wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:05

Nee dat is niet waar, dat werkt wel, sommigen doen dat namelijk. Ik bedenk het zelf niet, daarvoor heb ik te weinig specifieke kennis! Ik weet alleen dat het bij geiten wel kan, de lammeren erbij houden en ook melken. Dat heb ik wel een jaar of 20 gedaan namelijk. Voor de melkgeiten geldt natuurlijk hetzelfde: mogen wij wel zo met ze omgaan? Op die grote schaal!
Maar dan nog: ook als het niet zou kunnen, geeft je dat dan wel het recht om? Het gaat er mij om dat over de beginselvraag wordt nagedacht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:06

maralyn schreef:
Sorry josien.
Maar kalver bij de koe laten wérkt niet.
En al helemáál niet voor de kalver.

Je schrijft je stukje vol emotie. Maar slaat niet op realiteit.
Jammer.

Het kan wel werken, bij vleeskoeien, maar die moeten naar buiten zodat ze ruimte hebben (en ruimte is er niet in Nederland).
Hier staan de kuddes buiten, de stieren gewoon bij de koeien, de kalveren lopen er ook gewoon tussen.
Het is een mooi beeld, maar in Nederland onmogelijk denk ik. Hier op het Franse platte land kost het land een fractie van wat je in nl betaald. Bedrijven van 50ha zijn klein en afhankelijk van de regio, is 100ha nog klein.
Maar ook hier is het zo dat de kleintjes gewoon geen kans meer maken tegenover de grote, en dan vaak al samen gaan of het land verhuren aan de grotere om toch wat inkomsten te houden zonder al het werk.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:11

Ik snap het ook niet..
Hoorde ook dat er teveel melk koeien waren en er nu massaal naar de slacht gaan, bahbah.

Zelf hebben wij een tuinderij en telen we komkommers ook al jaren een harde strijd voor weinig geld hier waar ik woon zijn er al zo veel failliet gegaan.

Maar het gaat al mis sinds de vrijemarkt voor de boeren..

Wij als tuinders knokken al veel langer met de vrijemarkt..

Nederland maakt boeren tuinderijen etc.. kapot.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:11

Precies. Door te weinig ruimte plus dat melkkoeien een gebalanceerd rantsoen nodig zijn werkt het niet.
Daarbij hebben koeien veel te veel melk waardoor kalver zichzelf dood zuipen.
Je kan kalver slecht individueel monitoren wat ze echt de eerste twee weken nodig zijn.

Als je het dan nóg zo goed weet. Kom dan eens met oplossingen?
Gooi het maar in de groep ipv huilie huilie en vingerwijzen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:13

Wat vervolgens de vraag opwerpt of men dat in Nederland wel moet willen. Tegen echt scharrelvlees van dieren in natuurlijke kuddes gehouden, heb ik geen bezwaar. Wel heb ik bezwaar tegen economische truckjes van 1 dag het ophokverbod opheffen zodat de eieren wel tegen scharreleiprijzen verkocht kan worden. Een positieve oplossing voor de boeren, absoluut en ik vind het slim gevonden. Maar die kippen scharrelen al heel lang niet! Het is toch te zot voor woorden? We vragen erom voor de gek gehouden te worden. Maar natuurlijk is een werkelijke omslag niet eenvoudig. Geen reden om niet naar de rechten van dieren te kijken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:15

josien_m_ schreef:
Nee dat is niet waar, dat werkt wel, sommigen doen dat namelijk. Ik bedenk het zelf niet, daarvoor heb ik te weinig specifieke kennis! Ik weet alleen dat het bij geiten wel kan, de lammeren erbij houden en ook melken. Dat heb ik wel een jaar of 20 gedaan namelijk. Voor de melkgeiten geldt natuurlijk hetzelfde: mogen wij wel zo met ze omgaan? Op die grote schaal!
Maar dan nog: ook als het niet zou kunnen, geeft je dat dan wel het recht om? Het gaat er mij om dat over de beginselvraag wordt nagedacht.

