveel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:20

Jester_ schreef:
Nou inderdaad, heel bokt heeft relaties uit de boekjes lijkt het :=

Waarom zo'n sneer? Is dat erg? Is het raar? Waarom zou iemand genoegen nemen met minder?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:39

lieveli schreef:
Ja ik kan ook mijn stem verheffen inderdaad. Of gewoon even heel bokkig mezelf uit de situatie halen. Maar echt schelden of me afreageren, nee. En ik ben echt wel een pittige tante maar nee. Ik heb dat hele extreme gedrag toch wel afgeleerd ergens halverwege mijn leven.

Ik ben precies zo. Als het aankomt op discussies of verbale ruzies dan werk ik mijn vriend zo onder de tafel. In het begin van onze relatie maakte ik hier tijdens ruzies dan ook dankbaar gebruik van, maar inmiddels doe ik dit niet meer omdat ik -ondanks de emoties die kunnen oplopen- ergens wel weet dat het niet helemaal eerlijk is om hem niet de kans te geven om te reageren.
We mopperen weleens op elkaar, gisteravond noemde ik hem nog een oetl.ul maar met dezelfde vaart krijg ik dan k.utwijf naar mijn hoofd geslingerd en dat gaat dan ook met een knipoog en een 'zullen we nu weer normaal doen?'
En ja, ook wij hebben weleens knallende ruzie maar we laten elkaar wel in onze waarde. En áls er al een keer iets wordt geroepen waar iemand spijt van heeft dan wordt dit goedgemaakt.

In mijn vorige relatie was dit anders, dan werd er door ons beide regelmatig geroepen 'dan ga je toch lekker weg?' En de uitspraak 'dan zoek je toch een vriendin die dat wel/niet doet?' was bij mij favoriet. Ondanks dat het wel een serieuze relatie was, waren we allebei minder goed in dingen uitpraten en vonden we het veel te leuk/makkelijk om elkaar plat te walsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:46

Nou,..hahaha...ahum. Mijn man en ik kunnen als we een keer ruzie hebben als kemphanen tegenover elkaar staan. En ja...we schelden ook wel eens... :o :+

Dat vinden we overigens niet normaal en diegene die scheld mag dan achteraf ook netjes daar over zijn(of haar) excuses maken. We vinden het dus alles behalve ok.

We hebben overigens wel een paar andere zaken binnen het kopje ruziemaken wel goed voor elkaar. Wij gaan nooit met ruzie uitelkaar( als in naar het werk, paard, afspraak of zo) of met ruzie slapen. We praten het uit en komen ook met een oplossing of plannen een moment in om tot een goede oplossing te komen. Ruzies sudderen niet door. Klaar is klaar.

Maar wij zijn dus niet zo volwassen als sommige hier als het gaat om ons vocabulaire :o

Overigens zou ik egoïstisch genoemd worden veel erger dan k*twijf... Dat laatste is ordinair en kwetsend...maar egoïstisch genoemd worden zou mij raken in wat ik juist niet wil zijn.

Praktisch puntje TS....plan die vakantie effe met hem in. Of vraag hem dat te doen....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:49

Ik heb echt wel eens gemene dingen gezegd (die ik ook echt niet meende), maar daar had ik acuut spijt van en voelde ik me meteen zo schuldig dat de hele onenigheid stil kwam te liggen (in 14 jaar tijd is dat misschien 3x voorkomen). Hij heeft nog nooit gemene dingen gezegd. Nou hebben wij ook bijna nooit 'ruzie'. We zijn het wel eens oneens en zoeken dan een oplossing zonder elkaar onderuit te halen. Je houdt toch van elkaar, waarom gemeen doen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:51

KimD schreef:
Volgens mij vinden velen hier ruzie vrij normaal in een relatie, of daarin nou gescholden wordt of niet.

Daar kijk ik best van op, want ik vind ruzie ook echt niet passen in een relatie, soms onvermijdelijk maar niet normaal.

