Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:22

Oei oei oei. Wel herkenbaar mijn man wilde ook dat als hij thuis was ik thuis was. Ik heb hem gemeld dat ik dat niet ging doen. Ik wil ook wel eens naar vriendinnen of met de hond naar de club. Mijn paard heb ik niet meer maar dat is wegens andere omstandigheden.

Heel duidelijk gezegd dit is wat ik te bieden heb daar ga ik ook niks aan veranderen dus. En de beslissing bij hem neergelegd of je accepteerd het of we stoppen.

Ja is rigoureus maar op deze manier maak je elkaar vreselijk ongelukkig en dat is het niet waard. Ik vind dat je niet veel vraagt en wat ik vooral vind is dat je in een relatie jezelf moet zijn. Geven en nemen. Als er zoveel spanning is dat gaat uiteindelijk kapot.

Wees duidelijk naar je vriend dat je dit wil en gaat doen en leg de keus bij hem neer. Want voor je het weet zit je aan huis gekluisterd met kinderen. Iets wat je niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:26

We kunnen nu wel bijna allemaal op de kap van de vriend gaan zitten, maar hoe reageert TS zelf? Kan goed zijn dat ze ook direct kort of chagrijnig reageert. Maar vaak beseffen mensen dat ook niet. Hoe lang proberen ze er al niet over te praten? Als het 3/4 keer in de week gaat over dat paard en zowel vriend als TS geen vooruitgang ziet (want ik heb het idee dat geen 1 van beide de ander tegemoet wilt komen) en dit ondertussen al voor ettelijke maanden is, tja. Dan snap ik ergens wel dat er door al die opgebouwde frustratie er opeens poedersuiker uitvliegt.

Heeft vriend dit al aangegeven voor TS wedstrijden ging rijden? Ja, dan kan TS zeggen: Ik rij maar 6 keer per jaar wedstrijd. Dan kan vriend zeggen: Ik heb aangegeven dat ik nu al vond dat ze te veel weg gaat, maar ze gaat lekker haar gangetje en negeert mij hier volledig in.

Kortom, ik vind dit een veel te eenzijdig verhaal om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-17 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:30

Whut? Ik val wat later in maar jeetje zo'n vriend zou ik echt niet willen hebben en al helemaal geen kinderen mee krijgen.
Je bent 2x per week weg als meneer thuis is. Dat is al te veel?
Daarbij doet hij enorm vervelend en verlaagt hij zich tot vloeken over jouw passie. Nou toedeloe hoor. Beetje respect voor jou is hier wel op zijn plaats.

Vriend moet zelf een hobby zoeken en jou niet zo claimen :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:32

DeMolenhoek schreef:
We kunnen nu wel allemaal op de kap van de vriend gaan zitten, maar hoe reageert TS zelf? Kan goed zijn dat ze ook direct kort of chagrijnig reageert. Maar vaak beseffen mensen dat ook niet. Hoe lang proberen ze er al niet over te praten? Als het 3/4 keer in de week gaat over dat paard en zowel vriend als TS geen vooruitgang ziet (want ik heb het idee dat geen 1 van beide de ander tegemoet wilt komen) en dit ondertussen al voor ettelijke maanden is, tja. Dan snap ik ergens wel dat er door al die opgebouwde frustratie er opeens poedersuiker uitvliegt.

Heeft vriend dit al aangegeven voor TS wedstrijden ging rijden? Ja, dan kan TS zeggen: Ik rij maar 6 keer per jaar wedstrijd. Dan kan vriend zeggen: Ik heb aangegeven dat ik nu al vond dat ze te veel weg gaat, maar ze gaat lekker haar gangetje en negeert mij hier volledig in.

Kortom, ik vind dit een veel te eenzijdig verhaal om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Precies dat.
Ik heb ook het idee dat het vooral uit de rooskleurige visie van de TS word verteld.En dat ze zelf weinig water bij de wijn wilt doen.En een relatie heb je met twee en niet die haar eigen gang gaat.
Natuurlijk krijg je positieve antwoorden als je zo'n vraag op een paardenforum stalt waarvan de meeste jonge meisjes zijn.Zulke vragen moet je eens op een libelle forum stallen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:34

DeMolenhoek schreef:
We kunnen nu wel allemaal op de kap van de vriend gaan zitten

Wat een flauwekul weer. Volgens mij gaat de helft van de reacties over hoe er samen gecommuniceerd zou moeten worden, omdat ze de eenzijdigheid van het perspectief van het verhaal meewegen.