Ook bij de melkgeiten gaan de lammeren er direct af.
ik ken geen een collega die de lammeren erbij laat lopen.
Je zit met ziekteoverdracht van geit op lam en navelontsteking.
Om nog niet te spreken over het te kort aan biest (waar ze ook dood door gaan) wat het merendeel van de lammeren gaat hebben omdat geiten elkaars lammeren afpakken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:17

Zeker waar.
Maar het zijn die mannetjes met stropdas en bang voor vieze handjes die een flink aangetrokken moeten worden.
"Luisteren naar man in t vak"

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:19

Dat weet ik daarom deel in mijn (kleinschalige) geiten ervaring.
Geiten zijn inderdaad best lastige dieren en niet altijd zo liefdevol naar elkaar! Maar dat komt natuurlijk omdat we ze niet zo houden als bij hun aard past.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:22

Bruintje, misschien is dat wel een hele realistische overweging, gaan boeren in het buitenland waar er meer ruimte en mogelijkheden zijn.In Nederland is er te weinig ruimte voor schaalvergroting en trekt de intensieve landbouw en veehouderij een te zware wissel op het milieu en de leefomgeving. Kijk naar Brabant, daar is zo langzamerhand een onhoudbare situatie ontstaan. Dat is zo gegroeid, en daar zijn alle betrokken partijen schuldig aan; overheid, boeren, consument. Dat kritiek afgedaan wordt als boer bashing, vind ik begrijpelijk maar niet geheel terecht omdat het deels ook een keuze is om erin mee te gaan. Het idee van het kunnen voortzetten van het boerenbedrijf van vader op zoon/dochter wordt door veel boeren beschouwd als een recht, het niet kunnen voortzetten van het boeren familiebedrijf als een groot onrecht. Terwijl het in andere bedrijfstakken normaal en geaccepteerd is dat de bedrijfskansen en mogelijkheden worden bepaald door de economische en maatschappelijke ontwikkelingen.
Die wat defensieve, 'ze moeten ons weer hebben'- houding is overigens niet nieuw. Ik moest meteen denken aan het lied 'De boer is troef' van Normaal ( uit begin jaren 80). Misschien heeft het te maken met het (romantische maar toch nog steeds bestaande) idee van de boer als eenzaam ploeterende vrijbuiter, ver verwijderd van het stadse leven.
Hoe dan ook, het is gezien vanuit het perspectief van milieu, leefbaarheid en deels ook echt wel dierenwelzijn (m.n. in de varkenshouderij) onvermijdelijk dat de agrarische bedrijfstak verandert. De insteek zal moeten zijn om boeren daarbij te helpen hun bedrijf milieuvriendelijker en diervriendelijker in te richten. Sanering zal daarbij onvermijdelijk zijn, er zullen meer boerenbedrijven moeten verdwijnen om de boel leefbaar en rendabel te houden. Uitkoopregelingen zijn nodig, en wellicht is emigratie stimuleren van boeren die het zien zitten om over de grens hun boerenbedrijf voort te zetten, helemaal geen slecht idee.
Laatst bijgewerkt door Askja op 26-02-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:22

palousa_boy schreef:
Het kan wel werken, bij vleeskoeien, maar die moeten naar buiten zodat ze ruimte hebben (en ruimte is er niet in Nederland).
Hier staan de kuddes buiten, de stieren gewoon bij de koeien, de kalveren lopen er ook gewoon tussen.
Het is een mooi beeld, maar in Nederland onmogelijk denk ik. Hier op het Franse platte land kost het land een fractie van wat je in nl betaald. Bedrijven van 50ha zijn klein en afhankelijk van de regio, is 100ha nog klein.
Maar ook hier is het zo dat de kleintjes gewoon geen kans meer maken tegenover de grote, en dan vaak al samen gaan of het land verhuren aan de grotere om toch wat inkomsten te houden zonder al het werk.

