Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Hoe zit het nou echt met de vlees industrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:25

Wellicht zijn er mensen die echt niet zonder vlees kunnen.

...challenge: doe het mij maar eens na: in goede gezondheid 56 worden :D Y)(^)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:09

Vlees is helemaal niet nodig, en er komen zelfs steeds meer onderzoeken waaruit men concludeert dat vlees zelfs negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid. Ik vind de docu Forks over Knives erg interessant, die gaat specifiek over gezondheid en plantaardig eten.
En wat betreft landbouw zonder vee; in grote delen van de wereld hebben ze nauwelijks of geen vee, en ook daar groeit genoeg. Hoe meer mensen plantaardig gaan eten, hoe meer groenafval en hoe meer compost we kunnen verzamelen waar je ook weer een deel van kan bemesten. Er zullen altijd dieren blijven rondlopen, al is het maar door liefhebbers van bepaalde rassen, en onze paarden geven ook prima mest. Zo veel dat wij en de meeste van jullie vast ook hun overschot moeten wegbrengen en daar ook nog voor moeten betalen.
Ouderwetse plantenrassen hebben vaak minder voeding nodig. Groeien dan ook wel minder hard, maar nemen door die rustigere groei wel meer voedingsstoffen op en zijn dus ook weer voor ons gezonder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:18

Vlees eten an sich is niet slecht maar het gaat om de mate waarmee het gebeurt. Tegenwoordig eten mensen teveel van alles met de bijbehorende gezondheidsrisico's. Een beetje minder kan geen kwaad.

8nnemiek schreef:
Ouderwetse plantenrassen hebben vaak minder voeding nodig. Groeien dan ook wel minder hard, maar nemen door die rustigere groei wel meer voedingsstoffen op en zijn dus ook weer voor ons gezonder.

Hebben meestal ook een beduidend lagere opbrengst, onvoldoende om iedereen te voeden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:21

Lillith24 schreef:
Ik lees een hoop agressiviteit van een bepaalde vleeseter/vleeseters :+ zou dat komen door de barbaarse levensstijl? *\o/*

Jaaaaa, daar is ze weer!!! Als je er dan maar een paar 'grappige' emotiocons achter zet dan is het opeens niet meer een belachelijke en onaardige opmerking 8)7

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:25

anjali schreef:
@Janderegelaa, je zegt dat veel groenten niet ongekookt gegeten kunnen worden,maar volgens mij kan juist vlees door de mens niet ongekookt of ongebraden gegeten worden?

Kan wel hoor , denk aan filet american en carpaccio. Dan wel volgens origineel recept niet de meuk die bijvoorbeeld bij de supermarkt verkocht wordt.,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:32

fransje23 schreef:
8nnemiek schreef:

Hebben meestal ook een beduidend lagere opbrengst, onvoldoende om iedereen te voeden.

Misschien onvoldoende om al ons vee te voeden, maar als er minder veeteelt is dan hebben we zo enorm veel landbouwgrond teveel, daar kun je met gemák heel Nederland van voeden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:20

Moderatoropmerking:
Willen jullie de discussie inhoudelijk houden? Sarcastische opmerkingen of sneren naar elkaar zijn niet nodig. En hou de vraag van TS in gedachten, die gaat immers niet over milieu of vega maar over de vraag hoe vlees in onze supermarkten wordt geproduceerd en hoe die dieren zijn behandeld. Bedankt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:51

fransje23 schreef:
anjali schreef:
@Janderegelaa, je zegt dat veel groenten niet ongekookt gegeten kunnen worden,maar volgens mij kan juist vlees door de mens niet ongekookt of ongebraden gegeten worden?

Kan wel hoor , denk aan filet american en carpaccio. Dan wel volgens origineel recept niet de meuk die bijvoorbeeld bij de supermarkt verkocht wordt.,

In principe kun je al het vlees rauw eten. Voor vlees heb je een veel kortere darm nodig dan voor groente.

