Steun jij goede doelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:26

gekvanfleur schreef:
dakpan schreef:
Omdat ook ik mij stoor aan goede doelen, waar het grootste gedeelte van de donaties naar personeel en andere kosten zoals reclame gaat, doneer ik al jaren aan een stichting die volledig op vrijwilligers 'draait'.
Stichting Dier&Project heeft geen betaalde krachten en ik vind het daarom geen probleem om geld aan ze te doneren, omdat ik zeker weet dat het daadwerkelijk naar de dieren gaat.

100 jaar geleden, toen ik nog studeerde in Rotterdam, heb ik eens een gratis krant gekocht van een dakloze. Die knul had zo'n leuk verhaal dat ik snel overstag ging.

Noem eens een paar voorbeelden van stichtingen waar het grootste gedeelte van het geld opgaat aan reclame etcetera.

Ik kan van alle goede doelen die ik steun het jaarverslag inzien en bijvoorbeeld bij KWF gaat per euro 0.15 cent naar de 'directeur etcetera en het overige naar onderzoek.

Weet je, ik zou het niet weten. Misschien omdat ik eigenlijk geen mens gerelateerde doelen steun. Ik hou het liever bij dieren doelen. Neemt niet weg dat 15 cent op een euro niet zo erg veel klinkt, maar op het totaal van wat er binnen komt, hoogstwaarschijnlijk een flink bedrag is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:40

Nou, het KWF, 15% procent naar de directeur.
Dan gaat er een heel hoog percentage naar marketing.

Het onderzoek, is erg farmaceutisch geleid, terwijl inmiddels al lang en breed bekend is dat we erg achter lopen.
Dat geld niet alleen voor hen maar voor ( ? bijna ) al die medische onderzoek fondsen.

Mocht ik fout zitten, zou ik graag een link willen waar ik het tegendeel kan lezen.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-01-17 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:53

A3a1 schreef:

Het onderzoek, is erg farmaceutisch geleid, terwijl inmiddels al lang en breed bekend is dat we erg achter lopen.
Dat geld niet alleen voor hen maar voor ( ? bijna ) al die medische onderzoek fondsen.

Mocht ik fout zitten, zou ik graag een link willen waar ik het tegendeel kan lezen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jou onderbouwing van bovenstaande? Misschien wat links ofzo. :)
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-01-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:56

gekvanfleur schreef:
dakpan schreef:

Noem eens een paar voorbeelden van stichtingen waar het grootste gedeelte van het geld opgaat aan reclame etcetera.

Ik kan van alle goede doelen die ik steun het jaarverslag inzien en bijvoorbeeld bij KWF gaat per euro 0.15 cent naar de 'directeur etcetera en het overige naar onderzoek.

Weet je, ik zou het niet weten. Misschien omdat ik eigenlijk geen mens gerelateerde doelen steun. Ik hou het liever bij dieren doelen. Neemt niet weg dat 15 cent op een euro niet zo erg veel klinkt, maar op het totaal van wat er binnen komt, hoogstwaarschijnlijk een flink bedrag is.

Maar waarom roep je dan in je vorige post dingen die je eigenlijk niet weet en niet kunt onderbouwen? :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:15

gekvanfleur schreef:
A3a1 schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jou onderbouwing van bovenstaande? Misschien wat links ofzo. :)

Ik heb geen link ervan, ik heb 2 jaar terug gesolliciteerd naar een functie waarin mijn werk zou bestaan uit het binnenhalen van en begeleiden van vrijwilligers.
Daar werd mij verteld, dat dit zo in elkaar steekt, zodoende.
Maar om deze rede ben ik dit werk niet gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-01-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:20

Ik lees geen rare woorden hier. Ondankbare honden mag je gewoon zeggen, is heel normaal voor iets waar genoeg nooit genoeg is.

