Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 08:14

xniieeenke schreef:
Maar waar is de grens dan? Sommige 12 jarigen zijn verstandiger dan andere 30 jarigen.

En andere zijn al bang voor een trektouwtje en een sterretje, zoals ik. :')

Maar lijkt mij dat je sowieso kan bedenken dat VUURwerk niet bepaald veilig is? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:15

Goedemorgen vuurwerk , oorlog gaat vandaag al helemaal verder :+ . Kat moest en zou eruit die zal vast spijt hebben dat hij langs de deur geglipt is

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:59

Die foto's moeten ze gewoon in commercials laten zien.
Als je ziet wat er tegenwoordig in het nieuws komt, in bloederige games te zien is.
Misschien dat dat enkele van die oelewappers tot inzicht brengt.
Want inderdaad de plastisch chirurgen en oogartsen zitten echt niet te wachten op deze sukkels. Hard of niet, want sukkels zijn het gewoon. Ook hier werd het weer in een potje gestopt en niet gewoon afgestoken.
OP sigaretten komen ook steeds duidelijkere waarschuwingen, dan ook maar met vuurwerk.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:20

bruintje123 schreef:
Die foto's moeten ze gewoon in commercials laten zien.
Als je ziet wat er tegenwoordig in het nieuws komt, in bloederige games te zien is.
Misschien dat dat enkele van die oelewappers tot inzicht brengt.
Want inderdaad de plastisch chirurgen en oogartsen zitten echt niet te wachten op deze sukkels. Hard of niet, want sukkels zijn het gewoon. Ook hier werd het weer in een potje gestopt en niet gewoon afgestoken.
OP sigaretten komen ook steeds duidelijkere waarschuwingen, dan ook maar met vuurwerk.

Dat zou inderdaad een goede zijn. Ik vind vuurwerk zelf prachtig om te zien, maar ik zou er meer van kunnen genieten als met oud en nieuw de gemeente zelf om 12 uur een show zou geven. Die knalletjes de hele dag doen me niet zo veel, nooit mooi gevonden.

Het is trouwens hier behoorlijk mistig, banketstaaf voor de mensen die honderden euro's uitgegeven hebben. :')

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:25

lieveli schreef:
Ja eigen schuld dikke bult, serieus? Zo'n joch moet z'n hele leven boeten voor een stomme actie als puber. Ik vind dat altijd zo hard en naar gezegd. Als het nou een vent van 30 was met volgroeide hersenen is het iets anders voor mij.

Ik ben ook geen fan van vuurwerk, liever niet zelfs. Maar jeutje, wat een haat hier.

Tuurlijk gun je het niemand, maar je kan moeilijk zeggen dat het uit onwetendheid komt. Het is zowat door heel Nederland bekend dat je er voorzichtig en professioneel mee om moet gaan.
Maar kom op, wie gaat er nou vuurwerk in een glazen pot doen? Dat vraagt sowieso om moeilijkheden, als het glas uitelkaar spat, dan had hij zelfs dood kunnen zijn. Dus voor mij, inderdaad ook; eigen schuld, dikke bult, ook al gun ik niemand zo iets, los van het vuurwerk.
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 31-12-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:29

Sprak gisteren nog een oudere man op mijn werk, die vertelde dat hij vroeger altijd gek op vuurwerk was en zelf ook het een en ander afstak. Hetgeen nu afgestoken wordt, heeft niets meer met vuurwerk te maken, zei hij en dat kon ik maar al te zeer beamen. Zelf ben ik als de dood voor vuurwerk (therapie op jonge en latere leeftijd heeft niet geholpen), dus van mij mag het knalwerk sowieso geheel afgeschaft worden. Siervuurwerk zonder knallen vind ik geweldig en daar kan ik vanachter mijn raam in huis echt van genieten. Dus als er - net als in Australië bijvoorbeeld - een centraal punt zou komen waar van dat soort vuurwerk afgestoken wordt, dan zou ik dat zeker geen probleem vinden. Maar die halve bommen (en ook dat kleine knalwerk)...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:30

Wij zijn halverwege dit jaar vanuit een groot druk dorp verhuisd naar een klein dorpje. In onze oude woonplaats leek het wel oorlog, hier heb ik denk ik 6 rotjes gehoord en dat is het. Heerlijk zeg! Mijn katten hebben tot gistermiddag nog buiten kunnen spelen. Ik doe er dus ook niks mee.