Dat is inderdaad wat speculatief, maar er worden ook genoeg dingen genoemd waar TS eens naar zou kunnen vragen (en wellicht zelf nog niet aan gedacht heeft), mocht er een goed gesprek van de grond komen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:35

Lieshorses schreef:
Ik ben het met Marit haar post eens, maar ik denk ook ergens dat dit niet zomaar uit de lucht komt vallen. Na 10 jaar, ook al heb je een tijd geen paard gereden, moet er toch wel gewenning zijn? En acceptatie?
Is hij niet misschien gewoon een tikkeltje jaloers? Dat hij gewoon echt graag tijd met jou wilt doorbrengen en jou mist als je er niet bent? Ik kan daar ook enorm last van hebben en dat dan heel boos of chagerijnig laten merken. Ik ben dan ook echt niet in staat om heel rustig te zeggen: wil je je tijd met mij wat meer spenderen?

Wie weet wilt hij gewoon heel graag wat meer samen met je zijn, en dat hij jou sport en dieren k&t noemt vind ik ook echt respectloos. Maar misschien kan hij zich niet zo goed uiten en is hij daarom zo boos en chag?

Mijn ex was ook jaloers op mijn paard.
Kon dit ook niet goed uiten. Werd dus ook vaak zeer negatief geuit. Ik heb ervoor gekozen mijn hobby niet te laten verzieken door mijn ex. Ik was 4 jaar samen dus dat is ook al een tijdje. Toen we een x ruzie hadden heb ik gezegd dat hij zich nooit meer druk hoefde te maken om mij en mijn paardn. Hij zei toen "Mooi ga je die grafknol eindelijk verkopen!?" Ik heb toen gelachen en hem verteld dat ik hem weg had gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:36

Je kunt ook 1 zinnetje uit een tekst halen en dat uitvergroten... Dat noemt men weer uit de context trekken want ik denk dat iedereen maar al te goed weet wat ik bedoel. Maar goed, ik zal kijken of ik het nog kan aanpassen...

Oehlala

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:38

10 jaar is al wel een hele tijd hoor, en er was een paard in het begin, dus het is niet zo dat het wereldvreemd is voor hem. Ik zou gewoon eens een goed gesprek met je vriend hebben, want voor mij voelt het zo alsof er iets anders aan de hand is.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:39

Same here.
In het begin ging hij wel eens mee, en dan vooral op de momenten wanneer ik alleen was ivm vallen.
Ook reed hij me naar concour (nog geen eens 1x per maand).
Nu geeft hij dit aan niet meer te willen, en gaat hij ook nooit meer mee.
En als ik dan vraag of hij mee wil omdat er op die dag niemand aanwezig is en ik met een spookie paard werk gaat het met een diepe zucht.
Dit resulteert er dus in dat ik hem maar niet meer mee vraag.

Ik ben voor hem gestopt met fanatiek rijden, omdat ook hij vond dat ik teveel ging paardrijden.
Nu rij ik denk ik eens in de 3 weken? En zelfs dat soms nog niet eens.
Ik ben wel weer van plan meer te gaan.

Maar dat een vriend zo ongeïnteresseerd is in je hobby en passie is echt ontzettend rot...

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:41

Maar hoeveel water bij de wijn moet TS dan nog doen? Ze gaat maar 2 keer per week 2-4 uur weg (de andere 2 keer merkt hij er niks van), hoeveel valt daar in godsnaam nog minder van te maken? Als dat al niet meer moet kunnen weet ik het ook niet meer.
Dat het thuis misschien veel vaker dan dat over de paarden gaat, er misschien van beide kanten naar gereageerd word en het dus ondertussen een heel issue is geworden geloof ik best, maar dan valt daar de winst te halen en gaat het eigenlijk niet eens meer om de daadwerkelijke hoeveelheid tijd die TS aan het paard kwijt is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:42

beatje schreef:
Precies dat.
Ik heb ook het idee dat het vooral uit de rooskleurige visie van de TS word verteld.En dat ze zelf weinig water bij de wijn wilt doen.En een relatie heb je met twee en niet die haar eigen gang gaat.
Natuurlijk krijg je positieve antwoorden als je zo'n vraag op een paardenforum stalt waarvan de meeste jonge meisjes zijn.Zulke vragen moet je eens op een libelle forum stallen.