Onze koeien (vleeskoeien) staan ook met hun kalfjes en een stier in de kudde. Wij hebben maar 10 hectare, 15 zoogkoeien, en dan nog max. 12 pinken/vaarsen. Daar kan je absoluut niet van leven, daar moet je gewoon in ieder geval 1 fulltime baan bij hebben en ik moet er dan ook gewoon bij werken (min. 24 uur)
En Josien, wanneer mogen kalveren, lammetjes, biggen dan wel bij de moeder weggehaald worden?
Ik weet overigens niets van 1 dag het ophokverbod opheffen, ik las wel over de vrije uitloopeieren die gewoon voor dezelfde prijs in de supermarkt liggen terwijl de kippenboer er minder voor krijgt (en zijn kosten hoger zijn).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:25

Iedereen minder vlees eten en de boeren een goede prijs bieden! 50 jaar geleden at ook niet iedereen elke dag vlees dat was veel te duur. Doordat de supermarkten de vleesprijs zo laag houden hebben de boeren geen keus om op alle fronten te bezuinigen. Ik denk dat elke boer het liefst zo goed mogelijk voor zijn dier wil zijn!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:25

josien_m_ schreef:
Dat weet ik daarom deel in mijn (kleinschalige) geiten ervaring.
Geiten zijn inderdaad best lastige dieren en niet altijd zo liefdevol naar elkaar! Maar dat komt natuurlijk omdat we ze niet zo houden als bij hun aard past.

Volgens mij wordt er geen een diersoort gehouden zoals bij hun aard past.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:29

In lalaland zijn alle dieren lief voor elkaar, wordt dit soort opmerkingen behoorlijk zat.
Onze dames hebben een zee van ruimte, zijn erg lief voor hun kalfjes en over het algemeen ook voor de andere kalfjes. Tegenover elkaar zijn ze niet lief en soms ronduit gevaarlijk. Het is nu een paar jaar geleden maar ik zie nog zo voor me hoe we een koe met haar kalf naar de wei brachten (ze was laat met afkalven). De dames kwamen natuurlijk allemaal aangerend. Klep open, koe loopt de kar uit, 1 van haar soortgenoten komt in volle vaart aangedenderd, neemt haar op de horens en duwt haar meters achteruit, zo het prikkeldraad in. Echt, ze zijn zo schattig, als ze maar genoeg ruimte hebben…..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:32

Haha! nee, vandaar ook mijn protesten!
Ik ben niet voor een volledig verbod van vleesconsumptie. Maar wel tegen het dieronwaardig gebruiken van dieren. En ja, kleinschaliger of in ieder geval meer recht doen aan de levensbehoeften van iedere diersoort, daarin kunnen we inclusief de boeren, nog heel veel beter. En dan wordt vlees misschien 5 keer zo duur, nou en? Kan de boer ook meer naar eigen aard werken en voor zijn dieren zorgen. Nogmaals, ik verwijt het voornamelijk ons, de burgers die niet stil willen staan bij dierenmisbruik, niet zozeer de boeren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:34

Het vlees duurder vind ik ook niet erg maar het moet wel kunnen, natuurlijk vinden we allemaal het mooi om zo natuurlijk mogelijk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:34

De prijs voor zuivel en vlees moet gewoon omhoog. De consument stelt wel allemaal eisen, maar zodra ze in de supermarkt staan grijpen ze gewoon het goedkoopste pak melk en stukje vlees.

Het dierenwelzijn is al heel hoog in de Nederlandse veehouderij. Maar als de boer een normaal inkomen zou hebben, een beetje winst draait IPV verlies, kan hij nog meer investeren in dierenwelzijn.

Inderdaad kinke. Hier in de zomer ook, groot stuk land voor de koeien, maar wel knokken en zelfs al een paar keer gehad dat ze elkaar in de sloot drukken. Meerdere keren gehad dat een koe het kalf gewoon weg stoot, overheen loopt of plat drukt tegen de muur. Koeien zijn gewoon heel lomp.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:35

Liever een dag geen vervoersverbod voor eieren dan 60.000 kippen doelloos de schredder in "uit voorzorg". Ik snap ook best wel dat door het vernietigen van die kippen, misschien wel miljoenen "gered" worden van de vogelgriep, maar er is vast wel iets anders te bedenken.
Aan de andere kant is dan weer de vraag of ze met een ophokplicht veel beter af zijn.

