Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:13

nee als ik vandaag de loterij win en voor het geld niet meer hoef te werken stop ik gisteren nog met mijn baan. Hobby's en leukere activiteiten genoeg. Kan me heel goed zonder werk vermaken, altijd al zo geweest, als klein kind kon ik al uren alleen spelen zonder me ooit te vervelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:14

Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:15

Jazeker... ik zou wel minder gaan werken (nu 36 uur).
Maar ik haal zo veel voldoening uit het werk wat ik doe dat ik het niet zou willen missen.

kraakte

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:34

Ik zou wel een uur of 15 blijven werken in de week, wel iets wat ik leuk vind! En niet meer ergens blijven hangen omdat je wel moet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:35

Ik zou wel blijven werken want ik vind het erg leuk, maar ik zou wel minder werken.
Merk wel dat veel dingen gewoon doordeweeks moeten en nu moet ik overal vrij voor vragen omdat ik fulltime werk.
Daarnaast is het gewoon fijn in de winter dat je doordeweeks ook een keer in het licht naar je paard kan bijvoorbeeld.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:10

Emmaa_ schreef:
Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..

Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel. Misschien leuk voor mensen om eens rond te kijken op deze site: http://basisinkomen.nl/faq/
Ze hebben ook een heel stuk over partijen die het basisinkomen een goed plan vinden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:15

Ik zou per direct stoppen met mijn werk in de horeca. Niet omdat ik het niet leuk vind, integendeel, ik vind mijn baan oprecht leuk. Maar fysiek enorm zwaar en dat trek ik vaker niet dan wel(enorme pijngrens, dus ik loop wel door).
Naast mijn werk in de horeca geef ik ook paardrijlessen, lang niet voldoende om van te leven dus ik moet erbij blijven werken. Dat zou ik absoluut niet op geven, een aantal dagen in de week les geven blijf ik dan lekker doen. Maar dan ben ik niet meer afhankelijk van het inkomen en kan ik mijn horecabaan aan de wilgen hangen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:15

Met een basisinkomen kan ik stoppen met werken. Ik werk voor de dieren en als wij gratis en voor niks 2800€ per maand krijgen dan is er voor mij 0 motivatie om te werken. Dan ga ik lekker paarden aaien en met de honden wandelen. Terwijl ik nu €0 krijg van de overheid, zelfs als student kreeg ik geen toeslag.

Met die wetenschap vind ik het een belachelijk voorstel. Ik en vele anderen gaan er enorm op vooruit zonder iets te doen. Geef dat geld aub aan mensen die het wel nodig hebben zoals het stelsel nu.

TS, ik zou ander werk gaan doen. Als ik de de loterij win dan ga ik alle zielige beesten opvangen en opknappen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:17

Veulen84 schreef:
Emmaa_ schreef:

Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel. Misschien leuk voor mensen om eens rond te kijken op deze site: http://basisinkomen.nl/faq/
Ze hebben ook een heel stuk over partijen die het basisinkomen een goed plan vinden.

1400 euro?
Starten we morgen aub?
Dat is meer dan ik nu heb. En nu ben ik totaal kapot na mijn werk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:28

bruintje123 schreef:
Veulen84 schreef:

1400 euro?
Starten we morgen aub?

D'r zijn ook maanden dat ik dat niet heb :)
Het bedrag is iets lager dan het minimumloon dat nu opgaat. Dat is 1550 euro. Er is een hele grote groep mensen die dat bedrag niet verdiend. Die werken bv parttime omdat de economie geen ruimte bied voor meer uren werk, kunnen fysiek niet meer (maar hebben geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering) enz. Besef ook dat iemand met een bijstandsuitkering maar 700 euro krijgt, of met een kind 900 euro.