Je kan alleen water bij de wijn doen als je weet wat de ander echt wil. Waar is die wens van 2x per week op gebaseerd? Is dat puur de tijd? Als iemand het gevoel heeft niet echt prioriteit te zijn heeft dat niet per se met het aantal uren wat je samen door brengt te maken.

DeMolenhoek schreef:
Je kunt ook 1 zinnetje uit een tekst halen en dat uitvergroten... Dat noemt men weer uit de context trekken want ik denk dat iedereen maar al te goed weet wat ik bedoel. Maar goed, ik zal kijken of ik het nog kan aanpassen...

Het is nogal een open deur dat TS uiteraard ook haar eigen aandeel heeft mi. Vind dat je de reacties van anderen juist uit context haalt met zo'n suggestieve generalisatie.....

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:43

Ik ben eens bij m'n ex thuis gebleven, terwijl paard 5 dagen stil stond op stal. Ik voel me er nog elke dag vreselijk schuldig om.

Een paard is een levend wezen en van mensen afhankelijk. Schuif het nooit aan de kant voor iemand die kan gaan en staan waar die wilt. Of je daar nu 10 dagen of 10 jaar mee samen bent, maakt niet uit.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:43

callum schreef:
Heel duidelijk gezegd dit is wat ik te bieden heb daar ga ik ook niks aan veranderen dus. En de beslissing bij hem neergelegd of je accepteerd het of we stoppen.

Citaat:
Geven en nemen.

Wel knap dat je dit in één post bij elkaar zet. 'Een relatie is geven en nemen' = het moet van twee kanten komen en allebei moet je weleens water bij de wijn doen.
Hoe verenig je dat met 'dit heb je maar te slikken en anders kun je vertrekken'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:46

Memories schreef:
Maar hoeveel water bij de wijn moet TS dan nog doen? Ze gaat maar 2 keer per week 2-4 uur weg (de andere 2 keer merkt hij er niks van), hoeveel valt daar in godsnaam nog minder van te maken? Als dat al niet meer moet kunnen weet ik het ook niet meer.
Dat het thuis misschien veel vaker dan dat over de paarden gaat, er misschien van beide kanten naar gereageerd word en het dus ondertussen een heel issue is geworden geloof ik best, maar dan valt daar de winst te halen en gaat het eigenlijk niet eens meer om de daadwerkelijke hoeveelheid tijd die TS aan het paard kwijt is.

Maar dat is dan ook gewoon in het weekend dat ze weg is. Ik zou ook niet elk weekend moeten weg zijn en zelfs geen dag vrij maken voor mijn vriend. Dat doe je toch gewoon? Elkaar een dag gunnen?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:50

Waarom moet je elkaar een hele dag gunnen? Er zitten toch 24 uur in een dag, ga allebei even lekker een paar uurtjes je eigen gang en de hele rest van de dag kun je dan nog mooi op elkaars lip zitten. Dus nee, dat 'doe je niet gewoon'. Ik niet in ieder geval, vind dat echt een hopeloos ouderwets gedachtegoed. Prima dat anderen dat wel doen en daar gelukkig mee zijn maar ik zou het niet kunnen en ik vind het TS haar goed recht om dat ook niet perse te willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:53

Dus dan ga je gewoon nooit een dagje weg? Geen dagje zee, geen dagje pretpark etc? Dat kan dan allemaal niet omdat jij jou paard hebt? Nou, gezellig dan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:56

tuurlijk kan dat,maar nu laat TS blijken dat zij thuis moet blijven van haar paard om samen op de bank tv te kijken.
qualitytime is dat voor mij ook niet.

als je samen iets gaat doen en plant moet het paard zeker eens kunnen wijken,maar thuis blijven om samen op een bank tv te kijken,dat zou ik ook niet doen hoor.

ik zou heel concreet afspreken om bv x-aantal quatily momentjes in te plannen in het weekend.
dan ga je gewoon leuke dingen samen doen.
daarnaast dus ook plaats voor jouw ding.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:00

DeMolenhoek schreef:
Dus dan ga je gewoon nooit een dagje weg? Geen dagje zee, geen dagje pretpark etc? Dat kan dan allemaal niet omdat jij jou paard hebt? Nou, gezellig dan.

