...challenge: doe het mij maar eens na: in goede gezondheid 56 worden
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
8nnemiek schreef:Ouderwetse plantenrassen hebben vaak minder voeding nodig. Groeien dan ook wel minder hard, maar nemen door die rustigere groei wel meer voedingsstoffen op en zijn dus ook weer voor ons gezonder.
anjali schreef:@Janderegelaa, je zegt dat veel groenten niet ongekookt gegeten kunnen worden,maar volgens mij kan juist vlees door de mens niet ongekookt of ongebraden gegeten worden?
fransje23 schreef:8nnemiek schreef:Ouderwetse plantenrassen hebben vaak minder voeding nodig. Groeien dan ook wel minder hard, maar nemen door die rustigere groei wel meer voedingsstoffen op en zijn dus ook weer voor ons gezonder.
Hebben meestal ook een beduidend lagere opbrengst, onvoldoende om iedereen te voeden.
fransje23 schreef:anjali schreef:@Janderegelaa, je zegt dat veel groenten niet ongekookt gegeten kunnen worden,maar volgens mij kan juist vlees door de mens niet ongekookt of ongebraden gegeten worden?
Kan wel hoor , denk aan filet american en carpaccio. Dan wel volgens origineel recept niet de meuk die bijvoorbeeld bij de supermarkt verkocht wordt.,

Noblesse_ schreef:Ik zie hier bepaalde vragen langskomen over varkensbedrijven, nogmaals: ik werk op een varkensbedrijf en als je vragen hebt mag je een pb sturen. Ik ga niet alles open en bloot op internet gooien over de werking van het bedrijf want het gaat altijd wel voor iemand niet goed zijn
palousa_boy schreef:Tja, er zijn ook mensen die rokend 100 worden, is het dan minder slecht?
Er zijn bosjes mensen die minimaal 60 worden en wel vlees eten..
bettyvn schreef:bij de slachterij waar ik geweest ben zeiden ze toen ook dat die fokzeugen echt al konden gaan gillen als je ze maar aankeek zegmaar. terwijl vleesvarkens daar amper last van hadden.
ik heb dit filmpje niet bekeken.
melissapupa schreef:op wedstrijd zie ik regelmatig paarden achterover vallen en de trailer op geslagen worden met een zweep, in mijn ogen meer stress als een koppel vee die rustig de klep op loopt
janderegelaa schreef:8nnemiek schreef:Misschien onvoldoende om al ons vee te voeden, maar als er minder veeteelt is dan hebben we zo enorm veel landbouwgrond teveel, daar kun je met gemák heel Nederland van voeden.
En waarmee ga je die landbouwgronden bemesten als er geen veeteelt meer zou zijn?
Tango1979 schreef:Na het zien van een aantal documentaires, ben ik een half jaar geleden drastisch minder vlees gaan eten. Dan niet vanuit het 'zielig' verhaal (alhoewel daar zeker iets voor is te zeggen) maar vanuit het besef dat als iedereen in de welvarende landen zou minderen met vlees eten, we de hele wereld zouden kunnen voeden.
Als ik een kilo minder vlees eet, kan er 25 kilo meer plantaardig voedsel worden verdeeld over de wereld. Als we dit dus allemaal zouden doen, is er geen sprake meer van honger op deze aarde. Bovendien heeft minder vlees eten veel meer invloed op het milieu (oa CO2 uitstoot), dan bijvoorbeeld minder autorijden, afval scheiden etc etc
Misschien behoorlijk 'geiten-wollen-sok' idee, maar voor mij de doorslaggevende reden.
8nnemiek schreef:Wij importeren vrachtschepen vol voedsel vanuit arme landen, en dan ook nog een enorme hoeveelheid soja om onze dieren mee te voeren.
Citaat:De vraag is dan natuurlijk, komt dat voedsel wel op de juiste plek terecht?
Ik vind het idee er achter wel goed maar ben bang dat de uitvoering nog wat haken en ogen heeft. Hoeveel van het voedsel dat hier "over" is, komt echt terecht bij mensen die te weinig te eten hebben?
Een koe die hier geslacht of gefokt is, zal niet naar Afrika gestuurd gaan worden, omdat dat geld kost en iedereen wil er niet op achteruit gaan, zelfs organisaties als het rode kruis.
8nnemiek schreef:Wij importeren vrachtschepen vol voedsel vanuit arme landen, en dan ook nog een enorme hoeveelheid soja om onze dieren mee te voeren. Wij hoeven geen grote hoeveelheden voedsel te exporteren naar arme landen. We moeten meer plantaardig voedsel in Nederland telen zodat er in arme landen meer ruimte vrij komt voor hun eigen voedsel. Dát is het probleem. Er zijn bv al genoeg sojarassen die prima groeien in Nederland, maar omdat we zo veel dieren moeten voeren is daar geen plek voor en importeren vanuit arme landen en regenwouden vernietigen om onze koeien te voeren is goedkoper![]()
Palmolie is prima te vervangen door oliesoorten die in Nederland gemaakt kunnen worden, maar ook dat is te duur en is geen plek voor door al die veeteelt.
fransje23 schreef:Is te simpel gesteld!
In Nederland telen we meer dan we op kunnen eten maar er wordt een geëxporteerd. Uiteindelijk draait alles om de handel en dus geld.
Soja telen in Nederland is waarschijnlijk te duur dus importeren is goedkoper.
Citaat:Liefst zo goedkoop mogelijk dus de boer daar kan nauwelijks zijn hoofd boven water houden. Importeer je niets meer stort de economie van veel landen in een is er nog meer armoede.
Janneke2 schreef:...laat ik dit nu te simpel vinden. Als gezegd: wij als rijke landen dumpen er onze overschotten. Daardoor kunnen heel erg veel boeren hun hoofd niet boven water houden.
Al is er idd een klein deel dat hun oogst tegen een minimumprijs aan een tussenhandelaar kan verkopen.
Uitzonderingen: Max Havelaar, oikokredit - dat soort lui.