Asexueel,hoe zit dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:13

Ik herken mij ook heel erg hierin, van mij hoeft het ook allemaal niet. Ik ben al 7 jaar samen met mijn vriend en ja tuurlijk vind hij het " jammer " en tuurlijk " help " ik hem wel maar dat zeg ik van mij hoeft het allemaal niet, gelukkig pusht hij me ook niet want dan zou ik doodongelukkig worden. We hebben wel samen een dochter van 2,5 echt een toppertje .

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:28

TinGu schreef:
Nog even een misschien vreemde vraag: zijn jullie ook echt 'uit de kast' gekomen? Het lijkt mij zo om dit de wereld in te helpen, vooral omdat 'aseksueel' ook wel eens gebruikt wordt voor 'niet aantrekkelijk'. Of meld je dit alleen in een relatie?

Ik voel me altijd erg ongemakkelijk als mensen uitgebreid over sex en relaties gaan praten, aangezien ik dat niet over mee kan en wil praten. Maar hierover uit de kast komen voelt ook weer raar...

Ik heb het op een bepaald punt met mijn ouders besproken, dat vond ik fijn. Zeker ook omdat het bij mij tot nare ervaringen heeft geleid, dat ik het altijd ontkent heb. Na het "uit de kast" komen was er toch wel wat druk vanaf. Dingen vielen ook voor hen ineens een stuk meer op z'n plaats.

In mijn relatie ben ik ook totaal uit de kast, maar dat is hoognodig. In onze relatie hebben we een ritme moeten vinden wat voor ons goed is, en ik had het nooit verborgen kunnen houden. Niet dat ik dat ooit nog zou willen, maar dat terzijde... voor de rest van mijn familie is het niet echt bekend.

Af en toe is het naar dat je niet echt uit de kast bent, want de seksgrapjes of seksueel getinte opmerkingen kunnen best vervelend binnenkomen. Ben inmiddels heel wat gewend, maar er zijn ook wel situaties waar ik er flink oncomfortabel van kan worden, de continue aanwezigheid van seks in de/mijn wereld. Maarja...niks aan te doen!

@silmitan: ik denk, als ik het versimpel, dat seks dus niet een basisbehoefte is. Het is een oerdrang, maar je hebt het, als persoon, niet nodig om te overleven. Voedsel en water wel. Als soort is het natuurlijk wel van belang, maar de mensheid gaat niet uitsterven als ik niet met iemand naar bed ga, gelukkig :')

Ik denk dat het meer een soort basisbehoefte in intimiteit is, en die hoeft absoluut niet seksueel te zijn. Ik kan heerlijk genieten van een kriebel op m'n rug, dat is voor mij zeer intiem. Mag ook alleen mijn vriend doen. Knuffelen en zoenen haal ik ook veel van mijn intimiteit vandaan. Voor mij is zelfs het samen op pad gaan, naar de paarden, bioscoop, of thuis netflix kijken ontzettend intiem. Daar haal ik inderdaad al mijn intimiteit vandaan, gelukkig! :D

Ik heb wel seks, hoofdzakelijk dus echt omwille van mijn vriend. Maar...vanwege zijn empathisch vermogen, en het feit dat hij weet dat ik aseksueel ben, doen we extra ons best om te zorgen dat ik mij comfortabel voel. We zijn heel duidelijk, en als ik om een of andere reden ineens niet meer wil, dan is het ook klaar. We hebben duidelijke "afspraken en regels", om het zo maar even te zeggen. Dat maakt het wellicht wat mechanisch, maar voor ons heel overzichtelijk en ook het prettigst. Want niemand heeft er iets aan als ik in paniek schiet omdat ik niet wil die dag.

Palmera

Re: Asexueel,hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:42

Heel interessant! :)

Maar, dan vraag ik me ook wat af. :) Vrouwen hebben een eisprong, dé tijd om kindjes te maken, en om dat wat gemakkelijker te laten verlopen heeft de natuur daar stevige zin in seks bij gegeven.
Zelfs ik, verre van a-seksueel en met een bijna hekel aan kinderen merk dat.
En een kennis van me is gedurende een week per maand niet te houden en de rest van de maand doet ze het gewoon niet.
Maar jullie dus helemaal niet? En als je nou een kinderwens hebt? Of bestaat die combi niet? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:46

Palmera schreef:
Heel interessant! :)

Maar, dan vraag ik me ook wat af. :) Vrouwen hebben een eisprong, dé tijd om kindjes te maken, en om dat wat gemakkelijker te laten verlopen heeft de natuur daar stevige zin in seks bij gegeven.
Zelfs ik, verre van a-seksueel en met een bijna hekel aan kinderen merk dat.
En een kennis van me is gedurende een week per maand niet te houden en de rest van de maand doet ze het gewoon niet.
Maar jullie dus helemaal niet? En als je nou een kinderwens hebt? Of bestaat die combi niet? :)

Ben dan wel niet aseksueel maar ik heb niet het idee dat ik wat van mijn eisprong merk, heb dan niet meer of minder zin in seks dan de rest v/d maand.
Edit: ben wel aan de pil, misschien dat dat nog uitmaakt, dan heb je natuurlijk geen echte cyclus/eisprong. Maar ook toen ik hem niet slikte had ik niet het idee dat het wat uitmaakte.

Hoe zit het trouwens met aseksuele mannen? Zijn er meer vrouwen dan mannen of is dat gelijk?
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-06-17 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:50

Ik ben aan de pil, dus dat maakt het iets anders, maar het enige moment dat ik wel eens momentjes heb gehad dat ik dacht "oh, dus zo voelt het om seks te willen" is aan het einde van mijn menstruatie. Dat is echt heel sporadisch (lees: 2x per jaar als ik geluk heb :+).

Maakt het overigens heel moeilijk, want als je niet weet wat je mist, kan je het ook niet missen. Als ik zo'n moment heb voel ik me altijd fijn, maar als het daarna weer weg is voel ik me extra rot. Dan moet ik echt m'n best doen om mezelf niet als "gebroken" of "niet kloppend" mens te zien.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:51

Ik ben wel uit de kast, maar heb er echt nooit een big deal van gemaakt. Merk dat dat het voor mensen in mijn omgeving ook makkelijker maakt.

Qua eisprong enzo merk ik ook bijna niets, behalve vreetbuien :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:59

En hebben jullie een kinderwens? Hoe wil je dat dan doen? Insiminatie?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:02

Ik heb momenteel niet echt een kinderwens, maar sluit het absoluut niet uit. Voor mij is het geen moeilijke vraag omdat ik toch "gewoon" seks heb met mijn vriend, dus dat zou op de natuurlijke manier gaan.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:06

Bij ons is het ook op de natuurlijke manier gegaan ... het heeft wel 2 jaar geduurd daardoor voor ik zwanger was :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:13

Ik zit hier toch nog even over te denken. Niet om kritiek te zoeken maar om het te proberen begrijpen. :)

Velen van jullie zeggen 'ik voel niets'. Maar die snap ik gewoon niet, want we hebben het over lichaamsdelen die uitgerust zijn met héél veel zenuwen.
Ik kan ook echt af en toe gewoon geen zin hebben. Als mijn vriend dat wel heeft kan hij zich flink uitsloven en hij weet dondersgoed hoe hij dat moet doen. En dan ga ik toch echt wat voelen, ondanks dat ik bij wijze van zware PMS heb, een complete rotdag heb gehad en moe ben. :+ Hooguit duurt het langer omdat ik dan zo negatief ben.

Moet ik dus echt denken aan gevoelloos ofzo? Oftewel het maakt niet uit hoeveel aandacht eraan besteed wordt en op wat voor een manier, het blijft aanvoelen alsof er de hele tijd een vervelende vlieg op je neus landt ofzo? Gewoon vervelend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:14

Palmera schreef:
Ik zit hier toch nog even over te denken. Niet om kritiek te zoeken maar om het te proberen begrijpen. :)

Velen van jullie zeggen 'ik voel niets'. Maar die snap ik gewoon niet, want we hebben het over lichaamsdelen die uitgerust zijn met héél veel zenuwen.
Ik kan ook echt af en toe gewoon geen zin hebben. Als mijn vriend dat wel heeft kan hij zich flink uitsloven en hij weet dondersgoed hoe hij dat moet doen. En dan ga ik toch echt wat voelen, ondanks dat ik bij wijze van zware PMS heb, een complete rotdag heb gehad en moe ben. :+ Hooguit duurt het langer omdat ik dan zo negatief ben.

Moet ik dus echt denken aan gevoelloos ofzo? Oftewel het maakt niet uit hoeveel aandacht eraan besteed wordt en op wat voor een manier, het blijft aanvoelen alsof er de hele tijd een vervelende vlieg op je neus landt ofzo? Gewoon vervelend.

Ik denk dat het niet zozeer om het fysieke gaat maar meer om het mentale aspect. Als iemand homo is, wil hij toch ook geen seks met een vrouw, ondanks dat hij het heus fysiek wel voelt als ze hem aan zou raken (of een lesbienne met een man).
Maar correct me if I'm wrong :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:19

Fenrir schreef:
Palmera schreef:

Ik denk dat het niet zozeer om het fysieke gaat maar meer om het mentale aspect. Als iemand homo is, wil hij toch ook geen seks met een vrouw, ondanks dat hij het heus fysiek wel voelt als ze hem aan zou raken (of een lesbienne met een man).
Maar correct me if I'm wrong :D

Nee, dat snap ik, geaardheid is nou eenmaal geaardheid.

Maar meer omdat sommigen wel aangeven seks te hebben met hun partner, dus iemand waar ze wél om geven en die leuk is. Maar toch niet kunnen genieten van die seks. Daarom dacht ik dus eigenlijk bij dat niets voelen dat ze dat lichamelijk bedoelden. Maar daar kan ik dus naast zitten. :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:28

Ik kan fysiek seks best lekker vinden, alleen of ik er echt van "geniet"...nee, dat weet ik niet. Je moet je een beetje voorstellen dat je seks hebt terwijl je geen zin hebt, maar tóch moet. Dan is het misschien wel fysiek fijn, maar mentaal ben je er dan toch niet helemaal bij.

Ik voel dus fysiek wel wat, maar mentaal niet. En omdat seks (voor de meesten) fysiek + mentaal is, mis ik dus een stukje. Ik denk dan ook niet dat ik op dezelfde manier van seks geniet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:51

unihorses schreef:
Ik vraag me af vooral bij mensen die dit later hebben ontwikkeld in hor verre er niet een problemen is in de hormoon huishouding of dat er een onderliggend probleem is? Door heel veel onopgemerkte dingen kan je libido echt op nul liggen. sexdrift is echt iets oerlijks wat ieder zoogdier meekrijgt voor overleving en ik denken niet dat wij als mensen hier boven staan.

Oh, dat is het bij mij zeker niet. Ik heb wel een libido, want masturberen kan prima. Niet dat het moet, maar doe het soms. Maar seks? Nee, helemaal geen behoefte aan. Ook niet om me voort te planten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:52

Voor mij is de "lastige vlieg op je neus" vergelijking best wel goed ja. Voor mij is het alleen maar irritanter des te meer aandacht eraan besteed wordt. Beetje alsof je iemand die paarden "maar lastige rotbeesten" vindt over wilt halen om te poetsen/rijden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:01

ilayda schreef:
Kimbers schreef:
Klaarkomen is ook voor mensen die wel gewoon seksueel zijn niet een vanzelfsprekend iets.

Hoezo is dat niet vanzelfsprekend ? Ik weet dat veel vrouwen niet klaar komen van penetratie maar wel gewoon van het voorspel enz. Dus als je een man hebt die weet wat hij doet is het zeker wel vanzelfsprekend.

Ehh nee. Was het maar zo'n feest. Denk dat er meer vrouwen zijn waarbij het niet lukt dan dat we weten. Best een taboe om over te praten namelijk.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:11

Tja de ene houd van spruitjes en de anders niet.
Beetje dom vergelijk, maar ik kan me wel voorstellen dat je seks, de daad, niet veel aan vindt.
Maar intimiteit vind denk ik iedereen fijn, maar manier waarop is verschillend.

Wel denk ik, vinden de partners het niet vervelend 'dat ze even mogen'? Als je weet dat je wederhelft het niet leuk vind, lijkt me dat je geen plezier kan hebben en kan de man het dan beter zelf met de hand doen. Toch? Maar ik weet niet hoe mannen denken, en hoe empatisch zij zijn.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:52

Kimbers schreef:
ilayda schreef:

Klaarkomen is ook voor mensen die wel gewoon seksueel zijn niet een vanzelfsprekend iets.

Hoezo is dat niet vanzelfsprekend ? Ik weet dat veel vrouwen niet klaar komen van penetratie maar wel gewoon van het voorspel enz. Dus als je een man hebt die weet wat hij doet is het zeker wel vanzelfsprekend.

Ehh nee. Was het maar zo'n feest. Denk dat er meer vrouwen zijn waarbij het niet lukt dan dat we weten. Best een taboe om over te praten namelijk.[/quote

Dat wist ik indd niet, wist wel dat het bij sommige vrouwen niet lukt maar dat het zoveel voorkomt wist ik niet.

Maar mijn vraag was eigenlijk bedoelt voor de gene die dus wel kunnen klaar komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:02

Morris schreef:
Wel denk ik, vinden de partners het niet vervelend 'dat ze even mogen'? Als je weet dat je wederhelft het niet leuk vind, lijkt me dat je geen plezier kan hebben en kan de man het dan beter zelf met de hand doen. Toch? Maar ik weet niet hoe mannen denken, en hoe empatisch zij zijn.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Ondanks dat het niet persoonlijk bedoeld is zou ik mij best afgewezen voelen. Dat is dan toch voor beide partijen niet leuk?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:08

Zelf zou ik steeds weer afgewezen worden én daardoor dus ook niet in mijn behoeftes voorzien worden echt heel moeilijk vinden. Ook al zou ik in zo'n geval weten dat het niet aan mij ligt, toch denk ik dat zoiets een heel groot probleem kan worden.
In mijn geval is het dus het eerlijkst om geen relatie aan te gaan met een a-seksuele man. Dat voorkomt frustratie voor beide partijen. :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:15

Lastig hoor, een asexuele partner vinden lijkt me de enige optie.
Vroeg of laat, gaat het volgens mij toch wringen tussen sexueel en asexueel.

In mijn relatie moet alles kloppen, wat betreft emotie, gevoel, intimiteit. De fundering moet goed zijn, intimiteit en seks behoren tot de fundering.

Ik vind het super knap, dat ik hier lees dat partners van asexuelen er zich in schikken. Ik denk dan wel, hoe dan? Hoelang dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:30

Nou morris in vind het ook knap dat je als asexueel, seks tegen je zin in hebt met je vriend. Lijkt me vreselijk.
En dan ook nog zo een die dr niks van bakt :=
Van beide kanten moeilijk lijkt me.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:48

Ik heb (denk ik) een sort of aseksuele vriend gehad. Ik bleef al een aantal weken bij hem slapen en hij zat 's nachts wel aan me maar niet echt seksueel. Zoenen duurde een aantal weken en dan zonder tong want dat vond ie vies. Uiteindelijk na 2 maanden had ik door dat seks alleen ging als ik niks deed. Want (letterlijk) zodra ik een vinger naar hem uitstak viel het zaakje om. Hij zei dat ie verlegen en preuts was, maar het werd niet echt beter. Voorspel moest ik niet verwachten, als het aan hem lag was het eroverheen en klaar. Van handwerk kon ik hem nog wel overtuigen nadat ik m duidelijk had gemaakt dat glijmiddel pas oké was als ie eerst z'n best had gedaan. Na 4 maanden was tongzoenen nog steeds niet aan de orde, als hij het probeerde sloot ie zich mentaal af. Als ik in m'n ondergoed of zelfs naakt voor hem stond werd ie daar niet warm of koud van, ook knuffeltechnisch niet.

Dit was niet het enige waarom ik er een punt achter heb gezet, maar Jezus wat was ik blij toen het uit was en ik met een oude scharrel af kon spreken!

In een vorige relatie heb ik door nare gebeurtenissen 2 jaar geen seks willen/kunnen hebben, dus zonder seks kan ik echt prima. Ook in m'n huidige relatie heb ik een periode geen seks willen/kunnen hebben (ik trek het dan emotioneel niet, sla dicht, sluit me af en verdraag geen aanraking meer). Maar doordat hij wel eroverheen wilde, maar alleen op het moment dat hij dat wilde en alleen zoals hij dat wilde, voelde ik me zo afgewezen, lelijk en vies.

Was hij er eerlijk over geweest was het voor mij al een ander verhaal geweest, had ik er waarschijnlijk beter mee om kunnen gaan. Zeker omdat ik zelf bij periodes niet de makkelijkste ben wat betreft seks en ik dat dus best kan begrijpen.Maar dit heeft echt een hele diepe deuk in mijn zelfvertrouwen geslagen.

Superknap dat jullie er zo open over zijn, heel leerzaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:10

Morris schreef:
Lastig hoor, een asexuele partner vinden lijkt me de enige optie.
Vroeg of laat, gaat het volgens mij toch wringen tussen sexueel en asexueel.

In mijn relatie moet alles kloppen, wat betreft emotie, gevoel, intimiteit. De fundering moet goed zijn, intimiteit en seks behoren tot de fundering.

Ik vind het super knap, dat ik hier lees dat partners van asexuelen er zich in schikken. Ik denk dan wel, hoe dan? Hoelang dan?

Ik vind het ook knap, zou het zelf namelijk niet kunnen...
En mij lijkt dat ook, dat het na een onbepaalde tijd toch gaat wringen. Of de partners die wel sex wilt is het zat, of de asexuele partner die wel sex heeft maar het eigenlijk niet wilt is er uiteindelijk klaar mee.
Of zie ik (wij) dit nu helemaal verkeerd? Het zal toch altijd een "puntje van discussie" blijven lijkt mij...

En een hele persoonlijke vraag... Zijn de asexuele met wel sexuele partner niet bang dat zijn/haar partner toch de sex ergens anders gaat zoeken?

Ik denk dat ik dat persoonlijk wel zou zijn namelijk, daar bang voor... En ik zou mij denk ik ook nooit goed genoeg voor iemand vinden in zo'n relatie, omdat ik nooit voldoende aan de behoefde van mijn partner kan voldoen, hoe vaak hij misschien ook zal zeggen dat het niet erg is, ik zou mij er zelf niet fijn en heel onzeker bij voelen denk ik...

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:17

Ja daar ben ik heel bang voor, maar ik vertrouw mijn vriend en als hij dat zou doen dan zou ik heel teleurgesteld zijn. Misschien is dat ook de reden waarom ik mezelf ertoe dwing om toch seks met hem te hebben. Ik wil hem zo graag pleasen en te vrede houden.

Ik voel me ook super onzeker en ik vind het vreselijk rot dat ik altijd in mijn achterhoofd denk dat ik niet goed genoeg voor hem ben en dat hij veel beter kan hebben. Maarja we hebben een leuke relatie en ik hoop dat het nog lang niet over gaat.