Ziekmelden op je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Re: Ziekmelden op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:16

Wachtdagen hadden wij voorheen wel, deze zijn er met de laatste vernieuwing van de cao afgegaan. Dus ze bedoelde echt snipperdagen. Veel collega's trappen erin om van het "gezeur" af te komen. Ik heb gezegd dat ze die waarschuwing maar sturen maar dat ik daar dan echt wel werk van ging maken.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:19

Dan is het goed :) Snipperdagen afschrijven zou ik ook niet zomaar pikken inderdaad.

@ Janine,
Wachtdagen hoeft niet alleen via een uitzendbureau te zijn :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:20

maar dat doe je zelf toch ook als je accepteert dat migraine je een vrije dag kost? Dat is gewoon wettelijk verboden, ik snap niet dat je dat dan wel pikt...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:22

bruintje123 schreef:
Nadeel met ziek zijn is dat men vaak al mensen kunt besmetten voordat ze zich zelf ziek voelen.
Zeker als je op een kantoor of omgeving zit waar de bacillen niet de vrij ruimte hebben is het vaak toch al te laat. Ook al blijft iemand daarna wel thuis.

Ik vind dat aansteken door collega's toch al wat overtrokken. Je kunt ook aangestoken worden in de supermarkt, in de trein, of in de bus. Wil je dan met verkoudheid- of griepepidemieën jezelf 3 weken in huis opsluiten? :7
Heb regelmatig verkouden of grieperige collega's, maar is echt niet zo dat iedereen dan ook gelijk omvalt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:27

secricible schreef:
maar dat doe je zelf toch ook als je accepteert dat migraine je een vrije dag kost? Dat is gewoon wettelijk verboden, ik snap niet dat je dat dan wel pikt...

Ik gok dat de mensen op de werkvloer bij CSU gemiddeld gezien zich wel laten bang maken...
TS is gelukkig een van de mensen die haar rechten kent, kan een groot verschil maken voor de anderen. Spread the word TS!

En sluit je bij een vakbond aan, tenzij je al rechtsbijstand verzekerd bent (wel zorgen dat werk en inkomen hier ook onder vallen). Je weet het maar nooit...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:53

Maar TS geeft zelf aan dat ze bij een migraine-aanval in overleg met haar een snipperdag afschrijven. Dat lijkt me niet je rechten kennen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:53

TS, stuur ook even een e-mailtje dat je het jammer vindt dat ze geen arboarts langs sturen voordat ze gaan dreigen met officiële waarschuwingen. Dan heb je dat ook zwart op wit staan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:55

secricible schreef:
Maar TS geeft zelf aan dat ze bij een migraine-aanval in overleg met haar een snipperdag afschrijven. Dat lijkt me niet je rechten kennen.

Ik overleg kan wel toch?
Ik doe dit ook wel eens in overleg met mijn bazin namelijk. Snipperdagen genoeg, en kan het geld hard genoeg gebruiken. Scheelt mij per ziektedag bijna 90 euro. Nou, migraine bijna standaard 2 a 3 dagen. Dan heb ik liever die 2 dagen minder, dan 180 euro die maand minder.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:56

Volgens mij begrijp ik dan iets verkeerd.
TS geeft aan dat er geen wachtdagen meer zijn, dus als zij zich ziekmeld bij migraine hoort dat toch gewoon doorbetaald te worden als een ziektedag? En niet als een snipperdag, of een dag zonder doorbetaling?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:59

secricible schreef:
TS geeft aan dat er geen wachtdagen meer zijn, dus als zij zich ziekmeld bij migraine hoort dat toch gewoon doorbetaald te worden als een ziektedag? En niet als een snipperdag, of een dag zonder doorbetaling?

Dat lijkt mij wel ja.