Is dat een wekelijkse happening dan? En een dagje zee hoef je toch ook niet de godganse dag voor weg te zijn?
En ja, als je dieren op een bepaalde manier houdt dan kan het zo zijn dat je niet meer gewoon een dagje weg kan. Daar kies je dan voor en daar ga je niet jaren tegenaan lopen jengelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:02

oomens schreef:
callum schreef:

Citaat:
Geven en nemen.

Wel knap dat je dit in één post bij elkaar zet. 'Een relatie is geven en nemen' = het moet van twee kanten komen en allebei moet je weleens water bij de wijn doen.
Hoe verenig je dat met 'dit heb je maar te slikken en anders kun je vertrekken'?

Dat is toch niet zo moeilijk: Mijn paarden en de tijd die ik daar aan besteed zijn niet voor onderhandeling vatbaar. Hoe en wanneer ik die tijd indeel wel.
Werkt hier thuis prima. En zo heeft hij ook wel zijn dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:04

Als wij aan zee willen geraken zijn we al gauw 2.5 uur enkel onderweg. Dus ja, wij gaan een dag en vertrekken niet pas om 14.00, om daar om 16.30 toe te komen en om 18.30 weer te kunnen vertrekken om dan lekker te kunnen schuiven in de file.
Is het dan ook zo moeilijk voor TS om 3 dagen in de week te gaan en 1 dag in het weekend? Nee toch? Denk niet dat ze dagen draait van 16 uur.

Tengeltje: Tja, dat op de bank zitten. Ik denk dat dat nog heel goed mee valt. Ts wil zelf ook niet veel toe geef en geeft zelf aan dat vriend de hobby maar hoort te accepteren. Alles is wel wat opgedikt dus dat hele tijd op de bank zitten zal ook wel niet zo erg zijn als Ts aangeeft.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:08

Je kan ook gewoon 's avonds laat of 's ochtend vroeg even in 2 uurtjes je paard doen. Kun je mooi rond de middag op het strand zijn en daar de hele tijd nog zitten. Of TS 1 weekenddag vrij kan maken weet ik natuurlijk niet, maar het blijft voor mij een raadsel waarom dat elke week voor die paar uurtjes zou moeten. Dat TS dan 6 keer per jaar in een weekend op wedstrijd wil en dan iets zou aanbieden aan vriend van goh, dan maak ik voor jou 6 weekenden/weekenddagen vrij en gaan wij samen wat leuks doen zou ik dan ook wel gewoon schappelijk vinden bijvoorbeeld. Ik ben ook echt wel van het geven en nemen maar het moet wel leuk, realistisch en gelijkwaardig blijven.

Maar goed, dit is een beetje een loze discussie aan het worden. Ik denk er het mijne over en heb daar met mijn partners nooit problemen mee gehad, dat andere mensen er andere ideeën op na houden is helemaal prima maar daar moet je dan wel met z'n 2en achter staan en anders moeten er keuzes gemaakt worden en prioriteiten gesteld.
Laatst bijgewerkt door Memories op 03-07-17 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:10

DeMolenhoek, moet je dan 24 uur per weekend beschikbaar zijn voor je partner? Het gaat om 4 uur. Dat houdt in dat 24-4-8? vriend nog 12 uur van TS kan genieten. Dat is voor veel relaties al een enorme uitzondering, om 12 uur samen te kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:12