Floortz

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:32

Het is hier spekglad. Ik vond het al zo rustig vanochtend... :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:44

Ik bem vroeger als een kind een keer bekogelt, ik kom nu NIET buiten. Maar voor een dagje vind ik dat niet zo erg, maar dagen van te voren vind ik het wel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:02

bigone schreef:
Je kunt beter de politie bellen, vooral omdat je weet dat hij illegaal vuurwerk heeft, kan hij mooi naar halt. Die vuurwerkoverlast site word geen drol mee gedaan.

Ik denk dat ik mezelf daarmee lelijk in de vingers zou snijden. De politie zal er waarschijnlijk niet zoveel mee doen. En ik sluit niet uit dat het tot vervelende wraakacties gaat leiden en dan ben ik nog verder van huis. Of vooral: onze paarden. -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:55

Ik wordt een beetje simpel van m'n buurjongen... Komt naar buiten, steekt vijf minuten van alles af, gaat weer naar binnen... Komt na een half uur naar buiten, steekt 5 min van alles af, gaat weer naar binnen, komt na een half uur weer naar buiten, steekt 5 minuten van alles af..... Etc....
Misschien vind ie het te koud? 8)7 :')

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:50

De gigantische overlast komt hier bijna alleen maar door illegaal spul. Die bommen slaan gaten in de grond, dat is toch niet normaal meer? De gewone knallen hoor je bijna niet meer, zo groot is het contrast. Als iedereen zich aan de regels hield, dan was ik er misschien niet zo fel op tegen. Maar tegenwoordig is het alleen nog stoer als je pakketten vol binnen krijgt uit Polen 8)7

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:45

Ik heb het idee dat er dit jaar veel meer harde knallen zijn dan vorig jaar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:49

Hier lijkt het minder. Nu hoor ik de zware bommen steeds vanuit het dorp een paar km verderop, maar die hoorde ik naar mijn idee vorig jaar meer.
Of zou de mist zoveel dempen?
Die is hier de hele dag nog niet weg geweest. Volgens buienradar steeds rond de 250 m. geweest.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 31-12-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:50

Het is bij ons rustig, wij hebben zelf 2 kleine potjes en 1 mooie grote. 1 pijlenpakket er bij en niet meer dit jaar in Nl was het duur, Duitsland was dicht.
Ben benieuwd hoe het vanavond gaat hier er reed net wel politie door het dorp.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:02

damian23 schreef:
Ik heb het idee dat er dit jaar veel meer harde knallen zijn dan vorig jaar.

Dat is elk jaar geloof ik...
Buurjongen gaat nog steeds door... echt de he-le dag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:20

Ohhh irritant LM. Waarom vraag je niet even of ie wat verderop gaat staan?

Ik ben inmiddels aardig gedesensibiliseerd gelukkig :') De kat ook, die kijkt alleen nog maar op als er echt vreemde geluiden voorbij komen. Ergens verderop zijn ze vols mij met carbid aan het schieten, of ze laten steeds huizen instorten ofzo, want zo klinkt het althans :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:23

Ik heb echt een onwijze hekel aan vuurwerk. Hier gaat het er al de hele dag flink aan toe, behoorlijk wat nitraten ook. Word er echt gestoord van. Kat zit al de hele dag onder de bank en wou eigenlijk dat ik erbij kon gaan liggen :+ Ik vier O&N al drie jaar bij m'n ouders op de bank en vind het eigenlijk wel prima zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:25

Hij staat op z'n eigen erf, en we wonen in buitengebied, dus tja....
Kat zit inmiddels onder het bed, hond vind het raar, maar niet echt bang ofzo... De andere buren hebben paarden.... Hoop dat ze vanavond weer weg gaan...
Snap best dat het voor een ventje van 15 leuk en wellicht stoer is, maar ik snap niet waarom het dan de héle dag moet....
Hij is alleen even gestopt toen m'n buurmeisje d'r paard ging rijden (had ze gevraagd)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:45

Geen van deze opties om te stemmen doe ik, maar ik heb wel een enorme hekel aan vuurwerk.
Nou nee, het vuurwerk zelf vind ik om middernacht best mooi om naar te kijken, sta bij de pony's in de wei om ze rustig te houden en met zijn 4-en houden we het dan met een worteltje wel uit.