Overigens: over degenen die in een medewerkersonderzoek aangeven dat het bedrijf waar TS werkt zo geweldig is... dat is een reden waarom je dat soort onderzoeken nooit moet geloven, het is simpelweg niet betrouwbaar :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:59

secricible schreef:

Je moet even haar laatste zinnetje lezen in het bericht dat ze plaatste over de migraine en de snipperdagen. Volgens mij is ze niet akkoord gegaan...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:06

Janine1990 schreef:
secricible schreef:

Je moet even haar laatste zinnetje lezen in het bericht dat ze plaatste over de migraine en de snipperdagen. Volgens mij is ze niet akkoord gegaan...

Dat ging over het feit dat ze nu snipperdagen wilde afnemen, niet over de snipperdagen bij migraine toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:08

jen schreef:
Met een verkoudheidje blijf ik echt niet thuis, daar kan je best mee werken. Ik woon half bij m'n vriend, sta er niet ingeschreven maar naar mijn idee mag je daar gewoon uitzieken als je maar doorgeeft waar je op moment van ziekte verblijft dus daar ga ik verder niet op in. Ik heb ontzettende keelpijn, hoofdpijn, koortsaanvallen, duizelig. Voel me duf en ontzettend moe. Dit is al vanaf zondag aan de gang, ben maandag gewoon gaan werken maar voelde me hondsberoerd. Vanochtend kon ik amper m'n bed uit zo slap. Ik ben echt geen flauwe betreft werken, sta d'r vaker dat collega's zeggen waarom ben je niet thuis gebleven.
Als ik wel eens een migraine aanval heb schrijven ze een snipperdag af. Dit gaat altijd in overleg dus als ik me ziekmeld ben ik ook echt ziek. Snap dat een groot bedrijf met veel medewerkers hun ziekteverzuim zo laag mogelijk willen houden. Als ze een bedrijfsarts langssturen prima, ik val alleen over het gesprek met een leidinggevende en een case manager die geen benul hebben van medische achtergronden. Ik wil best meedenken maar ik ga geen drie kwartier reizen als ik me hondsberoerd voel om daar met twee personen een gesprek aan te gaan die eigenlijk geen bevoegdheid hebben om over mijn gezondheid te praten. Morgenvroeg nemen ze telefonisch contact op en dan zie ik wel verder. Wat betreft de snipperdagen ben ik daar niet mee akkoord gegaan.

Ik dacht over de snipper bij migraine..??

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 15:13

Ik ga akkoord met een snipperdag met migraine omdat ik als ik als een dooie zombie op bed lig geen zin heb om tig telefoontjes te plegen met al het gezever erbij om me ziek te melden ( 2 bazen bellen, 3 collega's bellen en ook nog kantoor en weer teruggebeld worden door de case manager) Dan is het even snel een berichtje naar mijn leidinggevende en klaar. Snap dat dit ook niet de juiste gang van zaken is maar stem hier zelf mee in wat ik eigenlijk in het vervolg ook niet meer zou moeten doen. Nou worden er geen snipperdagen afgeschreven, krijg geen officiële waarschuwing en mag nog even uitzieken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:18

jen schreef:
Ik ga akkoord met een snipperdag met migraine omdat ik als ik als een dooie zombie op bed lig geen zin heb om tig telefoontjes te plegen met al het gezever erbij om me ziek te melden ( 2 bazen bellen, 3 collega's bellen en ook nog kantoor en weer teruggebeld worden door de case manager) Dan is het even snel een berichtje naar mijn leidinggevende en klaar. Snap dat dit ook niet de juiste gang van zaken is maar stem hier zelf mee in wat ik eigenlijk in het vervolg ook niet meer zou moeten doen. Nou worden er geen snipperdagen afgeschreven, krijg geen officiële waarschuwing en mag nog even uitzieken.

Misschien een keer een standaardmailtje opstellen voor als je migraine hebt? Die je verstuurt nadat je telefonisch contact op hebt genomen met je leidinggevende. Dat je rust nodig hebt vanwege de migraine, daarom vandaag niet meer telefonisch bereikbaar bent, maar dat ze de arboarts gerust langs mogen sturen op adres X.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:19

jen schreef:

Hier moet je echt werk van gaan maken hoor... En optreden!

