Hevonen schreef:Mensen, heel veel dank alvast voor alle zinnige commentaren en opmerkingen.
Ik weet er inderdaad niet genoeg van. Ben me aan het inlezen over het ziektebeeld.
Momenteel is het niet zo dat mijn moeder zich verveelt. Ze is (helaas) erg veel bezig met 'opruimen', zeg maar 'rommel maken, dingen zoek maken', verder kan ze nog wel enigszins voor zichzelf zorgen en haar grootste passie is pianospelen/studeren. Dagelijks doet ze dat toch wel tussen de 2-5 uur (wisselend). Ze is concertpianiste geweest en kan niet zonder haar concertvleugel (heb hierover al eens een topic geopend) en niet zonder de kat. Die vleugel moet dus mee en dat vormt meteen een probleem voor de huisvesting en dat geldt in mindere mate ook voor de kat. Er zijn particuliere tehuizen waar ze met haar vleugel terecht kan, maar dat is (ondanks haar behoorlijke pensioen) op de lange termijn onbetaalbaar. Rond Amsterdam zit je dan tussen de 4-7 duizend euro per maand en daar komt het pgb nog bij. Mijn broer woont daar en omdat hij een heel drukke baan heeft en haar zeker in het begin dagelijks wil kunnen opzoeken mag de afstand niet te groot zijn.
Ik woon in Noord Groningen (bij Delfzijl) en heb me echt suf gezocht, maar er lijkt geen particulier tehuis te zijn waar ze terecht kan. Dus voor mij zal het dan 2,5 uur enkele reis zijn om haar te bezoeken, evenals voor mijn kinderen (haar kleinkinderen).
In mijn huis zouden ruimte, pianospelen en katten geen probleem zijn.
Ze heeft een berg aantekeningen waar ze altijd nog een boek van wilde maken (over de theorie en fysieke kanten van het pianospelen (ze heeft o.m. altijd les gegeven aan een aantal conservatoria), ze heeft het er nog wel over, schrijft soms een stukje, maar dan valt het weer stil. Ik denk dat het ijdele hoop is dat ze er echt mee verder zal gaan, maar het geeft haar wel nog iets te doen.
Ik vind het dapper dat je het overweegt TS.
Wat ik niet goed begrijp is het vet gemaakte gedeelte. Waarom is het voor je broer wel o.k. dat jullie moeder bij jou gaat wonen, maar als ze naar een tehuis gaat het voor hem in de buurt moet zijn zodat hij dagelijks langs kan gaan? Als moeder bij jou woont is het voor hem ook ruim 2 uur reizen. Kan hij toch ook niet dagelijks langs gaan?
En, daarop voortbordurend, is het dan niet beter dat moeder bij jou in de buurt naar een tehuis gaat, zodat jij dagelijks langs kan gaan? Of moeder nu bij jou of bij jou in de buurt zit, hij moet dan toch die afstand afleggen. Voor hem maakt het dat niet veel verschil, voor jou is het een wereld van verschil m.b.t. qua inzet, tijd en belasting.