Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 23:47

Kun je me vertellen waar ik het precies weg wuif?

lieveli schreef:
Het is wel een beetje een patroon in je topics. Jij hebt een probleem maar de oplossingen wuif je weg en het ligt altijd aan de anderen. Fijne vakantie in ieder geval.

Urbanus

Re: Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:48

Nee, want dan blijf ik eindeloos quoten. Maar mensen geven je advies en je reageert alleen maar defensief. Ik neem het nog voor je op maar het is denk ik zonde van de energie. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:01

Tja ik ben ook 16 geweest. Ik ging zelfs al uit op mijn 15e en met mij vele andere. Ik heb rond mijn 15-18 jaar ook echt wel flink gestapt en soms wel eens iets te veel gedronken. Dat hebben mijn ouders ook gedaan en ik vrees mijn dochters later ook. En echt geen zon, zuipen, ziekenhuis maar meer jong, feesten en ''ik kan de wereld aan'' :')
Maar nooit zijn wij in aanraking met de politie geweest, hebben we dingen gesloopt, mensen in gevaar gebracht of agressief geweest.
Dit lijkt me gewoon een kwade dronk.
Mij lijkt de enige oplossing dat je vriend zich gaat leren inhouden. Of een paar biertjes en wat fris tussendoor en anders maar niets als hij zich niet kan gedragen met drank op. Hij vindt het zelf ook vervelend, dan lijkt het me niet zo moeilijk om tussendoor fris te drinken en gewoon minder alcohol te nuttigen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 00:02

Hoe reageer ik defensief als ik in mijn laatste post laat zien dat ik advies heb aangenomen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:03

Eulogy schreef:
bigone schreef:
Niks moraalridder, ts geeft zelf aan dat ze drinkt, ze is nu zestien en doet dat blijkbaar al wat langer. En dan vraag ik me af waar de ouders zijn in dit verhaal. Onze kinderen drinken ook gerust een pilsje/mixje/wijntje maar wel vanaf hun achttiende want ik heb ze gelukkig goed duidelijk kunnen maken wat alcohol met je nog lang niet volgroeide hersens doet. Ts reageert niet op vragen hoe haar ouders er over denken en daar ben ik best wel benieuwd naar, ze was 14 toen ze bij hem kwam en toen werd er dus ook al flink gedronken.
Ik snap niet zo goed waar je je mee bemoeit eigenlijk. In de eerste plaats is het offtopic en in de tweede plaats is het jouw zaak niet.

Ik dronk op mijn 15e ook en mijn ouders wisten daar vanaf. Vriendinnetjes die niet mochten drinken van hun ouders, dronken vaak alleen maar meer en het verschil was dat mijn ouders wisten waar ik was en dat ik mijn ouders kon bellen mocht het een keer fout gaan.

Maar goed, is dus nogal offtopic.

Dit dus ^

Haha, ik dronk wel al eerder (vaders heeft me zelfs toen ik heel jong was bier laten proeven, vies dat ik het vond!) maar ben er altijd verstandig mee om gegaan - ja ik heb wel eens moeten kotsen van de drank maar ik ken de grenzen precies nu.

Of de kinderen van ouders die zo strikt op alcohol zijn hebben geen vrienden/vriendinnen die drinken/uitgaan (ik woon in een dorp en HIER waren dat altijd een beetje de kinderen die geen sociaal contact zochten - een bepaald type dus) of ze hebben een ongelukkig leven met ouders die het goed vinden op hun 18e de remmen los te laten, zal vast goed gaan als ze voor 18 nog nooit een glaasje gehad hebben :') of ze doen het stiekem.

Ik vind het ook raar hoe sommige bokkers reageren, hier in de omgeving eigenlijk iedereen bijna die ik ken dronk al vroeger dan toegestane leeftijd en de ouders zijn hier echt niet streng :+ en heb nu in Eindhoven mijn MBO afgerond en dito hetzelfde, iedereen die ik sprak in de klas dronk al eigenlijk wel een glaasje op 14/15. Is dat dan iets Brabants of trekt bokt gewoon ontzettende theemutsen aan? :')
Ik was op mijn 16e al een weekje in Renesse en Lloret geweest.

Iedereen mag hun kinderen uiteraard opvoeden hoe ze willen maar hier word wel heel overdreven over alcohol gedaan door sommige. Ik ben heel vrij opgevoed en ik zie dat doorgaans beter gaan dan kinderen die heel streng opgevoed worden, ik had een vriendin die na 18 mocht drinken pas en die dronk altijd met ons mee :) en die was toen 15/16? Toen dat begon.