15% en dan nog marketing, en dan vragen om meer geld, ik vind dat ook erg scheef hoor. Ik zou me ook zo voelen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:26

Ik steun op het moment geen goede doelen, maar koop geregeld merchandise bij bijvoorbeeld Animal Rights en Bite Back. Ben wel van plan om hen maandelijks te gaan steunen als ik meer geld te besteden heb!

De Nederlandse Hartstichting, Reumafonds, Longfonds, Alzheimer Nederland, Diabetesfonds, de Nederlandse Hersenstichting, KWF Kankerbestrijding, Nierstichting, Epilepsiefonds, Nederlandse Cystic Fibriosis Stichting, Prinses Beatrix Spierfonds, Maag Lever Darm Stichting, Nederlandse Brandwondenstichting en het AIDS fonds steunen en participeren allemaal in dierproeven, hen geef ik ook niks als ze aan de deur komen met collecte :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:33

xMercury schreef:
Ik steun op het moment geen goede doelen, maar koop geregeld merchandise bij bijvoorbeeld Animal Rights en Bite Back. Ben wel van plan om hen maandelijks te gaan steunen als ik meer geld te besteden heb!

De Nederlandse Hartstichting, Reumafonds, Longfonds, Alzheimer Nederland, Diabetesfonds, de Nederlandse Hersenstichting, KWF Kankerbestrijding, Nierstichting, Epilepsiefonds, Nederlandse Cystic Fibriosis Stichting, Prinses Beatrix Spierfonds, Maag Lever Darm Stichting, Nederlandse Brandwondenstichting en het AIDS fonds steunen en participeren allemaal in dierproeven, hen geef ik ook niks als ze aan de deur komen met collecte :n

Grappig, die krijgen van mij wel een paar euro als ze aan de deur komen. Maar de dierenbescherming juist niet. Die hebben te extreme standpunten over markten e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:53

Ik doe vrijwilligerswerk en draag zo mijn steentje bij, ook koop ik nog wel eens spulletjes in het winkeltje bij ons terwijl ik ze zelf inkoop en ze dus ook goedkoper zou kunnen krijgen, daarnaast neem ik nog wel eens wat mee voor de beestjes. Ik heb dus 1 specifiek doel op dat moment en dat is vogel/zoogdierenopvang.
Doneren aan de grote goede doelen doe ik bewust niet, voor mijn gevoel blijft er teveel onderweg hangen. Zoals ik het nu doe vind ik het voor mezelf prima, ik weet waar het geld heen gaat en ook zonder geld help ik mee, dat voelt voor mezelf fijner dan aan een grote organisatie geven waar ik eigenlijk niets mee heb en dus ook geen idee heb of ze het geld wel echt goed zullen gebruiken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:59

germie schreef:
Ik lees geen rare woorden hier. Ondankbare honden mag je gewoon zeggen, is heel normaal voor iets waar genoeg nooit genoeg is.

15% en dan nog marketing, en dan vragen om meer geld, ik vind dat ook erg scheef hoor. Ik zou me ook zo voelen.

Wat is er mis met 'ondankbare mensen'?
Ik kan jou nu ook een associale tokkie noemen omdat zulke termen blijkbaar voorkomen in je woordenboek. Maar ik denk dat je het een stuk leuker vind als ik zeg dat ik het een beetje vreemde opmerking vind en mij afvraag waarom je zulke opmerkingen normaal vind. :)

Wat ik jammer vind in dit topic is al het 'onderbuik' gevoel van mensen en de manier waarop dingen geroepen worden die overduidelijk niet kloppen, maar waardoor mensen niet willen doneren. Er is niets mis met niets geven, maar dan is het wel goed om dat te doen omdat wat je vind klopt.

En uiteindelijk profiteren we allemaal van de grote stichtingen die enorm veel bereikt hebben op het gebied van onderzoek en we daardoor hard op weg zijn naar doorbraken waarmee we sommige ziektes kunnen stoppen en anderen in ieder geval kunnen beheersen waardoor er geen mensen meer aan dood gaan. En de onderzoeken die momenteel draaien kun je ook gewoon opvragen en dan zie je waar je geld naartoe gaat.