Zoals ik al zei, die keren dat wij ruzie hebben gehad kun je echt op één hand tellen, en vind ik al teveel.

Ik vind ruzie echt bij een gezonde relatie horen ja :j
Ik heb ooit een relatie gehad waarin ik geen ruzie kon maken met mijn toenmalige vriend, hij liet dat gewoon niet toe. Punt is dat je daarmee uiteindelijk je kleine en grote ergernissen eigenlijk niet uit kunt spreken.
Ruzie is in mijn ogen juist gewoon een onderdeel van een gezonde relatie. Punt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 07:56

Wendy schreef:
KimD schreef:

Ik heb ooit een relatie gehad waarin ik geen ruzie kon maken met mijn toenmalige vriend, hij liet dat gewoon niet toe. Punt is dat je daarmee uiteindelijk je kleine en grote ergernissen eigenlijk niet uit kunt spreken.

In mijn voorlaatste relatie (dus 2 terug) hoefde ik maar met mijn vingers te knippen of vriendlief rende weg met zijn staart tussen de benen, die kon echt helemaal niks hebben. Toen heb ik hem weleens gezegd dat ik iemand nodig had die ik eens de huid kon volschelden en die dan ook een beetje weerstand bood want ik kon me op momenten dat het nodig was echt niet laten gaan. Dan zat hij letterlijk huilend in een hoekje of op bed. En ik was echt wel lief voor hem, maar hij kon absoluut niets hebben. Dat vond ik wel enorm frustrerend want een lekkere ruzie van beide kanten zat er dus nooit in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:00

Jolien87 schreef:
In mijn voorlaatste relatie (dus 2 terug) hoefde ik maar met mijn vingers te knippen of vriendlief rende weg met zijn staart tussen de benen, die kon echt helemaal niks hebben. Toen heb ik hem weleens gezegd dat ik iemand nodig had die ik eens de huid kon volschelden en die dan ook een beetje weerstand bood want ik kon me op momenten dat het nodig was echt niet laten gaan. Dan zat hij letterlijk huilend in een hoekje of op bed. En ik was echt wel lief voor hem, maar hij kon absoluut niets hebben. Dat vond ik wel enorm frustrerend want een lekkere ruzie van beide kanten zat er dus nooit in.

Ik vraag me dan af waarom jij de behoefte hebt in je relatie om iemand zo af en toe de huid vol te schelden??

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:02

Goof schreef:
Jolien87 schreef:

Ik vraag me dan af waarom jij de behoefte hebt in je relatie om iemand zo af en toe de huid vol te schelden??

Bij wijze van spreke. Is ook niet handig van mij om dat er niet bij te zetten. :o Maar als mij iets dwars zat dan moest ik dit altijd maar poeslief overbrengen bij hem want anders dan werd meneer verdrietig. Hij kon absoluut geen weerstand dulden terwijl ik af en toe echt de behoefte had om even te kunnen spuien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:03

Lekkere ruzie... Kan me er niets bij voorstellen

Kimbers

Re: Schelden in je relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:18

Hier 2 heethoofden. Inmiddels hebben we geleerd dat 1 van beide even het huis uit moet gaan bij een ruzie omdat er anders nare dingen gezegd gaan worden.

Schelden in het heetst van de strijd vind ik niet erg, al zijn er wel grenzen. Maar in het geval van ts, het niet gemeend sorry kunnen en willen zeggen.. dat is niet ok.

Sommige mensen hebben nou eenmaal vaker ruzie in hun relatie dan anderen. Laten we nou niet over elkaar relaties gaan oordelen, staat heel lelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:58

Jester_ schreef:
Robin_S schreef:
Valt me op dat in relatietopics heel wat bokkers zonder blikken of blozen zeggen "zou bij mij niet waar zijn", "bij mij was het al over geweest", "ander en beter",.. etc. Je kent nooit het hele verhaal of context, de personen in kwestie,.. dus ik vind dit altijd gevaarlijke uitspraken.