Dat soort bedragen hebben op de lange termijn (en daar zitten we nu op) invloed op de gezondheid en levensstandaard van mensen. Dat is slecht voor de hele maatschappij. Er is ook behoorlijk wat onderzoek gedaan naar basisinkomen. Uit de meeste onderzoeken komt dat gemiddeld 10/15% van de mensen helemaal zou stoppen met werken. Deze groep heeft vrijwel altijd diepgaande redenen. Bv ze kunnen het werk niet aan, willen liever voor gezin zorgen enz.
Meeste mensen willen gewoon werken, ze zouden zich beter voelen met een vangnet waardoor ze altijd geld hebben voor hun huis en eten.
Besef ook dat onze economie het makkelijk aankan deze herverdeling van gelden!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:47

Op de website staat dat het individueel is die 1400,- en niet eens per huishouden. Met 2 strijk je dan 2800,- op door je handje op te houden. Ik vind dat echt belachelijk. Ik denk dat een heel deel van de mensen met een lager opleidingsniveau zullen stoppen met hun werk wat vaak maar het minimum oplevert. Ik zie het wel gebeuren dat bijna niemand dat werk dan meer wilt doen en oostblokkers op deze banen komen.
En wat denk je van al die ouders die parttime zijn gaan werken na de geboorte van hun kind(eren). Vaak zitten zij onder de 1400,00 of misschien net rond dat bedrag. En dan heb je vaak nog oppasgedoe en/of kosten voor het KDV/BSO. Veel van hen zullen dan ook gaan stoppen, waardoor nog meer KDV en BSO kunnen opdoeken.

Het stikt in Nederland van de mensen die niet willen werken en er alles aan doen om een uitkering te kunnen trekken. Er is niets mis met werken voor je geld. Wel moet de groep mensen die niet KAN werken beschermd worden en er voor zorgen dat zij wel voldoende hebben om van te leven.
Wel vind ik dat er eens strenger gekeken mag worden naar uitkeringen waaronder Wajong bijv. Daar heb ik soms toch wel eens mijn bedenken bij.

Ik ben zelf gestopt met werken voor een baas en werk nu thuis op ons eigen bedrijf mee. Als ik totaal niet naar geld hoef te kijken, dan zou ik hetzelfde doen als nu. Kan mijn eigen dagen/uren indelen en ben veel thuis/aan huis.

Als ik de loterij zou winnen, dan zou ik iets voor mezelf beginnen. Iets wat ik erg leuk vind en waar ik maar een klein beetje aan zou hoeven verdienen, omdat ik het financieel toch niet nodig zou hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:21

Veulen84 schreef:
bruintje123 schreef:
Veulen84 schreef:

1400 euro?
Starten we morgen aub?

D'r zijn ook maanden dat ik dat niet heb :)
Het bedrag is iets lager dan het minimumloon dat nu opgaat. Dat is 1550 euro. Er is een hele grote groep mensen die dat bedrag niet verdiend. Die werken bv parttime omdat de economie geen ruimte bied voor meer uren werk, kunnen fysiek niet meer (maar hebben geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering) enz. Besef ook dat iemand met een bijstandsuitkering maar 700 euro krijgt, of met een kind 900 euro.

Dat soort bedragen hebben op de lange termijn (en daar zitten we nu op) invloed op de gezondheid en levensstandaard van mensen. Dat is slecht voor de hele maatschappij. Er is ook behoorlijk wat onderzoek gedaan naar basisinkomen. Uit de meeste onderzoeken komt dat gemiddeld 10/15% van de mensen helemaal zou stoppen met werken. Deze groep heeft vrijwel altijd diepgaande redenen. Bv ze kunnen het werk niet aan, willen liever voor gezin zorgen enz.
Meeste mensen willen gewoon werken, ze zouden zich beter voelen met een vangnet waardoor ze altijd geld hebben voor hun huis en eten.
Besef ook dat onze economie het makkelijk aankan deze herverdeling van gelden!

met dat basisinkomen. stel dat je nu voor je werk 1500 euro verdient. Krijg je dan sowieso die 1400 euro erbovenop (als je blijft werken?), of krijg je dan je basisinkomen + 100 euro zodat je hetzelfde verdient als nu?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:22