Maar dat is wel een beetje moeite, en ik vind het jammer dat ik hier lees dat mensen liever een vaag gevoel volgen of anderen die net zo hard onzin schreeuwen. :)

StonedRomy

Re: Steun jij goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:59

En wat ik jammer vind aan dit topic is dat er een behoorlijk schuldgevoel wordt aangepraat bij mensen die niet doneren.

Dat ' onderbuik gevoel' komt niet zomaar uit de lucht vallen... ik zou bijvoorbeeld nog wel door alles heen willen kijken en aan een bepaalde stichting toch doneren omdat ik onderzoek naar die aandoeningengroep wel belangrijk vind, maar de Nederlandse stichting is zo ondankbaar en gaat voor mijn principes op een hele verkeerde manier om met de patiënten dat ik die stichting ook maar niet help. Wat ik dan weer wel doe is de buitenlandse stichtingen helpen door verhalen te delen en af en toe een shirt te kopen.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:05

Soms geef ik wat , ook aan de straat krant verkoper (ster).
Hangt er vanaf hoe ik er zelf voor sta.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:19

Hmmm, er zijn hier teksten veranderd. Nu lijkt het wel heel raar.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:31

Ik doneer jaarlijks een bedrag aan Natuurmonumenten. Ik wandel graag in gebieden waar zij zich hard voor maken en onderhouden en wil op deze manier mijn steentje bijdragen. Collectanten aan de deur geef ik meestal ook wel wat, afhankelijk van hoeveel kleingeld ik heb én welk doel het is.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:39

gekvanfleur schreef:
dakpan schreef:

Maar waarom roep je dan in je vorige post dingen die je eigenlijk niet weet en niet kunt onderbouwen? :)

Jeetje, het lijkt wel of je van de donaties moet eten ofzo...

Ik kan wel uitleggen waar het zogenaamde onderbuikgevoel vandaan komt hoor; zodra een directeur van een stichting (wat geen winstoogmerk zou moeten hebben, maar net als bijvoorbeeld de dierenbescherming MILJOENEN op de bank heeft staan/ in investeringen heeft zitten) een paar ton per jaar binnen harkt, steekt het mij al op geld te geven. Zeker als dit op straat via betaalde krachten word gevraagd of er word met dure reclames gebedeld dat het armoe-troef is en ze geld nodig hebben.
Is het triest dat goede doelen dat tegenwoordig moeten doen? Zeker! Maar dat is een hele andere discussie.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:44

Ik doneer alleen aan VierVoeters. Dat is eigenlijk tot nu toe de enige organisatie waar ik compleet achter sta. :o
Je krijgt elk jaar een erg leuke kalender en elke maand leuke kaarten en stickers. Dat vind ik genoeg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:51

StonedRomy schreef:
En wat ik jammer vind aan dit topic is dat er een behoorlijk schuldgevoel wordt aangepraat bij mensen die niet doneren.
.

En waar gebeurt dat dan? Niemand praat iemand een schuld gevoel aan. Enkelen, waaronder ik zelf, verbazen zich alleen over het feit dat sommigen het niet doen. Of over de motivatie om het niet te doen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:13

Ik steun geen enkel goed doel.
we hebben onze centen zelf hard zat nodig.
Los daarvan kan ik van veel goede doelen wel een reden opnoemen om deze niet te willen sponsoren.
en om in te gaan op de gaande discussie, nee, ik voel me daar geen seconde schuldig over.
Ik zal wel altijd hulpbehoevenden helpen indien nodig op straat bijvoorbeeld of iets aangeven in de winkel, boodschappen voor iemand in de auto tillen, dat soort dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:46

Jennyj01 schreef:
StonedRomy schreef:
.

En waar gebeurt dat dan? Niemand praat iemand een schuld gevoel aan. Enkelen, waaronder ik zelf, verbazen zich alleen over het feit dat sommigen het niet doen. Of over de motivatie om het niet te doen.