Lammeren bij de geit doen ze hier ook veel, die gaan sochtends met z'n allen de wei op, gaan daarna naar binnen om gemolken te worden, dan weer naar buiten (in het seizoen dan uiteraard).
Het zal alleen minder melk geven en dus voor een melkboer niet heel aantrekkelijk (dan moet je al een gemengd bedrijf hebben denk ik) omdat je jonge vee je melk op drinkt en dus ben je "dief van je eigen portemonnee". Daar zal een goede middenweg voor zijn.

Kinke, is die 10ha dan alleen wei of zit daar ook bouwland bij? Hier moet je even uit m'n hoofd, 1ha per koe hebben om in de behoefte te kunnen voorzien, dat is dus verplicht. Daar zit dan land voor hooi/graan/mais etc bij in.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:37

amoj schreef:
De prijs voor zuivel en vlees moet gewoon omhoog. De consument stelt wel allemaal eisen, maar zodra ze in de supermarkt staan grijpen ze gewoon het goedkoopste pak melk en stukje vlees.

Het dierenwelzijn is al heel hoog in de Nederlandse veehouderij. Maar als de boer een normaal inkomen zou hebben, een beetje winst draait IPV verlies, kan hij nog meer investeren in dierenwelzijn.

Inderdaad kinke. Hier in de zomer ook, groot stuk land voor de koeien, maar wel knokken en zelfs al een paar keer gehad dat ze elkaar in de sloot drukken. Meerdere keren gehad dat een koe het kalf gewoon weg stoot, overheen loopt of plat drukt tegen de muur. Koeien zijn gewoon heel lomp.

Hier net zo met de komkommers die prijzen zijn ook zo laag we kopen liever spaans product omdat dat goedkoper is..

Maar tegenwoordig wil ook iedereen biologisch wij zijn al een goeie kant op weg we spuiten bijna niet meer en lossen problemen vaak op of gaan ze tegen met biologische beestjes.

Ik twijfel zelf wel over of je echt helemaal biologisch kunt gaan.. dat gaat en veel tijd kosten en als je iets niet kunt oplossen met beestjes wat dan? Dan is je hele oogst naar de knoppe en verdien je niks meer.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:41

Ik kan me erg vinden in Askja haar betoog. Boerenbedrijven in hun huidige vorm zullen in Nederland hun langste tijd gehad hebben. Voor mij als buitenstaander lijken boeren, minder als andere bedrijfstakken, in staat om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen.

Waar ik trouwens wel veel moeite mee heb is dat boeren altijd roepen dat ze zoveel van hun dieren houden maar dan wel een Megastal willen bouwen. Dat is toch gewoon productie aan de lopende band?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:42

josien_m_ schreef:
Wat vervolgens de vraag opwerpt of men dat in Nederland wel moet willen. Tegen echt scharrelvlees van dieren in natuurlijke kuddes gehouden, heb ik geen bezwaar. Wel heb ik bezwaar tegen economische truckjes van 1 dag het ophokverbod opheffen zodat de eieren wel tegen scharreleiprijzen verkocht kan worden. Een positieve oplossing voor de boeren, absoluut en ik vind het slim gevonden. Maar die kippen scharrelen al heel lang niet! Het is toch te zot voor woorden? We vragen erom voor de gek gehouden te worden. Maar natuurlijk is een werkelijke omslag niet eenvoudig. Geen reden om niet naar de rechten van dieren te kijken.