Ts slaat hij je eigenlijk of doet ie andere agressieve dingen tegen je? Dan aub meteen kappen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 00:05

Nee hij slaat mij niet, hij kan weleens zwaar achterlijk en verbaal agressief uit te hoek komen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:10

Zou je een gesprek kunnen aangaan met jullie vrienden, zonder hem? Dat je aangeeft dat jij het ook lastig vind en niet weet wat je ermee moet.

Chiave

Ik ben geen Brabander en ook geen theemuts. Ik heb gewoon nooit buitensporig veel gedronken en ben daar ook niet als 14/15-jarige mee begonnen. Er zijn namelijk ook mensen die het gewoon niet nodig vinden. Wat is er dan raar aan de reacties van Bokkers die het ermee eens zijn dat drinken op een dergelijke jonge leeftijd misschien niet nodig is? Zoals eerder genoemd heb ik een klote hekel aan dronken mensen of stevige drinkers. Voor mij een voorbeeld om overmatig drankgebruik te weren. En ik ben toch nog gezellig op een feestje.

melissac

Lieshorses schreef:
Nee hij slaat mij niet, hij kan weleens zwaar achterlijk en verbaal agressief uit te hoek komen.

En wat nou als je dat een keer filmt? En het hem de volgende dag laat zien?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 00:13

Hebben die vrienden er al vaker iets over gezegd? Want dan snap ik dat ze niks meer tegen hem zeggen want dan heeft het toch geen zin.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:48

Chiave schreef:
Ik ben geen Brabander en ook geen theemuts. Ik heb gewoon nooit buitensporig veel gedronken en ben daar ook niet als 14/15-jarige mee begonnen. Er zijn namelijk ook mensen die het gewoon niet nodig vinden. Wat is er dan raar aan de reacties van Bokkers die het ermee eens zijn dat drinken op een dergelijke jonge leeftijd misschien niet nodig is? Zoals eerder genoemd heb ik een klote hekel aan dronken mensen of stevige drinkers. Voor mij een voorbeeld om overmatig drankgebruik te weren. En ik ben toch nog gezellig op een feestje.

Ik heb het over de bokkers die helemaal in shock zijn dat een 16-jarige wel een glaasje drinkt af en toe. Dat is vrij normaal. :D

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:50

lieveli schreef:
Nee, want dan blijf ik eindeloos quoten. Maar mensen geven je advies en je reageert alleen maar defensief. Ik neem het nog voor je op maar het is denk ik zonde van de energie. :)

Dat is het ook. TO is 16 en op die leeftijd(en nog wat later ook)denk je de wijsheid in pacht te hebben, weet je het allemaal beter, je bent tenslotte vrijwel volwassen. Dat een 16-jarig brein feitelijk nog helemaal niet volwassen is doet daar niets aan af.
Ik dacht op mijn 16e het ook veel beter te weten dan al die zeikerds die me wezen op het gedrag van mijn toenmalige vriend, die ook wat te "onstuimig" werd van drank. (Overigens vind ik de titel wel een verschrikkelijk understatement, want hij wordt niet "onstuimig", maar regelrecht agressief en dat is wel degelijk erg zorgelijk).
Ik heb geen zin om het hele verhaal hier uit de doeken te doen want ik heb niet het idee dat TO er ook maar iets mee doet, gezien haar reacties(en nee, praten schiet niets op, want als er eenmaal drank in zit is ie dat hele gesprek vergeten en zonder drank gaat ie het echt niet doen), maar mijn toenmalige vriend is overleden.
Ik heb een harde les geleerd, soms is dat noodzakelijk om je zicht helder te krijgen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:52

Zijn die vrienden alleen jongens? of gaan jullie met een gemengde groep om? Vakantie met een groep vrienden waarvan je weet dat het de laatste keer is dat je er mee op vakantie gaat, zou al niet iets zijn waar ik naar uit kijk. Je geeft zelf al aan dat ze niet echt openstaan om te luisteren, dus feitelijk wordt t dan jouw probleem. Als je het niet met ze kan overleggen wordt t wel erg lastig. Jij moet ook plezier kunnen hebben en zoals dit nu klinkt kan t een paar keer goed gaan maar gaat t geheid ook n keer fout....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:15

Allereerst ik heb niet alles gelezen!
Maar om mij heen genoeg elende meegemaakt door alcohol.
Ook heb ik een vriend die geen druppel meer drinkt ( waar ik respect voor heb ) want hij werd vervelend en ruzie zoekerig enz enz.
Dus hij drinkt niet meer omdat het hem niet waard is dat hij oa zijn vrouw vol scheld enz.

