Labratten op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Labratten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:10

Oke :) bedankt voor de informatie!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:40

Ik heb tot vorig jaar op het lab gewerkt van een groot academisch ziekenhuis. In principe zijn de werktijden van 8-16.30. Je draait eens per x een avonddienst tot 19.30. Meestal eens per 6-8 weken een weekenddienst en 1x per 12 weken een oproepdienst.

Ik heb het werk na 6 jaar goedendag gezegd. De doorgroei mogelijkheden als microbiologisch analist zijn slecht. Salaris zit in schaal 7.
Als je van praktisch werk houdt met een goede portie routine, dan zit je goed. Vind je het leuker om breed inzetbaar te zijn dan zit je niet goed.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:37

Als research analist is er sowieso wel meer afwisseling dan bij diagnostiek. Ik zou zelf nooit in de diagnostiek willen om die reden :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:03

Nu werk ik zelf ook als research analist (labmanager) maar ook daar is natuurlijk wel een zeker vorm van routine. Een western blot is nog steeds een WB, cel kweek is ook behoorlijk routine werk. Alleen de stijgende lijn ergens naartoe, dat is wat het voor mij zo veel leuker maakt :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:44

Dominique_96 schreef:
Als research analist is er sowieso wel meer afwisseling dan bij diagnostiek. Ik zou zelf nooit in de diagnostiek willen om die reden :)

Ligt ook enorm aan de plek en wat je moet diagnostiseren. Ik zit in de diagnostiek, maar mijn baan (en die van mijn collega's) is juist heel afwisselend. Wij krijgen ook niet de vraag: is dit organisme X?, maar de vraag: welk organisme is dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:00

Hoe kan een werkdag er ongeveer uitzien? Voor MLO?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:58

Wat leuk ik zie dit topic nu pas.

Ik heb mbo levensmiddelentechnologie gedaan.
Mijn eerste baan was in een laboratorium en ben blijven hangen in dit gebied.

Eerste baan water en grond testen productie milieu lab.
Begonnen als laborant later analist
Daarna naar Wageningen gegaan paar jaar geholpen met een promotie onderzoek
Daarna half jaartje met verf producten gewerkt helaas was er geen werk meer.
En werk nu alweer 7 jaar in de tapijt industrie
Ook een productie lab met testen vanaf grondstof tot eind product.
Ik heb alleen maar dag diensten gewerkt.

Het leukste met mijn stages vond ik eigenlijk de kwaliteitsdienst maar dat was in mijn sollicitatiejaren nooit gelukt.
Nu een dochter en ik werk part time dus switchen doe ik niet op dit moment.

Rouleren willen wij graag maar de oudere collega's willen dat eigenlijk niet.
Dat maakt het voor ons wat saaier.
Ik ben wel allround dus kan wel ander werk doen als collega's op vakantie zijn.

Mijn werkdag alleen mijn werkzaamheden zijn Brandproeven voor het tapijt. Hoever brand het en hoeveel rook komt er vrij.
Slijtage testen en apparatuur wat vior invloed zonlicht heeft op tapijt.
Verder leer ik nu het kalibreren vind ik voor de afwisseling leuk.
Dat is bij ons veel werk want dat is ook in de fabriek en niet alleen in het lab.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:04

Leuk dat dit topic weer omhoog wordt gegooid, ik ben inmiddels bijna afgestudeerd van de HLO en ben begonnen aan een master-opleiding (niet direct gerelateerd aan chemie). Ik ben niet zozeer opgeleid als laborant. Ik heb wel praktijkervaring met het lab, maar we deden dat 1 dag per week gedurende 2 jaar, dus er was nog zat tijd om allerlei andere dingen te doen. Bij mijn opleiding lag de focus erg op onderzoek doen, data-analyse, stukje programmeren. Daarnaast natuurlijk organische en analytische chemie, sowieso belangrijk om op z'n minst een basis van te hebben.

Inmiddels ben ik van m'n afstudeerstage in een baan bij hetzelfde bedrijf gerold. Ik doe geen chemisch werk, maar ben onderzoeker/R&D'er. Ik houd me nu bezig met een specifiek component van een van onze apparaten en ben onderzoek aan het doen naar hoe deze geoptimaliseerd kan worden. Ik zit echt helemaal op m'n plek hier. Ik werk als enige chemicus in een team van engineers met allerlei technische achtergronden (WTB, ET, TN, EE, CT) en dat is ontzettend tof. Iedereen kijkt met zijn achtergrond naar een kwestie en je vult elkaar heel mooi aan op die manier. Als iemand vragen heeft, stuur gerust een PB.