Maar waar ik een hekel aan heb is aan het merendeel van de mensen die het afsteken.
Waarom moet het al 3 dagen van te voren, waarom hoe harder geknal hoe beter, waarom perse in de tuin van je buren mikken en niet in je eigen tuin, waarom wil je het graag op het hondenuitlaatveld afsteken, enz.
Mensen zijn tegenwoordig zo alleen met zichzelf bezig (moet kunnen hoor voor die ene dag in het jaar) dat het asociaalgedrag begint te worden dat vuurwerk gedoe.
Dus van mij mogen ze het toch verbieden, in ieder geval het afsteken midden tussen de huizen, in achtertuinen en smalle brandgangen.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 31-12-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:45

Hier in t buitengebied was het rustig, op carbid schieten na, maar daar reageren de paarden nagenoeg niet op. En toen ging de (volwassen, goed bij zijn hoofd zijnde, zoon van onze bejaarde overbuurman vuurwerk afsteken....pijlen en ander gesis en hoog in de luchtgeknetter-spul. En toen had ik 3 compleet over de zeik paarden. Als die over de zeik zijn, dan ben ik dat ook en ook goed.... Paarden kreeg ik niet te pakken, zo waren ze aan t crossen, dus dan maar naar die sukkel en in mn compleet hysterische over-de-pis-bui heel wat vreselijke dingen naar t hoofd van die vent gegooid.... En sinds die tijd is het rustig. Maar dat zal tot slechts 18.00 uur duren ben ik bang, denk nml dat we de volle laag krijgen zo dadelijk. Die achterlijke boeren hier vinden het hun recht en gaan zich dus écht niet aanpassen omdat hier volk van buut'n is komen wonen met paarden. Zelf hebben ze de stal volgepropt met vee dat tot hun buik in hun eigen oliebol staat, en het daglicht niet ziet.... Enniewee, ik heb wél de politie gebeld en al huilend mn verhaal gedaan. De vrouw die ik aan de telefoon had was heel erg begripvol, heeft de melding doorgegeven aan alle collega's en me op hart gedrukt dat ik écht 112 moet bellen als het uit de hand loopt straks. Ze gaf aan dat zoiets igv dieren heel serieus wordt opgepakt. Dus mocht het zo echt erg worden, dan schroom ik niet om idd 112 te bellen

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:47

Er is ook minder siervuurwerk en gillende keukenmeiden dan vorig jaar hiero.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:50

Wat ik inderdaad ook heel asociaal vind, is dat ze vuurwerk afsteken in een woonwijk. Serieus? Dan ben je echt heel gestoord vind ik, maar dat schijnt heel normaal te zijn voor veel mensen.
Wat ik dan niet snap, is dat ze niet gewoon naar een haven, loods of bouwterrein buiten de stad gaan. Of vind men het leuk om anderen uit de slaap te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:54

Ik woon in een straat, aan de overkant is een klein veldje en daar aan grenzend liggen paardenstallen. Paar jaar geleden besloten de buren dat dat veldje de ideale locatie was om evenementenvuurwerk af te steken. Dus van die gigantische kratten met pijlen (wel sier gelukkig dus geen gigantische knallen). Uiteindelijk zijn een paar van die kratten in de fik gevlogen en in de straat zijn ook een paar kleine brandjes geweest. Paar van die kratten stonden verkeerd geplaatst waardoor de pijlen richting de straat stonden ipv de lucht in.

Er is toen niet echt iets gebeurd maar ik was daar als paardeneigenaar dus echt niet happy van worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:02

Joolien schreef:
Ergens verderop zijn ze vols mij met carbid aan het schieten, of ze laten steeds huizen instorten ofzo, want zo klinkt het althans :')

Als ik de fb van ons Almelo en/of rtv Oost zo zie wordt er behoorlijk wat carbid geschoten vandaag dus best kans dat je dat hoort idd. :)

Hier ligt de bangste kat al de hele dag verstopt in een opgefrommeld dekbed :(:), de andere 2 schrikken af en toe wel en 1 ervan rent soms ff weg maar ze zijn verder behoorlijk relaxed.