Ja, en dat is in mijn relatie niet anders. Want mijn vriend werkt weken van 80 uur, ik doe er weken van 40 en dat nog in shiften die ook nog eens heel vaak in het weekend vallen terwijl mijn vriend enkel door de weeks werkt. Dus ja, ik vind het niet meer dan normaal dat je een dag voor elkaar vrij maakt. Met jou partner heb je nog een leven te gaan. Met jou paard niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:12

Memories schreef:
Je kan ook gewoon 's avonds laat of 's ochtend vroeg even in 2 uurtjes je paard doen. Kun je mooi rond de middag op het strand zijn en daar de hele tijd nog zitten. Of TS 1 weekenddag vrij kan maken weet ik natuurlijk niet, maar het blijft voor mij een raadsel waarom dat elke week voor die paar uurtjes zou moeten. Dat TS dan 6 keer per jaar in een weekend op wedstrijd wil en dan iets aanbiedt aan vriend van goh, dan maak ik voor jou 6 weekenden/weekenddagen vrij en gaan wij samen wat leuks doen zou ik dan ook wel gewoon schappelijk vinden bijvoorbeeld.
Maar goed, dit is een beetje een loze discussie aan het worden. Ik denk er het mijne over en heb daar met mijn partners nooit problemen mee gehad, dat andere mensen er andere ideeën op na houden is helemaal prima maar daar moet je dan wel met z'n 2en achter staan en anders moeten er keuzes gemaakt worden en prioriteiten gesteld.

Ik denk dat je vooral compatible moet zijn samen. Inderdaad het geven en nemen, maar als dat met gescheld en ruzie gaat... Dat is zó onnodig. En dan lijkt die vriend onderhand wel een projectje dat moet leren communiceren, ik zou daarvoor bedanken en als een ander er wel gelukkig van word, be my guest.

Als ik zo dit verhaal lees denk ik niet, dat zijn 2 mensen die er samen uit willen komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:14

Wat een lastige situatie. Is er misschien meer wat je vriend dwars zit, waardoor dit hem ineens zo irriteert?
Ik vind 4 dagen per week naar je paard niet erg veel, helemaal niet als ik lees dat 2 dagen daarvan onder zijn werktijd vallen en hij het dus niet merkt.

Ik kan me erg goed voorstellen dat een partner het niet ziet zitten als je iedere zondag op wedstrijd gaat, aangezien dat vaak een dag vullend programma is. Maar 1 keer in de 6 weken (dacht ik te lezen) vind ik toch echt wel acceptabel.

Is het geen mogelijkheid om de lange bosrit van zondag te verschuiven naar een doordeweekse dag waarbij het onder zijn werktijd valt? Dat je dan bijv. zondagochtend vroeg gaat en 45 min rijdt ofzo. Stel dat je rond 8:30 gaat heb je daarna nog de hele dag en kun je op de terugweg bijv. nog een lekker ontbijtje halen ;)

Maar de incidentele dingen zoals paarden vierdaagse, wedstrijd 1 keer in de 6 weken, een georganiseerde bosrit van stal uit op zondag moet je wel gewoon kunnen blijven doen vind ik.
Net zoals hij met zijn auto bezig is, bijbeunt of met vrienden op stap gaat.

Ik zou hem eens een brief schrijven o.i.d. Dat dit je heel erg dwars zit en dat je er eens rustig over wilt praten met hem, maar dat hij vaak gelijk zo chagrijnig reageert. Dat je gewoon eens rustig oplossingsgericht wilt praten zonder elkaar verwijten te maken en dat hij zelf even aan moet geven wanneer dat gesprek hem uitkomt.

Het is geven en nemen. Maar een paard is wel een bepaalde verantwoordelijkheid en ik begrijp goed dat je daar gewoon niet minder dan 4 keer in de week naar toe wilt.
Je kunt aangeven dat je je vriend niet wilt beperken in de tijd dat hij bij vrienden zit of aan zijn auto bezig is. Dat je dat hem dat gunt en accepteert en liever kijkt naar de tijd die overblijft en jullie wel bij elkaar zijn.
Dat het fijn zou zijn dat hij jouw hobby ook accepteert. De relatie zal er niet beter en leuker op worden als je alleen door zijn afkeer naar paarden, jouw paard moet verkopen en je hobby moet stoppen.