Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Emmaa_ schreef:Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..

Veulen84 schreef:Emmaa_ schreef:Het lastige is dat als je alle toeslagen erbij afschaft het basisinkomen dus echt hoog genoeg moet zijn om er dan mee te leven. Dan krijg je dus volle bijstandsuitkering + het bedrag huurtoeslag + het bedrag zorgtoeslag + het bedrag kinderbijslag (kindgebonden budget heet dat tegenwoordig toch?) etc etc. Vooral in de randstad waar sociale huurwoningen vaak maar een paar tientjes onder de max zitten (ben nog nooit een woning met meerdere kamers voor minder dan 600excl tegengekomen iig) moet je die huurtoeslag echt wel opvangen. En het lastige is dat iedereen dat dan moet krijgen, ook mensen die al een koophuis hebben, ook de mensen die in perifere regio's wonen en ook mensen die veel vermogen hebben. Dat is de insteek van een basisinkomen..
Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel. Misschien leuk voor mensen om eens rond te kijken op deze site: http://basisinkomen.nl/faq/
Ze hebben ook een heel stuk over partijen die het basisinkomen een goed plan vinden.
bruintje123 schreef:Veulen84 schreef:Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel. Misschien leuk voor mensen om eens rond te kijken op deze site: http://basisinkomen.nl/faq/
Ze hebben ook een heel stuk over partijen die het basisinkomen een goed plan vinden.
1400 euro?
Starten we morgen aub?
Dat is meer dan ik nu heb. En nu ben ik totaal kapot na mijn werk.

Veulen84 schreef:bruintje123 schreef:Veulen84 schreef:Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel. Misschien leuk voor mensen om eens rond te kijken op deze site: http://basisinkomen.nl/faq/
1400 euro?
Starten we morgen aub?
Dat is meer dan ik nu heb. En nu ben ik totaal kapot na mijn werk.
D'r zijn ook maanden dat ik dat niet heb
Het bedrag is iets lager dan het minimumloon dat nu opgaat. Dat is 1550 euro. Er is een hele grote groep mensen die dat bedrag niet verdiend. Die werken bv parttime omdat de economie geen ruimte bied voor meer uren werk, kunnen fysiek niet meer (maar hebben geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering) enz. Besef ook dat iemand met een bijstandsuitkering maar 700 euro krijgt, of met een kind 900 euro.
Dat soort bedragen hebben op de lange termijn (en daar zitten we nu op) invloed op de gezondheid en levensstandaard van mensen. Dat is slecht voor de hele maatschappij. Er is ook behoorlijk wat onderzoek gedaan naar basisinkomen. Uit de meeste onderzoeken komt dat gemiddeld 10/15% van de mensen helemaal zou stoppen met werken. Deze groep heeft vrijwel altijd diepgaande redenen. Bv ze kunnen het werk niet aan, willen liever voor gezin zorgen enz.
Meeste mensen willen gewoon werken, ze zouden zich beter voelen met een vangnet waardoor ze altijd geld hebben voor hun huis en eten.
Besef ook dat onze economie het makkelijk aankan deze herverdeling van gelden!
Selka schreef:Veulen84, waarom zouden er 2 mensen werken als er 2800€ per stel wordt uitgedeeld? Dat is meer dan de gemiddelde fulltime medewerker verdient. Dan stopt toch per stel 1 persoon met werken?
Selka schreef:Maar Duhelo, dat geld geef je dan ook uit. Dan wordt de VW passat een BMW X5 en daarna wil je toch graag een Porsche. Daarbij zijn er genoeg functies die niet parttime kunnen worden uitgevoerd.
en mijn man ook.Citaat:Dus eigenlijk komt het hier op neer: iedereen krijgt gratis geld en diegene die er voor op gaan draaien zijn de mensen die nu al meer dan de helft van hun inkomen mogen inleveren. En die bijstandsmoeder die er 100€ mee opschiet moet 25% meer uit gaan geven en zal dus netto moeten inleveren?
Volgens mij schiet alleen de middenklasse hier mee op.
Delphi schreef:Citaat:Dus eigenlijk komt het hier op neer: iedereen krijgt gratis geld en diegene die er voor op gaan draaien zijn de mensen die nu al meer dan de helft van hun inkomen mogen inleveren. En die bijstandsmoeder die er 100€ mee opschiet moet 25% meer uit gaan geven en zal dus netto moeten inleveren?
Volgens mij schiet alleen de middenklasse hier mee op.
Inderdaad wij werken keihard in ons akkerbouwbedrijf en verdienen een leuk centje, bovenmodaal. Maar daar zitten wel veel uren zware lichamelijke arbeid achter.
Sorry maar ik wens echt niet bij te gaan dragen aan cadeaugeld voor mensen die niet willen werken![]()
Ik moet nu vaak al slikken als de belastingaanslagen binnen vallen. Ieder mag de keuze voor zichzelf maken of ze willen werken of niet. De consequentie van niet willen werken hoor naar mijn idee gewoon geen geld te zijn.
Ik vind het echt een belachelijk plan.
Delphi schreef:Oké dus ook als je gewoon voldoende of bovenmodaal verdient krijg je het er bij? Het fijne zou voor ons zijn dat mijn man zijn enorm dure arbeidsongeschiktheidsverzekering dan stop zou kunnen zetten.
Zo klinkt het wel een leuk plan. Ik vraag me alleen af waar al dat geld vandaan moet komen. Waarschijnlijk zal dat wel betekenen dat grootverdieners veel meer belasting moeten gaan betalen en daarmee zelf hun basisinkomen van 1400 p.p. betalen + nog een beetje extra in vergelijking met wat we nu al betalen.
Ik vind het een wazig plan. Ik kan me niet voorstellen dat ik er beter van zou worden.