Los daarvan, en weer on topic:

Ik scheld in een ruzie heel vaak en heel hard naar m'n vriend. Hij doet dit niet naar mij (of toch niet dat het me al is opgevallen) maar andersom dus wel. Heeft hij nog nooit een probleem van gemaakt omdat ik het grootste respect heb voor hem. Ik ga voor hem door vuur en steun hem volledig in z'n doen en laten. Maar het is gewoon mijn manier van heel boos zijn...

Mijn broer noemt ons "een explosief, Italiaans koppel".. het kan er hard aan toe gaan. Maar wij zijn dol op elkaar. Dus het hoeft niet altijd wat te zeggen.

Ga vooral na of je vriend respect en waardering heeft voor je, op alle andere vlakken in je relatie. Dat kan alleen jij weten.. en ook alleen jij kan dan uitmaken of het goed genoeg voor je is of niet.

Nou inderdaad, heel bokt heeft relaties uit de boekjes lijkt het :=

Ik vind juist dat topics over relaties vaak over zulke vreemde toestanden gaan.. :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:01

Inderdaad Ayasha

Als ik juist lees wat voor in mijn ogen idiote dingen tegenwoordig voorbij komen op bokt, in vaak de jonge relaties denk ik echt, wauw wat ben ik blij met mijn man en onze relatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:07

Wat Ayasha zegt idd. Lees juist de meest vreemde toestanden hier op bokt. Dan liever maar saai en uit het boekje :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:07

Ik denk dat het er uiteindelijk gewoon op neer komt dat iedereen vooral moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:08

Goof schreef:
Jolien87 schreef:

Ruzie maken betekent toch niet automatisch de huid vol schelden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:09

Wendy, lees gewoon even het bericht dat ik gequote heb en zie dan dat je berichtje daarin beantwoord wordt en dus overbodig is ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:20

Sleeper schreef:
Je kan ook behoorlijk kwetsend zijn in een ruzie zonder ook maar 1 scheldwoord te gebruiken.

Is schelden erg in een relatie? Geen idee, ik scheld nooit maar heb weleens een scheldwoord moeten inslikken, maar het is maar net hoe dat werkt in je relatie. Is het normaal en wordt het daarna goed gemaakt zonder dat het blijft nasudderen, lijkt me dan geen probleem. Maar als je er wel problemen mee hebt dan wordt het tijd voor een goed gesprek op een rustig moment. Als het 2 dagen heeft geduurd voordat er een sorry uitkwam, vraag ik me ook af hoe die twee dagen verlopen zijn. Soms kan je ook zoveel druk geven dan het bijna onmogelijk is om een sorry te zeggen. (hoe terecht een sorry ook kan zijn) En zo te lezen voelt de vriend van TS zich ook gekwetst, daar mag TS zelf ook wel bij stil staan.

Eens met dit. En dat je er achteraf dan ook over kan praten waardoor dit soort zaken in de toekomst soepeler verlopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:34

Mars schreef:
Wat Ayasha zegt idd. Lees juist de meest vreemde toestanden hier op bokt. Dan liever maar saai en uit het boekje :')

:j Same here, als wat ik hier op bokt lees een "gemiddelde relatie" is, dan ben ik blij met mijn uitzondering. Want als ik daarin moest leven werd ik gek.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:52

Bij ons wordt er absoluut niet op elkaar gescholden tijdens ruzies. Bizar dat jouw vriend dat normaal vindt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:01

Wij hebben bijna nooit echt ruzie... eerder korte discussies, maar dat is meer omdat we beide koppig zijn, maar daar komen we altijd snel uit. En het gaat ook altijd over kansloze onderwerpen :') kleur van de gordijnen, rommel die gemaakt wordt, welke saus we bij het vlees eten :')