Het zijn misschien economische trucjes, maar voorkomt wel dat tientallen gezinnen failliet gaan :)*

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:45

amoj schreef:

Dat is ook niet gek want al die koeien zijn niet door hun moeders grootgebracht en hebben daarmee geen goede, liefdevolle kuddeopvoeding gehad. Ook runderen kiezen hun groep en niet alles past goed bij elkaar net zomin als dat bij paarden het geval is. Maar ook door ons eigen handelen, zo een koe in een weiland erbij doen ook al kennen ze elkaar, is toch echt een mensenfout en niet die van de koe. Niet dat je dat altijd kan voorkomen, paardenmensen gebeurt het ook nog veel te vaak en dat is jammer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:49

Ik ben het niet eens met het betoog van Aksja.
Het kan prima in Nederland. Maar niet met onzinnige regels waarvan iedereen bij voorbaat al zegt, kan niet, gaat niet werken die dan er toch door gedrukt worden door wat kantoorlui in de regering die denken dat melk ( of wat ook) in de fabriek gemaakt wordt.
En ja vanuit dat maken ze nu een opkoop regeling en begrijpen ze weer niet dat daar zoveel boeren reageren.
Nee ze begrijpen niets, dat is nu net het probleem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:51

estja schreef:
Ik kan me erg vinden in Askja haar betoog. Boerenbedrijven in hun huidige vorm zullen in Nederland hun langste tijd gehad hebben. Voor mij als buitenstaander lijken boeren, minder als andere bedrijfstakken, in staat om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen.

Waar ik trouwens wel veel moeite mee heb is dat boeren altijd roepen dat ze zoveel van hun dieren houden maar dan wel een Megastal willen bouwen. Dat is toch gewoon productie aan de lopende band?

Ze zouden wel in staat zijn om mee te gaan, als er geld zou zijn en dat is er niet.
Bij een ander bedrijf is het vaak even een investering die er over een paar jaar wel weer uit is omdat ze de prijs wat omhoog gooien bijvoorbeeld.

Een boer kan niet even de prijs omhoog gooien want dan verkoopt hij niets meer omdat de winkels dan wel ergens anders hun product gaan halen.
Dan zou de overheid al een minimale prijs moeten geven die voor alle boeren gelijk is bijvoorbeeld. Een doos eieren voor €3 ipv €2, €600 per koe ipv €550 om maar wat te noemen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:54

Maar Bruintje, het wordt nu vooral een zij-tegen-ons waarbij ik eerlijk gezegd een beetje een Calimero complex proef. Wat mij vooral aanspreekt bij Aksja is dat ze aangeeft dat boeren in zijn huidige vorm aan alle kanten kraakt en zijn langste tijd gehad heeft. En dat denk ik ook. Om verder te komen en in de toekomst een gezonde boerenstand in NL te behouden zul je de samenwerking moeten opzoeken met alle partijen. Een gezamenlijk doel werkt beter als wij-tegen-zij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:55

estja schreef:

definieer 'megastal' ?

de tijd is nu eenmaal voorbij dat je van 20 koeien melken rond kan komen. met 100 begin je een beetje mee te tellen... juist de grotere en modernere stallen zijn heel goed en diervriendelijk ingericht met oog voor klimaat, ventilatie, ruime ligplekken, voldoende voerplaatsen, ruime gangpaden en automatisering voor wat betreft de mestverwerking etc. vaak nog met zonnepanelen op het dak ivm de duurzaamheid.
Wij hebben in 2015 een nieuwe stal gebouwd, gelukkig niet zo groot als de bank graag wilde, maar groot genoeg zodat wij ons aantal dieren kunnen houden. Achteraf maar goed dat we niet groter gingen, want dan zaten we nu met een lege stal. Voor ons pakte het minder dramatisch uit dan voor veel andere boeren die wel naar de bank hebben geluisterd. (meer koeien betekent misschien meer geld in het laatje, maar als ze nu met z'n allen weer terug moeten naar het aantal van 2 juli 2015 dan heb je toch echt een probleem).

met andere woorden 'megastallen' is weer zo'n woord bedacht door het marketingteam van wakkerdier zodat de burgers denken dat alle geldbeluste boeren koeienfabrieken willen bouwen.