Veulen84, waarom zouden er 2 mensen werken als er 2800€ per stel wordt uitgedeeld? Dat is meer dan de gemiddelde fulltime medewerker verdient. Dan stopt toch per stel 1 persoon met werken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:28

Selka schreef:
Veulen84, waarom zouden er 2 mensen werken als er 2800€ per stel wordt uitgedeeld? Dat is meer dan de gemiddelde fulltime medewerker verdient. Dan stopt toch per stel 1 persoon met werken?

als het basisinkomen bovenop het gewone loon komt, dan kan je er wel voor kiezen om beide parttime te gaan werken (aan pakweg 1000 euro per persoon extra, heb je een inkomen van 4800 euro = een veel groter huis, mooiere auto, mooiere vakantie's, meer vrije tijd, ..., hoe meer je werkt hoe meer geld en hoe beter je leven kan zijn. Mits alles eromheen niet duurder wordt (en je geen 5 euro voor een brood moet gaan betalen).
In het geval dat alles blijft zoals het is maar je het BI krijgt bovenop je loon, zou ik zeker akkoord zijn en ook zeker blijven werken, zou de boel een heel stuk gemakkelijker maken ...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:33

Maar Duhelo, dat geld geef je dan ook uit. Dan wordt de VW passat een BMW X5 en daarna wil je toch graag een Porsche. Daarbij zijn er genoeg functies die niet parttime kunnen worden uitgevoerd.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:37

Als wij met z'n tweeën 2.800 euro per maand krijgen en we zoeken beiden een schoonmaakbaantje voor in de ochtenduren erbij, dan komen we best goed rond. Kun je de rest van de dag doen vrij besteden. 1.400 euro p.p. ik vind het nogal wat...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:40

Selka schreef:
Maar Duhelo, dat geld geef je dan ook uit. Dan wordt de VW passat een BMW X5 en daarna wil je toch graag een Porsche. Daarbij zijn er genoeg functies die niet parttime kunnen worden uitgevoerd.

Dat ligt aan je eigen mentaliteit. Ik zou mijn auto niet gaan inruilen tegen een BMW X5.
Ik zou wel veel minder stress hebben. :) en mijn man ook.
Als alle andere uitkeringen en zekerheden vervallen (terug betaling van medicijnen enz) dan zou 1400 in sommige gevallen wel eens sneller er door kunnen zijn dan je denkt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-03-17 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:41

Ik zou zeker iets blijven doen, maar niet wat ik nu doe. Ik doe al veel vrijwilligerswerk naast mijn betaalde baan. Ik zou hierop gaan uitbouwen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:53

Oeps, nu gaan jullie heel snel. Even kijken of ik ze allemaal kan beantwoorden. De eerste plaats is het inderdaad 2800 euro voor 2 personen. Netto blijft er dan ongeveer 2000 euro over.
Een deel van het geld dat we daarvoor gaan gebruiken komt uit de pot van subsidies die er nu al zijn. Deze vervallen. Dit is genoeg voor 1/8ste deel van die kosten. Maar dat betekend dat er geen huursubsidie is en geen zorgtoeslag. (En je krijgt nu huursubsidie en zorgtoeslag bij minder dan 30.000 euro).

Maar daarnaast stijgt de levenskosten. Want die overige 7/8ste deel komt ergens vandaan. Vermogens belasting, verhoging van de btw en milieuheffingen zijn de grootste bijdragers. Ga er dus maar vanuit dat je leven 10% tot 25% duurder wordt (afhankelijk van hoeveel je nu hebt, hoe meer je nu hebt hoe meer je betaald). Wat men niet wil is dat het geld opgepot wordt of uitgegeven wordt aan milieu of gezondheidsvernietiging. Dus die zaken worden belast (roken hoger accijns, brandstof duurder. Maar hier is bv ook ruimte voor een suikertax).