Alleen op de manier hoe wij het produceren zitten er teveel bacteriën op en dat zijn we niet meer gewend. En gebakken is vaak lekkerder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:53

8nnemiek schreef:
Misschien onvoldoende om al ons vee te voeden, maar als er minder veeteelt is dan hebben we zo enorm veel landbouwgrond teveel, daar kun je met gemák heel Nederland van voeden.

En waarmee ga je die landbouwgronden bemesten als er geen veeteelt meer zou zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:12

ik denk dat ik het antwoord wel weet :D
met kunstmest, met mensenpoep en zo zijn er nog een paar varianten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:34

Compost.. paardenmest.. groenbemesting.. mest uit dierentuinen en van hobbyveehouders.. en met kunstmest wordt nu ook al veel gemest. En bepaalde planten zoals bonen zorgen voor veel stikstof in de grond waarna er bv prei kan worden geplant die weer heel goed op die stikstof groeit, om maar een voorbeeld te geven (google maar eens op stikstoffixatie). Maar er is lang niet zo veel mest nodig als we nu gebruiken. Groentes uit de supermarkt worden zo erg overbemest dat ze smaken naar water ten opzichte van de groentes die ik uit mijn bio moestuin haal en wel rustig de tijd krijgen om te groeien en op smaak te komen.
Dus als die mest het enige probleem is.. daar is wel uit te komen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-06-17 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:36

Noblesse_ schreef:
Ik zie hier bepaalde vragen langskomen over varkensbedrijven, nogmaals: ik werk op een varkensbedrijf en als je vragen hebt mag je een pb sturen. Ik ga niet alles open en bloot op internet gooien over de werking van het bedrijf want het gaat altijd wel voor iemand niet goed zijn :D

Noblesse: ik vind het echt goed dat je durft antwoorden plaatsen. Ik vraag me af of je ook foto`s van de strostallen zou kunnen laten zien? Ik vind bvb die scharrelkonijnenhokken wel interessant. Ik sta er zelf niet achter, maar ik vind het wel een veel beter beeld geven dan sommige andere zaken. Juist openheid, tegengewicht, zou denk ik de industrie kunnen helpen. De angst om alles achter gesloten deuren te houden, roept achterdocht op denk ik?

Zelf eet ik sinds kort geen vlees meer en zo weinig mogelijk dierlijke producten. Ik besefte plots dat de industrie voor mij te veel risico op wreedheid heeft. En toen ik langer ging nadenken, kon ik me niet meer inbeelden wat nu wel een humane manier is om een gezond, intelligent dier te doden om het op te eten. Laat staan hoe je kunt verantwoorden dat je bij een varken (een dier zo intelligent als een tweejarige dat ook nog eens sociaal is) de tanden en staart onverdoofd knipt. Onverdoofd castreert.

palousa_boy schreef:
Tja, er zijn ook mensen die rokend 100 worden, is het dan minder slecht?
Er zijn bosjes mensen die minimaal 60 worden en wel vlees eten..

Het gaat mij dus ook niet om mijn gezondheid. Als ik met vegan eten per dag ervoor zorg dat er 1 dier minder `geproduceerd` hoeft te worden, leef ik daarvoor met plezier 10 jaar korter.

Ik vind vegan eten lekker, en prima, maar ik vind het niet makkelijk of beter of gezonder of wat dan ook. Ik geef wel degelijk wat dingen op. Maar met plezier.

bettyvn schreef:
bij de slachterij waar ik geweest ben zeiden ze toen ook dat die fokzeugen echt al konden gaan gillen als je ze maar aankeek zegmaar. terwijl vleesvarkens daar amper last van hadden.
ik heb dit filmpje niet bekeken.