Ik heb je verkeerd begrepen dan, ik dacht dat je snipper weigerde bij migraine. Maar je bent echt een diep van je eigen portemonnee als je dat doet! Laat ze maar lekker een Arboarts langs sturen!
Geen discussies aangaan als je een aanval hebt. Gewoon zeggen ik ben ziek, we bespreken dit later wel. Alsof dat niet even een dag of 2 kan wachten, kom nou!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:23

bruintje123 schreef:
@snoetie
Maar je hebt ook gelezen dat de koorts 3 tot 5 dagen duurt?

Ik heb een keer echt de griep gehad.
Ik ging in de ochtend nog op concours, niets aan het handje. Leuk oefen B parcourtje met jong paard gereden.
Bij de prijsuitrijking, wachtend in de kantine rook je daar frietjes en ander eten, dat beviel niet echt.
Onderweg naar huis de auto aan de kant moeten zetten om te kotsen.
Nog een paar uur later lag ik klapper tandend op de bank.
En mijn spieren wilde me niet eens omhoog houden als ik wilde lopen. Ik was echt uitgeput van op en neer naar te toilet. Eten kon ik niet, water drinken ook pas weer later.
Dat heb ik 3 dagen gehad. Ik heb werk met veel lopen. Vertel eens hoe dat dan moet?
Na die 3 dagen kon ik weer een beetje eten en weer wat rechtop zitten.
Ja ik ben toen een week thuis geweest. En dat was heel hard nodig.
En de eerste twee dagen waren sowieso wachtdagen, dus daar heeft de werkgever ook geen last van gehad.

Dat is dus griep. Grieperig is in twee dagen wel over. Ik de gek meldt me daar niet eens voor ziek.
Al ga ik daar voortaan ook anders instaan omdat de werkgevers er toch geen bal om geven wie je bent en hoe hard je ook door ploetert als je wel ziek bent dat toch niet gewaardeerd wordt.

Ik kan je de hand schudden. Op dat moment begreep ik plotsklaps dat mensen bezwijken aan de griep. Ik ben nog nooit zo ziek geweest. De eerste week kon ik niet eens lezen of tv kijken. Het enige wat ik kon was liggen in bed wn hopen dat die afgrijselijke pijn in je spieren verdween. De 2de week heb ik nodig gehad om bij te komen en weer te kunnen lezen zonder alles onder te spugen. Een griep krijgen is niet iets wat ik iemand toe wens.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:24

Wat voor stichting/bureau/bedrijf zit er eigenlijk achter die uitverkiezingen van topbedrijf? Ik kom ook bij zo'n bedrijf vandaan dat schermde met die titels, volgens mij waren ze vooral goed voor directie en eerste managementlaag. :\

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:30

Volgens mij mogen ze je niet verplichten om snipperdagen op te nemen met ziekte.
En mogen ze wel arbo op je af sturen, ben je verplicht je verpleegadres door te geven. En ben je verplicht mee te werken aan dat je weer beter wordt en weer aan het werk kan. Maar niet als je 1 dag ziek bent. Dit lijkt beetje op werknemer weg pesten.
Maar ben je in Nederland nog altijd beschermd als zieke medewerker.
Mocht je nou heel regelmatig ziek zijn, kan ik me voorstellen dat je verlof neemt, maar niet zoals jij schrijft 1,5 jaar geleden.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:37

Amaris schreef:
Citaat:
Dat snoetie, als uitbater van een horeca zaak, waar zeker een risicogroep over de vloer komt, mensen met griep op het werk wil hebben, is echt totaal onverantwoord! Mensen met griep zijn trouwens nog enkele dagen na het verdwijnen van de symptomen besmettelijk voor anderen. Daarnaast kan een persoon met het virus, dat doorgeven aan iemand die er niet ziek van wordt. Die persoon kan dan op zijn of haar beurt weer wel anderen ziek maken.

oohh dat had ik nog niet eens door, dat horeca de business van snoetie was.