Je krijgt dit bedrag altijd, ongeacht wie je bent en wat je bent. (Naja, men heeft wel voorwaarde als werkelijk in nederland zijn). Een van de redenen daarvoor is dat dit een onaangetast vangnet moet zijn. Geen vooroordeel mag bevatten ("je hand op houden"). Maar netto-bruto loon bepalingen blijven natuurlijk wel van toepassing, dus het kan zijn dat er minder overblijft.

Waarom zou je zoveel geven? Feit is dat er minder werk is dan werkkrachten. Dat betekend dat het goed is om een herverdeling van werk te doen. Maar dat betekend dat je zou zeggen bv 'iedereen mag nog maar 30 uur per week werken'. Dat creeert een groot probleem voor mensen omdat daarmee je arbeid en loon naar beneden gaat. Vrijwillige herverdeling op basis van keuze ('ik heb genoeg geld, nu wil ik minder werken') is sterker.
Daarnaast zijn er nog de gezondheidstechnische aspecten die sterk zijn. Minder stress over geld geeft een hogere gezondheidsfactor, minder arbeidsdruk vanuit de werkgever ook. Bij experimenten daalde de arbeidskracht met 10% maar tegelijk ook de gezondheidskosten met 10%.

Duhelo: Het komt er dus langs. Maar wat jij omschrijft is een plan wat ook al 20 jaar geopperd wordt. Alle toeslagen vervangen en iedereen belastingvrij laten bijverdienen tot minimumloon. Dus netto is bruto tot 1550 euro. Dat zou indirect een zelfde effect hebben. Ware het niet dat het rechtsgelijkheidsprincipe er een tikkeltje door aangetast wordt en je nog steeds te maken hebt met vooroordelen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:39

Citaat:
Dus eigenlijk komt het hier op neer: iedereen krijgt gratis geld en diegene die er voor op gaan draaien zijn de mensen die nu al meer dan de helft van hun inkomen mogen inleveren. En die bijstandsmoeder die er 100€ mee opschiet moet 25% meer uit gaan geven en zal dus netto moeten inleveren?

Volgens mij schiet alleen de middenklasse hier mee op.

Inderdaad wij werken keihard in ons akkerbouwbedrijf en verdienen een leuk centje, bovenmodaal. Maar daar zitten wel veel uren zware lichamelijke arbeid achter.
Sorry maar ik wens echt niet bij te gaan dragen aan cadeaugeld voor mensen die niet willen werken :')
Ik moet nu vaak al slikken als de belastingaanslagen binnen vallen. Ieder mag de keuze voor zichzelf maken of ze willen werken of niet. De consequentie van niet willen werken hoor naar mijn idee gewoon geen geld te zijn.

Ik vind het echt een belachelijk plan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:42

Maar ook jullie krijgen dan 2800 gratis erbij.
Oke je betaald ze ook mee, maar krijgt ze ook.

Ik werk al lang, ook zware beroepen gedaan. Mijn lijf is stuk, maar zo'n bureau drol die er zogenaamd voor geleerd heeft erkend het niet. Dan ben je in Nederland met een eigen huisje wel de klos hoor.
Dus ja ik zou het wel fijn vinden.
Maar wel met kanttekeningen over Nederlands kunnen spreken, 10 jaar hier minstens wonen. Anders woont iedereen dadelijk hier.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:49

Oké dus ook als je gewoon voldoende of bovenmodaal verdient krijg je het er bij? Het fijne zou voor ons zijn dat mijn man zijn enorm dure arbeidsongeschiktheidsverzekering dan stop zou kunnen zetten.
Zo klinkt het wel een leuk plan. Ik vraag me alleen af waar al dat geld vandaan moet komen. Waarschijnlijk zal dat wel betekenen dat grootverdieners veel meer belasting moeten gaan betalen en daarmee zelf hun basisinkomen van 1400 p.p. betalen + nog een beetje extra in vergelijking met wat we nu al betalen.
Ik vind het een wazig plan. Ik kan me niet voorstellen dat ik er beter van zou worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:50

Delphi schreef:
Citaat:
Dus eigenlijk komt het hier op neer: iedereen krijgt gratis geld en diegene die er voor op gaan draaien zijn de mensen die nu al meer dan de helft van hun inkomen mogen inleveren. En die bijstandsmoeder die er 100€ mee opschiet moet 25% meer uit gaan geven en zal dus netto moeten inleveren?