Ik verbaas me juist dat er zoveel mensen het wel nodig vinden om geld in een bodemloze put te gooien :)
Ik voelde ook wel een soort van schuldgevoel aangepraat worden als je je geld liever voor nuttiger zaken bewaart.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:45

Ik steun niet maandelijks voor een vast bedrag een goed doel, maar bij collecte aan de deur, een actie in de supermarkt of een loterij o.i.d. ben ik meestal wel bereid iets te kopen of doneren. De voornaamste reden daarvoor is dat ik niet maandelijks én een vast bedrag kan doneren én acties/collecte/e.d. iets kan geven van mijn salaris. Vandaag heb ik nog een stel kaarten gekocht waarvan de opbrengst werd gebruikt om terminaal zieke kinderen een dagje uit te bezorgen. Dan geef ik liever eenmalig een tientje zonder ergens aan vast te zitten.

Overigens valt het mij wel op dat er echt talloze initiatieven zijn voor kankerbestrijding. Uiteraard hardstikke fijn dat er zoveel mensen zijn die zich inzetten voor dit doel, maar het maakt het voor mij wel lastig(er) om te bepalen of ik wat kan en wil missen voor dat doel en het overzicht raakt ook een beetje kwijt. Toevallig vorig jaar een keer door die verschillende organisaties benadert die allen geld aan het ophalen waren voor kankerbestrijding. Als ik dan nummer 1 wat gegeven heb, dan ga ik niet ook nog eens nummer 2 en 3 wat doneren voor hetzelfde uiteindelijke doel...

Mijn ouders volgens mij wel maandelijks aan de Zonnebloem een bepaald bedrag omdat wij binnen de familie gebruik hebben mogen maken van deze organisatie. Als ik een redelijk vast en hoog genoeg inkomen heb om maandelijks een extra bedrag te kunnen missen wil ik dit aan het KNGF gaan doneren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:20

@verootjoo Maar waar voel je je dan schuldig over?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:27

Jennyj01 schreef:
StonedRomy schreef:

Ik verbaas me juist dat er zoveel mensen het wel nodig vinden om geld in een bodemloze put te gooien :)
Ik voelde ook wel een soort van schuldgevoel aangepraat worden als je je geld liever voor nuttiger zaken bewaart.

Maar is bijv. kankeronderzoek een bodemloze put? Heb je uberhaupt een idee van wat er de afgelopen tien jaar geinvesteerd is en wat de resultaten zijn?

En om de dooddoener schuldgevoel maar voor te zijn: nee, ik heb geen aandelen. :+
Maar ik lees hier post na post allemaal aannames als: alles gaat naar de directeur, er is nog niets goeds uit voort gekomen, enz. Enz.
En het stoort me dat mensen dit soort ideeen (want het zijn geen feiten, van de bekende stichtingen staan zowel jaarverslagen, onderzoeken die gedraaid zijn en bedragen die nu in welke onderzoeken geinvesteerd zijn gewoon online) uitdragen als waarheid, waardoor er mogelijk weer een nieuwe kudde komt die ergens iets leest over geld dat naar een directeur gaat en dezelfde ideen als feiten gaat verkondingen.

Het gaat me er niet om dat je niet geeft, want daar is een ieder vrij in Maar het valt me op dat zoveel mensen redenen aandragen die gewoon kul zijn en zo makkelijk te achterhalen als zijnde niet waar.

Maar goed. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen. Enkel even voor de eventuele meelezer duidelijk maken dat het verhaal (zoals altijd gelukkig) niet zo eenzijdig ligt. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:35

Weetje:
Als je een gift overmaakt aan anbi- gekeurde doelen, is een deel aftrekbaar van de belasting. (Vanaf een inkomensafhankelijk minimum) )

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 02:32

@gekvanfleur Met de quote gaat er af en toe iets niet goed bij je :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 08:01

Jennyj01 schreef:
@verootjoo Maar waar voel je je dan schuldig over?

Nergens over :+