Een dier dat gilt heeft toch stress. Misschien is het dan wel overgevoelig, maar stress blijft stress. misschien moeten we dan toch opnieuw op stressbestendigheid fokken en selecteren en anders gaan houden. Of ons erbij neerleggen, dat vlees eten oorzaak is van stress. Wat mij betreft moet elk de keuze voor zich maken. Maar ik vind het fout te geloven dat vlees eten volledig stressvrij kan zijn voor de dieren.

melissapupa schreef:
op wedstrijd zie ik regelmatig paarden achterover vallen en de trailer op geslagen worden met een zweep, in mijn ogen meer stress als een koppel vee die rustig de klep op loopt

Dit is een drogreden. Als jij je kind keihard slaat mag ik het mijne daarom niet alleen vandaag eens flink slaan. Je kunt leed niet vergelijken of stress goedpraten omdat het nog erger kan. Als het vee rustig op de trailer gaat en staat, is dat echt goed natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:43

janderegelaa schreef:
8nnemiek schreef:

En waarmee ga je die landbouwgronden bemesten als er geen veeteelt meer zou zijn?

....dit topic gaat toch niet over "veeteelt afschaffen"....?

En het schijnt zo te zijn dat de melkveesector een.overschot aan mest heeft - bij een wereldwijd dreigend tekort aan fosfaat.

Dat lijkt me veel zinniger om over te discussiëren dan "veeteelt afschaffen".

(Al kan een topic over permacultures, zoals lupine gebruiken om veel stikstof in de grond te brengen, wellicht geen kwaad als mensen zich dit soort vragen stellen....)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:12

Na het zien van een aantal documentaires, ben ik een half jaar geleden drastisch minder vlees gaan eten. Dan niet vanuit het 'zielig' verhaal (alhoewel daar zeker iets voor is te zeggen) maar vanuit het besef dat als iedereen in de welvarende landen zou minderen met vlees eten, we de hele wereld zouden kunnen voeden.

Als ik een kilo minder vlees eet, kan er 25 kilo meer plantaardig voedsel worden verdeeld over de wereld. Als we dit dus allemaal zouden doen, is er geen sprake meer van honger op deze aarde. Bovendien heeft minder vlees eten veel meer invloed op het milieu (oa CO2 uitstoot), dan bijvoorbeeld minder autorijden, afval scheiden etc etc

Misschien behoorlijk 'geiten-wollen-sok' idee, maar voor mij de doorslaggevende reden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:29

Tango1979 schreef:
Na het zien van een aantal documentaires, ben ik een half jaar geleden drastisch minder vlees gaan eten. Dan niet vanuit het 'zielig' verhaal (alhoewel daar zeker iets voor is te zeggen) maar vanuit het besef dat als iedereen in de welvarende landen zou minderen met vlees eten, we de hele wereld zouden kunnen voeden.

Als ik een kilo minder vlees eet, kan er 25 kilo meer plantaardig voedsel worden verdeeld over de wereld. Als we dit dus allemaal zouden doen, is er geen sprake meer van honger op deze aarde. Bovendien heeft minder vlees eten veel meer invloed op het milieu (oa CO2 uitstoot), dan bijvoorbeeld minder autorijden, afval scheiden etc etc

Misschien behoorlijk 'geiten-wollen-sok' idee, maar voor mij de doorslaggevende reden.

De vraag is dan natuurlijk, komt dat voedsel wel op de juiste plek terecht?
Ik vind het idee er achter wel goed maar ben bang dat de uitvoering nog wat haken en ogen heeft. Hoeveel van het voedsel dat hier "over" is, komt echt terecht bij mensen die te weinig te eten hebben?

Een koe die hier geslacht of gefokt is, zal niet naar Afrika gestuurd gaan worden, omdat dat geld kost en iedereen wil er niet op achteruit gaan, zelfs organisaties als het rode kruis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:21

Wij importeren vrachtschepen vol voedsel vanuit arme landen, en dan ook nog een enorme hoeveelheid soja om onze dieren mee te voeren. Wij hoeven geen grote hoeveelheden voedsel te exporteren naar arme landen. We moeten meer plantaardig voedsel in Nederland telen zodat er in arme landen meer ruimte vrij komt voor hun eigen voedsel. Dát is het probleem. Er zijn bv al genoeg sojarassen die prima groeien in Nederland, maar omdat we zo veel dieren moeten voeren is daar geen plek voor en importeren vanuit arme landen en regenwouden vernietigen om onze koeien te voeren is goedkoper 8)7
Palmolie is prima te vervangen door oliesoorten die in Nederland gemaakt kunnen worden, maar ook dat is te duur en is geen plek voor door al die veeteelt.