Volgens mij schiet alleen de middenklasse hier mee op.

Inderdaad wij werken keihard in ons akkerbouwbedrijf en verdienen een leuk centje, bovenmodaal. Maar daar zitten wel veel uren zware lichamelijke arbeid achter.
Sorry maar ik wens echt niet bij te gaan dragen aan cadeaugeld voor mensen die niet willen werken :')
Ik moet nu vaak al slikken als de belastingaanslagen binnen vallen. Ieder mag de keuze voor zichzelf maken of ze willen werken of niet. De consequentie van niet willen werken hoor naar mijn idee gewoon geen geld te zijn.

Ik vind het echt een belachelijk plan.

Ik denk dat je deze tabel eens zou moeten bekijken.
Oh en bedenk je even dat je nu ook al betaald voor mensen die niet werken (om wat voor reden dan ook).

http://basisinkomen.nl/wp-content/uploa ... bel-B1.pdf

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:52

Delphi schreef:
Oké dus ook als je gewoon voldoende of bovenmodaal verdient krijg je het er bij? Het fijne zou voor ons zijn dat mijn man zijn enorm dure arbeidsongeschiktheidsverzekering dan stop zou kunnen zetten.
Zo klinkt het wel een leuk plan. Ik vraag me alleen af waar al dat geld vandaan moet komen. Waarschijnlijk zal dat wel betekenen dat grootverdieners veel meer belasting moeten gaan betalen en daarmee zelf hun basisinkomen van 1400 p.p. betalen + nog een beetje extra in vergelijking met wat we nu al betalen.
Ik vind het een wazig plan. Ik kan me niet voorstellen dat ik er beter van zou worden.

http://basisinkomen.nl/wp-content/uploa ... tabel2.jpg Kijk hier maar eens naar.
(A = 900, B = 1100, C = 1400 euro)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:21

Ik zit zelf in een behoorlijke burnout, die nu al bijna een jaar duurt. Ik heb mij altijd enorm ingezet voor mijn werkgevers, heb jarenlang keihard gewerkt om maar een vast contract te krijgen (moest steeds weer opnieuw ergens beginnen wegens pech met faillissementen en reorganisaties).

Ik heb mij letterlijk kapot gewerkt, en wil straks heel bewust een keuze maken in een toekomstige baan. Geen stress meer, overwerken nog sporadisch maar niet meer dagelijks, en vooral een betere balans tussen werk en privé en werk waar ik echt gelukkig van word.
Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat als ik straks weer zover ben dat ik kan gaan werken, ik er financieel behoorlijk op achteruit ga (ook t.a.v. mijn ziektewetuitkering), omdat ik waarschijnlijk niet meer fulltime kan werken en daarnaast een minder hectische baan moet gaan nemen.

Een basisinkomen zou de stress en zorgen wegnemen, maar ik heb er toch mijn bedenkingen over.

Is het financieel haalbaar om alle volwassen Nederlanders elke maand weer € 1.400 uit te keren?

Ten eerste is dit vele malen hoger dan een bijstandsuitkering, ten tweede geldt het basisinkomen voor alle volwassen Nederlanders (vanaf wanneer? 18? 21?) in plaats van alleen de werkloze Nederlanders.

Hoe denkt men hiervoor elk jaar weer het geld bij elkaar te krijgen? Hoe minder uren iemand gaat werken (aangezien de noodzaak om 40 uur per week te werken door het basisinkomen verdwijnt), hoe minder inkomensbelasting er binnen komt bij de Belastingdienst.