Je hebt je vriend meerdere malen verteld hoe hij zich gedraagt enz en alsnog laat hij de alcohol niet staan....
Ik ben bang dat het in de toekomst erger word, dus laat je niet kleineren!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:20

Weet je wat het punt is Lies? Op deze manier blijf je hem beschermen en daarmee houd jij het ook mede in stand. Hij ondervindt niet de gevolgen van zijn gedrag, want jij zorgt wel dat jullie vrienden hem niet laten vallen, je steunt hem altijd, waardoor hij misschien niet eens door heeft hoe erg het eigenlijk is. Terwijl hij ook jou pijn doet, misschien is hij niet fysiek agressief, maar verbaal zeker wel.

Want wat ik hier van je lees, is het echt niet grappig en wel meer dan een beetje omstuimig.
Jullie zijn jong en wie weet is het nog te veranderen. Maar hoe langer je dit blijft doen, hoe moeilijker het wordt.

Daarom is het belangrijk om goede afspraken met elkaar te maken en als hij die niet nakomt, niet meer gaan redden.
Laat hem dan maar voelen wat er aan de hand is. En als dat dan betekent dat hij een paar flinke klappen krijgt, dan is dat maar zo.
Dan ondervindt hij eindelijk de consequenties van zijn gedrag.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:20

Voordat je met deze vrienden op vakantie gaat, zou ik hen eerst plechtig laten beloven dat ze jou steunen als je vriend vervelend wordt door de drank. Heb je daarover ook maar de minste twijfels, geven ze jou niet het gevoel dat je op ze kunt rekenen, niet gaan. Je wil straks niet in je eentje in de sh*t zitten in het buitenland.
Wat je vriend betreft, tja ik denk dat je van hem weinig kunt verwachten als het echt alleen van hem afhangt. Samen met vrienden op vakantie, ik denk niet dat hij zich dan in gaat houden. Dan scheelt het een hoop als zijn vrienden hem een beetje bij de les kunnen houden. Maar dat moeten ze wel willen. Als het ze geen moer kan schelen, of ze vinden het hun probleem niet, dan ben jij degene die er het meest onder te lijden heeft. Want jij slaapt (?) straks naast hem. En als er dan toestanden zijn als gevolg van zijn drankprobleem, dan zit je wel meer dan 1000 km van huis zonder iemand om op terug te vallen. Geen fijn idee.
Wat de relatie met je vriend betreft, daar is hier al genoeg over gezegd. Het is echt aan jou om te kiezen of je verder wilt met zo'n gast. Vergeet niet dat het gemakkelijk is om spijt te betuigen en beterschap te beloven, maar heel veel moeilijker om die belofte na te komen. En jouw vriend heeft tot op heden nog niet aangetoond dat hij zijn leven kan beteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:24

Je vriend is een lieve, aardige jongen. Uitgezonderd de momenten dat hij veel drinkt. En je schrijft ook dat de band met de vriendengroep verslechterd is en dat je volgend jaar niet meer met ze weg wilt. En dat je van hen in ieder geval geen steun hoeft te verwachten.

Klinkt mij in de oren als een scenario voor een rampvakantie. Wat doe je als het daar escaleert in Bulgarije met vriend en/of vriendengroep? Want als er ruzie komt dan sta je er wel in je uppie voor. Zijn er mogelijkheden om eerder terug te gaan als het niet meer gaat? En is dit scenario niet een flink risico voor jullie relatie? Is die vakantie je dat waard?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:26

Alsof TS het nu direct moet uitmaken omdat bokt het zegt... En anders luistert ze toch niet en is ze alleen maar eigenwijs. :') Oh ja, en ze heeft ook nog een drankprobleem! _O-

TS heeft volgens mij al meerdere keren aangegeven blij te zijn met de bruikbare tips. Voor haar is het nu nog te vroeg om deze relatie te beeindigen, maar ze wil wel een goed gesprek met hem aan gaan en hoopt op back up van haar vriendengroep. Lijkt me een goed begin, TS. +:)+