Maar tijdens een ruzie heb ik ook weleens gescholden "sukkel", en hij ook... En zijn scheldwoord zorgde trouwens toen abrupt voor het einde van de ruzie omdat we beide vreselijk in de lach schoten door zijn scheldwoord keuze "trol" _O- Ik had opeens het idee dat we in een David de kabouter aflevering waren beland :+

Maar daarna heb je het er wel over... schelden is gewoon niet prettig en vaak kleinerend. Het kan best zijn dat je je controle even wat kwijt bent maar het is gewoon niet normaal.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:02

Ik denk dat ze het wat ongelukkig verwoord maar ik denk dat ik het wel begrijp. Als je elk irritatie puntje of dingetje met zo veel zorg moet brengen omdat je vriend anders meteen gekwetst is of zelfs gaat huilen zou ik daar ook niet blij mee zijn.
Ik ben direct ik wil ook gewoon zonder er doekjes om te winden kunnen zeggen dat ik het mateloos irritant vind dat zijn sokken altijd overal en nergens slingeren.

Maar wat is ruzie? Ik ben wel eens boos op mijn vriend of erger me aan bepaald gedrag. Soms loopt dat uit dat ik er klaar mee ben en daar boos op reageer. Mijn vriend gaat daar eigenlijk nooit echt in mee als in dat hij minder rustig is dan normaal. Maar ik noem dat wel een ruzie. En ik denk dat dat soort dingen gewoon normaal zijn in een relatie. Maar misschien is ruzie voor andere mensen wel heel iets anders. Met deuren slaan enzo komt hier sowieso niet voor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:04

Wendy schreef:
KimD schreef:

Een woordenwisseling kan ik nog begrijpen, maar ruzie? En met een woordenwisseling kan er gewoon op normale toon met elkaar gesproken en gediscussieerd worden. Maar ruzie? Nee dat vind ik echt niet oké als dat op regelmatige basis voorkomt, dan zit er ergens toch iets niet lekker...

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 10:12

Kahawa schreef:
Sleeper schreef:
Je kan ook behoorlijk kwetsend zijn in een ruzie zonder ook maar 1 scheldwoord te gebruiken.

Is schelden erg in een relatie? Geen idee, ik scheld nooit maar heb weleens een scheldwoord moeten inslikken, maar het is maar net hoe dat werkt in je relatie. Is het normaal en wordt het daarna goed gemaakt zonder dat het blijft nasudderen, lijkt me dan geen probleem. Maar als je er wel problemen mee hebt dan wordt het tijd voor een goed gesprek op een rustig moment. Als het 2 dagen heeft geduurd voordat er een sorry uitkwam, vraag ik me ook af hoe die twee dagen verlopen zijn. Soms kan je ook zoveel druk geven dan het bijna onmogelijk is om een sorry te zeggen. (hoe terecht een sorry ook kan zijn) En zo te lezen voelt de vriend van TS zich ook gekwetst, daar mag TS zelf ook wel bij stil staan.

Eens met dit. En dat je er achteraf dan ook over kan praten waardoor dit soort zaken in de toekomst soepeler verlopen.

Ik heb dan ook allang mijn excuses aangeboden voor het geen waarmee ik hem gekwetst heb. Ik zeg ook niet dat hij de enige is met schuld, absoluut niet. Er zijn gewoon irritaties van zowel mijn als zijn kant en dat botst dan soms. Maar inderdaad het geen waar ik over val is dat hij mij voor zulke dingen uitmaakt en daarna niet eens gemeend zijn excuses kan aanbieden.

Ik ga overigens ook niet nu gewoon mijn tripje naar Londen boeken zonder dat hij daar van weet of tegen zijn zin in. Dat vind ik dan weer respectloos van mijn kant.

Het is overigens ook niet zo dat ik zwaar ongelukkig ben in mijn relatie o.i.d. anders waren we niet al bijna 7 jaar samen. Maar omdat hij zo beweerde dat dit normaal is en dat ik dit dus in een relatie met wie dan ook tegen zou komen, vroeg ik mij af of dat ook zo was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:22

Zo is het maar net
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt