Ben jij lid van een bibliotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben wel/niet lid van een bibliotheek.

Ik ben geen lid
210 (37%)
Ik ben wel lid maar kom er zelden tot nooit (slapend lid)
70 (12%)
Ik ben wel lid en kom er regelmatig
105 (18%)
Ik ben geen lid maar mijn kind(eren) wel
15 (2%)
Ik ben geen lid maar mijn partner wel
5 (0%)
Ik lees voornamelijk e-boks, die ik leen via de bibliotheek
12 (2%)
Ik lees voornamelijk "echte" boeken
126 (22%)
Anders
19 (3%)

Totaal aantal stemmen: 562

IJsco_Love

Re: Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:29

Even een offtopic vraag hoor, maar ik lees veel hier mensen die liever Engels lezen dan Nederlands en daarom verlaten de bibliotheek. Mag ik vragen waarom := ik ben gewoon nieuwsgierige.

Ik vind in moedertaal lezen nog steeds duizend keer fijner dan Nederlands, ook al woon ik al best veel jaren hier en spreek ik veel Nederlands en zo...Maar kan mij niet voorstellen dat alle mensen die hier zeggen liever Engels te lezen die moedertaal hebben 8)7

dus waarom dan liever Engels? Zo'n mooie taal is dat toch ook weer niet? 8)7 O:) is dat alleen met vertaalde boeken of altijd? (Dus ook als Nederlandse boek naar Engels vertaald is dan je heb liever de Engelse?)
En als dat zo populair is waarom bibliotheek niet heeft meer Engels? :?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:43

IJsco_Love schreef:
Even een offtopic vraag hoor, maar ik lees veel hier mensen die liever Engels lezen dan Nederlands en daarom verlaten de bibliotheek. Mag ik vragen waarom := ik ben gewoon nieuwsgierige.

Ik vind in moedertaal lezen nog steeds duizend keer fijner dan Nederlands, ook al woon ik al best veel jaren hier en spreek ik veel Nederlands en zo...Maar kan mij niet voorstellen dat alle mensen die hier zeggen liever Engels te lezen die moedertaal hebben 8)7

dus waarom dan liever Engels? Zo'n mooie taal is dat toch ook weer niet? 8)7 O:) is dat alleen met vertaalde boeken of altijd? (Dus ook als Nederlandse boek naar Engels vertaald is dan je heb liever de Engelse?)

Ik vind het gewoon leuk om boeken in hun originele taal te lezen. Woordgrappen etc komen dan toch altijd beter uit. Een beetje zoals de originele versie van een film willen zien ipv de Nederlandse dub. En als ik een serie begin in een taal, wil ik hem ook afmaken in die taal. Daarnaast spreek ik Engels aardig goed en het maakt voor mij absoluut niet uit of ik nou in het Engels of het Nederlands lees: het gaat even makkelijk voor mij. En dan komt daar nog bij dat ik vaak te ongeduldig ben om op de Nederlandse vertaling te wachten :+

Nederlandse boeken lees ik wel altijd gewoon in het Nederlands. En als ik een boek dat ik graag wil lezen in het Nederlands tegenkom, dan lees ik 'm ook gewoon in het Nederlands.

Maar het is niet de reden waarom ik nauwelijks nog bij de bieb kom. Dat is eerder omdat het niet zo'n grote bieb is, er weinig boeken van mijn favoriete genres zijn, boeken die ik wilde lezen vaak (altijd := ) uitgeleend zijn, of gewoon helemaal niet aanwezig zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:44

Ik ben altijd lid van de bieb geweest en vooral als kind kwam ik er heel veel. Nu steeds minder, ik lees helaas ook minder. Daarnaast vind ik het erg jammer dat er vaak relatief weinig Engelstalige boeken zijn en ik lees vooral in het Engels.

Verder vind ik de openingstijden van de dichtstbijzijnde bieb niet zo heel handig... precies van die tijden dat je niet voor je werk/studie kunt gaan en daarna zijn ze alweer gesloten.

maandag 14:00 - 17:30 uur
dinsdag 09:30 - 17:30 uur
woensdag 09:30 - 17:30 uur
donderdag 14:00 - 17:30 uur
vrijdag 09:30 - 17:30 uur
zaterdag 11:00 - 17:00 uur
zondag gesloten

De grote bieb is elke dag van 10 tot 22 open, ook op zondag, maar die is verder weg en dat vind ik dan net weer te ver :7

IJsco_Love schreef:

Ik lees ook liever Engels dan Nederlandse vertalingen. Als het een Nederlands boek is, lees ik het in het Nederlands.
Als het Duits is in het Duits enz. Tenzij het een taal is die ik niet spreek :D dan lees ik de Engelse of Nederlandse vertaling. Het komt er op neer dat ik meer Engelstalige boeken lees dan Nederlandstalige. Sommige vertalingen zijn echt tenenkrommend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 21:51

Ik ben blij dat ik het boek dat ik nu aan het lezen ben niet in de originele taal hoef te lezen.... Duits %)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:24

Ik ben wel lid van de bieb, kom er vrij weinig de laatste tijd! Met de studie genoeg te lezen haha.

Ik ging wel regelmatig om wat boeken te halen, tot ik een e-reader kreeg. Helaas is die nu kapot dus ik denk dat ik van de zomer weer lekker boeken uit de bieb kan gaan halen!

Oh en ik lees eigenlijk alleen maar Nederlands! Anders moet ik veel te veel nadenken Haha!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:32

IJsco_Love schreef:

Ik heb moeite met Nederlands lezen (snap vaak de zinnen niet direct) en in het Engels heb ik daar geen last van. :)

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:34

Ik ben lid van de plaatselijke bieb. (Die heeft overigens wel 4 of 5 andere vestigingen in plaatsen eromheen)
Ze hebben vrij veel en ook de nieuwere boeken redelijk snel.

Ik ben wel benieuwd wat jullie betalen aan lidmaadschap omdat ik toch best vaak lees dat mensen zijn gestopt omdat het te duur werd.

Ik betaal €50 per jaar en dan mag je alles lenen wat je maar wilt. 10 boeken per keer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:24

marlonFloris schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie betalen aan lidmaadschap omdat ik toch best vaak lees dat mensen zijn gestopt omdat het te duur werd.

Ik betaal €50 per jaar en dan mag je alles lenen wat je maar wilt. 10 boeken per keer.

Ik vroeg me ook af waarom mensen zeggen dat het te duur is. € 4 /maand is toch goedkoop? Hiervoor mag ik 25 items lenen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:07

Ik probeer meer Engels te gaan lezen aangezien mijn Engels echt om te huilen is. Door het te lezen, gaat het wel beter :P