Maar een groot deel van de hongersnood komt eigenlijk vooral door de droogte, dus jawel, door het broeikaseffect wat enorm versterkt wordt door de intensieve veehouderij. Ook vanuit dat perspectief zorgt het eten van minder vlees in de westerse wereld voor meer voedsel in arme landen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:40

8nnemiek schreef:
Wij importeren vrachtschepen vol voedsel vanuit arme landen, en dan ook nog een enorme hoeveelheid soja om onze dieren mee te voeren.

Dit dus, arme boeren gebruiken hun grond om ons vee te kunnen voeren. Als wij minder vlees eten, dan hoeft er ook minder geimporteerd worden en kunnen ze de beschikbare landbouwgrond gebruiken om eigen voedsel te groeien. Natuurlijk een idealistisch idee: ik eet minder vlees en dan kan iedereen in Afrika/ Zuid Amerika etc eten, maar door gaan zoals we nu doen gaat zeker niet lukken. Er is direct gewoon geen ruimte/landbouwgrond meer om zoveel veevoer te produceren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:43

Er is geen plek door alle veeteelt in Nederland? Wat dacht je van ons overbevolkte landje? Al die enorme steden, industrieterreinen, snelwegen etc.etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:50

Nederland is inderdaad vol. Het dichtst bebouwde land van Europa dacht ik zelfs. Maar toch bestaat Nederland maar voor 13% uit bebouwing incl wegen enz (meen ik me te herinneren, kan inmiddels ook een paar procent meer zijn natuurlijk). Meer dan de helft van Nederland is land- en tuinbouw. En tóch moeten we nog veevoer uit het buitenland importeren..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:29

We hebben op deze pagina nog een groene hulk gehad over dat het hier niet gaat over wel of niet of minder vlees eten, maar over hoe vlees in onze supermarkten wordt geproduceerd en hoe die dieren zijn behandeld.

Laten we daar rekening mee houden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:42

Ik heb 15 jaar geleden wel van dichtbij gezien hoe varkens en melkkoeien gehouden werden. Geen idee of dat nog representatief is.

Varkensboeren! Worden er nog tanden/staartjes geknipt? Wordt er nog gecastreerd?

Ben eigenlijk wel oprecht benieuwd. Eigenlijk zou je het als vleeseter gewoon ook moeten weten en een keer zien, én je er goed bij voelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:51

Citaat:
De vraag is dan natuurlijk, komt dat voedsel wel op de juiste plek terecht?
Ik vind het idee er achter wel goed maar ben bang dat de uitvoering nog wat haken en ogen heeft. Hoeveel van het voedsel dat hier "over" is, komt echt terecht bij mensen die te weinig te eten hebben?

Een koe die hier geslacht of gefokt is, zal niet naar Afrika gestuurd gaan worden, omdat dat geld kost en iedereen wil er niet op achteruit gaan, zelfs organisaties als het rode kruis.

Nee, zo werken die dingen niet. Dat klopt. Die koe die hier niet wordt geslacht gaat niet naar Afrika (levend of dood).

Maar de brokjes die dus niet tot vlees "verwerkt" worden - als die in Afrika, Brazilië etc etc blijven omdat de vraag in Europa minder is - is er een kans dat er minder honger is.
(Uiteraard is er ook honger omdat westerse landen hun overproductie in de derde wereld tegen "afbraakprijzen" dumpen - afbraak slaat op het failliet gaan van de locale boeren. En omdat veel geïnvesteerd is in 'de Monsanto landbouw': kwetsbare planten die veel opbrengen, mits met kunstmest en insecticide... Etc etc etc.)