Ik zou niet eens mijn eten willen krijgen van iemand die erboven loopt te snotteren. Brrrr....

lekker uit zijn verband getrokken, ik zeg namelijk nergens dat ik snotterende en zieke mensen op de werkvloer heb staan. Ik zeg alleen dat de"griep" zoals ik die ken, dat je daar geen 3 weken mee thuis hoeft te blijven. Besmettingsgevaar schuilt overal, dan kun je jezelf beter in een glazen kooi opsluiten. Ik denk dat ik in mijn functie best kan beoordelen wanneer een iemand een potentieel gevaar veroorzaakt voor zichzelf, gasten en collega's. De zaak staat niet voor niets op 3x groen bij de voedsel en warenautoriteit :D

En die opmerking over dat ze zich maar een paar dagen extra moeten ziekmelden; dat is juist hetgene waar ik op doel, maar dat spreekt voor zich. dan ben je gewoon een profiteur.

Overigens heb ik ook niet gezegd dat mijn personeel zich 2x per jaar ziekmeldt met de griep, dat was een suggestieve opmerking maar is waarschijnlijk anders opgevat:) We verstrekken zelfs dagelijks groenten en fruit onder het personeel, juist zodat niemand iets te kort komt.

Snipperdagen opnemen tijdens je eerste ziektedagen ipv wachtdagen is alleen toegestaan wanneer het in je contract of cao staat, anders hoef je hier niet mee akkoord te gaan.Het wordt een ander verhaal als je het hebt over wachtdagen, en je liever geen loon misloopt maar dat is eigen keuze. Overigens geldt een wachtdag alleen, als je je niet binnen 4 weken ziekmeldt met dezelfde ziekte. Dan hoef je namelijk niet nog eens een wachtdag in te leveren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:49

allemaal geregeld inmiddels?

pff jou werkgever gaat wel over het randje hoor.

officieel moeten jullie beiden werken naar een zo spoedig mogelijk herstel.
jij moet inderdaad aangeven wat je wel en niet kan en wanneer je verwacht weer hersteld te worden.
ze kunnen je uitnodigen op een gesprek, maar als je niet kan komen, kunnen ze je niet verplichten.

ze kunnen je ziekmelding niet accepteren en ongegrond vinden. de arboarts dient dit dan te objectiveren.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:52

Als je ziek gemeld bent bij de ARBO-dienst kun jij ten alle tijden contact met hun opnemen; zij kunnen kijken of je geacht bent om weer te gaan werken. Dit wordt dan teruggekoppeld naar je baas. Zolang er geen Arboarts bij jou langs is geweest kan jij baas ook niet verplichten dat jij op het werk komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:00

Joltsje schreef:
allemaal geregeld inmiddels?

pff jou werkgever gaat wel over het randje hoor.

officieel moeten jullie beiden werken naar een zo spoedig mogelijk herstel.
jij moet inderdaad aangeven wat je wel en niet kan en wanneer je verwacht weer hersteld te worden.
ze kunnen je uitnodigen op een gesprek, maar als je niet kan komen, kunnen ze je niet verplichten.

ze kunnen je ziekmelding niet accepteren en ongegrond vinden. de arboarts dient dit dan te objectiveren.

Formeel gezien hoef je geen reden voor ziekmelding op te geven, je hoeft alleen te melden dat je niet in staat bent om te werken. De werkgever mag er ook niet naar vragen, natuurlijk is het wel zo netjes om het gewoon te melden. Maar ook als je het meldt, mag de werkgever er niet over door vragen.
Wel moet je idd aangeven wat je wel en niet kunt en wanneer je verwacht weer aan de slag te kunnen.
Alleen een arbo arts mag vragen naar de reden, je werkgever niet.
De werkgever moet je ziekmelding zeker wel accepteren, alleen kan hij een arbo arts inzetten in geval van twijfel. Dat is iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:52

snoetie schreef:
Amaris schreef:

lekker uit zijn verband getrokken, ik zeg namelijk nergens dat ik snotterende en zieke mensen op de werkvloer heb staan. Ik zeg alleen dat de"griep" zoals ik die ken, dat je daar geen 3 weken mee thuis hoeft te blijven. Besmettingsgevaar schuilt overal, dan kun je jezelf beter in een glazen kooi opsluiten. Ik denk dat ik in mijn functie best kan beoordelen wanneer een iemand een potentieel gevaar veroorzaakt voor zichzelf, gasten en collega's. De zaak staat niet voor niets op 3x groen bij de voedsel en warenautoriteit :D

En die opmerking over dat ze zich maar een paar dagen extra moeten ziekmelden; dat is juist hetgene waar ik op doel, maar dat spreekt voor zich. dan ben je gewoon een profiteur.