Doe voorzichtig en kies altijd voor jezelf. Maar alleen jij kan bepalen hoe ver je wil gaan met iemand. Ik hoop dat je vriend inziet hoe vervelend hij is met alcohol op en dit dan ook in vervolg laat staan. En wees eerlijk over je zorgen naar je ouders toe, zodat je ze makkelijker kan benaderen als je hun hulp wel nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:31

Jessix schreef:
Alsof TS het nu direct moet uitmaken omdat bokt het zegt... En anders luistert ze toch niet en is ze alleen maar eigenwijs. :') Oh ja, en ze heeft ook nog een drankprobleem! _O-

TS heeft volgens mij al meerdere keren aangegeven blij te zijn met de bruikbare tips. Voor haar is het nu nog te vroeg om deze relatie te beeindigen, maar ze wil wel een goed gesprek met hem aan gaan en hoopt op back up van haar vriendengroep. Lijkt me een goed begin, TS. +:)+

Doe voorzichtig en kies altijd voor jezelf. Maar alleen jij kan bepalen hoe ver je wil gaan met iemand. Ik hoop dat je vriend inziet hoe vervelend hij is met alcohol op en dit dan ook in vervolg laat staan. En wees eerlijk over je zorgen naar je ouders toe, zodat je ze makkelijker kan benaderen als je hun hulp wel nodig hebt.

Wijze woorden :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:53

Lieshorses schreef:

Wat doe jij als hij verbaal agressief wordt?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 09:56

Meestal loop ik weg, zeg ik dingen zoals "flikker op" of ik reageer niet. Als hij echt brutaal word dan word ik weleens kwaad, maar nooit kwaad genoeg en dat weet ik zelf misschien ook wel. Ik vind het heel moeilijk om hem achter te laten of echt eens gaar te laten koken in zn sop.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 09:59

Er is nog een meid bij, die heeft een relatie met een maat van ons, we hebben de stelletjes in hetzelfde appartement gezet dus dat is wel een groot voordeel denk ik zelf ipv met de jongens in een appartement. Maar nogsteeds, de rest heb ik tot nu toe niet super veel aan gehad betreft dit. Ik zou best eens met ze willen praten, weet alleen niet zo goed hoe.

jankawijnsma schreef:
Zijn die vrienden alleen jongens? of gaan jullie met een gemengde groep om? Vakantie met een groep vrienden waarvan je weet dat het de laatste keer is dat je er mee op vakantie gaat, zou al niet iets zijn waar ik naar uit kijk. Je geeft zelf al aan dat ze niet echt openstaan om te luisteren, dus feitelijk wordt t dan jouw probleem. Als je het niet met ze kan overleggen wordt t wel erg lastig. Jij moet ook plezier kunnen hebben en zoals dit nu klinkt kan t een paar keer goed gaan maar gaat t geheid ook n keer fout....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:00

Maakt wellicht ook niet uit als hij het zich toch niet herinnerd.
Als hij er spijt van heeft achter af, waarom drinkt hij dan niet gematigder? heeft hij daar een antwoord op? (je hoeft mij niet te antwoorden, zijn gewoon dingen waar jij wellicht over kan nadenken waar je een oplossing uit kan halen.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 10:01

Ja dat zal ik hem zeker vragen in ons gesprek, hij is daar erg vaag in (ik trouwens ook want ik heb t hem nog nooit gevraagd) het ene moment denkt hij ik drink tussendoor een colatje anders ben ik om 11 uur al ladderzat en t andere moment dan giet ie t ene na t andere pilsje erin.. -O-

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:06

Lieshorses schreef:
Meestal loop ik weg, zeg ik dingen zoals "flikker op" of ik reageer niet. Als hij echt brutaal word dan word ik weleens kwaad, maar nooit kwaad genoeg en dat weet ik zelf misschien ook wel. Ik vind het heel moeilijk om hem achter te laten of echt eens gaar te laten koken in zn sop.

Heb je je wel eens afgevraagd wat jij uit deze relatie haalt? Zonder alcohol is hij vast leuk, lief en geweldig, maar weegt dat voor jou op tegen de avonden dat jij (verbaal) agressief is tegen jou en anderen omdat hij teveel gedronken heeft, terwijl hij weet dat hij agressief van drank wordt? Spreekt het ook geen boekdelen dat jullie vriendengroep er schijnbaar ook geen zin meer in heeft, en de verantwoording maar bij jou heeft gelegd? Zijn vrienden hebben zijn handen er vanaf getrokken, doet dat ook geen belletje rinkelen? Of was het sowieso geen hechte vriendengroep?