Overigens raakt jouw opmerking over het Rode Kruis echt kant noch wal. Als het geld kost om koeien te sturen maar als die actie zin heeft, dan gebeurt het. Daar IS het Rode Kruis voor. (Het gebeurt ook: onze Fries/ Hannover koeien gekruist met locale rassen verhoogt de melkopbrengst.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:28

8nnemiek schreef:
Wij importeren vrachtschepen vol voedsel vanuit arme landen, en dan ook nog een enorme hoeveelheid soja om onze dieren mee te voeren. Wij hoeven geen grote hoeveelheden voedsel te exporteren naar arme landen. We moeten meer plantaardig voedsel in Nederland telen zodat er in arme landen meer ruimte vrij komt voor hun eigen voedsel. Dát is het probleem. Er zijn bv al genoeg sojarassen die prima groeien in Nederland, maar omdat we zo veel dieren moeten voeren is daar geen plek voor en importeren vanuit arme landen en regenwouden vernietigen om onze koeien te voeren is goedkoper 8)7
Palmolie is prima te vervangen door oliesoorten die in Nederland gemaakt kunnen worden, maar ook dat is te duur en is geen plek voor door al die veeteelt.

Is te simpel gesteld!
In Nederland telen we meer dan we op kunnen eten maar er wordt een geëxporteerd. Uiteindelijk draait alles om de handel en dus geld.
Soja telen in Nederland is waarschijnlijk te duur dus importeren is goedkoper. Liefst zo goedkoop mogelijk dus de boer daar kan nauwelijks zijn hoofd boven water houden. Importeer je niets meer stort de economie van veel landen in een is er nog meer armoede.

Om weer ontopic te komen ook de vleesindustrie is een kosten en batenanalyse. De keuze is aan de consument. Er zijn tegenwoordig veel manieren om de tussenhandelaren te omzeilen en vlees direct bij de boer te kopen. Heb je een idee wat voor leven een dier gehad heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:38

fransje23 schreef:
Is te simpel gesteld!
In Nederland telen we meer dan we op kunnen eten maar er wordt een geëxporteerd. Uiteindelijk draait alles om de handel en dus geld.
Soja telen in Nederland is waarschijnlijk te duur dus importeren is goedkoper.

...volgens mij is het de simpele waarheid dat Brabant zich momenteel verbergt achter de soya.

Dus dat in NL soya telen 'waarschijnlijk te duur' zou zijn - ?

Citaat:
Liefst zo goedkoop mogelijk dus de boer daar kan nauwelijks zijn hoofd boven water houden. Importeer je niets meer stort de economie van veel landen in een is er nog meer armoede.

...laat ik dit nu te simpel vinden. Als gezegd: wij als rijke landen dumpen er onze overschotten. Daardoor kunnen heel erg veel boeren hun hoofd niet boven water houden.
Al is er idd een klein deel dat hun oogst tegen een minimumprijs aan een tussenhandelaar kan verkopen.
Uitzonderingen: Max Havelaar, oikokredit - dat soort lui.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:22

Als het rendabeler was om soja hier te telen ipv bijvoorbeeld aardappelen werd dat gedaan.

Janneke2 schreef:
...laat ik dit nu te simpel vinden. Als gezegd: wij als rijke landen dumpen er onze overschotten. Daardoor kunnen heel erg veel boeren hun hoofd niet boven water houden.
Al is er idd een klein deel dat hun oogst tegen een minimumprijs aan een tussenhandelaar kan verkopen.
Uitzonderingen: Max Havelaar, oikokredit - dat soort lui.

Ja , wij dumpen overschotten en hebben ook nog importheffingen op producten die in de EU ook geteeld worden allemaal om de locale markt te beschermen. Maar we kunnen in Europa niet alles telen, denk aan koffie , bananen etc. Zaak is te zorgen voor een eerlijke prijs en een echt vrij markt.