Overigens heb ik ook niet gezegd dat mijn personeel zich 2x per jaar ziekmeldt met de griep, dat was een suggestieve opmerking maar is waarschijnlijk anders opgevat:) We verstrekken zelfs dagelijks groenten en fruit onder het personeel, juist zodat niemand iets te kort komt.

Snipperdagen opnemen tijdens je eerste ziektedagen ipv wachtdagen is alleen toegestaan wanneer het in je contract of cao staat, anders hoef je hier niet mee akkoord te gaan.Het wordt een ander verhaal als je het hebt over wachtdagen, en je liever geen loon misloopt maar dat is eigen keuze. Overigens geldt een wachtdag alleen, als je je niet binnen 4 weken ziekmeldt met dezelfde ziekte. Dan hoef je namelijk niet nog eens een wachtdag in te leveren.

Snoetie, jij snapt echt niet wat de gevolgen van de echte griep, influenza dus, zijn hé. Nee, jij bent als uitbater niet in staat om te oordelen of je personeel wel of niet een besmettingsbron voor je klanten kan zijn. Praat maar eens met een goed opgeleide viruloog. Moest een mens kunnen inschatten wanneer iemand wel of niet besmettelijk is, zou ik niet ieder jaar verplicht worden om mij te laten inenten. Ondanks het feit dat ik nog nooit de echte griep heb gehad, best wel wat afstand houd van mijn patiënten en al jaren totaal niemand in mijn omgeving met griep heb gehad, ben ik volgens mijn werkgever een potentiële besmettingsbron als ik me niet laat inenten. Jou personeel komt even dichtbij jou klanten als ik bij mijn ptn, komen zij te snel,terug werken, dan maken zij anderen ziek. Het ballontje dat je buiten en op de bus ook besmet kan worden, gaat niet op voor mensen die beroepsmatig met anderen in contact komen. Kinderen, bejaarden, mensen met een verzwakte weerstand,... ieder jaar zijn er in die groep mensen die sterven aan de griep. Bazen in dienstverlenende sectoren behoren hier rekening mee te houden. Ik kan me best voorstellen dat werknemers, als hun baas zo'n visie als jij heeft, zich eerst niet ziek durven melden en vervolgens, als ze dan toch uit vallen, te snel weer op de werkvloer staan. Jammer dat je je verantwoordelijkheid probeert te ontlopen door te schermen met je keuringen en door je te verschuilen achter besmettingsgevaren buiten je zaak. Moesten wij, hulpverleners er zo over denken, het zou een zootje worden.

Er was hier iemand die reageerde op mijn opmerking over een verkoudheid. Kijk, als je astma, copd of andere aandoeningen hebt waardoor je gevoelige luchtwegen hebt, dan heeft je lichaam uiteraard meer moeite met verkoudheden. Maar normaal ben je jezelf daar wel van bewust en kent ook je arts je goed genoeg om te weten hoe ie moet handelen. Tuurlijk ben je dan zieker als iemand anders en zal je behandelinging ook intensiever zijn. Maar in tegenstelling tot de griep, is een globaal gezond persoon veel minder ziek van een verkoudheid als van een griep.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:57

Snoetie: als mijn bediening loopt te snotteren sta ik op en ben ik weg. Dat heet risico-beperking. Die bediening komt nl aan mijn bestek en glas en is daarmee een groter risico dan een klant in de winkel: ik was mijn handen nl. Alvorens ik vervolgens nog in de buurt van mond, ogen, neus of eten kom.