Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maralyn schreef:Sorry josien.
Maar kalver bij de koe laten wérkt niet.
En al helemáál niet voor de kalver.
Je schrijft je stukje vol emotie. Maar slaat niet op realiteit.
Jammer.
josien_m_ schreef:Nee dat is niet waar, dat werkt wel, sommigen doen dat namelijk. Ik bedenk het zelf niet, daarvoor heb ik te weinig specifieke kennis! Ik weet alleen dat het bij geiten wel kan, de lammeren erbij houden en ook melken. Dat heb ik wel een jaar of 20 gedaan namelijk. Voor de melkgeiten geldt natuurlijk hetzelfde: mogen wij wel zo met ze omgaan? Op die grote schaal!
Maar dan nog: ook als het niet zou kunnen, geeft je dat dan wel het recht om? Het gaat er mij om dat over de beginselvraag wordt nagedacht.
palousa_boy schreef:Het kan wel werken, bij vleeskoeien, maar die moeten naar buiten zodat ze ruimte hebben (en ruimte is er niet in Nederland).
Hier staan de kuddes buiten, de stieren gewoon bij de koeien, de kalveren lopen er ook gewoon tussen.
Het is een mooi beeld, maar in Nederland onmogelijk denk ik. Hier op het Franse platte land kost het land een fractie van wat je in nl betaald. Bedrijven van 50ha zijn klein en afhankelijk van de regio, is 100ha nog klein.
Maar ook hier is het zo dat de kleintjes gewoon geen kans meer maken tegenover de grote, en dan vaak al samen gaan of het land verhuren aan de grotere om toch wat inkomsten te houden zonder al het werk.
josien_m_ schreef:Dat weet ik daarom deel in mijn (kleinschalige) geiten ervaring.
Geiten zijn inderdaad best lastige dieren en niet altijd zo liefdevol naar elkaar! Maar dat komt natuurlijk omdat we ze niet zo houden als bij hun aard past.
amoj schreef:De prijs voor zuivel en vlees moet gewoon omhoog. De consument stelt wel allemaal eisen, maar zodra ze in de supermarkt staan grijpen ze gewoon het goedkoopste pak melk en stukje vlees.
Het dierenwelzijn is al heel hoog in de Nederlandse veehouderij. Maar als de boer een normaal inkomen zou hebben, een beetje winst draait IPV verlies, kan hij nog meer investeren in dierenwelzijn.
Inderdaad kinke. Hier in de zomer ook, groot stuk land voor de koeien, maar wel knokken en zelfs al een paar keer gehad dat ze elkaar in de sloot drukken. Meerdere keren gehad dat een koe het kalf gewoon weg stoot, overheen loopt of plat drukt tegen de muur. Koeien zijn gewoon heel lomp.
josien_m_ schreef:Wat vervolgens de vraag opwerpt of men dat in Nederland wel moet willen. Tegen echt scharrelvlees van dieren in natuurlijke kuddes gehouden, heb ik geen bezwaar. Wel heb ik bezwaar tegen economische truckjes van 1 dag het ophokverbod opheffen zodat de eieren wel tegen scharreleiprijzen verkocht kan worden. Een positieve oplossing voor de boeren, absoluut en ik vind het slim gevonden. Maar die kippen scharrelen al heel lang niet! Het is toch te zot voor woorden? We vragen erom voor de gek gehouden te worden. Maar natuurlijk is een werkelijke omslag niet eenvoudig. Geen reden om niet naar de rechten van dieren te kijken.
amoj schreef:Inderdaad kinke. Hier in de zomer ook, groot stuk land voor de koeien, maar wel knokken en zelfs al een paar keer gehad dat ze elkaar in de sloot drukken. Meerdere keren gehad dat een koe het kalf gewoon weg stoot, overheen loopt of plat drukt tegen de muur. Koeien zijn gewoon heel lomp.
estja schreef:Ik kan me erg vinden in Askja haar betoog. Boerenbedrijven in hun huidige vorm zullen in Nederland hun langste tijd gehad hebben. Voor mij als buitenstaander lijken boeren, minder als andere bedrijfstakken, in staat om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen.
Waar ik trouwens wel veel moeite mee heb is dat boeren altijd roepen dat ze zoveel van hun dieren houden maar dan wel een Megastal willen bouwen. Dat is toch gewoon productie aan de lopende band?
estja schreef:Ik kan me erg vinden in Askja haar betoog. Boerenbedrijven in hun huidige vorm zullen in Nederland hun langste tijd gehad hebben. Voor mij als buitenstaander lijken boeren, minder als andere bedrijfstakken, in staat om mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen.
Waar ik trouwens wel veel moeite mee heb is dat boeren altijd roepen dat ze zoveel van hun dieren houden maar dan wel een Megastal willen bouwen. Dat is toch gewoon productie aan de lopende band?